voi ei voiko olla totta

kaksoset tulossa

Olin alku ultrassa ja vastaus oli kaikkea muuta kun osasin odottaa...Kaksoset!Neljä lasta ennestään ja pienin 1v1kk.suvussa ei ennestään ainuitakaan kaksosia.Nyt vikkoja 8plus jotain.Nyt ois hyvät neuvot paikallaan.Pitäisi etelään matkata marraskuussa mutta onko esteitä kun odottaa kaksosia.Hei kaikki kaksosten äidit kertokaa miten raskaus sujunut tai saatika synytys.itse olen kaikki 4 synnyttänyt alateitse ja aina vain vaikeampi synnytys ollut joka kerta.vimppa synnytys kestikin täysillä 47 tuntia.miettisin aborttiakin mutta minusta se on väärin os oisin ollut valmis yhteen lapseen ni nyt kun 2 ni olenko valmis?ehkä en edelleenkään sisäistä asiaa.Siis aivan hirvee tilanne.Mut sit taas ei.Hyviä neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan

15

3516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelen vaan

      miten voit edes puhua abortista!!? olisit miettinyt asiaa ennen kuin hankkiudut raskaaksi, ja jo noinkin monen lapsen äitinä luulisi tämän olevan vain iloinen asia. eihän suurperhe mikään paha asia ole. mietippä lasten synnyttyä että kummasta haluaist luopua vaiko molemmista.

      • twinstwins

        oli varmaan sellainen hetkellinen paniikki reaktio,koskien juuri tuota selviytymisestä, pelosta miten pärjään synnytykset sun muut, voin kuvitella ensi järkytyksen hyvin.
        Aika hulinaa tulee olemaan, mutta koska sinulla on nyt aikaa valmistautua ennen syntymää, koita pedata mahdollisimman valmiiksi tärkeitä asioita; järjestää lapsenhoito apua, hankkia kaikkia tarvittavia tavaroita riittävästä varastoon (ettei heti ekaksi tarvitse murehtia kun vaipat ja vastike on loppu ja eikä jaksaisi/ehtisi hakemaan...) järjestä mahdollisimman selkeä päivä rytmi, jotta isommat lapset tottuvat jo valmiiksi noudattamaan sitä ,ovat siten helpompia ja omatoimisempia.
        Ja ennen kaikkea, käännä niin moni asia huumoriksi kun voit, se auttaa väsyneenäkin. Kaksosista on tuplasti vaivaa pienenä, tuplasti iloa kun kasvavat, ovat silti niin samanlaisia ja kuitenkin täysin eri persoonia. Kaksosilla on yleensä todella tiukka suhde toisiinsa, joten jossakin vaiheessa huomaat miten helppoa se oikeastaan on, kun molemmat tukevat toisiaan, suojelevat toisiaan jne. eli loppujen lopuksi yksönen voi olla henkisesti vaativampi kasvatettava kuin yhtäköyttä vetävät kaksoset, joilla on aina tuki ja turva omasta takaa, muukin kuin se äiti.


      • ...hs.sss

        kun aloin yrittämään lasta vaimoni kanssa niin otimme tietoisen "riskin" että voi tulla montakin mutta toivoimme ja sanoimme myös ääneen kaikille että jos olis tullut kaks kerralla niin se olis ollu hyvin ei-toivottua. Ei yksinkertasesti olisi ollut varaa eikä tilaa asunnossa, ja isompaa ei voi ostaa koska niin isoa lainaa ei edes myönnettäisi että kolmion, saati myöhemmin neliön saisi ostettua.

        Viittaan nyt siihen että turha alkaa syyllistämään tota aloittajaa niin että "olisit miettinyt etukäteen". Jos sä joudut kolariin niin ei kukaan tuu sullekkaan sanomaan että olisit miettinyt että on mahdollista joutua kolariin ja halvaantua, ennen kuin lähdet ajamaan. Kaksoset ei vaan sovi kaikkien elämäntilanteeseen, hyväksy se. Jos meille olis niin käynyt niin ei olis aborttia harkittukkaan, olis vaan mennyt elämän katastrofiksi kulupuolella, minä kun en oo hyväpalkkaisia korkeasti koulutettuja


      • pahalla , mutta...
        ...hs.sss kirjoitti:

        kun aloin yrittämään lasta vaimoni kanssa niin otimme tietoisen "riskin" että voi tulla montakin mutta toivoimme ja sanoimme myös ääneen kaikille että jos olis tullut kaks kerralla niin se olis ollu hyvin ei-toivottua. Ei yksinkertasesti olisi ollut varaa eikä tilaa asunnossa, ja isompaa ei voi ostaa koska niin isoa lainaa ei edes myönnettäisi että kolmion, saati myöhemmin neliön saisi ostettua.

        Viittaan nyt siihen että turha alkaa syyllistämään tota aloittajaa niin että "olisit miettinyt etukäteen". Jos sä joudut kolariin niin ei kukaan tuu sullekkaan sanomaan että olisit miettinyt että on mahdollista joutua kolariin ja halvaantua, ennen kuin lähdet ajamaan. Kaksoset ei vaan sovi kaikkien elämäntilanteeseen, hyväksy se. Jos meille olis niin käynyt niin ei olis aborttia harkittukkaan, olis vaan mennyt elämän katastrofiksi kulupuolella, minä kun en oo hyväpalkkaisia korkeasti koulutettuja

        Moi!

        Ei ole tarkoitus suututtaa, mutta en jotenkin käsittää, miksi yksi lapsi olisi tervetullut ja kaksi sitten ei. Monet hankii myöhemmin toisen ja enemmän lapsia, no miksi ei siis heti kaksi?
        Kyllä toinen pitäisi sopiaa sinne minne sopi se yksikin ja aina voi muutta asuntoa tai mennä vuokralle tai joku ratkaisu keksiä.
        Kuulosta niin siltä, että oman hyväolo on vaan se tärkein, ei olla mistään valmiina luopumaan jopa lasten takia.


      • pahalla , mutta
        ...hs.sss kirjoitti:

        kun aloin yrittämään lasta vaimoni kanssa niin otimme tietoisen "riskin" että voi tulla montakin mutta toivoimme ja sanoimme myös ääneen kaikille että jos olis tullut kaks kerralla niin se olis ollu hyvin ei-toivottua. Ei yksinkertasesti olisi ollut varaa eikä tilaa asunnossa, ja isompaa ei voi ostaa koska niin isoa lainaa ei edes myönnettäisi että kolmion, saati myöhemmin neliön saisi ostettua.

        Viittaan nyt siihen että turha alkaa syyllistämään tota aloittajaa niin että "olisit miettinyt etukäteen". Jos sä joudut kolariin niin ei kukaan tuu sullekkaan sanomaan että olisit miettinyt että on mahdollista joutua kolariin ja halvaantua, ennen kuin lähdet ajamaan. Kaksoset ei vaan sovi kaikkien elämäntilanteeseen, hyväksy se. Jos meille olis niin käynyt niin ei olis aborttia harkittukkaan, olis vaan mennyt elämän katastrofiksi kulupuolella, minä kun en oo hyväpalkkaisia korkeasti koulutettuja

        Moi!

        Ei ole tarkoitus suututtaa, mutta en jotenkin käsittää, miksi yksi lapsi olisi tervetullut ja kaksi sitten ei. Monet hankii myöhemmin toisen ja enemmän lapsia, no miksi ei siis heti kaksi?
        Kyllä toinen pitäisi sopiaa sinne minne sopi se yksikin ja aina voi muutta asuntoa tai mennä vuokralle tai joku ratkaisu keksiä.
        Kuulosta niin siltä, että oman hyväolo on vaan se tärkein, ei olla mistään valmiina luopumaan jopa lasten takia.


    • hillertti

      Että olis vielä kaksi tulossa.. Ja viime synnytyskin kesti 47 tuntia.. Huh. Nuorin lapsenne on n. 1v8kk kun kaksoset syntyy, joten kyllä siinä tekemistä tulee olemaan. Päiväkodista olisi hyötyä, mutta en laittaisi vielä niin nuorta sinne ainakaan täysaikaisesti. Ehkä nuorin voisi olla jonkun tutun luona välillä hoidossa/jonkun aikaa päiväkodissa? Jos ajatellaan asian hyviä puolia, niin kaksoset on varmaan muuten ihana asia (ei kokemusta itellä). Kyllä sä selviät, eikä kaikkea tartte aina kantaa yksin, onhan sulla varmaan mies ja muita läheisiä, jotka voi myös auttaa :)

      • Liian nuori päiväkotiin?

        Ei minusta ole 1v 8kk liian nuori päiväkotiin. Sinne viedään paljon nuorempiakin. Meillä vajaa kaks vee on nyt ollut muutaman kuukauden ja ainakin meillä on sujunut ihan hyvin. Ja varmasti perheessä ,jossa äiti on kotona kaksosten kanssa tarvitaan sitä omaa aikaa, ts. sitä aikaa, jolloin voi keskittyä vain niihin nuorimmaisiin. Mutta ehkä kannattaa viedä lapsi päiväkotiin jo vähän aiemmin, ettei tule tunne, että kun "nuo tuli niin minut viedään pois". Joo, ei ehkä auttanut, mutta pieni kommentti kuitenkin.


    • Myös tuplat

      Itse sain tietää vasta rvk 13 että tulossa kaksoset, pari päivää meni sulatellessa asiaa. Ennestään oli neljä lasta, nuorin oli jo onneksi 6 v. Raskaus sujui hyvin ja vauvat syntyivät sektiolla kolme viikkoa etuajassa.Alkuaika oli yhtä hulinaa, kirjasin aina kumman olin syöttänyt, koska en enää pysynyt kärryillä kumman olin syöttänyt ja pessyt kun tuntui ettei mitään muuta ollut tehnyt koko päivänä.Älä turhaan etukäteen murehdi asioita, näin vain oli sullekin tarkoitettu ja kaksosten kasvaessa huomaat lopuksi pääseväsi paljon helpommallla kuin yhden kanssa. Sulla on kyllä edellinenkin aika pieni, älä epäröi pyytää apua ettet väsy liikaa.Onnea vaan koko perheelle.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Kyllä mä vauvat pidän ja huolehdin mutta kai tä normaalia että jännittää kovasti aina välillä.Jotenkin vaan tuntuu niin hassulta että 2.No olenhan aina kaikille sanonu et toivottavasti saan joskus kaksoset ja nythän ne tulevat.


      • Merkka
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Kyllä mä vauvat pidän ja huolehdin mutta kai tä normaalia että jännittää kovasti aina välillä.Jotenkin vaan tuntuu niin hassulta että 2.No olenhan aina kaikille sanonu et toivottavasti saan joskus kaksoset ja nythän ne tulevat.

        Ensiksi onnea kaksosista!
        Me ollaan lapsettomuusklinikalla ja huomenna ollaan punktioon menossa. Toivottavasti saadan sieltä jotain aikaiseksi, mistä raskaus voisi alkaa.
        Meille luvattiin kaksi alkoiota siirtä jos onnistuu joten saatta kaksoset tulla sitten meillekin.
        Sinun on pakko muista , ettei suurperheen äiti tarvitse olla mikä supersankari. Voit ihan varmaasti pyytä apua , että jaksaat sitten paremmin.
        Tyhmä on se joka kehtaa sanoa, että miettisit ennen kun lapsia teet, nyt älä valittaa. Se on suorasta todella typerää.
        Jokainen tekee lapsia senverran mitä haluaa tai saa. ja usko pois, apua voi kysyä aina, onko sitten lapsia yksi tai seitsemän.
        Jos olet vailla henkistä tukea tai haluat muuten vaan tutustua niin laitta postia tulemaan. Joskus jopa se auttaa, että saa istua koneelle ja purkaa tunteita, isompia ja pienempiä, huonompia ja hyviä.
        Turvallista odotusta Sinulle!
        [email protected]


      • Inkku74
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

        Kyllä mä vauvat pidän ja huolehdin mutta kai tä normaalia että jännittää kovasti aina välillä.Jotenkin vaan tuntuu niin hassulta että 2.No olenhan aina kaikille sanonu et toivottavasti saan joskus kaksoset ja nythän ne tulevat.

        Varaudu hyvissä ajoin ennen synnytystä ja täydennä kaikki ruokavarastot, kaapit ja pakastin. Paljon vaippoja, tuttelia, imetyssuojia, terveyssiteitä, pesuaineita jne. Voit sitten keskittyä lapsiin (heihin kaikkiin!), eikä tarvitse ravata kaupassa heti alkuun. Ulkona voi käydä ihan vaan kävelemässäkin tai ulkoilemassa muiden lasten kanssa, eikä tarvitse tukka putkella imetysten välissä pinnistellä kauppaan.

        Kysy jo laitoksella neuvoja vauvojen imettämisestä samaan aikaan, imetystyyny oli minusta todella loistava. Vauva pärjää tarvittaessa myös tuttelilla, vink vink.

        Alku on hetken aikaa kaoottinen ennen kuin homma alkaa sujua, mutta kyllä se siitä lähtee sujumaan. Muista levätä. Organisoi arki. Mobilisoi mies. Pyydä apua heti, jos siltä tuntuu. Jos sinä väsähdät, koko perhe on pulassa.

        Mitäs vielä, ai juu: Onnea matkaan!


    • Thyme

      No niin, hulinaa ja huisketta tulee olemaan. Mutta kyllä sitä selviää, jos vaan tahtoa riittää.

      Mulla on nyt perjantaina 4 kk täyttävät kaksoset ja neljä lasta ennestään. Tosin nuorin täyttää pian 6v. Hengissä ollaan vielä...

      Alku oli ihan hullua kun unet jäi tosi vähiin. 10 tuntia/vko sai tän mamman näyttämään ja käyttäytymään kun zombi... Vaavit olivat sairaalassa sinivaloissa pariin kertaan ja tottuivat pulloon kun ei ollut aikaa harjotella imemistä tissistä. Oli siinä hommaa kotona kun opetit tissille ja yritit saada maidon riittämään. Lypsin ja imetin, annoin korviketta lisäks. Itkin ja hikoilin, välillä uskoin kaiken sujuvan, välillä en. En tiennyt kumman olin syöttänyt ja mistä, tissistä vai pullosta. Meni tytön ja pojan väriset vaatteet sekasin (heh, tuo nyt ei ketään muuta kai haitannut kun mua...) ja pissavaippoja saatto löytyä oman tyynyn alta ja milloin mistäkin tuttipulloista puhumattakaan. Pyykkiä tuli ja tulee edelleen paljon... Isot muksut pistivät elämän ihan ranttaliksi, kun huomasivat ettei mamman energia riitä joka paikkaan. Kyllä siinä kaiken keskellä huudettiin ja tapeltiin koko perhe välillä niin että pahaa teki, mutta jotenkin tuo kaikki on vaan entisestään lujittanut perhettä ja parisuhdetta kamalan karikon jälkeen.

      Ei ehkä kaikkein hehkeintä, mutta varsin onnellista aikaa voit odottaa. Töitä mullakin täällä edelleen on vaikka muulle maailmalle jakaa, mutta päivääkään en vaihtais pois. Tuplatyö, mutta myös tuplailo!:) Vaavit hymyilevät päivittäin, oppivat uusia asioita ja syövät soseitakin jo tosi hyvin. Ei juuri oo enää masuvaivoja ja rytmikin on jo suht säännöllinen. Isommat ovat jo sopeutuneet uuteen elämäntilanteeseen ja parisuhdekin kukoistaa entiseen malliin.

      Ohjeista en niin tiedä, jokainen tekee oman tyylinsä mukaan, mutta tässä muutama vinkki kuitenkin:

      Varaa vauvanvaatteita reilusti, ettei tartte koko ajan pestä. Hommaa vaippoja, pulloja, korviketta kaikkea ihan reilusti. Hyväksy se tosiasia, ettei tarvitse olla superihminen. Toinen vaaveistakaan ei kuole, vaikka huutaisi joutuessaan odottamaan palvelua.

      Tee vaikka pakkaseen etukäteen ruokia valmiiksi isommille. Ja yks mikä meillä helpotti arkea oli ruokalista. Tehtiin yhdessä muksujen kanssa. Ei mee aikaa miettimiseen ja kaupassa tietää aina mitä ostaa. Eikä meillä kukaan oo kuollut vaikka välillä onkin syöty ranskiksia ja nakkeja tai lämmitetty purkkihernaria. Kyllä mä oon sitä ruokaa ehtiny laittaan nyttekin kun vaavien kanssa on helpottanu.

      Ja isot muksut sekä ukko mukaan kotihommiin kykynsä mukaan! Kaikille kynnellekykeneville oma päivähommansa: tiskikoneen tyhjennys, pyykkien kuivuun laittaminen, roskapussin vieminen, eteisen kenkäkasan järjestäminen, pikaimurointi yms.

      Ja mikä tärkeintä: asioita voi tehdä monella tavalla. Opettele sietämään miehen raivostuttava tapa ripustaa pyykit tai isomman muksun tapa täyttää tiskikone. Ne pyykit kuivuvat ja astiat peseytyvät kyllä... Kokemuksesta tiedän.

      Lepää aina kun pystyt. Unohda suursiivoukset ym. Niitä ehtii kyllä harrastaan vielä moneen kertaan. Oot joka tapauksessa väsynyt, joten ei kannata väsyttää turhaan lisää.

      Jopas onkin tullut höpötettyä... Varmaan tekstissä näkyy että kovilla ollaan oltu, mut jos jotain tolkkua sait niin hyvä. Jos haluat, ehdit ja jaksat niin laita meiliä. Ainakin mun arkea piristää kummasti kun saa jakaa tätä arkea muittenkin kun lasten ja oman kullan kanssa.

      Tsemppiä odotukseen!:)

      • Thyme

        Meilit tulee osoitteeseen [email protected].

        Muutkin tuplamammat, vaihdetaan kuulumisia.:-)


    • Tääonniintätä

      Kaksosraskaudessa pahoinvointi saattaa olla voimakkaampaa kuin yksösraskaudessa ja kestää "normaalia" pidempään. Se saattaa haitata matkasuunnitelmia mikäli hyvin voimakasta kuten omalla kohdallani.

      Ihanaa odotusta!

    • Liisa789

      älä vielä panikoi, vielä on riskiaika. Mun kaksoset kuolivat viikolla 13 kohtuun. Sulle tuskin käy niin mutta ota varovasti vielä haaveilu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1918
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      245
      1844
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      93
      1585
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      111
      1413
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1151
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1110
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      948
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      103
      895
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      876
    Aihe