Veriryhmästä

aapuuvaako

Hei, olen kuullut jotain että jos odottavan äidin oma veriryhmä on jotain tiettyä tai "väärä", niin se vaikuttaa johonkin asiaan odotuksessa ja/tai synnytyksessä huonontavasti, niin onko toi totta ja miten se vaikuttaa ja mikäkö veriryhmä?

Kiitti paljon jos joku vois auttaa tietämätöntä..

28

11070

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emmili

tarkoitat varmaan sitä, ovatko äidin veren rheesus-tekijät postiivisia vai negatiivisia (siis onko veriryhmä esim. A- vai A )...

JOS äidillä on negatiivinen veriryhmä ja vauvan veriryhmä on myös negatiivinen, ei mitään ongelmia synny. Jos taas vauvan veriryhmä on positiivinen, voi äidin elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita tuota rh-tekijää (ja samalla sikiötä) vastaan.

Ennen muinoin tämä aiheutti ongelmia, mutta tänä päivänä ongelmat on helppo välttää eräänlaisella rokotuksella: äidille annetaan raskauden aikana piikki anti-D-immunoglobuliinia, joka estää hylkimisreaktion.
      Itselläni veriryhmä on B- (veriryhmä tutkittiin heti ekalla lääkärikäynnillä), joten sain noin puolessa välissä raskautta piikin peffaan. Toisen piikin saa kuulemma vielä heti synnytyksen jälkeen (ainakin yleensä). Silloin ei ongelmia synny.

Eli älä panikoi, vaikka sinulla olisikin miinusveri! Kysy vaikka asiasta vielä seuraavalla kerralla neuvolassa, jos jää huolestuttamaan. Tai etsi tietoa netistä, löytyy helposti googlettamalla - tosin neuvolasta voisi saada yleiskielisemmän ja selkeämmän vastauksen.

• huhhuiiii

Niin mites se saadaan selville? pistetäänkö odotusaikana sinne kohtuun,vai miten?

• emmili
        huhhuiiii kirjoitti:

Niin mites se saadaan selville? pistetäänkö odotusaikana sinne kohtuun,vai miten?

sitä sikiön verta tsekata odotusaikana (en mikään asiantuntija ole, enkä tiedä edes, miten onnistuisi...), eikä sinne kohtuun siis menä mitään pistelemään!
        AINA jos äidin oma veriryhmä on tuo "jotain miinus", niin hän saa ne pistokset, varmuuden vuoksi. Ja siis tuohon kankkuun pistetään vaan, ei mihkään sen syvemmälle! ;) Vähän ikävältä kieltämättä tuntui, mutta silti aika pikku juttu.

• OOOOO-MIINUS
        emmili kirjoitti:

sitä sikiön verta tsekata odotusaikana (en mikään asiantuntija ole, enkä tiedä edes, miten onnistuisi...), eikä sinne kohtuun siis menä mitään pistelemään!
        AINA jos äidin oma veriryhmä on tuo "jotain miinus", niin hän saa ne pistokset, varmuuden vuoksi. Ja siis tuohon kankkuun pistetään vaan, ei mihkään sen syvemmälle! ;) Vähän ikävältä kieltämättä tuntui, mutta silti aika pikku juttu.

"Aina jos äidin veri on joku miinus niin saa rokotuksen" ja blaa blaa.
        Mulla laskettu aika kahden viikon kuluttua, veriryhmäni O- enkä mitään rokotteita ole saanut!

• paskanpuhuja
        OOOOO-MIINUS kirjoitti:

Mulla laskettu aika kahden viikon kuluttua, veriryhmäni O- enkä mitään rokotteita ole saanut!

että olin käsittänyt väärin. Luulin että äiti saa aina rokotuksen, sen kuvan sain siitä, mitä minulle piikin antanut hoitaja sanoi. Mutta kuten jo aiemmin totesin, en ole mikään asiantuntija. Ilmeisesti sitten riippuu esim. miehen veriryhmästä, annetaanko rokotusta. Minun mieheni verta ei kyllä tsekattu ollenkaan ja itse miinusverisenä sain pistoksen ns. "varmuuden vuoksi".

• OOOOO-MIINUS
        paskanpuhuja kirjoitti:

että olin käsittänyt väärin. Luulin että äiti saa aina rokotuksen, sen kuvan sain siitä, mitä minulle piikin antanut hoitaja sanoi. Mutta kuten jo aiemmin totesin, en ole mikään asiantuntija. Ilmeisesti sitten riippuu esim. miehen veriryhmästä, annetaanko rokotusta. Minun mieheni verta ei kyllä tsekattu ollenkaan ja itse miinusverisenä sain pistoksen ns. "varmuuden vuoksi".

Empä usko tuon johtuvan miehenkään verestä, kun ei miehestäni kysytty mitään, saati että oltaisiin hänen vertaan ruvettu tutkimaan.
        Miehelläni ("vahva") AA (what evr that means, eli näillä tiedoilla olisi kait ilman muuta pitänyt minunkin rokotus saada.
        Vaan eipä ole piikkiä kuulunut.

Taitavat olla paikkakuntakohtaisia nämä rokotukset... ....

T. Just me from Helsinki

• 0- kanssa
        OOOOO-MIINUS kirjoitti:

Empä usko tuon johtuvan miehenkään verestä, kun ei miehestäni kysytty mitään, saati että oltaisiin hänen vertaan ruvettu tutkimaan.
        Miehelläni ("vahva") AA (what evr that means, eli näillä tiedoilla olisi kait ilman muuta pitänyt minunkin rokotus saada.
        Vaan eipä ole piikkiä kuulunut.

Taitavat olla paikkakuntakohtaisia nämä rokotukset... ....

T. Just me from Helsinki

Ei mullekaan oo mitään piikkejä annettu.. Ainut et kattotaan 2krt raskaudenaikana vasta-aineet..

Mulle sanottiin, että kun vaavi syntyy, niin sen veriryhmä katotaan, ja jos se on positiivinen niin sitten annetaan se vasta-aine piikki....

näin siis turun seudulla

• piikin saanut
        OOOOO-MIINUS kirjoitti:

Todennäköisesti saat tämän kyseisen piikin kun olet vauvan synnyttänyt. Yleensä se annetaan raskauden jälkeen. mulle laitettiin eka piikki kun eka raskaus päättyi keskenmenoon ja sanoivat että siksi pistetään ettei seuraavassa raskaudessa tule vasta-aineita. ja seuraavan piikin sain kun olin meidän esikoisen synnyttänyt ja kolmannen piikin tulen ihan varmaan saamaan kuukauden kuluttua =)

• määvaan
        OOOOO-MIINUS kirjoitti:

minulla AB- veri, miehen verta ei tutkittu raskauden yhteydessä. Synnärillä sain piikin synnytyksen jälkeen (en muista oliko salissa vai osastolla) varmuuden vuoksi. Raskauden aikana tätä sekoittumista tutkittiin kaksi kertaa on siis mahdollista että veret sekoittuvat jo ennen synnytystä joskin käsittääkseni harvinaista.

• äiteeeee888
        paskanpuhuja kirjoitti:

miulla kans O- ja piikin olen saanu ku esikko syntyny ja piikki kuuluis saada jos on raskauden aikana vuotoja..näin mulle kerrottii..ja esikostakaa en olis piikkiä saanu jos olis esikko ollu kans neg. mut sattu olee positiivinen...Et se vaikuttaa kyl siihe saakko piikin vai et..

• fdghtreadsfgreds

Muuten ihan hyvä kirjoitus, mutta minulla ei tuo piikki auttanut... Eli olen A- ja keskenmenon jälkeen sain tuon piikin. Silti seuraavassa raskaudessa syntyi vasta-aineita (niitä siis seurattiin minusta otetuilla verikokeilla) ja raskaus päätyi kiireelliseen sektioon. Mutta terve poika maailmaan tuli. Sain piikin myös tuon sektion jälkeen.

• on olemassa

veriryhmä immunisaatioita. Vaikein näistä on rhesus-immunisaatio, jota vastaan on olemassa rokotus. Jos äiti on siis rh negatiivinen hänen verensä alkaa hylkiä vauvan verta siten, että vauvan veren punasolut alkavat hajota ja vauva kellastuu.

Rhesus negatiiviselle äidille annetaan neuvolassa rokotus, että näin ei kävisi. Rhesus-immunisaatiota hoidetaan vaihtamalla vastasyntyneen veri. Rhesus-immunisaatio on nykyisin Suomessa äärimmäisen harvinainen hyvän neuvolahoidon ansiosta.

Lievempi on niin sanottu ABO-immunisaatio, jollainen on ollut neljällä minun lapsellani. Vain esikoinen säästyi tältä vaivalta. Sitä hoidetaan sinivalohoidolla, vain joskus vaikeissa tapauksissa joudutaan turvautumaan verenvaihtoon.

AB0-immunisaatio tulee vain 0-veriryhmän äideille, siinä tapauksessa, että lasten isällä on joko vahva A- tai vahva B-veriryhmä. Mieheni veriryhmä on BB eli hän on perinyt molemmilta vanhemmiltaan B-tekijän. Näin ollen kaikki meidän lapsemme ovat veriryhmää BO. Olen immunisoitunut ensimmäisen raskauteni aikana ja sen takia nuoremmat lapseni kellastuivat ja joutuivat valohoitoon.

Valohoitoteltta voi nykyään olla lapsivuodeosastolla eikä vauvaa tarvitse siirtää lastenosastolle, mutta "Haikaranpesistä" ja vierihoidosta on immunisaatio -äitien turha haaveilla. "Keltainen vauva" voi olla vielä kotonakin vähän unelias ja huono imemään, mutta tila paranee pian. Synnytykseen ABO-immunisaatio ei vaikuta mitenkään, vain lapsen hoitoon vastasyntyneenä.

• nega-

"Rhesus-immunisaatiota hoidetaan vaihtamalla vastasyntyneen veri."

Siis vaikka äiti saisi sen pistoksen, siltikö vauvalle joudutaan vaihtamaan veri?

• orh-
        nega- kirjoitti:

Siis vaikka äiti saisi sen pistoksen, siltikö vauvalle joudutaan vaihtamaan veri?

Minulla on juuri tuo orh- veri, eli vauvani oli keltainen syntyessään, hänellä kyllä sama veriryhmä kuin minulla.En muista saaneeni neuvolassa mitään pistosta johtuen tyosta -verestä. Saattaa toki olla etten vaan muista. Eikä tehty verensiirtoja kenellekään, valohoidossa meni se vuorokausi, vauvalla siis :)

• se tulee
        nega- kirjoitti:

vain niiden rh-negatiivisten äitien vauvoille, jotka eivät ole saanee rhesus-rokotusta. Suomessa annetaan tämä rokotus neuvolassa odotusaikana tai sairaalassa keskenmenon tai keskeytyksen jälkeen rh-negatiiville äideille automaattisesti. Hyvän hoidon ansioista ei Rhesus-immunisaatiota enää esiinny meillä Suomessa. Rhesus-immunisaatiota esiintynee vielä sellaisissa maissa, joissa ei ole tarkkaa seurantaa.

Ennen aikaan kun valohoitolaitteet olivat huonompitehoisia saatettiin ABO-immunisaatiossakin joutua vaihtamaan vauvan veri.

Toisena perheeseemme v 1975 syntyneelle tyttärelleni jouduttiin vaihtamaan veri vuorokauden ikäisenä. Hän synnytti tänä vuonna esikoisensa ja kertoi, että neuvolassa häneltä oli mitattu jotain vasta-aineita, mitä lienee, vaikka hän siis on B veriryhmältään. Tarkkaa puuhaa nykyään tuo neuvolaseuranta.

80- ja 90-luvuilla syntyneille nuoremmille lapsilleni ei ole tarvinnut vaihtaa verta. Sinivalohoitolamput olivat jo silloin niin tehokkaita. Kuopus on jo 10v, varmasti lääkintätaito on jo siitäkin kehittynyt.

• tulee siis vain
        orh- kirjoitti:

Minulla on juuri tuo orh- veri, eli vauvani oli keltainen syntyessään, hänellä kyllä sama veriryhmä kuin minulla.En muista saaneeni neuvolassa mitään pistosta johtuen tyosta -verestä. Saattaa toki olla etten vaan muista. Eikä tehty verensiirtoja kenellekään, valohoidossa meni se vuorokausi, vauvalla siis :)

jos vauva on erimerkkinen kuin äiti. Rhesus negatiivisen äidin rh vauva saa immunisaatioreaktion ilman äidille annettua rokotusta.

Jos aviomiehellä on eri veriryhmä kuin synnyttäjällä, niin vauva on usein erimerkkinen. Jos äiti on nolla ja isällä on vahva veriryhmä joko AA tai BB, vauva on varmuudella erimerkkinen kuin äiti, ja niin hän voi saada ABO immunisaation. Ensimmäisellä lapsella ei yleensä vielä ole ABO immunisaatiota. Se tulee useimmiten vasta toiselle lapselle.

Huomaa, että rhesus ja ABO immunisaatio ovat kaksi eri sairautta. Koska olet 0rh- , sinulla on huonoin mahdollinen veriryhmä tässä suhteessa, koska lapsesi voivat saada sekä rhesus että ABO immunisaation. Minä olen 0rh - enkä onneksi enää synnytysiässä. :)

• - km:n kokenut
        se tulee kirjoitti:

vain niiden rh-negatiivisten äitien vauvoille, jotka eivät ole saanee rhesus-rokotusta. Suomessa annetaan tämä rokotus neuvolassa odotusaikana tai sairaalassa keskenmenon tai keskeytyksen jälkeen rh-negatiiville äideille automaattisesti. Hyvän hoidon ansioista ei Rhesus-immunisaatiota enää esiinny meillä Suomessa. Rhesus-immunisaatiota esiintynee vielä sellaisissa maissa, joissa ei ole tarkkaa seurantaa.

Ennen aikaan kun valohoitolaitteet olivat huonompitehoisia saatettiin ABO-immunisaatiossakin joutua vaihtamaan vauvan veri.

Toisena perheeseemme v 1975 syntyneelle tyttärelleni jouduttiin vaihtamaan veri vuorokauden ikäisenä. Hän synnytti tänä vuonna esikoisensa ja kertoi, että neuvolassa häneltä oli mitattu jotain vasta-aineita, mitä lienee, vaikka hän siis on B veriryhmältään. Tarkkaa puuhaa nykyään tuo neuvolaseuranta.

80- ja 90-luvuilla syntyneille nuoremmille lapsilleni ei ole tarvinnut vaihtaa verta. Sinivalohoitolamput olivat jo silloin niin tehokkaita. Kuopus on jo 10v, varmasti lääkintätaito on jo siitäkin kehittynyt.

minä koin alun km:n toisella kuukaudella kolme vuotta sitten kotona, mutta kävin tarkastuksissa tk-lääkärillä kahdesti, mutta en silti saanut mitään piikkiä/rokotetta! miksen?

• OrAnGe8)
        - km:n kokenut kirjoitti:

minä koin alun km:n toisella kuukaudella kolme vuotta sitten kotona, mutta kävin tarkastuksissa tk-lääkärillä kahdesti, mutta en silti saanut mitään piikkiä/rokotetta! miksen?

Tässä vastaus suoraan veriryhmiä käsitelleeltä luennolta:

Veriryhmät jaetaan luokkiin A, B, O ja AB riippuen siitä, onko punasolujen päällä ns. pinta-antigeenia vai ei ja minkälaista.

Näiden 'perusryhmien' lisäksi on vielä olemassa Rhesus-tekijä Rh. Sen merkitystä ei tunneta. Tätä antigeeniä Rh joko on punasolun pinnalla tai ei. Rh on polypeptidi, eli iso valkuaisainemolekyyli.

Jos Rh on solusi pinnalla, olet Rh . Jos sinulla ei ole punasolun pinnalla sitä, olet Rh-. Rh- tuottaa vasta-aineita Rh :aa vastaan

MUTTA

VASTA JOUDUTTUAAN TEKEMISIIN RH VEREN KANSSA. JA toisinpäin.

Eli Rhesustekijä ei vielä ensimmäisessä raskaudessa ole 'hyökkäämässä' vastakkaisen Rhesus-merkin kimppuun, vaan vasta TOISESSA RASKAUDESSA.

Kun olet raskaana, ja miehesi vuoksi lapsella on vaikkapa Rh- -tekijä, ja sinä olet Rh , ei tästä ole vaaraa lapselle eikä sinulle. Mutta SYNNYTYKSESSÄ veri voi sekoittua ISTUKAN läpi ja silloin saat äitinä lapsen Rh--tekijää vereesi ja alat tuottamaan vasta-aineita (ei aina, mutta riski on olemassa).

Kun seuraavan kerran olet raskaana, ja vauva vatsassa on Rh-, sinun Rh--vasta-aineesi ovat haitallisia.

Siksi hoito on tarpeen esikoisen ja toisen vauvan välissä.

• jasilleen
        OrAnGe8) kirjoitti:

Veriryhmät jaetaan luokkiin A, B, O ja AB riippuen siitä, onko punasolujen päällä ns. pinta-antigeenia vai ei ja minkälaista.

Näiden 'perusryhmien' lisäksi on vielä olemassa Rhesus-tekijä Rh. Sen merkitystä ei tunneta. Tätä antigeeniä Rh joko on punasolun pinnalla tai ei. Rh on polypeptidi, eli iso valkuaisainemolekyyli.

Jos Rh on solusi pinnalla, olet Rh . Jos sinulla ei ole punasolun pinnalla sitä, olet Rh-. Rh- tuottaa vasta-aineita Rh :aa vastaan

MUTTA

Eli Rhesustekijä ei vielä ensimmäisessä raskaudessa ole 'hyökkäämässä' vastakkaisen Rhesus-merkin kimppuun, vaan vasta TOISESSA RASKAUDESSA.

Kun olet raskaana, ja miehesi vuoksi lapsella on vaikkapa Rh- -tekijä, ja sinä olet Rh , ei tästä ole vaaraa lapselle eikä sinulle. Mutta SYNNYTYKSESSÄ veri voi sekoittua ISTUKAN läpi ja silloin saat äitinä lapsen Rh--tekijää vereesi ja alat tuottamaan vasta-aineita (ei aina, mutta riski on olemassa).

Kun seuraavan kerran olet raskaana, ja vauva vatsassa on Rh-, sinun Rh--vasta-aineesi ovat haitallisia.

Paitsi että:
        Rh - - tekijää vastaan ei kehity vasta-aineita, koska tuota rhesus-pinta-antigeeniä ei ole.

Eli ongelma on siinä kun antigeenittömät (eli Rh - - äidit) kehittävät vasta-aineita antigeenillisiä ( Rh lapsia) vastaan.

• OrAnGe8)
        OrAnGe8) kirjoitti:

MUTTA

eli tosiaan vielä, Rh-tekijät eivät ole vasta-ainetuotannossa yhdenveroiset vaan vain Rh -lapset ja Rh--äidit interaktoivat haitallisesti. Tämä jäi epäselväksi vastauksessani/vastausehdotuksessani.

• myös esikoisella
        tulee siis vain kirjoitti:

jos vauva on erimerkkinen kuin äiti. Rhesus negatiivisen äidin rh vauva saa immunisaatioreaktion ilman äidille annettua rokotusta.

Jos aviomiehellä on eri veriryhmä kuin synnyttäjällä, niin vauva on usein erimerkkinen. Jos äiti on nolla ja isällä on vahva veriryhmä joko AA tai BB, vauva on varmuudella erimerkkinen kuin äiti, ja niin hän voi saada ABO immunisaation. Ensimmäisellä lapsella ei yleensä vielä ole ABO immunisaatiota. Se tulee useimmiten vasta toiselle lapselle.

Huomaa, että rhesus ja ABO immunisaatio ovat kaksi eri sairautta. Koska olet 0rh- , sinulla on huonoin mahdollinen veriryhmä tässä suhteessa, koska lapsesi voivat saada sekä rhesus että ABO immunisaation. Minä olen 0rh - enkä onneksi enää synnytysiässä. :)

Siis se tulee meillä ainakin aina, jos lapsen veriryhmä on eri, kuin minulla(0 ). Mitään rokotteita ei tarvita, koska immunisoitumunen tapahtuu vasta syntymän jälkeen.
        Tätä ei kannata stressata, koska asia hoituu verenvaihdolla ja valohoidolla. Tietysti on tylsää, kin vauva on teholla, mutta osataan nykyään hoitaa.

• vaikea...
        OrAnGe8) kirjoitti:

eli tosiaan vielä, Rh-tekijät eivät ole vasta-ainetuotannossa yhdenveroiset vaan vain Rh -lapset ja Rh--äidit interaktoivat haitallisesti. Tämä jäi epäselväksi vastauksessani/vastausehdotuksessani.

Siis kyllä voi tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikean!
        Jos äidin veriryhmä on Rh negatiivinen, vastasyntyneen veriryhmä tutkitaan. Mikäli se on Rh positiivinen, äiti saa anti-D-immunoglobuliinin, eli rokotteen, joka suojaa ongelmilta mahdollisessa seuraavassa raskaudessa.
        Suomen neuvoloissa ja synnytyssairaaloissa tämä on niin arkipäiväinen ja henkilökunnan "selkäytimessä" oleva asia, että kenenkään ei tarvitse murehtia tai huolehtia jäävänsä ilman tarvittavaa hoitoa. Luottakaa hyvät ihmiset ammattilaisiin, ja käyttäkää energianne jonkin tähdellisemmän asian pohtimiseen!
        Monimutkaiset ja erittäin harvinaiset immunisaatiot ovat asia erikseen.

• jeppis sucks!
        vaikea... kirjoitti:

Siis kyllä voi tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikean!
        Jos äidin veriryhmä on Rh negatiivinen, vastasyntyneen veriryhmä tutkitaan. Mikäli se on Rh positiivinen, äiti saa anti-D-immunoglobuliinin, eli rokotteen, joka suojaa ongelmilta mahdollisessa seuraavassa raskaudessa.
        Suomen neuvoloissa ja synnytyssairaaloissa tämä on niin arkipäiväinen ja henkilökunnan "selkäytimessä" oleva asia, että kenenkään ei tarvitse murehtia tai huolehtia jäävänsä ilman tarvittavaa hoitoa. Luottakaa hyvät ihmiset ammattilaisiin, ja käyttäkää energianne jonkin tähdellisemmän asian pohtimiseen!
        Monimutkaiset ja erittäin harvinaiset immunisaatiot ovat asia erikseen.

Aina ei ole helppoa luottaa niin sanottuihin ammattilaisiin! Minulla on veriryhmä A- ja 3-vuotiaalla pojallani A . Nyt kun odotan toista lastani tuli huomattua että minä en ikinä saanut tätä hyvin tärkeää rokotusta. Ja sama kävi minun ystävälleni jolla aivan sama tilanne mutta, hänelle lääkärit ilmoitti vahingostaan ennen ystäväni kotiin lähtöä, minulle ei...

• ---
    • O -

Verikokeet otetaan kaikilta raskauden alussa (hiv, kuppa jne.) ja niistä selviää veriryhmäkin. Jos olet rh negatiivinen niin verikokeita otetaan myöhemmin vielä kolme. Tarkkaillaan onko vasta-aineita päässyt muodostumaan. Itselläni on otettu nyt kaksi. Kyllä neuvolassa kerrotaan (tai ainakin pitäisi kertoa!) asiasta ja annetaan lähetteet oikeana aikana verikokeeseen.

Vauvalta kait otetaan verikoe synnytyksen jälkeen jolla tsekataan onko vauva - vai . Vai annetaanko pistos äidille aina? Siitä en ole varma. Myös jos esim. joudutaan tekemään sikiön ulkokäännös, sen jälkeen annetaan äidille pistos (siis jo ennen synnytystä siinä tapauksessa). Mutta raskauden aikana ei oteta vauvasta verikoetta! Eikä isänkään veriryhmää tutkita.

Mulla laskettu aika kahden viikon kuluttua, veriryhmäni O- enkä mitään rokotteita ole saanut!"

Juu rokotetta ei anneta siis ennen synnytystä, paitsi tietyissä tapauksissa.

Täällä tarkempaa tietoa:
      Raskaudenaikaiset veriryhmävasta-ainetutkimukset
      http://www.veripalvelu.fi/www/2294

• O -

Korjaus edelliseen, että vielä kaksi siis, ei kolme. Eli kaikilta otetaan yksi ja ne joilla on RH - otetaan vielä lisäksi kaksi myöhemmin (n. rv 26 ja rv 36) .

• kysyä

Jos neuvolakortissasi on Rh kohdalla - eikä neuvolassa ole asiasta mainittu niin kannattaa kysyä sieltä. Toki voit muutenkin kysyä! Täältä ei välttämättä saa oikeaa tietoa.

Aina neuvolassakaan ei osata kovin hyvin näitä selittää, mutta ainakin tietävät pitääkö asialle tehdä jotakin.

• kohta 4:n äiti

tietääkseni ongelmia voi syntyä vaikka olisikin saanut rokotteen. itse olen a joten mitään rokotuksia en ole saanut, eikä ongelmia ole ollut, mutta eräs lähisukulaiseni on a- (ja hänen miehensä voimakas , niitäkin on ilmeisesti eri vahvuisia) ja
        tälle sukulaiselleni tuli toisessa raskaudessa todella vaikea tila, jota hoidettiin mm. siten että sikiölle annettiin verensiirtoja napanuoran kautta tosta vatsanahan lävitse muistaakseni kerran viikossa. synnytys käynnistettiin kuukautta ennen laskettua aikaa. lapsen veri vaihdettiin 3 kertaa syntymän jälkeen, heti vastasyntyneenä kerran ja sitten 2 kertaa myöhemmin (taisi olla viimeisellä kerralla joku 6 kk)
        sukulaiseni oli saanut rokotteen ensimmäisen synnytyksen yhteydessä (normaali alatiesynnytys), jostain syystä se ei vaan sitten ollut tehonnut..syy ei ikinä selvinnyt

onni on että lapsi on täysin terve 3 v. harmillista kyllä sukulaiselleni annettiin kehoitus olemaan hankkimatta lisälapsia (he olisivat halunneet vielä), koska tila kuulema pahenee joka raskaudessa, mikäli tämä on ollut vaivana.. (ongelmastahan pääsee vasta jos tulevan lapsen isä olisi myös rh-..)
        kaikille rh- äideillehän tämä ei tosiaankaan tule, kuulemma koko suomessa oli sinä vuonna 7 tapausta, joissa tila yhtä paha/verensiirrot tehtävä sikiölle, eli pelotella ketään en tahdo..
        kunhan vaan halusin kertoa että tälläistä esiintyy kyllä edelleenkin toisin kun joku toinen ketjun kirjoittaja väitti..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33