... ja 2-tahtikoneen tuorevoitelusta muutenkin
Häiriötön voitelu on varmaankin tahtilajista riippumatta moottorille A ja O, ja varmaankin jopa kriittisempi kuin jäähdytyksen moitteeton toimivuus. 2-tahtikoneissa OMC:n VRO:ta on parjattu paljon ja ilmeisesti osittain syystäkin. Se on kuitenkin toiminut ymmärtääkseni joko/tai -periaatteella, että sitten kun VRO syystä tai toisesta lopettaa toimintansa, niin seurauksena on kunnon kilahdus, mutta niin kauan kuin se on toiminut, se on voidellut toimivasti.
Yamahan autolubea on moitittu mielestäni vähemmän, mutta toisaalta varsinkin 3-pyttyisissä autolubekoneissa 30-90 (kuten myös V6-myllyissä) on ollut mäntävikoja, männänrenkaiden jumittumista, laakerivikoja jne. Hakematta tulee mieleen, että perussyynä on ollut voiteluhäiriöt. Äsken osui silmääni S24:lla kommentti Autoluben takia täysin hajonneesta 10v ikäisestä 20-heppaisesta, joten pelkästään sylinteriluvusta homma ei kiikasta.
Varsinkin kylmissä olosuhteissa ja kevään ensimmäisessä tankillisessa on ymmärtääkseni kannattanut käyttää vajaan prosentin seosta mukana (vaikka tästäkin moni on eri mieltä) sekä Autolubessa että VRO:ssa, ja VRO:ssa on huolehdittava myös öljylinjan ilmauksesta, mutta sekään tuskin riittää - ilmeisesti 2-tahti tuoreöljykoneella ajetaan aina enemmän tai vähemmän tuurilla? Mercuryn tai Suzukin 2-tahtikoneiden tuorevoitelusta ei tosin ole silmään juuri negatiivisia kommentteja osunut, mutta onkohan turhaa maksaa 2-tahtimoottorissa ominaisuudesta, johon ei voi kunnolla luottaa?
4-tahtikoneissa on märkäsumppuvoitelu ja öljypumppu toiminee selvästi varmemmin, mutta ongelmansa niissäkin on varsinkin kylmissä oloissa (menee öljyt ja bensat sekaisin). Pidempiä seisonta-aikoja nelari kuitenkin kestänee paremmin (ainakin jos on hiukan säilöntäainetta bensassa)?
Onkohan niin, että pienehkössä käyttömoottorissa (20-40hv), jolla ajetaan sääolosuhteista riippumatta ja jolla on välillä pitkiäkin seisontajaksoja, varmin ja toimivin voitelutapa on perinteinen seosvoitelu kunnon 2t-öljyllä ja koneesta & pääasiallisesta käytöstä (uistelu/etappiajo) riippuen 1-2% suhteella. Parhaan vaihtoehtona 2 tankkia, joissa toisessa hiukan vajaa prosentin seos ja toisessa 2% - ja vielä kolmitieventtiili säiliön helpolle valinnalle!
Keräsin hiukan kommentteja 2-tahti tuoreöljyvoitelun toimivuudesta
Suomi24:
mm. 20-heppainen jammu kilahti kokonaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000029043630&view_mode=flat
Autolube syöttää liikaa öljyä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000009173058#22000000009173058
Yamaha 30 sylinterit kuluneet:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000005350894#22000000005350894
Autoluben syöttämistä seossuhteista:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000016841782#22000000016841782
Yamaha 20hv Autolubea joku kehuukin toimintavarmaksi (eikä kuulemma saisi laittaa lisäöljyä bensaan):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000024097663#22000000024097663
Vetouistelun foorumilta:
Autoluben tyyppivikana mm. akselin vuotava o-rengas:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_messages.asp?mid=166838&pts=6
Autoluben säätämisestä:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_messages.asp?mid=153369&pts=13
Autoluben aiheuttama mäntävaurio (3-syl 70hv):
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=141631&iRC=0&pts=
Autoluben toimintahäiriöiden merkitys kiinnileikkautumisissa:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=108167&iRC=0&pts=
Erityisen paljon häiriöitä Yamahan 3-syl 40hv malleissa:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=31214
Mielipiteitä / kommentteja ?
Yamahan autolubesta? ...
4
9481
Vastaukset
- Suzuki 50efi 4-T
vielä koskaan öljyt ja bensat sekaisin vaikka on ajettu aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn merellä. Tämä viisikymppinen Suzukin ruiskunelari on ollut käytössä keväästä 2001 eikä vielä ainuttakaan negatiivista asiaa ole vastaan tullut.
Koneessa käytetään Valvolinen 4-T perämoottoreille tarkoitettua moottoriöljyä 10w/30 jota löytyy jopa supermarketeista.
Se paljon puhuttu öljy/bensiini sekoitus on kaiketi enemmän pienien kaasarinelareiden ja etenkin Hondien ongelma, ainakin paikkakuntalaiset kalastajat niin väittävät.
Itse vaihdan koneeseen ja perään öljyt aina joka syksy kun vene on jo trailerilla ja makeavesi astiassa kuumaksi ajettu, keväällä tarvitseekin sitten vain tarkistella öljyntasot. - F50
No kerrotaanpa mitä itelle tulee mieleen puolin ja toisin.
Omassa käytössä oli suitsan 40-hepoinen 2-tahtimylly vuodelta -90 aikavälillä 1995-2006. Voitelupuolella ko.motissa ei ollut mitään ongelmaa, mielestäni se syötti öljyä jopa turhankin paljon, vähän väliä piti olla säiliötä täyttämässä. Varsinkin uistelutouhuun öljynsyöttö oli turhan suuri,mutta toimi kuitenkin.
Sitten vro-värkistä voisi kertoa jotain muuta. Suhteellisen vähän ajettuna meitin toisen paatin johnsson 40 päätti sitten klikata alemman pyttynsä. Sitäpä en enää viittiny korjailla.
Nyt käyttöpelinä on f50 efi jamppi. 200 tuntia lasissa, eikä voi kyllä valittaa. Ei sotke bensoja/öljyjä, eikä muitakaan ongelmia ole ilmennyt.
Naapurilla on yamaha 20 vuodelta 1988 ja käyttötunteja silläkin koneella on reippaasti. Eikä mitään vikoja ole ollut.
Että tuommosta.- Vro aiheuttaa vikaa...
"Sitten vro-värkistä voisi kertoa jotain muuta. Suhteellisen vähän ajettuna meitin toisen paatin johnsson 40 päätti sitten klikata alemman pyttynsä. Sitäpä en enää viittiny korjailla."
Oliskohan kuitenkin niin ettei toinenkaan pytty olisi kunnossa jos se yksi ja ainoa VRO olisi lopettanut toimintansa? Tuo härveli kun palvelee molempia kaasareita. Teoriassa ylempi voisi huonon paineen takia leikata, mutta eipä käy konekkaan enää, jos paineet on huonot.
Harmi että ensimmäisten viat leimasi luotettavan laitteen ja sitä käytetään yleis-syntipukkina.
- YETOL
Minulla oli Yamaha 20 välillä 91 - 06. Tuorevoitelussa ei koko aikana mitään ongelmaa eikä tuo koneen kanssa juuri muitakaan murheita ollut. Seosbensaa en sisäänajon jälkeen siinä käyttänyt.
Kai tuon tuorevoitelun kanssa on sama kuin koneiden kanssa muutenkin: käyttäjälläkin on sen toimintaan joku vaikutus! Eli kun käyttää hyvälaatuista öljyä, ei mielellään sotke eri merkkisiä öljyjä öljysäiliöön, pitää huolen puhtaudesta ja pitää säiliön täynnä talvisäilytyksessä, niin kyllä pelittää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264