Poistamalla liikennevalot kokonaan paranee liikenneturvallisuus siinä samalla kuin liikenteen sujuvuuskin:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200709116576880_uu.shtml
Liikennevalot pois!
13
886
Vastaukset
- Rattimestari
"Saksalaiskaupunki yllättää poistamalla liikennevalot keskustastaan. Bohmten kaupungin viranomaiset perustelevat päätöstään liikenneturvallisuuden parantamisella."
Tällä ajatuksella on varmaan itse kukin leikitellyt, kun joskus harvoin liikennevalojen ollessa hajalla näkee omin silmin miten kadut rauhoittuvat. Autot tulevat ja menevät, mutta eivät keräänny jonoiksi tukkimaan katuverkkoa.
Tämä varmaan uutisoidaan näyttävästi muissa tiedotusvälineissä - NOT ! - katsomassa
tuota EU-projektia ensin. Näyttää projekti Shared space koskevan keskustassa pientä aluetta, jolla on kolme risteystä. Monessakohan suomalaisessa 7400 asukkaan kaupungissa tai oikeammin 13 000 asukkaan taajamassa, jonka koko on 100 neliökilometriä, on liikennevalot?
www.bohmte.deSiinä mainittiin myös Hollannin Drachten, väkiluku oli yli 44 000 jo vuoden 2005 lopussa.
Kyllä ne tulokset tuolta suuntia antaa, vaikka eivät miljoonakaupunkeja olisikaan. Suomessa on vasta ilmestyneet ensimmäiset liikennevalot pieneen maaseutukaupunkiin, jonka väkiluku tänä vuonna 13 662, ja lisää voi olla tulossa.
Suomessa on vuosikaudet uskoteltu liikennevalojenkin lisäävän turvallisuutta ja sujuvuutta, muualla saadut kokemukset osoittavat nyt päinvastaista.
- The Rat
Aivan kaikissa paikoissa tuo ei pahimpaan ruuhka-aikaan toimi...
Mutta esim. stadissa voisi 80% liikennevaloista poistaa kokonaan, ja muutkin pitää päällä vaikka 07:30-09:30 ja 15:30-17:30. No, ehkä vähän pidempään, mutta tuonne päin.
Varmaan prosentti liikennevaloista on sellaisissa paikoissa että niitä pitäisi pitää päällä jatkuvasti.
Mutta pitää ymmärtää. Liikennevalot ovat niitä varten, joilla ei ajokorttia saisi olla muutenkaan. Siis niille jotka eivät hahmota muuta liikennettä eivätkä osaa käyttää autonsa hallintalaitteita. :( - Sohvatiikeri
Käsite "Shared space" näyttää viittaavan pihakatutyyppiseen ajatteluun. Autot kulkevat jalankulkijoiden seassa max kahtakymppiä. Ihan hyvä juttu suuressa osassa taajamia, mutta kait isommat väylät pitäisi sentään pitää nopeampina?
- pihakadulta
näyttää, ja yksi risteyksista on rauhoitettu
ainakin kesäisessä kuvassa siten, että risteyksessä on terassi. Kyseiselle kadulle
on istutettu puita keskellä entistä leveää
katua usw. Varsinkin keskustassa. Liikenne sujuu erinomaisesti. Eli tarkoitan alikulkutunneleita, joiden toisessa päässä on portaat, mutta toisessa ajoluiska lakaisukoneita varten.
- Too Fast For You
Yksinkertaiset asiat on vaikeimpia huomata!
Suomessa autot kerätään liikennevaloilla jonoon. Minkä jälkeen jono tukkii jokaisen risteyksen, mihin se ajaa.. mikä Aiheuttaa uusia jonoja.
Onnistumisen kierre on valmis... :)
Liikennesuunnittelun pitäisi miettiä, mikä on mennyt pieleen, kun autot on jonossa!- liikenne..
alkaisi sujua, kun vihdoin tajuttaisiin pakon edessä, ettei keskustoissa voi ajaa yli kahtakymppiä, ja siihen myös aikataulullisesti
jokainen varautuisi.
- Mr. Laardi
>> "Patikoijat kun kuulemma nousevat liikennevalojen poistamisen ansiosta yhdenvertaiseen asemaan autoilijoiden kanssa."
Kuinkahan tämä yhdenvertaisuus toteutuu auton ja jalankulkijan yhteentörmäyksessä?
>> "Ideaa on jo ehditty kokeilla Hollannin Drachtenissa. Sieltä häipyivät liikennevalojen lisäksi myös liikennemerkit ja jalkakäytävät."
Jep jep, poistetaan mekin liikennevalot, kärkikolmiot, kielletty ajosuunta-merkit ja oikeastaan kaikki muutkin liikennemerkit ja laitetaan jalankulkijat ajotielle hortoilemaan autojen sekaan. - perustelut
Siis kamalaa, jalankulkijat nousevat tasavertaisiksi autoilijoiden kanssa? Siinähän on omasta mielestään keskivertoa paremmat kuskit täysin pihalla, ja onnettomuuksia sattuu. Jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, niin liikennevalot tulee poistaa, koska niiden noudattaminen on autoilijoille liian vaikeaa. Ja sehän tiedetään, minkälaiset kuskit tällaisia ehdotuksia kannattavat :D
- The Rat
Liikennevalojen poistaminen parantaisi liikkumisen sujuvuutta myös jalankulkijoiden osalta, kun ei aina tarvitsisi odotella vihreää valoa (usein jopa minutteja). Yli vaan, autoilla on väistämisvelvollisuus.
Kannatan ideaa sekä liikkuessani autolla, että liikkuessani jalankulkijana. Osin samoista syistä. Eli liikenne sujuvoituu, ruuhkat vähenevät, liikkuminen paikasta toiseen nopeutuu.
- pois!!!
Kyllä, liikennesuunnutteliajt ovat pk-seudulla viherkommareita. valoja laitettu Kehä I:lle ja III:lle ja nykyisin tiet sen vuoksi tukossa. Jos olisi liityntärampit valojen sijaan ja yksi kaistakin per menosuunta lisää, sumppuja ei olisi ja liikenne vetäisi. Hermot säästyisi, peräänajokolarit vähenisi, polttoaineenkulutus ja päästöt pienenisi. Vaan ei, suunnittelussa tavoite on liikenteen vaikeuttaminen. Ääliöt eivät usko faktaa että kansa ei siirry näilläkään vaikeuttamisilla mihinkään hikisiin busseihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke432586- 1252000
- 851679
- 1621299
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?681260- 511127
- 691092
- 611066
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂671004Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t32967