Vatsan kasvu 2. raskaudessa?

Bumble-B

Ajattelin nyt näin aamun iloksi kirjoitella jostain vähän positiivisemmasta asiasta, kuten vatsan kasvusta.

Tuli mieleen kysyä teiltä jotka odotatte vähintään toista lastanne, että onko vatsa kasvanut nopsemmin tai jotenkin pullahtanut helpommin esiin kuin ekassa raskaudessa? Mietin vaan, että jos "sisuskalut" olis ekan raskauden jälkeen löystyneet sen verran että maha tulee esiin helpommin. :) Heh, no tyhmä kysymys mutta kunhan mietin kaikenlaista omaksi ilokseni ja toivon että olis jo sellanen pieni pallomasu että sais oikein kunnon tuntuman tähän raskauteen. :) Jospa jo jouluna näkyis jotakin..

9

7331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta sivusta seuraneena!

Miehen sisko odottaa nyt toista lastaan, viikkoja kasassa reilu 16 ja vatsa on jo aika valtavan kokoinen. Ensimmäinen lapsi on jo 9 vuotta, joten raskauksilla on reilusti väliä ja kroppa on varmasti palautunut niin paljon kun se vain on mahdollista. Ensimmäisen kanssa vatsa alkoi näkyä kuulemma vasta kuukausia myöhemmin, hyvä jos oli saman kokoinen pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Sama juttu myös työkaverilla, joten eiköhän tuossa jutussa ole perää! :) Kyllähän se ensimmäinen raskaus varmasti muovaa vartaloa niin paljon, että toinen raskaus "pullahtaa" helpommin näkyviin. Jouluvatsaa odotellessa siis! :D

• meni näin

Ekassa raskaudessa maha alkoi näkymään kunnolla vasta viimeisellä kuulla. Toisessa - noin vuotta myöhemmin - se pullahti yllättäin viikolla 19 tai 20 ja oli parissa päivässä suurempi kuin ekassa koskaan. Samat äitiysvaatteet eivät mahtuneet. Kolmannessa raskaudessa, lasten ikäero on 4 vuotta, ei maha taas näkynyt läheskään yhtä aikaisin, eikä kasvanut yhtä suureksi. Nyt neljäs raskaus on 12 viikolla, eikä näy vielä yhtään.

Ehkä se venyminenkin vaikuttaa, mutta luulen, ettei se ole koko totuus. Raskaudet ovat yksilöllisiä.

• Ilona*

Kyllä todellakin tuli toisessa raskaudessa esille nopeammin. Jo vkolla 14 oli selvä pömppö ja nyt vkoja 18 3 ja vatsa näkyy jo selvästi kailille.:)

• myös...

Meidän kakkonen sai alkunsa kun esikko oli vasta muutaman kuukauden ikäinen. Vatsa alkoi näkyä selvästi jo rv14 tietämillä, esikoisesta paljon myöhemmin. Mutta loppuraskaudessa mulla oli kakkosesta paljon pienenpi masu kun ekasta. Eli yksilöllistä on. Onnea Bumblelle odotukseen! :))

• emilai

Mukava huomata sinunkin olevan taas täällä :)

Niin tosiaan minä sain syyskuussa 2006 pojan ja nyt odotellaan toista pientä vipeltäjää viikoilla 19 1. Vatsa näkyy aivan selkeästi. Ja on tosiaan mallia rantapallo.

Eli kyllä se selkeästi vaikuttaa, kun kyseessä on toinen raskaus. Tosin minulla saattaa asiaa auttaa myös se, että kohtuni on aivan etukenossa.

Masun kasvun lisäksi liikkeet tuntuvat huomattavasti voimakkaammille kuin ensimmäisessä raskaudessa, paikat antavat helpommin periksi.

• bumblelle=)

ihanaa että olet vihdoin raskaana.Minä olen se joka aika kauan sitten aloitin kesksutelun,missä kysyin mitenkä sen haamuviivan kanssa meni, mutta sillon et ollutkaan raskaana! Joten suuronnitteluni raskaudestasi=)
      itse odotan toista rv 28 ja maha on VALTAVA!
      sf-mittani on niin korkealla,ihan omalla käyrällä ettei ole tosikaan.esikoisen kanssa olin kans aika iso,mtuta vain 5cm ismpi rv 41 3 kun olen nyt.terkkari sanoi sen johtuvan siitä,kun ekasta synnytyksestä oli vain 8kk ennen kuin tulin uudestaan raskaa´ksi,että kohtu on vielä niin kasvuherkkä.sillä kovin isoa vauvaa ei kuulemma ole tulossa 4d:n mukaan.et kutienki pitäis syntyä alle 4kilosena!
      tosi tukalaa näin ison mahan kanssa ja ärsyttää ku kaikki on kysyny et "joko on laskettu aika menny" ja "eihän vielä pitäisi olla noin iso maha"..pitäsikö sit sanoa että "anteeks"..vai?
      mut onnea vielä odotukseesi ja toivottavasti oma masusi pian pullahtaa esiin=)

• Bumble-B

Niin ja onnea omaankin odotukseesi äläkä välitä ihmisten mahakommenteista, monikaan ei tule ajatelleeksi miten henkilökohtainen asia se vatsa odottavalle naiselle todella on.

Mikähän vaikuttaa tuohon kohdun kasvuherkkyyteen? Siis mietin vaan kun ei munkaan "synnytyksestä" oo vasta ku n. 10kk että vieläköhän munkin kohtu on kasvuherkkä? No, se tietysti kasvaa sitä mukaa kun itse tahtoo, mutta jotenkin vaan odotan kovasti että saisin jo tuntea omalla kädellä sen raskauden. :)

• Ikävöivä
        Bumble-B kirjoitti:

Niin ja onnea omaankin odotukseesi äläkä välitä ihmisten mahakommenteista, monikaan ei tule ajatelleeksi miten henkilökohtainen asia se vatsa odottavalle naiselle todella on.

Mikähän vaikuttaa tuohon kohdun kasvuherkkyyteen? Siis mietin vaan kun ei munkaan "synnytyksestä" oo vasta ku n. 10kk että vieläköhän munkin kohtu on kasvuherkkä? No, se tietysti kasvaa sitä mukaa kun itse tahtoo, mutta jotenkin vaan odotan kovasti että saisin jo tuntea omalla kädellä sen raskauden. :)

Minäkin haluan onnitella sinua raskaudesta, Bumble-B! Olen lukenut viestejäsi "synkemmällä" keskustelupuolella ja muistelen, että olemme kohtalotovereita vauvan menetyksessä ja lapsettomuudessa. Toivon sinulle kaikkea hyvää. Minua on myös nyt lykästänyt, rv 37 alkamassa ja kaikki hyvin. Kuollutta vauvaa ei ole enää niin tuskaisen ikävä vuoden jälkeen, mutta kauniina asiana ajattelen häntä päivittäin edelleen.

• Toista odotellessa
        Bumble-B kirjoitti:

Onnea kovasti uuteen odotukseen. Seurasin kirjoitteluasi ensimmäisen raskautesi jälkeen. Meitä yhdistää esikoisen kuolema, sillä meidän lapsi kuoli kohtuun rv25. Voin siis aavistaa, mitä olet käynyt läpi ja kuinka suuri elämän jatkumisen merkki uusi raskaus on.

Itse tulin nopeasti uudelleen raskaaksi ja laskettu aika on jo käsillä. Toinen raskausmaha tuli esille todella vauhdilla. Ja myös potkut tuntuivat edessä olevasta istukasta huolimatta jo rv15. Raskaus siis konkretisoitui vaudilla. Mahan kasvu tuntui päätä huimaavalle, mutta rauhottui loppua kohti ja nyt menen keskikäyrillä.

Uusi raskaus esikoisen kuoleman jälkeen on ollut pelottava. Alku meni onnen huumassa ja kiitollisena toisesta mahdollisuudesta. Kun liikkeet alkoivat tuntumaan, tuli myös pelot. Sen rv:n ohittaminen, jolla esikoinen kuoli, oli vaikeaa, mutta sen jälkeen on ollut taas helpompi olo. Peloista puhuminen on helpottanut todella paljon, joten jos jokin huolestuttaa, kannattaa sanoa se ääneen. Usein jo asiasta puhuessa on huomannut, että taas ihan tyhmä pelko kyseessä.

Me kävimme säännöllisesti ultrassa tuohon esikoisen kuolemarv:oon asti äitiyspolilla. Pyydä neuvolasta kaikki mahdollinen hoito, mikä tuntuu teistä tarpeelliselle. Ainakin meitä on kuunneltu hyvin vaikka lapsen kohtukuoleman uusiutumiseen ei ollutkaan mitään uusiutuvaa riskiä.

Onnea vielä kerran:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe