saunan kuusipaneelien värjäys esim. lepäksi

löylyä

Onko kokemuksia esim. Tikkurilan saunasuojan käytöstä muuttamaan peruskuusipaneeli fiksumman väriseksi, vaikkapa haapa tai tervaleppä. Mikä sävy vastaa parhaiten yllämainittuja puulajeja?

7

3991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

Sasusta ei ole kokemusta, mutta venelakalla pelatessa olen hyvällä menestyksellä ennen lakkausta värjännyt puun petsillä ennen lakkausta.
      Saunassahan venelakka alkaa kuplimaan.
      Kokeile johonkin laudanpätkään tuota keinoa. Vesipetsihän ei ole kallista.

• Sami

Meillä on ruskealla sävytettyä Sisua saunassa. Väri oli muistaakseni tummin ruskea mitä Kiva-värikastassa oli. Väri on, yhdellä sively kerralla, jotain tavallisen tervalepän ja lämpökäsitellyn haavan väliltä. Kannattaa käsitellä panelit ennen paikalleen laittamista, niin tulee tasaväristä ja siisiä.

Ollaan väriin tyytyväisiä, mutta käyttökokemusta on vasta muutama viikko.

• repesorsa

syytä tehdä ensi koe värjäys esim samaisen paneelin hukkapätkään

kokeilisin esim herdin tumma mahonki (punaruskea)
        ja muuttaisin 2.5 dl ohjemäärän noin 1-3 litraan (hana)kuumaa vettä ,tässä kohtaa se kokeileminen on tärkeää ,muista että veipetsi valehtelee kuivuttuaan

ehdottamasti järkevin tapa
        on 1 petsaus
        ja vasta sitten 2 pintakäsittely
        jos ei halua muovilitkuaja saunaan (minä en ainakaan huolisi mihinkään)
        niin esim mehiläisvaha on hyvä
        se on mahtava aine myös lauteisiin TIETYSTI NIISSÄILMAN PETSIÄ
        terv eko entisönti remontti ammattilainen

• Sami
        repesorsa kirjoitti:

syytä tehdä ensi koe värjäys esim samaisen paneelin hukkapätkään

kokeilisin esim herdin tumma mahonki (punaruskea)
        ja muuttaisin 2.5 dl ohjemäärän noin 1-3 litraan (hana)kuumaa vettä ,tässä kohtaa se kokeileminen on tärkeää ,muista että veipetsi valehtelee kuivuttuaan

ehdottamasti järkevin tapa
        on 1 petsaus
        ja vasta sitten 2 pintakäsittely
        jos ei halua muovilitkuaja saunaan (minä en ainakaan huolisi mihinkään)
        niin esim mehiläisvaha on hyvä
        se on mahtava aine myös lauteisiin TIETYSTI NIISSÄILMAN PETSIÄ
        terv eko entisönti remontti ammattilainen

Tuon Sisun värin saa valita valmiiksi sävytettynä suoraan tikkurilan värikartasta ja sauna menee yhdellä käsittelykerralla. En alkaisi touhumaan erikseen petsivärejen ja saunasuojien kanssa.

• repesorsa
        Sami kirjoitti:

Tuon Sisun värin saa valita valmiiksi sävytettynä suoraan tikkurilan värikartasta ja sauna menee yhdellä käsittelykerralla. En alkaisi touhumaan erikseen petsivärejen ja saunasuojien kanssa.

ihan siitä haluaako hyvää jälkeä vai karvalakkilaatua .sellainen joka ei ole koskaan petsannut vesipetsillä ei tiedä että sillä tulee kaikista tasaisin pinta ja sen voi käsitellä sen jälkeen millä vaan.
        Tekisipä mieleni huomauttaa että sisu on pastilli ja sasu on tikkurilan saunasuoja,,mutta olkoon.

• repesorsa
        Sami kirjoitti:

jos haluaa väkisin käyttää sasua saa samanlaisen tehtyä itsekin ja hinta on vain murto-osa sasusta
        sekoittaa vain pvac liimaa (esim erikeeper tai kiilto 66) ja vettä, sävytyspastaa voinee ostaa maalikaupasta omaan astiaan ja sävyttää itse

minä en päällystäisi hienoja puupintoja millään
        muovimössöllä ,mutta onneksi suomessa on vapaa
        valinnan ja sanan vapaus

• Sami
        repesorsa kirjoitti:

ihan siitä haluaako hyvää jälkeä vai karvalakkilaatua .sellainen joka ei ole koskaan petsannut vesipetsillä ei tiedä että sillä tulee kaikista tasaisin pinta ja sen voi käsitellä sen jälkeen millä vaan.
        Tekisipä mieleni huomauttaa että sisu on pastilli ja sasu on tikkurilan saunasuoja,,mutta olkoon.

Anteeksi muistin merkin tosiaan vääri... Eihän se mitään Sisua ollut vaan Supia

http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/supi_saunasuoja.html

Kyllä tuolla jälki on ihan yhtä tasaista kuin millä tahansa petsivärillä, eikä taatusti ole karvalakkilaatua ja pääsee yhdellä käsittelykerralla ja värin loppuessa kesken, uutta saa saman sävyisenä suoraan kaupasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe