Onko kokemuksia esim. Tikkurilan saunasuojan käytöstä muuttamaan peruskuusipaneeli fiksumman väriseksi, vaikkapa haapa tai tervaleppä. Mikä sävy vastaa parhaiten yllämainittuja puulajeja?
saunan kuusipaneelien värjäys esim. lepäksi
7
3991
Vastaukset
- Jocu
Sasusta ei ole kokemusta, mutta venelakalla pelatessa olen hyvällä menestyksellä ennen lakkausta värjännyt puun petsillä ennen lakkausta.
Saunassahan venelakka alkaa kuplimaan.
Kokeile johonkin laudanpätkään tuota keinoa. Vesipetsihän ei ole kallista. - Sami
Meillä on ruskealla sävytettyä Sisua saunassa. Väri oli muistaakseni tummin ruskea mitä Kiva-värikastassa oli. Väri on, yhdellä sively kerralla, jotain tavallisen tervalepän ja lämpökäsitellyn haavan väliltä. Kannattaa käsitellä panelit ennen paikalleen laittamista, niin tulee tasaväristä ja siisiä.
Ollaan väriin tyytyväisiä, mutta käyttökokemusta on vasta muutama viikko.- repesorsa
syytä tehdä ensi koe värjäys esim samaisen paneelin hukkapätkään
kokeilisin esim herdin tumma mahonki (punaruskea)
ja muuttaisin 2.5 dl ohjemäärän noin 1-3 litraan (hana)kuumaa vettä ,tässä kohtaa se kokeileminen on tärkeää ,muista että veipetsi valehtelee kuivuttuaan
ehdottamasti järkevin tapa
on 1 petsaus
ja vasta sitten 2 pintakäsittely
jos ei halua muovilitkuaja saunaan (minä en ainakaan huolisi mihinkään)
niin esim mehiläisvaha on hyvä
se on mahtava aine myös lauteisiin TIETYSTI NIISSÄILMAN PETSIÄ
terv eko entisönti remontti ammattilainen - Sami
repesorsa kirjoitti:
syytä tehdä ensi koe värjäys esim samaisen paneelin hukkapätkään
kokeilisin esim herdin tumma mahonki (punaruskea)
ja muuttaisin 2.5 dl ohjemäärän noin 1-3 litraan (hana)kuumaa vettä ,tässä kohtaa se kokeileminen on tärkeää ,muista että veipetsi valehtelee kuivuttuaan
ehdottamasti järkevin tapa
on 1 petsaus
ja vasta sitten 2 pintakäsittely
jos ei halua muovilitkuaja saunaan (minä en ainakaan huolisi mihinkään)
niin esim mehiläisvaha on hyvä
se on mahtava aine myös lauteisiin TIETYSTI NIISSÄILMAN PETSIÄ
terv eko entisönti remontti ammattilainenTuon Sisun värin saa valita valmiiksi sävytettynä suoraan tikkurilan värikartasta ja sauna menee yhdellä käsittelykerralla. En alkaisi touhumaan erikseen petsivärejen ja saunasuojien kanssa.
- repesorsa
Sami kirjoitti:
Tuon Sisun värin saa valita valmiiksi sävytettynä suoraan tikkurilan värikartasta ja sauna menee yhdellä käsittelykerralla. En alkaisi touhumaan erikseen petsivärejen ja saunasuojien kanssa.
ihan siitä haluaako hyvää jälkeä vai karvalakkilaatua .sellainen joka ei ole koskaan petsannut vesipetsillä ei tiedä että sillä tulee kaikista tasaisin pinta ja sen voi käsitellä sen jälkeen millä vaan.
Tekisipä mieleni huomauttaa että sisu on pastilli ja sasu on tikkurilan saunasuoja,,mutta olkoon. - repesorsa
Sami kirjoitti:
Tuon Sisun värin saa valita valmiiksi sävytettynä suoraan tikkurilan värikartasta ja sauna menee yhdellä käsittelykerralla. En alkaisi touhumaan erikseen petsivärejen ja saunasuojien kanssa.
jos haluaa väkisin käyttää sasua saa samanlaisen tehtyä itsekin ja hinta on vain murto-osa sasusta
sekoittaa vain pvac liimaa (esim erikeeper tai kiilto 66) ja vettä, sävytyspastaa voinee ostaa maalikaupasta omaan astiaan ja sävyttää itse
minä en päällystäisi hienoja puupintoja millään
muovimössöllä ,mutta onneksi suomessa on vapaa
valinnan ja sanan vapaus - Sami
repesorsa kirjoitti:
ihan siitä haluaako hyvää jälkeä vai karvalakkilaatua .sellainen joka ei ole koskaan petsannut vesipetsillä ei tiedä että sillä tulee kaikista tasaisin pinta ja sen voi käsitellä sen jälkeen millä vaan.
Tekisipä mieleni huomauttaa että sisu on pastilli ja sasu on tikkurilan saunasuoja,,mutta olkoon.Anteeksi muistin merkin tosiaan vääri... Eihän se mitään Sisua ollut vaan Supia
http://www.tikkurila.fi/tuotetiedot/supi_saunasuoja.html
Kyllä tuolla jälki on ihan yhtä tasaista kuin millä tahansa petsivärillä, eikä taatusti ole karvalakkilaatua ja pääsee yhdellä käsittelykerralla ja värin loppuessa kesken, uutta saa saman sävyisenä suoraan kaupasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219