verenpaine ja e-pillerit??

paineinen

Gynellä huomattiin, että verenpaine jotain 135/105. onko jälkimmäinen luku se alapaine, siitäkö pitäs olla huolissaan, se ei kai sais olla yli 100?

Gyne epäili estrogeenia syyksi korkeaan lukuun. nyt täytyy käydä mittailemassa terkalla ja ehkä vaihtaa matalahormonisempaan. Entä jos sekään ei auta, kääks? en haluaisi lopettaa pillereitä koska ne on miltei ainoa keino vähentää kivuliaita kuukautisia. voinko käyttää matalahormonisia esim. yasminellea?

enkä oikein haluaisi lääkkeitäkään... millaisia sivuvaikutuksia niistä on?

entä stressi verenpaineen nostajana? pätkätyöläisenä jatkuva stressi ja miehen parantumaton vakava sairaus lisää stressiä.taidan olla sellanen ihminen, joka stressaa mistä tahansa mistä voi stressata. entä unettomuus paineen nostajana?

entäs liikunnan vaikutus? nyt en harrasta tarpeeksi hikiliikuntaa, vain käveleskelyä.

ylipainon vaikutus? 5 kg pitäis saada pois.

suolan käyttö? lisään harvoin suolaa (pansuola) ruokaa, mutta feta ja oliivit taitaa maistua liian usein.

vinkkejä?? apua apua, en halua lääkkeitä ja sivuvaikutuksia enkä lopettaa pillereitä! mikä neuvoksi?

mun mutsilla ollu aika nuoresta verenpaine, lienee perinnöllistä?
kiitän etukäteen.

3

3393

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RR-arvoilla

HETI! Tämä arvo, joka sinulla oli 105, sen pitäisi olla alle 80! Tai korkeintaan siinä 80-85 paikkeilla, ei yhtään korkeampi!
      Juu, kyllä pitää olla huolissaan, olet kaiketi tietoinen mitä kaikkea korkea verenpaine saa aikaiseksi.
      Outoa, todella outoa ettei gynekologi saman tien käskenyt lopettaa tai vaihtanut ainakin matalhormonisiin...

• samoilla

linjoilla edellisen kanssa tuosta verenpaineesta. Kun alapaine on noin ylhäällä sydän rasittuu ja se joutuu tekemään enemmän työtä. Pidemmän päälle tuosta voi koitua ongelmia.

Kun kerran sinulla näyttäisi olevan tuo perinnöllinen alttiuskin, niin kannattaa olla entistä tarkempi.

• kaikki.........
        samoilla kirjoitti:

linjoilla edellisen kanssa tuosta verenpaineesta. Kun alapaine on noin ylhäällä sydän rasittuu ja se joutuu tekemään enemmän työtä. Pidemmän päälle tuosta voi koitua ongelmia.

Kun kerran sinulla näyttäisi olevan tuo perinnöllinen alttiuskin, niin kannattaa olla entistä tarkempi.

nuo kysymyksesi vaikuttavat verenpaineeseen, jännittäminenkin..minulla huomattiin myös viime talvena korkeat paineet, korkeimmillaan 170/110, jolloin kylläkin piti jo ensiavussa käydä suoraan gyneltä, noh paineita mitattiin viikoittain neuvolanterveydenhoitajalla kk ajan ja kunpaineet eivät paljoa laskeneet lääkäri ei määrännyt enää reseptiä yasmin pillereihin. Hän antoi reseptin keltarauhashormonivalmisteeseen jonka aikana minulla
        ei ole ollenkaan tullut kuukautisia joka sinänsä hyvä kun minullakin hirveät menkkakivut joihin yasminet auttoivat. Nyt käydessäni lääkärillä hän sanoi etten tule enää koskaan saamaan näitä yhdistelmäpilsuja koska jos pillerit kerran nostavat verenpainetta se tapahtuu aina jatkossakin ja he eivät ota (en toki itsekään) sitä riskiä jonka pilsujen syönti pitemmän päälle aiheuttaa verenpaineen koholla ollessa jatkuvasti eli aivohalvauksen riski mm kasva todella. Eli tyydyn nyt syömään jatkossakin tätä keltarauhashormonivalmistetta vaikkakin ei ole mukava sen suhteen menkattomuus koska saa koko ajan pelätä että jospa olenkin tullut raskaaksi. Täytynee varmaan köyhänä opiskelijana sejoittaa sekin 5€ joka kuukausi raskaustestiin ihan vain oman psyykkeen kannalta. Outoa todellakin nuilla arvoilla ettet ole joutunut seurantaan. mittaa jos mahd. niin kotona tai tutuilta saamalla laitteella paineet. itse olen myös epäillyt että jospa jännitän jotenkin sitä hoitajalle menoa ja sitten kun olet joutunut seurantaan niin sekin tekee että stressaat ja paineet koholla ns. kutsutaan valkotakki verenpaineeksi. elikkä todella monet asiat vaikuttavat älä hyvä tyttö jätä asiaa sikseen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4628
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      358
      3949
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3500
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      19
      3268
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2583
    6. 280
      2420
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1850
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1822
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1526
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      9
      1195
    Aihe