Tapsan ääni

M.urina

Mielestäni Tapsan äänestä on puuttunut se jokin, joka tekisi hänestä suuren laulajan. Vähän aikaa sitten joku oli täällä luokitellut Tapsan ääntä sanalla, jonka allekirjoitin heti. ARKINEN. Tapsan äänestä puuttuu se loistokkuus ja suuruus, joka oli esim. Olavi Virran äänessä. Samoin Pavarotti, Carreras, Mattila, Talvela, Hynninen ovat SUURIA laulajia joiden äänessä on loistokkuutta ja suuruutta. Tapsa on lähinnä ruisleipäkansan Pavarotti. Arkisesti laulava, kansanlaulaja. Eikä siinä mitään pahaa ole. Hyvä näin.

46

1509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Launiks

      Mitä muuta Tapsalta voi vaatia. Hän on ihan hyvä iskelmälaulaja, joka laulaa omassa ahtaassa lajissaan ihan hyvin. Olavi Virta oli todellinen poikkeus. Tuskinpa samanlaista tulee. Taidelaulajat ovat taas erikseen, eikä Tapsaa voi heihin verrata. Mikä pointti tässä aloituksessa oli?

      • M.urina

        Ei nyt mitään erikoisempaa pointtia, ajatuksiani toin julki kuten monet muut. Tapsaa usein kuunnellessa olen miettinyt mikä äänestä puuttuu kun ei se aiheuta mulle "kicksejä" millään lailla. Olavi Virtaa taas aiheuttaa upealla äänellään ja tavallaan laulaa.


    • Zaizai

      Karita Mattila, Carreras Jorma Hynninen, Matti Salminen, ym... ovat oopperalaulajia. Tapani Kansa ei ole. Tapani Kansalla on komea äänenväri ja hän on loistava laulaja omassa genressään.

      • rellu vaan

        Tapani Kansalla on tavallinen miehen ääni ja parempi niin. Se sopii hyvin Rautavaaran lauluihin. Olavi Virralla oli liian upea ääni eikä se olisi sopinut Rautavaaran lauluihin.


      • Rellu vaan.
        rellu vaan kirjoitti:

        Tapani Kansalla on tavallinen miehen ääni ja parempi niin. Se sopii hyvin Rautavaaran lauluihin. Olavi Virralla oli liian upea ääni eikä se olisi sopinut Rautavaaran lauluihin.

        Tarkoitin että Olalla oli liian upea ääni Rautavaaran lauluihin.


    • wanharouwa

      Tuo arkinen on aika hyvä sana kuvaamaan TK:n ääntä.
      Olavi Virta kun laulaa niin sen tunnistaa heti, että Mestari itse on asialla. Joskus olen ajatellut, että kun TK on niin kovasti yrittänyt laulaa "hienosti" (ei paras sana mutta en juuri nyt parempaakaan keksinyt) niin äänestä on hävinnyt persoonallisuus.
      Hän laulaa....hmmmm....ihan hyvin, mutta ääni on jotenkin konemainen. Nuorena TK:n äänessä oli sitä jotakin, mutta sitten hän yritti kouluttaa sitä, se kai jäi vähän kesken, mutta äänestä katosi se jokin.

      • Öhöm!

        Tapsan äänestä ei ole kadonnut mitään, vaan siihen on tullut entistäkin enemmän lisää kauniita sävyjä ja elämänkokemuksen suomaa tunnetta, syvyyttä ja kypsyyttä. Paljon komeampaa, miehekkäämpää, jyhkeämpää, sävykkäämpää ja sielukkaampaa on Tapsan laulu nykyään , kuin joskus ennenmuinoin.
        Tapanilla on harvinaisen komea ja taipuisa ääni iskelmälaulajaksi.


      • Mukki

        Tapsa lauloi nuorempana tunteikkaammin, nykyään kovin monotonisesti. Sairauden jälkeen vielä robottimaisemmin.


      • Zaizai
        Mukki kirjoitti:

        Tapsa lauloi nuorempana tunteikkaammin, nykyään kovin monotonisesti. Sairauden jälkeen vielä robottimaisemmin.

        Tapsa laulaa tosi herkästi ja kauniisti nykyään.
        Eräs muusikko sanoi , että Tapsa on saanut nöyryyttä tulkintoihinsa ja löytänyt lauluista sen tärkeimmän , eli sielun. Minäkin olen huomannut , että Tapsan tulkinnat eivät ole vain ja ainoastaan sellaista paatoksellista kailatusta , kuin joskus nuorempana monasti tuppasi olemaan, vaan hän osaa laulaa myös todella tuinteikkaasti ja sykähdyttävästi.
        (Ehkä juuri se muutaman vuoden takainen sairaus hieman opetti häntä. Rankat kokemukset elämässä varmasti antavat lisää herkkyyttä tulkintoihin. Näin on ollut monella laulajalla , ja näin on Tapsan kohdallakin)
        Tapsa on saanut ääneensä sellaista tunteikasta pehmeyttä. Siinä on voimaa , mutta se ei ole niin sellainen pistävä ja kiekuva ääni , kuten nuorempana monissa lauluissa.


      • Teppo Tulppu

        Ilman muuta Tapsan ääni on kypsynyt, jalostunut ja kehittynyt nuoruusvuosistaan.
        Ääni on siis toki hyvä , mutta hän lauloi nuorempana iskelmällisemmällä tyylillä. Nykyään mielestäni ns. "oopperoi" joissakin lauluissa hieman liikaa. Ehkä hänellä on vähän liikaa sitä näyttämisen halua. Liian taiteelliset tulkinnat eivät sovi iskelmiin.


      • Paljon kuullut

        Olen wanharouvan kanssa samaa mieltä.


    • Jivejalka

      Kuinkahan montaa suomalaista oopperalaulajaakaan ( erityisesti tenoria) voi verrata Luciano Pavarottiin tai Jose´Carrerakseen ? Vastaanpa itse. Ei yhtäkään. Pavarotti lauloi 70-vuotiaanakin kaikki suomalaiset tenorit suohon...ja syvälle. Pavarotti oli aivan ilmiömäinen tenori. Todellinen huippu oli myös Jussi Björling. Jose Carreras on omaa luokkaansa myös, kuten Placido Domingokin.

      Suomestakin on kyllä aivan upeita ja lahjakkaita oopperalaulajia lähtöisin mm. Talvela, Ryhänen, Hynninen, Isokoski, Mattila, Krause, mutta siltikin ei ole ollut ,ei oopperalavoilla Pavarotin voittanutta , Carreras ja Domingo seuraavat sitten kruununprinsseinä seuraavina.

      T.Kansa on hyvä laulaja. Komein ääni, mitä olen tanssilavoilla kuullut sitten Olavi Virran.
      Tänäkesänä viimeksi T.Kansa kajautti mm. Tähdet meren yllä, Hopeisen kuun, Täysikuun, Besame muchon ja Sinitaivaan niin että heikompia huimasi.

      ps.Miksei Tapsa ole tehnyt toista tangolevyä ? Hänen upea äänensä on , kuin vasiten tangoihin tehty.

      • toiset meistä

        Juuri näin, olenkin ihmetellyt , miksi Tapanilta
        vaaditaan jotakin erikoista.
        Miksi ei Kari Tapiolta, Reijo Taipaleelta ym.ym.vaadita samallalailla osaamista , vaan he saavat loilotella vuodesta toiseen samat laulut.Ei heissä ole mitään kehitystä tapahtunut, korkeintaan ikä on tuonut ääneen uusia sävyjä.Vaikka ovat väliin niin pihalla, etteivät sanoja muista, silti he ovat suuria tähtiä.


      • ralle

        Tapani Kansan tangolevy ei ole kovin onnistunut eikä levy-yhtiö ole kovin innostunut tekemään uutta. Toisaalta kun Jorma Hynninen teki Hurmio tangolevynsä, se masensi Tapsaa tekemästä enempää. Hän tajusi oman rajallisuutensa kuten esim. Lappeenrannan yksinlaulukilpailuissa, jonka jälkeen hän itki viikon.


      • Akkuna
        ralle kirjoitti:

        Tapani Kansan tangolevy ei ole kovin onnistunut eikä levy-yhtiö ole kovin innostunut tekemään uutta. Toisaalta kun Jorma Hynninen teki Hurmio tangolevynsä, se masensi Tapsaa tekemästä enempää. Hän tajusi oman rajallisuutensa kuten esim. Lappeenrannan yksinlaulukilpailuissa, jonka jälkeen hän itki viikon.

        Valaistu ikkuna levy on pettymys. Kansa yrittää laulaa vaativampaa, mutta epäonnistuu. Esim. Romanssi laulun hän laulaa oudosti sanoja kummasti venyttäen. Wageria tulee ikävä.


      • wanharouwa
        toiset meistä kirjoitti:

        Juuri näin, olenkin ihmetellyt , miksi Tapanilta
        vaaditaan jotakin erikoista.
        Miksi ei Kari Tapiolta, Reijo Taipaleelta ym.ym.vaadita samallalailla osaamista , vaan he saavat loilotella vuodesta toiseen samat laulut.Ei heissä ole mitään kehitystä tapahtunut, korkeintaan ikä on tuonut ääneen uusia sävyjä.Vaikka ovat väliin niin pihalla, etteivät sanoja muista, silti he ovat suuria tähtiä.

        No en minä ainakaan mitään erikoista TK:lta ole vaatinut.
        Täällä joku sanoi, että nuorempana TK kiekui. Voi olla, että on jossakin kiekunutkin, mutta nuorena TK:n laulussa oli ainakin intoa ja onnistumisen iloa....se kaikki puuttuu nykyisin hänen laulustaan, hän todellakin laulaa kuin robotti. Kädet tekevät joka kerta ne samat huolellisesti peilin edessä opetellut liikkeet, samoin kasvojen ilmeet ovat tarkoin harkitut ja hän näyttää keskittyvän valtavasti siihen, että pystyisi laulamaan näennäisesti helpon näköisesti.

        Klabbiko ei muka ole tuonut uutta!? Tuosta olen eri mieltä. Klabbilta nimenomaan on tullut uutta ja hän ei kaihda kipeitäkään asioita lauluissaan.
        Hän on säilyttänyt äänessään oman juttunsa, hänet tunnistaa kun äänen kuulee. Persoonallinen lauluääni. Niin on kyllä puheäänikin, siitä kun ei meinaa millään saada selvää ;)
        Klabbi varmaan on tähti myös siitä syystä, että hän on NIIN oma itsensä. Hyvine ja huonoine puolineen. Hän ei ole kaunistellut tekemisiään ja hän on auttamattoman ujo ihminen; ehkäpä juuri näiden syiden vuoksi häntä rakastetaan.

        Reiskaltakin on tullut joitakin aivan hyviä levyjä, mutta keikoilla hän vetää kyllä NIIN pieleen ja NIIN venyttäen ja vanuttaen kuin vain ikinä voi. Kauheimpia ovat ne yhtäkkiset mylvähdykset kesken laulun.


      • OK.
        ralle kirjoitti:

        Tapani Kansan tangolevy ei ole kovin onnistunut eikä levy-yhtiö ole kovin innostunut tekemään uutta. Toisaalta kun Jorma Hynninen teki Hurmio tangolevynsä, se masensi Tapsaa tekemästä enempää. Hän tajusi oman rajallisuutensa kuten esim. Lappeenrannan yksinlaulukilpailuissa, jonka jälkeen hän itki viikon.

        Hynnisen Tangolevy on varmasti hyvä myös, mutta tuo Tapanin Argenttiinalaisia tangoja sisältävä levy (Päivä jolloin rakastat) on Suomen eniten myyty tangolevy. Eli ei se kovin pahasti silloin voi olla epäonnistunut.
        Totta on tuo,että Tapsalle oli aikoinaan kova ja karvas pettymys tuo,ettei päässyt Lappeenrannan laulukilpailujen finaaliin. Tapsa ei ole koskaan ollut mitään lannistuja ja luovuttaja tyyppiä kuitenkaan ja aikansa harmiteltuaan varmasti vaan sisuuntui tuosta ko."tappiosta".


      • Roukko
        OK. kirjoitti:

        Hynnisen Tangolevy on varmasti hyvä myös, mutta tuo Tapanin Argenttiinalaisia tangoja sisältävä levy (Päivä jolloin rakastat) on Suomen eniten myyty tangolevy. Eli ei se kovin pahasti silloin voi olla epäonnistunut.
        Totta on tuo,että Tapsalle oli aikoinaan kova ja karvas pettymys tuo,ettei päässyt Lappeenrannan laulukilpailujen finaaliin. Tapsa ei ole koskaan ollut mitään lannistuja ja luovuttaja tyyppiä kuitenkaan ja aikansa harmiteltuaan varmasti vaan sisuuntui tuosta ko."tappiosta".

        Markku Johansson on muistaakseni sanonut että Jorma Hynnisen tangolevy on paras koskaan Suomessa tehty tangolevy.


      • Opar
        Roukko kirjoitti:

        Markku Johansson on muistaakseni sanonut että Jorma Hynnisen tangolevy on paras koskaan Suomessa tehty tangolevy.

        Serkkuni on laulunopettaja ja hän sanoi kuultuaan vähän aikaa Tapsaa joulukonsertissa, että kylläpä laulaa jäyhästi ja robottimaisesti pää liikkumatta. Ihan kohtuullinen ääni serkkuni mielestä, mutta esiintyminen todella jäykkää ja vaikka laulujen tunne vaihtelee, laulutapa on sama koko ajan.


      • OK.
        wanharouwa kirjoitti:

        No en minä ainakaan mitään erikoista TK:lta ole vaatinut.
        Täällä joku sanoi, että nuorempana TK kiekui. Voi olla, että on jossakin kiekunutkin, mutta nuorena TK:n laulussa oli ainakin intoa ja onnistumisen iloa....se kaikki puuttuu nykyisin hänen laulustaan, hän todellakin laulaa kuin robotti. Kädet tekevät joka kerta ne samat huolellisesti peilin edessä opetellut liikkeet, samoin kasvojen ilmeet ovat tarkoin harkitut ja hän näyttää keskittyvän valtavasti siihen, että pystyisi laulamaan näennäisesti helpon näköisesti.

        Klabbiko ei muka ole tuonut uutta!? Tuosta olen eri mieltä. Klabbilta nimenomaan on tullut uutta ja hän ei kaihda kipeitäkään asioita lauluissaan.
        Hän on säilyttänyt äänessään oman juttunsa, hänet tunnistaa kun äänen kuulee. Persoonallinen lauluääni. Niin on kyllä puheäänikin, siitä kun ei meinaa millään saada selvää ;)
        Klabbi varmaan on tähti myös siitä syystä, että hän on NIIN oma itsensä. Hyvine ja huonoine puolineen. Hän ei ole kaunistellut tekemisiään ja hän on auttamattoman ujo ihminen; ehkäpä juuri näiden syiden vuoksi häntä rakastetaan.

        Reiskaltakin on tullut joitakin aivan hyviä levyjä, mutta keikoilla hän vetää kyllä NIIN pieleen ja NIIN venyttäen ja vanuttaen kuin vain ikinä voi. Kauheimpia ovat ne yhtäkkiset mylvähdykset kesken laulun.

        Mistä tiedät miten Tapsa nykyään laulaa ja esiintyy esim. tanssikeikoilla, kun ainakin aikaisemmissa kirjoituksissasi olet kertonut, että et ole muutamaan vuoteen Tapsan keikoilla käynyt ?

        Parin viimevuoden aikana on varmaan lähes jokainen Tapsan keikalla ollut laittanut merkille sen miten antaumuksella ja tunteella hän lauluja tulkitsee. Robottimaisuudesta ei ole tietoakaan.
        Keikoillaan Tapsa on monasti intoutunut vauhdikkaampien biisien aikana irrottelemaan oikein kunnolla ( on näyttänyt mm. että se lantion pyörityskin onnistuu, kuin melkein Elviksellä konsanaan :-) ) .

        Mitään ulkoaopeteltua eleitä ja ilmeitä en ole huomannut, vaan hyvin sponttaania esiintymistä. Tapsa vaikuttaa nykyään jotenkin tasapainoisemmalta, kuin ennen. Ja se laulamisen ilo näkyy ja kuuluu. Tapsahan sanoikin juuri hiljattain eräässä haastattelussa, että nauttii työstänsä erittäin suuresti ja lähetti faneilleen sellaisia terveisiä, että: me pidetään paljon hauskaa vielä yhdessä.
        Keikkatauko joka Tapsalla pari vuotta sitten oli on tehnyt hänelle todella hyvää. Tapsa on täynnä uutta intoa ja energiaa.


      • wanharouwa
        OK. kirjoitti:

        Mistä tiedät miten Tapsa nykyään laulaa ja esiintyy esim. tanssikeikoilla, kun ainakin aikaisemmissa kirjoituksissasi olet kertonut, että et ole muutamaan vuoteen Tapsan keikoilla käynyt ?

        Parin viimevuoden aikana on varmaan lähes jokainen Tapsan keikalla ollut laittanut merkille sen miten antaumuksella ja tunteella hän lauluja tulkitsee. Robottimaisuudesta ei ole tietoakaan.
        Keikoillaan Tapsa on monasti intoutunut vauhdikkaampien biisien aikana irrottelemaan oikein kunnolla ( on näyttänyt mm. että se lantion pyörityskin onnistuu, kuin melkein Elviksellä konsanaan :-) ) .

        Mitään ulkoaopeteltua eleitä ja ilmeitä en ole huomannut, vaan hyvin sponttaania esiintymistä. Tapsa vaikuttaa nykyään jotenkin tasapainoisemmalta, kuin ennen. Ja se laulamisen ilo näkyy ja kuuluu. Tapsahan sanoikin juuri hiljattain eräässä haastattelussa, että nauttii työstänsä erittäin suuresti ja lähetti faneilleen sellaisia terveisiä, että: me pidetään paljon hauskaa vielä yhdessä.
        Keikkatauko joka Tapsalla pari vuotta sitten oli on tehnyt hänelle todella hyvää. Tapsa on täynnä uutta intoa ja energiaa.

        Niin, siis en ole käynyt tanssikeikoilla, muuten olen kyllä häntä nähnyt.
        Täällä olen katsellut blogikuvia ja niistä näkyy selvästi nuo samat eleet. Vasen kämmen auki, näyttäen "tässä olen". Oikea käsi jännitettynä, ilmiselvästi hän kättä jännittämällä yrittää saada äänenmuodostuksen näyttämään helpolta.
        Nämä samat maneerit ovat NIIN tuttuja. Hän toistaa ne jopa Joulukirkossa :)

        >>lähetti faneilleen sellaisia terveisiä, että: me pidetään paljon hauskaa vielä yhdessä.


      • Opar kirjoitti:

        Serkkuni on laulunopettaja ja hän sanoi kuultuaan vähän aikaa Tapsaa joulukonsertissa, että kylläpä laulaa jäyhästi ja robottimaisesti pää liikkumatta. Ihan kohtuullinen ääni serkkuni mielestä, mutta esiintyminen todella jäykkää ja vaikka laulujen tunne vaihtelee, laulutapa on sama koko ajan.

        No, onhan toi totta , että etenkin kirkoissa, kun Tapsa laulaa esim. juuri niitä joululauluja, niin se esiintyminen on hyvin jäyhää ja ehkä vähän jäykkääkiin, mut niin se on varmaan melkein kaikilla muillakin laulajilla, kun he kirkossa laulavat.
        Aika harva kirkossa kauheasti intoutuu mitään suurieleisempää ja kovin räväkkää lavakoreografiaa harrastamaan ;)

        Viimevuonna joulukonsertissaan Hämeenlinnan Verkatehtaalla Tapani "Jouluyö, juhlayö" laulua spiikatessaan sanoi, että ei laula sitä nyt "kailottamalla", niinkuin on ehkä joskus tehnyt, vaan herkästi, koska se laulu tulee suoraan täältä (laittoi kätensä sydämensä päälle ).
        Jotkut ovat täälläkin morkanneet sitä ,että Tapsa laulaa just esim. tuon kyseisen laulun huutamalla, koska ei muka tajua mitä laulaa ja ettei hänellä muka ole tyylitajua tulkinnoissaan, mut olisittepa kuulleet tuon esityksen! Niin herkän kauniisti Tapsa sen lauloi, että väkisinkin sitä kuunnellessa meinasi meikäläinenkin herkistyä. Se sykähdytti ja sävähdytti todella!
        Tuossakin kohdassa ne hokemiset jostain tulkinnan robottimaisuudesta oli niin kaukana todesta, kuin olla vaan voi


      • wanharouwa kirjoitti:

        Niin, siis en ole käynyt tanssikeikoilla, muuten olen kyllä häntä nähnyt.
        Täällä olen katsellut blogikuvia ja niistä näkyy selvästi nuo samat eleet. Vasen kämmen auki, näyttäen "tässä olen". Oikea käsi jännitettynä, ilmiselvästi hän kättä jännittämällä yrittää saada äänenmuodostuksen näyttämään helpolta.
        Nämä samat maneerit ovat NIIN tuttuja. Hän toistaa ne jopa Joulukirkossa :)

        >>lähetti faneilleen sellaisia terveisiä, että: me pidetään paljon hauskaa vielä yhdessä.

        Nähnyt ja nähnyt joopa joo....

        Tapsalla nyt on kyllä vähän muunkinlaisia käsien asentoja, eleitä ja ilmeitä, kuin mitä jostain valokuvista voi nähdä.
        Oikeassa kädessään sitäpaitsi pitää hyvin usein sitä mikrofonia, joten sen on vähän pakko olla jännitettynä.

        Sorry nyt vaan kun otan taas Kari Tapion tähän esimerkiksi , mut sillä vasta niitä maneereita riittää.
        Eli laulaessaan ensinnäkin se mikrofoni on ihan kiinni siinä turpavärkissä ( näinhän matalat äänet saadaan tehostettua ja ne tulee parhaiten esiin ) Tapsa kun laulaa, niin hän osaa sen mikrofonin käytönkin ,eli säätelee välillä sitä etäisyyttä, niin että esim. korkeampia kohtia laulaessaan ojentaa kädessään olevaa mikkiä kauemmaksi tai jos se mikrofoni on siinä telineessä, niin astuu askeleen taaksepäin.

        Toisekseen se Kari Tapion lavakoreografiahan koostuu siitä ,että se mikrofoni vapaa käsi on koukistettuna eteenpäin vyötärön korkeudelle ja sitä hän sitten ikäänkuin painottaen ja tahtia lyöden pui ylös ja alas. Yleensä se kämmen on auki, mutta joskus myös nyrkissä ja paukalo pystyssä. Ja irvistys on aina sitten sitä kovempi mitä "vaikeampaa" kohtaa pitää laulaa .


      • wanharouwa
        Justiinax kirjoitti:

        Nähnyt ja nähnyt joopa joo....

        Tapsalla nyt on kyllä vähän muunkinlaisia käsien asentoja, eleitä ja ilmeitä, kuin mitä jostain valokuvista voi nähdä.
        Oikeassa kädessään sitäpaitsi pitää hyvin usein sitä mikrofonia, joten sen on vähän pakko olla jännitettynä.

        Sorry nyt vaan kun otan taas Kari Tapion tähän esimerkiksi , mut sillä vasta niitä maneereita riittää.
        Eli laulaessaan ensinnäkin se mikrofoni on ihan kiinni siinä turpavärkissä ( näinhän matalat äänet saadaan tehostettua ja ne tulee parhaiten esiin ) Tapsa kun laulaa, niin hän osaa sen mikrofonin käytönkin ,eli säätelee välillä sitä etäisyyttä, niin että esim. korkeampia kohtia laulaessaan ojentaa kädessään olevaa mikkiä kauemmaksi tai jos se mikrofoni on siinä telineessä, niin astuu askeleen taaksepäin.

        Toisekseen se Kari Tapion lavakoreografiahan koostuu siitä ,että se mikrofoni vapaa käsi on koukistettuna eteenpäin vyötärön korkeudelle ja sitä hän sitten ikäänkuin painottaen ja tahtia lyöden pui ylös ja alas. Yleensä se kämmen on auki, mutta joskus myös nyrkissä ja paukalo pystyssä. Ja irvistys on aina sitten sitä kovempi mitä "vaikeampaa" kohtaa pitää laulaa .

        Olet todella hauska :D

        Jos joku työtoverisi tekee työnsä huonosti niin parantaako se Sinun työsi laatutasoa, vaikka teet sen yhtä huonosti?


      • wanharouwa kirjoitti:

        Olet todella hauska :D

        Jos joku työtoverisi tekee työnsä huonosti niin parantaako se Sinun työsi laatutasoa, vaikka teet sen yhtä huonosti?

        En mä ole väittänyt ,että kukaan huonosti työtään tekis, mut kyllä niitä maneereita on enemmän tai vähemmän monilla laulajilla... tai oikeastaan KAIKILLA laulajilla on ne omat eleensä ja juttunsa joita laulaessaan toistavat. Jokaisella on se oma tyyli.

        Kato vaan kun taas joskus käyt tansseissa koikkelehtimassa , että kyl se Anne Mattila joka keikalla ainakin muutaman biisin vetäsee silmäkulmat silleen kurtussa ( eli silleen anovalla ilmeellä) ja kaula pitkällä eteenpäin ja persusta pitkällä toiseen suuntaan.

        Kirka lauloi usein niin, että jalat oli melkei yhdessä ja polvista taivutettuina se huojui sitten paikallaan, ihan kuin sillä olis ollut kovakin virtsahätä.

        Topi Sorsakoski taas nojaa molemmilla käsillä kiinnipitäen siihen mikkistandiin ,niin että sen telineen varsi on melkein samanlaisella kaarella kuin jousipyssy.
        Ja niskat mutkuu joka suuntaan ja leukanivelet kans muljuu puolelta toiselle sen laulaessa.

        Katri- Helena taas on olevinaan tosi cool, kun se ns. "joraa" siellä lavalla, mutta mun mielestä se näyttää lähinnä sauvakävelyltä.


      • voi ei ;D
        Justiinax kirjoitti:

        En mä ole väittänyt ,että kukaan huonosti työtään tekis, mut kyllä niitä maneereita on enemmän tai vähemmän monilla laulajilla... tai oikeastaan KAIKILLA laulajilla on ne omat eleensä ja juttunsa joita laulaessaan toistavat. Jokaisella on se oma tyyli.

        Kato vaan kun taas joskus käyt tansseissa koikkelehtimassa , että kyl se Anne Mattila joka keikalla ainakin muutaman biisin vetäsee silmäkulmat silleen kurtussa ( eli silleen anovalla ilmeellä) ja kaula pitkällä eteenpäin ja persusta pitkällä toiseen suuntaan.

        Kirka lauloi usein niin, että jalat oli melkei yhdessä ja polvista taivutettuina se huojui sitten paikallaan, ihan kuin sillä olis ollut kovakin virtsahätä.

        Topi Sorsakoski taas nojaa molemmilla käsillä kiinnipitäen siihen mikkistandiin ,niin että sen telineen varsi on melkein samanlaisella kaarella kuin jousipyssy.
        Ja niskat mutkuu joka suuntaan ja leukanivelet kans muljuu puolelta toiselle sen laulaessa.

        Katri- Helena taas on olevinaan tosi cool, kun se ns. "joraa" siellä lavalla, mutta mun mielestä se näyttää lähinnä sauvakävelyltä.

        Tuo on kyllä uskomatonta tarinaa mutta pakko myöntää että nauratti ja niin vaikeeta kuin se onkin niin myönnettävä on että osuit riemastuttavan oikeaan. Varsinkin Kirkan ja Topin kohdalla mulla meinas ittelläni mennä pissat housuun nauramisesta.
        No, mut vakavasti, useimmilla artisteilla kyllä on joku tuollainen silmiinpistävä piirteensä mutta antakaamme olla, se on osa persoonallisuutta ja persoonallisuus on se mikä vie etiäpäin uralla. Näitä tasapaksuja hoilaajia ei kuuntele erkkikään kauaa.


      • Zaizai
        voi ei ;D kirjoitti:

        Tuo on kyllä uskomatonta tarinaa mutta pakko myöntää että nauratti ja niin vaikeeta kuin se onkin niin myönnettävä on että osuit riemastuttavan oikeaan. Varsinkin Kirkan ja Topin kohdalla mulla meinas ittelläni mennä pissat housuun nauramisesta.
        No, mut vakavasti, useimmilla artisteilla kyllä on joku tuollainen silmiinpistävä piirteensä mutta antakaamme olla, se on osa persoonallisuutta ja persoonallisuus on se mikä vie etiäpäin uralla. Näitä tasapaksuja hoilaajia ei kuuntele erkkikään kauaa.

        Niinpä kai se on ,että jokaisella (ainakin vähänkin pitempään laulaneella ) artistilla on ne jonkinlaiset omat maneerinsa. Tapsalla on omanlaisensa esiintymistyyli ja siihen liittyvät eleet, ilmeet tms. ja muilla laulajilla taas omanlaisensa.
        Mitäpä niitä hyviksi havaittuja ja laulajan itselleen luontevaksi kokemaa tyyliä pitäisi mennä muuttamaan, vaikka ne ns. maneerit joitakuita saattaisivat ärsyttääkkin.


      • wanharouwa
        Justiinax kirjoitti:

        En mä ole väittänyt ,että kukaan huonosti työtään tekis, mut kyllä niitä maneereita on enemmän tai vähemmän monilla laulajilla... tai oikeastaan KAIKILLA laulajilla on ne omat eleensä ja juttunsa joita laulaessaan toistavat. Jokaisella on se oma tyyli.

        Kato vaan kun taas joskus käyt tansseissa koikkelehtimassa , että kyl se Anne Mattila joka keikalla ainakin muutaman biisin vetäsee silmäkulmat silleen kurtussa ( eli silleen anovalla ilmeellä) ja kaula pitkällä eteenpäin ja persusta pitkällä toiseen suuntaan.

        Kirka lauloi usein niin, että jalat oli melkei yhdessä ja polvista taivutettuina se huojui sitten paikallaan, ihan kuin sillä olis ollut kovakin virtsahätä.

        Topi Sorsakoski taas nojaa molemmilla käsillä kiinnipitäen siihen mikkistandiin ,niin että sen telineen varsi on melkein samanlaisella kaarella kuin jousipyssy.
        Ja niskat mutkuu joka suuntaan ja leukanivelet kans muljuu puolelta toiselle sen laulaessa.

        Katri- Helena taas on olevinaan tosi cool, kun se ns. "joraa" siellä lavalla, mutta mun mielestä se näyttää lähinnä sauvakävelyltä.

        Aivan hauska viesti :D

        Eikö olekin hassua, että näet kaikkien muiden maneerit, mutta TK:lla ei mielestäsi sellaisia ole. Ei hyvänen aika, ei meidän Tapsukalla, meidän Tapsukka on virheetön ja rikkeetön.
        Huomaatko ollenkaan, että itse kirjoitat kaikista muista artisteista hyvin halventaen. Silti olet ensimmäisenä syyttämässä minua jos uskallan jotakin sanoa. Aika ristiriitainen persoona taidat olla.

        Kuten itse sanoit, kaikilla on joitakin juttuja esiintyessään, TK:n osalta niistä vaan ei Sinun mielestäsi saisi puhua, ei ainakaan ääneen ;)

        Ja juu, kiitos luonnehdinnastasi, kyllä minä koikkelehtiessani katselen artistejakin. Minulla kun on niin hyvä tanssipartneri, että voin huoletta antautua hänen vietäväkseen :)


      • Laihanen
        Justiinax kirjoitti:

        No, onhan toi totta , että etenkin kirkoissa, kun Tapsa laulaa esim. juuri niitä joululauluja, niin se esiintyminen on hyvin jäyhää ja ehkä vähän jäykkääkiin, mut niin se on varmaan melkein kaikilla muillakin laulajilla, kun he kirkossa laulavat.
        Aika harva kirkossa kauheasti intoutuu mitään suurieleisempää ja kovin räväkkää lavakoreografiaa harrastamaan ;)

        Viimevuonna joulukonsertissaan Hämeenlinnan Verkatehtaalla Tapani "Jouluyö, juhlayö" laulua spiikatessaan sanoi, että ei laula sitä nyt "kailottamalla", niinkuin on ehkä joskus tehnyt, vaan herkästi, koska se laulu tulee suoraan täältä (laittoi kätensä sydämensä päälle ).
        Jotkut ovat täälläkin morkanneet sitä ,että Tapsa laulaa just esim. tuon kyseisen laulun huutamalla, koska ei muka tajua mitä laulaa ja ettei hänellä muka ole tyylitajua tulkinnoissaan, mut olisittepa kuulleet tuon esityksen! Niin herkän kauniisti Tapsa sen lauloi, että väkisinkin sitä kuunnellessa meinasi meikäläinenkin herkistyä. Se sykähdytti ja sävähdytti todella!
        Tuossakin kohdassa ne hokemiset jostain tulkinnan robottimaisuudesta oli niin kaukana todesta, kuin olla vaan voi

        Tapsa lauloi muuta vuosi sitten joulukonsertin, joka tuli televisiosta. Kapellimestarina Ari Rasilainen. Ohjelma oli taltioitu jostain konserttisalista, ei kirkosta. Samalla tavalla Tapsa esiintyi, niska jäykkänä huutaen kaikki laulut, jouluyö,Juhlayö mukaanlukien. Kumma että aina muualla Tapani Kansa onnistuu esityksissään, mutta televisiokonserteissa laulaa eri tavalla. Ainakin tässä joulukonsertissa Tapani Kansan esiintyminen ja laulaminen oli hyvin robottimaista. Vaikka kuinka Justiinax yrität vakuuttaa kuinka hienosti Tapsa on laulanut, minulla on vain ed.kokemukset joiden perusteella Tapani Kansa laulaa kaikki joululaulut lähes huutamalla ja erittäin jäykän ja liian vakavan oloisesti.


      • OK. kirjoitti:

        Mistä tiedät miten Tapsa nykyään laulaa ja esiintyy esim. tanssikeikoilla, kun ainakin aikaisemmissa kirjoituksissasi olet kertonut, että et ole muutamaan vuoteen Tapsan keikoilla käynyt ?

        Parin viimevuoden aikana on varmaan lähes jokainen Tapsan keikalla ollut laittanut merkille sen miten antaumuksella ja tunteella hän lauluja tulkitsee. Robottimaisuudesta ei ole tietoakaan.
        Keikoillaan Tapsa on monasti intoutunut vauhdikkaampien biisien aikana irrottelemaan oikein kunnolla ( on näyttänyt mm. että se lantion pyörityskin onnistuu, kuin melkein Elviksellä konsanaan :-) ) .

        Mitään ulkoaopeteltua eleitä ja ilmeitä en ole huomannut, vaan hyvin sponttaania esiintymistä. Tapsa vaikuttaa nykyään jotenkin tasapainoisemmalta, kuin ennen. Ja se laulamisen ilo näkyy ja kuuluu. Tapsahan sanoikin juuri hiljattain eräässä haastattelussa, että nauttii työstänsä erittäin suuresti ja lähetti faneilleen sellaisia terveisiä, että: me pidetään paljon hauskaa vielä yhdessä.
        Keikkatauko joka Tapsalla pari vuotta sitten oli on tehnyt hänelle todella hyvää. Tapsa on täynnä uutta intoa ja energiaa.

        Vastaan tähän kohtaan, kun en tiedä kenelle osoittaisin vastauksen niin tämä on yleisesti kaikille.
        Kirjoitan tähän oman mielipiteen robottimaisuudesta.

        Tapsa on monipuolinen esiintyjä ja osaa esiintyä jokaisessa tilaisuudessa esim. kirkossa tilanteeseen kuuluvalla tavalla ja Tapsa osaa eläytyä jokaiseen lauluunsa, varmaan kaikki laulajat kirkossa esiintyy koko ajan sama ilme kasvoilla, ja se kuuluu niin olla.
        En ole kertaakaan ajatellut, et Tapani Kansa esiintyisi robottimaisesti..ei ei.!

        Riutanharjulla Tapsalla oli niin kova vauhti päällä ja iloisen oloinen oli koko ajan, ja kaiken huomioi, robotti ei sellaista tekisi. Kitaristia sääteli välillä, hymyili kosketinsoittajalle ja meillekin jotka oltiin hieman kauempana esiintymislavasta hymyili, kun minua alkoi hymyilyttämään, kun Tapsa niin hauskalla tavalla siirsi valoon päin enemmän sitä kitaristin nuottitelinettä, niin huomioi kauempanakin olijat katsella ja hymyllä, siinä on kyllä robottimaisuus kaukana.

        Ja Kotkan torilla Tapsa innostui jorailemaan rokkivaari hotasta, kun lauloi, ja koko ajan oli vireessä, naisia kun käveli esiintymislavan ohi niin tottakai miehet katsoo naista aina ja Tapsa jokaisen ohikulkeneen naisen huomioi.. Kotkan torilla tuntui siltä, et kohta Tapsa hyppää sieltä esiintymislavalta pois ei kyllä robottia Tapsasta saa millään.

        Eräs kaveri kertoi kesällä, kun oli ollut katsomassa erästä laulajaa, jonka nimeä en halua kirjoittaa tähän niin se laulaja oli koko 2 kertaa 45 minuuttisen ajan vaan seisonut yhdessä paikassa esiintymislavaa ja katsonut suoraan eteenpäin laulaessaan, ja ei minkäänlaista katsekontaktia keneenkään ollut ottanut niin mielestäni sellainen on robottimaista esiintymistä. Kaveri sanoi, et kyllä alkoi tympimään, kun kysymyksessä oli lavatanssit niin esiintyjä vaan seisoo jäykkänä ja laulaa.
        Muistattehan, et pian tulee Lapista juttua Luoston, hotelli Luostotunturin Tapsan keikasta, kun joka täällä kirjoittaa nimimerkillä Tuula palailee kotiin ja koneelle kirjoittamaan meille ainakin lupaili. Oooottelen :))


      • Koskikara
        uralin kirjoitti:

        Vastaan tähän kohtaan, kun en tiedä kenelle osoittaisin vastauksen niin tämä on yleisesti kaikille.
        Kirjoitan tähän oman mielipiteen robottimaisuudesta.

        Tapsa on monipuolinen esiintyjä ja osaa esiintyä jokaisessa tilaisuudessa esim. kirkossa tilanteeseen kuuluvalla tavalla ja Tapsa osaa eläytyä jokaiseen lauluunsa, varmaan kaikki laulajat kirkossa esiintyy koko ajan sama ilme kasvoilla, ja se kuuluu niin olla.
        En ole kertaakaan ajatellut, et Tapani Kansa esiintyisi robottimaisesti..ei ei.!

        Riutanharjulla Tapsalla oli niin kova vauhti päällä ja iloisen oloinen oli koko ajan, ja kaiken huomioi, robotti ei sellaista tekisi. Kitaristia sääteli välillä, hymyili kosketinsoittajalle ja meillekin jotka oltiin hieman kauempana esiintymislavasta hymyili, kun minua alkoi hymyilyttämään, kun Tapsa niin hauskalla tavalla siirsi valoon päin enemmän sitä kitaristin nuottitelinettä, niin huomioi kauempanakin olijat katsella ja hymyllä, siinä on kyllä robottimaisuus kaukana.

        Ja Kotkan torilla Tapsa innostui jorailemaan rokkivaari hotasta, kun lauloi, ja koko ajan oli vireessä, naisia kun käveli esiintymislavan ohi niin tottakai miehet katsoo naista aina ja Tapsa jokaisen ohikulkeneen naisen huomioi.. Kotkan torilla tuntui siltä, et kohta Tapsa hyppää sieltä esiintymislavalta pois ei kyllä robottia Tapsasta saa millään.

        Eräs kaveri kertoi kesällä, kun oli ollut katsomassa erästä laulajaa, jonka nimeä en halua kirjoittaa tähän niin se laulaja oli koko 2 kertaa 45 minuuttisen ajan vaan seisonut yhdessä paikassa esiintymislavaa ja katsonut suoraan eteenpäin laulaessaan, ja ei minkäänlaista katsekontaktia keneenkään ollut ottanut niin mielestäni sellainen on robottimaista esiintymistä. Kaveri sanoi, et kyllä alkoi tympimään, kun kysymyksessä oli lavatanssit niin esiintyjä vaan seisoo jäykkänä ja laulaa.
        Muistattehan, et pian tulee Lapista juttua Luoston, hotelli Luostotunturin Tapsan keikasta, kun joka täällä kirjoittaa nimimerkillä Tuula palailee kotiin ja koneelle kirjoittamaan meille ainakin lupaili. Oooottelen :))

        Tapsa esiintyi täällä Työväenjuhlilla. Oli kai hyvässä vireessä, mutta oli aika tönkkönä koko ajan. Ainoastaan R.A.K.A:S laulussa Tapsan käsi rupesi vispaamaan ympyrää. Siinä oli hänen koreografiansa? Ei aivan robotti, mutta melkein?


      • voi ei ;D kirjoitti:

        Tuo on kyllä uskomatonta tarinaa mutta pakko myöntää että nauratti ja niin vaikeeta kuin se onkin niin myönnettävä on että osuit riemastuttavan oikeaan. Varsinkin Kirkan ja Topin kohdalla mulla meinas ittelläni mennä pissat housuun nauramisesta.
        No, mut vakavasti, useimmilla artisteilla kyllä on joku tuollainen silmiinpistävä piirteensä mutta antakaamme olla, se on osa persoonallisuutta ja persoonallisuus on se mikä vie etiäpäin uralla. Näitä tasapaksuja hoilaajia ei kuuntele erkkikään kauaa.

        Hyvä, että tehosi :) Se nimmittäin oli tarkoitukseni tolla viestillä...saada porukka nauramaan tai ainakin hymyilemään :)

        Joo, ja toki persoonallisia esiintymistyylejä ja lauluääniäkin tarvitaan. Hehän juuri tuovat sitä väriä harmaaseen massaan.


      • wanharouwa kirjoitti:

        Aivan hauska viesti :D

        Eikö olekin hassua, että näet kaikkien muiden maneerit, mutta TK:lla ei mielestäsi sellaisia ole. Ei hyvänen aika, ei meidän Tapsukalla, meidän Tapsukka on virheetön ja rikkeetön.
        Huomaatko ollenkaan, että itse kirjoitat kaikista muista artisteista hyvin halventaen. Silti olet ensimmäisenä syyttämässä minua jos uskallan jotakin sanoa. Aika ristiriitainen persoona taidat olla.

        Kuten itse sanoit, kaikilla on joitakin juttuja esiintyessään, TK:n osalta niistä vaan ei Sinun mielestäsi saisi puhua, ei ainakaan ääneen ;)

        Ja juu, kiitos luonnehdinnastasi, kyllä minä koikkelehtiessani katselen artistejakin. Minulla kun on niin hyvä tanssipartneri, että voin huoletta antautua hänen vietäväkseen :)

        No, en mä sitä sano, kyllähän Tapsallakin niitä omia maneerejaan tietty on, mutta ei sen esiintyminen ole silti niin ykspuolista ja tönkköä, kun tuosta sun kuvauksestas vaikutelman sai. Tapsa osaa esiintyä myös viihdyttävällä tavalla.


      • uralin kirjoitti:

        Vastaan tähän kohtaan, kun en tiedä kenelle osoittaisin vastauksen niin tämä on yleisesti kaikille.
        Kirjoitan tähän oman mielipiteen robottimaisuudesta.

        Tapsa on monipuolinen esiintyjä ja osaa esiintyä jokaisessa tilaisuudessa esim. kirkossa tilanteeseen kuuluvalla tavalla ja Tapsa osaa eläytyä jokaiseen lauluunsa, varmaan kaikki laulajat kirkossa esiintyy koko ajan sama ilme kasvoilla, ja se kuuluu niin olla.
        En ole kertaakaan ajatellut, et Tapani Kansa esiintyisi robottimaisesti..ei ei.!

        Riutanharjulla Tapsalla oli niin kova vauhti päällä ja iloisen oloinen oli koko ajan, ja kaiken huomioi, robotti ei sellaista tekisi. Kitaristia sääteli välillä, hymyili kosketinsoittajalle ja meillekin jotka oltiin hieman kauempana esiintymislavasta hymyili, kun minua alkoi hymyilyttämään, kun Tapsa niin hauskalla tavalla siirsi valoon päin enemmän sitä kitaristin nuottitelinettä, niin huomioi kauempanakin olijat katsella ja hymyllä, siinä on kyllä robottimaisuus kaukana.

        Ja Kotkan torilla Tapsa innostui jorailemaan rokkivaari hotasta, kun lauloi, ja koko ajan oli vireessä, naisia kun käveli esiintymislavan ohi niin tottakai miehet katsoo naista aina ja Tapsa jokaisen ohikulkeneen naisen huomioi.. Kotkan torilla tuntui siltä, et kohta Tapsa hyppää sieltä esiintymislavalta pois ei kyllä robottia Tapsasta saa millään.

        Eräs kaveri kertoi kesällä, kun oli ollut katsomassa erästä laulajaa, jonka nimeä en halua kirjoittaa tähän niin se laulaja oli koko 2 kertaa 45 minuuttisen ajan vaan seisonut yhdessä paikassa esiintymislavaa ja katsonut suoraan eteenpäin laulaessaan, ja ei minkäänlaista katsekontaktia keneenkään ollut ottanut niin mielestäni sellainen on robottimaista esiintymistä. Kaveri sanoi, et kyllä alkoi tympimään, kun kysymyksessä oli lavatanssit niin esiintyjä vaan seisoo jäykkänä ja laulaa.
        Muistattehan, et pian tulee Lapista juttua Luoston, hotelli Luostotunturin Tapsan keikasta, kun joka täällä kirjoittaa nimimerkillä Tuula palailee kotiin ja koneelle kirjoittamaan meille ainakin lupaili. Oooottelen :))

        Itsekkin tuolla Kotkan torilla Tapsan vauhdikasta ja valloittavaa esiintymistä seuranneena mä voin allekirjoittaa tuon sun kommenttis täysin. Ei Tapsan esiintymistyyliä voi robottimaisena ainakaan pitää.... Eikä laulutyyliäkään. Sekä tulkinnoissa, että esiintymisessä on sellaista ilmaisuvoimaa. Tapsan ääni on joustava ja hän osaa käyttää sitä just silleen mukavan eloisasti ja ilmeikkäästi.

        ps. Tuota Tuulan raporttia Tapsan Luoston keikalta odotan kyllä innolla :)


      • Laihanen kirjoitti:

        Tapsa lauloi muuta vuosi sitten joulukonsertin, joka tuli televisiosta. Kapellimestarina Ari Rasilainen. Ohjelma oli taltioitu jostain konserttisalista, ei kirkosta. Samalla tavalla Tapsa esiintyi, niska jäykkänä huutaen kaikki laulut, jouluyö,Juhlayö mukaanlukien. Kumma että aina muualla Tapani Kansa onnistuu esityksissään, mutta televisiokonserteissa laulaa eri tavalla. Ainakin tässä joulukonsertissa Tapani Kansan esiintyminen ja laulaminen oli hyvin robottimaista. Vaikka kuinka Justiinax yrität vakuuttaa kuinka hienosti Tapsa on laulanut, minulla on vain ed.kokemukset joiden perusteella Tapani Kansa laulaa kaikki joululaulut lähes huutamalla ja erittäin jäykän ja liian vakavan oloisesti.

        No sä saat pitää tuon oman näkemyksesi. Välillä ehkä Tapsa kyllä sortuu laulamaan noita joululauluja vähän liiankin isolla paatoksella.


      • Laihanen
        Justiinax kirjoitti:

        No sä saat pitää tuon oman näkemyksesi. Välillä ehkä Tapsa kyllä sortuu laulamaan noita joululauluja vähän liiankin isolla paatoksella.

        Ei se paatoskaan huonoa ole esim. Adamin oi jouluyö laulussa. Mutta kun sama paatos ja voimakas äänenkäyttö on laulussa mökit nukkuu lumiset, missä on kaunis herkkä teksti ja laulussa jouluyö, juhlayö- ei voi olla ajattelematta mitähän helkuttia laulajan päässä liikkuu noin laulaessaan. Ei kai mitään? Jälkipolville olisi ollut upeaa jos Olavi Virta olisi levyttänyt näitä perinteisiä joululauluja. Hänen äänensä jos kenen olisi varmasti niihin. Tapani Kansan laulutapa ei sovi alkuunkaan joululauluihin. Sen perusteella mitä olen kuullut.


      • Poppana1
        uralin kirjoitti:

        Vastaan tähän kohtaan, kun en tiedä kenelle osoittaisin vastauksen niin tämä on yleisesti kaikille.
        Kirjoitan tähän oman mielipiteen robottimaisuudesta.

        Tapsa on monipuolinen esiintyjä ja osaa esiintyä jokaisessa tilaisuudessa esim. kirkossa tilanteeseen kuuluvalla tavalla ja Tapsa osaa eläytyä jokaiseen lauluunsa, varmaan kaikki laulajat kirkossa esiintyy koko ajan sama ilme kasvoilla, ja se kuuluu niin olla.
        En ole kertaakaan ajatellut, et Tapani Kansa esiintyisi robottimaisesti..ei ei.!

        Riutanharjulla Tapsalla oli niin kova vauhti päällä ja iloisen oloinen oli koko ajan, ja kaiken huomioi, robotti ei sellaista tekisi. Kitaristia sääteli välillä, hymyili kosketinsoittajalle ja meillekin jotka oltiin hieman kauempana esiintymislavasta hymyili, kun minua alkoi hymyilyttämään, kun Tapsa niin hauskalla tavalla siirsi valoon päin enemmän sitä kitaristin nuottitelinettä, niin huomioi kauempanakin olijat katsella ja hymyllä, siinä on kyllä robottimaisuus kaukana.

        Ja Kotkan torilla Tapsa innostui jorailemaan rokkivaari hotasta, kun lauloi, ja koko ajan oli vireessä, naisia kun käveli esiintymislavan ohi niin tottakai miehet katsoo naista aina ja Tapsa jokaisen ohikulkeneen naisen huomioi.. Kotkan torilla tuntui siltä, et kohta Tapsa hyppää sieltä esiintymislavalta pois ei kyllä robottia Tapsasta saa millään.

        Eräs kaveri kertoi kesällä, kun oli ollut katsomassa erästä laulajaa, jonka nimeä en halua kirjoittaa tähän niin se laulaja oli koko 2 kertaa 45 minuuttisen ajan vaan seisonut yhdessä paikassa esiintymislavaa ja katsonut suoraan eteenpäin laulaessaan, ja ei minkäänlaista katsekontaktia keneenkään ollut ottanut niin mielestäni sellainen on robottimaista esiintymistä. Kaveri sanoi, et kyllä alkoi tympimään, kun kysymyksessä oli lavatanssit niin esiintyjä vaan seisoo jäykkänä ja laulaa.
        Muistattehan, et pian tulee Lapista juttua Luoston, hotelli Luostotunturin Tapsan keikasta, kun joka täällä kirjoittaa nimimerkillä Tuula palailee kotiin ja koneelle kirjoittamaan meille ainakin lupaili. Oooottelen :))

        Hyvin kirjoitti Uralin! Tapsa ei suinkaan ole mikään robottimainen, ei esiintymis- eikä laulutyyliltään.
        Tuulan kuulumisia Tapsan keikalta Luostolta tässä malttamattomana odottelen myös :o)


      • Poppana1
        Koskikara kirjoitti:

        Tapsa esiintyi täällä Työväenjuhlilla. Oli kai hyvässä vireessä, mutta oli aika tönkkönä koko ajan. Ainoastaan R.A.K.A:S laulussa Tapsan käsi rupesi vispaamaan ympyrää. Siinä oli hänen koreografiansa? Ei aivan robotti, mutta melkein?

        Vai rupesi käsi oikein ympyrää vispaamaan ... ? ;D
        Vaikkei siellä lavalla nyt suinkaan mitään ylettömästi ja älyttömästi tarvitsekkaan/pidäkkään huitoa ja hosua, niin kyllä Tapsan koreografiaan sentään muutakin liikehdintää kuuluu.
        Tapsan esiintyminen on luontevaa ja rentoa ja sehän se on hyvän esiintymisen perusta.


      • No oot
        Justiinax kirjoitti:

        Nähnyt ja nähnyt joopa joo....

        Tapsalla nyt on kyllä vähän muunkinlaisia käsien asentoja, eleitä ja ilmeitä, kuin mitä jostain valokuvista voi nähdä.
        Oikeassa kädessään sitäpaitsi pitää hyvin usein sitä mikrofonia, joten sen on vähän pakko olla jännitettynä.

        Sorry nyt vaan kun otan taas Kari Tapion tähän esimerkiksi , mut sillä vasta niitä maneereita riittää.
        Eli laulaessaan ensinnäkin se mikrofoni on ihan kiinni siinä turpavärkissä ( näinhän matalat äänet saadaan tehostettua ja ne tulee parhaiten esiin ) Tapsa kun laulaa, niin hän osaa sen mikrofonin käytönkin ,eli säätelee välillä sitä etäisyyttä, niin että esim. korkeampia kohtia laulaessaan ojentaa kädessään olevaa mikkiä kauemmaksi tai jos se mikrofoni on siinä telineessä, niin astuu askeleen taaksepäin.

        Toisekseen se Kari Tapion lavakoreografiahan koostuu siitä ,että se mikrofoni vapaa käsi on koukistettuna eteenpäin vyötärön korkeudelle ja sitä hän sitten ikäänkuin painottaen ja tahtia lyöden pui ylös ja alas. Yleensä se kämmen on auki, mutta joskus myös nyrkissä ja paukalo pystyssä. Ja irvistys on aina sitten sitä kovempi mitä "vaikeampaa" kohtaa pitää laulaa .

        toden totta tarkkaan tiirannut! Mulle on yks hailee missä laulaja käpälänsä, laulaessaan pitää! Työntäköön ne vaikka..... pääasia että laulaa hyvin!


      • ja mitähän
        voi ei ;D kirjoitti:

        Tuo on kyllä uskomatonta tarinaa mutta pakko myöntää että nauratti ja niin vaikeeta kuin se onkin niin myönnettävä on että osuit riemastuttavan oikeaan. Varsinkin Kirkan ja Topin kohdalla mulla meinas ittelläni mennä pissat housuun nauramisesta.
        No, mut vakavasti, useimmilla artisteilla kyllä on joku tuollainen silmiinpistävä piirteensä mutta antakaamme olla, se on osa persoonallisuutta ja persoonallisuus on se mikä vie etiäpäin uralla. Näitä tasapaksuja hoilaajia ei kuuntele erkkikään kauaa.

        mahdat tarkoittaa näillä tasapaksuilla hoilaajilla? Laulajan paksuutta, vai ylipäätänsä esiintymistä? Minusta ns "vanhanliiton miehet" Tapsukasta görniin, edustavat parhaiten tasapaksuja hoilaajia!


    • arkilaulaja

      tuo Tapani Kansa, esim. Tapio Rautavaaraan verrattuna!

      • öynöy

        Kyllä eräs Hesarin musakriitikko ainakin kirjoitti ,että Tapani Kansan ääni on yhtäkomea, kuin Tapio Rautavaaran konsanaan.


      • Johanssonni
        öynöy kirjoitti:

        Kyllä eräs Hesarin musakriitikko ainakin kirjoitti ,että Tapani Kansan ääni on yhtäkomea, kuin Tapio Rautavaaran konsanaan.

        Joo, varmasti.


    • Heh !

      Tapani on eräs maailman parhaita laulajia. Muiden suomalaisten vertaaminen häneen on pyhäinhäväistys. Tapsa pesee Pavarottin ja muut tusinatenorit herkällä spintollaan, sydäntä viiltävällä pianissimollaan ja jylhällä fortellaan. Ensimmäiset tavut hänen tulkinnassaan Holy nightistä saa kyyneleet jokaisen miehen silmiin. Jussi Björling on mitättömyys Tapsaan verrattuna.

      • pientä rajaa

        Pese korvistasi vaikut pois, niin kuulet todellisuuden!


    • kuuntelen kyllä

      Kansa on kansallisella tasolla erinomainen omalla alallaan. Kyllä häntä ihan mielellään kuuntelee eikä tarvitse aina epäreilusti verrata ainutkertaisiin Mestareihin, Virtaan, Hynniseen tai Pavarottiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1831
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1738
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      53
      1122
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      956
    5. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      927
    6. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      74
      910
    7. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      45
      790
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      781
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      762
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

      Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      752
    Aihe