cafe latte

juho

kuinka oikeaoppinen cafe latte tehdään entä cafe au lait?

6

2796

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmi

Latte valmistetaan espresso kahvista, jos kotona ei ole tällaista erikoiskahvikonetta, niin toki tavallinenkin kahvi käy, sen täytyy olla vain väkevää. Kuumenna maito ja kaada se kahvin kanssa kuppiin. Oikeat määrät: 4 cl kahvia ja kuppi täyteen kuumaa maitoa. Sama juttu on au laitissakin, mutta se valmistetaan nimenomaan oikeasta kahvista. Tähän juomaan kahvia ja kuumaa maitoa laitetaan kumpaakin sama määrä (n. kahvikupilliset).

• Mössääjä

> Sama juttu on au laitissakin, mutta se
        > valmistetaan nimenomaan oikeasta kahvista.

Tarkoittanet "oikealla kahvilla" jotain tavanomaista suomalaista bulkkikahvia (Pauligin Juhla Mokkaa tai vastaavaa)? Eipä tule sellaisesta vaaleapaahtoisesta äljäkkeestä oikeanlaista ranskalaista maitokahvia, ei! Minä käyttäisin paljon, paljon tummempaa tavaraa eli lähinnä jotain espressoa (Pauligin tuotteista Cafe Parisien ja Espresso Originale kelpaavat hyvin).

Itse juon aamukahvinani (mustana) ruotsalaista Gevaliaa, koska se on edes hieman tummempipaahtoista kuin Juhla Mokka tai Presidentti ja lisäksi hinnaltaan edullista. Presidentistä on äskettäin tullut markkinoille keskipaahtoinen, ihan juotava versio, mutta sitä ei löydy vielä läheskään kaikkialta eikä varsinkaan edullisena tarjouskahvina.

Lounaan jälkeen täräytän sitten työpaikallani (yksin, itselleni) hieman normaalia isomman espressokupillisen (espressokeittimellä). Merkkinä useimmiten Pauligin Espresso Originale, joskus Lavazza.

Maitoa käytän kahvissani kokeeksi ehkä kerran vuodessa tai harvemmin. Maidon juonnin maitona olen lopettanut tyystin ja tykkänään jo yli 30 vuotta sitten. Maito on vasikoiden juomaa, ei täysikasvuisten ihmisten ruuansulatukselle tarkoitettua tavaraa!

• jeh
        Mössääjä kirjoitti:

Tarkoittanet "oikealla kahvilla" jotain tavanomaista suomalaista bulkkikahvia (Pauligin Juhla Mokkaa tai vastaavaa)? Eipä tule sellaisesta vaaleapaahtoisesta äljäkkeestä oikeanlaista ranskalaista maitokahvia, ei! Minä käyttäisin paljon, paljon tummempaa tavaraa eli lähinnä jotain espressoa (Pauligin tuotteista Cafe Parisien ja Espresso Originale kelpaavat hyvin).

Itse juon aamukahvinani (mustana) ruotsalaista Gevaliaa, koska se on edes hieman tummempipaahtoista kuin Juhla Mokka tai Presidentti ja lisäksi hinnaltaan edullista. Presidentistä on äskettäin tullut markkinoille keskipaahtoinen, ihan juotava versio, mutta sitä ei löydy vielä läheskään kaikkialta eikä varsinkaan edullisena tarjouskahvina.

Lounaan jälkeen täräytän sitten työpaikallani (yksin, itselleni) hieman normaalia isomman espressokupillisen (espressokeittimellä). Merkkinä useimmiten Pauligin Espresso Originale, joskus Lavazza.

Maitoa käytän kahvissani kokeeksi ehkä kerran vuodessa tai harvemmin. Maidon juonnin maitona olen lopettanut tyystin ja tykkänään jo yli 30 vuotta sitten. Maito on vasikoiden juomaa, ei täysikasvuisten ihmisten ruuansulatukselle tarkoitettua tavaraa!

sitähän tarvii kans olla

• Ranskalaisbulkki.
        Mössääjä kirjoitti:

Sivistyneet ystäväni valistivat erästä suomalaista kahvittelun saloihin: "robusta ei ole kovin laadukasta, mutta jos saat arabicaa- siinä vasta laatutavara!" Kaveri tuli Suomeen ja aloimme etsiä arabicaa kaupoista. Kävi ilmi, että joka ikinen suomalainen mokka on juuri ja ainoastaan Arabicaa. Robustasta paahdettua ei edes tuoda kotimaahamme.
        Että näin sivistymättömiä me bulkkikahvin juojat olemme. On ainoastaan makuasia minkälaista paahtoa haluaa, mutta se, joka nimittelee meikäläistä mokkaa bulkiksi ei yksikertaisesti tiedä mistä puhuu.
        Tiesitkö, että Pariisin siltojen alla asuu puliväkeä, joka dokaa bosoleetä ja osaa 100% ranskaa - eikö ole mahtava maa!

• juho

ostin kaupasta Pauligin Cáfe Parisien (au lait)- kahvia ja tein siitä väkevän kahvin ja puolet kuumaa maitoa..sit maitovaahtoa päälle ja raastinpa vielä Maraboun tummaa suklaata päälle.. Nam...hyvää...

• Kiälimiäs

Typerys ja sitten jotkut sitten laittavat vielä ripauksen kaakaota! ! !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe