Miten te pärjäätte työelämässä?

Migreenikko

En ole käynyt tälla palstalla aikaisemmin. Luin tuosta muutamia kirjoituksia ja omat kokemukseni niihin lisäten minua kiinnostaisi tietää, miten ihmeessä te pärjäätte migreeninne kanssa työelämässä. Itselläni migreenioireet alkoivat ollessani 29-vuotias, eli melko myöhään. Kävin KAIKKI mahdolliset tutkimukset läpi HYKS:ssä ja sain lääkityksen, josta on on ollut paljon apua, mutta siitä huolimatta toisinaan migreeni äityy niin pahaksi, että en kykene työhön (edes täsmä lääke ei auta - tai auttaa kivunlievittämisessä, mutta ei tee minua työkuntoiseksi. Sairaspoissaoloni tietenkin ärsyttävät työtovereitani - luonnollisestikin, koska niitä kertyy (vuodessa keskimäärin 10 päivää).

6

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kari.seppo

      tiedän että migreeni on sairaus.

      mutta silti kannattaa koettaa elää seuraavasti.

      1. riittävät yöunet jatkuvasti itselle nukuttavaan aikaan.
      makoilee sängyssä tv. katsellen, radioo kuunnellen, tai lukien.
      Sitten kun väsyttää, ehkä klo 21.00 käy wc ja alkaa nukkumaan.
      Ei menetä mitään, kai, jos 3-6 kk kokeilee.

      2. vähentää tupakoinkin puoleen ja alkoholin alle puoleen.

      3. ei syö illalla "varsinkin lihaa jota ei pureskele kunnolla" esim. jauhelihakastiketta.
      Syö kevyempää, tai jonka pureskelee kunnolla.

      Niin tiedän että migreeni on sairaus,
      toiseksi minulla ei ole sitä koskaan ollut.
      Mutta silti luulen jotain tietäväni.

      • --------->

        kyllä.migreeni on todellakin sairaus.ja migreeniä on monenlaista.joillakin se menee ohi aika pian ja toiset kuten minä,joudun kärsimään siitä helvetillisestä tuskasta pahimmillaan jopa 2 viikkoa.elämän täytyy olla TODELLA tasapainoista ja stressitöntä.ja oikeassa olet siinä suhteessa että uni on tärkeää migreeniä sairastavilla.esim.minulla,jos valvon yhtään yli kymmeneen illalla niin aamulla alkaa raastava kipu!!menen joka ilta 9 maissa nukkumaan lapsieni kanssa.ja tunnen siitä todella huonoa omaatuntoa koska en silloin voi viettää laatuaikaa puolisoni kanssa :( olen ihan tietoisesti välillä valvonutkin useimpina iltoina että saan olla rakkaani kanssa,ja seuraavana päivänä sitten itkenyt,huutanut,oksennellut ja kärsinyt kovia kipuja...ja eniten pahalta tuntuu kun lapseni ja puolisoni joutuvat vierestä seuraamaan tuskaani,eivätkä mahda sille mitään.olen kärsinyt tätä helvettiä jo 4 vuotta.useasti olen miettinyt että psyykkeeni pettää ja roikun loppujen lopuksi narun jatkona jossain...tai että kuolen siihen kauheeseen kipu shokkiin....alkoholia en ole käyttänyt moneen vuoteen,se vain pahensi kipujani.tupakoin,mutta mielestäni se ei ole vaikuttanut asiaan.eikä myöskään tämä syömis puoli....en tiedä kuinka vain jaksan elää,ilman lapsiani tuskin enää eläisinkään...se joka ei ole koskaan sairastanut migreeniä ei voi todellakaan ymmärtää näitä tuskia mitä me migreeni potilaat kärsitään....antaisin vaikka toisen jalkani jos saisin kivuttoman normaalin elämän.noh,toivossa on hyvä elää...hyvää syksyä kaikille kohtalotovereille ja muillekkin :)


      • kari.seppo
        ---------> kirjoitti:

        kyllä.migreeni on todellakin sairaus.ja migreeniä on monenlaista.joillakin se menee ohi aika pian ja toiset kuten minä,joudun kärsimään siitä helvetillisestä tuskasta pahimmillaan jopa 2 viikkoa.elämän täytyy olla TODELLA tasapainoista ja stressitöntä.ja oikeassa olet siinä suhteessa että uni on tärkeää migreeniä sairastavilla.esim.minulla,jos valvon yhtään yli kymmeneen illalla niin aamulla alkaa raastava kipu!!menen joka ilta 9 maissa nukkumaan lapsieni kanssa.ja tunnen siitä todella huonoa omaatuntoa koska en silloin voi viettää laatuaikaa puolisoni kanssa :( olen ihan tietoisesti välillä valvonutkin useimpina iltoina että saan olla rakkaani kanssa,ja seuraavana päivänä sitten itkenyt,huutanut,oksennellut ja kärsinyt kovia kipuja...ja eniten pahalta tuntuu kun lapseni ja puolisoni joutuvat vierestä seuraamaan tuskaani,eivätkä mahda sille mitään.olen kärsinyt tätä helvettiä jo 4 vuotta.useasti olen miettinyt että psyykkeeni pettää ja roikun loppujen lopuksi narun jatkona jossain...tai että kuolen siihen kauheeseen kipu shokkiin....alkoholia en ole käyttänyt moneen vuoteen,se vain pahensi kipujani.tupakoin,mutta mielestäni se ei ole vaikuttanut asiaan.eikä myöskään tämä syömis puoli....en tiedä kuinka vain jaksan elää,ilman lapsiani tuskin enää eläisinkään...se joka ei ole koskaan sairastanut migreeniä ei voi todellakaan ymmärtää näitä tuskia mitä me migreeni potilaat kärsitään....antaisin vaikka toisen jalkani jos saisin kivuttoman normaalin elämän.noh,toivossa on hyvä elää...hyvää syksyä kaikille kohtalotovereille ja muillekkin :)

        "joka ilta 9 maissa nukkumaan lapsieni kanssa.ja tunnen siitä todella huonoa omaatuntoa koska en silloin voi viettää laatuaikaa puolisoni kanssa :("

        tietysti en tiedä miehen työaikoja, mutta jos on normaalit,
        mieskin voi hiljentyä tuohon aikaan ja lapset.

        Kyllä uni on hyvintärkeä, se parantaa useita lihavaivojakin ym.

        Me olemme tuon eläneet, se oli kovaa aikaa,
        mutta kiitos seisoi, kun 18v lähtivät opiskelemaan, armeijaan yms.

        Nyt on vietetty täysin terveenä laatuaikaa senkin edestä kun jäi lasten ollessa viettämättä.

        Tuona aikana on lapset ja jokapäiväiset hommat aivan riittämiin,
        niihin kannattaa keskittyä.

        Tosiaan migreeni on sairaus,
        mutta minä olen sitä mieltä että se on elintapasairaus,
        jos on liian innokas ja valvoo liikaa.

        Uskaltaisiko sanoa, voisiko Aspirin Cardio enterotabletteina, siis pieni 100mg päivässä olla hyväksi.
        Jos aspiriini sopii, ei ole mitenkään vaaralista,
        on suositeltavaa lentomatkustajille, sydänvaivaisille, ym,
        kokeilisin 1-2 päivässä 100-200 kpl sarjan.

        JA SE UNI, kun nukuttaa ja myös päivisin kun sopii.


      • SiiliII
        kari.seppo kirjoitti:

        "joka ilta 9 maissa nukkumaan lapsieni kanssa.ja tunnen siitä todella huonoa omaatuntoa koska en silloin voi viettää laatuaikaa puolisoni kanssa :("

        tietysti en tiedä miehen työaikoja, mutta jos on normaalit,
        mieskin voi hiljentyä tuohon aikaan ja lapset.

        Kyllä uni on hyvintärkeä, se parantaa useita lihavaivojakin ym.

        Me olemme tuon eläneet, se oli kovaa aikaa,
        mutta kiitos seisoi, kun 18v lähtivät opiskelemaan, armeijaan yms.

        Nyt on vietetty täysin terveenä laatuaikaa senkin edestä kun jäi lasten ollessa viettämättä.

        Tuona aikana on lapset ja jokapäiväiset hommat aivan riittämiin,
        niihin kannattaa keskittyä.

        Tosiaan migreeni on sairaus,
        mutta minä olen sitä mieltä että se on elintapasairaus,
        jos on liian innokas ja valvoo liikaa.

        Uskaltaisiko sanoa, voisiko Aspirin Cardio enterotabletteina, siis pieni 100mg päivässä olla hyväksi.
        Jos aspiriini sopii, ei ole mitenkään vaaralista,
        on suositeltavaa lentomatkustajille, sydänvaivaisille, ym,
        kokeilisin 1-2 päivässä 100-200 kpl sarjan.

        JA SE UNI, kun nukuttaa ja myös päivisin kun sopii.

        En osaa sanoa, millä ihmeellä sitä pärjää. Itse mietin sitä usein ja läheiseni sivusta seuraavina vielä useammin. Koetan elää jonkinlaisella päivä ja hetki kerrallaan -mentaliteetilla. Olen aina koettanut pärjätä töissä viimeiseen asti, koska minun poissaoloni eivät jäisi kymmeneen päivään vuodessa. Lapsesta asti migreeniä on ollut kerran viikossa, tosin hankalampaa, lääkkeisiin reagoimatonta on hiukan harvemmin.

        Minua on alkanut viime aikoina ahdistaa pääasiassa se, että lääkärin jatkuvasti vaihtuessa joudun jatkuvan stressin ja piinan lisäksi selittelemään runsasta lääkkeiden käyttöäni. Uusi lääkäri uusii täsmälääkereseptin aina alkuun niin pienelle määrälle, että hermoilen koko ajan lääkkeiden loppumista. Rahaakin täsmät syö niin, että pienellä palkalla sekin huolestuttaa.

        Juuri tänään lähdin töistä kovassa päänsäryssä ja nukuin tähän asti. Nyt olo on onneksi parempi, mutta kun tiedän tämän (kuukautisten vuoksi) olevan usean päivän päänsärkyä, herään todennäköisesti yöllä hirveään jyskytykseen. Aamut on vaikeita, kun tietää, että pitkä työpäivä on edessä. Onneksi teen tällä hetkellä työtä, josta tiedän voivani lähteä kotiin kun siltä tuntuu. Sekin auttaa jaksamaan.


      • molttikipu
        SiiliII kirjoitti:

        En osaa sanoa, millä ihmeellä sitä pärjää. Itse mietin sitä usein ja läheiseni sivusta seuraavina vielä useammin. Koetan elää jonkinlaisella päivä ja hetki kerrallaan -mentaliteetilla. Olen aina koettanut pärjätä töissä viimeiseen asti, koska minun poissaoloni eivät jäisi kymmeneen päivään vuodessa. Lapsesta asti migreeniä on ollut kerran viikossa, tosin hankalampaa, lääkkeisiin reagoimatonta on hiukan harvemmin.

        Minua on alkanut viime aikoina ahdistaa pääasiassa se, että lääkärin jatkuvasti vaihtuessa joudun jatkuvan stressin ja piinan lisäksi selittelemään runsasta lääkkeiden käyttöäni. Uusi lääkäri uusii täsmälääkereseptin aina alkuun niin pienelle määrälle, että hermoilen koko ajan lääkkeiden loppumista. Rahaakin täsmät syö niin, että pienellä palkalla sekin huolestuttaa.

        Juuri tänään lähdin töistä kovassa päänsäryssä ja nukuin tähän asti. Nyt olo on onneksi parempi, mutta kun tiedän tämän (kuukautisten vuoksi) olevan usean päivän päänsärkyä, herään todennäköisesti yöllä hirveään jyskytykseen. Aamut on vaikeita, kun tietää, että pitkä työpäivä on edessä. Onneksi teen tällä hetkellä työtä, josta tiedän voivani lähteä kotiin kun siltä tuntuu. Sekin auttaa jaksamaan.

        Olen ollut elämäni samanlainen kuin sinä. Eli pian on 40 vuotta kipua putkessa. Kaikki on tehty, mitä ikinä kokeilla voi...

        Sain viimeksi Lyrican kokeille. Antaa hyvän yöunen, ja on poistanut minulta yölliset heräilyt migreeniin. Eli migreeniä ei ole enää aamuyöstä, mutta päivällä jatkuu samaan tahtiin kuin ennenkin. n., 20 särkypäivää/kk

        Lisäksi Lyricalla olen voinut määrätä uniaikaa. Eli jos otan klo 8 aikaan illalla herään klo 7 aamulla. Jos taas otan lääkkeen myöhään illalla nukun aamulla pitkään.


    • firerose

      kun antaa itselleen luvan olla pois kun on pakko olla. Tiedän ton tunteen,kun työkamut tykkää kyttyrää poissaoloista. Mutta olen 24 vuoden aikana oppinut ettei sellaisten napinoista tarvi välittää,jotka eivät itse sairaudesta mitään tiedä eikä sen kanssa joudu elämään.

      Migreeni potilaat ovat usein liian tunnontarkkoja ja saavat vaan lisää tressiä työkaverien nihkeestä asenteesta ja se ei ainakaan auta asiassa mitään.

      Homma lääkärin todistukset ja sulla on oikeus olla sairaana kotona.Voimia sulle!

      T. pian 24 vuotta migreeniä poteneena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe