Olen työtön ja 500 päivää ansiosidonnaista on tullut täyteen. Jatkossa työssäoloehtoni käsittääkseni täyttyy aikaisemmin kuin ensimmäisellä kerralla? Olen menossa koulutusta vastaaviin töihin, ja samalla olisi paikallaan vaihtaa liittoa.
Vaikuttaako liiton vaihtaminen tuohon työssäoloehdon nopeampaan karttumiseen - ts. pitääkö toisella karttumiskerralla olla saman liiton jäsen kuin ensimmäisellä kerralla?
Liiton vaihto + työssäoloehto?
8
7437
Vastaukset
- Tarvitse...
...Jatkossa työssäoloehtoni käsittääkseni täyttyy aikaisemmin kuin ensimmäisellä kerralla?...
Näin on. Jatkossa riittää 8 kk työtä edeltävän 24 kk:n aikana sellaisessa työssä, jossa työaika on väh. 18 h/viikko.
...Olen menossa koulutusta vastaaviin töihin, ja samalla olisi paikallaan vaihtaa liittoa...
Kun vaihdat liittoa, tee se niin, että uusi jäsenyyshakemus on jätetty viimeistään 30 pvän kuluessa entisestä erottua.
Minä olen toiminut aina niin, että olen hakenut uutta jäsenyyttä vielä aikaisemman jäsenyyden voimassa ollessa ja sitten kun jäsenyys on vahvistettu, eronnut edellisestä liitosta. Tämä siksi, että kerran liitossa hakupaperit hävisivät ja siinä olisi käynyt huonosti, jollei jäsenyys vanhassa liitossa olisi ollut voimassa.
Kun teet liiton vaihdon siten, ettei väliin jää yli 30 pvää, niin edut vanhasta liitosta siirtyvät uuteen.
...Vaikuttaako liiton vaihtaminen tuohon työssäoloehdon nopeampaan karttumiseen - ts. pitääkö toisella karttumiskerralla olla saman liiton jäsen kuin ensimmäisellä kerralla?...
Ei tarvitse. Riittää, kun kerran on 500 pvää täyttynyt. Tuo on työttömyysturvalaissa sanottu, joten ei riipu liitosta lainkaan. Tuossa työttömyysturvalain ao. säännös:
Palkansaajan työssäoloehto
Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on 28 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut 43 kalenteriviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä.
Tämän lain mukaista ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa aikaisemmin saaneen palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun hän on 24 lähinnä edellisen kuukauden aikana (tarkastelujakso) ollut 34 kalenteriviikkoa 4 §:ssä tarkoitetussa työssä.
Jos henkilö sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisten opintojen, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun näihin verrattavan hyväksyttävän syyn johdosta on estynyt olemasta työmarkkinoilla, edellä 1 tai 2 momentissa mainittua tarkastelujaksoa pidennetään vastaavasti, kuitenkin enintään seitsemän vuotta. Henkilön ollessa työssä, jonka palkkauskustannuksiin on myönnetty yhdistelmätukea tai korkeinta korotettua palkkatukea, tarkastelujaksoa pidennetään ajalla, jolta työtä ei 4 §:n 4 momentin rajoituksen vuoksi lueta työssäoloehtoon. Tarkastelujaksoa pidennetään ajalta, jolta henkilö saa osasairauspäivärahaa. (8.6.2006/462)- ....
"Kun teet liiton vaihdon siten, ettei väliin jää yli 30 pvää, niin edut vanhasta liitosta siirtyvät uuteen."
Itse asiassa tuo raja on siinä, että yhtään päivää ei saa jäädä väliin. Siksi uuteen liittyminen pitää hoitaa ennenkuin vanhasta eroaa.
Useimmissa kassoissa ja liitoissa kuitenkin on käytäntönä katsoa että kunkin kuukauden maksut on maksettu, milloin kuukauden sisäinen erotus ei näy lopputuloksessa. Molemmissa tapauksissa jäsenmaksujen summa on sama. - Muuttuneet???
.... kirjoitti:
"Kun teet liiton vaihdon siten, ettei väliin jää yli 30 pvää, niin edut vanhasta liitosta siirtyvät uuteen."
Itse asiassa tuo raja on siinä, että yhtään päivää ei saa jäädä väliin. Siksi uuteen liittyminen pitää hoitaa ennenkuin vanhasta eroaa.
Useimmissa kassoissa ja liitoissa kuitenkin on käytäntönä katsoa että kunkin kuukauden maksut on maksettu, milloin kuukauden sisäinen erotus ei näy lopputuloksessa. Molemmissa tapauksissa jäsenmaksujen summa on sama....Itse asiassa tuo raja on siinä, että yhtään päivää ei saa jäädä väliin...
Ovatko säännöt muuttuneet? Kun minulla liiton vaihto oli ajankohtainen, niin kyllä sain sellaista informaatiota, että riittää, kun vaihto tapahtuu 30 pvän kuluessa entisestä erottua, niin työttömyyskassan osalta edut säilyvät entisellään. Vai onko kyse kassakohtaisista säännöistä?
Tosin olen sitä mieltä, että asiat kannattaa aina varmistaa viimeiseen päälle ja erota edellisestä vasta, kun on tullut uuteen hyväksytyksi. Aina voi tulla mutkia matkaan. - ....
Muuttuneet??? kirjoitti:
...Itse asiassa tuo raja on siinä, että yhtään päivää ei saa jäädä väliin...
Ovatko säännöt muuttuneet? Kun minulla liiton vaihto oli ajankohtainen, niin kyllä sain sellaista informaatiota, että riittää, kun vaihto tapahtuu 30 pvän kuluessa entisestä erottua, niin työttömyyskassan osalta edut säilyvät entisellään. Vai onko kyse kassakohtaisista säännöistä?
Tosin olen sitä mieltä, että asiat kannattaa aina varmistaa viimeiseen päälle ja erota edellisestä vasta, kun on tullut uuteen hyväksytyksi. Aina voi tulla mutkia matkaan.Näin asia on minulle tulkittu. Työttömyysturvalaissa asia mainitaan näin:
"Palkansaajan oikeus työttömyyspäivärahaan
Ansiopäivärahaan on oikeus palkansaajakassan jäsenellä (vakuutettu), joka on ollut vakuutettuna vähintään 10 edellistä kuukautta ja vakuutettuna ollessaan on täyttänyt työssäoloehdon."
(Lähde: Finlex)
Vakuutus lähtee voimaa siitä päivästä kun maksaa kassamaksun, kuitenkin aikaisintaan silloin, kun liittyy kassaan. Täten jos eroat ennenkuin liityt uuteen, et ole ollut vakuutettuna "10 edellistä kuukautta" vaikka niistä maksaisitkin. - Ei...
.... kirjoitti:
Näin asia on minulle tulkittu. Työttömyysturvalaissa asia mainitaan näin:
"Palkansaajan oikeus työttömyyspäivärahaan
Ansiopäivärahaan on oikeus palkansaajakassan jäsenellä (vakuutettu), joka on ollut vakuutettuna vähintään 10 edellistä kuukautta ja vakuutettuna ollessaan on täyttänyt työssäoloehdon."
(Lähde: Finlex)
Vakuutus lähtee voimaa siitä päivästä kun maksaa kassamaksun, kuitenkin aikaisintaan silloin, kun liittyy kassaan. Täten jos eroat ennenkuin liityt uuteen, et ole ollut vakuutettuna "10 edellistä kuukautta" vaikka niistä maksaisitkin.Nyt taidat olla vähän hakoteillä. Kysehän vastauksessani oli siitä, millä ehdoin jäsenen edut siirtyvät työttömyyskassasta toiseen. Siis esim. edellisessä kassassa kertynyt työssäoloaika lasketaan jäsenen hyväksi uudessa kassassa.
Noita liitonvaihtojuttuja työttömyyskassojen osalta sääntelevät luultavasti kassojen omat säännöt ja kenties työttömyyskassoja koskeva laki, niiden toimintaa ei säännellä työttömyysturvalaissa. Sen lisäksi Vakuutusvalvontavirasto valvoo niiden toimintaa.
...Ansiopäivärahaan on oikeus palkansaajakassan jäsenellä (vakuutettu), joka on ollut vakuutettuna vähintään 10 edellistä kuukautta ja vakuutettuna ollessaan on täyttänyt työssäoloehdon...
Sitä en osaa sanoa, miten tuota lainkohtaa tulkitaan. Jos jäsenyyden katkos kestää alle 30 pvää, niin saattaa olla, että se tulkitaan kuitenkin yhdenjaksoiseksi jäsenyydeksi kenties jo siksi, että siinähän jäsenmaksuille ei jää yhtään kuukautta väliin, vaikka jäsenyys olisikin oikeasti katkolla.
Tuo laintulkinta ei ole aina niin yksiselitteistä.
Kun vaihdoin ensimmäisen kerran liittoa, niin silloin taisi jäädä muutaman päivän väli jäsenyyksien välillä eikä se silti estänyt ansiosidonnaisen saamista, vaikka jäin muistaakseni n. kuukauden kuluttua vaihdosta työttömäksi. Toisella kerralla pidinkin sitten huolta, että en eronnut ennen kuin jäsenyys uudessa liitossa oli selvä, mikä olikin hyvä juttu, koska ensimmäinen jäsenyyshakemus hävisi liitossa.
Mutta kuten sanottu, olen tässä nyt ilmeisesti vähän heikoilla jäillä, kun muuta väität. Asia selviäisi varmasti soittamalla johonkin työttömyyskassaan. - Vielä...
Ei... kirjoitti:
Nyt taidat olla vähän hakoteillä. Kysehän vastauksessani oli siitä, millä ehdoin jäsenen edut siirtyvät työttömyyskassasta toiseen. Siis esim. edellisessä kassassa kertynyt työssäoloaika lasketaan jäsenen hyväksi uudessa kassassa.
Noita liitonvaihtojuttuja työttömyyskassojen osalta sääntelevät luultavasti kassojen omat säännöt ja kenties työttömyyskassoja koskeva laki, niiden toimintaa ei säännellä työttömyysturvalaissa. Sen lisäksi Vakuutusvalvontavirasto valvoo niiden toimintaa.
...Ansiopäivärahaan on oikeus palkansaajakassan jäsenellä (vakuutettu), joka on ollut vakuutettuna vähintään 10 edellistä kuukautta ja vakuutettuna ollessaan on täyttänyt työssäoloehdon...
Sitä en osaa sanoa, miten tuota lainkohtaa tulkitaan. Jos jäsenyyden katkos kestää alle 30 pvää, niin saattaa olla, että se tulkitaan kuitenkin yhdenjaksoiseksi jäsenyydeksi kenties jo siksi, että siinähän jäsenmaksuille ei jää yhtään kuukautta väliin, vaikka jäsenyys olisikin oikeasti katkolla.
Tuo laintulkinta ei ole aina niin yksiselitteistä.
Kun vaihdoin ensimmäisen kerran liittoa, niin silloin taisi jäädä muutaman päivän väli jäsenyyksien välillä eikä se silti estänyt ansiosidonnaisen saamista, vaikka jäin muistaakseni n. kuukauden kuluttua vaihdosta työttömäksi. Toisella kerralla pidinkin sitten huolta, että en eronnut ennen kuin jäsenyys uudessa liitossa oli selvä, mikä olikin hyvä juttu, koska ensimmäinen jäsenyyshakemus hävisi liitossa.
Mutta kuten sanottu, olen tässä nyt ilmeisesti vähän heikoilla jäillä, kun muuta väität. Asia selviäisi varmasti soittamalla johonkin työttömyyskassaan....Vakuutus lähtee voimaa siitä päivästä kun maksaa kassamaksun, kuitenkin aikaisintaan silloin, kun liittyy kassaan...
Tuossa olet väärässä. Tuon asian kanssa olen toisen henkilön asioita hoitaessani ollut aivan äskettäin tekemisissä.
Jäseneksi hyväksytään yleensä jäsenyyshakemuksen jättöpäivästä lukien, jolloin myös vakuutettuna olo alkaa. Jäsenmaksun voi tietysti maksaa sitten vasta, kun jäsenyys on selvä. Useinhan sitten vielä käy niin, että työantaja jäsenmaksun perii palkasta ja tilittää sen sitten omia aikojaan työttömyyskassalle.
Joten jäsenmaksun maksamisajankohta ei vakuutettuna oloa määrittele, vaikka tietysti jäsenmaksun joutuu maksamaan jäsenyyshakemuksen jättöpäivästä lukien. Tietysti, jos ei jäsenmaksua maksa, niin sitten erotetaan taannehtivasti (=laiminlyönnistä lähtien) liitosta/työttömyyskassasta, jolloin vakuutettuna olo päättyy erottamispäivään.
Noissa jäsenmaksun laiminlyöntiasioissa ovat ainakin työttömyyskassat aika ärhäköitä, jos työttömyyskassaan kuuluu suoraan eikä liiton kautta eli erottaminen tapahtuu suhteellisen lyhytaikaisesta laiminlyönnistä. Karhukirjeitä ne eivät taida juuri lähetellä, vaan se on kerrasta poikki. - ....
Vielä... kirjoitti:
...Vakuutus lähtee voimaa siitä päivästä kun maksaa kassamaksun, kuitenkin aikaisintaan silloin, kun liittyy kassaan...
Tuossa olet väärässä. Tuon asian kanssa olen toisen henkilön asioita hoitaessani ollut aivan äskettäin tekemisissä.
Jäseneksi hyväksytään yleensä jäsenyyshakemuksen jättöpäivästä lukien, jolloin myös vakuutettuna olo alkaa. Jäsenmaksun voi tietysti maksaa sitten vasta, kun jäsenyys on selvä. Useinhan sitten vielä käy niin, että työantaja jäsenmaksun perii palkasta ja tilittää sen sitten omia aikojaan työttömyyskassalle.
Joten jäsenmaksun maksamisajankohta ei vakuutettuna oloa määrittele, vaikka tietysti jäsenmaksun joutuu maksamaan jäsenyyshakemuksen jättöpäivästä lukien. Tietysti, jos ei jäsenmaksua maksa, niin sitten erotetaan taannehtivasti (=laiminlyönnistä lähtien) liitosta/työttömyyskassasta, jolloin vakuutettuna olo päättyy erottamispäivään.
Noissa jäsenmaksun laiminlyöntiasioissa ovat ainakin työttömyyskassat aika ärhäköitä, jos työttömyyskassaan kuuluu suoraan eikä liiton kautta eli erottaminen tapahtuu suhteellisen lyhytaikaisesta laiminlyönnistä. Karhukirjeitä ne eivät taida juuri lähetellä, vaan se on kerrasta poikki.Kirjoitit:
"
...Vakuutus lähtee voimaa siitä päivästä kun maksaa kassamaksun, kuitenkin aikaisintaan silloin, kun liittyy kassaan...
Tuossa olet väärässä.
"
Työttömyyskassalaki 24.8.1984/603
2 Luku: jäsenyys
3 §: Jäsenyyden ehdot
Kassan jäsenyys alkaa siitä päivästä, josta alkaen henkilö on maksanut jäsenmaksunsa, aikaisintaan kuitenkin siitä päivästä, jona hän on kirjallisesti hakenut kassan jäsenyyttä.
Lähde: Finlex.
Pahoittelen jos kirjoitin viestini epäselvästi, mutta tuossa yllä ote laista mistä tekstistä sinänsä ei pitäisi tulla erimielisyyttä. Eri asia sitten miten tuota tulkitaan.
Työnantaja monesti maksaakin kassamaksun vähentäen sen palkasta. Tämä ei muuta sitä tilannetta että kassamaksu on maksettu tietystä päivästä lähtien, vaikka tilitys tapahtuisikin kuukausia myöhässä. Halusin korostaa tuota toista tekijää, eli aikaisintaan siitä lähtien kun jäsenyyttä on hakenut. - Summarum...
.... kirjoitti:
Kirjoitit:
"
Tuossa olet väärässä.
"
Työttömyyskassalaki 24.8.1984/603
2 Luku: jäsenyys
3 §: Jäsenyyden ehdot
Kassan jäsenyys alkaa siitä päivästä, josta alkaen henkilö on maksanut jäsenmaksunsa, aikaisintaan kuitenkin siitä päivästä, jona hän on kirjallisesti hakenut kassan jäsenyyttä.
Lähde: Finlex.
Pahoittelen jos kirjoitin viestini epäselvästi, mutta tuossa yllä ote laista mistä tekstistä sinänsä ei pitäisi tulla erimielisyyttä. Eri asia sitten miten tuota tulkitaan.
Työnantaja monesti maksaakin kassamaksun vähentäen sen palkasta. Tämä ei muuta sitä tilannetta että kassamaksu on maksettu tietystä päivästä lähtien, vaikka tilitys tapahtuisikin kuukausia myöhässä. Halusin korostaa tuota toista tekijää, eli aikaisintaan siitä lähtien kun jäsenyyttä on hakenut.Päädyimme siis samaan lopputulokseen: jäsenyys ja vakuutettuna olo alkaa siitä, kun on jättänyt jäsenhakemuksen.
Itse asiassa olen sen verran paljon joutunut tuon asian kanssa tekemisiin, että tiedän työttömyyskassojen yleisesti lähtevän siitä, että jäsenyys alkaa hakemuspäivästä ja siitä alkaen ne vaativat maksamaan myös jäsenmaksun. Se on hyvin selkeää.
Jos on jäsenenä liiton kautta, niin ihan sama juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670