Sieniä kukkamullassa.

Nainen1981

Muutama vuosi sitten istutin pari sitruunaa, ovat nyt yli metrin korkuisia. Ne kasvavat mulla sankoissa kun en raski ostaa tarpeeksi isoja kukkaruukkuja :D No ongelma... Keväällä huomasin toisessa sankossa sitruunan vieressä kasvavan keltaisen sienen. Oli jo aika iso. Vaihdoin mullan ja ny muutaman kuukauden päästä mullassa on lukuisia pieniä sienen alkuja, Siis multa on lähes täynnä niitä. Miten ne sienet saa hävitettyä ilman että sitruuna vahingoittuu mitenkään? Samanlainen sieni oli myös toisessa kukassa, nypin sen irti, eikä ole ainakaan vielä kasvanut uudelleen. Luulen, että se on tullut mullan mukana, mutta varma en voi olla. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä? Auttakaa, jos tiedätte, miten toimia... Kiitos!

11

5754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sieniä sateella

Ja olihan sankossasi pohjassa reikä?

• Nainen1981

Itse asiassa ei oo reikää. En oo tajunnut tehdä. Onko siitä kuin paljon haittaa.. meinaan kun mulla on ihan ostettuja kukkaruukkujakin, joissa sitä ei ole? Kiitos vinkistä.

• Sieniä sateella
        Nainen1981 kirjoitti:

Itse asiassa ei oo reikää. En oo tajunnut tehdä. Onko siitä kuin paljon haittaa.. meinaan kun mulla on ihan ostettuja kukkaruukkujakin, joissa sitä ei ole? Kiitos vinkistä.

Kaupan kukkaruukut joissa ei ole reikää ovat syvältä.

Sienet kuolevat ja niitä ei synny kun annat pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä.

Kannattaisi myös tehdä se reikä pohjaan niin ei juuret huku jos enemmän kastelet.

• Nainen1981
        Sieniä sateella kirjoitti:

Kaupan kukkaruukut joissa ei ole reikää ovat syvältä.

Sienet kuolevat ja niitä ei synny kun annat pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä.

Kannattaisi myös tehdä se reikä pohjaan niin ei juuret huku jos enemmän kastelet.

Mäpäs teen sen reijän. Toivottavasti ne sienet kaikkoaisivat lopullisesti. Mä oon niin ylpeä sitruunoistani, että ois surku, jos ne kärsii ja kuolee..

• aiemminkin täällä...
        Nainen1981 kirjoitti:

Mäpäs teen sen reijän. Toivottavasti ne sienet kaikkoaisivat lopullisesti. Mä oon niin ylpeä sitruunoistani, että ois surku, jos ne kärsii ja kuolee..

...ilmeisesti on ollut hyvä sienikesä - sisälläkin:)

minun päähän ei vaan mahdu, että miksi niistä sienistä pitäisi päästä eroon? ne ovat nättejä, eivät tee viherkasville mitään ja rihmasto/itiöt jäävät joka tapauksessa multaan... anna olla, kyllä ne siitä häviävät kunhan multa kuivahtaa.

• Muori

Minulla on melko suuri melonikaktus, n. 10 vanha, se on saviruukussa, reikä pohjassa, hiekkamultaa, hiekkakerros mullan päällä, kastelen harvakseltaan asetille. Eilen huomasin juurella kirkkaankeltaisia hattivatin näköisiä sieniä kymmenkunta kpl. n. 2-3 cm mittaisia. Outo tuttavuus. Onko kenelläkään vastaavanlaisia tapauksia? Useimmat kaktuksistani on istutettu samaan aikaan,samanlaiseen seokseen, kastelen kaikki samanaikaisesti.

• Hmmmmmmmm mmm

Lapsikaktuksia? Kaktuksen ruukkuun ei pitäisi sieniä tulla, vai onko melonikaktus kovinkin janoinen?

• Muori
        Hmmmmmmmm mmm kirjoitti:

Lapsikaktuksia? Kaktuksen ruukkuun ei pitäisi sieniä tulla, vai onko melonikaktus kovinkin janoinen?

On ne sieniä, seuraavana päivänä ne olivat kasvaneet yhtenäiseksi, moninkertaiseksi kukkakaalin muotoiseksi,kirkkaankeltaiseksi, suomumaiseksi, kiinteäksi röykkiöksi, sienille tyypillinen tuoksu oli vahva. Nypin ne pois atuloiden avulla ennen kuin ne liiskaantuisivat, kuten metsässä. Helttojakin löytyi vaikka pinnanmuodustus oli kuin uusilla tuhkeloilla. Toivottavasti eivät ole lahottajasieniä. Melonikaktukset, varsinkin näin suuret, ovat harvinaisia.

• Pösseli

Ruukut, joissa ei ole reikää, ovat ns. kkoristeruukkuja tai päälliruukkuja, joihin se varsinainen kasvatusruukku on tarkoitus laittaa sisälle. Kasvatusruukku vaati aina sen reiän, että liika kosteus pääsee sitä kautta ulos, ellei ole ns. altakasteluruukku. Reiättömät ruukut ovat siis koristeita.

• kieli solmussa

Sanko- sangossa-ei sankossa

• tuhat sata

Kyllä ne kukat kasvaa reiättömässäkin ruukussa, kastelu on vaan tarkempaa. Kasvattaa voi vaikka metallipurkissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe