Sirukortti kaikilla mausteilla ?

Savon Sanomissa oli toissapäivänä juttu, jota itsekin olen monesti miettinyt. Toimittaja kysyi aiheellisesti, että kun siirrytään sirukorttiin, niin olisiko teknisesti mahdollista kehittää kortti, johon voisi ladata ne ominaisuudet, jotka tarvitaan, eli ei enää tarvitsisi kymmentä eri korttia kukkaroa täyttämään. Olisi plussat, s-bonukset, masterit ja pankkikortit samalla sirulla. Onko mikään mikä tätä varsinaisesti estää ?

6

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EMV Tohtori

      :Savon Sanomissa oli toissapäivänä juttu, jota
      :itsekin olen monesti miettinyt. Toimittaja kysyi
      :aiheellisesti, että kun siirrytään sirukorttiin,
      :niin olisiko teknisesti mahdollista kehittää
      :kortti, johon voisi ladata ne ominaisuudet, jotka
      :tarvitaan, eli ei enää tarvitsisi kymmentä eri
      :korttia kukkaroa täyttämään.

      Onhan tälläinen jo tullut. Osuuspankin kortti
      jossa Visa Plussakortti. Seuraavaksi tulee
      S-Pankin kortti jossa S-Etukortti upotettuna. Saa
      sekä Credit Visana kuten Visa Electronina,
      Credit Visaan saa myös Debit ominaisuudet halutessaan. Onko sitten sirulla
      kanta-asiakassoftaa pyörimässä onkin kokonaan
      toinen juttu, kassajärjestelmä vain jossain
      tunnistaa kortin ja tekee kassaoperaatiot
      etukortille.

      Suomipankit nyt ei innovatiivisuudessaan ole
      tunnettuja, mutta nyt alkaa jotain tapahtua.
      Ykkäsbonus kortti upotetaan sitten Sammon kortteihin jossain vaiheessa, nythän sen saa
      upotettuna MasterCardiin jo jossa ensimmäiset siruversiot on jo liikkeellä.

      Visa kortit pysyy aina Visoinna, Masterit Mastereinna eli kilpailijan tuotteita ei yhdistellä. Poikkeus on DinersClub jonka kortit kelpaa _jenkeissä_ missä kelpaa MasterCard.

      • Kysyjä lienee toivonut, että saisi kaikki ominaisuudet samalle kortille eikä korttipakkaan! :) Se yhdistelmäkortti pitäisi rakentaa kännykän SIM-kortille ja sellaiset lukulaitteet, että voisi vain näyttää kännykkäänsä 10 cm päästä. Tietysti siinä pitäisi olla myös kirjastokortti ja matkakortti samassa.

        Sota-aikana isäni ihaili sitä, että saksalaisilla sotilailla oli kuulemma vain yksi pahvikortti kaikkia niitä tarkoituksia varten, mihin suomalaiset sotilaat tarvitsivat monia erilaisia papereita.


      • EMV Tohtori
        Timontti kirjoitti:

        Kysyjä lienee toivonut, että saisi kaikki ominaisuudet samalle kortille eikä korttipakkaan! :) Se yhdistelmäkortti pitäisi rakentaa kännykän SIM-kortille ja sellaiset lukulaitteet, että voisi vain näyttää kännykkäänsä 10 cm päästä. Tietysti siinä pitäisi olla myös kirjastokortti ja matkakortti samassa.

        Sota-aikana isäni ihaili sitä, että saksalaisilla sotilailla oli kuulemma vain yksi pahvikortti kaikkia niitä tarkoituksia varten, mihin suomalaiset sotilaat tarvitsivat monia erilaisia papereita.

        :Ei ollut vastaus kysymykseen

        Itseasiasta oli. Nyt kohta jos haluaa voi yhdistää
        Visa / MasterCard korttinsa haluamansa ketjun
        kanta-asiakaskorttiin. Nyt on S-Pankki sekä Kesko
        avannut pelin. Ainoastaan Tradekan Ykkösbonus
        puuttuu valtavirrasta, senkin saa nyt tosin jo
        MasterCardiin linkitettynä ilman sidosta
        pankkitiliinsä.

        Millainen itku on ollut sirukorttien kanssa
        niin Visa PayWave sekä MasterCardin PayPass
        järjestelmien (jotka saa toimimaan SIM kortiltakin
        langattomasti) yleistyminen suomeen menee vähintään
        vuoteen 2015. Periaatteessa nykyiset maksupäätteet
        osaavat jo käsitellä niitä, tarvitsevat vain
        lisämodulin & softan siihen.


        Suomessa kortinkäsittely on aina edellyttänyt
        kuittausta mitä nämä järjestelmät
        perusfilosofialtaan ovat että vilauta korttia &
        ostokset ok, sotii vastaan. Kysymykseen onko
        teknisesti mahdollista latailla kirjastokorttejaan,
        matkakorttejaan jne kortille: vastaus on KYLLÄ.

        Ainoa ongelma on että pankit eivät moisesta pidä,
        missä nämä lataukset tehdään sekä mitä tapahtuu jos
        kortti menee solmuun huonosti tehdyssä Java
        palikassa. Suomi EMV ovat lisäksi suht pieniä 8kt
        muistia ilman Java koneita, kustannukset kun
        painaa. Pääkysymys pankeille on, kuka korvaa jos
        YTV matkakortti appletti tekee 15 000 Visa /
        MasterCard kortissa romua joka ei enään
        toimi millään tasolla.


      • EMV Tohtori kirjoitti:

        :Ei ollut vastaus kysymykseen

        Itseasiasta oli. Nyt kohta jos haluaa voi yhdistää
        Visa / MasterCard korttinsa haluamansa ketjun
        kanta-asiakaskorttiin. Nyt on S-Pankki sekä Kesko
        avannut pelin. Ainoastaan Tradekan Ykkösbonus
        puuttuu valtavirrasta, senkin saa nyt tosin jo
        MasterCardiin linkitettynä ilman sidosta
        pankkitiliinsä.

        Millainen itku on ollut sirukorttien kanssa
        niin Visa PayWave sekä MasterCardin PayPass
        järjestelmien (jotka saa toimimaan SIM kortiltakin
        langattomasti) yleistyminen suomeen menee vähintään
        vuoteen 2015. Periaatteessa nykyiset maksupäätteet
        osaavat jo käsitellä niitä, tarvitsevat vain
        lisämodulin & softan siihen.


        Suomessa kortinkäsittely on aina edellyttänyt
        kuittausta mitä nämä järjestelmät
        perusfilosofialtaan ovat että vilauta korttia &
        ostokset ok, sotii vastaan. Kysymykseen onko
        teknisesti mahdollista latailla kirjastokorttejaan,
        matkakorttejaan jne kortille: vastaus on KYLLÄ.

        Ainoa ongelma on että pankit eivät moisesta pidä,
        missä nämä lataukset tehdään sekä mitä tapahtuu jos
        kortti menee solmuun huonosti tehdyssä Java
        palikassa. Suomi EMV ovat lisäksi suht pieniä 8kt
        muistia ilman Java koneita, kustannukset kun
        painaa. Pääkysymys pankeille on, kuka korvaa jos
        YTV matkakortti appletti tekee 15 000 Visa /
        MasterCard kortissa romua joka ei enään
        toimi millään tasolla.

        Ei se vielä paljon auta, jos on yhden kaupparyhmän kanta-asiakaskortti samalla muovilla kuin Visa tai MasterCard. Minunkin kukkarossani on tällä hetkellä kahdeksan kaupparyhmän kanta-asiakaskortit ja parin ruokapaikan ateriakortit, 2 kirjastokorttia, muutamia jäsenkortteja, yksi ovikortti ja matkakortti. Ja tietysti vielä pankin yhdistelmäkortti. Kotona on sitten lisää sellaisia maksu- ym. kortteja, joita en viitsi aina pitää mukana.

        Minusta on selkeämpää, että pankin kortti on erillään eikä yhdistettynä johonkin noista kaupparyhmien korteista. Olisi jotenkin noloa ottaa kaupassa kilpailevan kaupan kortti esille sen vuoksi että MC tai Visa on siinä.


      • Timontti kirjoitti:

        Ei se vielä paljon auta, jos on yhden kaupparyhmän kanta-asiakaskortti samalla muovilla kuin Visa tai MasterCard. Minunkin kukkarossani on tällä hetkellä kahdeksan kaupparyhmän kanta-asiakaskortit ja parin ruokapaikan ateriakortit, 2 kirjastokorttia, muutamia jäsenkortteja, yksi ovikortti ja matkakortti. Ja tietysti vielä pankin yhdistelmäkortti. Kotona on sitten lisää sellaisia maksu- ym. kortteja, joita en viitsi aina pitää mukana.

        Minusta on selkeämpää, että pankin kortti on erillään eikä yhdistettynä johonkin noista kaupparyhmien korteista. Olisi jotenkin noloa ottaa kaupassa kilpailevan kaupan kortti esille sen vuoksi että MC tai Visa on siinä.

        kaupan korttia?niistä ei ole mitään hyötyä;kannattaa ostaa sieltä missä on halvimmat tarjoukset!


      • arvo-poika kirjoitti:

        kaupan korttia?niistä ei ole mitään hyötyä;kannattaa ostaa sieltä missä on halvimmat tarjoukset!

        Useimmat kaupan kanta-asiakaskorteista ovat maksuttomia, joten kyllä niitä kannattaa ottaa. Otetaanpa nyt esimerkiksi Yliopiston Apteekki. Kanta-asiakaskortilla saa melkein jokaisesta tuotteesta pienen alennuksen ja siellä on joka kuukausi tuotteita, joista saa suuremman alennuksen. Kortti ei maksa mitään ja lisäksi tulee vielä asiakaslehti maksutta kotiin. Siis pienempi vaiva ottaa alennusta sillä kortilla kuin ajaa apteekista toiseen selvittämässä, missä on halvin hinta millekin tuotteelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe