Sieniä kukkamullassa.

Nainen1981

Muutama vuosi sitten istutin pari sitruunaa, ovat nyt yli metrin korkuisia. Ne kasvavat mulla sankoissa kun en raski ostaa tarpeeksi isoja kukkaruukkuja :D No ongelma... Keväällä huomasin toisessa sankossa sitruunan vieressä kasvavan keltaisen sienen. Oli jo aika iso. Vaihdoin mullan ja ny muutaman kuukauden päästä mullassa on lukuisia pieniä sienen alkuja, Siis multa on lähes täynnä niitä. Miten ne sienet saa hävitettyä ilman että sitruuna vahingoittuu mitenkään? Samanlainen sieni oli myös toisessa kukassa, nypin sen irti, eikä ole ainakaan vielä kasvanut uudelleen. Luulen, että se on tullut mullan mukana, mutta varma en voi olla. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä? Auttakaa, jos tiedätte, miten toimia... Kiitos!

11

5797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieniä sateella

Ja olihan sankossasi pohjassa reikä?

• Nainen1981

Itse asiassa ei oo reikää. En oo tajunnut tehdä. Onko siitä kuin paljon haittaa.. meinaan kun mulla on ihan ostettuja kukkaruukkujakin, joissa sitä ei ole? Kiitos vinkistä.

• Sieniä sateella
        Nainen1981 kirjoitti:

Itse asiassa ei oo reikää. En oo tajunnut tehdä. Onko siitä kuin paljon haittaa.. meinaan kun mulla on ihan ostettuja kukkaruukkujakin, joissa sitä ei ole? Kiitos vinkistä.

Kaupan kukkaruukut joissa ei ole reikää ovat syvältä.

Sienet kuolevat ja niitä ei synny kun annat pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä.

Kannattaisi myös tehdä se reikä pohjaan niin ei juuret huku jos enemmän kastelet.

• Nainen1981
        Sieniä sateella kirjoitti:

Kaupan kukkaruukut joissa ei ole reikää ovat syvältä.

Sienet kuolevat ja niitä ei synny kun annat pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä.

Kannattaisi myös tehdä se reikä pohjaan niin ei juuret huku jos enemmän kastelet.

Mäpäs teen sen reijän. Toivottavasti ne sienet kaikkoaisivat lopullisesti. Mä oon niin ylpeä sitruunoistani, että ois surku, jos ne kärsii ja kuolee..

• aiemminkin täällä...
        Nainen1981 kirjoitti:

Mäpäs teen sen reijän. Toivottavasti ne sienet kaikkoaisivat lopullisesti. Mä oon niin ylpeä sitruunoistani, että ois surku, jos ne kärsii ja kuolee..

...ilmeisesti on ollut hyvä sienikesä - sisälläkin:)

minun päähän ei vaan mahdu, että miksi niistä sienistä pitäisi päästä eroon? ne ovat nättejä, eivät tee viherkasville mitään ja rihmasto/itiöt jäävät joka tapauksessa multaan... anna olla, kyllä ne siitä häviävät kunhan multa kuivahtaa.

• Muori

Minulla on melko suuri melonikaktus, n. 10 vanha, se on saviruukussa, reikä pohjassa, hiekkamultaa, hiekkakerros mullan päällä, kastelen harvakseltaan asetille. Eilen huomasin juurella kirkkaankeltaisia hattivatin näköisiä sieniä kymmenkunta kpl. n. 2-3 cm mittaisia. Outo tuttavuus. Onko kenelläkään vastaavanlaisia tapauksia? Useimmat kaktuksistani on istutettu samaan aikaan,samanlaiseen seokseen, kastelen kaikki samanaikaisesti.

• Hmmmmmmmm mmm

Lapsikaktuksia? Kaktuksen ruukkuun ei pitäisi sieniä tulla, vai onko melonikaktus kovinkin janoinen?

• Muori
        Hmmmmmmmm mmm kirjoitti:

Lapsikaktuksia? Kaktuksen ruukkuun ei pitäisi sieniä tulla, vai onko melonikaktus kovinkin janoinen?

On ne sieniä, seuraavana päivänä ne olivat kasvaneet yhtenäiseksi, moninkertaiseksi kukkakaalin muotoiseksi,kirkkaankeltaiseksi, suomumaiseksi, kiinteäksi röykkiöksi, sienille tyypillinen tuoksu oli vahva. Nypin ne pois atuloiden avulla ennen kuin ne liiskaantuisivat, kuten metsässä. Helttojakin löytyi vaikka pinnanmuodustus oli kuin uusilla tuhkeloilla. Toivottavasti eivät ole lahottajasieniä. Melonikaktukset, varsinkin näin suuret, ovat harvinaisia.

• Pösseli

Ruukut, joissa ei ole reikää, ovat ns. kkoristeruukkuja tai päälliruukkuja, joihin se varsinainen kasvatusruukku on tarkoitus laittaa sisälle. Kasvatusruukku vaati aina sen reiän, että liika kosteus pääsee sitä kautta ulos, ellei ole ns. altakasteluruukku. Reiättömät ruukut ovat siis koristeita.

• kieli solmussa

Sanko- sangossa-ei sankossa

• tuhat sata

Kyllä ne kukat kasvaa reiättömässäkin ruukussa, kastelu on vaan tarkempaa. Kasvattaa voi vaikka metallipurkissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      247
      10802
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      127
      6923
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5583
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4870
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      40
      4134
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3649
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3454
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3382
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      20
      2829
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      56
      2617
    Aihe