Onko kasvissyöjiä sairastuneita?

Iirops

Heippa!

Tällaista kyselisin että onko kukaan kasvissyöjä joka on sairastunut, lähinnä että onko ollut pitkään vegaani (esim 10v) ennen sairastumista?

Kiinnostaa koskien tutkimuksia homokysteiinistä parkinsonin mahdollisena aiheuttajana.
Sitähän aiheuttaa (tasoa nostaa) eläinvalkuainen lähinnä siis liha ja eniten meijeri-tuotteet.
Kasvissyöjille tai erityisesti vegaaneille jotka eivät maitotuotteitakaan käytä, ei homokysteiinin taso nouse ainakaan tuosta syystä, tosin homokysteiinin määrä plasmassa on perinnöllinen (siitä on tieteellinen näyttö, parkinson-jutusta ei) ja eläinvalkuainen sitten vain lisää sitä jos sellaista ravintoa paljon käyttää.

Niin, odottelen vastauksia koska tämä kiinnostaa.
Läheinen sukulainen sairastui nuorena, hän eli hyvin terveellisesti lukuunottamatta ravintotekijöitä, pihvit ja maito maistuivat mutta eihän niitä voisi vaarallisiksi uskoa koska suomessa se on perusravintoa.

Näissä tutkimuksissa myös kerrottiin että B-vitamiini (b5 muistaakseni)alentaa tuon myrkyllisen aineen pitoisuuksia ihmisessä, syökö kukaan säännöllisesti paljon b-vitamiini valmisteita?

19

2330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukka

      En ole kasvis syöjä. Itse epäilen torjunta-aineita joita maalla on pellolla käytettävä satoa saadakseen
      B vitam. käytän neurologi suositteli ja sanoi pitää olla Foolihappoa B vitamiinissä. Jos ei kalaa syö 2 * viikossa niin öljyä lusikallisen tai omega tbl.

    • Marttui

      Minkä vuoksi jotkut lopettavat lihan syömisen sairastuttuaan Parkinsoniin? Miten se vaikuttaa?

    • äidin tyttö

      Äitini Parkinson todettiin 8 vuotta sitten. Oli juuri päässyt eläkepäiviä nauttimaan. Äitini oli kasvissyöjä viimeiset 25 vuotta ainakin. Joi kahvia kohtuudella, käytti vähän maitotuotteita, koska hänellä oli laktoosi-intoleranssi. Ei tupakoinut, ei juonut. Käytti ravinnon lisänä Multivita-tabuja, B-vitamiinia nappaili myös.
      Kalkkipillereitä D-vitamiinilla otti myös.
      Nukkui riittävästi, käveli paljon. Käytti kasvirasvoja ainoastaan. Nautti tummaa suklaata kohtuudella. Söi kalaa 3 kertaa viikossa jne..
      Tauti tuli, vei hetkessä huonoon kuntoon, kidutti viimeiset 3 vuotta vieden ilmeet, liikuntakyvyn, puhekyvyn ja lopulta kyvyn niellä.
      Kuolema kävi viikko sitten kylässä. Olen surullinen, vihainen ja järkyttynyt ja pelkään hiukan että kohtaloni on sama.
      En siis aio elää ihan noin terveellisesti. Toivon että lääketiede löytää pian syyn tautiin ja keinot sen välttämiseen puhumattakaan lääkkeistä joilla tauti voitetaan.

      • ei menetä mitään ainakaan

      • parka

        sama kohtalo melkein prikulleen äidilläni. Parkinson todettiin hänellä myös suunnilleen 8 vuotta sitten. mistä viimeiset 3 vuotta laitoshoidossa, ja runsas vuosi täysin petipotilaana. Kuoli viime viikolla.
        vei kiihtyvällä tahdilla ensin liikuntakyvyn sitten puhekyvyn. lopuksi nielemiskyvyn. kuolema lopulta armahti.


      • ja vainajat
        parka kirjoitti:

        sama kohtalo melkein prikulleen äidilläni. Parkinson todettiin hänellä myös suunnilleen 8 vuotta sitten. mistä viimeiset 3 vuotta laitoshoidossa, ja runsas vuosi täysin petipotilaana. Kuoli viime viikolla.
        vei kiihtyvällä tahdilla ensin liikuntakyvyn sitten puhekyvyn. lopuksi nielemiskyvyn. kuolema lopulta armahti.

        Entäs kasvissyönti, joka oli tässä aiheena?


      • parka
        ja vainajat kirjoitti:

        Entäs kasvissyönti, joka oli tässä aiheena?

        kyllä äiti kasviksia söi, sillon kun vielä ylipäätään mitään pysty syömään.
        vaikka ei täysin jänis ollutkaan.

        ja hoitolaitoksissa ei annettu omasta keittiöstä juurikaan kasviksia.
        jos joskus oli, niin hoitaja sanoi että äiti ei pysty niitä syömään.

        ja kun me veimme äidille ruokaa, niin hoitajat siitäkin moittivat.


      • minä_-
        parka kirjoitti:

        kyllä äiti kasviksia söi, sillon kun vielä ylipäätään mitään pysty syömään.
        vaikka ei täysin jänis ollutkaan.

        ja hoitolaitoksissa ei annettu omasta keittiöstä juurikaan kasviksia.
        jos joskus oli, niin hoitaja sanoi että äiti ei pysty niitä syömään.

        ja kun me veimme äidille ruokaa, niin hoitajat siitäkin moittivat.

        Mun isällä oli kans parkinsonin tauti, eli terveellisesti, tosin stressiä oli työstä varmaan kun sitä oli niin paljon ja eläinkunnan tuotteet kyllä maistui.
        Isä sairastui nuorena, joten yritän itse syödä mahollisimman terveellisesti.
        Ainakin eläinproteiinit happamoittaa elimistöä ja happamuus on soluille myrkkyä. Kasviksista saa paljon vitamiinia ja kuituja jolla suoli toimii ja puhdistuu. Ja lohesta (vaikkei kasvis olekaan) arvokkaita rasvahappoja.

        Isä sairasti diagnoosin kanssa 20 vuotta, yhteensä oireiden kanssa 30 vuotta. Keuhkokuume vei.
        Toivon todella että taudin syy selviää.


      • fsdfsdaf
        minä_- kirjoitti:

        Mun isällä oli kans parkinsonin tauti, eli terveellisesti, tosin stressiä oli työstä varmaan kun sitä oli niin paljon ja eläinkunnan tuotteet kyllä maistui.
        Isä sairastui nuorena, joten yritän itse syödä mahollisimman terveellisesti.
        Ainakin eläinproteiinit happamoittaa elimistöä ja happamuus on soluille myrkkyä. Kasviksista saa paljon vitamiinia ja kuituja jolla suoli toimii ja puhdistuu. Ja lohesta (vaikkei kasvis olekaan) arvokkaita rasvahappoja.

        Isä sairasti diagnoosin kanssa 20 vuotta, yhteensä oireiden kanssa 30 vuotta. Keuhkokuume vei.
        Toivon todella että taudin syy selviää.

        olen lähes 100 prosenttisen varma että Parkinson -taudin taustalla on päähän kohdistuneet "vammat".
        Äitini sairasti aivoverenvuodon ja vajaa pari vuotta tuon jälkeen todettiin Parkinson tauti.
        Äitini täti niinikään joutui aivoleikkaukseen, minkä jälkeen kolmisen vuotta - todettiin Parkinson tauti.

        Lisäksi olen ollut kirjeenvaihdossa kolmen parkinson tautia sairastavan omaisen kanssa, ja kaikilla on ennen taudin toteamista ollut joku päänvamma.


      • Ajatus ylöspäin
        fsdfsdaf kirjoitti:

        olen lähes 100 prosenttisen varma että Parkinson -taudin taustalla on päähän kohdistuneet "vammat".
        Äitini sairasti aivoverenvuodon ja vajaa pari vuotta tuon jälkeen todettiin Parkinson tauti.
        Äitini täti niinikään joutui aivoleikkaukseen, minkä jälkeen kolmisen vuotta - todettiin Parkinson tauti.

        Lisäksi olen ollut kirjeenvaihdossa kolmen parkinson tautia sairastavan omaisen kanssa, ja kaikilla on ennen taudin toteamista ollut joku päänvamma.

        Kyllä kait melkein kaikilla juopoilla olis Parkkis jos aivoihin kohdistunut täräys aiheuttais taudin synnyn? - Kasvissyöjä olin minäkin yli 5 vuotta ja kahvia en ollut juonut yi 20 vuoteen ja alkoholia en ollut käyttänyt paria humala kokeilua enempää. Ja silti juttu puhkes. Itse ajattelisin että syynä on leikkaus ja veren lisäys, tai viirus veren lisäyksestä tai jostain muusta. Perinnöllisyyttä ei kohdallani ole. Luin kerran Parkkis lehdestä että: "Parkinsson valitsee parhaat". -Taitaa olla totta?


      • Parka
        Ajatus ylöspäin kirjoitti:

        Kyllä kait melkein kaikilla juopoilla olis Parkkis jos aivoihin kohdistunut täräys aiheuttais taudin synnyn? - Kasvissyöjä olin minäkin yli 5 vuotta ja kahvia en ollut juonut yi 20 vuoteen ja alkoholia en ollut käyttänyt paria humala kokeilua enempää. Ja silti juttu puhkes. Itse ajattelisin että syynä on leikkaus ja veren lisäys, tai viirus veren lisäyksestä tai jostain muusta. Perinnöllisyyttä ei kohdallani ole. Luin kerran Parkkis lehdestä että: "Parkinsson valitsee parhaat". -Taitaa olla totta?

        Kirjoitinkin että pään "vammat". Pelkät juoppojen pään kolhimat eivät mielestäni ole sitä.
        Aivoverenvuoto potilaistakaan kaikkien en väitä sairastavan Parkinson-tautia.
        Mutta kaikilla minun tietämilläni Parkinson potilailla (ja niitä ei ole yksi tai kaksi, vaan enemmän) on taustalla aivoleikkaus tai muu vakavempi aivovamma. Nih.
        - Se luetun ymmärtäminen, se luetun ymmärtäminen -


      • Ajatus ylöspäin
        Parka kirjoitti:

        Kirjoitinkin että pään "vammat". Pelkät juoppojen pään kolhimat eivät mielestäni ole sitä.
        Aivoverenvuoto potilaistakaan kaikkien en väitä sairastavan Parkinson-tautia.
        Mutta kaikilla minun tietämilläni Parkinson potilailla (ja niitä ei ole yksi tai kaksi, vaan enemmän) on taustalla aivoleikkaus tai muu vakavempi aivovamma. Nih.
        - Se luetun ymmärtäminen, se luetun ymmärtäminen -

        Anteeksi kun en ymmärrä mielestäsi lukemmaani. Minullakin kun on tämä "päänvamma" mustassa tumakkeessa latinaksi supstansia nigra tai tuonne päin. Olen tavannut erill. kuntoutus ym. kokoontumisis minäkin useita vaivan omaavia, ja kenelläkään heistä ei kertomustensa mukaan ollut kirjoittamisia vaivoja. Kirjoitat: "-Se luetun ymmärtäminen, se luetun ymmärtäminen-". Mistähän löytyis niin "yli nokkela luetun ymmärtäjä" että kertois ja tiedottais mistä Parkinsonin tauti saa pysyvän syntynsä.


      • Ajatus ylöspäin
        Ajatus ylöspäin kirjoitti:

        Anteeksi kun en ymmärrä mielestäsi lukemmaani. Minullakin kun on tämä "päänvamma" mustassa tumakkeessa latinaksi supstansia nigra tai tuonne päin. Olen tavannut erill. kuntoutus ym. kokoontumisis minäkin useita vaivan omaavia, ja kenelläkään heistä ei kertomustensa mukaan ollut kirjoittamisia vaivoja. Kirjoitat: "-Se luetun ymmärtäminen, se luetun ymmärtäminen-". Mistähän löytyis niin "yli nokkela luetun ymmärtäjä" että kertois ja tiedottais mistä Parkinsonin tauti saa pysyvän syntynsä.

        Haluan vielä lisätä edell. kirj. Ihmisiä ne juopotkin on; julkiset, niinkuin kaappijuopotkin. Ja samoista materiaaleista heidänkin aivonsa on muodostunut kuin sellaisten joilla on "täydellinen luetun ymmärtäminen hanskassa".
        Tzemppaillaan ja ihmetellään, ja annetaan sama vapaus toiselle mitä itse toteutamme. - Nim. Omilla aivoilla ajattelua ja Parkinson kokemuksia ihmetellen ja ajatuksia kirjoitellen.


    • Mari.v.m54

      Minulla todettiin Parkinson viime kesänä, 52-vuotiaana. Kaipa se oli ollut jo muutaman vuoden, mutta kun olin vastikään saanut myös diabetesdiagnoosin, muut oireet jäivät varjoon. Olin normaalipainoinen, aikaisemmin paljonkin urheilua harrastanut, pyöräilevä (oireet huomasinkin kun pyöräily vaikeutui), sekaruokavalioinen jne. En tiedä, mistä syystä olisin saanut Parkinsonin? Kävin MRI ja SPECT -kuvauksissa, mitään erityistä ei löytynyt - taudin lisäksi. Aivot olivat kuulemma kauniit :-/ Syön nyt Sifrolia 3 x 0,35 mg. Lisäksi B6 ja B12 vitamiinia sekä E-Epa 650 mg rasvahappoa, nämä lisäravinteet ihan omasta tahdosta... En tiedä hyödystä, mutta ei kai ole haitaksikaan.

    • Pupurikko

      Löysin vanhan viestiketjun Oma tilanteeni se, että homokysteiiniarvot koholla, pientä muutos aivojen gammakuvassa ja epäily ollut siis parkinsonintaudista, muttei vielä diagnoosia...Kasvissyöjä olen ollut 37 vuotta...just:-)...kaikenlaista, mutta ehkäs illä B-vitskun putteella sitten yhteys....

      • uytyiuhhvc

        Oletko syönyt B12 vitamiinia pillereinä? Kasvissyöjillä tuo vitamiini vähenee ja siitä on haittaa.


    • Pupurikko

      No satunnaisesti olen syönyt. Nyt on neurobion forte sitten lääkärin määräämänä. "Hassulta vaan tuntuu, jos tuo ruokavalio on aiheuttanut taudin, kun näköjään kovasti nyt yhdistetään B-vitamiinin puutetta parkinsoniin, ainakin mitä olen googletellut. Edelleen pääosin kasvissyöjä tietenin, paitsi siis noita nappeja ja kalaa lisännyt sitten ruokavalioon, jospa tuo pysähtyisi tuo homma:-)...kovasti hankalaa elää epäilyksen kanssa ilman diagnoosia. hidasta on...

    • Pupurikko

      Tuo homokysteiini-tutkimus aiheena todellakin hullunkurinen, koska sanotaan,e ttä lihann valkuainen nostaa tasoa ja toisaalta sitten taas kasvisyönti...itselläni tuo rvo 16, eli yli viitarvojen, mutta en tosiaan teini-iän jälkeen ole grammaakaan lihaa syönyt ja maitotuotteitakin meklo vähän...vähän tuntuu olevan vielä tieto tuosta asiasta hakusessa. B-vitamiinivalmisteiden syönnissä se huono puoli, että ainakin minulla aiheuttavat todella huonen, pahoinvoivan ja pöpperöisen olon ja jopa neurologisia oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2826
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2130
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      914
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe