mitä piditte Lieksa elokuvasta

Hirvivaara

Mitä piditte LIEKSA elokuvasta ?

18

9588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petteri Von Pakkeli

      Siinä missä elokuvaa rahoittanut Karjalainen ( samaa pääomaa edustavat Autotalo Laakkonen ja Veljekset Laakkonen) kehuvat elokuvaa maasta taivaisiin, uskaltaa NYT:in elokuvakriitikko kertoa mistä elokuvassa on kyse:

      Markku Pölösen elokuvaan ollaan kai tyytyväisiä yhdellä suunnalla – Laakkosten autokaupan konttorissa Joensuussa. Käsiä hierottaneen siellä siksi, että Lieksa!-komediassa esitellään autokaupan mallistoa. Ainakin Passat ja Lexus kiilsivät komeasti. Eikä siinä mitään. Mainosyhteistyö on elokuvarahoituksen arkea, eikä vähiten tarpeen Pölösen kotikulmilla, Pohjois-Karjalan nälkämailla.

      Mutta mitä mahtoi samaisen autoliikkeen työväki ajatella nähtyään valmiin elokuvan? Riittikö heille, että autot näkyivät? Moniko konttorin porukoista osasi kotona tiivistää, mistä elokuva kertoo?Epäilen, että harva. Lieksa! on nimittäin kohtalaisen vaikea ja selityksiä kiertävä elokuva.

      Ehkä olen väärässä, mutta tuntuu siltä, että suuri yleisö tulee vierastamaan elokuvan maailmoja syleilevää, satumaista tyylilajia. Harvoin taidehiippailu menestyy teatterissakaan.

      Keskeiset henkilöt ovat samaa perhettä, Koppeloita. Degeneroitunut suku pitää yhtä toistaakseen toisilleen yhteistä historiallista legendaansa: Koppeloiden esiäiti oli aikoinaan tsaarin hoviräätäli. Tapahtuma-aika on romantisoitu nykyhetki, jossa ei ole teletekniikkaa (mutta Laakkosen ajoneuvoja kyllä). Koppeloista osa osaa hovin hienot ompeleet yhä. Toinen puoli rötöstelee. Varkaudet sysäävät elokuvan alkuun. Koppelot luopuvat vilpillä hankitusta talosta ja joutuvat tien päälle. Karavaani lähtee kohti Lieksaa. Matkaa selostaa kertoja, Koppeloiden maantierosvoilun uhri. Sitten seurataan, miten Koppeloita kositaan, miten Koppelot vaihtavat autoa ja miten heidän säästönsä viedään. Käänteeksi Pölönen on kirjoittanut suvun mustan lampaan saapumisen Keski-Euroopasta.

      Pölösen tähtäimessä on ollut komedia, jossa hänelle ominaisesti yhtyvät yksinkertainen maalaisuus ja sydämellinen hyväntahtoisuus. Pölönen on myös tarkoittanut Koppelot, siis naarasmetsot, prototyypeiksi suomalaisista. Pölösen miehet ovat lähinnä typeriä vellihousuja ja naiset viisaita ja vahvoja, vaimoja ja äitejä.

      Pääkaupungin vinkkelistä Lieksa! on junttikomediana heikko. Nähdään muiden muassa Heikki Kinnusen näyttelemä pappa, joka aivastaa, ja sitten tekohampaat lentävät suusta. Toisaalla sanotaan pieru. Sekin nähdään, kun miehet puetaan naisiksi. Sovinnainen komiikka, silloin kun sitä on, peittyy kokonaisuudessa tekotaiteelliseen pohdintaan. Ajatuskukkaset painavat erityisesti kertojaa. Johtoajatus on koottu loppumonologiin: tärkeintä on olla matkalla. Kovin on epäkonkreettista.

      Lieksa! on kyllä hurjakin, paikoin, mutta erikoisella tavalla: en tiedä, mitä pitäisi ajatella syrjäiselle metsätielle kirjoitetusta kohtauksesta, jossa Koppeloiden tytär viedään väkipakolla raiskattavaksi (Laakkosella kaiketi myytävään autoon). On miedosti sanottu, jos pitää tätä maailmaa konservatiivisena. Ellei se sitten ole metafora, huitaisu rahavaltaa kohti, Suomi-neidon myyntiä. En usko.

      Laaja näyttelijöiden kaarti on lähes poikkeuksetta tuuliajolla. Haahuilevia tyyppejä tehdään yli – eikä ihme, sillä Pölönen ei näytä kirjoittaneen hahmoille suuntaa, saati syvyyttä. Vain Sanna-Kaisa Palon ja Peter Franzénin rooleissa on kerrottavaa jälkipolville. Palon näyttelemässä Martassa, Koppeloiden matriarkassa, tuntui liha ja veri. Elokuvan muut valopilkut löytyvät teknisestä ryhmästä.

      Koko tyylilaji on paljolti kiinni Tiina Kaukasen pukusuunnittelussa. Lähinnä televisiolle töitä tehneen Jan Nymanin (kuvasi muun muassa Tahdon asian) kuvat ovat harmonisia tauluja, jotka paikka paikoin tuovat mieleen Terrence Malickin elokuvien jumalallisen naturalismin. Katsokaa vaikkapa rakastavaisten (Jenni Banerjee ja Samuli Vauramo) ensimmäistä kohtausta. No joo, ovathan he nuoria ja kauniita, mutta on kuvissakin imua. Olisipa vain kohtauksen ympärillä johdonmukainen tarina!

      Suomessa elokuvaa tuetaan karkeasti kahdesta syystä: taiteena ja elinkeinona. Ja ihan perustellusti. Lieksa!-elokuvan kohdalla näyttää siltä, että maalinsa ovat lähinnä löytäneet elinkeino- ja aluepoliittiset eurot. Pölönen on tehnyt pitkälti samalla ryhmällä kontiolahtelaisessa kinokylässään myös tv-sarjaa.

      Jotakin tekemisen lähtökohdista voi päätellä tuottaja-ohjaaja-käsikirjoittaja-leikkaaja-Pölösen sanoista ennen ensi-iltaa. "Mistä elokuvan aiheet tulevat?" Pölönen kysyy itseltään elokuvan pr-materiaalissa. "Luoja tietää", kuuluu vastaus. Täytyy toivoa, että taiteilija siinä vain mystifioi tekemisiään. Yleensä käsikirjoittajien on nimittäin tarkkaan tiedettävä, mitä he tekevät ja mitä he ovat kirjoittamassa ja kertomassa.

      Ja tämän jälkeen Karjalaisen päätoimittajan eilen 13.9. kirjoittama juttu:

      Markku Pölönen juhli 50-vuotisuuttaan ehkä hienommin kuin kukaan koskaan Pohjois-Karjalassa. Myhäilevän vaatimaton elokuvaohjaaja sai synttäreilleen ja elokuvan ensi-iltaan liikkeelle ennennäkemättömän joukon. Elokuvatähtiä, vaikuttajia, kulttuuripersoonia ja Pölösen sanoin kylän miehiä jonotti tiistai-iltana Joensuun kävelykadulla elokuvaan ja sen jälkeen Teatteriravintolaan tapausta juhlistamaan.
      Elokuva Lieksa! on odotettu. Pölösen seitsemäs pitkä elokuva kertoo venäläistaustaisen suvun tarinan Suomessa kohti heidän unelmaansa Lieksaa. Pölönen on itse kertonut, että Lieksa oli enolaisen maatalon pojalle nuoruudessa kuin Eldorado, kaiken vilkkaan ja ihmettelyn kohde. Elokuvassa Koppelon perheen aikuispojat kuvaavat Lieksaa: ”Siellä on kaikkea.” Lieksa sai poikien pään pyörälle.

      Pölösen elokuva on upea kuvaus ihmisluonteesta ja villistä itäsuomalaisesta luonnosta. Elokuvan viitetarina kertoo Koppelon perheestä, joka sukutiedon mukaan kuvitteli omaavansa keisarillista yhteyttä. Ihmisen elämän valot ja varjot, hyvyys ja pahuus sekä myötäeletyt onnen tunteet vaihtelevat elokuvassa.
      Lieksa on maaginen elokuva. Se saa katsojansa verkotettua syvästi sisälleen. Ajan kulu katoaa. Elokuva ei kertaakaan jätä katsojaansa rauhaan niin, että ajatus harhautuisi muihin asioihin.Tarina pitää katsojaansa ristiriitaisessa tilassa ja pakottaa ajattelemaan. Tämä onkin elokuva, jota moni haluaa katsoa kaksi tai kolmekin kertaa.

      Kuvaus on huikaisevaa. Elokuvan loppuosan kuvasto on visuaalisesti upeaa. Hämärä talvinen maisema kasvaa sellaisiin mittasuhteisiin, että katsoja mykistyy. Upeissa loppukuvissa Koppelon perheen pää, Martta, katsoo alhaalla horisontissa näkyvän Lieksan valoihin. Hetkessä on jotakin suurta.Huikea on myös talvinen koivikkokohtaus, jossa näytelmän nuori pari liitää pöllyävässä lumessa. Maisema näyttää aivan samalta kuin Heinävaarassa ja Selkiellä. Ehkä koivikko on Pölösen pihapiirissä. Myös hienot ihmiskuvat ja kesäiset maisemat vuorottelevat elokuvassa.

      Kuvasto on Lieksa-elokuvassa niin eksoottinen ja tarina monitasoinen, että sille voi ennustaa yllättävää kansainvälistä menestystä. Kertomus on universaali, mutta kuvasto pohjoiskarjalaisen eksoottisia. Niinpä tarina kiehtoo muissakin kulttuureissa. Tämä onkin merkittävä ero tämän ja Pölösen aikaisempien elokuvien välillä. Nigtwishin Tuomas Holopainen ja Marco Hietala ovat tehneet elokuvaan kappaleen. Hietalan laulama While your lips are still red -kappale ja taustan kaunis kuvastossa ovat klassikkoaineista.

      Syvällinen, monitasoinen, koskettava ja kaunis ehkä kuvaavat Lieksa-elokuvaa. Se koskettaa katsojaansa, mutta se ei itketä eikä naurata kuoliaaksi. Se pakottaa katsojansa tuumaamaan. Lieksa-elokuva on kolmen vuoden työn tulos. Se on vahva elokuva. Lieksa kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa.

      HUH HUH! MELKOISTA TEKSTIÄ!

      Kannattaako elokuvaa mennä katsomaan? Hmmm…... haiskahtaa, kovasti haiskahtaa…... ellei peräti lemua!

      Jotain kertonee sekin, että Karjalainen kieltäytyy julkaisemasta Pölösen elokuvasta kertovia "toisenlaisia" eli vääriä mieliteitä...

      ps. tiesittekö, että leffasta on tehty myös englanninkielinen versio "maailmanvalloitusta varten". Se on varmaan todellista camp-kamaa ja nousee kulttiklassikoksi!

      • !!!

        Oli erittäin hyvä leffa :) Jos yhtään tykkää tollasesta kauniista, surullisesta, koskettavasta... leffasta, niin kannattaa ihmeessä mennä katsomaan.


      • eetvi
        !!! kirjoitti:

        Oli erittäin hyvä leffa :) Jos yhtään tykkää tollasesta kauniista, surullisesta, koskettavasta... leffasta, niin kannattaa ihmeessä mennä katsomaan.

        Aivan järkyttävän huono elokuva! Käsikirjoituksessa ei ollut yhtään draaman elementtiä. Ainut tunne, joka teatterissa heräsi, oli sääli näyttelijöitä kohtaan. Kaikenlaiseen roskaan joutuvat suomalaisnäyttelijät sekoamaan, kun leipä on pieninä paloina maailmalla - tai Pohjois-Karjalan EU-tukifilmikylissä.

        Avoin kysymys elokuvasäätiölle: Miten on mahdollista, että tälle elokuvalle myönnettiin tuotantotukea? Kyseisellä rahalla olisi pari nuorta ohjaajaa tehnyt Kotikatsomo-pätkän ja kotimaisen elokuvan tulevaisuus olisi hieman turvatumpi.

        Elokuvan nimi ja miljöön sijoittuminen Pohjois-Karjalaan oli luultavasti vain keino saada alueen rahoitusta hankkeelle. Millään tavalla itärajan sinänsä upeat maisemat eivät esille tule. Taisivat myös pohjoiskarjalaiset yhteistyökumppanit kusta omille nilkoilleen, sillä tämän tuotteen yhdistäminen maakuntaan tuskin sen imagoa parantaa. Päinvastoin on sääli, kun tällainen tuotanto omalta osaltaan leimaa tästä eteenpäin kaikkea sitä laadukasta elokuvatuotantoa (esim. Perttu Leppä), jota tuolla on tähän mennessä tehty.

        Toivoa sopiikin, että Pölöstä käsiteltäisiin kotimaakunnassaan kuten ketä tahansa muutakin. Kun lukee tuota viestiketjun yläpäässä olevaa Karjalaisen arvostelua, huomaa taas kerran sen seikan, että susirajalle kamerakalustonsa pystyttänyttä ei sovi kritisoida. Tuotannon jatkuminen vaaramaisemissa on tärkeintä; laatuongelmiin ei puututa. Eri asia on, kuinka monta katsojaa tämä rimanalitus vie tulevilta maakunnassa tehtäviltä tuotannoilta Pölösen uutuussarjasta puhumattakaan.

        Olen suurimmaksi osaksi pitänyt Pölösen tuotannosta ennen tätä. Kivenpyörittäjän kylä ja Koirankynnen leikkaaja ovat erinomaisia kansankuvauksia, ja varsinkin jälkimmäinen todellinen humanismin puheenvuoro nykypäivän menolle. En voi käsittää noiden elokuvien ohjaajan sortuneen tällaiseen roskaan.


      • "Antti Puuton"
        eetvi kirjoitti:

        Aivan järkyttävän huono elokuva! Käsikirjoituksessa ei ollut yhtään draaman elementtiä. Ainut tunne, joka teatterissa heräsi, oli sääli näyttelijöitä kohtaan. Kaikenlaiseen roskaan joutuvat suomalaisnäyttelijät sekoamaan, kun leipä on pieninä paloina maailmalla - tai Pohjois-Karjalan EU-tukifilmikylissä.

        Avoin kysymys elokuvasäätiölle: Miten on mahdollista, että tälle elokuvalle myönnettiin tuotantotukea? Kyseisellä rahalla olisi pari nuorta ohjaajaa tehnyt Kotikatsomo-pätkän ja kotimaisen elokuvan tulevaisuus olisi hieman turvatumpi.

        Elokuvan nimi ja miljöön sijoittuminen Pohjois-Karjalaan oli luultavasti vain keino saada alueen rahoitusta hankkeelle. Millään tavalla itärajan sinänsä upeat maisemat eivät esille tule. Taisivat myös pohjoiskarjalaiset yhteistyökumppanit kusta omille nilkoilleen, sillä tämän tuotteen yhdistäminen maakuntaan tuskin sen imagoa parantaa. Päinvastoin on sääli, kun tällainen tuotanto omalta osaltaan leimaa tästä eteenpäin kaikkea sitä laadukasta elokuvatuotantoa (esim. Perttu Leppä), jota tuolla on tähän mennessä tehty.

        Toivoa sopiikin, että Pölöstä käsiteltäisiin kotimaakunnassaan kuten ketä tahansa muutakin. Kun lukee tuota viestiketjun yläpäässä olevaa Karjalaisen arvostelua, huomaa taas kerran sen seikan, että susirajalle kamerakalustonsa pystyttänyttä ei sovi kritisoida. Tuotannon jatkuminen vaaramaisemissa on tärkeintä; laatuongelmiin ei puututa. Eri asia on, kuinka monta katsojaa tämä rimanalitus vie tulevilta maakunnassa tehtäviltä tuotannoilta Pölösen uutuussarjasta puhumattakaan.

        Olen suurimmaksi osaksi pitänyt Pölösen tuotannosta ennen tätä. Kivenpyörittäjän kylä ja Koirankynnen leikkaaja ovat erinomaisia kansankuvauksia, ja varsinkin jälkimmäinen todellinen humanismin puheenvuoro nykypäivän menolle. En voi käsittää noiden elokuvien ohjaajan sortuneen tällaiseen roskaan.

        Hyvin surullista!
        Miksi tämä elokuva on tehty?
        Kenelle se on tehty?

        Kenties taloudellisille tukijoille?
        Lieksalaisille?
        Pohjois-Karjalaisille?

        Mistä se kertoo?

        Ei mistään - paitsi ehkä ahneudesta!
        Enkä nyt tarkoita Koppeloiden ja muiden roolihenkilöiden ahneutta vaan ihan jotain muuta.
        Voin olla väärässä!

        Ajattelin sanoa etten suosittele, mutta suosittelen sittenkin!
        Katsokaa ja ihmetelkää!
        Miettikää!

        Pahalta tuntuu kun ajattelen miten tosissaan lieksalaiset olivat ja miten innoissaan he odottivat tätä elokuvaa - kuin messiasta.
        Miten monet jopa omalla nimellään ilmoittivat uskovansa elokuvan ihmeitä tekevään voimaan.
        Sääli heitä!
        Tunnen myötähäpeää!


      • Mielenpide
        "Antti Puuton" kirjoitti:

        Hyvin surullista!
        Miksi tämä elokuva on tehty?
        Kenelle se on tehty?

        Kenties taloudellisille tukijoille?
        Lieksalaisille?
        Pohjois-Karjalaisille?

        Mistä se kertoo?

        Ei mistään - paitsi ehkä ahneudesta!
        Enkä nyt tarkoita Koppeloiden ja muiden roolihenkilöiden ahneutta vaan ihan jotain muuta.
        Voin olla väärässä!

        Ajattelin sanoa etten suosittele, mutta suosittelen sittenkin!
        Katsokaa ja ihmetelkää!
        Miettikää!

        Pahalta tuntuu kun ajattelen miten tosissaan lieksalaiset olivat ja miten innoissaan he odottivat tätä elokuvaa - kuin messiasta.
        Miten monet jopa omalla nimellään ilmoittivat uskovansa elokuvan ihmeitä tekevään voimaan.
        Sääli heitä!
        Tunnen myötähäpeää!

        Minä en tunne sääliä enkä myötähäpeää!
        Ei typeryyttä tarvitse sääliä!


      • mies 50 v.

        Kävin itte kattomassa ja sie kriitikko et thaia ymärthää elämästä yhthään mittään, ku moitit elokuvvaa tuolla tavalla. Yritäth sie löythää elokuvasta jottain semhosta mitä siinh ei ole. Autoja nyt saaphi joka liikheestä. Eikhä se pahitheeksi ole vaikka Laakhosilta. Siehän saivarthelet jonni joutiviin aioihen kans. Ethän sie varmhaan ala taulu maalariltakaan kysellä mistä sie värit ja kankaan ostit ja saitko halavalla. Kyllähän se niin on jotta Pölösen mallisia elokuvan tekijöitä on vähän täsä maasha. Elokuva oli hyvä ja siinä maistu elämä.Että silleen.


    • Lieksan! nähnyt

      Tiedättekö, kuka näytteli sitä pahista, joka taisi olla rikollisporukan pomo? Hän oli tosi vaalea mies, ihan lyhyet hiukset, ja höpsö salamankuva poskessa.

      Lieksa!-elokuvan verkkosivuilla ei ollut hänen nimeään (luullakseni). Musta on epistä, että kaikkia näyttelijöitä ja avustajia ei lueteltu. ;)

    • tupu12

      moi mie pidin lieksa elokuvasta se oli surulinen

    • maraboy

      Odotimme vaimon kanssa mukavaa elokuvailtaa,kun aikaisempi Pölösen tuotanto on kolahtanut. Etenkin koirankynnenleikkaaja. Lieksa elokuva oli aivan seko! Jäi ahdistunut olo. Aivan käsittämätöntä sontaa... :-(

      • Kunteet

        Ahistus saattaa kertoa jotain katsojasta itsetään enempi kuin elokuvasta. Tosin sehän on vain hyvä asia jos tunnistaa oman tunnetilansa, sehän on alku jollekin uudelle monesti. Elokuva tosin kuvaa elämää valoineen ja varjoineen hyvin. Tunteisiin asti, sehän onkin hyvä elokuva mikä pääsee sisälle jopa niin syvälle että ahdistuu.Elokuvasta se ei vielä kerro paljonkaan. Itse pidin elokuvasta juuri sen rosoisuuden ja toisaalta toiveikkuuden ja kauneuden takia. Ne olivat voimakkaasti vastakkain elokuvassa. Pölönen käsitteli näitä teemoja mielestäni hyvin.


    • Lieksa-elokuva

      Lieksa on saanut keskinkertaisia leffa-arvosteluja.

      "Parasta elokuvassa ovat maisemat ja mainiosti valitut kuvauspaikat. Hahmoista erityisesti Jenni Banerjeen esittämä Lara onnistuu hienosti. Myös Peter Franzen on juuri sopivan lipevä ja limainen pikkurikollisen roolissaan ja Puntti Valtonen poliisin roolissaan. Kokonaisuutena elokuva on keskinkertainen kulkuritarina, jossa on mukana myös ripaus vauhtia ja romantiikkaa. Lieksaa elokuvassa ei nähdä lainkaan."

      Lähde: http://www.stara.fi/?p=6554

    • pidin

      Menin katsomaan Lieksaa! erittäin epäluuloisena ja poistuessani totesin nähneeni yhden parhaista Suomalaisista elokuvista. Elokuva on todella erilainen ja ymmärrän, etteivät kaikki pidä siitä. Toisaalta on ihanaa, kun edes joku tekee jotain valtavirrasta poikkeavaa.

      Lieköhän elokuvan lopun repliikki (Lieksa on liikaa meille) ohjaajan itse-ironinen kommentti siitä, miten elokuva tulee jakamaan katsojat.

    • miten tällästä elokuvaksi....

      Ihan huono elokuva! Todella omituinen juoni, sekava ja ei siinä mitään Lieksaa näkynyt ja studiossa kuvattu osa kohtauksista. Teatteri elokuva tai joku tv:n sarja!! hmph. Omituisen elokuvan Pölönen kyllä tehnyt, muihin hänen tekemiin elokuviin. Mutta jospa sitä tällästäkin pitää nykyaikana kokeilla. Pitäisi vaan näissä elokuvissa olla jo ennakkovaroitus :D.

    • Pihakassa.

      Lara oli niin kaunis, että rakastuin häneen virtuaalisesti.

      • Kauniita kuvauksia,

        upea musiikki. Myyty. Aikuisten satu. Nautin.


    • viihdyttävä ja hyvä

      Tykkäsin.
      Älyttömän hyvät näyttelijät ja juoni.

    • koira4

      elokuva, jossa ei ollut juonta ollenkaan. no mihinkä sitä tarvittaisiinkaan

    • Anonyymi

      Kamala

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe