Miksi

minä vaan...

heppani nuolee maata (kuivaa multaa yms.) Vitamiinin puutostako?

3

3146

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaisponi

Hevonen nuolee maata kun sillä on puute kivennäisistä, joskus voi olla puute myös kalkista jos on kovin fosforipitoinen ruokinta. Yleensä kuitenkin hivenaineista(kivennäiset).

• agrologi

maan ja outojenesineiden nuolemista ja huulilla höpläämistä kutsutaan pica oireiksi.

Oireille voi olla monta syytä. Yleisimmin ne johtuu hivenaineiden puutteesta. Millaista kivennäistä hevosesi syö nyt? Jos hevosen kivennäinen on yksipuolinen tai kivennäisruokinta on laiminlyöty, hanki sille monipuolista yleiskivennäistä, Esim. Black-horsen kivennäinen tai lehmille tarkoitettu Pihatto-Melli (erinomainen hinta-laatusuhde hevoselle). Anna parin ensimmäisen viikon ajan tupla-annos säkin annosteluohjeeseen nähden, sen jälkeen palaa normaaliannokseen.

Toinen syy maan nuolemiseen voi olla kuidun puute. Hevonen ei saa ruuistaan tarpeeksi kuitua ja näin pureskelun tarve ei täyty ja hevonen etsii jotain syötäväksi kelpaavaa, paremman puutteessa vaikka maa kelpaa. Korjaa tilanne lisäämällä hevosen ruokintaan enemmän heinää ja mahdollisesti jopa olkea (ja vähentämällä kauraa ja muita väkirehuja, jotta hevonen ei liho) Lisäksi voit tuoda tarhaan kaluttaviksi puun runkoja tai vahvoja oksia (koivut ja kuuset ovat parhaita). Voit myös siirtää hevosen nurmipohjaiseen tarhaan, jolloin pureskelun tarve täyttyy lyhyttä nurmea kalutessa.

Kolmas mahdollinen syy on, että hevonen on stressaantunut ja purkaa stressiään häiriökäyttäytymisenä eli syömällä maata. Tällöin yritä poista stressin syyt (luo säntillinen päiväohjelma, keksi hevoselle tekemistä, tarkista hevosen tarkaverit (ulkoileeko yksin, kiusaako joku, onko hevosesi tarhaporukan pomo, joka ei haluaisi olla sitä, onko naapuritarhassa erittäin dominoiva hevonen jota omasi pelkää). Vie tarhaan virikkeitä esim. olkia tai heinää syötäväksi, puunrunkoja kaluttavaksi, stressi pallo. Jos mahdollista siirrä hevonen nurmipohjaiseen tarhaan. Nurmipohjaisessa tarhassa aika kuluu hyvin syysruohoa pureskellen.

• Minä vaan..

Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe