Taas vaikka olen säilyttänyt kaikki kuitit, jonnekin on kadonnut 30 euroa.
Eikö tämän tilitietojen seuraaminen pitäisi olla hyvin yksinkertaista, jos vaan kirjaa aina pc:llä käydessään sen summan ylös, joka ilmoittaa käytettävissä olevan saldon?
Nyt vaikuttaa siltä, että katevaraukset eivät pysy reaaliajassa, enkä voi luottaa, pitääkö käytettävissä oleva summa paikkansa, kun kirjaan sitä kirjanpitooni.
Nyt loppui kortilla maksaminen ja siirryn takaisin käteisen käyttäjäksi. Oman rahatilanteen seuraaminen on jumalattoman työlästä, sekavaa ja hankalaa korttia käyttämällä.
Epäilyksiäni lisää vielä se, että ystävälleni sattui outo tapaus kaupassa, kun taitamaton myyjä veloitti kahteen kertaan saman tuotteen.
Visa electron on alkanut epäilyttää
16
4861
Vastaukset
- rauhassa
No jos lopusta lähtee liikkeelle, niin taitamaton myyjähän ei ole mitenkään suoraan kortin vika.
Mutta ei sitä rahaa nyt sentään niin vain häviä. Kyllä siellä tilitapahtumissa näkyy kaikki tapahtumat, missä ostokset on tehty ja milloin. Tietysti jos huomaa jotain outoa, kuten mahdollisia tuplakirjauksia, niin ne pitää selvittää.
Katevaraukset tulevat kyllä näkyviin, mutta niiden veloittamisnopeus vaihtelee. Se, että tuleeko ne reaaliajassa näkyviin niin on sitten hieman kinkkisempi. Esim joskus viikonloppuisin ja erityisesti ulkomailla tilin voi saada electronilla miinukselle, koska tiedot eivät välity aina reaaliajassa. Sama pätee ihan tavallisissa automaattiotoissakin jopa. Yhellä oli tilitapahtumissa näkyvissä että oli aut. otto "rekisteröity" 17.8., mutta tarkemmin kun katsoi niin tapahtumahetki oli 14.8. Ja nämä molemmat tapahtumat oli suomessa, eikä edes ulkomailla.
Käteinen on tietysti tavallaan varmempi ja yksinkertaisempi tapa pitää kirjanpitoa. Kunhan nyt ei ihan älyttömiä summia kerrallaan pidä mukana.- Intellectual
Mitään en voi todistaa, koska osa kuiteista on hävinnyt. Palvelu on kuitenkin huono, jos se saa edes epäilemään. Pelkkä epäilys riittää minulle palvelun peruuttamiseen, kun kyse on RAHASTA. En myöskään enää ole kokenut, että hallitsisin itse omat raha-asiani. Kuten itse toistit toteamukseni/epäilykseni, katevaraus ei toimi reaaliajassa. Tämä todella voi johtaa siihen, että tuhlaan liikaa ja loppukuu syödään pelkkää makaroonia. Ei ole kato luottokorttia, kuten teillä varakkailla on!
Mutta eihän tuo mikään ihme ole, että systeemi ei toimi. Voisin luetella VALTAVAN listan asioita, joissa ei todennäköisyysmatematiikkaa ole sovellettu köyhien ihmisten suuntaan. Esimerkiksi juuri tässä asiassa ei olisi mitään ongelmaa, jos eläkkeeni olisi suurempi. Kun se on se pienin mahdollinen, tilinylitykset ja perässälaahaava päivitys aiheuttavat vähimmillään sydämen rytmihäiriöitä ja pahimmillaan viikon paaston.
Pakko offtopikoida, jotta voin todistaa puheeni:
Muita idiotismin pesäkkeitä on vaikkapa digi-tv: Ennen digi-pakkoa piti kolmen kuukauden välein soittaa kaapelioperaattorille, kun kuva nyki ja naksui niin, että katsomisesta ei tullut mitään. Digipakon aikana analogisten kanavien ohjelmista alkoi puuttua tekstitys, joten niitä on hyödytön tallentaa DVD:llä. Hurjan viisaat tarjoavat ratkaisuksi kallista digiboksia, joissa on kaksi viritintä ja kovalevy. Samalla he unohtavat, että tässä maassa on rutiköyhiä ihmisiä, joilla ei ole varaa moiseen!
Siinä oli vain yksi esimerkki lisää siitä, miten köyhiä halveksutaan tilastollisessa mielessä. Globalisaation eteneminen on johtanut niin tiukkaan kilpailutilanteeseen, että meidän yhteinen veneemme on alkanut keikkua, ja köyhät "enot" alkavat pudota veneestä. Jos meillä on ongelmia, ne sivuutetaan, koska globalisaatio ei tunne käsitettä markkinatalouden marginaaliset ryhmät. Tästä syystä Visa electronkin on olemassa.
Sitten kun joku köyhä (kuten minä) kehtaa nousta purnaamaan, tulee joku FUCKING mulkero ja nostaa sormen pystyyn sekä sanoo "Noh noh". Se tarkoittaa, että "Pidä sinä köyhä turpasi vaan kiinni! Me suuri enemmistö haluamme ajatella vain omaa persettämme. (Ja jos me vaikkapa ollaan niin saatanan tyhmiä, että matkustamme maanjäristysalueelle, jossa ei ole tsunamivaroitussysteemiä, niin Hallituksen pitää olla meitä käsi lipassa lentokentällä vastassa, jos katastrofi pääsi tapahtumaan!", kuten kävi.)
Tällä viikolla ensimmäistä kertaa KAHTEEN KYMMENEEN VUOTEEN en saanut tarvitsemaani lääkettä. Sitä ei ollut edes lääketukussa. Onnenkantamoisella löysin eräästä toisesta vastaavaa eri merkkistä lääkettä vähäisen määrän.
Enää edes lääkkeiden saaminen ei ole varmaa.
X360-pelikonsoli on osoittautunut täydeksi sudeksi. Olen seurannut nettifoorumeita ja pelilehtiä: koko ajan saa lukea hajonneista konsoleista! Jopa vasta takuukorjauksesta palannut konsoli on ollut jo valmiiksi rikki! En uskonut vielä silloinkaan, kun ystäväni pari kuukautta vanha X360 hajosi. 100% hajoamisprosenttiin on nyt pakko uskoa, kun jouduin lähettämään oman konsolini "lomalle" Saksaan (jossa ne korjataan). Olen aivan varma, että konsoli hajoaa seuraavan kerran ensi keväänä, kuten muillekin konsolin omistajille on käynyt.
DVD-soittimenikin toiminta on takunnut ostohetkestä lähtien. Kerron vain raivostuttavimman vian: Jos katson ja tallennan samaan aikaan, ja tallennuslaaduksi on valittu 6 tuntia, soitin 3/4 kerralla valitsee salaa laaduksi 2 tuntia. Niinpä jäi viime kerrallakin suosikkielokuvani True Lies (Tosi Valheita) kesken. Mikään ei raivostuta niin paljon kuin tuo!
En valehtele yhtään, kun kerron, että ainakin 50 asiaa, jotka eivät nyky-globalisaatiossa toimi, jää ajanpuutteen ja offtopikin takia kertomatta.
Ei pidä teidän yhtään ihmetellä, jos mellakointia alkaa ilmetä. Kun lääkkeidenkin toimittaminen alkaa jo takellella, on paljon parempi kuolla taistellen oikeuksistaan kuin olla tekemättä mitään.
Syy ei ole pelkästään globalisaatiossa, sillä sekin on ihmisen itsensä luoma systeemi.
- Nainen 26
Olen käyttänyt Visa Electronia vissiin 6 vuotta nyt, ja olen ollut tyytyväinen. Varsinkin nykyään kun katevarauksen tekemiseen ei laajakaistan yleistymisen myötä kestä kovin kauan.
En tiedä mikä pankki sinulla on, mutta ainakin Nordean kanssa homma toimii hyvin. Eli nettipankissa näkyy tilin koko saldo sekä käytettävissä oleva saldo. En ole huomannut, että katevarauksien siirtyminen nettiin kestäisi reaaliaikaa pitempään. Tosin Electron on nykyään minulla kakkoskorttina, enkä kovin usein seuraa tilin saldoa. Mutta kuten sanoin, mielestäni katevaraukset näkyvät tilillä heti.
Mutta näinhän se on, jos rahaa on vähän ja rahatilanteen seuraaminen tärkeää, käteinen on melkein helpoin tapa siihen.
Tuo, että sama myyntitapahtuma on veloitettu kahdesti ei ole mikään kovin harvinainen asia. Monesti se tosin korjautuu "itsestään", eli ilman, että asiakkaan täytyy huomauttaa asiasta.- Intellectual
En uskalla paljastaa pankkia viimeaikaisten oikeudenkäyntien takia. Voin joutua syytteeseen, ja kuten sanoin, minä tyhmä menin hävittämään osan viime viikon kuiteista, joten pahimmassa tapauksessa en voisi todistaa väitteitäni.
Luulin olevani 30 euroa rikkaampi. Niinpä nyt sitten syödään viikko makaronia.
Oli virhe sitten oma tai pankin, vahinko on tapahtunut. Näin siitäkin huolimatta, että kirjaan aina kaiken ylös. Systeemi on kai liian vaativa minulle. Se ei kuitenkaan ole minun vikani vaan systeemin kehittäjän. Huononäköisillekin vihdoin ajan purnaamisen jälkeen alettiin tehdä suurempinäppäimisiä kännyköitä. Niinpä samoin voisi vastaavasti tehdä electronin kanssa.
Käteisen käyttäminen on niin paljon helpompaa, että oikein hymyilin taas äsken kaupassa (tietenkin salaa, etteivät muut vain ala myös käyttää kätevää uutuutta nimeltä käteinen raha), kun tajusin kuinka kätevää se on! Ei enää jokapäiväistä verkkopankissa ravaamista ja joka kuitin summaamista yhteen. Pankkiautomaatilta saan kuitin, ja taskussa on rahaa niin paljon kuin sitä tarvitaan. Rahaa kauppias saa juuri sen verran kuin pitää maksaa, eikä tarvitse jälkikäteen esitellä omia pankkitietojaan vaatiessaan rahojaan takaisin.
Olen kyllä havainnut, että viikonloppuna katevaraus ei seuraa reaaliajassa aina, mutta en uskonut, kun se näköjään tapahtui viikollakin, jolloin 30 euroa on mystisesti kadonnut.
Tuo "monesti" ei riitä minulle, sen pitää olla aina. Nythän asiakkaan on aina vietävä omat tilitietonsa kauppiaalle, jolle ne muuten aivät kuulu ollenkaan. Eihän voida tietää, että tällä kertaa ei olekaan se "monesti", vaan rahat jäävätkin palauttamatta.
Tilitietoja vaaditaan ainakin Gigantissa, jossa ystävääni laskutettiin kahdesti, koska he eivät näköjään omista laitetta, josta voisi jokaisen yksittäisen myyntitapahtuman tarkistaa (esimerkiksi alkossa pystyy). Siinähän rikotaan samalla yksityisyyden suojaa, kun omia tiliotteita joutuu näyttämään ventovieraalle!
Lisäksi ystäväni, joka on ihan yhtä köyhä kuin minäkin, joutui polkemaan monta kilometriä sateessa takaisin Giganttiin ja sopimamme tapaaminen siirtyivät monella tunnilla eteenpäin. Ei ehditty onlinessa pelaamaan kuin kolme tuntia vaikka kuusi piti!
Ei tämän systeemin tällainen pitäisi olla. Ainakaan ei voida sanoa, että kehitys olisi kulkenut parempaan suuntaan.
Lisäksi eräs yritys ottaa kortin käyttämisestä maksun, mikä näkyy vasta jos katsoo kuittia.
Laitteet ja käytännöt ovat kirjavat ja herättävät siten vieläkin enemmän epäilyksiä. - Nainen 26♦&#9...
Intellectual kirjoitti:
En uskalla paljastaa pankkia viimeaikaisten oikeudenkäyntien takia. Voin joutua syytteeseen, ja kuten sanoin, minä tyhmä menin hävittämään osan viime viikon kuiteista, joten pahimmassa tapauksessa en voisi todistaa väitteitäni.
Luulin olevani 30 euroa rikkaampi. Niinpä nyt sitten syödään viikko makaronia.
Oli virhe sitten oma tai pankin, vahinko on tapahtunut. Näin siitäkin huolimatta, että kirjaan aina kaiken ylös. Systeemi on kai liian vaativa minulle. Se ei kuitenkaan ole minun vikani vaan systeemin kehittäjän. Huononäköisillekin vihdoin ajan purnaamisen jälkeen alettiin tehdä suurempinäppäimisiä kännyköitä. Niinpä samoin voisi vastaavasti tehdä electronin kanssa.
Käteisen käyttäminen on niin paljon helpompaa, että oikein hymyilin taas äsken kaupassa (tietenkin salaa, etteivät muut vain ala myös käyttää kätevää uutuutta nimeltä käteinen raha), kun tajusin kuinka kätevää se on! Ei enää jokapäiväistä verkkopankissa ravaamista ja joka kuitin summaamista yhteen. Pankkiautomaatilta saan kuitin, ja taskussa on rahaa niin paljon kuin sitä tarvitaan. Rahaa kauppias saa juuri sen verran kuin pitää maksaa, eikä tarvitse jälkikäteen esitellä omia pankkitietojaan vaatiessaan rahojaan takaisin.
Olen kyllä havainnut, että viikonloppuna katevaraus ei seuraa reaaliajassa aina, mutta en uskonut, kun se näköjään tapahtui viikollakin, jolloin 30 euroa on mystisesti kadonnut.
Tuo "monesti" ei riitä minulle, sen pitää olla aina. Nythän asiakkaan on aina vietävä omat tilitietonsa kauppiaalle, jolle ne muuten aivät kuulu ollenkaan. Eihän voida tietää, että tällä kertaa ei olekaan se "monesti", vaan rahat jäävätkin palauttamatta.
Tilitietoja vaaditaan ainakin Gigantissa, jossa ystävääni laskutettiin kahdesti, koska he eivät näköjään omista laitetta, josta voisi jokaisen yksittäisen myyntitapahtuman tarkistaa (esimerkiksi alkossa pystyy). Siinähän rikotaan samalla yksityisyyden suojaa, kun omia tiliotteita joutuu näyttämään ventovieraalle!
Lisäksi ystäväni, joka on ihan yhtä köyhä kuin minäkin, joutui polkemaan monta kilometriä sateessa takaisin Giganttiin ja sopimamme tapaaminen siirtyivät monella tunnilla eteenpäin. Ei ehditty onlinessa pelaamaan kuin kolme tuntia vaikka kuusi piti!
Ei tämän systeemin tällainen pitäisi olla. Ainakaan ei voida sanoa, että kehitys olisi kulkenut parempaan suuntaan.
Lisäksi eräs yritys ottaa kortin käyttämisestä maksun, mikä näkyy vasta jos katsoo kuittia.
Laitteet ja käytännöt ovat kirjavat ja herättävät siten vieläkin enemmän epäilyksiä.Jaa, onko joku pankki haastanut asiakkaita oikeuteen viime aikoina? Sellainen uutinen on kyllä mennyt minulta täysin ohi. Mutta käsittääkseni Suomessa on edelleen sanavapaus voimassa, ja niin kauan kun puhuu omista kokemuksista valehtelematta, suuremmin liioittelematta tai yleistämättä, ei ihmistä voi haastaa oikeuteen. Käsittääkseni yrityksien kunniaa ei voi edes loukata...
Sanot, että sinulla on kadonnut 30e jonnekin. Miten raha voi kadota jälkeä jättämättä? Eli kyllä kait noista joku jälki on jäänyt, jonka pitäisi näkyä verkkopankin tilitiedoissa nostona, siirtona tai maksuna? Ymmärsinkö oikein, että olet Electronilla maksanut jossain kaupassa, joka on tehnyt varauksen kahteen kertaan? Vai onko katevarauksessa kestänyt ja raha lähtenyt varaukseen myöhässä?
Vaikeaa kommentoida onko virhe pankin vai sinun, vai kauppiaan, kun ei ole, minulle ainakaan, tarkalleen käynyt ilmi mitä on tapahtunut. Syy kun voi olla oikeastaan missä tahansa.
Mitä pankkien sinun mielestäsi pitäisi tehdä Electronille? Puhut suurinäppäimisistä kännyköistä, mikä olisi vastaava muutos Electronille?
Näinhän se kyllä on, jos raha on tiukassa käteinen on varmin ja helpoin tapa pysyä kärryillä siitä, paljonko on käytettävissä. Näin minä tein opintojen alussa, käytin vain käteistä jolloin ei tullut yllätyksiä. Nykyäänkin, jos raha on vähän tiukemmassa (oon vieläkin opiskelija, joskin käyn sivutöissä) niin käytän Electronia, jotta katevaraus näkyy heti tilillä ja tiedän, paljonko on käytettävissä. Kuten sanoin, minä en ole huomannut, että katevaraus ei toimisi reaaliaikaisesti.
Ei ole pitkä aika siitä, kun olin pankkikortilla maksanut tankkauksen Shellin automaatilla ja se oli veloitettu kahdesti ja hyvitetty kerran tililleni. Eli ei minun tarvinnut viedä tilitietoja minnekään, vaan kauppiaan puolelta tuo hoitui automaattisesti. Vastaavia kokemuksia on ärrän ja Prisman kanssa, ikinä ollut ongelmia.
En ole aiemmin kuullut, että Gigantilla homma toimisi noin. Olisihan tuossa mahdollista peittää muut osat tiliotteesta tai vaikkapa automaatista tulostetusta lapusta ja näyttää vain asiaa koskevat tiedot heille?
Oliko ystäväsi muuten pakko juuri sateessa ja teidän pelituokion aikana pakko lähteä Giganttiin? Eikö asia olisi voinut hoitaa vaikkapa seuraavana päivänä. Itse ainakin priorisoin ystävät ja sovitut asiat ennen rahaa :) - Intellectual
Nainen 26♦&#9... kirjoitti:
Jaa, onko joku pankki haastanut asiakkaita oikeuteen viime aikoina? Sellainen uutinen on kyllä mennyt minulta täysin ohi. Mutta käsittääkseni Suomessa on edelleen sanavapaus voimassa, ja niin kauan kun puhuu omista kokemuksista valehtelematta, suuremmin liioittelematta tai yleistämättä, ei ihmistä voi haastaa oikeuteen. Käsittääkseni yrityksien kunniaa ei voi edes loukata...
Sanot, että sinulla on kadonnut 30e jonnekin. Miten raha voi kadota jälkeä jättämättä? Eli kyllä kait noista joku jälki on jäänyt, jonka pitäisi näkyä verkkopankin tilitiedoissa nostona, siirtona tai maksuna? Ymmärsinkö oikein, että olet Electronilla maksanut jossain kaupassa, joka on tehnyt varauksen kahteen kertaan? Vai onko katevarauksessa kestänyt ja raha lähtenyt varaukseen myöhässä?
Vaikeaa kommentoida onko virhe pankin vai sinun, vai kauppiaan, kun ei ole, minulle ainakaan, tarkalleen käynyt ilmi mitä on tapahtunut. Syy kun voi olla oikeastaan missä tahansa.
Mitä pankkien sinun mielestäsi pitäisi tehdä Electronille? Puhut suurinäppäimisistä kännyköistä, mikä olisi vastaava muutos Electronille?
Näinhän se kyllä on, jos raha on tiukassa käteinen on varmin ja helpoin tapa pysyä kärryillä siitä, paljonko on käytettävissä. Näin minä tein opintojen alussa, käytin vain käteistä jolloin ei tullut yllätyksiä. Nykyäänkin, jos raha on vähän tiukemmassa (oon vieläkin opiskelija, joskin käyn sivutöissä) niin käytän Electronia, jotta katevaraus näkyy heti tilillä ja tiedän, paljonko on käytettävissä. Kuten sanoin, minä en ole huomannut, että katevaraus ei toimisi reaaliaikaisesti.
Ei ole pitkä aika siitä, kun olin pankkikortilla maksanut tankkauksen Shellin automaatilla ja se oli veloitettu kahdesti ja hyvitetty kerran tililleni. Eli ei minun tarvinnut viedä tilitietoja minnekään, vaan kauppiaan puolelta tuo hoitui automaattisesti. Vastaavia kokemuksia on ärrän ja Prisman kanssa, ikinä ollut ongelmia.
En ole aiemmin kuullut, että Gigantilla homma toimisi noin. Olisihan tuossa mahdollista peittää muut osat tiliotteesta tai vaikkapa automaatista tulostetusta lapusta ja näyttää vain asiaa koskevat tiedot heille?
Oliko ystäväsi muuten pakko juuri sateessa ja teidän pelituokion aikana pakko lähteä Giganttiin? Eikö asia olisi voinut hoitaa vaikkapa seuraavana päivänä. Itse ainakin priorisoin ystävät ja sovitut asiat ennen rahaa :)Kyseiset oikeusjutut liittyivät muihin yrityksiin mutta herjaus kuin herjaus. Yritykset ovat ottaneet tiukemman linjan siihen, mitä niistä netissä kirjoitellaan. Siksi olen varovainen. Laajakaista on kuitenkin JO niin monessa kodissa nykyään, että jo se antaa syyn tarkastella kriittisesti, mitä nettifoorumeilla lukee.
Turha enää jauhaa tästä 30:stä eurosta. Kuten sanoin, kuitteja on hävitetty kirjaamisen jälkeen, joten täysin en voi todistaa mitään, koska vain kokonaissummat ovat tiedossa. Kerroin jo, että JOS SYSTEEMI ON SELLAINEN, ETTÄ SE PELKÄSTÄÄN HERÄTTÄÄ EPÄILYKSEN, ON SE HUONO. Raha-asioissa minulle riittää pelkkä vahva epäily lopettamaan palvelun käyttämisen. Sinä taas luotat siihen, joten sinä olet tyytyväinen, en syytä sinua mistään.
Ei se riitä vielä, että joku ärrä tai muu palauttaa rahat, yksikin "mätä omena korissa", kuten tämä Gigantti, vie uskon. Erilaisia kauppoja, joissa (kuten jo sanoin) on erilaisia laitteita ja systeemejä, riittää. Toisaalta en millään voi olla vähine rahoineni niin välipitämätön, että luottaisin raha-asioideni hoidon jollekin kauppiaalle, kyllä ne pitää olla tiukasti omassa valvonnassa. Ehkä tässä nyt vaikuttaa myös elämän tuoma kokemus ja se, mistä olen jo tuonnempana puhunutkin - kohta mikään ei enää toimi. Edes tämä tietokone ei nyt toimi kunnolla. En voi luottaa, koska niin moni asia on nykyään vain joten kuten hoidossa. Virheiden todennäköisyys kasvaa silloin liian suureksi. Erityisen kohtalokasta se siis on meille köyhille, joille 30 euroa on suuri raha. Sinulla onkin juuri se sama ongelma kuin niillä, jotka näitä systeemejä väsäävät: te ette kykene asettumaan köyhän ihmisen asemaan. Siksi et voi ymmärtää, että jo pelkkä epäilys riittää raha-asioissa minulle.
Minä en ole mikään insinööri, enkä ymmärrä mitään electronista. En siis osaa sanoa muuta, kuin että parempi se olisi, jos kaikki ostot näkyisivät reaaliaikaisesti verkkopankissa.
Toinen asia, mikä ei myöskään sovi meille köyhille: Silloin kun jokin iso kodinkone hajoaa, me joudumme hakemaan sossusta apua. Siellä ne haluavat nähdä tiliotteemme kaksi kuukautta taaksepäin. Saan verkkopankista vain otteen, jossa näkyy kaikki korttiostokset. Tämä rikkoo yksityisyydensuojaani, sillä en toki halua näyttää ventovieraalle ihmiselle, mitä kaupasta olen ostanut. Tässä myös näkyy se, että köyhiä ihmisiä ei todellakaan ole huomioitu electronia väsättäessä. Köyhillä ihmisillä ei nykyajattelun perusteella katsota olevan samoja ihmisoikeuksia kuin rikkailla, siksi vanhanmallista tiliotetta, jossa näkyisi vain panot, saldo ja nostot, ei enää saa. Tätä jos mitä pitäisi muuttaa. Pitäisi saada tiliote, jossa ei näy, missä olet kauppoja tehnyt. Esimerkiksi tässä taannoin maksoin electronilla seksikaupassa. Siellä se näkyy nyt jokaiselle pankin toimihenkilöllekin, jos vaan haluavat katsoa. Nämä tiedot pitäisi näkyä VAIN kortin haltijalle. Pankille ne pitäisi näkyä jollakin koodilla, jonka minä vain näen ja siitä tietäisin, mistä ostotapahtumasta on kyse.
Minä en voi komennella ystävääni, enkä tiedä tarkkaan hänen seuraavan päivän menojaan. Mitäs luulet nti 26 (Vai rva?), syyllistyisitköhän sinä nyt pikkuiseen saivarteluun tai ainakin jonkinlaiseen fanaattiseen puolusteluun, joka johtaa vain yhä pidempiin selittelyiden verkkoihin? Tilanne oli se mikä se oli! Jos sinä et ymmärrä köyhän ihmisen mentaliteettia tässä ajassa, jossa yleinen ajattelutapa on, että kun köyhiltä otetaan pois, sen katsotaan kannustavan heitä, mutta kun rikkaalle annetaan lisää, sen katsotaan kannustavan rikkaita. Jos olet sitä mieltä, että tuo on hyvä ajattelutapa, et koskaan tule ymmärtämäänkään köyhän ihmisen mentaliteettia. Katsos, köyhällä ihmisellä elo on koko ajan kamppailua rahan loppumisen kanssa. Ehkäpä ystäväni siis teki hätiköidyn ratkaisun, kun lähti samana päivänä asiaa hoitamaan. Vaan minäpä ymmärrän hänen hätäänsä, koska elän samanlaisessa tilanteessa. Ei sellaista mentaliteettia voi kukaan kultalusikka suussa tai riittävän pitkään tuhansia euroja kuussa ansainnut ymmärtää. Sinun kyllä pitäisi, jos elät pelkällä opintotuella, niin surkea se on edelleenkin, vaikka 15% korotus kovalla painostuksella saatiinkin aikaiseksi. Et kuitenkaan taida aivan ymmärtää, koska edelleen saan toistaa samoja asioita, ja sinä rupeat sopertelemaan jotain, että "miksei mennyt seuraavana päivänä". - Nainen 26
Intellectual kirjoitti:
Kyseiset oikeusjutut liittyivät muihin yrityksiin mutta herjaus kuin herjaus. Yritykset ovat ottaneet tiukemman linjan siihen, mitä niistä netissä kirjoitellaan. Siksi olen varovainen. Laajakaista on kuitenkin JO niin monessa kodissa nykyään, että jo se antaa syyn tarkastella kriittisesti, mitä nettifoorumeilla lukee.
Turha enää jauhaa tästä 30:stä eurosta. Kuten sanoin, kuitteja on hävitetty kirjaamisen jälkeen, joten täysin en voi todistaa mitään, koska vain kokonaissummat ovat tiedossa. Kerroin jo, että JOS SYSTEEMI ON SELLAINEN, ETTÄ SE PELKÄSTÄÄN HERÄTTÄÄ EPÄILYKSEN, ON SE HUONO. Raha-asioissa minulle riittää pelkkä vahva epäily lopettamaan palvelun käyttämisen. Sinä taas luotat siihen, joten sinä olet tyytyväinen, en syytä sinua mistään.
Ei se riitä vielä, että joku ärrä tai muu palauttaa rahat, yksikin "mätä omena korissa", kuten tämä Gigantti, vie uskon. Erilaisia kauppoja, joissa (kuten jo sanoin) on erilaisia laitteita ja systeemejä, riittää. Toisaalta en millään voi olla vähine rahoineni niin välipitämätön, että luottaisin raha-asioideni hoidon jollekin kauppiaalle, kyllä ne pitää olla tiukasti omassa valvonnassa. Ehkä tässä nyt vaikuttaa myös elämän tuoma kokemus ja se, mistä olen jo tuonnempana puhunutkin - kohta mikään ei enää toimi. Edes tämä tietokone ei nyt toimi kunnolla. En voi luottaa, koska niin moni asia on nykyään vain joten kuten hoidossa. Virheiden todennäköisyys kasvaa silloin liian suureksi. Erityisen kohtalokasta se siis on meille köyhille, joille 30 euroa on suuri raha. Sinulla onkin juuri se sama ongelma kuin niillä, jotka näitä systeemejä väsäävät: te ette kykene asettumaan köyhän ihmisen asemaan. Siksi et voi ymmärtää, että jo pelkkä epäilys riittää raha-asioissa minulle.
Minä en ole mikään insinööri, enkä ymmärrä mitään electronista. En siis osaa sanoa muuta, kuin että parempi se olisi, jos kaikki ostot näkyisivät reaaliaikaisesti verkkopankissa.
Toinen asia, mikä ei myöskään sovi meille köyhille: Silloin kun jokin iso kodinkone hajoaa, me joudumme hakemaan sossusta apua. Siellä ne haluavat nähdä tiliotteemme kaksi kuukautta taaksepäin. Saan verkkopankista vain otteen, jossa näkyy kaikki korttiostokset. Tämä rikkoo yksityisyydensuojaani, sillä en toki halua näyttää ventovieraalle ihmiselle, mitä kaupasta olen ostanut. Tässä myös näkyy se, että köyhiä ihmisiä ei todellakaan ole huomioitu electronia väsättäessä. Köyhillä ihmisillä ei nykyajattelun perusteella katsota olevan samoja ihmisoikeuksia kuin rikkailla, siksi vanhanmallista tiliotetta, jossa näkyisi vain panot, saldo ja nostot, ei enää saa. Tätä jos mitä pitäisi muuttaa. Pitäisi saada tiliote, jossa ei näy, missä olet kauppoja tehnyt. Esimerkiksi tässä taannoin maksoin electronilla seksikaupassa. Siellä se näkyy nyt jokaiselle pankin toimihenkilöllekin, jos vaan haluavat katsoa. Nämä tiedot pitäisi näkyä VAIN kortin haltijalle. Pankille ne pitäisi näkyä jollakin koodilla, jonka minä vain näen ja siitä tietäisin, mistä ostotapahtumasta on kyse.
Minä en voi komennella ystävääni, enkä tiedä tarkkaan hänen seuraavan päivän menojaan. Mitäs luulet nti 26 (Vai rva?), syyllistyisitköhän sinä nyt pikkuiseen saivarteluun tai ainakin jonkinlaiseen fanaattiseen puolusteluun, joka johtaa vain yhä pidempiin selittelyiden verkkoihin? Tilanne oli se mikä se oli! Jos sinä et ymmärrä köyhän ihmisen mentaliteettia tässä ajassa, jossa yleinen ajattelutapa on, että kun köyhiltä otetaan pois, sen katsotaan kannustavan heitä, mutta kun rikkaalle annetaan lisää, sen katsotaan kannustavan rikkaita. Jos olet sitä mieltä, että tuo on hyvä ajattelutapa, et koskaan tule ymmärtämäänkään köyhän ihmisen mentaliteettia. Katsos, köyhällä ihmisellä elo on koko ajan kamppailua rahan loppumisen kanssa. Ehkäpä ystäväni siis teki hätiköidyn ratkaisun, kun lähti samana päivänä asiaa hoitamaan. Vaan minäpä ymmärrän hänen hätäänsä, koska elän samanlaisessa tilanteessa. Ei sellaista mentaliteettia voi kukaan kultalusikka suussa tai riittävän pitkään tuhansia euroja kuussa ansainnut ymmärtää. Sinun kyllä pitäisi, jos elät pelkällä opintotuella, niin surkea se on edelleenkin, vaikka 15% korotus kovalla painostuksella saatiinkin aikaiseksi. Et kuitenkaan taida aivan ymmärtää, koska edelleen saan toistaa samoja asioita, ja sinä rupeat sopertelemaan jotain, että "miksei mennyt seuraavana päivänä".Jeps, herjauksesta kait saattaa saada syytteet myös nettikirjoituksien takia. Syyte ei tosin vielä tarkoita tuomiota, mutta ymmärrän, että haluat olla varovainen. Ja mielestäni se on järkevämpää ja keskustelun kannalta asiallisempaa kuin nämä, jotka yhdestä pienestä virheestä haukkuvat yritystä pystyyn ja menevät jopa henkilökohtaisuuksiin.
Onhan se tietysti niin, että jos asiakkaalla ei koe tuotetta luotettavana, se ei sitä ole. Ja tämähän koskee kaikkia tuotteita ja palveluita. Joku kehuu Fordia maailman parhaaksi autoksi, toisella taas on vain huonoja kokemuksia. Tyytyväisyys on subjektiivinen asia, joka perustuu kokemuksiin. Joten voi sanoa, että olemme molemmat oikeassa.
Se, että kaikki ostokset eivät näy verkkopankissa reaaliajassa ei taida olla itse kortin vika. Vika on mitä todennäköisimmin kaupan tietoliikenneyhteyksissä tai järjestelmässä. Sillä Electronhan on kortti, josta kaupan laite aina tekee katevarauksen saman tien. Electronilla siis tilin saldoa ei pitäisi pystyä vetämään miinuksille (todellisuudessa tämä taitaa onnistua ainakin ulkomailla).
Olen ollut itsekin köyhä opiskelija, enkä vieläkään pidä itseni hyvätuloisena. Ei niistä ajoista niin pitkä aika ole, ettenkö muistaisi, millaista se on. Ja sanoinhan minä, että käytän edelleen Electronia silloin, kun rahoista on tiukkaa. Aiemmin pelasin vain käteisellä, silloin oli aina tiedossa tarkalleen, paljonko rahaa on käytettävissä. Electron on muuten suunniteltu juuri sellaisille ihmisille, jotka haluavat pitää rahoistaan tarkkaa kirjaa. Sillä se on sentään ainoa kortti, jonka ostoksista edes tehdään reaaliaikaista katevarausta aina. Mutta on varmasti kuten epäilet, kortin suunnittelijat eivät tiedä/muista, millaista on köyhän elämä eivätkä siksi ymmärrä mitä ongelmia katevarauksen viipyminen voi aiheuttaa. En ole kuitenkaan ensimmäistä opiskeluvuotta lukuunottamatta elänyt pelkällä opintotuella, sen jälkeen olen päässyt joka kesä kesätöihin ja olen vielä saanut tehdä opintojen oheella talvisin töitä. Mutta mistään suurista summista ei silti ole kyse, joten tiedän vallan hyvin, mitä ne rahahuolet tarkoittavat. Jatkuvaa priorisointia aluksi, hintojen vertailemista kaupassa, heräteostosten pois jättäminen ja vaatteet uusitaan vain pakosta.
Puhut vanhanmallisista tiliotteista, joissa ei näkynyt yksilöidyt tiedot ostopaikoista. Olisiko syy siihen, että ennen näkyi vain saldo, panot ja nostot siinä, ettei maksukortteja ollut? Ja jos et halua näyttää virkamiehille tai kauppiaille missä olet tehnyt ostoksia, ne kannattaa tehdä käteisellä. Siitä kun ei edelleenkään jää nostoa kummempaa merkintää. Olen itsekin melko tarkka yksityisyydestäni, joten ymmärrän sinua. Onneksi olen ollut niin onnekas, etten ole koko opiskeluaikana tarvinut asioida sossun kanssa, vaikka välissä on ollut tiukempaa. Mutta voin hyvin ajatella, ettei heillekään halua ihan kaikkea kertoa.
Mielestäni on kuitenkin hyvää, että tiliotteessa näkyy, missä korttia on höylätty. Näin minä pystyn tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Nykyään käytän lähes poikkeuksetta pankkikorttia, ja minulla on tapana aina tiliotteen saapuessa käydä läpi se ja tarkistaa, että kaikki on ok ja ettei siellä ole outoja tilitapahtumia. Ja pankkihenkilökunnalla ei muuten ole vapaa pääsy tietoihisi, joka käynnistä jää jälki ja sinulla on asiakkaana oikeus pyytää saada tietää, kuka on käynyt tietojasi katsomassa. Käsittääkseni joka tilitiedustelua pankkineiti joutuu jopa kirjaamaan selityksen ja syyn. Eli noin vain sinun tietojasi ei siellä katsella (minulla on muutama hyvä ystävä pankeissa töissä, joten olen saanut heiltä kuulla pankkien käytännöistä).
Okei, ystävälläsi oli rahahuolia ja halusi omansa heti takaisin. Ymmärrettävää. Mutta sinunkin pitäisi sitten ymmärtää se, että teidän yhteinen aika jäikin lyhyemmäksi. Sain nimittäin edellisestä viestistäsi sellaisen kuvan, että sinä olit katkera hänelle siitä, että hän valitsi Gigantissa käymisen sinun ja nettipelaamisen edelle. Ymmärsin siis väärin. - Intellectual
Nainen 26 kirjoitti:
Jeps, herjauksesta kait saattaa saada syytteet myös nettikirjoituksien takia. Syyte ei tosin vielä tarkoita tuomiota, mutta ymmärrän, että haluat olla varovainen. Ja mielestäni se on järkevämpää ja keskustelun kannalta asiallisempaa kuin nämä, jotka yhdestä pienestä virheestä haukkuvat yritystä pystyyn ja menevät jopa henkilökohtaisuuksiin.
Onhan se tietysti niin, että jos asiakkaalla ei koe tuotetta luotettavana, se ei sitä ole. Ja tämähän koskee kaikkia tuotteita ja palveluita. Joku kehuu Fordia maailman parhaaksi autoksi, toisella taas on vain huonoja kokemuksia. Tyytyväisyys on subjektiivinen asia, joka perustuu kokemuksiin. Joten voi sanoa, että olemme molemmat oikeassa.
Se, että kaikki ostokset eivät näy verkkopankissa reaaliajassa ei taida olla itse kortin vika. Vika on mitä todennäköisimmin kaupan tietoliikenneyhteyksissä tai järjestelmässä. Sillä Electronhan on kortti, josta kaupan laite aina tekee katevarauksen saman tien. Electronilla siis tilin saldoa ei pitäisi pystyä vetämään miinuksille (todellisuudessa tämä taitaa onnistua ainakin ulkomailla).
Olen ollut itsekin köyhä opiskelija, enkä vieläkään pidä itseni hyvätuloisena. Ei niistä ajoista niin pitkä aika ole, ettenkö muistaisi, millaista se on. Ja sanoinhan minä, että käytän edelleen Electronia silloin, kun rahoista on tiukkaa. Aiemmin pelasin vain käteisellä, silloin oli aina tiedossa tarkalleen, paljonko rahaa on käytettävissä. Electron on muuten suunniteltu juuri sellaisille ihmisille, jotka haluavat pitää rahoistaan tarkkaa kirjaa. Sillä se on sentään ainoa kortti, jonka ostoksista edes tehdään reaaliaikaista katevarausta aina. Mutta on varmasti kuten epäilet, kortin suunnittelijat eivät tiedä/muista, millaista on köyhän elämä eivätkä siksi ymmärrä mitä ongelmia katevarauksen viipyminen voi aiheuttaa. En ole kuitenkaan ensimmäistä opiskeluvuotta lukuunottamatta elänyt pelkällä opintotuella, sen jälkeen olen päässyt joka kesä kesätöihin ja olen vielä saanut tehdä opintojen oheella talvisin töitä. Mutta mistään suurista summista ei silti ole kyse, joten tiedän vallan hyvin, mitä ne rahahuolet tarkoittavat. Jatkuvaa priorisointia aluksi, hintojen vertailemista kaupassa, heräteostosten pois jättäminen ja vaatteet uusitaan vain pakosta.
Puhut vanhanmallisista tiliotteista, joissa ei näkynyt yksilöidyt tiedot ostopaikoista. Olisiko syy siihen, että ennen näkyi vain saldo, panot ja nostot siinä, ettei maksukortteja ollut? Ja jos et halua näyttää virkamiehille tai kauppiaille missä olet tehnyt ostoksia, ne kannattaa tehdä käteisellä. Siitä kun ei edelleenkään jää nostoa kummempaa merkintää. Olen itsekin melko tarkka yksityisyydestäni, joten ymmärrän sinua. Onneksi olen ollut niin onnekas, etten ole koko opiskeluaikana tarvinut asioida sossun kanssa, vaikka välissä on ollut tiukempaa. Mutta voin hyvin ajatella, ettei heillekään halua ihan kaikkea kertoa.
Mielestäni on kuitenkin hyvää, että tiliotteessa näkyy, missä korttia on höylätty. Näin minä pystyn tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Nykyään käytän lähes poikkeuksetta pankkikorttia, ja minulla on tapana aina tiliotteen saapuessa käydä läpi se ja tarkistaa, että kaikki on ok ja ettei siellä ole outoja tilitapahtumia. Ja pankkihenkilökunnalla ei muuten ole vapaa pääsy tietoihisi, joka käynnistä jää jälki ja sinulla on asiakkaana oikeus pyytää saada tietää, kuka on käynyt tietojasi katsomassa. Käsittääkseni joka tilitiedustelua pankkineiti joutuu jopa kirjaamaan selityksen ja syyn. Eli noin vain sinun tietojasi ei siellä katsella (minulla on muutama hyvä ystävä pankeissa töissä, joten olen saanut heiltä kuulla pankkien käytännöistä).
Okei, ystävälläsi oli rahahuolia ja halusi omansa heti takaisin. Ymmärrettävää. Mutta sinunkin pitäisi sitten ymmärtää se, että teidän yhteinen aika jäikin lyhyemmäksi. Sain nimittäin edellisestä viestistäsi sellaisen kuvan, että sinä olit katkera hänelle siitä, että hän valitsi Gigantissa käymisen sinun ja nettipelaamisen edelle. Ymmärsin siis väärin.Siis pahvi, EN ole katkera ystävälleni, vaan GIGANTILLE, koska kohtelivat ystävääni niin töykeästi. Gigantin tupelon syytä on se, että ei pelattu kuin 3 tuntia!
No minä paljastan nyt että kyse on Osuuspankista, mutta KOROSTAN, että en voi todistaa mitään, koska osa kuiteista hävitettiin eri paperillesummaamisen jälkeen. Toivottavasti en joudu kuseen...
Se mille kohderyhmälle palvelu on suunnattu, ratkaisee, kuinka tyytyväisiä asiakkaat palveluun tai tuotteeseen ovat. Objektiivinen totuus on, että electron ei oikein sovi rutiköyhälle ihmiselle. Syynä kaksi seikkaa: rahaa on aina vähän ja köyhälle ihmiselle tästä syystä syntyvä habitus tai mentaliteetti, ihan kuinka vain, taitavat olla synonyymejä.
Minun mielestäni electronilla pystyy menemään miinukselle. Kuten sanot, tietoliikenteessä on katkoksia. Niitä oli itse asiassa jo pikapankkikortinkin aikoina 80-90-luvuilla. Itselläni oli sellainen 500 markkaa miinuksella, kun vain tiesin päivän, jolloin seuranta oli poissa päältä muutaman tunnin ajan.
Tämä ei ole kuitenkaan minulle muuten tärkeä asia, paitsi että köyhän ei miinukselle kannata mennä, koska seuraava kuukausi on sitten sitäkin tiukempi.
Electron on hyvä siksi, että jos joskus en pääse pankkiautomaatilta nostamaan rahaa, sitä voi käyttää. Toinen syy (ja ihmettelen, miksi et maininnut sitä, koska olet ollut köyhä opiskelija) on se, että pankkiautomaatilta pienin seteli on 20 euroa, kun taas electronilla voi ostaa vaikka rahaa on kaksi euroa. Lisäksi voi maksaa laskut siellä, missä on vain laajakaista.
Sossusta ei nykyään saa apua läheskään samalla tavalla kuin vielä 90-luvulla, sillä sosiaalidarwinistiset asenteet ovat lisääntyneet kunnissa. Esimerkiksi rikkoontuneen television tilalle sain uuden vain kun jätin vuokran rästiin. Näin oli myös pesukoneen kanssa. Vielä on kuitenkin joitakin asioita joissa sossu auttaa, koska sen on pakko. Siksi electronia ei kannata käyttää kuin laskujen maksamiseen. Se ei kuitenkaan ollut se pointti, vaan se, miten köyhien ihmisten yksityisyyden suoja on toisarvoinen asia nykyajan maailmassa.
Pikapankkikortilla kotiin tuli joka kuukausi sellainen tiliote, kuin kuvasin ed. viestissäni. Koska pikapankkikortti lopetettiin, jouduin siirtymään electroniin. Olisin ollut ihan tyytyväinen vanhaan korttiin, paitsi sen turvallisuuteen (magneettinauha). Ainakin pitäisi saada yhtä helposti ostot erittelemätön tiliote kuin erittelevänkin saa. Muuten rikotaan köyhien yksityisyydensuojaa, koska hän voi joutua esittelemään tilitietojaan saadakseen sosiaaliturvaa. Kun näin ei tehdä, se kertoo omasta mentaliteetista eli tässä tapauksessa omasta arvomaailmasta, joka on kieltämättä hieman sosiaalidarwinistinen.
Kun selvitin erästä toista electron-asiaa, jossa epäilin kaksoislaskutusta, oli hieman ikävää selvitellä täysin vieraan puhelinäänen kanssa ostoksiani. Se että sellaiseen yleensä voi joutua, on jo merkki huonosta systeemistä. Ei kai niitä tietoja sitten kuka hyvänsä pankin työntekijä näe, mutta sekin jo riittää, että niitä joutuu mahdollisissa ongelmatapauksissa selvittelemään vieraiden ihmisten kanssa. Se on yksinkertaisesti nöyryyttävää. Ja tämä tulee kaiken sen muun nöyryytyksen päälle, josta köyhät saavat kärsiä jo muutenkin. Kuten sanoin, pankille ostokset pitäisivät näkyä jollakin koodisysteemillä. Ei sen tarvitse tietää, missä olen ostoksilla käynyt. Kauppojen nimien sijaan voisi näkyä jokin koodi. Tärkeintä on että MINÄ tiedän, mitä kauppaa kyseinen ongelma koskee, jolloin voin harkintani mukaan joko paljastaa kyseisen kaupan nimen tai en. Noin systeemin pitäisi toimia. Siihen saakka käytän electronia vain laskujen maksamiseen.
Loppukommentti:
Toki electron on monille hyvä kortti, mutta rutiköyhälle ja mahdolliselle sosiaalitoimen asiakkaalle se ei sovellu, koska tämän systeemin luomisessa ei ole otettu huomioon, millaisiin ikäviin tilanteisiin köyhä ihminen korttia käyttäessään voi joutua.
Pankit ovat kohderyhmänsä valinneet. Olisin kuitenkin ehkä harkinnut sen hankintaa hieman pidempään, jos olisin tiennyt, mihin joudun tätä korttia käyttäessäni. Minun ei kuitenkaan rahasyistä kannata luopua siitä, sillä sen jälkeen ainoa vaihtoehto on käydä maksamassa laskut pankissa, mikä tulee runsaasti kalliimaksi kuin kortin kuukausimaksu. On myös mainittava, että laskujen maksu käy todellakin siellä, missä on laajakaista, eikä tarvitse etsiä pankin maksuautomaattia. Huono puoli taas on se, että jos electronilla nostaa rahaa muulta kuin otto-automaatilta, nostotapahtuma maksaa huikeat 5,95 mk! Onneksi meilläpäin on joka puolella ottoautomaatteja, joten en todennäköisesti joudu muille automaateille menemään. - Nainen 26
Intellectual kirjoitti:
Siis pahvi, EN ole katkera ystävälleni, vaan GIGANTILLE, koska kohtelivat ystävääni niin töykeästi. Gigantin tupelon syytä on se, että ei pelattu kuin 3 tuntia!
No minä paljastan nyt että kyse on Osuuspankista, mutta KOROSTAN, että en voi todistaa mitään, koska osa kuiteista hävitettiin eri paperillesummaamisen jälkeen. Toivottavasti en joudu kuseen...
Se mille kohderyhmälle palvelu on suunnattu, ratkaisee, kuinka tyytyväisiä asiakkaat palveluun tai tuotteeseen ovat. Objektiivinen totuus on, että electron ei oikein sovi rutiköyhälle ihmiselle. Syynä kaksi seikkaa: rahaa on aina vähän ja köyhälle ihmiselle tästä syystä syntyvä habitus tai mentaliteetti, ihan kuinka vain, taitavat olla synonyymejä.
Minun mielestäni electronilla pystyy menemään miinukselle. Kuten sanot, tietoliikenteessä on katkoksia. Niitä oli itse asiassa jo pikapankkikortinkin aikoina 80-90-luvuilla. Itselläni oli sellainen 500 markkaa miinuksella, kun vain tiesin päivän, jolloin seuranta oli poissa päältä muutaman tunnin ajan.
Tämä ei ole kuitenkaan minulle muuten tärkeä asia, paitsi että köyhän ei miinukselle kannata mennä, koska seuraava kuukausi on sitten sitäkin tiukempi.
Electron on hyvä siksi, että jos joskus en pääse pankkiautomaatilta nostamaan rahaa, sitä voi käyttää. Toinen syy (ja ihmettelen, miksi et maininnut sitä, koska olet ollut köyhä opiskelija) on se, että pankkiautomaatilta pienin seteli on 20 euroa, kun taas electronilla voi ostaa vaikka rahaa on kaksi euroa. Lisäksi voi maksaa laskut siellä, missä on vain laajakaista.
Sossusta ei nykyään saa apua läheskään samalla tavalla kuin vielä 90-luvulla, sillä sosiaalidarwinistiset asenteet ovat lisääntyneet kunnissa. Esimerkiksi rikkoontuneen television tilalle sain uuden vain kun jätin vuokran rästiin. Näin oli myös pesukoneen kanssa. Vielä on kuitenkin joitakin asioita joissa sossu auttaa, koska sen on pakko. Siksi electronia ei kannata käyttää kuin laskujen maksamiseen. Se ei kuitenkaan ollut se pointti, vaan se, miten köyhien ihmisten yksityisyyden suoja on toisarvoinen asia nykyajan maailmassa.
Pikapankkikortilla kotiin tuli joka kuukausi sellainen tiliote, kuin kuvasin ed. viestissäni. Koska pikapankkikortti lopetettiin, jouduin siirtymään electroniin. Olisin ollut ihan tyytyväinen vanhaan korttiin, paitsi sen turvallisuuteen (magneettinauha). Ainakin pitäisi saada yhtä helposti ostot erittelemätön tiliote kuin erittelevänkin saa. Muuten rikotaan köyhien yksityisyydensuojaa, koska hän voi joutua esittelemään tilitietojaan saadakseen sosiaaliturvaa. Kun näin ei tehdä, se kertoo omasta mentaliteetista eli tässä tapauksessa omasta arvomaailmasta, joka on kieltämättä hieman sosiaalidarwinistinen.
Kun selvitin erästä toista electron-asiaa, jossa epäilin kaksoislaskutusta, oli hieman ikävää selvitellä täysin vieraan puhelinäänen kanssa ostoksiani. Se että sellaiseen yleensä voi joutua, on jo merkki huonosta systeemistä. Ei kai niitä tietoja sitten kuka hyvänsä pankin työntekijä näe, mutta sekin jo riittää, että niitä joutuu mahdollisissa ongelmatapauksissa selvittelemään vieraiden ihmisten kanssa. Se on yksinkertaisesti nöyryyttävää. Ja tämä tulee kaiken sen muun nöyryytyksen päälle, josta köyhät saavat kärsiä jo muutenkin. Kuten sanoin, pankille ostokset pitäisivät näkyä jollakin koodisysteemillä. Ei sen tarvitse tietää, missä olen ostoksilla käynyt. Kauppojen nimien sijaan voisi näkyä jokin koodi. Tärkeintä on että MINÄ tiedän, mitä kauppaa kyseinen ongelma koskee, jolloin voin harkintani mukaan joko paljastaa kyseisen kaupan nimen tai en. Noin systeemin pitäisi toimia. Siihen saakka käytän electronia vain laskujen maksamiseen.
Loppukommentti:
Toki electron on monille hyvä kortti, mutta rutiköyhälle ja mahdolliselle sosiaalitoimen asiakkaalle se ei sovellu, koska tämän systeemin luomisessa ei ole otettu huomioon, millaisiin ikäviin tilanteisiin köyhä ihminen korttia käyttäessään voi joutua.
Pankit ovat kohderyhmänsä valinneet. Olisin kuitenkin ehkä harkinnut sen hankintaa hieman pidempään, jos olisin tiennyt, mihin joudun tätä korttia käyttäessäni. Minun ei kuitenkaan rahasyistä kannata luopua siitä, sillä sen jälkeen ainoa vaihtoehto on käydä maksamassa laskut pankissa, mikä tulee runsaasti kalliimaksi kuin kortin kuukausimaksu. On myös mainittava, että laskujen maksu käy todellakin siellä, missä on laajakaista, eikä tarvitse etsiä pankin maksuautomaattia. Huono puoli taas on se, että jos electronilla nostaa rahaa muulta kuin otto-automaatilta, nostotapahtuma maksaa huikeat 5,95 mk! Onneksi meilläpäin on joka puolella ottoautomaatteja, joten en todennäköisesti joudu muille automaateille menemään.Ok. Kuten jo totesin, saatoin ymmärtää väärin. Gigantti on siis aikavaras tässä tapauksessa, asia selvä.
On totta, ettei Electron sovi kuin rahoissaan oleville, sillä Electronilla on aina huolehdittava siitä, että tilillä on riittävästi rahaa. Pankkikortilla voi höylätä tili miinuksille, Electronilla tämä on todella vaikeaa.
Vaikka olen ollut köyhä opiskelija, en ikinä päästänyt tiliäni lähelle nollaa. Pienin summa, mikä on tililläni ollut oli 116mk, eli nostovaraa oli vielä ja ensimmäinen kesätyöpalkka tulossa parin päivän sisään. En siis huomannut ottaa tätä esiin Electronin hyvänä puolena. Mutta olet oikeassa, maksukortilla (eli myös muilla kuin Electronilla) voi maksaa pieniäkin summia. Toinen vaihtoehto, joskin epäkäytännöllinen sellainen, on hakea rahaa suoraan pankista.
Electronillahan käsittääkseni ei juuri maksuja makseta netissä (vaikka se käykin maksuvälineenä mm. VR:n nettikaupassa), vaan netissä maksu hoidetaan yleensä nettipankkitunnuksilla. Vai mitähän tarkoitit laskujen maksamisella, Electronilla ja laajakaistalla?
"Siihen saakka käytän electronia vain laskujen maksamiseen." Kerroppa enemmän tästä.
Minulla ei muuten ole Osuuspankin tiliotteista kokemusta, olen ainoastaan nähnyt Nordean ja Sammon tiliotteita, mutta en ole huomannut, että tiliotteessa olevat tiedot olisivat riippuvaisia kortista. En muuten tiedä, mikä tuollainen "pikapankkikortti" on. Oliko se ihan tavallinen pankkikortti vai joku OP:n oma juttu (kuten heidän Pankin Luotto, Kultaluotto tai joku vastaava). Itsellä on vain kokemusta moderneista pankkikorteista, Electronista ja Masterista, ja jos noilla maksaa, tiliotteessa näkyy (valitettavasti) ostospaikka.
Olisi tietysti hyvä juttu, jos asiakas voisi valita millainen tiliotteen hän haluaa. Eli vähän samalla tavalla kuin puhelinlaskun kanssa. Voisi valita otteen, jossa näkyy vain panot ja nostot luokittain sekä saldo. Tai sitten voisi tilata tarkemman erittelyn, jossa näkyisi joka tilitapahtuma erikseen.
Eikös Aktia siirtynyt jo Otto-järjestelmään (eli Automatia Oy:n automaatille), eli ainoat ei-Otto -automaatit taitaa olla POPin omat automaatit. Maamme suurimmat pankit kuuluvat Otto-automaattien pariin, siksi niitä onkin nykyään kaikkialla (ja on aina ollutkin). Se, että muun kuin oman pankin automaatilla nostaminen maksaa ei ole kortin vika. Vaan siinä, että asiakkaana käytät muun kuin oman pankin automaattia. OP on ulkoistanut asian Automatia Oy:lle, joka huolehtii Otoista.
Ja eihän Electron ole ainoa tapa maksaa laskuja muuten kuin pankissa. Voithan sinä hakea pankistasi verkkopankkitunnukset, tai johan sinulla sellaiset on? Ainakin kerroit seuraavasi tilitapahtumia verkkopankissa (vai muistanko väärin?). Eli miksi käytät Electronia verkkomaksuissa? Tämä ei vielä auennut minulle :) - Intellectual
Nainen 26 kirjoitti:
Ok. Kuten jo totesin, saatoin ymmärtää väärin. Gigantti on siis aikavaras tässä tapauksessa, asia selvä.
On totta, ettei Electron sovi kuin rahoissaan oleville, sillä Electronilla on aina huolehdittava siitä, että tilillä on riittävästi rahaa. Pankkikortilla voi höylätä tili miinuksille, Electronilla tämä on todella vaikeaa.
Vaikka olen ollut köyhä opiskelija, en ikinä päästänyt tiliäni lähelle nollaa. Pienin summa, mikä on tililläni ollut oli 116mk, eli nostovaraa oli vielä ja ensimmäinen kesätyöpalkka tulossa parin päivän sisään. En siis huomannut ottaa tätä esiin Electronin hyvänä puolena. Mutta olet oikeassa, maksukortilla (eli myös muilla kuin Electronilla) voi maksaa pieniäkin summia. Toinen vaihtoehto, joskin epäkäytännöllinen sellainen, on hakea rahaa suoraan pankista.
Electronillahan käsittääkseni ei juuri maksuja makseta netissä (vaikka se käykin maksuvälineenä mm. VR:n nettikaupassa), vaan netissä maksu hoidetaan yleensä nettipankkitunnuksilla. Vai mitähän tarkoitit laskujen maksamisella, Electronilla ja laajakaistalla?
"Siihen saakka käytän electronia vain laskujen maksamiseen." Kerroppa enemmän tästä.
Minulla ei muuten ole Osuuspankin tiliotteista kokemusta, olen ainoastaan nähnyt Nordean ja Sammon tiliotteita, mutta en ole huomannut, että tiliotteessa olevat tiedot olisivat riippuvaisia kortista. En muuten tiedä, mikä tuollainen "pikapankkikortti" on. Oliko se ihan tavallinen pankkikortti vai joku OP:n oma juttu (kuten heidän Pankin Luotto, Kultaluotto tai joku vastaava). Itsellä on vain kokemusta moderneista pankkikorteista, Electronista ja Masterista, ja jos noilla maksaa, tiliotteessa näkyy (valitettavasti) ostospaikka.
Olisi tietysti hyvä juttu, jos asiakas voisi valita millainen tiliotteen hän haluaa. Eli vähän samalla tavalla kuin puhelinlaskun kanssa. Voisi valita otteen, jossa näkyy vain panot ja nostot luokittain sekä saldo. Tai sitten voisi tilata tarkemman erittelyn, jossa näkyisi joka tilitapahtuma erikseen.
Eikös Aktia siirtynyt jo Otto-järjestelmään (eli Automatia Oy:n automaatille), eli ainoat ei-Otto -automaatit taitaa olla POPin omat automaatit. Maamme suurimmat pankit kuuluvat Otto-automaattien pariin, siksi niitä onkin nykyään kaikkialla (ja on aina ollutkin). Se, että muun kuin oman pankin automaatilla nostaminen maksaa ei ole kortin vika. Vaan siinä, että asiakkaana käytät muun kuin oman pankin automaattia. OP on ulkoistanut asian Automatia Oy:lle, joka huolehtii Otoista.
Ja eihän Electron ole ainoa tapa maksaa laskuja muuten kuin pankissa. Voithan sinä hakea pankistasi verkkopankkitunnukset, tai johan sinulla sellaiset on? Ainakin kerroit seuraavasi tilitapahtumia verkkopankissa (vai muistanko väärin?). Eli miksi käytät Electronia verkkomaksuissa? Tämä ei vielä auennut minulle :)Niin, pikapankkikortin aikana jouduin joskus käymään nostamassa 19.90 euroa. Ei siinä mitään, mutta kun juuri tässä osuuspankissa on töissä henkilö, joka selvästi tuntui halveksuvan minua, koska hän tietenkin näki, että köyhähän siinä nostaa viimeisiä rahojaan: lässytti alentuvalla tavalla minulle kuin jollekin idiootille, vaikka olen aikuinen mies!. Tämä on juuri sitä nykymentaliteettia, josta olen puhunut. Rahalla saa kunnioitusta. Jos sitä ei ole - fuck you. Tässä mielessä electron on kuin siunaus.
Sitä paitsi, monet jopa tuntuvat luulevan, että kaupan kassalla asioidessani asioin LUOTTOKORTILLA. Ihan selvästi alussa myös tutut kaupan kassat sen sijaan, että mulkoilisivat ja sanoisivat (kuten eräs kassa, jonka kaupassa en enää nykyään käy), että "menehän jollekin toiselle kassalle", alkoivat katsoa kunnioittaen - kunnes oppivat, että "leikkivisa" -han se vaan on.
Electronilla voi maksaa missä vain on laajakaista. Menet vain oman verkkopankkisi sivuille, annat käyttäjätunnuksen, salasanan, sekä pankin avainlukua vastaavan avainlukulistan luvun. Maksaminen ei eroa sen jälkeen paljonkaan tavallisella maksuautomaatilla maksamisesta. Itse maksutapahtuma on ehkä hieman hitaampi kuin automaatilla, mutta tietokoneita on joka paikassa, joten ei tarvitse pankkiin lähteä (yleensä jonottamaan) automaatille, mikä vie aikaa. Tähän mennessä laskujen maksamisessa ei ole ollut onkkuja, joten jatkan niin pitkään, kunnes... Tässä ei kuitenkaan ole välissä mikään kauppa ja sen mahdollinen tupelo myyjä. Lisäksi maksutapahtumien sekamelskaa on vähemmän, joten mahdolliset virheet näkyvät viimeistään pankkiautomaatilla saadusta tositteesta rahaa nostaessa. Riittävän yksinkertaista minulle. Koko tapahtuma on reaaliaikainen, eli näen heti, menikö oikea summa.
Ensimmäiset pankkikortit, jotka tulivat 1980-luvulla, olivat käsittääkseni pikapankkikortteja, joilla voi nostaa käteistä pankkiautomaateista. Kun globalisaatio alkoi ja palveluja alettiin automatisoida edistyneen teknologian myötä enemmän, niillä pystyi maksamaan myös laskuja pankin maksuautomaateilla. Pikapankkikortti siis on maksukortin primitiivinen muoto. Electronin myötä tiliotteessa tietysti näkyy ne kaupat, missä on ostettu jotain. Selitin jo syyn, miksi tämä voi aiheuttaa ongelmia minulle.
Tämä tilotteen sisältö pitäisi myös olla valittavissa niin, että siitä puuttuu kokonaan kaupoissa tehdyt korttiostot. Ne olisivat vain merkitty eri kohtaan nimekkeellä korttiostokset. ei siis kauppojen nimiä! Ja tämä vaihtoehto pitää olla yhtä helppo kuin tavallistakin tiliotetta tulostaessa, eli verkkopankista vaan laajakaistalla.
Muistan, kun minulla oli joku eurocard työn puolesta joskus 90-luvun alussa. Siinä tuli joka kuukausi postissa kaikki ostokset jopa yksilöitynä, mitä tuotetta oli ostettu. Noh, köyhillä nyt ei ole luottokorttiin mahdollisuuksia, sillä harvalla köyhällä on luottotiedot niin puhtaat. Siksi tämä kysymys on irrelevantti ketjun aiheen suhteen.
Ulkoistaminen ei ole hyvä selitys huonolle palvelulle. Itse asiassa kyse on vastuun pakoilusta tai kykenemättömyydestä ratkaista ongelma.
Tämä ulkoistaminen on toki yleistä nykyään. Näin ollen Mattelkin sanoo, ettei se ole syyllinen siihen että sen kiinalaisten alihankkijoiden alihankkijoiden alihankkijoiden alihankkijoiden toiminnan valvonta ei kuulu sille, joten lastenleluissa esiintyvä lyijy on muiden, ei Mattelin vika. Ulkoistaminen on globalisaation keino tuottaa huonoja palveluja, maksaa surkeaa palkkaa (Nokian alihankkijat Kiinassa) ja valmistaa vaikkapa lapsille vaarallisia leluja (Mattel, Kiina)... monessa monessa muussa kansainvälisessä yritystoiminnassa. Se tuottaa hyvin, mikä on yritystoiminnan päätarkoitus - tuottaa osinkoa osakkeenomistajille.
Ei tämä kuitenkaan ole ongelma, elleivät otto-automaatit dramaattisesti vähene.
- ...visa electronia
Se on niin turhaakin turhempi kortti, se ei käy oikein mihinkään ja aina ja kaikkialla tulee sen kanssa ongelmia ja hankaluuksia. Ottakaa oikea täysverinen Visa tai American Express (Amex) "Gold" tai "Platinum" Card.
Amex kortti palkitsee käyttäjänsä Membership Rewards -ohjelmallaan. Siinä saa kortin käytöstä kokonaisen matkan (tai muita valitsemiaan arvokkaita palkintoja) vuoden käytön jälkeen. Puhumattakaan todella hyvistä matkavakuutuksista, kun maksat matkasi Amex kortilla.
T: kapitalistisika- Nainen 26
Trolleja ei pitäisi ruokkia, eikä provoihin vastata. Mutta pakko oikaista tätä viestiä, ettei kukaan asiasta tietämätön saa väärää kuvaa....
Tilanne oli kuvatunlainen ehkä vielä viisi vuotta sitten, nykyään Electron käy lähes kaikkialla. Poikkeuksina ainakin suurin osa takseista, joilta siis puuttuu kortin vaatima suorayhteys pankkiin monessa tapauksessa. Electronilla voi myös maksaa lentolippuja ja ostaa tuotteita netin kautta. Itsellä on tästä kokemusta, ja hyvin on homma toiminut. Ainoaan, mihin se ei oikein tahdo käydä on hotellivarauksen tekemiseen verkon kautta, mutta sekin asia hoituu yleensä toisella tavalla.
Itsellä oli pari vuotta Electron ykköskorttina, eikä tullut ongelmia tai hankaluuksia sen kanssa. Joskus varmistus saattaa kestää 10-15s, mutta sekin sattuu nykyään harvoin. Kaupoissa kun on kiitettävän nopeat tietoliikenneyhteydet.
Jokainen ammattiliitto taitaa tarjota jäsenilleen matkustajavakuutuksen, ja matkatavarat ovat lähes poikkeuksetta vakuutettuja kotivakuutuksen kautta. Joten miksi ottaa kallis kortti vain tätä varten, kun asia hoituu perusasioilla, kuten ammattiliittoon kuulumisella ja kotivakuutuksella.
Suosittelet vain Visaa tai Amexia, miksi ei MasterCardia? Tosin on muistettava, että luotto- tai maksuaikakortit ovat vain niille, joilla ei ole rahaa. Visa Electronilla maksavilla on aina rahaa siellä tilillä, mutta voiko luottokorteilla pelaavasta sanoa saman asian? Nainen 26 kirjoitti:
Trolleja ei pitäisi ruokkia, eikä provoihin vastata. Mutta pakko oikaista tätä viestiä, ettei kukaan asiasta tietämätön saa väärää kuvaa....
Tilanne oli kuvatunlainen ehkä vielä viisi vuotta sitten, nykyään Electron käy lähes kaikkialla. Poikkeuksina ainakin suurin osa takseista, joilta siis puuttuu kortin vaatima suorayhteys pankkiin monessa tapauksessa. Electronilla voi myös maksaa lentolippuja ja ostaa tuotteita netin kautta. Itsellä on tästä kokemusta, ja hyvin on homma toiminut. Ainoaan, mihin se ei oikein tahdo käydä on hotellivarauksen tekemiseen verkon kautta, mutta sekin asia hoituu yleensä toisella tavalla.
Itsellä oli pari vuotta Electron ykköskorttina, eikä tullut ongelmia tai hankaluuksia sen kanssa. Joskus varmistus saattaa kestää 10-15s, mutta sekin sattuu nykyään harvoin. Kaupoissa kun on kiitettävän nopeat tietoliikenneyhteydet.
Jokainen ammattiliitto taitaa tarjota jäsenilleen matkustajavakuutuksen, ja matkatavarat ovat lähes poikkeuksetta vakuutettuja kotivakuutuksen kautta. Joten miksi ottaa kallis kortti vain tätä varten, kun asia hoituu perusasioilla, kuten ammattiliittoon kuulumisella ja kotivakuutuksella.
Suosittelet vain Visaa tai Amexia, miksi ei MasterCardia? Tosin on muistettava, että luotto- tai maksuaikakortit ovat vain niille, joilla ei ole rahaa. Visa Electronilla maksavilla on aina rahaa siellä tilillä, mutta voiko luottokorteilla pelaavasta sanoa saman asian?mieltä olen.visa electron toimii hyvin ainakin venäjällä euroopassa ja jopa jenkeissä.
käytän sitä aina koska tili pysyy reaaliajassa eikä muutu itsestään päivien kuluessa.amexia hyväksyviä liikkeitä on maailmalla paljon vähemmän kuin visaa tai masteria hyväksyviä.amex on kylä hyvä kortti mutta ei välttämättä paras.- Debit-pelle
arvo-poika kirjoitti:
mieltä olen.visa electron toimii hyvin ainakin venäjällä euroopassa ja jopa jenkeissä.
käytän sitä aina koska tili pysyy reaaliajassa eikä muutu itsestään päivien kuluessa.amexia hyväksyviä liikkeitä on maailmalla paljon vähemmän kuin visaa tai masteria hyväksyviä.amex on kylä hyvä kortti mutta ei välttämättä paras.Amex on vielä toistaiseksi kalliimpi kauppiaalle kuin muut kortit, mutta tilanne muuttuu kun vuoden vaihteessa tulee uudistus ja kansalliset pankkikortit alkavat kadota (tämän hetkisen tiedon mukaan). Siirtymävaihe kestää vuoteen 2011 saakka. Kansallisten pankkikorttien tilalle tulee yhdistelmäkortteja joissa pankkikorttiominaisuus on korvattu debit-korttiominaisuudella. Visan ja MasterCardin määräävä markkinaosuus huolehtii siitä että korttimaksut nousevat. Pitäähän uudistus maksattaa asiakkailla.
- Amex on vielä toistaiseksi ...
Debit-pelle kirjoitti:
Amex on vielä toistaiseksi kalliimpi kauppiaalle kuin muut kortit, mutta tilanne muuttuu kun vuoden vaihteessa tulee uudistus ja kansalliset pankkikortit alkavat kadota (tämän hetkisen tiedon mukaan). Siirtymävaihe kestää vuoteen 2011 saakka. Kansallisten pankkikorttien tilalle tulee yhdistelmäkortteja joissa pankkikorttiominaisuus on korvattu debit-korttiominaisuudella. Visan ja MasterCardin määräävä markkinaosuus huolehtii siitä että korttimaksut nousevat. Pitäähän uudistus maksattaa asiakkailla.
Amex on nuorien nousukkaiden kortti, siitä on kiva puhua kun ei oel mutta viisaampaa sanottavaa,
kun tulee perhettä, ja pieni käärö, ei tarvis enää kortista puhua.
muutamat jopa näkevät kortin työsuhde-etunakin,
minä en ottanut.
En tosiaan nähnyt siinä mitään järkeä.
- Intellectual
Kävin juuri verkkopankissa maksamassa vuokran ja sähköpostin kautta sähkön mutta tällä kertaa puhelimeni laskin seurasi tapahtumia. Katevaraukset EIVÄT TODELLAKAAN PYSY REAALIAJASSA: Pankin kone ilmoittaa tilillä olevan juuri sähkölaskun summaa vastaava suurempi saldo, kuin mikä on tämänhetkinen todellisuus.
Nähtävästi, kun maksaa sähköpostilaskun, katevaraus ei pysy reaaliajassa. Tai mistäs sitä tietää, pitäisi vain koko ajan juosta koneella tarkistamassa, että onkohan se idiootti jo päässyt reaaliaikaan. Makaroonille meinattin taas mennä...
Siinä oli syy mystiseen kadonneeseen 30 euroon. Olin siis kirjannut ihan oikein saldon makseltuani maksuja, mutta koska visanpaska ei pysy reaaliajassa, laskelmat menivät sekaisin.
KYLLÄ ON SEKAVA JA HANKALA SYSTEEMI. Käytännössä en voi luottaa ollenkaan tilin saldoon, vaan joka kerta kun maksan laskuja, on kaikki kirjattava samalla ylös.
MITÄ järkeä tämmöisessä touhussa on? Johan minä samassa ajassa, kun tätä nyt jouduin tekemään, ehdin käydä pankin maksuautomaatilla hoitamassa homman - ja paljon helpommin!
Lisäksi kortissa taitaa olla jotain vikaa, kun monia vuosia pikapankkikortilla käyttämäni automaatti pukkaa kortin ulos. Oli pakko mennä toiselle automaatille. Eihän tällä sontaläjällä saa enää rahaakaan, perkule!
Siinä taas yksi hyvä esimerkki siitä, kun olen puhunut (ja ihmetellyt) mikä tätä nykyaikaa riivaa, kun oikein mikään ei toimi? Missä on menty pieleen, kun systeemit ovat näin surkealla tolalla.
Ei hyvät insinöörit raha-asioissa voi ajatella samalla tavalla kuin jossain Digi-tv:ssä! Ei sellaista korttia pidä laittaa tarjolle, joka ei kykene seuraamaan reaaliaikaa! Tai sitten se pitää selvästi ilmoittaa pankissa sopimusta tehdessä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4363151Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822413Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161878Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951565- 271533
- 771522
- 1091475
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201398Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391- 801317