Asperger - oppilaat

deianna

Saanko kysyä vanhemmilta, veljiltä, sisareilta yleistä tietoa kuinka teillä arkipäivän toimet ja koulu sujuvat.
Toimin itse erityiskoulutuksen puolella (en opettajana vaan koulunkäynninohjaajana EVY -luokassa) ja haluaisin nimenomaan kokemuksianne kuulla ja mikä teillä yhteistyönä on osoittautunut parhaaksi tavaksi työskennellä lapsen koulunkäyntiin. Jokainenhan lapsi on oma persoonallinen yksilönsä, joka palkitsevinta työssäni onkin, joten haluaisin myös kuulla aina uutta "positiivista tietoa"
Oma pedagogiikkamme siihen vetoaa, vahvuuksien tukemiseen ja turvalliseen oloon omassa luokassa. Tasavertaiseen, mutta mahdollisimman omaan, kuitenkin aikuisen huolenpitämään mahdollisimman pitkälle olevaan omaan vastuuseen.

Kiitollisena mahdollisista vastauksistanne

42

3724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vep/keskustelu
    • kettunen.

      parhaaksi tavaksi saada jotakin oppimisen tuloksia on mahdollisimman häiriötön ympäristö, siis mahdollisimman vähän ulkopuolisia ärsykkeitä jotka vielä huteran keskittymisen muualle, käytännössä se tarkoittaa isossa luokassa yksin jonnekin rauhalliseen nurkkaan eristämistä ( tai pääsemistä, eihän kyse ole nyt rangaistuseristämisestä) tai sitten pulpetin siirtämistä opettajan pöydän viereen.
      Itsellinen opiskelu menee haaveiluksi joten "vahtimassa" ja patistamassa pitäisi olla lähes koko ajan opettaja/avustaja, joka kuitenkin pitää tietyn fyysisen etäisyyden, sillä pieninkin kosketus saa lapsen pinnan palamaan.
      Käytännössä helponta olisi siis pieni opetusryhmä, riittävän hiljainen ja yksinkertainen ympäristö ja jatkuva opettajan huomio heti, kun keskittyminen alkaa herpaantumaan. Mutta todellisuudessa tuollaista ei pystytä ainakaan täällä missä me asumme, järjestämään, vaan luokka on 30 oppilaan meluisan tenavan temmellyskenttä, jossa itsenäiseen opiskeluun pystyvät oppivat, muut ovat melkolailla oman onnensa nojassa. Diagnosisoidulla aspergerilla ei ole ollut mitään merkitystä eikä vaikutusta siihen, että lapsi saisi minkäänlaista erityisopetusta tai ominaisuuden huomioonottavaa kohtelua.
      Eli lyhyt vastaus kysymykseesi: ei suju, edellä mainituista syistä, ongelmaan on kokeiltu yhden lukuvuoden verran kotikoulua ja silloin sujui ja oppimistulokset olivat aivan eri luokkaa kuin koulussa.

      • ritalin

        Minusta ei niinkään hyvä valvonta auta, kuin haittaa opiskelua.
        Mielestäni opin parhaiten juuri itsenäisesti. Kuten Per Aspera tuolla sanoi, niin täysin toisessa huoneessa yksinään olisi helpointa.
        Parasta olisi vieläpä se, että saisi käydä läpi materiaalin itselleen sopivassa järjestyksessä ja käyttää vapaasti esim. kirjaston materiaalia.

        Ajattelen kuitenkin niin erilailla, kuin opettajat yleensä, että se tapa, millä opettaja itse ymmärtää asiat, ei ole sama, kuin se millä minä ymmärrä asiat.

        Ongelmia voi aiheuttaa, tai aieuttaa runsaasti myös se, että saatan sanoa asiat, kuten ne pitäisi, mutta sellaisella tavalla, ettei opettaja sitä ymmärrä, vaikka kysessä on sama asia, vain eri sanoin ilmaistuna.
        Tällaisten asioiden vuoksi käy helposti niin, että koko koulu ja ehkä jopa opiskelu-aika riippuen opiskelupaikasta, menee hukkaan, kaiken toiminnan keskittyessä olemattomiin ongelmiin, mitkä liittyvät lähinnä kyvyttömyyteen ymmärtää eri tavoin ajattelevaa, minun kyvyttömyyteeni saada kenenkään hyväksyntää ylipäätään yhtään missään, sekä siihen, että toisten ennakko-asenteet ja muut toisen ihmisen kieltävät toimintatavat luokittelevat minut myös oikeudettomaksi omiin tarpeisiini. :)

        Autisti, toisin kuin tavallinen ihminen, ei pysty jonkinlaiseen pinnalliseen oppimiseen, missä on kyse enemmänkin sosiaalisesta hyväksynnästä ja kilpailusta, kuin tosiasioista.
        Ainakin minun täytyy saada käsitellä asiat itseni kautta. Kouluissa kuitenkin opetus perustuu laajalti epäloogiseen materiaaliin johtuen siitä, ettei edes luonnoitsija ymmärrä, mistä puhuu, sekä opettajan/luennoitsijan heikkoon minuuteen perustuvaan auktoriteettiin.

        Teoreettinen ja itsenäinen opiskelu on ainakin minulle se vahvuus.
        Olen siis täysin päinvastainen ihminen, kuin mitä opetussuunnitelmassa peruskoulun oppilaiden haluttaisiin olla.
        Nykyään ollaan menossa edelleen, enemmän ja enemmän kontrolloivaan koulujärjestelmään, missä menestys ratkaistaan nimenomaan hyväksynnän ja sosiaalisen arvon saamisen taidoilla.
        Eikö yhtä hyvin voitaisi tehdä psykologiset testit kaikille oppilaille ja antaa sitä parempi arvosana, mitä häiriintyneempi oppilas on?
        Sillä häiriintyneisyys on melkoinen lahjakkuus kontrolliin ja toiseuden kieltämiseen menevässä opetuksessa.

        Oppilaiden itsenäisestä ajattelusta on tullut kansallinen uhka.
        Koulusta halutaan tehdä paikka, jossa pelataan sosiaalisia pelejä ja missä ryhmä on kaikki kaikessa. Itsenäiseltä ja teoreettiselta opiskelulta halutaan viedä merkitys.

        Mielestäni opetus, aina täytyisi tehdä yksilökohtaisesti ja siinä täytyisi keskittyä yksilön vahvuuksiin. Tapa, jolla lapsia vertaillaan kouluissa subjektiivisesti, riippuu täysin subjektiivista.
        Tällainen pinnallinen tapa ratkaista asiat on vähintäänkin häiriintynyt.

        Oppinen tapahtuu aina sieltä, mistä aitaa ei ole ollenkaan. Kouluissa opetetaan, ei pelkästään sanojen tasolla, vaan myös teoriassa, oppimaan sieltä, mistä aita on korkein. Tällöin oppimisesta tulee defensiivistä.


        Mielestäni vertailua ja kilpailua tarvitsevat ainoastaan ne, jotka eivät pysy pystyssä ilman, että hän näkee muiden olevan häntä huonompia ja kannattelevan häntä täten.

        Mielestäni oppilaan arvosanat riippuvat ainoastaan siitä, kuinka hyvin 1.häntä ymmärretään 2.kuinka hyvin hän pystyy saamaan hyväksynnän.


      • Per Aspera
        ritalin kirjoitti:

        Minusta ei niinkään hyvä valvonta auta, kuin haittaa opiskelua.
        Mielestäni opin parhaiten juuri itsenäisesti. Kuten Per Aspera tuolla sanoi, niin täysin toisessa huoneessa yksinään olisi helpointa.
        Parasta olisi vieläpä se, että saisi käydä läpi materiaalin itselleen sopivassa järjestyksessä ja käyttää vapaasti esim. kirjaston materiaalia.

        Ajattelen kuitenkin niin erilailla, kuin opettajat yleensä, että se tapa, millä opettaja itse ymmärtää asiat, ei ole sama, kuin se millä minä ymmärrä asiat.

        Ongelmia voi aiheuttaa, tai aieuttaa runsaasti myös se, että saatan sanoa asiat, kuten ne pitäisi, mutta sellaisella tavalla, ettei opettaja sitä ymmärrä, vaikka kysessä on sama asia, vain eri sanoin ilmaistuna.
        Tällaisten asioiden vuoksi käy helposti niin, että koko koulu ja ehkä jopa opiskelu-aika riippuen opiskelupaikasta, menee hukkaan, kaiken toiminnan keskittyessä olemattomiin ongelmiin, mitkä liittyvät lähinnä kyvyttömyyteen ymmärtää eri tavoin ajattelevaa, minun kyvyttömyyteeni saada kenenkään hyväksyntää ylipäätään yhtään missään, sekä siihen, että toisten ennakko-asenteet ja muut toisen ihmisen kieltävät toimintatavat luokittelevat minut myös oikeudettomaksi omiin tarpeisiini. :)

        Autisti, toisin kuin tavallinen ihminen, ei pysty jonkinlaiseen pinnalliseen oppimiseen, missä on kyse enemmänkin sosiaalisesta hyväksynnästä ja kilpailusta, kuin tosiasioista.
        Ainakin minun täytyy saada käsitellä asiat itseni kautta. Kouluissa kuitenkin opetus perustuu laajalti epäloogiseen materiaaliin johtuen siitä, ettei edes luonnoitsija ymmärrä, mistä puhuu, sekä opettajan/luennoitsijan heikkoon minuuteen perustuvaan auktoriteettiin.

        Teoreettinen ja itsenäinen opiskelu on ainakin minulle se vahvuus.
        Olen siis täysin päinvastainen ihminen, kuin mitä opetussuunnitelmassa peruskoulun oppilaiden haluttaisiin olla.
        Nykyään ollaan menossa edelleen, enemmän ja enemmän kontrolloivaan koulujärjestelmään, missä menestys ratkaistaan nimenomaan hyväksynnän ja sosiaalisen arvon saamisen taidoilla.
        Eikö yhtä hyvin voitaisi tehdä psykologiset testit kaikille oppilaille ja antaa sitä parempi arvosana, mitä häiriintyneempi oppilas on?
        Sillä häiriintyneisyys on melkoinen lahjakkuus kontrolliin ja toiseuden kieltämiseen menevässä opetuksessa.

        Oppilaiden itsenäisestä ajattelusta on tullut kansallinen uhka.
        Koulusta halutaan tehdä paikka, jossa pelataan sosiaalisia pelejä ja missä ryhmä on kaikki kaikessa. Itsenäiseltä ja teoreettiselta opiskelulta halutaan viedä merkitys.

        Mielestäni opetus, aina täytyisi tehdä yksilökohtaisesti ja siinä täytyisi keskittyä yksilön vahvuuksiin. Tapa, jolla lapsia vertaillaan kouluissa subjektiivisesti, riippuu täysin subjektiivista.
        Tällainen pinnallinen tapa ratkaista asiat on vähintäänkin häiriintynyt.

        Oppinen tapahtuu aina sieltä, mistä aitaa ei ole ollenkaan. Kouluissa opetetaan, ei pelkästään sanojen tasolla, vaan myös teoriassa, oppimaan sieltä, mistä aita on korkein. Tällöin oppimisesta tulee defensiivistä.


        Mielestäni vertailua ja kilpailua tarvitsevat ainoastaan ne, jotka eivät pysy pystyssä ilman, että hän näkee muiden olevan häntä huonompia ja kannattelevan häntä täten.

        Mielestäni oppilaan arvosanat riippuvat ainoastaan siitä, kuinka hyvin 1.häntä ymmärretään 2.kuinka hyvin hän pystyy saamaan hyväksynnän.

        Aika jännää, että opettajani osasi toimia täsmälleen oikein, vaikka silloin 70-luvulla kun kävin koulua ei aspergerista oltu kuultukaan. Voi vain kuvitella, minkälaisen suunnan elämäni olisi ottanut, jos olisin joutunut opiskelemaan normaalissa luokkaopetuksessa yli 30 muun oppilaan kanssa tai minut olisi siirretty tarkkikselle.

        Tietysti olisi ollut vielä parempi, jos olisin saanut viettää myös välitunnit ja ruokatunnin omissa oloissani. Mutta kaipa koululla on olevinaan tiedon jakamisen lisäksi myös sosiaalistava merkitys.

        Mielestäni oppilaan arvosanat riippuvat ainakin peruskoulussa yksinomaan siitä, kuinka hyin hän kykenee oppimaan nippelitietoa ulkoa. Sellainenhan on aspergerille yleensä hyvin helppoa. Minua haukuttiin hikariksi, mikä loukkasi minua, koska en ikinä pyrkinyt saamaan hyviä arvosanoja, enkä koskaan päntännyt kokeisiin. Kokeista saa kiitettäviä arvosanoja valokuvamuistin avulla ihan iisisti.


      • ritalin
        Per Aspera kirjoitti:

        Aika jännää, että opettajani osasi toimia täsmälleen oikein, vaikka silloin 70-luvulla kun kävin koulua ei aspergerista oltu kuultukaan. Voi vain kuvitella, minkälaisen suunnan elämäni olisi ottanut, jos olisin joutunut opiskelemaan normaalissa luokkaopetuksessa yli 30 muun oppilaan kanssa tai minut olisi siirretty tarkkikselle.

        Tietysti olisi ollut vielä parempi, jos olisin saanut viettää myös välitunnit ja ruokatunnin omissa oloissani. Mutta kaipa koululla on olevinaan tiedon jakamisen lisäksi myös sosiaalistava merkitys.

        Mielestäni oppilaan arvosanat riippuvat ainakin peruskoulussa yksinomaan siitä, kuinka hyin hän kykenee oppimaan nippelitietoa ulkoa. Sellainenhan on aspergerille yleensä hyvin helppoa. Minua haukuttiin hikariksi, mikä loukkasi minua, koska en ikinä pyrkinyt saamaan hyviä arvosanoja, enkä koskaan päntännyt kokeisiin. Kokeista saa kiitettäviä arvosanoja valokuvamuistin avulla ihan iisisti.

        Niin, mielestäni se opettajasti toimi vain juuri niin, kuin olisi pitänytkin. Osoitti oikeaa empatiaa ja välittämistä, sekä kiinnostusta.
        Hänen tehtävänsä oli opettaa ja sen hän oli selvästi tajunnutkin; antoi sinulle mahdollisuuden oppia.
        Vai olisiko opellasi ollut jotain omakohtaisia kokemuksia, joiden pohjalta hän ymmärsi...

        Minun negatiivinen suhtautumiseni kouluun juontaa nimenomaan ensimmäisiltä kouluvuosilta ja suuri merkitys oli koulukiusaamisella.
        Näin jälkikäteen ajatellen se, millainen se luokka ja ne olosuhteet, missä aloitin koulun olivat, eivät kestäisi nykyaikana viranomaisen tekemää tarkastusta.
        Yksi opettaja kiusasi minua täysin aiheetta kaikista mahdollisista ja mahdottomista asioista, mitä hän vain keksi.

        Muuten olin oikeastaan aina keskitasoinen oppilas.

        Välitunneista en kovinkaan paljoa välittänyt yleensä.


        "Mielestäni oppilaan arvosanat riippuvat ainakin peruskoulussa yksinomaan siitä, kuinka hyin hän kykenee oppimaan nippelitietoa ulkoa."

        Minun kokemukseni ovat täysin päinvastaiset. Olen kuullut, että eräässä paremmassa/isomassa koulussa oli erikoisryhmä, mihin oli koottu erilaisia ja erikoisia lapsineroja ja tässä ryhmässä he loistivat nippelitiedoillaan.
        Olen kuitenkin käynyt kouluni nt-valtaisissa melko tavallisissa kouluissa, missä ymmärrystä erikoisuuksille ei ollut opettajien, eikä toisten oppilaiden taholta.
        Ala-asteella minun lisäkseni eräällä luokkalaisellani tytöllä oli asperger ja hänen koulunkäyntinsä ja sosiaalinen elämänsä oli varmaankin yhtä helvettiä. Minä olin kuitenkin suhtkoht sosiaalinen, oli kavereita ja olin sentään keskitasoinen koulussa.
        Oli luokallani myös eräs stereotypista assia muistuttava nörtti poika, mutta kyllä hän on niin umpi nt, kuin vain voi olla, eikä hänellä ole ollut koskaan ongelmia missään.

        Nippelitiedoista lähinnä kiusattiin. Minua haukuttiin ja kiusattiin tiedoistani, niin oppilaiden, kuin opettajienkin taholta niin, että piilotin osaamiseni ja aloin pelätä. En uskaltanut tietää mitään.
        Minut haluttiin nähdä huonona ja jos olin jossain hyvä, niin sekin nähtiin ikään, kuin rikoksena muuta yhteisöä kohtaan.

        Kun toisinaan väläyttelin tietojani, ihmeteltiin niiden laajuutta, mutta silloinkaan sitä ei katsottu hyvällä, vaan korkeintaan minut nähtiin friikkinä.


        Olen miettinyt, että nyt, kun leikin nt:ta koko kouluni ajan ja koitin sopeutua... pelkäsin olla oma itseni... vahvuuteni kiellettiin... minua ei ymmärretty, eikä haluttu ymmärtää... kaikki aika käytettiin ymmärtämättömyyden kieltämiseen... pärjäsin silti ihan ok sekä sosiaalisesti, että koulussa... :)

        Ja olenhan hengissä vielä, joten mitään ei ole menetetty!


        "Minua haukuttiin hikariksi, mikä loukkasi minua, koska en ikinä pyrkinyt saamaan hyviä arvosanoja, enkä koskaan päntännyt kokeisiin. Kokeista saa kiitettäviä arvosanoja valokuvamuistin avulla ihan iisisti."

        En ymmärrä, millainen valokuvamuisti voi olla. Minun oppimiseni tapahtuu aina hyvin vaikeaa reittiä. En pysty lainkaan sellaiseen ns. pinnalliseen oppimiseen. Pohdin aina kaikkea hyvin paljon ja pyrin ymmärtämään asian syvemmin. Yksi ongelma on myös se, että jokainen lause tuo mieleen vähän kuin kaiken.

        En pysty vain ymmärtämään, miten joku voi oppia vaikkapa koulukirjan lukemalla asioita noin vain.
        Minä opin vasta sitten, kun olen löytänyt sellaisen sisäisen sanoman, mikä on riippumaton kirjoitetusta tekstistä.
        Olen oppinut vaikkapa Kantin filosofian vasta, kun olen täysin ymmärtänyt(tuntenut), mitä hän tarkoittaa. Silti luultavasti Suomen mittakaavassa ei ole yhtään ihmistä, joka ymmärtäisi Kantin filosofiaa, mutta kuitenkin on monia, jotka saavat hyviä numeroita tätä koskevista kokeista. :)
        Mitä tämä kertoo opiskelusta? Täyttä hulluutta mielestäni.
        Kieltämättä tällaisesta näkemyksestä heijastuu aika voimakkaasti pakkoneuroottinen persoonani.


      • Per Aspera
        ritalin kirjoitti:

        Niin, mielestäni se opettajasti toimi vain juuri niin, kuin olisi pitänytkin. Osoitti oikeaa empatiaa ja välittämistä, sekä kiinnostusta.
        Hänen tehtävänsä oli opettaa ja sen hän oli selvästi tajunnutkin; antoi sinulle mahdollisuuden oppia.
        Vai olisiko opellasi ollut jotain omakohtaisia kokemuksia, joiden pohjalta hän ymmärsi...

        Minun negatiivinen suhtautumiseni kouluun juontaa nimenomaan ensimmäisiltä kouluvuosilta ja suuri merkitys oli koulukiusaamisella.
        Näin jälkikäteen ajatellen se, millainen se luokka ja ne olosuhteet, missä aloitin koulun olivat, eivät kestäisi nykyaikana viranomaisen tekemää tarkastusta.
        Yksi opettaja kiusasi minua täysin aiheetta kaikista mahdollisista ja mahdottomista asioista, mitä hän vain keksi.

        Muuten olin oikeastaan aina keskitasoinen oppilas.

        Välitunneista en kovinkaan paljoa välittänyt yleensä.


        "Mielestäni oppilaan arvosanat riippuvat ainakin peruskoulussa yksinomaan siitä, kuinka hyin hän kykenee oppimaan nippelitietoa ulkoa."

        Minun kokemukseni ovat täysin päinvastaiset. Olen kuullut, että eräässä paremmassa/isomassa koulussa oli erikoisryhmä, mihin oli koottu erilaisia ja erikoisia lapsineroja ja tässä ryhmässä he loistivat nippelitiedoillaan.
        Olen kuitenkin käynyt kouluni nt-valtaisissa melko tavallisissa kouluissa, missä ymmärrystä erikoisuuksille ei ollut opettajien, eikä toisten oppilaiden taholta.
        Ala-asteella minun lisäkseni eräällä luokkalaisellani tytöllä oli asperger ja hänen koulunkäyntinsä ja sosiaalinen elämänsä oli varmaankin yhtä helvettiä. Minä olin kuitenkin suhtkoht sosiaalinen, oli kavereita ja olin sentään keskitasoinen koulussa.
        Oli luokallani myös eräs stereotypista assia muistuttava nörtti poika, mutta kyllä hän on niin umpi nt, kuin vain voi olla, eikä hänellä ole ollut koskaan ongelmia missään.

        Nippelitiedoista lähinnä kiusattiin. Minua haukuttiin ja kiusattiin tiedoistani, niin oppilaiden, kuin opettajienkin taholta niin, että piilotin osaamiseni ja aloin pelätä. En uskaltanut tietää mitään.
        Minut haluttiin nähdä huonona ja jos olin jossain hyvä, niin sekin nähtiin ikään, kuin rikoksena muuta yhteisöä kohtaan.

        Kun toisinaan väläyttelin tietojani, ihmeteltiin niiden laajuutta, mutta silloinkaan sitä ei katsottu hyvällä, vaan korkeintaan minut nähtiin friikkinä.


        Olen miettinyt, että nyt, kun leikin nt:ta koko kouluni ajan ja koitin sopeutua... pelkäsin olla oma itseni... vahvuuteni kiellettiin... minua ei ymmärretty, eikä haluttu ymmärtää... kaikki aika käytettiin ymmärtämättömyyden kieltämiseen... pärjäsin silti ihan ok sekä sosiaalisesti, että koulussa... :)

        Ja olenhan hengissä vielä, joten mitään ei ole menetetty!


        "Minua haukuttiin hikariksi, mikä loukkasi minua, koska en ikinä pyrkinyt saamaan hyviä arvosanoja, enkä koskaan päntännyt kokeisiin. Kokeista saa kiitettäviä arvosanoja valokuvamuistin avulla ihan iisisti."

        En ymmärrä, millainen valokuvamuisti voi olla. Minun oppimiseni tapahtuu aina hyvin vaikeaa reittiä. En pysty lainkaan sellaiseen ns. pinnalliseen oppimiseen. Pohdin aina kaikkea hyvin paljon ja pyrin ymmärtämään asian syvemmin. Yksi ongelma on myös se, että jokainen lause tuo mieleen vähän kuin kaiken.

        En pysty vain ymmärtämään, miten joku voi oppia vaikkapa koulukirjan lukemalla asioita noin vain.
        Minä opin vasta sitten, kun olen löytänyt sellaisen sisäisen sanoman, mikä on riippumaton kirjoitetusta tekstistä.
        Olen oppinut vaikkapa Kantin filosofian vasta, kun olen täysin ymmärtänyt(tuntenut), mitä hän tarkoittaa. Silti luultavasti Suomen mittakaavassa ei ole yhtään ihmistä, joka ymmärtäisi Kantin filosofiaa, mutta kuitenkin on monia, jotka saavat hyviä numeroita tätä koskevista kokeista. :)
        Mitä tämä kertoo opiskelusta? Täyttä hulluutta mielestäni.
        Kieltämättä tällaisesta näkemyksestä heijastuu aika voimakkaasti pakkoneuroottinen persoonani.

        Filosofia vaatiikin syvällistä sisäistämistä ja on siksi minulle vaikeaa ja aikaaviepää. Voi jopa sanoa että sen sisäistäminen on minulle täysin mahdotonta, ellen pysty jotenkin peilaamaan filosofiaa todellisiin, konkreettisiin tilanteisiin. Teoreettinen filosofia on täyttä hepreaa, mutta esimerkiksi Timo Airaksisen käytännöllinen filosofia ja etiikka on innostavaa.

        En tiedä, millaisia asioita koulussa nykyään opetetaan, mutta ainakin 70-luvulla se oli lähinnä nippelitiedon ulkoa opettelua. Kokeista sai hyviä arvosanoja kun muisti ulkoa jokien ja kaupunkien nimiä, vuosilukuja, eläinlajeja jne. Tiedon soveltamista ei tarvittu oikeastaan lainkaan.

        Valokuvamuisti on sellainen, että kun lukee kerran oppikirjan sivun, sen jälkeen sitä pystyy siteeramaan sanasta sanaan. Sivun voi nähdä mielessään melkein sellaisenaan, vähän kuin aivoissa olisi lunttilappu. Toimii verrattoman hyvin, jos opeteltavaa on vain parin luvun verran, kuten ala-asteella tyypillisesti oli. Yliopiston satojen sivujen tenttikirjoja en tietenkään pysty omaksumaan samalla metodilla, se vaatisi jo savant-kykyjä.


      • oli semmoista

        että vain olin koulussa,hiljaa jne. En oppinut käytännössä mitään yhtä oppiainetta lukuun ottamatta (englannin kieli). Pointti oli siinä että korvani vaan sulkeutuivat ja olisin joutunut kotona opettelemaan saman uudelleen mikä opetettiin. Se usein jäi puolitiehen koska keskittyminen ei pelannut. Toisaalta koulu meni aina keskinkertaisella menestyksellä. Että ei se taida kovin vaativaa olla loppujen lopuksi kun jos on hiljaa niin keskittymishäiriöt jää huomaamatta.


      • Missä sanoi?

        "Kuten Per Aspera tuolla sanoi, niin täysin toisessa huoneessa yksinään olisi helpointa".

        ... niin mitä sanoi?


      • Per Aspera
        Missä sanoi? kirjoitti:

        "Kuten Per Aspera tuolla sanoi, niin täysin toisessa huoneessa yksinään olisi helpointa".

        ... niin mitä sanoi?

        ...että opettaja laittoi minut yksin koulun kirjastoon opiskelemaan kun huomasi, etten pysty keskittymään luokkahuoneen hälinässä, vaikka haluni oppia oli kova.


      • ratkaisulta
        Per Aspera kirjoitti:

        ...että opettaja laittoi minut yksin koulun kirjastoon opiskelemaan kun huomasi, etten pysty keskittymään luokkahuoneen hälinässä, vaikka haluni oppia oli kova.

        toisin on Auroran sairaalakoulussa, jossa asperger-lapseni raahattiin väkisin vessasta rauhattomaan luokkaan. Keskittymistä autettiin sillä, että kiellettiin kaikki mieluisat aineet, kuten kuvaamataito, musiikki, urheilu, käsityöt, kielet - periaatteessa vain matikkaa ja äidinkieltä saa opiskella. Äidinkielessä piti kirjoittaa, mitä ikäviä ajatuksia mielessä liikkuu. Kun kirjoitti, että sairaalahoito on kidutusta, sitä ei hyväksytty ja sanottiin, että lapsi on huonokuntoinen. Niimpä lapsen piti opetella valehtelemaan. Kun yritin sairaalassa käydessäni auttaa lasta läksyissä, se kiellettiin. Syyksi sanottiin, että ei voida selvittää lapsen tilaa, jos autan.


      • ritalin
        Per Aspera kirjoitti:

        Filosofia vaatiikin syvällistä sisäistämistä ja on siksi minulle vaikeaa ja aikaaviepää. Voi jopa sanoa että sen sisäistäminen on minulle täysin mahdotonta, ellen pysty jotenkin peilaamaan filosofiaa todellisiin, konkreettisiin tilanteisiin. Teoreettinen filosofia on täyttä hepreaa, mutta esimerkiksi Timo Airaksisen käytännöllinen filosofia ja etiikka on innostavaa.

        En tiedä, millaisia asioita koulussa nykyään opetetaan, mutta ainakin 70-luvulla se oli lähinnä nippelitiedon ulkoa opettelua. Kokeista sai hyviä arvosanoja kun muisti ulkoa jokien ja kaupunkien nimiä, vuosilukuja, eläinlajeja jne. Tiedon soveltamista ei tarvittu oikeastaan lainkaan.

        Valokuvamuisti on sellainen, että kun lukee kerran oppikirjan sivun, sen jälkeen sitä pystyy siteeramaan sanasta sanaan. Sivun voi nähdä mielessään melkein sellaisenaan, vähän kuin aivoissa olisi lunttilappu. Toimii verrattoman hyvin, jos opeteltavaa on vain parin luvun verran, kuten ala-asteella tyypillisesti oli. Yliopiston satojen sivujen tenttikirjoja en tietenkään pysty omaksumaan samalla metodilla, se vaatisi jo savant-kykyjä.

        Minulle oppiminen on sitä helpompaa, mitä filosofisempaa se on.
        Minulla on tarve tietää "miksi" ja siksi nimenomaan selkeät väitteet: tämä on näin, koska tuo noin(lumeperustelu), eivät kuulostaa loogisilta, enkä pysty kiinnostumaan, enkä muistamaan epäloogista kuvaa.

        Nykyään koulussa on mielestäni ainakin tehtävän työn määrä kasvanut ja erityisesti opintojen etenemisnopeus on kasvanut voimakkaasti minun koulu ajoistani. Teoreettisella puolella ollaan menty yhä enemmän siihen, että asiat huitaistaan vain nopeasti läpi sen enempää miettimättä.
        Olen kuullut, että aiemmin on kouluissa ulkoa-opettelu ollut yleisempää. Kyllähän minun koulu aikana vielä vähän oli ulkoa opettelua, mutta kuitenkin vähemmän.

        Peruskoulussa oikeastaan painotettiin sitä, kuinka nippelitiedot olivat merkityksettömiä ja "kokonaisuuden"(epäloogisen kuvan) ymmärtäminen oli tärkeintä.
        Nippelitiedoistani ei ollut yleensä mitään hyötyä ja yleensä ne nähtiin lähinnä haittatekijänä.

        Hmmm. Valokuvamuisti kuulostaa ihan käytännölliseltä. Minäkin huomasin joskus jo aika nuorena muistavani kirjan sivut kuvina.
        Ylä-asteella, kun luettavaa kokeisiin oli yleensä noin 50 sivua, muistin osan sivuista valokuvina, luettuani koe-alueen yleensä kolme kertaa.
        Minä tarvitsen yleensä toistoja oppimisessa. Lukiossa tämä oli ongelma, koska siellä asiat käytiin läpi hyvin nopeasti ja pinnallisesti ja kokeisiin oli satoja sivuja luettavaa.

        Tällöin minulle todettiin, että "ei enää voida lukea, niin kuin ala-asteella, että luettaisiin koe-alue läpi useasti". Sitten luin, että Wittgensteinillä oli sama ongelma, kuin minulla. :)
        Jokainen oppii tavallaan, eikä ole todellakaan oikein, eikä viisasta karsia erilaisia oppimistapoja pois vain siksi, että pinnallinen vauhti näyttää hyvältä tilastoissa.

        Vielä voisin lisätä, että ammatillisessa oppilaitoksessa olen sitä vahvemmalla, mitä teoreettisempi ala on kyseessä. Kun mennään käytännön ammattiopintoihin, pärjään huonosti. Eli yliopistossa olisin suhteessa muihin parempi koulussa, kuin olisin ammattikoulussa. :)


        Anteeksi muuten siitä, että olin näemmä tyhmyyksissäni huomaamattani vihjannut epäsuoraan sinun olevan häiriintynyt. :/


      • ritalin

      • ylläpitoa
        ritalin kirjoitti:

        Minulle oppiminen on sitä helpompaa, mitä filosofisempaa se on.
        Minulla on tarve tietää "miksi" ja siksi nimenomaan selkeät väitteet: tämä on näin, koska tuo noin(lumeperustelu), eivät kuulostaa loogisilta, enkä pysty kiinnostumaan, enkä muistamaan epäloogista kuvaa.

        Nykyään koulussa on mielestäni ainakin tehtävän työn määrä kasvanut ja erityisesti opintojen etenemisnopeus on kasvanut voimakkaasti minun koulu ajoistani. Teoreettisella puolella ollaan menty yhä enemmän siihen, että asiat huitaistaan vain nopeasti läpi sen enempää miettimättä.
        Olen kuullut, että aiemmin on kouluissa ulkoa-opettelu ollut yleisempää. Kyllähän minun koulu aikana vielä vähän oli ulkoa opettelua, mutta kuitenkin vähemmän.

        Peruskoulussa oikeastaan painotettiin sitä, kuinka nippelitiedot olivat merkityksettömiä ja "kokonaisuuden"(epäloogisen kuvan) ymmärtäminen oli tärkeintä.
        Nippelitiedoistani ei ollut yleensä mitään hyötyä ja yleensä ne nähtiin lähinnä haittatekijänä.

        Hmmm. Valokuvamuisti kuulostaa ihan käytännölliseltä. Minäkin huomasin joskus jo aika nuorena muistavani kirjan sivut kuvina.
        Ylä-asteella, kun luettavaa kokeisiin oli yleensä noin 50 sivua, muistin osan sivuista valokuvina, luettuani koe-alueen yleensä kolme kertaa.
        Minä tarvitsen yleensä toistoja oppimisessa. Lukiossa tämä oli ongelma, koska siellä asiat käytiin läpi hyvin nopeasti ja pinnallisesti ja kokeisiin oli satoja sivuja luettavaa.

        Tällöin minulle todettiin, että "ei enää voida lukea, niin kuin ala-asteella, että luettaisiin koe-alue läpi useasti". Sitten luin, että Wittgensteinillä oli sama ongelma, kuin minulla. :)
        Jokainen oppii tavallaan, eikä ole todellakaan oikein, eikä viisasta karsia erilaisia oppimistapoja pois vain siksi, että pinnallinen vauhti näyttää hyvältä tilastoissa.

        Vielä voisin lisätä, että ammatillisessa oppilaitoksessa olen sitä vahvemmalla, mitä teoreettisempi ala on kyseessä. Kun mennään käytännön ammattiopintoihin, pärjään huonosti. Eli yliopistossa olisin suhteessa muihin parempi koulussa, kuin olisin ammattikoulussa. :)


        Anteeksi muuten siitä, että olin näemmä tyhmyyksissäni huomaamattani vihjannut epäsuoraan sinun olevan häiriintynyt. :/

        jotta se kehittyy. Aiheesta on julkaistu suomen kielelläkin kirja. Valokuvamuistin ansiosta minulle on ollut helppoa palata lukemalleni sivulle ilman kirjanmerkkiä.

        Olisin varmaan hyödyntänyt paremmin valokuvamuistiani, jos olisin aikoinani tiedostanut sen. Uskon kuitenkin alitajuisesti ohjautuneeni nykyiseen ammattiini juuri tämän ominaisuuteni vuoksi.

        Vielä voisin todeta, että ajatellessani sanoin olen auttamattoman hidas, mutta ajatellessani kuvin kaikki tapahtuu salamannopeasti - näin myös filosofiassa. Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?


      • ritalin
        ylläpitoa kirjoitti:

        jotta se kehittyy. Aiheesta on julkaistu suomen kielelläkin kirja. Valokuvamuistin ansiosta minulle on ollut helppoa palata lukemalleni sivulle ilman kirjanmerkkiä.

        Olisin varmaan hyödyntänyt paremmin valokuvamuistiani, jos olisin aikoinani tiedostanut sen. Uskon kuitenkin alitajuisesti ohjautuneeni nykyiseen ammattiini juuri tämän ominaisuuteni vuoksi.

        Vielä voisin todeta, että ajatellessani sanoin olen auttamattoman hidas, mutta ajatellessani kuvin kaikki tapahtuu salamannopeasti - näin myös filosofiassa. Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?

        Kyllä minäkin muistan palata oikealle sivulle ilman kirjanmerkkiä pidemmänkin ajan päästä.

        "Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?"

        Hänellä oli vain yksi valmis teos. Se ei käsitellyt näkemistä.


      • ritalin
        ylläpitoa kirjoitti:

        jotta se kehittyy. Aiheesta on julkaistu suomen kielelläkin kirja. Valokuvamuistin ansiosta minulle on ollut helppoa palata lukemalleni sivulle ilman kirjanmerkkiä.

        Olisin varmaan hyödyntänyt paremmin valokuvamuistiani, jos olisin aikoinani tiedostanut sen. Uskon kuitenkin alitajuisesti ohjautuneeni nykyiseen ammattiini juuri tämän ominaisuuteni vuoksi.

        Vielä voisin todeta, että ajatellessani sanoin olen auttamattoman hidas, mutta ajatellessani kuvin kaikki tapahtuu salamannopeasti - näin myös filosofiassa. Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?

        Kyllä minäkin muistan palata oikealle sivulle ilman kirjanmerkkiä pidemmänkin ajan päästä.

        "Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?"

        Hänellä oli vain yksi valmis teos. Se ei käsitellyt näkemistä.

        Minä ajattelen kuvina, kokonaisuuksina.


      • lukenut?
        ritalin kirjoitti:

        Kyllä minäkin muistan palata oikealle sivulle ilman kirjanmerkkiä pidemmänkin ajan päästä.

        "Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?"

        Hänellä oli vain yksi valmis teos. Se ei käsitellyt näkemistä.

        Minä ajattelen kuvina, kokonaisuuksina.

        Tractatus logico-philosophicus eli Loogis-filosofinen tutkielma. Suomentanut Heikki Nyman. WSOY, Helsinki 1971. (5. painos 1997.) [Tractatus Logico-Philosophicus, 1921.] ISBN 951-0-12171-1


      • Wikipedia?
        ritalin kirjoitti:

        Kyllä minäkin muistan palata oikealle sivulle ilman kirjanmerkkiä pidemmänkin ajan päästä.

        "Niin mikä olikaan Wittgensteinillä hänen pääteoksesensa - eikö se käsitellytkin näkemistä?"

        Hänellä oli vain yksi valmis teos. Se ei käsitellyt näkemistä.

        Minä ajattelen kuvina, kokonaisuuksina.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tractatus_logico-philosophicus


      • ritalin
        lukenut? kirjoitti:

        Tractatus logico-philosophicus eli Loogis-filosofinen tutkielma. Suomentanut Heikki Nyman. WSOY, Helsinki 1971. (5. painos 1997.) [Tractatus Logico-Philosophicus, 1921.] ISBN 951-0-12171-1

        on tainnut käydä.


      • ritalin
        Wikipedia? kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tractatus_logico-philosophicus

        Harva ymmärtää näitä teoksia. Mielestäni muista lähteistä, kuin kirjoittajan itse kirjoittamista, ei kannata lähteä kirjoituksista lukemaan tulkintoja.

        Wikipediassa esim. puhutaan pää-lauseista, mitkä luetellaan artikkelin alussa. Mitään pää-lauseita ei kirjan filosofian mukaan voi ollakaan.

        Näkemisestä tuolla wikipediassa ei taidettu mitään puhuakaan.


      • Miten mahdollista,
        ratkaisulta kirjoitti:

        toisin on Auroran sairaalakoulussa, jossa asperger-lapseni raahattiin väkisin vessasta rauhattomaan luokkaan. Keskittymistä autettiin sillä, että kiellettiin kaikki mieluisat aineet, kuten kuvaamataito, musiikki, urheilu, käsityöt, kielet - periaatteessa vain matikkaa ja äidinkieltä saa opiskella. Äidinkielessä piti kirjoittaa, mitä ikäviä ajatuksia mielessä liikkuu. Kun kirjoitti, että sairaalahoito on kidutusta, sitä ei hyväksytty ja sanottiin, että lapsi on huonokuntoinen. Niimpä lapsen piti opetella valehtelemaan. Kun yritin sairaalassa käydessäni auttaa lasta läksyissä, se kiellettiin. Syyksi sanottiin, että ei voida selvittää lapsen tilaa, jos autan.

        että Suomessa voi joutua tuollaiseen kurimukseen? Lapsi parka kärsii. Ja miksi? Saavatko nuo 'hoitajat' jonkinlaista itsetuntonsa kohotusta, kun onnistuvat latistamaan lapsen innostuksen, leimattuaan hänet kykenemättömäksi elämään omaa elämäänsä? Mitä olet yrittänyt tehdä tilanteen korjaamiseksi?

        Assi, joka olisi mieluummin kuollut, kuin laitettu tuollaiseen kidutuskammioon, nyt 44-vuotias ja kaikinpuolin kohtalaisesti menestyvä.


      • filosofi
        ritalin kirjoitti:

        Harva ymmärtää näitä teoksia. Mielestäni muista lähteistä, kuin kirjoittajan itse kirjoittamista, ei kannata lähteä kirjoituksista lukemaan tulkintoja.

        Wikipediassa esim. puhutaan pää-lauseista, mitkä luetellaan artikkelin alussa. Mitään pää-lauseita ei kirjan filosofian mukaan voi ollakaan.

        Näkemisestä tuolla wikipediassa ei taidettu mitään puhuakaan.

        olet oikeassa - pitää referoida kirjaa - ei wikipediaa. Mutta en löytänyt kirjaa netistä. Sikisi lainasin wikipediasta. Kirja on pieni. Kappaleet jaoteltu numeroittain kuin katekismuksessa. Joten siitä on helppo keskustella. Lainaa kirja kirjastosta, niin keskustellaan kohdasta 3. Tosiseikkojen loogiset kuvat ovat ajatuksia.

        Sopiiko?


      • ritalin
        filosofi kirjoitti:

        olet oikeassa - pitää referoida kirjaa - ei wikipediaa. Mutta en löytänyt kirjaa netistä. Sikisi lainasin wikipediasta. Kirja on pieni. Kappaleet jaoteltu numeroittain kuin katekismuksessa. Joten siitä on helppo keskustella. Lainaa kirja kirjastosta, niin keskustellaan kohdasta 3. Tosiseikkojen loogiset kuvat ovat ajatuksia.

        Sopiiko?

        Voin keskustella asiasta hetimmiten. Täällä autismi-palstalla, vai jossain muualla?


      • filosofi

    • ylemmyydentuntoinen

      asenne? Miksi haluat kysellä vain ympäristöltä, mikset meiltä asseilta? Et varmaan tarkoituksella halveksinut, se vain tuli automaattisesti - ajattelet meitä 'hoidon kohteina', 'ohjattavina', et ihmisinä erityisominaisuuksinemme?

      Minulle koulunkäynti oli sosiaalisesti kaoottista ja pelottavaa, mutta pärjäsin kaikissa aineissa, paitsi liikunnassa. Usein olin luokan paras oppilas. Ujouteni voitin vain kykyjeni takia, ajoittain. Piirustustaito, matematiikan taito, kielet, käsityöt, yleinen nippelitieto - olin hyvä niissä. Minut valittiin aina halukkaasti ryhmään, kun oli tietokilpailu kyseessä, mutta olin yleensä viimeisiä kun pesäpallojoukkueita valittiin.

      Inhosin ryhmätöitä. En uskaltanut/osannut sanoa mitään, ja koko tilanne suututti minua. Koin sen tahalliseksi kiusaamiseksi opettajan taholta. Mieluiten istuin takanurkassa, josta voin tarkkailla muita, enkä ollut kaikkien silmissä. Tärkeää oli se, että oli oma vakiopaikka. Se, että joskus joutui istumaan missä sattui, oli vaikeaa. Tarvitsin sitä turvallista omaa sopukkaa.

      Pelkäsin silmätikuksi joutumista niin paljon, että jos myöhästyin koulusta, menin takaisin kotiin, tai odotin välituntia, ennenkuin menin tunnille. Olisi varmaan ollut hyvä, jos joku olisi antanut kirjalliset ohjeet, miten toimia: koputa ovelle, avaa ovi, sano... jne. Tuollaiset stressaavat tilanteet olisivat ehkä tulleet helpommiksi, jos olisi saanut harjoitella, tietoisesti.

      • kettunen.

        olipa mieletöntä todeta, että ihan oikeasti joku muukin on ollut samanlainen kuin minä! Minulle koulun käynti oli juuri tuota, toimin ihan samoin kuin sinä. En ole live elämässä koskaan tuntenut muita asseja kuin oma lapseni, joten kyllä se vaan kummasti helpottaa vaikka vain edes netistä lukemalla jonkun toisen kokemuksia jotka ovat samanlaisia.
        Kun muuten on koko ikänsä tuntenut ja luullut olevansa kuta kuinkin ainoa näin totaalisen friikki...Nyt kun ymmärrän miksi ja mitkä asiat olisivat helpottaneen omaa elämääni, voin helpottaa omalla opillani lastani, ja todella kirjoitan hänelle kirjallisia ohjeita miten tehdä tai sanoa missäkin tilanteessa. Se auttaa niin paljon, että on saanut sosiaalista elämää ja kykenee pienten muistilappujen varassa hoitaan aivan normaaleita kouluasioita.


      • vastaavia kokemuksia...
        kettunen. kirjoitti:

        olipa mieletöntä todeta, että ihan oikeasti joku muukin on ollut samanlainen kuin minä! Minulle koulun käynti oli juuri tuota, toimin ihan samoin kuin sinä. En ole live elämässä koskaan tuntenut muita asseja kuin oma lapseni, joten kyllä se vaan kummasti helpottaa vaikka vain edes netistä lukemalla jonkun toisen kokemuksia jotka ovat samanlaisia.
        Kun muuten on koko ikänsä tuntenut ja luullut olevansa kuta kuinkin ainoa näin totaalisen friikki...Nyt kun ymmärrän miksi ja mitkä asiat olisivat helpottaneen omaa elämääni, voin helpottaa omalla opillani lastani, ja todella kirjoitan hänelle kirjallisia ohjeita miten tehdä tai sanoa missäkin tilanteessa. Se auttaa niin paljon, että on saanut sosiaalista elämää ja kykenee pienten muistilappujen varassa hoitaan aivan normaaleita kouluasioita.

        löytyy...

        lue erään assin kokemuksista Oiva Ikosen, Johanna Juvosen ja Terhi Ojalan toimittamasta "Kohtaamisia koulupolulla - Kasvun ja oppimisen tukeminen" (Ps kustannus 2002) toksesta.

        löytynee kirjastoista...


      • kettunen.
        vastaavia kokemuksia... kirjoitti:

        löytyy...

        lue erään assin kokemuksista Oiva Ikosen, Johanna Juvosen ja Terhi Ojalan toimittamasta "Kohtaamisia koulupolulla - Kasvun ja oppimisen tukeminen" (Ps kustannus 2002) toksesta.

        löytynee kirjastoista...

        kiitos kirjavinkistä :)


      • ihana vanhempi!
        kettunen. kirjoitti:

        olipa mieletöntä todeta, että ihan oikeasti joku muukin on ollut samanlainen kuin minä! Minulle koulun käynti oli juuri tuota, toimin ihan samoin kuin sinä. En ole live elämässä koskaan tuntenut muita asseja kuin oma lapseni, joten kyllä se vaan kummasti helpottaa vaikka vain edes netistä lukemalla jonkun toisen kokemuksia jotka ovat samanlaisia.
        Kun muuten on koko ikänsä tuntenut ja luullut olevansa kuta kuinkin ainoa näin totaalisen friikki...Nyt kun ymmärrän miksi ja mitkä asiat olisivat helpottaneen omaa elämääni, voin helpottaa omalla opillani lastani, ja todella kirjoitan hänelle kirjallisia ohjeita miten tehdä tai sanoa missäkin tilanteessa. Se auttaa niin paljon, että on saanut sosiaalista elämää ja kykenee pienten muistilappujen varassa hoitaan aivan normaaleita kouluasioita.

        Minun äitini ei välittänyt - siitä kerskui kavereilleen, että olin hyvä koulussa, mutta jos joku olisi sanonut, etten sopeutunut, hän olisi mennyt aivan lukkoon. Eihän nyt hänen lapsensa voi olla 'omituinen'.

        Sen muistan kouluajoilta, että ensimmäisillä luokilla oli joskus ulkoilupäivä. Menimme läheiseen metsään, ja pelasimme pelejä, ja vietimme aikaa vapaasti. Minulle se oli painajaista. En osannut ollenkaan tajuta, mitä olisi pitänyt tehdä. Muut kiljuivat innoissaan, kun oli aika lähteä sinne (muistaakseni sen leikkipaikan nimi oli Ketunkallio), minä aloin miettiä, voisinko äkkiä sairastua. Jos retkestä kerrottiin etukäteen, olin sen päivän sairaana. Luokkaretket olivat samantapaisia, paitsi, jos ne oli hyvin suunniteltu, eikä jäänyt sitä 'vapaata aikaa'.

        Vapaa-aika kotona taas oli ihana asia. En muista kuin hyvin harvan kerran, jolloin olisin ollut ikävystynyt. Aina oli jotain tekemistä. Useimmat tekemiset oli omissa oloissa, lukien, piirrellen, käsitöitä tehden. Luin tietosanakirjoja kuin romaania. Ja luin romaaneja aika nuorena. Jalna-sarjaa aloin mennä läpi ehkä kahdeksanvuotiaana. Venäläiset klassikot sitten pian perään. Aluksi se oli älyllistä ylvästelyä, mutta nuo teokset osoittautuivat niin mielenkiintoisiksi, että jatkoin klassikkojen ahmimista kautta kouluaikojen.


      • deianna

        Olen pahoillani, en tarkoittanut viestilläni osoittaa alaspäinkatsoen, olen erittäin kiitollinen nimenomaan asianosaisilta saamiini vastauksiin.
        En myöskään tarkoittanut esineellistää teitä kohteiksi.
        Siitä anteeksipyyntöni.

        Nimenomaan noita kuvailemiasi tunteita oppijan silmin nähtynä hain. Toimin ala-asteikäisten lasten parissa, ehkä sen takia otin kysymyksessäni liiankin "opettajan roolin"

        Välillä on todella vaikeaa aspergerlasta ohjata. Heidät kun näkee niin lahjakkaina ja persoonallisina yksilöinä. Usein motivoituaan erittäin tunnollisina oppijoina ja ihmisinä.

        Heidän (teidän) kanssaan tulee välillä unohdettua kohdat joissa tuki oli tarpeen, samoin kuin kartoittaa nämä tuen alueet,
        liian usein tulee katsottua näitäkin lapsia erittäin lahjakkaina oppilaina (ilman minkään sortin "ongelmia") unohtaen miksi he oikeastaan ovat erityisluokalla.


      • assimainen
        deianna kirjoitti:

        Olen pahoillani, en tarkoittanut viestilläni osoittaa alaspäinkatsoen, olen erittäin kiitollinen nimenomaan asianosaisilta saamiini vastauksiin.
        En myöskään tarkoittanut esineellistää teitä kohteiksi.
        Siitä anteeksipyyntöni.

        Nimenomaan noita kuvailemiasi tunteita oppijan silmin nähtynä hain. Toimin ala-asteikäisten lasten parissa, ehkä sen takia otin kysymyksessäni liiankin "opettajan roolin"

        Välillä on todella vaikeaa aspergerlasta ohjata. Heidät kun näkee niin lahjakkaina ja persoonallisina yksilöinä. Usein motivoituaan erittäin tunnollisina oppijoina ja ihmisinä.

        Heidän (teidän) kanssaan tulee välillä unohdettua kohdat joissa tuki oli tarpeen, samoin kuin kartoittaa nämä tuen alueet,
        liian usein tulee katsottua näitäkin lapsia erittäin lahjakkaina oppilaina (ilman minkään sortin "ongelmia") unohtaen miksi he oikeastaan ovat erityisluokalla.

        Suuttuminen kuulunee assiuteen. Kerran aloin ison väittelyn, kun toiselta lipsahti sana 'mutta' väärään paikkaan.

        Kuulostat ihanteelliselta opettajalta minkälaiselle lapselle tahansa. Yrität ymmärtää, ja varmaan ymmärrätkin. Empatiakyky lienee vahvuutesi. Meillä se on heikko.

        Yksi asia, josta ehkä olisi ollut minulle apua lapsena, olisi ollut vihkonen, johon olisi ollut koottuna tilanteita rooleineen ja fraaseineen; vierailu terveyskeskuksessa, hautajaiset, häät, kaupassa asiointi, taksin soittaminen, junalipun osto, kahvilla tädin luona, jne jne. En tiedä, olisiko sellaisen voinut tehdä ryhmätyönä (inhosin ryhmätyötä), vai olisiko ollut parempi opettajan se koota. Noita tilanteita olisi sitten voinut vaikka näytellä luokassa. Jos erityisluokalla on monenlaista oppilasta, joidenkin mielestä tuo voi kyllä olla tosi tylsää! Minua se luullakseni olisi auttanut.


      • toimii assien kanssa
        assimainen kirjoitti:

        Suuttuminen kuulunee assiuteen. Kerran aloin ison väittelyn, kun toiselta lipsahti sana 'mutta' väärään paikkaan.

        Kuulostat ihanteelliselta opettajalta minkälaiselle lapselle tahansa. Yrität ymmärtää, ja varmaan ymmärrätkin. Empatiakyky lienee vahvuutesi. Meillä se on heikko.

        Yksi asia, josta ehkä olisi ollut minulle apua lapsena, olisi ollut vihkonen, johon olisi ollut koottuna tilanteita rooleineen ja fraaseineen; vierailu terveyskeskuksessa, hautajaiset, häät, kaupassa asiointi, taksin soittaminen, junalipun osto, kahvilla tädin luona, jne jne. En tiedä, olisiko sellaisen voinut tehdä ryhmätyönä (inhosin ryhmätyötä), vai olisiko ollut parempi opettajan se koota. Noita tilanteita olisi sitten voinut vaikka näytellä luokassa. Jos erityisluokalla on monenlaista oppilasta, joidenkin mielestä tuo voi kyllä olla tosi tylsää! Minua se luullakseni olisi auttanut.

        Olet oikeassa - auktoriteetiksi ei opettajan kannata ryhtyä pienienkään assien kanssa. Se voi estää yhteistyön.

        Olen aina vihannut auktoriteetteja - tietämättä, että se kuuluu assiuteen.

        Uusimmat opetusmenetelmät kieltävät assin yläpuolelle asettumisen. Opettajan pitäisi asettua amerikkalaisten pedagogien mukaan jopa assin alapuolelle ja tyhmäksi. Ennen menetelmää kutsuttiin sokraattiseksi menetelmäksi, jossa opettaja kyselee tyhmiä ja oppija saa panna kykynsä likoon!

        Tästä menetelmästä kertoo uusi elokuva. Lisää aiheesta mm. assijorinat - sivuilla.

        http://assijorinat.blogspot.com/


      • deianna
        assimainen kirjoitti:

        Suuttuminen kuulunee assiuteen. Kerran aloin ison väittelyn, kun toiselta lipsahti sana 'mutta' väärään paikkaan.

        Kuulostat ihanteelliselta opettajalta minkälaiselle lapselle tahansa. Yrität ymmärtää, ja varmaan ymmärrätkin. Empatiakyky lienee vahvuutesi. Meillä se on heikko.

        Yksi asia, josta ehkä olisi ollut minulle apua lapsena, olisi ollut vihkonen, johon olisi ollut koottuna tilanteita rooleineen ja fraaseineen; vierailu terveyskeskuksessa, hautajaiset, häät, kaupassa asiointi, taksin soittaminen, junalipun osto, kahvilla tädin luona, jne jne. En tiedä, olisiko sellaisen voinut tehdä ryhmätyönä (inhosin ryhmätyötä), vai olisiko ollut parempi opettajan se koota. Noita tilanteita olisi sitten voinut vaikka näytellä luokassa. Jos erityisluokalla on monenlaista oppilasta, joidenkin mielestä tuo voi kyllä olla tosi tylsää! Minua se luullakseni olisi auttanut.

        Hienoa lukea vastauksia, juuri käytännön vinkkejä ja kuulla kohtaloita. Kiitos siitä kaikille teille.

        Millaista "työrauhaa" itse tunsit kouluaikana tarvitsevasi? Pienryhmämme käsittää oppilaita joilla on esimerkiksi ad/hd:ta ja käyttäytymisvaikeuksia todettu. Pelkään näiden vaikutusta, sillä on todella vaikeaa pitää työrauhaa yllä. Tuntuuko ajatus stressaavalta ja kuinka voin auttaa jaksamista, ottaen huomioon etten opetustilanteiksi ketään voi "eristää". Ei nimittäin tule kysymykseen että asperger -lapsen pitäisi kärsiä muiden keskittymiskyvynpuutteesta.
        Hänet haluan huomioida yhtälailla ihmisenä.


      • deianna
        assimainen kirjoitti:

        Suuttuminen kuulunee assiuteen. Kerran aloin ison väittelyn, kun toiselta lipsahti sana 'mutta' väärään paikkaan.

        Kuulostat ihanteelliselta opettajalta minkälaiselle lapselle tahansa. Yrität ymmärtää, ja varmaan ymmärrätkin. Empatiakyky lienee vahvuutesi. Meillä se on heikko.

        Yksi asia, josta ehkä olisi ollut minulle apua lapsena, olisi ollut vihkonen, johon olisi ollut koottuna tilanteita rooleineen ja fraaseineen; vierailu terveyskeskuksessa, hautajaiset, häät, kaupassa asiointi, taksin soittaminen, junalipun osto, kahvilla tädin luona, jne jne. En tiedä, olisiko sellaisen voinut tehdä ryhmätyönä (inhosin ryhmätyötä), vai olisiko ollut parempi opettajan se koota. Noita tilanteita olisi sitten voinut vaikka näytellä luokassa. Jos erityisluokalla on monenlaista oppilasta, joidenkin mielestä tuo voi kyllä olla tosi tylsää! Minua se luullakseni olisi auttanut.

        Ainiin, olemme myös ottaneet joka aamuiseksi rutiiniksi kirjata päiväjärjestys taululle. Teemme sen niin että kaikki ovat paikalla ja käymme yhteisesti läpi. Mikä tunti mihinkin aikaan, kaikki muutokset joita saattaa olla (esim. yhteiset päivänavaukset ym.) joka tuntuu toimivan todella hyvin :)


      • yllättävät tilanteet
        deianna kirjoitti:

        Ainiin, olemme myös ottaneet joka aamuiseksi rutiiniksi kirjata päiväjärjestys taululle. Teemme sen niin että kaikki ovat paikalla ja käymme yhteisesti läpi. Mikä tunti mihinkin aikaan, kaikki muutokset joita saattaa olla (esim. yhteiset päivänavaukset ym.) joka tuntuu toimivan todella hyvin :)

        Ennakomattomat tilanteet ovat vaikeimpia ja aiheuttavat haastavaa käytöstä, pitäisi myö ennakoida ennakoimattomat tilanteet ja valmistautua niihin.


      • skarppaamista
        deianna kirjoitti:

        Hienoa lukea vastauksia, juuri käytännön vinkkejä ja kuulla kohtaloita. Kiitos siitä kaikille teille.

        Millaista "työrauhaa" itse tunsit kouluaikana tarvitsevasi? Pienryhmämme käsittää oppilaita joilla on esimerkiksi ad/hd:ta ja käyttäytymisvaikeuksia todettu. Pelkään näiden vaikutusta, sillä on todella vaikeaa pitää työrauhaa yllä. Tuntuuko ajatus stressaavalta ja kuinka voin auttaa jaksamista, ottaen huomioon etten opetustilanteiksi ketään voi "eristää". Ei nimittäin tule kysymykseen että asperger -lapsen pitäisi kärsiä muiden keskittymiskyvynpuutteesta.
        Hänet haluan huomioida yhtälailla ihmisenä.

        Päivän mittaan sosiaalinen stressi kasvaa. Siksi olisi hyvä, että lapsi saisi välillä olla omissa oloissaankin. Välitunnit ovat omaehtoisen sosiaalisen kontaktin paikkoja, ja varmasti olisi hyvä leikkiä yhdessäkin, mutta autismin spektrin lapsi saattaa olla jo aika väsynyt sosiaalisen kontaktin pitoon, joka ei suju häneltä automaattisesti kuin muilta lapsilta, vaan hänen pitää jatkuvasti miettiä miten toimia eri tilanteissa. Siksi olisi yritettävä järjestää lapselle myös omia hetkiä.

        Joskus sellaista tarvitaan kesken oppitunninkin. Silloin olisi hyvä olla rauhallinen nurkka, tai vaikka päästä hetkeksi koulun kirjastoon tekemään koulutöitä. Joskus opettaja voi huomata lapsen levottomuuden ja pyytää lasta vaikka hakemaan jotain tavaraa vahtimestarilta ja näin antaa huomaamattomasti lapselle aikaa rauhoittua.


      • lapsen
        deianna kirjoitti:

        Hienoa lukea vastauksia, juuri käytännön vinkkejä ja kuulla kohtaloita. Kiitos siitä kaikille teille.

        Millaista "työrauhaa" itse tunsit kouluaikana tarvitsevasi? Pienryhmämme käsittää oppilaita joilla on esimerkiksi ad/hd:ta ja käyttäytymisvaikeuksia todettu. Pelkään näiden vaikutusta, sillä on todella vaikeaa pitää työrauhaa yllä. Tuntuuko ajatus stressaavalta ja kuinka voin auttaa jaksamista, ottaen huomioon etten opetustilanteiksi ketään voi "eristää". Ei nimittäin tule kysymykseen että asperger -lapsen pitäisi kärsiä muiden keskittymiskyvynpuutteesta.
        Hänet haluan huomioida yhtälailla ihmisenä.

        Kun huomaa, että lapsi jumiutuu samaan tehtävään, usein auttaa se, että lapsi voi vaikka poistua hetkeksi omiin oloihinsa ja ohan toisenlaisiin toimiin jos mahdollista...


      • ja jumiuttaa lapsen
        deianna kirjoitti:

        Hienoa lukea vastauksia, juuri käytännön vinkkejä ja kuulla kohtaloita. Kiitos siitä kaikille teille.

        Millaista "työrauhaa" itse tunsit kouluaikana tarvitsevasi? Pienryhmämme käsittää oppilaita joilla on esimerkiksi ad/hd:ta ja käyttäytymisvaikeuksia todettu. Pelkään näiden vaikutusta, sillä on todella vaikeaa pitää työrauhaa yllä. Tuntuuko ajatus stressaavalta ja kuinka voin auttaa jaksamista, ottaen huomioon etten opetustilanteiksi ketään voi "eristää". Ei nimittäin tule kysymykseen että asperger -lapsen pitäisi kärsiä muiden keskittymiskyvynpuutteesta.
        Hänet haluan huomioida yhtälailla ihmisenä.

        psukodynaaminen terapia käyttää pakkoa, mutta autistisen lapsen kohdalla pakko johtaa helposti haastavaan käyökseen, josta on vaikea päästä eteenpäin ilman voimakeinoja, jotka lopulta saattavat tuhota lapsen ja opettajan välisen kommunikaation.

        Pitääkin lähestyä koulutehtäviä motivoimalla hänen mielenkiinnon kohteiden kautta. Usein lapsilla on erityisiä mielenkiinnonkohteita. Hän voi löytää myös uusia mielenkiinnon kohteita, joita voidaan valjataa palvelemaan oppimista.


      • haastava käytös
        deianna kirjoitti:

        Hienoa lukea vastauksia, juuri käytännön vinkkejä ja kuulla kohtaloita. Kiitos siitä kaikille teille.

        Millaista "työrauhaa" itse tunsit kouluaikana tarvitsevasi? Pienryhmämme käsittää oppilaita joilla on esimerkiksi ad/hd:ta ja käyttäytymisvaikeuksia todettu. Pelkään näiden vaikutusta, sillä on todella vaikeaa pitää työrauhaa yllä. Tuntuuko ajatus stressaavalta ja kuinka voin auttaa jaksamista, ottaen huomioon etten opetustilanteiksi ketään voi "eristää". Ei nimittäin tule kysymykseen että asperger -lapsen pitäisi kärsiä muiden keskittymiskyvynpuutteesta.
        Hänet haluan huomioida yhtälailla ihmisenä.

        niin löydät lisää tietoa aiheesta


    • wikipediassa

      Usein autismissa kiinnitetään huomio vain ongelmiin. Kuten tämän palstan keskusteluista on tullut esille - autismin kirjo tarjoaa myös voimavaroja lapselle.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/HFA

    • vai asuuko?

      Draamakuntoutuksessa lapsen haastavaa käytöstä ei nujerreta pakolla, perinteisten psykodynaamisten terapioiden tapaan. Draamakuntoutuksessa paneudutaan aluksi aidosti lapsen omaan maailmaan. Näin saavutetaan lapsen luottamus ja kommunikaatiotaso. Tämän jälkeen lapsi voidaan ohjata myös tähän maailmaan ja syntyy pohja tehokkaalle kuntoutukselle. Tulokset draamakuntoutuksesta ovat hämmästyttävän hyviä.

      http://assijorinat.blogspot.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4556
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2089
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      162
      1492
    4. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1472
    5. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      165
      1468
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      258
      1257
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      196
      1174
    8. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1112
    9. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      1037
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      63
      1011
    Aihe