Elikkäs aloitin tuon cipralexin muutama päivä sitten.Aloitusannos 5mg aamuisin, jota nostetaan jos tarvis vaatii.
Haittavaiktuksia on ilmennyt, mm.pahoinvointi, huimaus, hikoilun lisääntyminen, kiukkuisuus,ahdistuneisuuden lisääntyminen ja todella ärsyttävää: Pää täynnä ajatuksia. siis jotenkin tän lääkkeen aloituksen jälkeen, mulla pyörii kauheesti kakkia ajatuksia päässä..Menneisyydestä nousee muistikuvia vähän väliä, ja tuntuu että ihan koko ajan on jotain ihmeellisiä ajtuksia, mitkä rullaa hirmuisella vauhdilla. Tuntuu että "aivot" käy tuhatta ja sataa. En mä ennen lääkitystä tällaista kokenut. Toki mietin paljon omaa pahaa oloa, mutta nyt nää ajatukset on sellaisia "pakkoajatuksen omaisia".. Äh, vaikea edes selittää.
Toivottavasti menee ohi ajan kanssa....Tai sit pitää lopettaa koko lääke...
Sattuuko muilla olemaan vastaavia kokemuksia?!
Haittavaiktuksia on ilmennyt, mm.pahoinvointi, huimaus, hikoilun lisääntyminen, kiukkuisuus,ahdistuneisuuden lisääntyminen ja todella ärsyttävää: Pää täynnä ajatuksia. siis jotenkin tän lääkkeen aloituksen jälkeen, mulla pyörii kauheesti kakkia ajatuksia päässä..Menneisyydestä nousee muistikuvia vähän väliä, ja tuntuu että ihan koko ajan on jotain ihmeellisiä ajtuksia, mitkä rullaa hirmuisella vauhdilla. Tuntuu että "aivot" käy tuhatta ja sataa. En mä ennen lääkitystä tällaista kokenut. Toki mietin paljon omaa pahaa oloa, mutta nyt nää ajatukset on sellaisia "pakkoajatuksen omaisia".. Äh, vaikea edes selittää.
Toivottavasti menee ohi ajan kanssa....Tai sit pitää lopettaa koko lääke...
Sattuuko muilla olemaan vastaavia kokemuksia?!
Vastaukset 10
Vanhimmat
Tuossa toisessa ketjussa jo kirjotinkin kun olen syönyt cipralex 5mg nyt vähän yli viikon, ja aivan tuttuja tuntemuksia on! Ensimmäisinä öinä heräilin hikilammikosta useita kertoja, nyt se on onneks jäänyt. Muuten on todella ahdistava, sekava ja levoton olo muutaman tunnin tabun ottamisen jälkeen. Yleensä oireet helpottaa tuntien kuluessa ja niiden pitäis helpottaa noin parin viikon jälkeen kokonaan, toivottavasti, sillä muuten en kestä moisia sivuoireita! :( teen vuorotyötä joten joudun sen vuoksi vähän miettimään mihin aikaan päivästä otan tabletin kun en halua saikullakaan olla tän takia..
joo,toi pakkoajatusjuttu..söin kuukauden tota lääkettä.lopeta se ihmeessä,muokaa se ei auttanut,terapiaa vaan jos saat.Se kannattaa:)hyvät voinnit
Cipralexin käyttöä ainakaan ennen kuin keskustelet lääkärisi kanssa. Aluksi tulee kuvaamiasi oireita, mutta noin kolmen viikon jälkeen pitäisi helpottaa. Jatkossa lääke auttaa rauhoittamaan tilanteesi, alun sekavuus on normaalia, onhan se voimakas lääke ja elimistö reagoi aluksi. Minulla ainakin helpotti oloa huomattavasti ja normalisoiduin ja sitten elämä maistui taas.
Tuo annos on niin kovin pieni, ettei sen pitäisi mitään hirmuisia sivuvaikutuksia tuottaa. Itselläni aikanaan oli pientä hikoilua ja vähän epätodellinen olo, todella lieviä vatsaoireita, ei muuta. Väittäisin, että ne "pakkoajatukset" ovat pikemminkin masennuksesta johtuvia oireita, ei niinkään lääkkeestä. Kuten sanottu, vähätkin oireet helpottavat muutaman viikon sisällä ja kun nostat annostusta, mikä lienee tarpeen, et enää huomaa mitään uutta tai erikoista, paitsi paremman hoitovasteen.
Nuo kyllä lienevät kovin yksilöllisiä, koska kun itse lopetin lääkityksen asteittain, en huomannut siinäkään juuri mitään "vieroitusoireita", joiden karmeudesta moni on kirjoittanut.
Ei loppupeleissä ole ihmiselle muuta kuin haittaa! Niitä siksi ihmisille annetaan, että saataisiin tämä takaisin työelämään mahdollisimman pian, ei väliä miltä yksilöstä tuntuu, ei väliä mitä yksilölle tapahtuu. Se vain on pelko että jää pysyvästi työkyvyttömäksi.
mä en ymmärrä tätä ihmisten lääkevastaisuutta... mitä kamalaa te oikeen luulette mielialalääkkeiden ihmisille aiheuttavan?!
mä olen itse hengissä tällä hetkellä ennen kaikkea cipralexin vaikutuksen (ja mun nhyvän lääkärin) ansiosta ja voin hyvin. joskus ensi vuoden puolella lääkitys hiljalleen lopetellaan mutta mikään kiire sillä ei ole.
siinä, että tarvii lääkkeistä apua ei ole yhtään mitään hävettävää!
Olen lähipiirissäni kokenut ennen lääkkeiden aloitusta tiukkaa lääkevastaisuutta. Alkavat nyt ymmärtää että lääkkeistä on hyötyä. Cipralexin kun aloitin tilanne huononi entisestään aluksi. Oli hyvä hetki, oli todella huono hetki ja nyt pikkuhiljaa on niiden parempien hetkien määrä lisääntynyt. Nyt kun vielä uskalla ottaa opamoxia ahdistukseen niin ero on huomattava. Sivuvaikutuksia oli alkuun: päänsärkyä päivittäin... Seksielämään lääke ei vaikuttanut, koska oli masennuksen takia jo jäänyt kokonaan taka-alalle... Uneen lääke vaikutti ei-toivotulla tavalla eli pisti rytmit ihan sekaisin mutta sain nukahtamislääkettä ja tilanne korjaantui sillä. Ainoa haittavaikutus tällä hetkellä Cipralexilla on se, että hikoiluttaa aivan vietävästi mutta se on pieni vaiva siihen nähden, että ihan joka hetki ei eläminen tunnu ihan niin toivottamalta. Ihan joka hetki en ole enää ajamassa autolla seisoen kaasupolkimen päällä toivoen omaa ajovirhettä. Enää en mieti millainen määrä pitäisi ottaa lääkkeitä että pääsisi kokonaan pois. Huomattavasti selkeämpi olo...
Onhan toki niin että kaikille lääkkeet eivät sovi... saattavat muuttaa persoonallisuutta mutta siihen ovat ystävät, läheiset hyvä apu... sanoinkin muutamille läheisilleni että sanovat sitten jos huulipunan väri muuttuu liian radikaalisti ;)... vaihdetaan sitten toiseen.
Paljon kiitoksia vastauksista:=)
Tällä hetkellä olo aika ahdistunut, ruoka ei maistu, fyysistä levottomuutta ja jännittyneisyyttä. Tuo jännittyneisyys tulee myös esille esim. puhuessani puhelimessa, jotenkin olen ihan lukossa, ja kokoajan joudun miettimään että mitähän sanoisi seuraavaksi, ja sanatkin menee helposti sekaisin.Normaalisti olen kova puhua pälpättämään, mutta nyt ei jotenkin "huvita puhua" kelleen mitään. Näköhäiriöitä ajoittain silmissä, ja pelottavaa ulkopuolisuuden tunnetta omasta itsestäni.Ja vielä ne ajatukse rullaa.Aamu ahdistukset myös pahentuneet, herätessä sydän tykyttää ja on tuskainen olo henkisesti.Eli kaikki nämä tulleet lääkkeen alotuksen myötä. Mutta aion jatkaa...
Mielelläni luen lisää kokemuksia lääkkeestä:=)
kúulumisia taas: mieliala tosi alhaalla...Mikään ei huvita, eikä kiinnosta...Tasapaksu olo. Otan lääkkeen aamulla ja iltapäivällä huomaan että taas iskee tuskaisuus. Onko normaalia että masennuskin syvenee näin lääkkeen aloituksen myötä???
Aloitin myös cipralexin käytön viikko sitten ja olo on sen jälkeen vain pahentunut. Ahdistaa ja masentaa eikä jaksa yhtään mitään. Aamut on kaikkein pahimpia, tuntuu ettei haluais nousta ylös ollenkaan, eikä päivä lähde millään käyntiin. Onneksi ei ole tällä viikolla juuri tarvinnut käydä koulussa tai töissä. Päivät menee vaan makoillessa ja itkiessä. Illat on vähän parempia ahdistuksen suhteen ja myös liikunta onneksi parantaa oloa hetkeksi. Olen käyttänyt tätä lääkettä kolme kertaa ennenkin viimeisen neljän vuoden aikana, mutta aiemmin ei ole tullut tällaisia sivuvaikutuksia. Tää on aika kauheeta, ja tuntuu etten jaksa enää. Psykiatrillekin sain ajan vasta kuukauden päähän. En jaksa enää näitä toistuvia masennusjaksoja. Tää menee koko ajan vaan pahemmaksi.