Tein eilen täytettyjä paprikoita ja niitä syötiin vielä tänäänkin.
Päälle laitoin niihin X-tra juustoraastetta. Äsken huomasin, että ainesosaluettelossa lukee alussa juusto, maito....
Eli ei kaiketi siis pastöroitu maito?? Paprikat oli uunissa kuten juustokin 225 asteessa puoli tuntia tai oikeastaan vähän reilu puoli tuntia.
Kai siinä ajassa ehtii listeria kuolla, jos siinä juustossa sitä oli? Itseasiassa juustolle kävi vähän niin, että se kuivahti kokonaan siellä uunissa.... oli siis turhan kuumassa liian pitkään, ei ollut mitään venyvää juustoa enää.
Pussissa lukee, että valmistusmaa Hollanti, valmistuttaja Espoo.
Olen nyt hirveän huolissani, että eikö noitakaan pitäisi siis syödä?
rv 11 2
Apua! Rauhoitelkaa!
12
3694
Vastaukset
- hyvä ihminen!
Nyt kyllä ihan suotta hätäilet, taitaa olla esikoinen tulossa? =) Ei kovissa juustoissa sitä listeriariskiä taia ollenkaan olla kun kovia juustojahan oikein kehotetaan syömään raskauden aikana jos ei paljon muita maitotuotteita käytä, ja ainakin vaan pehmeät kuten homejuustot ja tuorejuustot on kiellettyjen listalla. Sitä paitsi kuumentaessa nuin kuumaksi on varmasti kuollu kaikki maholliset ja mahottomat bakteerit, tainnu koko sun kuorrute kuolla jos oot polttanu sen :D No panic! Syö pois vaan, ja jos et syö niin laita tänne tulemaan,kyllä minulle kelpaa :p
T:rv12- minä ap
Ja itseasiassa tämä on kolmas lapsi, joka tulossa. Aiemmin en ole hysterisoinut näin vaan odotusajat menneet mukavasti tuorejuustoa välttäen, mutta muuten normaalisti eläen.
Nyt jostain syystä hysterisoin tosta listeriasta milloin mitenkin. Ja nyt hoksasin ton ainesosaluettelon maidon..... Tietenkään en tiedä mitä sille raasteelle on tehty sen maidon lisäyksen jälkeen, koska jotain on tehty... eihän se maito siellä pussissa erikseen heilu. :))
Mutta järki harvoin näin raskausaikana on mukana kuvioissa, kun näitä paniikkeja tulee.
Samoissa mennään, mulla rv 11 2. Niin ja ne paprikat on syöty jo joten ei voi lähetellä. :) - ed.rauhoittelija
minä ap kirjoitti:
Ja itseasiassa tämä on kolmas lapsi, joka tulossa. Aiemmin en ole hysterisoinut näin vaan odotusajat menneet mukavasti tuorejuustoa välttäen, mutta muuten normaalisti eläen.
Nyt jostain syystä hysterisoin tosta listeriasta milloin mitenkin. Ja nyt hoksasin ton ainesosaluettelon maidon..... Tietenkään en tiedä mitä sille raasteelle on tehty sen maidon lisäyksen jälkeen, koska jotain on tehty... eihän se maito siellä pussissa erikseen heilu. :))
Mutta järki harvoin näin raskausaikana on mukana kuvioissa, kun näitä paniikkeja tulee.
Samoissa mennään, mulla rv 11 2. Niin ja ne paprikat on syöty jo joten ei voi lähetellä. :)No itelläni esikoinen tulossa, että ei kyllä kokemusta löydy =) Sen verran vaan lukenu (itekkin hysterisoinu aika lailla) että kovissa juustoissa ei ois sitä riskiä... Toisaalta 100% varma en oo, mutta tosta paistamisesta kyllä oon:se on varmasti tappanu kaiken siitä juusto-parasta :D Joo panikoitua kyllä tulee itekkin välillä vähä liikaakin *nolo* mutta kai se kuuluu asiaan =)
- ymmärtää
minä ap kirjoitti:
Samoissa mennään, mulla rv 11 2. Niin ja ne paprikat on syöty jo joten ei voi lähetellä. :)itsekin että järki tais olla jossain muualla kun tuollaisia kyselet...
Oikeasti kaikki tulevat mammat - ottakaa se järki nyt käyttöön kun mietitte näitä asioita! - juustosta
minä ap kirjoitti:
Samoissa mennään, mulla rv 11 2. Niin ja ne paprikat on syöty jo joten ei voi lähetellä. :)niin siis juusto tehdään siitä (pastöroidusta) maidosta, ei sitä lisätä mihinkään raasteeseen. ;D Ja Suomessa ei edes saisi enää myydä pastöroimattomasta maidosta tehtyjä tuotteita, mutta käytännössä kai jotkin ulkomaalaiset juustot vielä ovat sellaisia. Ennemmin kiinnittäisin sitten sen listeria suhteen huomiota esim. jääkaapissa muhiviin, vanheneviin lihatuotteisiin ym, joissa oikeasti voi jo jotain kasvaa. Käytännössä riski saada listeria jostain juustoista on aika olematon. Jos ne syö tuoreina, niin ei niissä juuri vaaraa pitäisi olla.
- jaanary
Listeria on äärimmäisen harvinainen suomessa. vuosittain n.5-10 tapausta. kyselin tuossa viikolla neuvolan tätiltä... rv 23 menossa ja esikoista odotan joten halusin varmistella itsekkin... esimerkiksi valio testaa päivittäin aurajuustomassan mikä menee pakattavaksi joten siitäkin voi saada listerian äärimmäisen harvoin!!
- aurajuusto
Taidan olla ainoa mamsuliini joka ei kauheasti jaksa noita varoituksia kuunnella. Ehkä olen huono ja epäitsekäs ihiminen monien mielestä, mutta ainoana rakkautenani homejuusto on sellainen mistä en kertakaikkiaan pysty luopumaan. En toki syö sitä joka päivä. Ja käytän kypsennettynä ruoanlaittoon, mutta joskus kahmaisen ihanan palasen leivän päälle. EN VOI VASTUSTAA!
Sillävälin kun muut täällä kauhistelevat piittaamattomuuttani, haluan perustella hävytäntä tapaani sillä etten itse polta tai juo kahvia. Minun on vaikea uskoa että esim polttaminen olisi terveellisempi vaihtoehto kun homejuusto sillointällöin.. onko muita?
- naiset ovat
entisaikoina olleet raskaana ja saaneet ihan terveitä ja hyvinvoivia lapsia, vaikka hygienian taso on ollut paljon heikommin kuin nykyään?
Mieluummin katsoisin extra-juuston alkuperämaata: Mitenköhän niitäkin eläimiä on mahdettu hoitaa ja onko niillä ollut hyvä elämä?
Tai ei sittenkään, keskeisintä maailmassa lienee sinä, sinä ja sinä!- Ja aikuisia ihmisiä muka....
Meinaatko, että ennen ei saatu keskenmenoja tai ettei ollut syntyessään lapsilla ongelmia, joista varmasti monet johtuneet tavalla tai toisella ravitsemuksellisista asioista. Aivan taatusti tänä päivänä keskenmenojen määrä on pienempi kuin ennen, kun tiedetään asioisat enemmän. Ei niitä suosituksia ja varoituksia ole kiusaksi tehty.
Ja mistä ihmeestä vedit tänne lehmät ja sen, että ajattelisin vain itseäni. Minähän mielestäni ajattelin nimenomaan syntyvää lasta enkä itseäni.
Minä en tiedä Hollantilaisten lehmien oloista mitään. Onko niillä asiat sitten kovinkin huonosti? Enpä oikein jaksa uskoa. Vastauksesi oli kuitenkin selvästi asiaton ja puhut vastoin parempaa tietoa.
Samoin kuin tätä edellinen vastaaja, jonka mielestä suositukset on selkeesti ihan vain ihmisten kiusaksi keksittyjä. Ymmärrän ja tiedän, että toiset syö raskausaikana homejuustoja, kun niihin on himo ja se on minulle täysin ok. Itse en kuitenkaan arvaisi syödä ilman kuumentamista niitä, vaikka en uskokaan että ne mitään aikapommejakaan on. Maksalaatikkoakin olen syönyt jokaisessa raskaudessani pienen määrän jouluna enkä pidä sitä mitenkään extremenä.
Mutta asiaton naljailu siitä, jos joku on huolissaan vauvansa terveydestä on typerää ja silloin voi jättää asian sanomatta kokonaan jos ei ole mitään järkevää sanottavaa asiaan. - ed.rauhoittelija.
Aika oudosti sanottu että "naiset ovat entisaikoina olleet raskaana ja saaneet ihan terveitä ja hyvinvoivia lapsia"? Niin eikö ennen muka ole syntynyt sairaita lapsia? Enemmänkin kuin nykyaikoina veikkaisin! Ennenhän lapsia on kuollut synnytyksiin jne. varmasti paljon enemmän kuin nykyään. Lääketiede, elinolot ja hygieniataso kun on kasvanut ja kehittynyt niin lapset syntyy paljon useammin täysin terveenä, ja nykyään esim juuri listeriariski on tiedossa toisin kuin ennenvanhaan. Eikös siitä pitäisi olla kiitollinen? Ja kenties jopa noudattaa hyviä neuvoja? Eiköhän se ole jokaisen oma asia jos haluaa varmistaa lapsensa terveeenä pysymisen raskauden aikana noudattamalla syönti ohjeita.
Ei minustakaan mikään synti ole syödä esim välillä sinihomejuustoa, mutta jos jonkin tuotteen syöminen mietityttäisi niin kyllä itsekkin siitä kehtaisin tällä palstalla kysyä.
Miten juuston alkuperämaa liittyy kyseiseen asiaan? Tai eläinten kohtelu? Jos kysyjä halusi tiedustella vain listeriasta. Ei tämä ole mikään eläintensuojelukeskustelu, vaan ODOTTAVIEN NAISTEN.
Ja totta, raskaana ollessa tulisi melkein ajatellakin "minä, minä ja minä", ja pitää nimenomaan itsestään huolta, niin vauvallakin on hyvä olla.
Tulipas sanottua. - pikkuisen asiasta
Ja aikuisia ihmisiä muka.... kirjoitti:
Meinaatko, että ennen ei saatu keskenmenoja tai ettei ollut syntyessään lapsilla ongelmia, joista varmasti monet johtuneet tavalla tai toisella ravitsemuksellisista asioista. Aivan taatusti tänä päivänä keskenmenojen määrä on pienempi kuin ennen, kun tiedetään asioisat enemmän. Ei niitä suosituksia ja varoituksia ole kiusaksi tehty.
Ja mistä ihmeestä vedit tänne lehmät ja sen, että ajattelisin vain itseäni. Minähän mielestäni ajattelin nimenomaan syntyvää lasta enkä itseäni.
Minä en tiedä Hollantilaisten lehmien oloista mitään. Onko niillä asiat sitten kovinkin huonosti? Enpä oikein jaksa uskoa. Vastauksesi oli kuitenkin selvästi asiaton ja puhut vastoin parempaa tietoa.
Samoin kuin tätä edellinen vastaaja, jonka mielestä suositukset on selkeesti ihan vain ihmisten kiusaksi keksittyjä. Ymmärrän ja tiedän, että toiset syö raskausaikana homejuustoja, kun niihin on himo ja se on minulle täysin ok. Itse en kuitenkaan arvaisi syödä ilman kuumentamista niitä, vaikka en uskokaan että ne mitään aikapommejakaan on. Maksalaatikkoakin olen syönyt jokaisessa raskaudessani pienen määrän jouluna enkä pidä sitä mitenkään extremenä.
Mutta asiaton naljailu siitä, jos joku on huolissaan vauvansa terveydestä on typerää ja silloin voi jättää asian sanomatta kokonaan jos ei ole mitään järkevää sanottavaa asiaan.selvää.
"Minä en tiedä Hollantilaisten lehmien oloista mitään. Onko niillä asiat sitten kovinkin huonosti? Enpä oikein jaksa uskoa."
Selvitäpä samalla, mitä keskieurooppalainen maatalous aiheuttaa ympäristölle. Vai eikö maailman tila kiinnosta sinua, vaikka synnytät jälkipolvea tänne?
Maailmassa on muutakin kuin sinä ja sinun raskautesi. Tsemppiä kuitenkin!
- eieieieie
Mä en voi ymmärtää tätä hysteriaa. Sääliksi käy tuollaisia idiootteja. Teillä on yleisivistys ja älykkyysosamäärä selvästi miinuksen puolella. Miten helvetin vaikeeta se on ottaa selville näin yksinkertaisia asioita? Siis ruoka on yli puoli tuntia 225 asteisessa uunissa ja sä vielä pähkäilet että kuoliko se listeria varmasti?!
Voin kertoa sulle että ihan varmasti kuoli.
Ärsyttää vaan todella että tommosia v*tun uusavuttomia tolloja käy täällä vähän väliä itkemässä syömisiään. Jos kerran on taipumusta tuollaiseen naurettavaan hysteriaan niin jumalauta ei se ole niin vaikeata ottaa asioista selvää. Sitä paitsi tuollaiset asiat nyt jokaisen pitäis muutenkin tietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733