Hoitoalan liittojen Tehyn ja Superin mukaan hallitus on pettänyt hoitoalan.
Hoitoala ehkä nyt turhan pontevasti osoittaa syypääksi hallitusta, sillä hoitoalalle annetut lupaukset tulivat selvästi Kokoomuksen suunnalta, joka lupasi reilua tasa-arvotupoa ennen vaaleja ja sai sitten ajettua tämän lupauksen haalitussopimukseen. Kokoomuksella lienee täysi mahdollisuus toteuttaa lupauksensa. Jos Kepu tai muut hallituspuolueet ovat tässä esteinä, Kokoomuksen Katainen voinee kertoa, että Kokoomus on edelleen valmis reiluun tasa-arvopottiin, jos vaan muut hallituspuolueet eivät panisi vastaan. Oppositiohan on vain kannustanut tässä asiassa hallitusta.
Nyt voi kysyä, miksi kokoomusjohtoinenkin hoitoalan järjestö ilmaiseen näin pettyneensä hallitukseen?
Hallitus pettänyt
50
1147
Vastaukset
- Sanoi sossu!
Heinäluoma tupeksii minkä ehtii.
Eero on ylioppilas.- !!!
Olisiko kohtuullinen pyyntö, että tunget tyhjänpäiväisyytesi vain sellaisiin ketjuihin, joiden avauksetkin on tyhjänpäiväisyyksiä?
- ja paljon muuta
Mutta sinä ääliö et saanut läpi peruskouluasikaan etkä ole yhtään mitään muuta kuin typerä kepulainen. Ei löydy yhtäkään vasta-argumenttia mpp:n sanomaan. Älä välitä, ei niitä löytyisi viisaammiltakaan, kun mpp puhuu totta.
Kokoomus veti hoitajia höplästä. Ei siinä sen kummempaa.
- Kalle k.
Valitettavasti.
Kokoomus veti sairaanhoitajia ja muita naisäänestäjiä pahemmankerran höplästä. Lupaukset reiluista palkankorotuksista naivaltaisille aloille, osoittautuvat yhä enemmän, -kuten oli arvattavissa jo ennen vaaleja- vain pelkäksi vaalitempuksi.
Mutta kokoomukselle se taitaa osoittautua melkoiseksi riippakiveksi. Eivät kai naiset sentään reakoimatta niele mitä huiputusta vain.
Taitaa Katainen joutua ostamaan uuden selitysoppaan, vanhassa ei näytä olevan enään yhtään uskottavaa selitystä. - oivahärkönen
Tuo koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkojen jälkeenjääneisyys kurotaan kiinni usean vuoden aikana, ei sitä kerralla voi rysäyttää. Päävastuu palkoista on työmarkkinajärjestöillä eikä niihin hallituksen pidä sekaantua. Tässä tapauksessa hallitus on havinnut selvän epäkohdan palkoissa ja haluaa edesauttaa omalla panoksellaan sen ratkaisemista.
Vanhanen ja ennen muuta Katainen voivat nyt sitten kertoa hoitajille tämän, minkä kirjoitit. Nämä hoitajat ovat luulleet Kokoomuksen ennen vaaleja antamien lupausten perusteella ilmeisesti jotain vallan muuta. Nyt näiden hoitoalan järjestöjen taholta on siis kerrottu, että hallitus on pettänyt hoitoalan. Se on siis heidän tulkintansa asiasta. Ehkä Vanhanen ja Katainen nyt pyrkivät kertomaan hoitajille, että he ovat jo alunperin käsittäneet asian ihan väärin ja elättelevät nyt turhia toiveita.
Luulen, että hoitajat ja muut koulutetut naiset eivät enää toista kertaa mene halpaan. He oppivat kyllä kantapään kautta sen, kenen vaalilupauksiin voi työelämän alueella luottaa ja kenen taas ei.
Nimenomaan noilla kertomillasi sanoilla Vanhanen ja Katainen voisivat nyt valistaa hoitajia, jotka ovat heidän mielestään ilmeisen typeriä, kun muuta ovat uskoneet.- oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Vanhanen ja ennen muuta Katainen voivat nyt sitten kertoa hoitajille tämän, minkä kirjoitit. Nämä hoitajat ovat luulleet Kokoomuksen ennen vaaleja antamien lupausten perusteella ilmeisesti jotain vallan muuta. Nyt näiden hoitoalan järjestöjen taholta on siis kerrottu, että hallitus on pettänyt hoitoalan. Se on siis heidän tulkintansa asiasta. Ehkä Vanhanen ja Katainen nyt pyrkivät kertomaan hoitajille, että he ovat jo alunperin käsittäneet asian ihan väärin ja elättelevät nyt turhia toiveita.
Luulen, että hoitajat ja muut koulutetut naiset eivät enää toista kertaa mene halpaan. He oppivat kyllä kantapään kautta sen, kenen vaalilupauksiin voi työelämän alueella luottaa ja kenen taas ei.
Nimenomaan noilla kertomillasi sanoilla Vanhanen ja Katainen voisivat nyt valistaa hoitajia, jotka ovat heidän mielestään ilmeisen typeriä, kun muuta ovat uskoneet...., että palkkojen korjaus tapahtuu useaa vuoden aikana. Olen myös havainnut, että ao. työntekijäjärjestöt eivät ole sitä koskaan tunnustaneet, vaan ovat luoneet kuvan kertarysäyksestä. Arvasin myös, että tämmöinen pettymysreaktio on edessä, kun asiaa selviää.
On myös puhuttu korotusohjelman tekemisestä tämän työehtosopimuksen solmimisen yhteydessä. Minä olen luullut sen juuri tarkoittavan sitä ohjelmaa, jossa on nyt sovittavan ylimääräisen korotuksen lisäksi aikataulu seuraavien työehtosopimuskierrosten varalle, jolloin koko jälkeenjääneisyys poistetaan.
Nyt Mpp ja hänen hengenheimolaiset elämöivät aivan teennäisesti asiasta kiihottaakseen itseään ja noita työntekijöitä. - sanoo Oiva
oivahärkönen kirjoitti:
..., että palkkojen korjaus tapahtuu useaa vuoden aikana. Olen myös havainnut, että ao. työntekijäjärjestöt eivät ole sitä koskaan tunnustaneet, vaan ovat luoneet kuvan kertarysäyksestä. Arvasin myös, että tämmöinen pettymysreaktio on edessä, kun asiaa selviää.
On myös puhuttu korotusohjelman tekemisestä tämän työehtosopimuksen solmimisen yhteydessä. Minä olen luullut sen juuri tarkoittavan sitä ohjelmaa, jossa on nyt sovittavan ylimääräisen korotuksen lisäksi aikataulu seuraavien työehtosopimuskierrosten varalle, jolloin koko jälkeenjääneisyys poistetaan.
Nyt Mpp ja hänen hengenheimolaiset elämöivät aivan teennäisesti asiasta kiihottaakseen itseään ja noita työntekijöitä.Niin kuin se olisi jokin todiste siitä, että asia olisi niin kuin Oiva on "ymmärtänyt". Hän kun on "ymmärtänyt" monen muun asian niin hauskasti. Kuten esim. että "Anneli ei valehdellut kertaakaan".
- sillä tavalla
sanoo Oiva kirjoitti:
Niin kuin se olisi jokin todiste siitä, että asia olisi niin kuin Oiva on "ymmärtänyt". Hän kun on "ymmärtänyt" monen muun asian niin hauskasti. Kuten esim. että "Anneli ei valehdellut kertaakaan".
Oivahan ainoastaan "hätäymmärtää", se on samalla tavalla sallittua kepulaisille kuin annelille "hätävale". Siis oivan mielestä.
- oivahärkönen
sanoo Oiva kirjoitti:
Niin kuin se olisi jokin todiste siitä, että asia olisi niin kuin Oiva on "ymmärtänyt". Hän kun on "ymmärtänyt" monen muun asian niin hauskasti. Kuten esim. että "Anneli ei valehdellut kertaakaan".
... miten sinä ymmärsit Kokoomuksen puoluesihteerin vaalitaistelussa lupaaman 500 euron palkankorotuksen hoitajille ja hallitusohjelmassa olevan lupauksen korottaa valtionosuuksia kunnille, jos työmarkkinaosapuolet saavat aikaan koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkoihin jälkeenjäneisyyden korjaamista.
oivahärkönen kirjoitti:
..., että palkkojen korjaus tapahtuu useaa vuoden aikana. Olen myös havainnut, että ao. työntekijäjärjestöt eivät ole sitä koskaan tunnustaneet, vaan ovat luoneet kuvan kertarysäyksestä. Arvasin myös, että tämmöinen pettymysreaktio on edessä, kun asiaa selviää.
On myös puhuttu korotusohjelman tekemisestä tämän työehtosopimuksen solmimisen yhteydessä. Minä olen luullut sen juuri tarkoittavan sitä ohjelmaa, jossa on nyt sovittavan ylimääräisen korotuksen lisäksi aikataulu seuraavien työehtosopimuskierrosten varalle, jolloin koko jälkeenjääneisyys poistetaan.
Nyt Mpp ja hänen hengenheimolaiset elämöivät aivan teennäisesti asiasta kiihottaakseen itseään ja noita työntekijöitä.Niin, tämä lienee se ajatus, millä kepulaisetkin antavat lupauksiin. Liisa Hyssälä antoi viisi vuotta sitten lupauksen 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin. Kun hän pääsisi ministerinä toteuttamaan lupaustaan, se tarkoitti vaalikaudella 5 euroa. Tätä vauhtia 300 euroa saavutetaan 240 vuoden kuluttua.
Kun Kokoomus lupasi vaalien alla reilua tasa-arvotupoa ja puoluesihteeri Taru Tujunen Kepun Apila-palstaltakin luetun mukaan tarkensi reiluuden 500 euroksi, se tarkoittaa, että tätä vauhtia (eli 30 euroa vaalikaudessa) päästäisiin tavoitteseen noin 60 vuoden kuluttua.
Eikö olisi vaalien alla ollut reilua tarkentaa, että lupauksen toteutuminen vienee vähintään puoli vuosisataa sinivihreällä vauhdilla?- Nimetön luuseri
oivahärkönen kirjoitti:
... miten sinä ymmärsit Kokoomuksen puoluesihteerin vaalitaistelussa lupaaman 500 euron palkankorotuksen hoitajille ja hallitusohjelmassa olevan lupauksen korottaa valtionosuuksia kunnille, jos työmarkkinaosapuolet saavat aikaan koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkoihin jälkeenjäneisyyden korjaamista.
Siten, miten Taru Tujunen Ilta-Lehdelle lupasi.
Kokoomuksen ryhmyri Pekka Ravi huusi näyttöä lupauksista ja otti Tujusen puhutteluun, kun sai nähtäväkseen Tujusen suustaan päästäneen sammakon.
-----------
(Ministeri Paula Risikko: Hoitoalan palkkoja korjattava ensimmäisenä
Tiivistelmä:
Hoitoalan pitää olla ykkönen, kun kuntien pitkälle koulutettujen naisvaltaisten alojen palkkojen jälkeenjääneisyyttä aletaan kohentaa. Peruspalveluministeri Paula Risikko sanoo, että kirjaus tasa-arvotuposta koskee ”ei ainoastaan, mutta erityisesti hoitoalaa”. Kaikkien kuopassa olevien kunta-alojen palkkausta ei voi kohentaa kerralla. Jostakin on silti aloitettava.) - Vanhanen&Katainen
Mielipidepankki kirjoitti:
Vanhanen ja ennen muuta Katainen voivat nyt sitten kertoa hoitajille tämän, minkä kirjoitit. Nämä hoitajat ovat luulleet Kokoomuksen ennen vaaleja antamien lupausten perusteella ilmeisesti jotain vallan muuta. Nyt näiden hoitoalan järjestöjen taholta on siis kerrottu, että hallitus on pettänyt hoitoalan. Se on siis heidän tulkintansa asiasta. Ehkä Vanhanen ja Katainen nyt pyrkivät kertomaan hoitajille, että he ovat jo alunperin käsittäneet asian ihan väärin ja elättelevät nyt turhia toiveita.
Luulen, että hoitajat ja muut koulutetut naiset eivät enää toista kertaa mene halpaan. He oppivat kyllä kantapään kautta sen, kenen vaalilupauksiin voi työelämän alueella luottaa ja kenen taas ei.
Nimenomaan noilla kertomillasi sanoilla Vanhanen ja Katainen voisivat nyt valistaa hoitajia, jotka ovat heidän mielestään ilmeisen typeriä, kun muuta ovat uskoneet.ovat jo KERTONEET. Seuraa punikki aikaa.
- ole hyvä
Mielipidepankki kirjoitti:
Niin, tämä lienee se ajatus, millä kepulaisetkin antavat lupauksiin. Liisa Hyssälä antoi viisi vuotta sitten lupauksen 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin. Kun hän pääsisi ministerinä toteuttamaan lupaustaan, se tarkoitti vaalikaudella 5 euroa. Tätä vauhtia 300 euroa saavutetaan 240 vuoden kuluttua.
Kun Kokoomus lupasi vaalien alla reilua tasa-arvotupoa ja puoluesihteeri Taru Tujunen Kepun Apila-palstaltakin luetun mukaan tarkensi reiluuden 500 euroksi, se tarkoittaa, että tätä vauhtia (eli 30 euroa vaalikaudessa) päästäisiin tavoitteseen noin 60 vuoden kuluttua.
Eikö olisi vaalien alla ollut reilua tarkentaa, että lupauksen toteutuminen vienee vähintään puoli vuosisataa sinivihreällä vauhdilla?että edes jotkut pyrkivät eläkeläisten ja hoitajien ansioita nostamaan, kun samaan aikaan joillakin ei ole edes pyrkimystä moiseen.
Se vain että hoitajat tekivät tyhmästi tyrmätessään täysin KT:n esityksen, koska siihen lisäämällä kunnallinen palkkaohjelma mukaan niin olisivat voineet saada kemian alaakin suuremmat korotukset ja tosin samalla kuntien veroprosentit olisivat olleet kovassa noususuunnassa.
Ps. mielestäni rinnastat toisiinsa yksittäisen ehdokkaan puheen ja puolueen johdon nimissä tehdyn puheen, mutta omapa on rinnastuksesi jos ne näet saman tasoisiksi puheiksi. Taitaapi vain olla niin että suurin osa suomalaisista kuuli vasta vaalien jälkeen tuon 300 eikä sitä ennen. ole hyvä kirjoitti:
että edes jotkut pyrkivät eläkeläisten ja hoitajien ansioita nostamaan, kun samaan aikaan joillakin ei ole edes pyrkimystä moiseen.
Se vain että hoitajat tekivät tyhmästi tyrmätessään täysin KT:n esityksen, koska siihen lisäämällä kunnallinen palkkaohjelma mukaan niin olisivat voineet saada kemian alaakin suuremmat korotukset ja tosin samalla kuntien veroprosentit olisivat olleet kovassa noususuunnassa.
Ps. mielestäni rinnastat toisiinsa yksittäisen ehdokkaan puheen ja puolueen johdon nimissä tehdyn puheen, mutta omapa on rinnastuksesi jos ne näet saman tasoisiksi puheiksi. Taitaapi vain olla niin että suurin osa suomalaisista kuuli vasta vaalien jälkeen tuon 300 eikä sitä ennen.Tietääkseni esim. oppostiopuolue SDP on valmis tukemaan Kokoomuksen vaalilupausten toteuttamista. Kun uusi eduskunta kokoontui demarit lupasivat eduskunnassa tukea tasa-arvotupoa eivätkä haluaisi tinkiä siitä luvatusta reiluudesta. Minusta tämä osoittaa jopa suurempaa pyrkimystä kuin mitä hallituksella nyt näyttäisi olevan. Ero on vain siinä, että SDP ei vaalien alla lähtenyt lupaamaan sellaista, minkä toteutumista ei voi varmasti taloustilanteen yms. syiden takia luvata. Ilmeisesti SDP:ssä myös katsottiin, että hirttäytymista tasa-arvotupoon ei voi asettaa hallituskysymykseksi, jos muilla puolueilla ei halua moiseen. Jos siis Kokoomuksen vaalilupauksen toteutumatta jääminen on kiinni Kepun vastuksesta, se olisi voitu toteuttaa täysimääräisesti sinipunahallituksessa, koska SDP siis tukee täysimääräistä reilua tasa-arvotupoa.
Siinä olet ehdottomasti oikeassa, ettei yksittäisen edustajan ja puoluejohdon puheita voi rinnastaa. Kyllä Kokoomuksen vaalilupaukseen tuleekin suhtautua paljon vakavammin kuin Hyssälän lupauksiin. Sen vuoksi Ben Zyskowiczinkin pitäisi nyt muistuttaa asiasta ja poliittisesta kuluttajansuojasta joka ikisessä puheenvuorossaan, kun hän muistitti asiasta Hyssälääkin vähän väliä.
Politiikassa ei vain riitä pelkkä pyrkimys ja hyvät aikomukset. Politiikassa pitäisi olla myös sellaista moraalia, ettei äänestäjille luvata enemmän kuin kyetään toteuttamaan, jos valtakirja tähän saadaan. Esim. SDP:n politiikassa on asetettu jo itsenäisyyden ajan alusta lähtien erilaisia tavoitteita, jotka edistävät tasa-arvoa ja oikeudenmukaisutta yhteiskunnassa. Tämän eteen on tehty työtä ja saatu kansalta monta kertaa valtakirja. Nyt elämme sitten noiden tavoitteiden mukaista "sosialismia", jota myös hyvinvointivaltioksi kutsutaan. Tuon puolueen tapoihin ei ole kuulunut äänien ostaminen vaali kerrallaan lupaamalla rahaa jollekin äänestäjäryhmällä. Puolue on vaaleista toiseen luvannut pyrkivänsä parantamaan pienituloisten ja lapsiperheiden asemaa sekä edistämään tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa. Nämä ovat pitkäjänteisiä poliittisia tavoitteita ja vaikutelmaksi on jäänyt, että SDP:ssä on luotettu annettuihin näyttöihin, mitkä ovatkin todella vakuuttavia, jos tarkastelee aikaa taaksepäin. SDP:n politiikka on ollut ilmeisen vakaata tässä mielessä eikä liikahtele tuuliviirin lailla. Nyt ollaan siiten tultu tilanteeseen, missä tuo liikahtamattomuus alkaa olla puolueelle jo rasite. Kun hyvinvointisosialismi on saavutettu, politiikka on muuttunut defensiiviseksi. Defensiivisellä politiikalla saavutetaan harvoin poliittisen suosion kasvua.ole hyvä kirjoitti:
että edes jotkut pyrkivät eläkeläisten ja hoitajien ansioita nostamaan, kun samaan aikaan joillakin ei ole edes pyrkimystä moiseen.
Se vain että hoitajat tekivät tyhmästi tyrmätessään täysin KT:n esityksen, koska siihen lisäämällä kunnallinen palkkaohjelma mukaan niin olisivat voineet saada kemian alaakin suuremmat korotukset ja tosin samalla kuntien veroprosentit olisivat olleet kovassa noususuunnassa.
Ps. mielestäni rinnastat toisiinsa yksittäisen ehdokkaan puheen ja puolueen johdon nimissä tehdyn puheen, mutta omapa on rinnastuksesi jos ne näet saman tasoisiksi puheiksi. Taitaapi vain olla niin että suurin osa suomalaisista kuuli vasta vaalien jälkeen tuon 300 eikä sitä ennen.Olen pahoillani, jos tämä tulee kahteen kertaan, mutta se johtuu palstan tökkimisestä, kun eka lähetys ei näy ainakaan missään.
Tietääkseni esim. oppostiopuolue SDP on valmis tukemaan Kokoomuksen vaalilupausten toteuttamista. Kun uusi eduskunta kokoontui demarit lupasivat eduskunnassa tukea tasa-arvotupoa eivätkä haluaisi tinkiä siitä luvatusta reiluudesta. Minusta tämä osoittaa jopa suurempaa pyrkimystä kuin mitä hallituksella nyt näyttäisi olevan. Ero on vain siinä, että SDP ei vaalien alla lähtenyt lupaamaan sellaista, minkä toteutumista ei voi varmasti taloustilanteen yms. syiden takia luvata. Ilmeisesti SDP:ssä myös katsottiin, että hirttäytymista tasa-arvotupoon ei voi asettaa hallituskysymykseksi, jos muilla puolueilla ei halua moiseen. Jos siis Kokoomuksen vaalilupauksen toteutumatta jääminen on kiinni Kepun vastuksesta, se olisi voitu toteuttaa täysimääräisesti sinipunahallituksessa, koska SDP siis tukee täysimääräistä reilua tasa-arvotupoa.
Siinä olet ehdottomasti oikeassa, ettei yksittäisen edustajan ja puoluejohdon puheita voi rinnastaa. Kyllä Kokoomuksen vaalilupaukseen tuleekin suhtautua paljon vakavammin kuin Hyssälän lupauksiin. Sen vuoksi Ben Zyskowiczinkin pitäisi nyt muistuttaa asiasta ja poliittisesta kuluttajansuojasta joka ikisessä puheenvuorossaan, kun hän muistitti asiasta Hyssälääkin vähän väliä.
Politiikassa ei vain riitä pelkkä pyrkimys ja hyvät aikomukset. Politiikassa pitäisi olla myös sellaista moraalia, ettei äänestäjille luvata enemmän kuin kyetään toteuttamaan, jos valtakirja tähän saadaan. Esim. SDP:n politiikassa on asetettu jo itsenäisyyden ajan alusta lähtien erilaisia tavoitteita, jotka edistävät tasa-arvoa ja oikeudenmukaisutta yhteiskunnassa. Tämän eteen on tehty työtä ja saatu kansalta monta kertaa valtakirja. Nyt elämme sitten noiden tavoitteiden mukaista "sosialismia", jota myös hyvinvointivaltioksi kutsutaan. Tuon puolueen tapoihin ei ole kuulunut äänien ostaminen vaali kerrallaan lupaamalla rahaa jollekin äänestäjäryhmällä. Puolue on vaaleista toiseen luvannut pyrkivänsä parantamaan pienituloisten ja lapsiperheiden asemaa sekä edistämään tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa. Nämä ovat pitkäjänteisiä poliittisia tavoitteita ja vaikutelmaksi on jäänyt, että SDP:ssä on luotettu annettuihin näyttöihin, mitkä ovatkin todella vakuuttavia, jos tarkastelee aikaa taaksepäin. SDP:n politiikka on ollut ilmeisen vakaata tässä mielessä eikä liikahtele tuuliviirin lailla. Nyt ollaan siiten tultu tilanteeseen, missä tuo liikahtamattomuus alkaa olla puolueelle jo rasite. Kun hyvinvointisosialismi on saavutettu, politiikka on muuttunut defensiiviseksi. Defensiivisellä politiikalla saavutetaan harvoin poliittisen suosion kasvua.- oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Niin, tämä lienee se ajatus, millä kepulaisetkin antavat lupauksiin. Liisa Hyssälä antoi viisi vuotta sitten lupauksen 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin. Kun hän pääsisi ministerinä toteuttamaan lupaustaan, se tarkoitti vaalikaudella 5 euroa. Tätä vauhtia 300 euroa saavutetaan 240 vuoden kuluttua.
Kun Kokoomus lupasi vaalien alla reilua tasa-arvotupoa ja puoluesihteeri Taru Tujunen Kepun Apila-palstaltakin luetun mukaan tarkensi reiluuden 500 euroksi, se tarkoittaa, että tätä vauhtia (eli 30 euroa vaalikaudessa) päästäisiin tavoitteseen noin 60 vuoden kuluttua.
Eikö olisi vaalien alla ollut reilua tarkentaa, että lupauksen toteutuminen vienee vähintään puoli vuosisataa sinivihreällä vauhdilla?...ehdokkaiden vaalipuheet eivät ole lupauksia, eihän kansanedustaja yksin voi mitään toteuttaa. Puolueen vaaliohjelma on jo vakavampi, mutta puoluekaan yksin ei voi sitä tehdä. Kokoomuksen puoluesihteerin vaalin alla antama 500 euron korotusvaatimus hoitajille oli vakava tapaus. Nyt Kokoomus on hallituksessa ja varmaan hoitaakin lähivuosien aikana homman.
oivahärkönen kirjoitti:
...ehdokkaiden vaalipuheet eivät ole lupauksia, eihän kansanedustaja yksin voi mitään toteuttaa. Puolueen vaaliohjelma on jo vakavampi, mutta puoluekaan yksin ei voi sitä tehdä. Kokoomuksen puoluesihteerin vaalin alla antama 500 euron korotusvaatimus hoitajille oli vakava tapaus. Nyt Kokoomus on hallituksessa ja varmaan hoitaakin lähivuosien aikana homman.
Olet siinä oikeassa, että puoluejohdon lupaukset ovat vakavimmin otettavia kuin yhden ehdokkaan. Liisa Hyssälä ei kuitenkaan ollut vain kansanedustaja, vaan myös ministeri ja vieläpä sosiaali- ja terveysministeriössä. Hän olisi voinut ajaa tätä lupaamaansa korotusta siis ministerinä. Vaan eipä ajanut.
Miten arvelet Kokoomuksen hoitavan homman lähivuosina, jos on sanottu, että kehyksessä pysytään ja se on tämä 150 miljoonaa vuodessa. Jotta Kokoomus voisi lähivuosina hoitaa homman, hallituksen pitäisi perua puheensa kehyksessä pysymisestä. Kyllä tämä yhtälö on aika vaikea ratkaista lähivuosina edes oivallisella insinöörimatematiikalla.- indignant.
oivahärkönen kirjoitti:
...ehdokkaiden vaalipuheet eivät ole lupauksia, eihän kansanedustaja yksin voi mitään toteuttaa. Puolueen vaaliohjelma on jo vakavampi, mutta puoluekaan yksin ei voi sitä tehdä. Kokoomuksen puoluesihteerin vaalin alla antama 500 euron korotusvaatimus hoitajille oli vakava tapaus. Nyt Kokoomus on hallituksessa ja varmaan hoitaakin lähivuosien aikana homman.
"minulla ei ole mitään papereita" on vale vasta sen jälkeen kun koko hallitus sanoo, ettei sillä ole papereita.
- oivahärkönen
Mielipidepankki kirjoitti:
Olet siinä oikeassa, että puoluejohdon lupaukset ovat vakavimmin otettavia kuin yhden ehdokkaan. Liisa Hyssälä ei kuitenkaan ollut vain kansanedustaja, vaan myös ministeri ja vieläpä sosiaali- ja terveysministeriössä. Hän olisi voinut ajaa tätä lupaamaansa korotusta siis ministerinä. Vaan eipä ajanut.
Miten arvelet Kokoomuksen hoitavan homman lähivuosina, jos on sanottu, että kehyksessä pysytään ja se on tämä 150 miljoonaa vuodessa. Jotta Kokoomus voisi lähivuosina hoitaa homman, hallituksen pitäisi perua puheensa kehyksessä pysymisestä. Kyllä tämä yhtälö on aika vaikea ratkaista lähivuosina edes oivallisella insinöörimatematiikalla.... Kokoomuksen asia. Katsotaan nyt. Etukäteen on turha muuta väittää.
- juttusi siis
Mielipidepankki kirjoitti:
Vanhanen ja ennen muuta Katainen voivat nyt sitten kertoa hoitajille tämän, minkä kirjoitit. Nämä hoitajat ovat luulleet Kokoomuksen ennen vaaleja antamien lupausten perusteella ilmeisesti jotain vallan muuta. Nyt näiden hoitoalan järjestöjen taholta on siis kerrottu, että hallitus on pettänyt hoitoalan. Se on siis heidän tulkintansa asiasta. Ehkä Vanhanen ja Katainen nyt pyrkivät kertomaan hoitajille, että he ovat jo alunperin käsittäneet asian ihan väärin ja elättelevät nyt turhia toiveita.
Luulen, että hoitajat ja muut koulutetut naiset eivät enää toista kertaa mene halpaan. He oppivat kyllä kantapään kautta sen, kenen vaalilupauksiin voi työelämän alueella luottaa ja kenen taas ei.
Nimenomaan noilla kertomillasi sanoilla Vanhanen ja Katainen voisivat nyt valistaa hoitajia, jotka ovat heidän mielestään ilmeisen typeriä, kun muuta ovat uskoneet.Vanhanen ja ennen muuta Katainen voivat nyt sitten kertoa hoitajille tämän, minkä kirjoitit. Nämä hoitajat ovat luulleet Kokoomuksen ennen vaaleja antamien lupausten perusteella ilmeisesti jotain vallan muuta.
-------------------------
Mitä kokoomus lupasi ennen vaaleja?
Sen, että hallitus antaa ylimääräisiä valtionapuja kunnille, JOS työmarkkinoilla sovitaan hoitajille muita suuremmat palkankorotukset.
Hallitus antaa 600 mijoonaa euroa tähän tarkoitukseen.
Lupaus on pidetty.
Nyt näiden hoitoalan järjestöjen taholta on siis kerrottu, että hallitus on pettänyt hoitoalan. Se on siis heidän tulkintansa asiasta.
---------------------
Järjestöjen taholta on kerrottu, että he iroittautuvat kunnallisesta yhteisrintamasta, koska muut unta-alan järjestöt eivät tukkeneet hoitoalan järjestöjen palkkatavoitetta, vaan menivät hyväksymään työnantajan tarjouksen, jossa hoitajille ei luvattu riittävästi muita korkeampia palkankorotuksia.
Ehkä Vanhanen ja Katainen nyt pyrkivät kertomaan hoitajille, että he ovat jo alunperin käsittäneet asian ihan väärin ja elättelevät nyt turhia toiveita.
---------------------------
Vanhanen ja Katainen ovat kertoneet, että valtio on budjetoinut työnantajille hoitajien muita korkeampiin palkkoihin 150 miljoonaa euroa vuodessa, eli 600 miljoonaa euroa koko vaalikaudella.
Luulen, että hoitajat ja muut koulutetut naiset eivät enää toista kertaa mene halpaan. He oppivat kyllä kantapään kautta sen, kenen vaalilupauksiin voi työelämän alueella luottaa ja kenen taas ei.
-------------------------
Kaikki vaalilupaukset on täytetty. Kokoomus ja hallitushan eivät istu kuntatyönantajien edustajina palkkaneuvottelussa eivätkä niiden ammattiliittojen edustajina, jotka vetivät välistä ja hyväksyivät sen tarjouksen, jossa hoitajille ei luvattu tarpeeksi.
Nimenomaan noilla kertomillasi sanoilla Vanhanen ja Katainen voisivat nyt valistaa hoitajia, jotka ovat heidän mielestään ilmeisen typeriä, kun muuta ovat uskoneet.
---------------
Hoitajat ovat valistuneita ja ymmärtävät asian. juuri siksi he jatkavat neuvotteluja ilman muiden ammattiliittojen "solidaarisuutta".
Jos hoitajat nyt menisivät lakkoon, niin luulisitko syntyvän paljon tyukilakkoja?
Tuskin ainuttakaan. niin suurta on demareiden kateus sen suhteen, ettei ainakaan kokoomuslaisille liitoille saa antaa tippaakaan isompia korotuksia kuin muolle.
Jos hoitajat ovat johonkin pettyneitä, niin neuvottelujärjestelmään ja demareiden petturuuteen. - ja puolitotuuksia
Mielipidepankki kirjoitti:
Niin, tämä lienee se ajatus, millä kepulaisetkin antavat lupauksiin. Liisa Hyssälä antoi viisi vuotta sitten lupauksen 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin. Kun hän pääsisi ministerinä toteuttamaan lupaustaan, se tarkoitti vaalikaudella 5 euroa. Tätä vauhtia 300 euroa saavutetaan 240 vuoden kuluttua.
Kun Kokoomus lupasi vaalien alla reilua tasa-arvotupoa ja puoluesihteeri Taru Tujunen Kepun Apila-palstaltakin luetun mukaan tarkensi reiluuden 500 euroksi, se tarkoittaa, että tätä vauhtia (eli 30 euroa vaalikaudessa) päästäisiin tavoitteseen noin 60 vuoden kuluttua.
Eikö olisi vaalien alla ollut reilua tarkentaa, että lupauksen toteutuminen vienee vähintään puoli vuosisataa sinivihreällä vauhdilla?Sinäkin harrastat puolitotuuksia, tai suoranaisia valheita.
Jos 150 miljoonaa kohdistetaan nimenomaan hoitoalalle jossa työskentelee n. 125 000 ihmistä, niin yksinkertaisella jakolaskulla korotukseksi tulee 100 euroa eikä 30 kuten työntekijät väittää.
Työntekijäjärjestöt laskevat kaikki kuntatyöntekijät, siis noin 300 000 työntekijää tuon 150 miljoonan jakajaksi.
Mutta sinullehan demarina vääristely on niin kovin tuttua ja helppoa - pakko sanoo
oivahärkönen kirjoitti:
..., että palkkojen korjaus tapahtuu useaa vuoden aikana. Olen myös havainnut, että ao. työntekijäjärjestöt eivät ole sitä koskaan tunnustaneet, vaan ovat luoneet kuvan kertarysäyksestä. Arvasin myös, että tämmöinen pettymysreaktio on edessä, kun asiaa selviää.
On myös puhuttu korotusohjelman tekemisestä tämän työehtosopimuksen solmimisen yhteydessä. Minä olen luullut sen juuri tarkoittavan sitä ohjelmaa, jossa on nyt sovittavan ylimääräisen korotuksen lisäksi aikataulu seuraavien työehtosopimuskierrosten varalle, jolloin koko jälkeenjääneisyys poistetaan.
Nyt Mpp ja hänen hengenheimolaiset elämöivät aivan teennäisesti asiasta kiihottaakseen itseään ja noita työntekijöitä.kirjoitat asiaa ja asiallisesti niin kuin asiat ovat.
hyvä!
Näin kiittäisi Jäbäkin. ;-)) - jopa demariksi
Mielipidepankki kirjoitti:
Niin, tämä lienee se ajatus, millä kepulaisetkin antavat lupauksiin. Liisa Hyssälä antoi viisi vuotta sitten lupauksen 300 euron korotuksesta kansaneläkkeisiin. Kun hän pääsisi ministerinä toteuttamaan lupaustaan, se tarkoitti vaalikaudella 5 euroa. Tätä vauhtia 300 euroa saavutetaan 240 vuoden kuluttua.
Kun Kokoomus lupasi vaalien alla reilua tasa-arvotupoa ja puoluesihteeri Taru Tujunen Kepun Apila-palstaltakin luetun mukaan tarkensi reiluuden 500 euroksi, se tarkoittaa, että tätä vauhtia (eli 30 euroa vaalikaudessa) päästäisiin tavoitteseen noin 60 vuoden kuluttua.
Eikö olisi vaalien alla ollut reilua tarkentaa, että lupauksen toteutuminen vienee vähintään puoli vuosisataa sinivihreällä vauhdilla?Taidat hyvin tietää, että vaalikausi on neljä vuotta ja että tessit tehdään useammaksi vuodeksi.
Jos siis valtio lupaa jotain lisäapua kunnille, niin ei kai sitä vain yhdeksi vuodeksi luvata.
Tapasi jäkättää siitä, että Iltalehden 500 euron gallup olisi vaalilupaus, on ala-arvoinen, koska tiedät, miten asiat ovat, eli tuo on jo niin paksua valehtelua ja vääristelyä, että sitä ei enää tässä vaiheessa odottaisi sinun tasoiseltasi keskustelijalta. - pysy linjallasi
oivahärkönen kirjoitti:
...ehdokkaiden vaalipuheet eivät ole lupauksia, eihän kansanedustaja yksin voi mitään toteuttaa. Puolueen vaaliohjelma on jo vakavampi, mutta puoluekaan yksin ei voi sitä tehdä. Kokoomuksen puoluesihteerin vaalin alla antama 500 euron korotusvaatimus hoitajille oli vakava tapaus. Nyt Kokoomus on hallituksessa ja varmaan hoitaakin lähivuosien aikana homman.
Kukaan poliitikko, ei kokoomuksesta eikä muualtakaan, ei Tujunen eikä kukaan muukaan, ole koskaan luvannut mitään summia hoitajien palkkoihin, ei ennen vaaleja eikä niiden jälkeen.
Älä siis mene tähän Iltalehden 500 euron gallup-halpaan, vaikka sitä olisi millä tahansa tavalla jälkikäteen reposteltu kepun verkko-apilassa tai muissa iltalehtien jutuissa.
Mitään vaalilupausta ei ole rikottu, vaan vaalipupaukset lunastetaan nyt antamalla hoitajien palkkoihin 150 000 000 euroa vuodessa neljän vuoden ajan, eli yhteensä 600 000 000 euroa. pysy linjallasi kirjoitti:
Kukaan poliitikko, ei kokoomuksesta eikä muualtakaan, ei Tujunen eikä kukaan muukaan, ole koskaan luvannut mitään summia hoitajien palkkoihin, ei ennen vaaleja eikä niiden jälkeen.
Älä siis mene tähän Iltalehden 500 euron gallup-halpaan, vaikka sitä olisi millä tahansa tavalla jälkikäteen reposteltu kepun verkko-apilassa tai muissa iltalehtien jutuissa.
Mitään vaalilupausta ei ole rikottu, vaan vaalipupaukset lunastetaan nyt antamalla hoitajien palkkoihin 150 000 000 euroa vuodessa neljän vuoden ajan, eli yhteensä 600 000 000 euroa.Nyt tuli sitten kokoomuslaiselle reiluudelle mitta. Se on jokseenkin tarkalleen 30 euroa kuussa. Siitä kannattaa jatkossa lähteä, kun kokkarit puhuvat reiluista korotuksista.
Kokoomuksessa siis uskotaan, että 30 euron korotuksella hoita-ala saadaan niin houkuttelevaksi, että työvoimasta ei ole jatkossa pulaa.
Tuolla jossain toisella palstalla oli tähän yhteyteen sopiva laulunpätkä, jota yritän tässä vapaasti siteerata:
"Hupsis, tupsis, pimpeli, pompeli, Kokoomus se hoitsuille takkia ompeli;
Ei tullut takkia, tuli liivit;
Ei tullut liivejä, tuli myssy;
Ei tullut myssyä, tuli tupsu"
Ja tähän voisi jatkaa, että:
Kyllä oli hoitsuparka äänestäessään hupsu."- kirjoituksesi on huuhaataq
Mielipidepankki kirjoitti:
Tietääkseni esim. oppostiopuolue SDP on valmis tukemaan Kokoomuksen vaalilupausten toteuttamista. Kun uusi eduskunta kokoontui demarit lupasivat eduskunnassa tukea tasa-arvotupoa eivätkä haluaisi tinkiä siitä luvatusta reiluudesta. Minusta tämä osoittaa jopa suurempaa pyrkimystä kuin mitä hallituksella nyt näyttäisi olevan. Ero on vain siinä, että SDP ei vaalien alla lähtenyt lupaamaan sellaista, minkä toteutumista ei voi varmasti taloustilanteen yms. syiden takia luvata. Ilmeisesti SDP:ssä myös katsottiin, että hirttäytymista tasa-arvotupoon ei voi asettaa hallituskysymykseksi, jos muilla puolueilla ei halua moiseen. Jos siis Kokoomuksen vaalilupauksen toteutumatta jääminen on kiinni Kepun vastuksesta, se olisi voitu toteuttaa täysimääräisesti sinipunahallituksessa, koska SDP siis tukee täysimääräistä reilua tasa-arvotupoa.
Siinä olet ehdottomasti oikeassa, ettei yksittäisen edustajan ja puoluejohdon puheita voi rinnastaa. Kyllä Kokoomuksen vaalilupaukseen tuleekin suhtautua paljon vakavammin kuin Hyssälän lupauksiin. Sen vuoksi Ben Zyskowiczinkin pitäisi nyt muistuttaa asiasta ja poliittisesta kuluttajansuojasta joka ikisessä puheenvuorossaan, kun hän muistitti asiasta Hyssälääkin vähän väliä.
Politiikassa ei vain riitä pelkkä pyrkimys ja hyvät aikomukset. Politiikassa pitäisi olla myös sellaista moraalia, ettei äänestäjille luvata enemmän kuin kyetään toteuttamaan, jos valtakirja tähän saadaan. Esim. SDP:n politiikassa on asetettu jo itsenäisyyden ajan alusta lähtien erilaisia tavoitteita, jotka edistävät tasa-arvoa ja oikeudenmukaisutta yhteiskunnassa. Tämän eteen on tehty työtä ja saatu kansalta monta kertaa valtakirja. Nyt elämme sitten noiden tavoitteiden mukaista "sosialismia", jota myös hyvinvointivaltioksi kutsutaan. Tuon puolueen tapoihin ei ole kuulunut äänien ostaminen vaali kerrallaan lupaamalla rahaa jollekin äänestäjäryhmällä. Puolue on vaaleista toiseen luvannut pyrkivänsä parantamaan pienituloisten ja lapsiperheiden asemaa sekä edistämään tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa. Nämä ovat pitkäjänteisiä poliittisia tavoitteita ja vaikutelmaksi on jäänyt, että SDP:ssä on luotettu annettuihin näyttöihin, mitkä ovatkin todella vakuuttavia, jos tarkastelee aikaa taaksepäin. SDP:n politiikka on ollut ilmeisen vakaata tässä mielessä eikä liikahtele tuuliviirin lailla. Nyt ollaan siiten tultu tilanteeseen, missä tuo liikahtamattomuus alkaa olla puolueelle jo rasite. Kun hyvinvointisosialismi on saavutettu, politiikka on muuttunut defensiiviseksi. Defensiivisellä politiikalla saavutetaan harvoin poliittisen suosion kasvua.Kokoomus lupasi valtion tukea kunnille, jos hoitajien palkkoja korotetaan muita ryhmiä enemmän.
Hallitus lupasi valtion tukea kunnille, jos hoitajien palkkoja korotetaan muita ryhmiä enemmän.
Työmarkkinaosapuolten ansiosta hoitajien palkkoja ei koroteta hoitajien mielestä tarpeeksi paljoa muita enemmän. Näin siksi, että muut kunta-alan ammattijärjestöt kiirehtivät hyväksymään sellaisen työnantajan tarjouksen, johon hoito-alan järjestöt eivät olleet tyytyväisiä.
Kunta-alan ammattiliittojen näkemykset siis hajosivat, kun muut eivät halunneet lähteä tukemaan hoitajien tavoitetta. Nyt hoitajat neuvottelevat erillissopimuksesta.
Hallitus on kuitenkin antanut lupauksensa mukaan 150 miljoonaa euroa, eli 600 miljoonaa euroa koko vaalikaudella siihen, että hoitajien palkkoja korotetaan muita enemmän.
Hallitus on lunastanut kaikki lupauksensa.
Hoitajien tes on kuitenkin auki, mutta se ei johdu hallituksesta, vaan siitä, että muut kunta-alan ammattijärjestöt pettivät hoitajat, kun eivät tukeneet näiden neuvottelutavoitetta.
On tämä niin sosialidemokratiaa, niin sosialidemokratiaa että, kun muistamme, että hoitoalan järjestöt ovat kokoomusjohtoisia.
Alkaa suorastaan hävettää tämä demareiden ay-mafian häikäilemätön pienipalkkaisten naisten sortaminen ja puolitotuuksia kirjoitti:
Sinäkin harrastat puolitotuuksia, tai suoranaisia valheita.
Jos 150 miljoonaa kohdistetaan nimenomaan hoitoalalle jossa työskentelee n. 125 000 ihmistä, niin yksinkertaisella jakolaskulla korotukseksi tulee 100 euroa eikä 30 kuten työntekijät väittää.
Työntekijäjärjestöt laskevat kaikki kuntatyöntekijät, siis noin 300 000 työntekijää tuon 150 miljoonan jakajaksi.
Mutta sinullehan demarina vääristely on niin kovin tuttua ja helppoaNoista valheista tuli vaan mieleen, että hallitus on luvannut tasa-arvotupoa kuntien koulutetuille naisvaltaisille aloille. Lupausta ei siis ole annettu vain sairaanhoitajille. Jos tämä raha on tosiaan tarkoitettu vain sairaanhoitajille, toivoisi, että hallitus heti oikaisee vallitsevan väärinkäsityksen. On se melkoista, kun kuntatyönantajakin tarjoaa vastoin hallituksen kantaa näitä rahoja muillekin kuin sairaanhoitajille.
Hyvä että kuitenkin panit oletuksesi eteen tuon jos-sanan. Kaikenlaisia spekulaatioita voi tietysti satuilla. Jos tuo 150 miljoonaa annettaisiinkin vain yhden sairaalan hoitajille, palkankorotus olisi jo paljon luvattua suurempi. Tuli vaan mieleen kun puhuit puolitotuuksista. Voihan sitä siis laskea miten huvittaa. Minä nyt yritin vaan tarkastella sitä mitä hallistus ja kuntatyönantaja ovat luvanneet. Siihen kai hoitoalankin laskelmat perustuvat.- Tiedätkö itsekään?
Mielipidepankki kirjoitti:
Nyt tuli sitten kokoomuslaiselle reiluudelle mitta. Se on jokseenkin tarkalleen 30 euroa kuussa. Siitä kannattaa jatkossa lähteä, kun kokkarit puhuvat reiluista korotuksista.
Kokoomuksessa siis uskotaan, että 30 euron korotuksella hoita-ala saadaan niin houkuttelevaksi, että työvoimasta ei ole jatkossa pulaa.
Tuolla jossain toisella palstalla oli tähän yhteyteen sopiva laulunpätkä, jota yritän tässä vapaasti siteerata:
"Hupsis, tupsis, pimpeli, pompeli, Kokoomus se hoitsuille takkia ompeli;
Ei tullut takkia, tuli liivit;
Ei tullut liivejä, tuli myssy;
Ei tullut myssyä, tuli tupsu"
Ja tähän voisi jatkaa, että:
Kyllä oli hoitsuparka äänestäessään hupsu."Hallitus antaa 150 miljoonaa euroa vuodessa koko vaalikauden ajan siihen, että hoitajien palkkoja korotettaisi muita enemmän.
Ei se ole sidottu mihinkään 30 euroon kuukaudessa.
Neuvotteut ovat auki ja jatkuvat erillisinä, kun hoitoalan liitot irroittautuivat muista järjestöistä, koska nämä eivät tukeneet hoitajien tavoitteita.
Nyt on kysyttävä, miksi tuki vedettiin pois?
Missä on se Heinäluoman lupaus, että SDP antaa hopitajille täyden tukensa? Miten se aiotaan lunastaa? Montako ilmoitusta tukilakoista on annettu?
Vai onko nyt niin ikävästi, että sosialidemokraatit vetävät mattoa hoitajien alta päästäkseen politikoimaan kokoomusta vastaan.
Veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa. jopa demariksi kirjoitti:
Taidat hyvin tietää, että vaalikausi on neljä vuotta ja että tessit tehdään useammaksi vuodeksi.
Jos siis valtio lupaa jotain lisäapua kunnille, niin ei kai sitä vain yhdeksi vuodeksi luvata.
Tapasi jäkättää siitä, että Iltalehden 500 euron gallup olisi vaalilupaus, on ala-arvoinen, koska tiedät, miten asiat ovat, eli tuo on jo niin paksua valehtelua ja vääristelyä, että sitä ei enää tässä vaiheessa odottaisi sinun tasoiseltasi keskustelijalta.Nyt menee kyllä minun oppimani matematiikan määrän yli ja korkealta.
En ole missään väittänytkään, että lupaus olisi tehty vain yhdeksi vuodeksi. Minähän kirjoitin, että yhdeksi vaalikaudeksi. Olettaisin myös, että seuraava hallitus ei pyri purkamaan tätä 30 euron tasa-arvotupoa.
Jos hallitus on luvanut vaalikaudeksi rahaa 600 miljoonaa euroa tasaisesti jaettuna jokkaiselle neljälle vuodelle, se tarkoittaa sitä, että 30 euroa on 30 euroa myös ensi vuonna ja koko neljän vuoden ajan. Jos sitten seuraava hallitus päättäisi tuplata summan eli passata 30 eurolla jne., päästäisiin jossain 60 vuoden kuluessa siihen 500 euroon.
500 euron odotus näyttäisi olevan aika yleinen näiden sairaanhoitajien keskuudessa. Kokoomus on päästänyt vaalien alla tällaisen vahingon tapahtumaan. Olisi kannattanut silloin olla tarkempi ja teroittaa äänestäjien mieliin, että kyse on enimmillään 50 euron korotuksesta kuussa vaalikauden aikana. Silloin olisi voitu sanoa, että Kokoomus toteuttaa yli puolet siitä, mitä parhaimmillaan voitiin luvata. Kun kuuntelee kadun miehen jorinoita asiasta, niin kovin yleinen tuntuu olevan nyt käsitys siitä, että Kokoomus kusetti hoitajia. Minkäs sille nyt voi, kun tällaiset ovat yleiset mielialat. Ehkä Kokoomus ottaa tästä opiksi ja tarkempi sitten ensi kerralla.Tiedätkö itsekään? kirjoitti:
Hallitus antaa 150 miljoonaa euroa vuodessa koko vaalikauden ajan siihen, että hoitajien palkkoja korotettaisi muita enemmän.
Ei se ole sidottu mihinkään 30 euroon kuukaudessa.
Neuvotteut ovat auki ja jatkuvat erillisinä, kun hoitoalan liitot irroittautuivat muista järjestöistä, koska nämä eivät tukeneet hoitajien tavoitteita.
Nyt on kysyttävä, miksi tuki vedettiin pois?
Missä on se Heinäluoman lupaus, että SDP antaa hopitajille täyden tukensa? Miten se aiotaan lunastaa? Montako ilmoitusta tukilakoista on annettu?
Vai onko nyt niin ikävästi, että sosialidemokraatit vetävät mattoa hoitajien alta päästäkseen politikoimaan kokoomusta vastaan.
Veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa.Hoitajien liitot ovat laskeneet, että tuo 150 miljoonaa vuodessa tarkoittaa keskimäärin 30 euroa per hoitaja. Kyllähän nyt työntekijäliiton pitää osata kertoa jäsenilleen, mikä vaikutus lupauksilla on jäseniensä palkkaan. Toisekseen hoitajien palkkoja ei ole tarkoitus korottaa muita koulutettuja naisvaltaisia aloja enemmän, vaan rahaa jaetaan muillekin kuin hoitajille.
Kyse ei ole siitä, etteivät muut alat tukeneet hoitoalaa. Vai olisiko sinusta muiden naisvaltaisten alojen pitänyt luopua tasa-arvopotista sairaanhoitajien hyväksi. Sitten olisi tullut puhe opettajista ja sinä olisit taas kertomassa, että muut työntekijäjärjestöt eivät tukeneet opettajia. Vierität siis syyn tasa-arvotupon summan pienuudesta työntekijöiden niskaan. Siis heidän joille Kokoomus tätä lisää on luvannut. Aika erikoista.
SDP on ilmoittanut tukevansa tasa-arvotupoa. SDP on oppositiopuolue, joten se ei voi vaikuttaa asiaan hallituksessa. Tukeminen näkyy tietysti silloin siinä, että budjettiä käsiteltäessä SDP asettuu tukemaan tältä osin hallituksen politiikkaa. Nyt on vaan kyse siitä, että oppositiossa olisi ilmeisesti hallitusta paljon suurempi into panna rahaa tähän osoitteen ja suuremmalla summalla. Eli vähän erikoinen tilanne, kun oppositio tukee hallitusta yli sen oman tavoitteen.- Ymmärrät aivan hyvin
Mielipidepankki kirjoitti:
Nyt menee kyllä minun oppimani matematiikan määrän yli ja korkealta.
En ole missään väittänytkään, että lupaus olisi tehty vain yhdeksi vuodeksi. Minähän kirjoitin, että yhdeksi vaalikaudeksi. Olettaisin myös, että seuraava hallitus ei pyri purkamaan tätä 30 euron tasa-arvotupoa.
Jos hallitus on luvanut vaalikaudeksi rahaa 600 miljoonaa euroa tasaisesti jaettuna jokkaiselle neljälle vuodelle, se tarkoittaa sitä, että 30 euroa on 30 euroa myös ensi vuonna ja koko neljän vuoden ajan. Jos sitten seuraava hallitus päättäisi tuplata summan eli passata 30 eurolla jne., päästäisiin jossain 60 vuoden kuluessa siihen 500 euroon.
500 euron odotus näyttäisi olevan aika yleinen näiden sairaanhoitajien keskuudessa. Kokoomus on päästänyt vaalien alla tällaisen vahingon tapahtumaan. Olisi kannattanut silloin olla tarkempi ja teroittaa äänestäjien mieliin, että kyse on enimmillään 50 euron korotuksesta kuussa vaalikauden aikana. Silloin olisi voitu sanoa, että Kokoomus toteuttaa yli puolet siitä, mitä parhaimmillaan voitiin luvata. Kun kuuntelee kadun miehen jorinoita asiasta, niin kovin yleinen tuntuu olevan nyt käsitys siitä, että Kokoomus kusetti hoitajia. Minkäs sille nyt voi, kun tällaiset ovat yleiset mielialat. Ehkä Kokoomus ottaa tästä opiksi ja tarkempi sitten ensi kerralla.Jos hallitus on luvanut vaalikaudeksi rahaa 600 miljoonaa euroa tasaisesti jaettuna jokkaiselle neljälle vuodelle, se tarkoittaa sitä, että 30 euroa on 30 euroa myös ensi vuonna ja koko neljän vuoden ajan.
----------------------------
Ei se mitään tuollaista tarkoita. on täysin työmarkkinaosapuolten varassa, miten vuotuinen 150 miljoonaa euroa käytetään. Ei hallitus ole palkkaneuvottelija eikä säädä lakeja siitä, millaisina summina kuntien on jaettava palkankorotuksiin tarkoitettu valtionapunsa.
Jos sitten seuraava hallitus päättäisi tuplata summan eli passata 30 eurolla jne., päästäisiin jossain 60 vuoden kuluessa siihen 500 euroon.
-----------------------
En millään jaksa uskoa, ettet ymmärtäisi mistä on kyse, vaikka kuinka koetat vääristellä halliytuksen roolia tässä asiassa. Tiedät varsin hyvin, että hallitus antaa kunnille rahaa, mutta kuntatyönantaja sopii ammattiliittojen kanssa tuon rahan käytön yksityiskohdista.
500 euron odotus näyttäisi olevan aika yleinen näiden sairaanhoitajien keskuudessa. Kokoomus on päästänyt vaalien alla tällaisen vahingon tapahtumaan.
--------------------------
Tuo on uskomatonta vääristelyä. Se, että Iltalehti teki galluppinsa ja muu media väänsi sen kokoomuksen lupaukseksi on totta, mutta valhetta on se, että kokomus olisi tehnyt muuta kuin vastannut galluppiin, johon sdpkin vastasi samalla tavalla myönteisesti.
Olisi kannattanut silloin olla tarkempi ja teroittaa äänestäjien mieliin, että kyse on enimmillään 50 euron korotuksesta kuussa vaalikauden aikana. Silloin olisi voitu sanoa, että Kokoomus toteuttaa yli puolet siitä, mitä parhaimmillaan voitiin luvata.
----------------------------
Tuo spekulointi on pahimmanlaista vääristelyä, koska tiedät erinomaisen hyvin, etteoi mitään summia ole koskaan luvattu ei kokoomuksen eikä muidenkaan puolueiden taholta.
Kun kuuntelee kadun miehen jorinoita asiasta, niin kovin yleinen tuntuu olevan nyt käsitys siitä, että Kokoomus kusetti hoitajia. Minkäs sille nyt voi, kun tällaiset ovat yleiset mielialat. Ehkä Kokoomus ottaa tästä opiksi ja tarkempi sitten ensi kerralla.
-----------------------
Tässä sorrut ala-arvoisen paskanjauhantaan, sori vaan. - alat väistellä
Mielipidepankki kirjoitti:
Hoitajien liitot ovat laskeneet, että tuo 150 miljoonaa vuodessa tarkoittaa keskimäärin 30 euroa per hoitaja. Kyllähän nyt työntekijäliiton pitää osata kertoa jäsenilleen, mikä vaikutus lupauksilla on jäseniensä palkkaan. Toisekseen hoitajien palkkoja ei ole tarkoitus korottaa muita koulutettuja naisvaltaisia aloja enemmän, vaan rahaa jaetaan muillekin kuin hoitajille.
Kyse ei ole siitä, etteivät muut alat tukeneet hoitoalaa. Vai olisiko sinusta muiden naisvaltaisten alojen pitänyt luopua tasa-arvopotista sairaanhoitajien hyväksi. Sitten olisi tullut puhe opettajista ja sinä olisit taas kertomassa, että muut työntekijäjärjestöt eivät tukeneet opettajia. Vierität siis syyn tasa-arvotupon summan pienuudesta työntekijöiden niskaan. Siis heidän joille Kokoomus tätä lisää on luvannut. Aika erikoista.
SDP on ilmoittanut tukevansa tasa-arvotupoa. SDP on oppositiopuolue, joten se ei voi vaikuttaa asiaan hallituksessa. Tukeminen näkyy tietysti silloin siinä, että budjettiä käsiteltäessä SDP asettuu tukemaan tältä osin hallituksen politiikkaa. Nyt on vaan kyse siitä, että oppositiossa olisi ilmeisesti hallitusta paljon suurempi into panna rahaa tähän osoitteen ja suuremmalla summalla. Eli vähän erikoinen tilanne, kun oppositio tukee hallitusta yli sen oman tavoitteen.Ryhdyt tapasi mukaan puhumaan asian sivusta.
Kunta-alan neuvottelujärjestelmässä kaikkien kunta-alan ammattijärjestöjen on hyvääksyttävä yhteisesti työehtosopimus.
Nyt kävi niin, että kaikki muut paitsi hoitoalan liitot kiirehtivät hyväksymään sellaisen sopimuksen, jossa hoitajille ei annettu heidän omia tavoitteitaan vastaavia korotuksia.
Nyt siis ei ole kyse mistään hallituksen lupauksiata eikä budjetissa annettujen varojen riittämättömyydestä, vaan siitä, että muut ammattiliitot ESTIVÄT hoiajia saavuttamasta omat tavoitteensa.
Omat koirat purivat, jos näin sanotaan. Naisten tasa-arvo, palkkasolidaarisuus, ja muut kauniit puheet heitettoiin menemään ja suorastaan kustiin päälle.
Tästä sinä syytät kokoomusta ja hallitusta.
Olet todella sosialidemokraatti, en muuta sa'
Jos SDP haluaisi tukea tasa-arvotupoa: koulutettujen naisalojen muita suurempaa palkankorotusta, se olisi jo puuhaamassa tukilakkoja.
Näin ei tietenkään ole, koska SDP haluaa kävellä hoitajien tavoitteiden ja hallituksen lupausten yli, jotta se pääsisi mpolitikoimaan ja syyttämään halliytusta siitä, että muut kunta-alan järjestöt estivöt hoitajien tavoitteiden toteutumisen.
Raakaa peliä, mutta paskat siitä. Tätä menoa demareiden kannatus kääntyy syöksylaskuun, sillä kansa ei ole tyhmää, ei ollenkaan. kirjoituksesi on huuhaataq kirjoitti:
Kokoomus lupasi valtion tukea kunnille, jos hoitajien palkkoja korotetaan muita ryhmiä enemmän.
Hallitus lupasi valtion tukea kunnille, jos hoitajien palkkoja korotetaan muita ryhmiä enemmän.
Työmarkkinaosapuolten ansiosta hoitajien palkkoja ei koroteta hoitajien mielestä tarpeeksi paljoa muita enemmän. Näin siksi, että muut kunta-alan ammattijärjestöt kiirehtivät hyväksymään sellaisen työnantajan tarjouksen, johon hoito-alan järjestöt eivät olleet tyytyväisiä.
Kunta-alan ammattiliittojen näkemykset siis hajosivat, kun muut eivät halunneet lähteä tukemaan hoitajien tavoitetta. Nyt hoitajat neuvottelevat erillissopimuksesta.
Hallitus on kuitenkin antanut lupauksensa mukaan 150 miljoonaa euroa, eli 600 miljoonaa euroa koko vaalikaudella siihen, että hoitajien palkkoja korotetaan muita enemmän.
Hallitus on lunastanut kaikki lupauksensa.
Hoitajien tes on kuitenkin auki, mutta se ei johdu hallituksesta, vaan siitä, että muut kunta-alan ammattijärjestöt pettivät hoitajat, kun eivät tukeneet näiden neuvottelutavoitetta.
On tämä niin sosialidemokratiaa, niin sosialidemokratiaa että, kun muistamme, että hoitoalan järjestöt ovat kokoomusjohtoisia.
Alkaa suorastaan hävettää tämä demareiden ay-mafian häikäilemätön pienipalkkaisten naisten sortaminenKunta-alan muiden järjestöjen olisi siis pitänyt mennä kertomaan kuntatyönantajalle, että ne eivät voi hyväksyä tarjousta, koska siinä luvataan heille aivan liian paljon. Oliko hallituksen ja Kokoomuksen lupaus siis sidottu siihen, että muiden kunta-alan työntekijöiden olisi pitänyt itse asiassa rahoittaa hoitajien palkat jäämällä itse palkkakuoppaan.
Hallitus ja Kokoomus ei luvanneet tukea vain hoitoalalle, vaan kaikille koulutetuille naisvaltaisille kuntatyöntekijöille.alat väistellä kirjoitti:
Ryhdyt tapasi mukaan puhumaan asian sivusta.
Kunta-alan neuvottelujärjestelmässä kaikkien kunta-alan ammattijärjestöjen on hyvääksyttävä yhteisesti työehtosopimus.
Nyt kävi niin, että kaikki muut paitsi hoitoalan liitot kiirehtivät hyväksymään sellaisen sopimuksen, jossa hoitajille ei annettu heidän omia tavoitteitaan vastaavia korotuksia.
Nyt siis ei ole kyse mistään hallituksen lupauksiata eikä budjetissa annettujen varojen riittämättömyydestä, vaan siitä, että muut ammattiliitot ESTIVÄT hoiajia saavuttamasta omat tavoitteensa.
Omat koirat purivat, jos näin sanotaan. Naisten tasa-arvo, palkkasolidaarisuus, ja muut kauniit puheet heitettoiin menemään ja suorastaan kustiin päälle.
Tästä sinä syytät kokoomusta ja hallitusta.
Olet todella sosialidemokraatti, en muuta sa'
Jos SDP haluaisi tukea tasa-arvotupoa: koulutettujen naisalojen muita suurempaa palkankorotusta, se olisi jo puuhaamassa tukilakkoja.
Näin ei tietenkään ole, koska SDP haluaa kävellä hoitajien tavoitteiden ja hallituksen lupausten yli, jotta se pääsisi mpolitikoimaan ja syyttämään halliytusta siitä, että muut kunta-alan järjestöt estivöt hoitajien tavoitteiden toteutumisen.
Raakaa peliä, mutta paskat siitä. Tätä menoa demareiden kannatus kääntyy syöksylaskuun, sillä kansa ei ole tyhmää, ei ollenkaan.Puuttuisi vain, että Kokoomus ja hallitus tulisivat julkisesti esille tuollaisen selityksen kanssa. Hoitoalan tasa-arvotupo jäi pieneksi, kun muut kuntatyöntekijät hyväksyivät työantajan tarjouksen. Kyllä olisi hienoa, kun tämä selitys annettaisiin kansalle. Hauskaa ainakin olisi kaikilla.
Ymmärrät aivan hyvin kirjoitti:
Jos hallitus on luvanut vaalikaudeksi rahaa 600 miljoonaa euroa tasaisesti jaettuna jokkaiselle neljälle vuodelle, se tarkoittaa sitä, että 30 euroa on 30 euroa myös ensi vuonna ja koko neljän vuoden ajan.
----------------------------
Ei se mitään tuollaista tarkoita. on täysin työmarkkinaosapuolten varassa, miten vuotuinen 150 miljoonaa euroa käytetään. Ei hallitus ole palkkaneuvottelija eikä säädä lakeja siitä, millaisina summina kuntien on jaettava palkankorotuksiin tarkoitettu valtionapunsa.
Jos sitten seuraava hallitus päättäisi tuplata summan eli passata 30 eurolla jne., päästäisiin jossain 60 vuoden kuluessa siihen 500 euroon.
-----------------------
En millään jaksa uskoa, ettet ymmärtäisi mistä on kyse, vaikka kuinka koetat vääristellä halliytuksen roolia tässä asiassa. Tiedät varsin hyvin, että hallitus antaa kunnille rahaa, mutta kuntatyönantaja sopii ammattiliittojen kanssa tuon rahan käytön yksityiskohdista.
500 euron odotus näyttäisi olevan aika yleinen näiden sairaanhoitajien keskuudessa. Kokoomus on päästänyt vaalien alla tällaisen vahingon tapahtumaan.
--------------------------
Tuo on uskomatonta vääristelyä. Se, että Iltalehti teki galluppinsa ja muu media väänsi sen kokoomuksen lupaukseksi on totta, mutta valhetta on se, että kokomus olisi tehnyt muuta kuin vastannut galluppiin, johon sdpkin vastasi samalla tavalla myönteisesti.
Olisi kannattanut silloin olla tarkempi ja teroittaa äänestäjien mieliin, että kyse on enimmillään 50 euron korotuksesta kuussa vaalikauden aikana. Silloin olisi voitu sanoa, että Kokoomus toteuttaa yli puolet siitä, mitä parhaimmillaan voitiin luvata.
----------------------------
Tuo spekulointi on pahimmanlaista vääristelyä, koska tiedät erinomaisen hyvin, etteoi mitään summia ole koskaan luvattu ei kokoomuksen eikä muidenkaan puolueiden taholta.
Kun kuuntelee kadun miehen jorinoita asiasta, niin kovin yleinen tuntuu olevan nyt käsitys siitä, että Kokoomus kusetti hoitajia. Minkäs sille nyt voi, kun tällaiset ovat yleiset mielialat. Ehkä Kokoomus ottaa tästä opiksi ja tarkempi sitten ensi kerralla.
-----------------------
Tässä sorrut ala-arvoisen paskanjauhantaan, sori vaan.Kertomasi tarkoittaisi sitä, että hallitus antaa kuntatyönantajalle avoimen valtakirjan siitä, iten tasa-arvotupon rahat käytetään. Kun hallitusohjelmassa puhutaan koulutetuista naisvaltaisista aloista, tämä on kyllä määritettävissä. Tasa-arvorahaa ei silloin voi ohjata miesvaltaisille aloille.
Kaikki työntekijät, niin miesvaltaisilla kuin naisvaltaisilla aloilla pyrkivät tietysti kohtuulliseen palkkasopimukseen. Jos ajatellaan, että kuntatyöantaja tarjoaa kaikille 4 prosentin korostusta ja naisvaltaisille aloille ohjataan sen päälle tämä tasa-arvotupo, saavutetaan oikeudenmukainen tavoite. Kukaan ei jää yleisestä palkkakehityksestä jälkeen, mutta naisvaltaiset alat voivat kuroa kiinni jälkeenjääneisyyttään. Nyt tätä jälkeenjäämeisyyttä siis kurotaan kiinni keskimäärin 30 eurolla, jos oletaan, että raha jaetaan suhteellisesti tasan koulutettujen naisvaltaisten alojen kesken.- yksi kylähullu
Mielipidepankki kirjoitti:
Puuttuisi vain, että Kokoomus ja hallitus tulisivat julkisesti esille tuollaisen selityksen kanssa. Hoitoalan tasa-arvotupo jäi pieneksi, kun muut kuntatyöntekijät hyväksyivät työantajan tarjouksen. Kyllä olisi hienoa, kun tämä selitys annettaisiin kansalle. Hauskaa ainakin olisi kaikilla.
Juuri tuon viestin jolle virnuilet TNJ antoi eilen kansalle, ei hallitus eikä Kokoomus, vaan siis Tehyn ja Superin naiset. Voit nauraa vapaasti, ja niin varmaan teetkin, sillä kaikki ymmärtää mistä on kysymys, muita kuin SAK:n demareita tuo ei kuitenkaan naurata.
Tasa-arvotupon osittainen vesittyminen paljasti jäykän neuvottelujärjestelmämme toimimattomuuden. Se estää minkään alan erityisongelmien ratkaisemisen ja on eväämässä hoitoalalta mahdollisuuden alan palkkatason jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi.
Olemme usein keskustelleet, varsinkin ennen vaaleja, työelämän jäykkyyksistä. Nyt meillä on konkreettinen esimerkki kuinka nykyinen sopimusjärjestelmämme estää alakohtaisia muutoksia, jopa muutoksia parempaan.
Järjestöjen pitääkin miettiä keinoja neuvottelujärjestelmän uudistamiseen ja ajantasaistamiseen, jotta se paremmin voi vastata käytännön työelämän tarpeisiinja raivata tekniset esteet hoitoalan palkkaongelman ratkaisemisen tieltä, nyt siihen onkin mahdollisuus kun SDP:n eliittiduunareiden etua ajava linja on ainakin maan hallituksesta poissa. - tähän.
Mielipidepankki kirjoitti:
Olen pahoillani, jos tämä tulee kahteen kertaan, mutta se johtuu palstan tökkimisestä, kun eka lähetys ei näy ainakaan missään.
Tietääkseni esim. oppostiopuolue SDP on valmis tukemaan Kokoomuksen vaalilupausten toteuttamista. Kun uusi eduskunta kokoontui demarit lupasivat eduskunnassa tukea tasa-arvotupoa eivätkä haluaisi tinkiä siitä luvatusta reiluudesta. Minusta tämä osoittaa jopa suurempaa pyrkimystä kuin mitä hallituksella nyt näyttäisi olevan. Ero on vain siinä, että SDP ei vaalien alla lähtenyt lupaamaan sellaista, minkä toteutumista ei voi varmasti taloustilanteen yms. syiden takia luvata. Ilmeisesti SDP:ssä myös katsottiin, että hirttäytymista tasa-arvotupoon ei voi asettaa hallituskysymykseksi, jos muilla puolueilla ei halua moiseen. Jos siis Kokoomuksen vaalilupauksen toteutumatta jääminen on kiinni Kepun vastuksesta, se olisi voitu toteuttaa täysimääräisesti sinipunahallituksessa, koska SDP siis tukee täysimääräistä reilua tasa-arvotupoa.
Siinä olet ehdottomasti oikeassa, ettei yksittäisen edustajan ja puoluejohdon puheita voi rinnastaa. Kyllä Kokoomuksen vaalilupaukseen tuleekin suhtautua paljon vakavammin kuin Hyssälän lupauksiin. Sen vuoksi Ben Zyskowiczinkin pitäisi nyt muistuttaa asiasta ja poliittisesta kuluttajansuojasta joka ikisessä puheenvuorossaan, kun hän muistitti asiasta Hyssälääkin vähän väliä.
Politiikassa ei vain riitä pelkkä pyrkimys ja hyvät aikomukset. Politiikassa pitäisi olla myös sellaista moraalia, ettei äänestäjille luvata enemmän kuin kyetään toteuttamaan, jos valtakirja tähän saadaan. Esim. SDP:n politiikassa on asetettu jo itsenäisyyden ajan alusta lähtien erilaisia tavoitteita, jotka edistävät tasa-arvoa ja oikeudenmukaisutta yhteiskunnassa. Tämän eteen on tehty työtä ja saatu kansalta monta kertaa valtakirja. Nyt elämme sitten noiden tavoitteiden mukaista "sosialismia", jota myös hyvinvointivaltioksi kutsutaan. Tuon puolueen tapoihin ei ole kuulunut äänien ostaminen vaali kerrallaan lupaamalla rahaa jollekin äänestäjäryhmällä. Puolue on vaaleista toiseen luvannut pyrkivänsä parantamaan pienituloisten ja lapsiperheiden asemaa sekä edistämään tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa. Nämä ovat pitkäjänteisiä poliittisia tavoitteita ja vaikutelmaksi on jäänyt, että SDP:ssä on luotettu annettuihin näyttöihin, mitkä ovatkin todella vakuuttavia, jos tarkastelee aikaa taaksepäin. SDP:n politiikka on ollut ilmeisen vakaata tässä mielessä eikä liikahtele tuuliviirin lailla. Nyt ollaan siiten tultu tilanteeseen, missä tuo liikahtamattomuus alkaa olla puolueelle jo rasite. Kun hyvinvointisosialismi on saavutettu, politiikka on muuttunut defensiiviseksi. Defensiivisellä politiikalla saavutetaan harvoin poliittisen suosion kasvua."Puolue on vaaleista toiseen luvannut pyrkivänsä parantamaan pienituloisten ja lapsiperheiden asemaa sekä edistämään tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta yhteiskunnassa."
Käytännössä ja todellisuudessa juuri nämä pienet ja heikot ovat jääneet jälkeen koska vahvan ay taustan vuoksi on suurimmat rahat jaettu esim. ansiosidonnaisia korottamalla ja muutenkin ay liikkeen tarpeet erittäintarkasti huomioiden, no toisaalta ei se silti ihme ole, onhan SAK jo monta vuotta maksanut demarien vaalivankkurien kulut.
"Politiikassa pitäisi olla myös sellaista moraalia, ettei äänestäjille luvata enemmän kuin kyetään toteuttamaan,"
Tuon toteuttaminen vaatisi jo melkoisia lahjoja tulevaisuuden ennakoimiseen, suorastaa ennustajan lahjoja.
Muistuttaisin vielä mitä Borg sanoi viime kunnallisvaalien jälkeen, puolueiden lupaamisista kuntalehti, samoin tuon valossa voi miettiä myös tarkemmin tuota tuuliviiri sanan kohdetta tarkemmin.
http://www.kuntalehti.fi/default.asp?sa=58877&sc=3125
"SDP:n politiikassa on asetettu jo itsenäisyyden ajan alusta lähtien erilaisia tavoitteita, jotka edistävät tasa-arvoa ja oikeudenmukaisutta yhteiskunnassa."
Kun katsotaan kuinka iso valta demareilla on ollut tuona aikana, tuntuu jotenkin ihmeelliseltä että tasa-arvoa ei ole sitten syntynyt, onko kuitenkin niin että puheet ja teot eivät kohtaa. - Sinun logiikkasi
Mielipidepankki kirjoitti:
Kunta-alan muiden järjestöjen olisi siis pitänyt mennä kertomaan kuntatyönantajalle, että ne eivät voi hyväksyä tarjousta, koska siinä luvataan heille aivan liian paljon. Oliko hallituksen ja Kokoomuksen lupaus siis sidottu siihen, että muiden kunta-alan työntekijöiden olisi pitänyt itse asiassa rahoittaa hoitajien palkat jäämällä itse palkkakuoppaan.
Hallitus ja Kokoomus ei luvanneet tukea vain hoitoalalle, vaan kaikille koulutetuille naisvaltaisille kuntatyöntekijöille.Kunta-alan muiden järjestöjen olisi siis pitänyt mennä kertomaan kuntatyönantajalle, että ne eivät voi hyväksyä tarjousta, koska siinä luvataan heille aivan liian paljon.
------------------
Jos SDP:n lupaus "tasa-arvotuon" tukemisesta merkitsisi jotain myös käytännössä, olisi muiden järjestöjen pitänyt tukea hoitoalojen vaatimusta ja jättää sopimus hyväksymättä niin kuin hoitoalatkin eikä mennä betämään välistä ja jättää hoitoalat yksin. Näinhän nyt tehtiin, eli Heinäluoman lupaus ei merkitse ay-liikkeessä mitään.
Oliko hallituksen ja Kokoomuksen lupaus siis sidottu siihen, että muiden kunta-alan työntekijöiden olisi pitänyt itse asiassa rahoittaa hoitajien palkat jäämällä itse palkkakuoppaan.
--------------------
Ei tietenkään olisi, muiden aoljen olisi odottanut jäävän kunta-alan unionissa yhteisrintamaan, hoitoalaa tukemaan, jos demareiden liputtama palkkasolidaarisuus ja pyrkimuys naisten aseman parantamiseen merkitsee muutakin kuin löysää huulenheittoa eduskunnassa.
Hallitus ja Kokoomus ei luvanneet tukea vain hoitoalalle, vaan kaikille koulutetuille naisvaltaisille kuntatyöntekijöille.
-------------
Oikein oivallettu.
Tönantajan nykyinen tarjous merkitsee 10-11% palkankorotuksia kustannusvaikutuksiltaan; eli enemmän kuin jo sopimuksen tehneet teollisuusliitot ovat saaneet. - eikä tippaakaan
Mielipidepankki kirjoitti:
Puuttuisi vain, että Kokoomus ja hallitus tulisivat julkisesti esille tuollaisen selityksen kanssa. Hoitoalan tasa-arvotupo jäi pieneksi, kun muut kuntatyöntekijät hyväksyivät työantajan tarjouksen. Kyllä olisi hienoa, kun tämä selitys annettaisiin kansalle. Hauskaa ainakin olisi kaikilla.
Nyt on niin, ettei hallitus räksytä, vaan odottaa, että hoitoalakin saa neuvottelunsa loppumaan.
Työnantajalla on köytettävissään ylimääräistä rahaa 150 miljoonaa euroa joka vuosi seuraavan 4 vuoden ajan.
hallitusn on lupauksensa lunastanut. Nyt on kuntatyönantajan vuoro kantaa oma vastuunsa.
Kuntataloushan paranee koko ajan kun kuntien verotulot kasvavat palkkojen nousun ja työttömyyden vähenemisen myötä. kunnallisvero kun on tasavero ja tuo kunnille sitäkin kautta rahaa normaaleihin palkankorotuksiin, eli hallituksen tasa-arvotupoerä jää kokonaisuudessaan niihin muita suurempiin tasokorotuksiin.
Mutta on se surkeaa, miten ay-mafia jätti taas naiset taistelemaan yksin omista korotuksistaan, ja SDP ei muuta osaa kuin räksyttää kokoomukselle. - ehkä alat ymmärtää
Mielipidepankki kirjoitti:
Kertomasi tarkoittaisi sitä, että hallitus antaa kuntatyönantajalle avoimen valtakirjan siitä, iten tasa-arvotupon rahat käytetään. Kun hallitusohjelmassa puhutaan koulutetuista naisvaltaisista aloista, tämä on kyllä määritettävissä. Tasa-arvorahaa ei silloin voi ohjata miesvaltaisille aloille.
Kaikki työntekijät, niin miesvaltaisilla kuin naisvaltaisilla aloilla pyrkivät tietysti kohtuulliseen palkkasopimukseen. Jos ajatellaan, että kuntatyöantaja tarjoaa kaikille 4 prosentin korostusta ja naisvaltaisille aloille ohjataan sen päälle tämä tasa-arvotupo, saavutetaan oikeudenmukainen tavoite. Kukaan ei jää yleisestä palkkakehityksestä jälkeen, mutta naisvaltaiset alat voivat kuroa kiinni jälkeenjääneisyyttään. Nyt tätä jälkeenjäämeisyyttä siis kurotaan kiinni keskimäärin 30 eurolla, jos oletaan, että raha jaetaan suhteellisesti tasan koulutettujen naisvaltaisten alojen kesken.Kertomasi tarkoittaisi sitä, että hallitus antaa kuntatyönantajalle avoimen valtakirjan siitä, iten tasa-arvotupon rahat käytetään.
-----------------------
Juuri noin. Hallitus antaa rahaa, JOS se köytetään hallitusohjelmassa määritellyllä tavalla.
Kun hallitusohjelmassa puhutaan koulutetuista naisvaltaisista aloista, tämä on kyllä määritettävissä.
-------------------
Ei tuossa ole kenellekään mitään epäselvää.
Tasa-arvorahaa ei silloin voi ohjata miesvaltaisille aloille.
-------------------
Ei tietenkään voida.
Kaikki työntekijät, niin miesvaltaisilla kuin naisvaltaisilla aloilla pyrkivät tietysti kohtuulliseen palkkasopimukseen.
-----------------------
Siihen heillä on oikeus ja ammattiliitoilla suorastaan velvollisuus.
Jos ajatellaan, että kuntatyöantaja tarjoaa kaikille 4 prosentin korostusta ja naisvaltaisille aloille ohjataan sen päälle tämä tasa-arvotupo, saavutetaan oikeudenmukainen tavoite. Kukaan ei jää yleisestä palkkakehityksestä jälkeen, mutta naisvaltaiset alat voivat kuroa kiinni jälkeenjääneisyyttään.
---------------------------
Ymmärsit periaatteen aivan oikein.
Nyt tätä jälkeenjäämeisyyttä siis kurotaan kiinni keskimäärin 30 eurolla, jos oletaan, että raha jaetaan suhteellisesti tasan koulutettujen naisvaltaisten alojen kesken.
--------------------------
Koeta nyt muistaa, että TEHYn ja Superin neuvottelut ovat vielä auki. Se montako euroa juuri hoitajat saavat muita enemmän nähdään vasta kun sopimus on tehty.
- mvv
..Mitä he nyt asiasta sanovat , on työmarkkinapolitiikkaa. Hoitoalan palkkojen nostoon on syntynyt vuosien varella paineita. Kokoomus esitti vallikeskustelussa tupoa jossa näiden naisvaltaisten alojen palkkoja voitaisiin nostaa muita enemmän.
Mitään Tupoa ei tällä kierroksella edes tehdä, sen on muut kuin hallitus päättänyt. Hallitus kuitenkin on osoittanut rahaa tarkoitukseen. Se on ensimmäinen kerta kun valtio näin tekee. Jos hallituksessa olisi ollut SDP, ei nytkään olisi asiaan kiinnitetty huomiota.
Heinäluomalla ei ole muuta esittää asioiden parantamiseksi kuin Kokoomuksen vaaliohjelma. Heinäluoman olisi pidettävä kiinni omista lupauksistaan, eikä mentävä toisten selän taakse.
Kuntaalalle tehtiin jo aika hyvä tarjous. Sen pohjalta on hyvä jatkaa keskusteluja, mitään lakko-uhkailuja ei nyt tarvita. Varsinkin kun kerrankin otetaan huomioon myös raskaan työn tekevät , aika hyvin koulutetut hoitajat otettu huomioon. - sanoi...
Palkansaajapuolueena itseään pitävä SDP ei ole ikinä, ei ikänään, ehdottanut vaaliohjelmissaan tai muuallakaan julkista tukea tasa-arvoistavaa palkkapolitiikkaa kohtaan. Nyt se huutaa ettei hallitus tee tarpeeksi kun antaa 150 miljoonaa. Näin siis puolue, joka ei ikinä, siis ei ikinä, ole tehnyt yhtään mitään asian eteen
SDP:n linja on ollut edistää paperimiesten kaltaisten siistiä sisätyötä tekevien miesten, nimenomaan miesten, etuja. Paperiteollisuus alkaakin maastamme kuihtua, investoinnit suuntautuvat Uruguaihin ja muihin halvan työvoiman ja nopeakasvuisen raaka-aineen maihin. Paperimies ei tunne solidaarisuutta hoitajaa kohtaan. Heinäluoma SAKm politrukkina vahtii kuin hyeena omiaan, SAK:n miesvaltaisia aloja, nyt hän masinoi julkista mielipidettä Kokoomuksen ja koko hallituksen tekemiä todellisia naisvaltaisten alojen palkkoja korjaavia toimia vastaan. Sehän tarkoittaa vain ja ainostaan sitä, että jatkossakaan kukaan ei tule sitä tekemään. SDP menettäisi lopunkin uiskottavuudestaan jos se vielä joskus alkaisi vaatia naisvaltaisille aloille tasa-arvoistavia toimia joita se nyt kovin vastustaa.
Hölmöläisen hommaa HeinäluomaltaJoskus sitä hämmästyy ihan oikeasti. Harvoin demareiden ay-liikkeen piirissä olevia aloja on edes aiottu tukea rahallisesti (pääomaa toki on tuettu). Paperimiehet ovat hankkineet ansaitsemansa palkankorotukset markkinatalouden perimmäisellä menetelmellä: Myymällä osaamisensa markkinahintaan (laman aikana osaamista myytiin halvemmalla).
Kokoomuslaiset luuseriporvarit haluavat nyt romuttaa markkinatalouteen perustuvan ansaintaperiaatteen. Siihenhän kuuluu elimellisesti se periaate, että vain työskentelemällä tavoitteesi eteen voit saavuttaa tuloksia.
Porvarihallitus (itse asiassa kokoomus) on lähtenyt työmarkkinoiden pärstäkerroinpolitiikkaan tosi härskillä tavalla. Hoitajat ovat perinteisesti kaikkien hyvää ajattelevia ihmisiä, jotka vieroksuvat vastakkainasettelua, kovia vaatimuksia ja, varsinkin, käytännön toimia reilujen palkankorotusten ja työolosuhteiden eteen.
Porvarihallitus höpläytti naiveja hoitajia, jotka usein ovat kovia unelmoimaan valkealla ratsulla tulevasta prinssistä, joka nostaa hentoisen hoitajan vahvoille käsivarsilleen ja tekee kaikesta hyvän. Voi voi kokoomusta.
- tämä...
siirrettävä Hallituspalstalle heti!
Avauksessani kyselin sen perään, johtuuko tasa-arvotupotorso Kepun mahdollisesta vastuksesta vai onko tässä kyse vain normaalista vaalilupausten pettämisestä, missä puolueista Kepu on ansioitunut ennenkin. Eli onko tämä pettämiskulttuuri tarttunut Kepun myötä Kokoomukseenkin. Kyllä tällainen kysymys sopii hyvin tälle Kepupalstalle.
- Näin on.
Hallitus antaa rahaa "tasa-arvotupoon", eli hoitajien palkkojen muita suurempaan korotukseen 150 miljoonaa euroa vuodessa eli 600 miljoonaa euroa vaalikaudessa.
Tällaista ei ole tehnyt yksikään hallitus Suomessa koskaan aikaisemmin.
Hallitus on siis pitänyt sen, minkä se lupasi.
Jos joku on nyt pettynyt, niin kenen on syy?
Kokoomuksenko, joka ei ole koskaan luvannut mitään konkreettisia palkankorotussummia, vaan ainoastaan sen, että hallitus korvaa reilut korotukset hoitajille, jos työmarkkinaosapuolet niistä sopivat?
Vai onko syy hallituksen, joka ei ole koskaan luvannut mitään konkreettisia palkankorotussummia, vaan ainoastaan sen, että hallitus korvaa reilut korotukset hoitajille, jos työmarkkinaosapuolet niistä sopivat?
Vai onko syy Iltalehden, jonka gallupin johdosta media alkoi kirjoitella, että hoitajien palkat nousevat 500 euroa kuussa.
Missä mahtaa olla syy siihen, että odotukset on petetty?
Minun mielestäni media voisi mennä hieman syvemmälle kunta-alan neuvottelumekanismiin ja raportoida, mitä neuvottelujen aikana tapahtui.
Nythän kävi niin, että kaikki muut paitsi hoitajia edustavat liitot kiirehtivät hyväksymään työnantajan tarjouksen sellaisella tasolla, jossa hoitajille ei oltu luvattu juuri paljoakaan muita suurempia korotuksia.
Vetikö ay-mafia nyt maton hoitajien alta "palkkasolidaarsisuuden" vuoksi, koska ilmeisesti ay-väen "saavutetut edut" tulisivat loukatuksi, jos joku muu saa enemmän kuin itse saa.
Niinpä hoitoalan liitot ovat nyt joutuneet sanoutumaan irti kunta-alan ay-puolen yhteisestä neuvottelujärjestelmästä, kun se ei ole heidän etujaan tukenut.
Hallitusko tähän pettynmykseen on syypää?
Vai peräti kokoomus?Hallitusohjelmassa lukee näin:
"Hallitus on valmis tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille
syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä.
Korotetun valtionosuuden suuruus riippuu siitä, kuinka selkeästi kuntasektorilla
tehtävää palkkaratkaisua onnistutaan kohdentamaan koulutetuille, naisvaltaisille
aloille, joiden palkkaus ei vastaa työn vaativuutta."
Hallitusohjelmassa ei siis puhuta mitään hoitajista, vaan koulutetuista naisvaltaisista aloista. Kuntapuolella näitä ovat sairaanhoitajien lisäksi esim. opettajat, perhepäivähoitajat, sosiaalityöntekijät ja kirjastotyöntekijät.
Hoitoalalla näytettäisiin olevan pettyneitä luvattuun, kun he ovat irtaantumassa sopimuksesta. Hoitoalan liitot on ilmoittaneet olevansa pettyneitä hallituksen lupaaman tasa-arvotupon määrään ja kuvaavat asiaa siten, että hallitus on pettänyt heitä. Nämä liitot eivät suinkaan vieritä syytä muiden kuntasektorin koulutettujen naisvaltaisten alojen syyksi. Osaavathan he toki lukea, että hallitusksen lupaus on tehty kaikille koulutetuille naisvaltaisille aloille.- kävikö pahasti
Mielipidepankki kirjoitti:
Hallitusohjelmassa lukee näin:
"Hallitus on valmis tukemaan korotetulla valtionosuudella sellaista kuntasektorille
syntyvää palkkaratkaisua, joka edistää naisvaltaisten alojen palkkojen kilpailukykyä.
Korotetun valtionosuuden suuruus riippuu siitä, kuinka selkeästi kuntasektorilla
tehtävää palkkaratkaisua onnistutaan kohdentamaan koulutetuille, naisvaltaisille
aloille, joiden palkkaus ei vastaa työn vaativuutta."
Hallitusohjelmassa ei siis puhuta mitään hoitajista, vaan koulutetuista naisvaltaisista aloista. Kuntapuolella näitä ovat sairaanhoitajien lisäksi esim. opettajat, perhepäivähoitajat, sosiaalityöntekijät ja kirjastotyöntekijät.
Hoitoalalla näytettäisiin olevan pettyneitä luvattuun, kun he ovat irtaantumassa sopimuksesta. Hoitoalan liitot on ilmoittaneet olevansa pettyneitä hallituksen lupaaman tasa-arvotupon määrään ja kuvaavat asiaa siten, että hallitus on pettänyt heitä. Nämä liitot eivät suinkaan vieritä syytä muiden kuntasektorin koulutettujen naisvaltaisten alojen syyksi. Osaavathan he toki lukea, että hallitusksen lupaus on tehty kaikille koulutetuille naisvaltaisille aloille.Taisin panna sellaisen kommentin ettet muuhun pysty kuin väistelemään asian ydintä.
Hoitoalalla olevat ovat ilmoittaneet olevansa pettyneitä työnantajan tarjoukseen ja kunta-alan neuvottelumekanismiin, jossa muut järjetöt jättivät hoitoalan ilman tukea, kun eivät tullet tukemaan heidän vaatimaansa muita suurempaa korotuslinjaa.
Puheet siitä, että pettäjä olisi hallitus, lähtevät demareiden suusta.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631782- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281277- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625