Luuydinnäyte

onko kokemuksia

kuinka kivulias toimenpide on?

12

10080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle tehdään,

      otetaanko tavallinen luuydinnäyte rintalastasta (vain verta luun sisältä imetään ruiskuun, pienempi homma, kestää n 5min yleensä eikä useimmiten satu kovin paljon) vai cristabiopsia (koepala lonkkaluusta, saattaa olla kivuliaampi homma)? Mulle ei oo kyl tehty kumpaakaan et en omakohtaisesti osaa sanoa miltä tuntuu.

    • Punakka ja luonnonlapsi

      Luuydinnäytteen otto ei ole aivan kivutonta, tosin puudutetaan, mutta vain ihon näytteenottokohta puutuu, luuydin ei puudu. Puudutusta tulee olla riittävästi ja kokenut ihminen pystyy ottamaan kivuttomammin. Jos mahdollista rintalastasta otto tekee eniten kipeää,lonkkaluun takaharjanteesta vähemmän kivuliasta. Aina ei saada otettua, jolloin otetaan biopsia.

    • Aarsu

      Minulla otettiin tänään TYKS:ssä tämä luuydinnäyte.Se on otettu multa kaikkiaan 5-6 kertaa.Aina rintalastasta.Ei se mikään kivuton toimenpide ole.Se vaihe kun pora menee luun läpi luuytimeen,ja tapahtuu tämä imaisu luuydintä ruiskuun,tuntuu vähän inhottavalta.Se henkilö jolle tämä on tehty voi vain tietää miltä se tuntuu.Toki sairaalassa rinta puudutetaan,vaan eihän luu puudu.Ei se mielestäni kuitenkaan ole sellainen toimenpide mitä kannattaisi etukäteen jännittää.Toimenpide itsestään on hyvin lyhytaikainen.Myös suorittava lääkäri yleensä selostaa tarkoin eri toimenpiteet.Kyllä se hyvin menee,ei kannata turhaan jännittää !!

    • Juho00000000000000

      Koita olla pelkäämäti..
      Mulla ainakin sattu ihan Pirusti, rintalastasta otettiin.

    • *Inka

      Parilla kirjoittajalla tuntui olevan kokemuksia rintalastasta otetusta luuydinkokeesta, minulla on kokemuksia siitä toisesta eli suoliluun harjalta (lonkasta) otettavasta näytteestä. Tässä kokemuksiani:

      Ensimmäisenä puudutetaan pehmytkudos luun päällä sekä luun pinnalla oleva luukalvo. Luu ja luuydin eivät puudu, kuten joku jo kertoikin, mutta toisaalta ne eivät myöskään voi tuntea kipua. Ainoa kiputuntemus mikä minulle on tullut, on aiheutunut puudutuspiikin pistosta ja puudutusaineen leviämisestä kudoksissa. Se tuntuu ikävältä mutta on kuitenkin varsin siedettävää kipua.

      Piikin, eli poran kuten joku kuvaili, työntäminen luuhun ei tunnu yhtään miltään. Tai tuntuu se vähän kummalliselta kun lääkäri tekee tosissaan töitä saadakseen piikin luun läpi, mutta kipua ei tunnu vaikka koko lonkka heiluu =) Tämä kohta on mielestäni lähinnä hassua, ei kivuliasta.

      Sitten se itse näytteen ottaminen, sekään ei tunnu miltään jos lääkäri ymmärtää imeä luuydintä riittävän hitaasti. Jos imu on liian nopea, tuntuu alipainetta luun sisällä ja se on... hmmm... mielenkiintoinen tuntemus. Se ei ole varsinaisesti kipua mutta hyvin erikoinen tuntemus kylläkin. Jonkun mielestä varmasti tosi inhottava. Muistuta lääkäriä että imee näytteen hyvin hitaasti.

      Luun reunasta otettavan näytepalan rapsutus ei sekään tunnu miltään, ellei sitten mielikuvitus tee tepposia. Lääkärihän yleensä kertoo mitä milloinkin tekee, ja jos potilas jännittää kovasti, saattaa lääkäri kertoa vasta jälkeenpäin ottaneensa jo näytteet.

      Luun pinnalla oleva pehmytkudos on kosketusarka ja kipeä muutaman päivän ajan näytteenoton jälkeen. Jos pelkäät kovasti ja olet kipuherkkä, sinun kannattaa ottaa asia puheeksi jo mennessäsi kokeeseen. Minulle ainakin tarjottiin ennen ensimmäistä koetta rauhoittavia ja kipulääkettä, toinen tablettina ja toinen piikkinä olkavarteen, ja voihan vihvilä että tällä tytöllä oli hauskaa. Eikä sattunut melkein yhtään =)

      Sittemmin näitä kokeita on otettu tusinan verran ja lienen seurannassa lopun ikäni. Ei se ole niin kauheaa kuin miltä kuulostaa.

      Tsemppiä matkaan!

      *Inka

      • useampi

        hematologi sanonut, että näyte pitää imeä ruiskuun kohtalaisen nopeasti, koska jos imee hitaasti, saattaa ruiskuun tulla pelkkää verta eivätkä ne luuytimen pienet solurykelmät, joita näytteeseen täytyy saada, ollenkaan lähde liikkeelle. Niitä varten pitää vähän imaista kuulemma. Vaikka se onkin se kohta joka tuntuu inhottavalta.


    • onko kokemuksia

      ei se nyt niin paha ollut mitä luulin. Turhaan tuli yö valvottua. Nyt voiskin mennä päikkäreille:)

      • *Inka

        Hienoa, reipas tyttö/poika =)

        Joskus jollain palstalla joku kirjoitteli ihan mahdottomia satuja ja tarinoita, kuinka hänen siskon serkun veljen kummin kaima oli kuollut tähän näytteenottoon ja näin poispäin. Jos moinen satu yleensä voi pitää paikkansa niin kyllä kyseessä on ollut joku selkäydinpunktio eikä luuydinaspiraatio. Onneksi nämä trollaajat ovat ymmärtäneet lähteä tältä palstalta muihin maisemiin pilaamasta toisten päivää.

        Makoisia päiväunia!


    • renttu50+

      riippuu millaisesta syövästä on kysymys?..se otetaan kai ntav, mahallaan maaten joko oik, tai vas,,lonkkaluusta , pakaran yläpuolelta..ollut 2,,sti siinä..! ihon pinta puudutetaan ,sitten otetaan pitkä neula , joka pistetään luun läpi ytimeen..ai niin Kyllä luukin puudutetaan siinä samalla kuin ihonpinta..Ei se ihan kauheimpia kokemuksia ole..vähän sattuu.(==

    • tsemppiä!

      Kävin tänään sisätautipoliklinikalla ottamassa luuydinbiopsian... Kävin ensin verikokeissa ja tuntia ennen tutkimusta mulle annettiin rauhottavaa... Aluks se väsytti ihan hirveesti mut sen vaikutus meni ohi joo siihen mennessä ku ite näytettä alettin ottaa, johtu vissiinki siitä ku jännitin nii paljon ni keho vastusti sitä rauhottavan vaikutusta... hoitaja puhisti ensin ihon, multa otettiin se siis rintalastasta... sit lääkäri puudutti sen alueen neulalla ja sattu aikaslailla paljon... pariminuuttia ooteltiin ja sit se alko tekee ite toimenpidettä... kyllä se aikaslailla paljon sattu, kyllä tuli ääni avattua kunnolla :s mutta lääkäripä ei saanukkaa sitä näytettä imettyä siitä kohtaa joten piti alottaa koko homma alusta suoliluusta... jälleen kerran puudutus sattu ja nii sattu kyllä sen neulan tunkeminenki luun sisälle, itkin ja huusin koko toimenpiteen ajan :s ja eipä se lääkäri saanu siitäkään kohti sitä näytettä otettua... -.- joten hukka reissun tein... ja vikahan ei mussa ollu, olin ihan paikallani mut sitä luuydinnestettä ei vaan yksinkertasesti tullu... joten nyt oottelen sit kutsua toiselle paikkakunnalle samaan tutkimukseen, kauhulla ootan sitä kertaa ku nytki koski jo :/ Suosittelen että pyydätte vahvan esilääkityksen ettei käy niinku mulla et joudut tekeen saman useempaan kertaan useesta eri kohasta :s

      • Anonyymi

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei oteta samalla kertaa monesta kohtaa. Mene muualle kertomaan satuja ja tarinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei oteta samalla kertaa monesta kohtaa. Mene muualle kertomaan satuja ja tarinoita.

        Uskoisin kommentoijan tässä reilun 11 vuoden aikana todellakin jo painuneen muualle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe