Onko uudella veneily-CD kartastolla mitään oleellista käytännön eroa vanhaan meri-CD kartastoon. Pohjaväri lienee uuden systeemin mukainen mutta onko aluejaot samat.
Kannattaako hommata tämä uusi.
Veneily-CD / Meri-CD
17
2421
Vastaukset
- tämä,
Vanha meri cd ei toimi Vista koneessa !
- ...
eihän vistassa toimi vanhat ohjelmat, eli ei juuri mikään.
- Microsoft osaa!
Ihan älytön moka Microsoftilta, jos ovat tehneet järjestelmästään sellaisen, etteivät kaikki vanhoissa versioissa toimineet ohjelmat toimi enää uudessa. Kuka haluaa vaihtaa Vistaan, jos samalla joutuu uusimaan käyttämänsä ohjelmat?!
- toimivan
Läppärissä Vista premium ja hyvin toimii Meri CD. käyttämäni Bluetooth GPS ei pelaa, syynä lienee se ettei tuolle ole Vistaan istuvia ajureita, USB-Serial adapterilla ja vanhalla Garminin käsiGPS laitteella toimii mainiosti (Bluetooth palikkakin toimisi varmasti jos kyseiseen palikkaan on Vista ajurit ja saa asetukset oikein). Vanha GT reittikartta (tiekartasto) nikotteli enemmän, se pitää ajaa Admin modessa jolloin UAC kiukkuaa jokakerta ja kyselee lupaa...
- pienet
lahden pohjukat näkyy tosi hyvin ja kiviä on tullut enemmän, sekä selkeämpi kuvan laatu, mutta käyttö on perseestä.
- ihmettelijä 47
Mistähän se kuvan laadun paraneminen johtuu kun uudemmat MeriCD:t käyttävät samaa sinistä karttaa kuin on paperille painettu ja jota käytetään VeneilyCD:ssäkin. Lienee mutua viimeisen päälle. Kiviä voi olla merkattu enemmän koska aineisto on paikoitellen uudempaa. Esim. Päijännekin on vastikään viistokaikuluodattu ja työ jatkuu Saimaan vesistössä.
- uutta tietoa
ihmettelijä 47 kirjoitti:
Mistähän se kuvan laadun paraneminen johtuu kun uudemmat MeriCD:t käyttävät samaa sinistä karttaa kuin on paperille painettu ja jota käytetään VeneilyCD:ssäkin. Lienee mutua viimeisen päälle. Kiviä voi olla merkattu enemmän koska aineisto on paikoitellen uudempaa. Esim. Päijännekin on vastikään viistokaikuluodattu ja työ jatkuu Saimaan vesistössä.
Ainahan uudempi CD perustuu uudempiin painettuihin karttoihin. Veneilysarjojen näköiskopioitaha ne ovat. Meri-CD:t vanhenevat koska uusia ei tule. Valitettavasti pitää oikaista, että Päijänteellä ei tehty monikeilainmittauksia, se oli klassista linjoittaista luotausta. Saimaalla on tehty monikeilainmittausta väyläalueilla ja nyt viime ja tänä vuonna myös väyläalueiden ulkopuolella. (Pyhäselkä, Savonselkä, Paasivesi). Rantakivien löytymisen kannalta tälläkään ei ole mitään merkitystä. Kyllä niitä piilossa olevia kiviä suomalaisissa rantavesissä riittää maailman loppuun saakka.
- eroavaisuuksia
Pieniä tarkennuksia lukuunottamatta se siis on samanmoinen kuin entisetkin. Nimi vaan on uutta.
Minulla on vanha tukeva IBM venekoneena ja siinä on mainio näyttö. Sillä pärjää just kun veneeni on umpikoppinen. Joissain valaistusoloissa sitäkin on tietysti tiirailtava mikä on luonnollista. Siksi kuvan selkeys on aika merkittävä asia. Suurin puute mielestäni on se ettei ko. kartat osaa kääntää karttapohjaa siten että kulkusuunta olis haluttaessa suoraan ylöspäin. Käyttöliittymäkin välttää hitaammassa veneessä kun hiiri on hyvin käytettävissä.
Ajelen siis samaoilla vanhoilla konekartoilla. Paperikartat ovat uudet.- Veneiliä
Entäs, onko veneily-cd :n kartat samaa GMB- muotoa kuin meri-cd :ssä? Että ne voi kääntää seacleariin WCI- tiedostoiksi?
Entäs, onko veneily-cd :n kartat samaa GMB- muotoa kuin meri-cd :ssä? Että ne voi kääntää seacleariin WCI- tiedostoiksi?
- vain....
Kunpa näin olisikin, mutta Säles on jostain kumman syystä ihastunut mikkisoftan tekeleisiin ja käyttää bittikarttamuotoisen kuva-aineistonkin talletuspaikkana Access-tietokantaa. Data on tietenkin salasanasuojattua, joten suoraan siihen ei käsiksi pääse. Myös Uudessa Loistossa karttojen vektoridata on tietokannassa, joten käytäntö on varmaankin peritty sieltä.
Käyttöliittymästä sekä Veneily CD:ssä että Uudessa Loistossa voidaan olla montaa mieltä, itse en sitä missään tapauksessa pidä hyvänä. Eikä johdu pelkästään siitä, että käyttöliittymä ja osin sovelluskin on koodattu Visual Basicilla vaan siitä, että käytettävyys on huono ja käyttö kaiken kakkiaankin monessa paikassa epästandardisti tehty.
Uusi Loisto on omassa käytössä ja sen hyvänä puolena täytyy sanoa karttojen selkeä toteutus ja muokattavuus (esim. lähtien vaikkapa mahdollisuudesta määritellä väylän viivan leveydelle haluttu arvo) ja useasti kaivattu ominaisuus saada kartta kääntymään siten, että ajosuunta on aina ruudulla ylöspäin. Käyttöliittymä, käytettävyys (mm. vaatii liian paljon opiskelua ja kokeilua, talven jälkeen pitää taas asiat opetella uusiksi) ja hinta ovat sitten niitä huonoja puolia... - Ei kääntäjä
vain.... kirjoitti:
Kunpa näin olisikin, mutta Säles on jostain kumman syystä ihastunut mikkisoftan tekeleisiin ja käyttää bittikarttamuotoisen kuva-aineistonkin talletuspaikkana Access-tietokantaa. Data on tietenkin salasanasuojattua, joten suoraan siihen ei käsiksi pääse. Myös Uudessa Loistossa karttojen vektoridata on tietokannassa, joten käytäntö on varmaankin peritty sieltä.
Käyttöliittymästä sekä Veneily CD:ssä että Uudessa Loistossa voidaan olla montaa mieltä, itse en sitä missään tapauksessa pidä hyvänä. Eikä johdu pelkästään siitä, että käyttöliittymä ja osin sovelluskin on koodattu Visual Basicilla vaan siitä, että käytettävyys on huono ja käyttö kaiken kakkiaankin monessa paikassa epästandardisti tehty.
Uusi Loisto on omassa käytössä ja sen hyvänä puolena täytyy sanoa karttojen selkeä toteutus ja muokattavuus (esim. lähtien vaikkapa mahdollisuudesta määritellä väylän viivan leveydelle haluttu arvo) ja useasti kaivattu ominaisuus saada kartta kääntymään siten, että ajosuunta on aina ruudulla ylöspäin. Käyttöliittymä, käytettävyys (mm. vaatii liian paljon opiskelua ja kokeilua, talven jälkeen pitää taas asiat opetella uusiksi) ja hinta ovat sitten niitä huonoja puolia...En ymmärrä miksi näissä kirjoituksissa jotkut haluaisi kartan käänneltäväksi?????
Minulle ainakin on opetettu ja kerrottu viimeiset 60 vuotta ettei karttoja käännetä, elikä pohjoinen on aina ylöspäin (katsojasta poispäin) olkoon kulkusuunta minne vain.
Näille karttaa kääntäjille vielä varoitukseksi että melko varmasti ajatte tiukassa ja kiireisessä paikassa "metsään" tai vähintäänkin matalikkoon kun kääntelette karttaa aikanne.
Opetelkaa vain käyttämään karttaa oikein elikä vain aina pohjoinen ylöspäin. - kalervojkk
Onko täällä mahdollisesti tekijöitä, joilla olisi jo konvergoituja karttoja sisävesiltä: Keurusselkä, Tampere-Virrat, Tampere- Hämeenlinna jne. SeaClearissa toimiviksi? Siis yhteistyötä ja avunantoa, ettei tarvitsisi joka pyörää jokaisen itse keksiä.
- kääntäjä
Ei kääntäjä kirjoitti:
En ymmärrä miksi näissä kirjoituksissa jotkut haluaisi kartan käänneltäväksi?????
Minulle ainakin on opetettu ja kerrottu viimeiset 60 vuotta ettei karttoja käännetä, elikä pohjoinen on aina ylöspäin (katsojasta poispäin) olkoon kulkusuunta minne vain.
Näille karttaa kääntäjille vielä varoitukseksi että melko varmasti ajatte tiukassa ja kiireisessä paikassa "metsään" tai vähintäänkin matalikkoon kun kääntelette karttaa aikanne.
Opetelkaa vain käyttämään karttaa oikein elikä vain aina pohjoinen ylöspäin.Kun menosuunta on kartalla suoraan eteenpäin niin on selvää mihin päin pitää kääntää joko vasempaan tahi oikeaan. Kaikki on selvää eikä tarvitse miettiä.
Toki minäkin katselen suunnitteluvaiheessa karttaa aina oikeinpäin.
Tiukassa tilanteessa on kaikki hyöty eduksi ettei käy niin kuin aikoinaan virolaisten laivalle Kustaanmiekassa.
Laiva oli jo selviytymässä salmen läpi ja luotsi huokaisi helpotuksesta sekä sanoi "All right"
Silloin ruorimies vetäisi ruorista kaikki oikealle ja laiva osui kallioon.
- Lasse Finhuvu
Moi.
Minusta se veneily-cd:n uusi kartta on nätti ja selkeä katsella.
Siinä siis ne hyvät puolet. Ja sitten huonoihin.
Uudessa on vanhaan verraten todella paska käyttöliittymä. Se on vanhaa hitaampi, ja kömpelömpi käyttää. Myös reitin teko on minusta hankalampaa.
Käytän cd-karttoja yleensä siihen, että reissun jälkeen kotona mittaan ruudulta reittitoiminnon avulla ajetut meripeninkulmat. Tämä siis lokikirjaa varten. Ja tähän touhuun soveltuu kyllä huomattavan paljon paremmin se "vanha" versio.
Merellä kannattaa käyttää paperikarttaa. Cd ei sitä päihitä.- Niila Soihkiopää
Paperihan se on se joka on poikaa. Sekä kartoissa että rahassa.
Mikset sie käytä gepsiä matkamittarina. - Iisko Kanervapää
Paperihan se on se joka on poikaa. Sekä kartoissa että rahassa.
Mikset sie käytä gepsiä matkamittarina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6322732Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H232170Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4252144- 881894
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran201769Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe671570- 1281332
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231240Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka231130Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau251114