Kysyisin ???

<3 Toivoton <3

moips! ensin kysyisin että miten voisin saada vanhempani ostamaan meille hevosen? perheessämme kolme harrastaa ratsastusta ja vanhempani ovat useasti luvanneet että ensi vuonna voidaan harkita mutta sitten se aina vaan jää siihen. Toiseksi kysyisin että millaisia Lv:t ovat luonteeltaan ja ovatko ne hyviä ratsastaa? voiko niillä esim hypätä n.Re 80?? toivoisin asian tuntevaa ja rehellistä vastausta.

Ps. olen ratsastanut n.7 vuotta

5

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papillonia

      Miten "saada ostamaan hevosen"?

      Hevonen on todella kallis paukku (niinkuin monasti olen jo kirjoitellut tänne muille vastaavan ketjun aloittaneelle)ruokineen, eläinlääkärikuluineen ym. rokotuksineen, varusteineen ja tallivuokrineen sekä kengityksineen.

      Ensin sinun on kysyttävä itseltäsi:

      1. Onko varmaa, että vanhempani tulot riittävät kuukaudessa hevosen kuluihin?
      2. Ovatko he valmiita maksamaan ja olemaan täysin mukana hevosen ylläpitämisessä? (en tiedä, mutta olet varmaan alaikäinen ja käyt vasta koulua)
      3. Onko minulla aikaa omiin osuuksiini hevosen hoidossa ja onko muut perheenjäsenet yhtä aktiivisia rinnallani?

      4. Onko meille järkevää hankkia ensimmäiseksi hevoseksi herkkä lämminverinen vai 'perheenkestävä' kylmähermoinen yleishevonen?

      5. Jaksanko käydä hoitamassa ja liikuttamassa hevostamme kuraisina ja sateisina keleinä ja päivinä, 30 asteen pakkasessa tai helteillä?

      6. Onko minun parempi käydä ensin tärkeät koulut / koulu loppuun ennen hevosen hankintaa?
      - Onko hevosesta haittaa opinnoilleni tai opinnoistani hevoselle?

      7. Olenko valmis kestämään takaiskut omaan hevoseen liittyen?

      Tässä on hieman pohdittavaa. 7 vuoden ratsastuksella olet kartoittanut ratsastustaitojasi, mikä on hyvä. Olet varmaan toivottavasti myös hoitanut hevosia ja ollut niiden kanssa paljolti maastakäsinkin.

      Jutelkaa perheessänne kysymyksiin liittyvistä asioista.

      MUISTA: mikäli maksumiehenä ovat vanhempasi, SINUN on kunnioitettava heidän päätöstään, oli se sitten kielteinen tai myönteinen kuinka pitkällä aikavälillä tahansa.

      Lykkyä tykö!

      • Papillonia

        Lämppärit ovat yleisesti hyviä urheiluhevosia.
        Ne ovat kuumuvia ja herkkiä, meneviä hevosia.


      • <3 Toivoton <3

        joo. kiitos neuvoista ;) ja kyllä minulta hoito taustaakin löytyy n.4-5 vuotta. tällä hetkelläkin hoidan 12v. vanhaa risteytys ponia. ja reippaisiin hevosiin olen jo tottunut hevosen kiihtyminen ei minua yleensä ratsastaessa haittaa. mutta ~kiitos~


      • ...Nini

        yksi asia tuossa viestissä tökkii:

        "4. Onko meille järkevää hankkia ensimmäiseksi hevoseksi herkkä lämminverinen vai 'perheenkestävä' kylmähermoinen yleishevonen? "

        Lämminverisiä on sekä kuumia ja herkkiä, laiskoja ja kovasuisia, sitten näitä "normaaleita" kylmähermoisia. Ottaa päähän tuo ikuinen lämminveristen mollaaminen. Itse ratsastanut koko ikäni (15v) melkein vain lämminverisillä, ja voin sanoa että ainakin 50 eri lämminveristä on perseen alla käynyt; Osa oli kuumia, osa herkkiä, osa kovasuisia, yms. Ja tällähetkellä omistan ex-ravurin, Lv:n, enkä kyllä koskaan vaihtaisi sitä pois. Pienet lapsetkin pärjäävät tämän mun hevosen kanssa. Mutta se nyt toki riippuu paljon hevosen luonteestakin, että kuka pärjää sen kanssa.

        Ja se tässä myös ihmetyttää että kun nuorille ostetaan ensimmäiseksi hevoseksi suomenhevonen. itse en koskaan luovuttaisi suomenhevosta ns. "aloittelijalle" (hevosen omistuksen suhteen.) Suomenhevonen on kuitenkin jykevä hevonen, joka saattaa sille päälle sattuessaan jyrätä ylitse. Usein oon nähny sitäkin, että suomenhevonen päässyt karkuun yms. kun ei ole voimaa pidellä tätä kookasta hevosta. En tahdo nyt mitenkään mollata suokkeja, hienoja hevosia nekin.
        Ja ihan kokemuksella tästäkin sanon, ollut muutamia projekti-suokkeja..


    • neneh

      En osaa muuhun vastata kuin että lämminverisiäkin on niin erilaisia, jotkut ovat hyvin lempeitä, jotkut taas vinkuvat ja potkivat ihmisen nähdessä. Ja kyllähän lämmiveriset hyppäävät, varsinkin ex-ravurit, niillä on sen verran lihaksistoa takapäässä raviuraltaan jo, että jos asenne esteille hevosella on kohdallaan, niin kyllä tulee hyvä hyppääjä. Toki täytyy ensin kehittää ex-ravurin niitä lihaksia, mitä se ei ole saanut raviurallaan käytettyä ja kehitettyä, että kestää esteet( tarkoitan nyt isompia.)

      Tiedän lämminverisen, joka on kooltaan hyvin pieni(150cm) ja todella pyöreä, mutta hyppää silti ihan kevyesti 120 yksittäisenä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe