Miksi

minä vaan...

heppani nuolee maata (kuivaa multaa yms.) Vitamiinin puutostako?

3

3217

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaisponi

Hevonen nuolee maata kun sillä on puute kivennäisistä, joskus voi olla puute myös kalkista jos on kovin fosforipitoinen ruokinta. Yleensä kuitenkin hivenaineista(kivennäiset).

• agrologi

maan ja outojenesineiden nuolemista ja huulilla höpläämistä kutsutaan pica oireiksi.

Oireille voi olla monta syytä. Yleisimmin ne johtuu hivenaineiden puutteesta. Millaista kivennäistä hevosesi syö nyt? Jos hevosen kivennäinen on yksipuolinen tai kivennäisruokinta on laiminlyöty, hanki sille monipuolista yleiskivennäistä, Esim. Black-horsen kivennäinen tai lehmille tarkoitettu Pihatto-Melli (erinomainen hinta-laatusuhde hevoselle). Anna parin ensimmäisen viikon ajan tupla-annos säkin annosteluohjeeseen nähden, sen jälkeen palaa normaaliannokseen.

Toinen syy maan nuolemiseen voi olla kuidun puute. Hevonen ei saa ruuistaan tarpeeksi kuitua ja näin pureskelun tarve ei täyty ja hevonen etsii jotain syötäväksi kelpaavaa, paremman puutteessa vaikka maa kelpaa. Korjaa tilanne lisäämällä hevosen ruokintaan enemmän heinää ja mahdollisesti jopa olkea (ja vähentämällä kauraa ja muita väkirehuja, jotta hevonen ei liho) Lisäksi voit tuoda tarhaan kaluttaviksi puun runkoja tai vahvoja oksia (koivut ja kuuset ovat parhaita). Voit myös siirtää hevosen nurmipohjaiseen tarhaan, jolloin pureskelun tarve täyttyy lyhyttä nurmea kalutessa.

Kolmas mahdollinen syy on, että hevonen on stressaantunut ja purkaa stressiään häiriökäyttäytymisenä eli syömällä maata. Tällöin yritä poista stressin syyt (luo säntillinen päiväohjelma, keksi hevoselle tekemistä, tarkista hevosen tarkaverit (ulkoileeko yksin, kiusaako joku, onko hevosesi tarhaporukan pomo, joka ei haluaisi olla sitä, onko naapuritarhassa erittäin dominoiva hevonen jota omasi pelkää). Vie tarhaan virikkeitä esim. olkia tai heinää syötäväksi, puunrunkoja kaluttavaksi, stressi pallo. Jos mahdollista siirrä hevonen nurmipohjaiseen tarhaan. Nurmipohjaisessa tarhassa aika kuluu hyvin syysruohoa pureskellen.

• Minä vaan..

Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4521
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2528
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2395
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      53
      2248
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1747
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1571
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1486
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1144
    Aihe