Periytyykö..?

Little girl or big girl

Olen kohta 16-vuotias tyttö... Isälläni on epilepsia... Voiko tämä sairaus periytyä..?

20

5821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jälkeläinen

Mun äidillä on epilepsia, eikä se hänen mukaansa periydy, onneksi. Olen nyt jo parikymppinen, eikä minulla koskaan ole ollut mitään merkkejä sairastamisesta. Joten älä turhia syyttä huolehdi :)

• Katju

ainakin ennen vanhaan epileptikoilta oli avioliitto Suomessa kielletty, jotta he eivät voisi tehdä lapsia sairautta perimään (on sekin peruste), mutta ehkä asiasta on saatu uutta tietoa. Traumaattinen epilepsia eli onnettomuudessa saatu epilepsia ei tietenkään periydy.

• Little girl or big girl

Hieman lisää tietoa, eli isäni sai epilepsian korkean kuumeen jälkeen joskus 60-luvulla

• dogi

kyllähän se voi periytyä itse sairastuin 20 vuotiaana

• kokemusta on

Minä perin ukiltani epilepsian ja sitten toinen poikani peri sen minulta eli on perinnöllinen sairaus, paitsi traumaattinen epilepsia ei tietysti ole.
      Sanotaan että yleensä poika perii äidin puolelta ja tyttö isänsä puolelta ja näin just meille kävi.

Toivon tietysti, että tämä sairaus ei periydy sinulle.

Kivaa kesää ja kaikkea kivaa!

• Neurologi

Epilepsian periytyvyys riippuu ihan täysin epilepsiatyypistä. Jostain ulkopuolisiesta syystä johtuva (tapaturmasta, kasvaimesta, tulehduksesta, verenkiertohäiriöstä) epilepsia ei tietenkään periydy, muissa on mahdollisuus olemassa, ja on olemassa epilepsiamuotoja jotka on käytännössä" puhtaasti" periytyviä ja noudattavat koulussa opittuja Mendelistisiä periytyvyyssääntöjä.
      Kuumeen aiheuttama ei todennäköisesti periydy, jos sitten epilepssia on todella kuumeen aiheuttamaa. Lähinnä tällöin olisi täytynyt olla kyseessä aivokalvontulehdus. Jos taas on niin että ensimmäinen kohtaus on vain sattunut tulemaan tuon kuumeen provosoimana, niin silloin taas periytyvyydestä voi paljoa arvioida näiden tietojen pohjalta.

• thimox

olen sairastanut koko elämäni epilepsiaa olen ainakin 12 lääkäriltä kysynyt ja he sanoivat että ei voi periytyä jotenkin se on silloin aikasen uskottavaa toivon että joku epilesiaa sairastava pitää yhteyttä puh on 0415812854

• thimox

olen muuten 18 vuotias jos joku haluaa pitää yhteyttä sähköposti on [email protected]

• Nanna

Isäni suvussa on ollut epilepsiaa, isälläni on ollut ja nyt pikkusiskollanikin on että... Niinhän ne lääkärit sanoo ettei voi periytyä mutta karu totuus on että meidän suvussa se on periytynyt.

• moimoi

Ei kai mulle periydy,ku oon syntyny ennenkun mun äiti sai epilepsian?!!!!

• periydy

epilepsia ei periydy.isälläni on myös ollut,johtuen ehkä liiallisesta alkoholinkäytöstä,olen myös joskus kysynyt lääkäreiltä perityykö,ja ei periydy.

• jepulisheppu..

jotkin epilepsia muosot periytyy, erityisesti lapsuudessa ja nuoruudessa alkaneet epilepsia oireyhtymät periytyvät. epilepsialle saattaa altistaa myös stressi, valvominen, jotkin lääkkeet ja alkoholi. nämä ovat yleensä yksittäisiä kohtauksia.
      epilepsia on kuitenkin monitekijäinen sairaus, eli vaikka sen perisi molemmilta vanhemmiltaan, se saattaa olla piilossa jos elämäntavat eivät ole liian "rajut".
      jotkin epielpsiamuodot ovat dominoivia, eli riittää, jos geenin saa toiselta vanhemmaltaan.

mutta jos isäsi sairastui epilepsiaan kuumeen vuoksi, se tuskin on periytyvä ominaisuus.epilepsia johtuu aivojen solujen vaurioitumisesta(kuten isälläsi ilmeisesti) tai geneettisestä toimintahäiriöstä.

• minulla

Neurologi kertoi samaa kuin Jepulisheppukin, eli vanhempien nuoruudessa puhjennut epi saattaa olla periytyvää. Jos vanhemmat ovat sairastuneet aikuisena epilepsiaan, todennäköisyyys periytyvyyteen on pieni.

• minullakin
        minulla kirjoitti:

Neurologi kertoi samaa kuin Jepulisheppukin, eli vanhempien nuoruudessa puhjennut epi saattaa olla periytyvää. Jos vanhemmat ovat sairastuneet aikuisena epilepsiaan, todennäköisyyys periytyvyyteen on pieni.

Ei suoranaisesti periydy, mutta altistaa kutenkin muutkin sairaudet.

• MK

Ei Ei
      Tyttäreni oli muutama kk sitten neurolgilla kovan pääsäryn takia neurolgilla. Itelläni on ollu ep koko
      elämän ajan. Kysyin, että voiko olla hänellä myös tai voiko se periytä dna geeneissä. Vastaus oli
      EI

• Minä iitse

mutta jos se on periytyvää sairautta eli olet saanut sairauden 10-13 vuoden ikäisenä ilman onnettomuutta se voi(huomatkaa VOI) periytyä, ei lapselle, mutta lapsen lapselle. Riippuen geeneistä.

Kosketuksesta tai kanssakäymisestähän epilepsia ei tartu.

Älkää olko huolissanne, Itse epilepsiaa sairastavan tulisi tietää kumpaa hän sairastaa onnettomuudessa saatuaei tarttuvaa vai perinnöllistä lapsena saatua geeniperimänä.

• Anonyymi

Epilepsia on sairaus joka periytyy

• Anonyymi

Mitä googlattaminen kertoo asiasta, mitä opettaja kertoo asiasta, mitä YouTube kertoo asiasta ja Wikipedia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe