Hirven kaato

ekaa kertaa metällä

Hei te kokeneet metsästäjät.Olenpa lähössä ekkaa kertaa hirvimetälle ja kaipaanpi neuvoja.
Kun kuulette että hirvi on tulossa, lataatteko vasta sitten aseen, ja mitä kaikkea pittää sitten ottaa huomioon. Risut ym esteet ?
Olen ajatuksella käynyt tilannetta jo läpi
ja olen tullut siihen tulokseen että keuhkolaaki taitaapi olla se varmin tapa kaataa. ???
Mites se armonlaaki.....Mihin ja miten se kannattaapi ampua.
Kiitos vastauksista...

19

6876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aseen kanssa

      Ei kun onnea vaan metsälle. Neuvoja näytät todellakin kaipaavan. Ensiksi: jos lataat aseen, kun hirvi on tuloillaan, ei varmasti tarvitse ampua. Hirvi kuulee ja haistaa erinomaisen hyvin ja tulee yleensä passiin hipihiljaa ellei ole paniikissa, jolloin se juoksee melkoista kyytiä. Omassa seurassani aseet viedään pussissa passipaikalle ja ladataan siellä. Kun passista poistutaan, panokset pois sekä piipusta että lippaasta ja ase takaisin pussiin. Näin vältämme riskejä. Toiseksi: Älä ammu risujen läpi, vaan ehdottomasti vain selvään paikkaan, jossa ei ole mitään esteitä, jotka voivat muuttaa luodin suuntaa. Kolmanneksi: keskelle etulapaa, kuten radallakin. Paukku voi jäädä hieman taaksekin, jolloin tulee kuitenkin keuhko-osuma (tutki riistalaukaussimulaattoria MKJ:n sivuilta). Jos olet epävarma, jätä ampumatta, siitä ei rangaista ymmärtääkseni missään Suomen hirviporukassa. Neljänneksi: Kuulut varmasti johonkin metsästysseuraan, joten kysele rohkeasti neuvoja ja sen seuran käytäntöjä kokeneilta metsämiehiltä. Viidenneksi: armonlaukaus ammutaan korvan taakse (tutki kirjoista ja kysele miten, pyydä naapuripassi paikalle jne, älä pilaa mahdollista trofeeta). Jahtionnea - rohkeasti, mutta ei yltiöpäisesti!

      • Alan mies

        Tähtäyspiste seisovaan tai kävelevään hirveen on tuuma etulavan takana,ei mene lavan lihat pilalle.keuhkoosuman saanutta ei tarvitse pistää eikä lopetuslaukausta tarvita. Nämä asiat selviää sulle ajan myötä.Vielä yksi neuvo kaikille,Aina laukauksen jälkeen katso eläimen reaktiot ja kun suolistat katso missä osuma.


      • T T
        Alan mies kirjoitti:

        Tähtäyspiste seisovaan tai kävelevään hirveen on tuuma etulavan takana,ei mene lavan lihat pilalle.keuhkoosuman saanutta ei tarvitse pistää eikä lopetuslaukausta tarvita. Nämä asiat selviää sulle ajan myötä.Vielä yksi neuvo kaikille,Aina laukauksen jälkeen katso eläimen reaktiot ja kun suolistat katso missä osuma.

        löytyyhän se osuma kohta sitten hirveä nyljettäessä;)


    • kuulostavat

      nuo sinun kysymykset. Suosittelen, että jätät aseen kotiin, kun lähdet ensimmäistä kertaa muiden kanssa metsään ja opettelet kokeneemman opastuksella mitä ja miten.

      • pro jo taidoissa

        KAIKKI metsästäjät ovat aloittelijoita joskus.Olkaamme ystävällisiä vastauksissamme.
        Minäkin neuvon maltillisesti,sillä olinhan aloittelija itsekin menneinä vuosina. Tsemiä vaan
        kaikille hirvimiehille ja naisille ympäri suomineidon.


      • Alan mies
        pro jo taidoissa kirjoitti:

        KAIKKI metsästäjät ovat aloittelijoita joskus.Olkaamme ystävällisiä vastauksissamme.
        Minäkin neuvon maltillisesti,sillä olinhan aloittelija itsekin menneinä vuosina. Tsemiä vaan
        kaikille hirvimiehille ja naisille ympäri suomineidon.

        On kuitenkin mennä useamman koiramiehen mukaan haukulle


      • mutta tuo kysyjä
        pro jo taidoissa kirjoitti:

        KAIKKI metsästäjät ovat aloittelijoita joskus.Olkaamme ystävällisiä vastauksissamme.
        Minäkin neuvon maltillisesti,sillä olinhan aloittelija itsekin menneinä vuosina. Tsemiä vaan
        kaikille hirvimiehille ja naisille ympäri suomineidon.

        tarvitsee kyllä paljon paljon enemmän, kuin mitä netissä voidaan koskaan opettaa. Juuri tämän vuoksi suunniteltu eu-asedirektiivi voisi olla hyväksikin, joutuisivat isät, enot ja sedät opettajiksi kun alaikäinen ruikuttaisi mukaan pääsyä. Ja jos kysymysten taso on noin, kuin aloittajalla, on varmasti parempi jättää se ase sinne kotiin ensialkuun.


      • Joopa joo
        Alan mies kirjoitti:

        On kuitenkin mennä useamman koiramiehen mukaan haukulle

        15 vuotta ollut hiriviporukassa jossa kymmenkunta kaatoa joka syksy. Ei kertaakaan mitään puhetta että olisi haukulle päässyt edes mukana ja 95%:sti muillakin koirattomilla sama juttu, ei sinne ole asiaa. Pitää saada paljon kaatoja omaan piikkiin, niin pennut menee hyvin kaupaksi!


      • vanha pappa
        pro jo taidoissa kirjoitti:

        KAIKKI metsästäjät ovat aloittelijoita joskus.Olkaamme ystävällisiä vastauksissamme.
        Minäkin neuvon maltillisesti,sillä olinhan aloittelija itsekin menneinä vuosina. Tsemiä vaan
        kaikille hirvimiehille ja naisille ympäri suomineidon.

        Te "pro jo taidoissa" teitte palveluksen kysymyksen esittäjälle.Taidatte olla ainoa erämies neuvojien joukossa.Toivon Mielikin olevan suosiollinen jahdeillenne.Itselläni on alkanut JAHTIVUOSI numero 49 ja jokaisessa jahdissa opin uusia hienoja asioita myös paljon
        minua nuoremmilta jahtiveikoilta.Hirviä tulee ja menee ,toivottavasti asenteenne säilyy ja saa
        liittolaisia.Menestystä Jahtiveljet.
        Terveisin : Vanha pappa


      • Eikä miehelle
        Joopa joo kirjoitti:

        15 vuotta ollut hiriviporukassa jossa kymmenkunta kaatoa joka syksy. Ei kertaakaan mitään puhetta että olisi haukulle päässyt edes mukana ja 95%:sti muillakin koirattomilla sama juttu, ei sinne ole asiaa. Pitää saada paljon kaatoja omaan piikkiin, niin pennut menee hyvin kaupaksi!

        Minä otan aina mukaan vapaaehtoisen, ja annan ampumatilaisuuden.Näin pysyy porukassa mielenkiinto yllä.


      • Koiranpentuja
        Eikä miehelle kirjoitti:

        Minä otan aina mukaan vapaaehtoisen, ja annan ampumatilaisuuden.Näin pysyy porukassa mielenkiinto yllä.

        Myydä kaatopuheilla.Suku-jakoetulokset ratkaisee.Aamulla kisapaikan pihalla on jokaisella vähintään kylän paras haukkuja,illalla onkin sitten hiljaisenpaa.


      • niin on
        Joopa joo kirjoitti:

        15 vuotta ollut hiriviporukassa jossa kymmenkunta kaatoa joka syksy. Ei kertaakaan mitään puhetta että olisi haukulle päässyt edes mukana ja 95%:sti muillakin koirattomilla sama juttu, ei sinne ole asiaa. Pitää saada paljon kaatoja omaan piikkiin, niin pennut menee hyvin kaupaksi!

        ettei niitä kaatoja omaan piikkiin oteta, vaan koiran jos kaatomäärillä meinaa pentuja myydä (oikeasti ainoastaan sukulinjat ovat paras myyntikeino). Kyse vaan on siitä, ettei sinne mielellään päästä hutilusta ammuskelemaan varomattomasti ja kenties koiran hengen vaarantaen. Vai luuletko, että koiran jonka eteen on vuosikausia tehnyt töitä antaisi tietämättömälle ammuttavaksi?


      • Metsiä rämpinyt

        Kyseessä vastuullisen oloinen tuleva hirvimies. Ei todellakaan asetta kotiin, vaan suoraan torniin. Siellä metsässä rämpiessä ei opi mitään. Jos on hirvimerkki ammuttuna ja nuori mies, niin miksi ihmeessä torniin pitäisi nostaa joku vanha pappa? SE pappahan saa hyvää liikuntaa metsässä ja tietää mistä hirvet löytyy ja tulee ammuttavaksi nuoren miehen passipaikalle.
        Ei se hirvenkatto niin vaikeaa ole. Ja ei kysyvä tieltä eksy.

        Taidat olla niitä itsekkäitä minä-minämiehiä, joista ei ole todellisuudessa mihinkään muuhun kuin tappelemaan joka asiasta ja lihaosuuksista.

        Kyllä sopu sijaa antaa!


      • Ei onneksi koiraa meidän po...
        niin on kirjoitti:

        ettei niitä kaatoja omaan piikkiin oteta, vaan koiran jos kaatomäärillä meinaa pentuja myydä (oikeasti ainoastaan sukulinjat ovat paras myyntikeino). Kyse vaan on siitä, ettei sinne mielellään päästä hutilusta ammuskelemaan varomattomasti ja kenties koiran hengen vaarantaen. Vai luuletko, että koiran jonka eteen on vuosikausia tehnyt töitä antaisi tietämättömälle ammuttavaksi?

        Se sopii justiinssa niille porukoille missä 99% on mukana lihan takia ja se 1% sen takia että saa sille vuorokaudet läpeensä häkissä räksyttävälle piskille edes jotain syytä miksi sitä kituutetaan siellä häkissä.
        Suurin osa häkissä räkyttäjistä kun ei edes hauku metsässä muuta kuin harakoita ja hiiriä.


      • Hieno mies
        vanha pappa kirjoitti:

        Te "pro jo taidoissa" teitte palveluksen kysymyksen esittäjälle.Taidatte olla ainoa erämies neuvojien joukossa.Toivon Mielikin olevan suosiollinen jahdeillenne.Itselläni on alkanut JAHTIVUOSI numero 49 ja jokaisessa jahdissa opin uusia hienoja asioita myös paljon
        minua nuoremmilta jahtiveikoilta.Hirviä tulee ja menee ,toivottavasti asenteenne säilyy ja saa
        liittolaisia.Menestystä Jahtiveljet.
        Terveisin : Vanha pappa

        Tuollaisia vanhoja miehiä porukat tarvitsee. Kiitos sinulle:)


    • 8.vuosi

      Joo mulla nyt kahdeksas vuosi on meneillään ja aloittaessani hirviseurassa olin 15-vuotias.

      Meikä kun aloitti metsästyksen niin jätin ekoilla kerroilla aseen kotio, koska seuran hirvenmetsästys perinteet ja perusteet, sekä tavat piti käydä läpi. Jokainen seura kun on vähän omanlainen ja käyttäytymistavat millai mennään passiin tai ajoon vaihtelee yleensä joka seurassa.

      Ensimäisellä viikolla kävelin ajomiehenä ilman asetta ja seisoin välillä hipihiljaa passissa sedän tai jonkun muun kanssa. Seuraavalla viikolla jo aseen toin mukana ja pääsin pikkuhiljaa mukaan, pari kertaa metsään eksyin ja kaikkea muuta pientä sattui.

      Tärkein ohjesääntö mun mielestäni on että "ole varma minne tähtäät ja mitä ammut", koska läheltä piti tapauksia ja suuria haavereita on jo tähän maahan tullut liikaa.

      Ei muutakuin jahtionnea ja pidä jäitä hatussa, se ensimmäisen hirvi ei välttämättä tule heti ekana vuonna. Minä sen sain vasta neljäntenä vuonna.

      • hmmmm

        "koska seuran hirvenmetsästys perinteet ja perusteet, sekä tavat piti käydä läpi"

        -Joo tää on justiinsa sitä vanhojen kalkkisten keskimää provokaatiota mikä karsii nuoret miehet seurametsästyksestä pois ja ajaa ne metsiin ammuskelemaan kaikkea mikä liikkuu.

        Itse nousin ekalla kerralla torniin ja kaksi hirveä ammuin ekalla kerralla. Mutta en aloittanutkaan 15 kesäisenä, vaan 28 vuotiaana metsästettyäni pienriistaa ensin 9 vuotta. Armaijassa olin parhaita ampujia ja muutenkin ammunta on lähellä sydäntä. Kyllä mielestäni armeijan käynyt on jo valmis torniin ja ampuu varmasti tarkemmin kuin moni 45v krapulainen 5 kertaa eronnut hankala tyyppi.
        Uusi hirvimerkki myöskin painottaa sitä, että aseet on kohdistettu ja ei huiskita kohdistamattomalla tussarilla niitä liikkuvia, vaan otetaan rauhallisesti.


      • 8vuosi
        hmmmm kirjoitti:

        "koska seuran hirvenmetsästys perinteet ja perusteet, sekä tavat piti käydä läpi"

        -Joo tää on justiinsa sitä vanhojen kalkkisten keskimää provokaatiota mikä karsii nuoret miehet seurametsästyksestä pois ja ajaa ne metsiin ammuskelemaan kaikkea mikä liikkuu.

        Itse nousin ekalla kerralla torniin ja kaksi hirveä ammuin ekalla kerralla. Mutta en aloittanutkaan 15 kesäisenä, vaan 28 vuotiaana metsästettyäni pienriistaa ensin 9 vuotta. Armaijassa olin parhaita ampujia ja muutenkin ammunta on lähellä sydäntä. Kyllä mielestäni armeijan käynyt on jo valmis torniin ja ampuu varmasti tarkemmin kuin moni 45v krapulainen 5 kertaa eronnut hankala tyyppi.
        Uusi hirvimerkki myöskin painottaa sitä, että aseet on kohdistettu ja ei huiskita kohdistamattomalla tussarilla niitä liikkuvia, vaan otetaan rauhallisesti.

        Nojuu...oikeastaan minä vaan tosta aseenkäytöstä, että oletin tämän aiheen kirjoittajan olevan ei armeijan käynyt ja hieman nuorempi sälli.

        Mutta eipähän meilläkään uudet jäsenet jotka jo armeijan ovat käyneet, niin he ovat aseineen päässeet heti ekasta päivästä lähtien toimintaan mukaan ja sen erikoisempia aseettomia päiviä ei ole.
        Ja olen täysin samaa mieltä että armeijan käynyt pitää laittaa ehdottomasti passiin tai torniin heti alusta pitäen.


      • julli
        8vuosi kirjoitti:

        Nojuu...oikeastaan minä vaan tosta aseenkäytöstä, että oletin tämän aiheen kirjoittajan olevan ei armeijan käynyt ja hieman nuorempi sälli.

        Mutta eipähän meilläkään uudet jäsenet jotka jo armeijan ovat käyneet, niin he ovat aseineen päässeet heti ekasta päivästä lähtien toimintaan mukaan ja sen erikoisempia aseettomia päiviä ei ole.
        Ja olen täysin samaa mieltä että armeijan käynyt pitää laittaa ehdottomasti passiin tai torniin heti alusta pitäen.

        Mites se PV liittyy hirvenmetsästykseen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe