Sopiiko...

Nimetön

Ostin viikko sitten 6 neontetraa, 5 kirsikkabarbia ja 2 partamonnia, kaupassa sanottiin että voin hakea jonkin ajan kuluttua niiden kaveriksi taistelukalan, mutta olen kuullut että esim. barbit nyppii niiden eviä... eli se ei taidakkaan tulla polskimaan meidän akvaarioon. Onko toista taistelukalan tyylistä lajia joka menestyisi näiden kalojen kanssa? tai voisiko sinne lisätä viellä jokin pikkukala parven? akvaarioni on 80l ja veden lämpö 26´c.

5

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Oletko kypsytellyt veden?
      Jollet, ja akvaario on vastaperustettu, voivat kalasi pian saada nitriittimyrkytyksen.
      Hanki nitraatti- ja nitriittitestit ja lue näitä linkkejä avuksi;
      http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=67551

      Ensinnäkin, neontetrat eivät käy taistelukalan kanssa yksiin, sillä vaativat viileämpää vettä kuin taistis. Neontetrojen lämpötilan pitäisi pysyä alle 26, mieluummin 24-25 astetta.

      Toisekseen, jos olet kuullut kirsikoiden nyppivän taistiksen eviä ja pelkäät niin tapahtuvat sielläkin, älä ota moista riskiä.
      Ilman taistelukalaa neonit ja kirsikkabarbit käyvät yhteen.

      Partiksista sinun tulee luopua, sillä niiden allaskokosuositus on yli 100-litraa eli kasvavat altaaseesi liian isoiksi.
      Palauta partikset kauppaan ja vaadi tilalle vaikkapa katinkultamonneja, jotka menevät viileämmässäkin vedessä.

      Noin pieneen altaaseen ei kannata hankkia enää kolmatta parvea, vaan tyytyä neoneihin ja kirsikoihin. Neonterojen määrää voit kyllä lisätä 10-15, kirsikoille voi tulla ahdasta, jos koiraita on paljon ja lisäät parvikokoa(koiraat on niitä kirkkaampia).
      Samoin pohjalle, jos siellä on hienoa hiekkaa, mahtuu hyvin partisten TILALLE piikkisilmiä muutama-kolme.

    • fish KING

      Kardinaalit kun on vaatimuksiltaa samantapaiset kuin taistolla, tosin niitä ei kannata taistojen kanssa laittaa samaan akvaan sillä kardinaalit saattaa nyppiä koiras taistojen pyrstöt, miksei natujenkin.
      Toki oon nähnyt taiston antavan kyytiä kardinaaleillekin.
      Taiston kanssa hyvä vaihtoehto on punatetra! Itse kokeiltuna todenneena...

      Rihmakin taisi noista partiksista mainita, poistoon kunhan ovat sulla vuoden olleet, kasvavat aivan liian suureksi tuon kokoiseen akvaarioon ja kitukasvattaminen saisi olla laissa kielletty.

      • tattaroo

        siis punatetra


    • tattaroo

      sopiiko ounatetra kultakalojen kanssa?

    • ;))

      Punatetra? Punatetra on aika pieni täysikasvuisten kultsien joukkoon ja lämmötkään ei ihan yksiin käy (punan lämmöissä kultsilla hiki). Kultakalalle ennemminkin lajiakvaario on se oikea ratkaisu, ja litroja tietenkin vähintään sen 500.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4613
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      50
      3620
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      107
      3503
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3021
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2489
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2384
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2130
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2023
    Aihe