Olen sanonut aiemmin, etten ole koskaan äänestänyt Kepua, vaikka olen muita puolueita eli niiden asettamia ehdokkaita äänestänytkin. En tuo tätä nyt sen vuoksi esille, että harrastaisin itsepaljastusta taikka että omien poliittisten valintojeni pitäisi ketään kiinnostaa. Ottakaatte siis tämä enemmän esimerkkinä siitä, että poliittisen puolueen kannatuksen sijasta voi joskus olla järkevä valita asia tai henkilö puolueen edelle.
Olen aikanani äänestänyt toki Kekkosta pressan vaaleissa, mutta sitä ei kai oikein voi laskea, kun vaihtoehdot olivat silloin olemattomat.
Varsinainen poliittinen tunnustus on kuitenkin se - ja tästä varmaan saan jatkossa sitten ilkikurisia huomautuksia - että äänestin vuoden 2000 pressan vaaleissa Esko Ahoa. Ajattelin silloin, että Aho edustavana ja sanavalmiina sekä koko Suomen etua ajavana voisi olla ihan hyvä presidentti. Ainakin tämä tehtävä sopisi hänelle paremmin kuin pääministerin posti, missä hän ei aina ollut ihan omimmillaan. Aho olisi varmasti harjoittanut aivan samanlaista ulkopolitiikkaa kuin Halonenkin, joten siinä en osannut tehdä eroa.
Olin silloin jonkin verran käärmeissäni kokoomuslaisille, jotka menivät säheltämään vaalin lopputuloksen Aholle tappiolliseksi. Suurin syntisäkki ei tässä ole suinkaan kansakunnan pärinähelsitin Kirsi Piha, vaan dementoituneeksi epäilemäni papparainen Raimo Ilaskivi, joka alkoi tukea Ahoa mustamaalaamalla Halosta. Halosen perusteeton mustamaalaus toimi silloin laajasti itseään vastaan ja ratkaisi vaalin. Samaan syyllistyivät toki Kepun pahimmat arvokonservatiivit. Kansa käänsi silloin kelkkansa huomattuaan, että Kokoomuksen city-väki ei hyväksynyt patamustaa konservatismia ja perusteetonta leimaamista. Itsekin oli silloin kahden vaiheilla, sillä toki Ahon tukiryhmän valitsema linja oli kaikin puolin vcastenmielinen. Kuitenkin minulle jäi kuva, että se oli lopulta vastenmielinen myös Aholle itselleen, mutta hän ei valitettavasti ehtinyt reagoida asiaan ajoissa.
Näin meillä melkoisen yllättäen valittiin galluppien jostain viidenneltä sijalta ponkaissut Halonen pressaksi. Ihan hyvä pressa hän on ollut. Ei minulla siinä ole valittamista. Kepulaisten olisi vaan ehkä omassa historiankirjoituksessaan syytä muistaa, miten patamustan konservatismin linja silloin johtikin aivan muuhun kuin toivottuun lopputulokseen.
Ahon suurena meriittinä olen tietysti pitänyt hänen toimintaansa Suomen liittämiseksi EU:hun vastoin Kepun kentän kannatusta. Tässä hän osoitti Kekkosen tapaista valtiomiestajua, mikä oli pääoerusteena, kun hän aikanaan siinä vaalissa äänestin.
Poliittinen tunnustus
11
595
Vastaukset
- ei kannata
antaa helmiä sioille. :-)))
- Huomioitsija
Jostain syystä meitsin mielikuvat silloisesta presidentinvaalista ovat varsin yhtenevät. Erityisesti se, että kokoomuksen patavanhoillinen Ilaskivi kannatti Ahoa, mutta puoluejohto ei niin tehnyt. Ei se nyt ehkä vaalia ratkaissut, mutta oikeilla jäljillä olet.
Tuntuisi kyllä siltä, että Aho olisi ottanut aktiivisemman roolin presidenttinä sekä ulko- että sisäpolitiikassa, Halonenhan on ollut hyvin passiivinen molemmissa, mikä on erittäin hieno juttu tietäen Halosen ambitiot, olisi siis hieman erilaista ollut elämä aholandiassa.
- - - - - - - - -
Meitsikin tekee tunnustuksen: en ole koskaan äänestänyt demareita. Mutta vihreitä olen pari kertaa nuorempana ja sitoutumattomia useastikin, usein tosin keskustan listalta ja muulloin keskustaa. Ai niin, meinasi unohtua, Niinistöä äänestin, mutten Niinistön hyvyyden vuoksi vaan... - polpolpol
Mitä kärpänen sanoi toiselle kesämökillä ?
Tuu kattoon kattoon, mun proidi tapettiin tapettiin.
Paras vaalislogan aikoinaan Ahon hyväksi pressanvaaleissa oli: Äänestä Ahoa tai saat halosta.
Sinä ajatusten valtameri, kirjoita kirja, se kannattaa. Tämä aivo-oksennuslaari on tämmönen vempulahko kirjoitusalusta. - mutta ei paha
Halonen ei ole ollut kovin hyvä presidentti, mutta asiat ovat kuitenkin menneet eteenpäin.
Harmi vaan, että sosiaalisesti huolestuneet löytyvät enemmän oikeistosta kuin vasemmistosta.
Ahon hallitus oli jo hyvä. Olisihan se liian hyvää ollutkin, jos vielä presidentti....
(Suomen talouspoliittinen realismi on kytketty Ahon hallituksen päätöksiin vuodelta 1993. Sen jälkeen ei muita talouspoliittisia linjauksia ole tehty). - Uusi-Ukki
Kyllä siitä on Mpp, varmaankin raskaan taakan kantanut, rehellinen ihminen joka vääryyttä tekee se painaa. On pikkuisen omakohtasia kokemuksia, samasta asiasta, minut oli tosin silloin aivopesty perusteellisesti Maalaisliiton tupailloissa. Meidän kotimme oli jopa näitten iltojen oikein tukipilaripaikkoja. Isäni hääräsi kuin heinämies aina kun näitä Kepukokouksia järjestettiin.
Eihän silloin tullut kuuloonkaan, että jotain muutakin voi äänestää kuin kepua, minä olen 30-ntä syntynyt minä kekisin ehkä puolikymmentä kertaa eri vaaleissa äänestää Maalaisliittoa heti sodan jälkeen. Sitten kun läksin kotoa minulle selvisi Kristallinkirkkaasti mikä on tämän poliittisen homman nimi.
Ja se nimi on kultakirjaimin minun sydäämeeni kirjoitettu. Se on Vapaus, Veljeys, ja Tasaarvo, meidän ihmisten keskuudessa. Maalaisliitossa tällaisesta arvosta ei tiedetty silloin, eikä tiedetä vieläkään, mitä nämä sanat tarkoittavat.
Minä olen ollut tosi tyytyväinen poliittiseen kotiini, tiedän myöskin Mpp-een olevan taatusti onnellinen kun ei enempää ole Kepujen äänestyskoppeja tarvinnut nuohota. En tosin hänen poliittista kotiaan tiedä, mutta minua tyydyttää jo se, ettei se ole Kepukoppi
Ihmisellä tuppaa olemaan muitakin murheita kuin noita poliittisia, ja sen tiedän, jos ihminen Kepulaisesti ajattelee hän on silloin todella murheen laaksossa.- ei politiikka
..ole noita mainitsemiasi juttuja.
Ei kepulaisilla ole mitään tuota sivistysajan filosofien levy 1700-luvun Ranskasta ole jäänyt päälle.
Koetahan sinäkin Uusi-Ukki ymmärtää, ettei tässä maailmassa tarvita mitään poliittisia ajatussuuntia ajettavaksi vaan ainoastaan meidän kansalaisten asioita hoidettavaksi.
kepu on siitä hyvä, että se ei koskaan, edes maalaisliittona, ole koskaan ajanut mitään poliittista suuntausta! Se on vaan ollut ihmisten kanava asioille.
noh. ehkäpä nyt lopetan, ettei sentään kaikki ryhdy kepulaisiksi...:-) - Uusi-Ukki
ei politiikka kirjoitti:
..ole noita mainitsemiasi juttuja.
Ei kepulaisilla ole mitään tuota sivistysajan filosofien levy 1700-luvun Ranskasta ole jäänyt päälle.
Koetahan sinäkin Uusi-Ukki ymmärtää, ettei tässä maailmassa tarvita mitään poliittisia ajatussuuntia ajettavaksi vaan ainoastaan meidän kansalaisten asioita hoidettavaksi.
kepu on siitä hyvä, että se ei koskaan, edes maalaisliittona, ole koskaan ajanut mitään poliittista suuntausta! Se on vaan ollut ihmisten kanava asioille.
noh. ehkäpä nyt lopetan, ettei sentään kaikki ryhdy kepulaisiksi...:-)eikä sitten muuta, ethän itsekään usko uskontunnustukseesi. Mikään puolue puolueena ei ole käynyt niin rajusti ja härskisti työväenpuolueiden kimppuun kuin Maalaisliitto. Ensin Jumalan ja Kekkosen voimin, pyrkien mahdollisimman perusteellisesti tuhoamaan sitä työtä mitä Työväenpuolueet ovat ajan saatossa työväestön hyväksi tehneet.
>>>Kepu on siitä hyvä, että se ei ole koskaan, edes Maalaisliittona ajanut mitään poliittista suuntausta - Tupaillan tähtitaivas
Uusi-Ukki kirjoitti:
eikä sitten muuta, ethän itsekään usko uskontunnustukseesi. Mikään puolue puolueena ei ole käynyt niin rajusti ja härskisti työväenpuolueiden kimppuun kuin Maalaisliitto. Ensin Jumalan ja Kekkosen voimin, pyrkien mahdollisimman perusteellisesti tuhoamaan sitä työtä mitä Työväenpuolueet ovat ajan saatossa työväestön hyväksi tehneet.
>>>Kepu on siitä hyvä, että se ei ole koskaan, edes Maalaisliittona ajanut mitään poliittista suuntaustaNo, sulla tulee noita vaikeita aikoja vielä paljon, sillä SDP kuihtuu rankkaa vauhtia ja tilalle pitäisi saada normaalimaailman puoluetta. Sä joudut valitsemaan Kokoomuksen tai Keskustan. Ilmeisesti valitset Kokoomuksen, kun vihaat niin kovasti sitä Kepua, mikä mielessäsi on sen lapsuuden naapurin ison talon isännän näköinen ja itsessäkin näet samoja piirteitä.
- vastaukseni
tehtaalla pakottivat agitaattorit sinut punikkeihin ja liittoon. Näin on ukko näreet. Sinua vietiin, kuin pässiä teraaksi.
- uskossa..
Uusi-Ukki kirjoitti:
eikä sitten muuta, ethän itsekään usko uskontunnustukseesi. Mikään puolue puolueena ei ole käynyt niin rajusti ja härskisti työväenpuolueiden kimppuun kuin Maalaisliitto. Ensin Jumalan ja Kekkosen voimin, pyrkien mahdollisimman perusteellisesti tuhoamaan sitä työtä mitä Työväenpuolueet ovat ajan saatossa työväestön hyväksi tehneet.
>>>Kepu on siitä hyvä, että se ei ole koskaan, edes Maalaisliittona ajanut mitään poliittista suuntaustavahva! Kun se hermostuu (pikku päissään) niin kirjoittaa vielä joskus että,"nimessä ja veressä/uskossa luja/vähäinen palvelijansa!" :))
- tunnustukseesi
Olin silloin jonkin verran käärmeissäni kokoomuslaisille, jotka menivät säheltämään vaalin lopputuloksen Aholle tappiolliseksi. Suurin syntisäkki ei tässä ole suinkaan kansakunnan pärinähelsitin Kirsi Piha, vaan dementoituneeksi epäilemäni papparainen Raimo Ilaskivi, joka alkoi tukea Ahoa mustamaalaamalla Halosta. Halosen perusteeton mustamaalaus toimi silloin laajasti itseään vastaan ja ratkaisi vaalin. Samaan syyllistyivät toki Kepun pahimmat arvokonservatiivit.
----------------
Raekaisevin tappion syy oli Esko Aho itse: Siloitetussa ulkomuodossaan kauniisti artikuloiden selittämässä, että hän on porvarillinen ehdokas vastapainoksi sosialistiselle ehdokkaalle.
Tämä nosti jokaisen laiskan äijädemarin, joka ei Halosesta olisi muuten presidenttiä halunnut, kiireesti nojatuolistaan tuoppinsa äärestä ja sai heidät äänestämään.
Ahon oma esiintyminen ja ylimielinen "porvarius" herätti nukkuvan vasemmiston vastustamaan Ahon valintaa, ei suinkaan äänestämään Halosen puolesta, sillä siihen tuo duunariujoukko olisi ollut liian laiska ja välinpitämätön, koska Halonenhan oli nainen, liberaali ja kaikenlaisten vähemmistöjen puolesta hössöttävä idealistihörhö heidän mielestään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651576
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45488Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;186425- 26419