Stilon ajovalojen säätömoottori

mitenskä

Onko mahdollisesti iso homma ja joutuuko purkamaan
puoli keulaa ennenkuin pääsee noihin säätömoottoreihin kiinni?

Mahtaako noita moottoreita saada tarvikeliikkeestä?

Jos joku on omansa fiksannut niin kiitollisena kuulisin työselostuksen.

20

8034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takuuseen

      Oikean puolen valon säätömoottori simahti melkein uudessa autossa. Vaihtoivat takuuseen. Siinä on varsin kova homma: joutuu irrottamaan koko etuosan (sen puskurirakennelman) päästäkseen tekemään vaihdon.

      • mitenskä

        Jos jollain kohta kohdalta tietoa, mistä lähteä liikkeelle tee-se-itse systeemillä. Eli miten tuo puskuri irroitetaan yms.


      • stiilosti
        mitenskä kirjoitti:

        Jos jollain kohta kohdalta tietoa, mistä lähteä liikkeelle tee-se-itse systeemillä. Eli miten tuo puskuri irroitetaan yms.

        Irroita ensin sisälokarin etupäät ja sitten otat esiin 8 ja 10 mm hylsyavaimet pitkällä jatkovarrella. Puskurin ulkopäissä on muistini mukaan 8 mm hylsyllä ruuvit alhaalta ylöspäin, irroita ne. Lyhdyn kohdalla on pari ruuvia jotka taitavat olla risti- tai torx-päisiä, ne irti. Sitten siirryt puskurin alareunaan, sen kumilistan takapuolelle, sieltä löytynee 4-6 ruuvia, ne irti. Puskurin yläreunassa on torx-ruuveja 4 kpl, ne irti.
        Sitten kun saat puskurin hieman irtoamaan joudut vielä avaamaan vesiletkun jota pitkin tulee lampunpesimien vesi. Niin ja niistä säätömoottoreista sen verran, että ne ovat aikalailla yleistä japanilaista eletkroniikkaa ja liki jokaisesta autosta löytyy samaa tavaraa.


      • - MOK -
        stiilosti kirjoitti:

        Irroita ensin sisälokarin etupäät ja sitten otat esiin 8 ja 10 mm hylsyavaimet pitkällä jatkovarrella. Puskurin ulkopäissä on muistini mukaan 8 mm hylsyllä ruuvit alhaalta ylöspäin, irroita ne. Lyhdyn kohdalla on pari ruuvia jotka taitavat olla risti- tai torx-päisiä, ne irti. Sitten siirryt puskurin alareunaan, sen kumilistan takapuolelle, sieltä löytynee 4-6 ruuvia, ne irti. Puskurin yläreunassa on torx-ruuveja 4 kpl, ne irti.
        Sitten kun saat puskurin hieman irtoamaan joudut vielä avaamaan vesiletkun jota pitkin tulee lampunpesimien vesi. Niin ja niistä säätömoottoreista sen verran, että ne ovat aikalailla yleistä japanilaista eletkroniikkaa ja liki jokaisesta autosta löytyy samaa tavaraa.

        ... ei ole mitään japanilaista elektoriikkaa, sehän toimisi varmasti, jos se aito japanilainen olisi! Siinä moottorissa lukee, että Made in Germany.

        Minä vaihdoin itse v. 2003 JTD stiloon tuon korkeudensäätömoottorin.

        Puskurin irroitus tapahtuu kuten tuossa edellä kuvattiin. Se lokari vähintään etuosasta irti, jotta saa sieltä puskurin ja lokasuojapeltin liitoksesta ne ruuvit (2 kpl/puoli) pitkällä jatkovarrella pois. Lohkolämmittimen piuhan voi myös joutua irroittelemaan, jos ei siinä riittävästi löysää ole.

        Kun puskuri on irti, lähtee umpio etukautta pois, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Johtonippun saa umpiosta irti, kun pyöräyttää liitoksen kohdalla olevaa muovirengasta ja nitkuttaa liittimen irti (toivottavasti muistan oikein).

        Korkeudensäätömoottori on umpion sisällä, alareunassa oleva musta parin tulitikkulaatikon kokoinen muovipötikkä. Kiinni kahdella ruuvilla. Moottorin toisesta reunasta lähtee tanko, jonka päässä on ohuempi kohta (kaula). Tämä kaula on kiinni heijastimen alareunassa olevassa hahlossa. Ainakin kuskin puolen umpiossa hahlon avonainen pää osoitti auton sivulle. Se korkeudensäätömoottori pitää kääntää pystyyn, jotta voi vääntää tangon irti sieltä heijastimen hahlosta. Moottorin takapuolelle tulee kaksi johtoa, pistoke irtoa vetämällä.

        Ainakaan vuosi sitten tuota moottoria ei saanut tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeen varaosatiskillä se maksoi n. 150 euroa. Hyvin lelun näköinen vehje, valmistaminen ei varmasti maksa monta euroa...


      • stiilosti
        - MOK - kirjoitti:

        ... ei ole mitään japanilaista elektoriikkaa, sehän toimisi varmasti, jos se aito japanilainen olisi! Siinä moottorissa lukee, että Made in Germany.

        Minä vaihdoin itse v. 2003 JTD stiloon tuon korkeudensäätömoottorin.

        Puskurin irroitus tapahtuu kuten tuossa edellä kuvattiin. Se lokari vähintään etuosasta irti, jotta saa sieltä puskurin ja lokasuojapeltin liitoksesta ne ruuvit (2 kpl/puoli) pitkällä jatkovarrella pois. Lohkolämmittimen piuhan voi myös joutua irroittelemaan, jos ei siinä riittävästi löysää ole.

        Kun puskuri on irti, lähtee umpio etukautta pois, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Johtonippun saa umpiosta irti, kun pyöräyttää liitoksen kohdalla olevaa muovirengasta ja nitkuttaa liittimen irti (toivottavasti muistan oikein).

        Korkeudensäätömoottori on umpion sisällä, alareunassa oleva musta parin tulitikkulaatikon kokoinen muovipötikkä. Kiinni kahdella ruuvilla. Moottorin toisesta reunasta lähtee tanko, jonka päässä on ohuempi kohta (kaula). Tämä kaula on kiinni heijastimen alareunassa olevassa hahlossa. Ainakin kuskin puolen umpiossa hahlon avonainen pää osoitti auton sivulle. Se korkeudensäätömoottori pitää kääntää pystyyn, jotta voi vääntää tangon irti sieltä heijastimen hahlosta. Moottorin takapuolelle tulee kaksi johtoa, pistoke irtoa vetämällä.

        Ainakaan vuosi sitten tuota moottoria ei saanut tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeen varaosatiskillä se maksoi n. 150 euroa. Hyvin lelun näköinen vehje, valmistaminen ei varmasti maksa monta euroa...

        Purin tässä joku aika sitten yhden Mazdan vastaavan säätömoottorin ja sieltä löytyi juuri samanlaisia osia. Korjasin ko Mazdan laitteen laittamalla sinne stilon säätölaitteen moottorin.


      • V.I.Atti
        - MOK - kirjoitti:

        ... ei ole mitään japanilaista elektoriikkaa, sehän toimisi varmasti, jos se aito japanilainen olisi! Siinä moottorissa lukee, että Made in Germany.

        Minä vaihdoin itse v. 2003 JTD stiloon tuon korkeudensäätömoottorin.

        Puskurin irroitus tapahtuu kuten tuossa edellä kuvattiin. Se lokari vähintään etuosasta irti, jotta saa sieltä puskurin ja lokasuojapeltin liitoksesta ne ruuvit (2 kpl/puoli) pitkällä jatkovarrella pois. Lohkolämmittimen piuhan voi myös joutua irroittelemaan, jos ei siinä riittävästi löysää ole.

        Kun puskuri on irti, lähtee umpio etukautta pois, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Johtonippun saa umpiosta irti, kun pyöräyttää liitoksen kohdalla olevaa muovirengasta ja nitkuttaa liittimen irti (toivottavasti muistan oikein).

        Korkeudensäätömoottori on umpion sisällä, alareunassa oleva musta parin tulitikkulaatikon kokoinen muovipötikkä. Kiinni kahdella ruuvilla. Moottorin toisesta reunasta lähtee tanko, jonka päässä on ohuempi kohta (kaula). Tämä kaula on kiinni heijastimen alareunassa olevassa hahlossa. Ainakin kuskin puolen umpiossa hahlon avonainen pää osoitti auton sivulle. Se korkeudensäätömoottori pitää kääntää pystyyn, jotta voi vääntää tangon irti sieltä heijastimen hahlosta. Moottorin takapuolelle tulee kaksi johtoa, pistoke irtoa vetämällä.

        Ainakaan vuosi sitten tuota moottoria ei saanut tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeen varaosatiskillä se maksoi n. 150 euroa. Hyvin lelun näköinen vehje, valmistaminen ei varmasti maksa monta euroa...

        Tässä esimerkki siitä, kuinka meitä yritetään rokottaa ns."alkuperäisvaraosien" hinnoittelulla!Siis Deltan tiskillä 150 euroa,tarvikeliikkeessä maksoin, kuten jo kirjoitin, 38 euroa!Sama Bosch-
        in mötikkä.On tämä aivan uskomattoman törkeää koko touhu!


      • mitenskä
        V.I.Atti kirjoitti:

        Tässä esimerkki siitä, kuinka meitä yritetään rokottaa ns."alkuperäisvaraosien" hinnoittelulla!Siis Deltan tiskillä 150 euroa,tarvikeliikkeessä maksoin, kuten jo kirjoitin, 38 euroa!Sama Bosch-
        in mötikkä.On tämä aivan uskomattoman törkeää koko touhu!

        mistä tarkalleen ostit osan ?


      • V.I.Atti
        mitenskä kirjoitti:

        mistä tarkalleen ostit osan ?

        Autovaraosaliike H Nyman, Kokkola


    • V.I.Atti

      Vaihdatin ko.moottorin juuri eräässä pienessä yleiskorjaamossa.(Moottori ryhtyi vaan pyörimään omia aikojaan jatkuvasti,kun ajovalot olivat päällä.)Moottori vaihdettiin alakautta(ensin lokarin irroitus),hommaan kului aikaa vähän toista tuntia.Kustannukset:Moottori 38 euroa työ 60, siis yhteensä 98 euroa.
      TÄSSÄ TULEE TÄRKEIN POINTTI: Paikallisessa Delta-auton huollossa väittivät, että koko lamppukokonaisuus(umpio)on vaidettava,on kuulemma tuttu asia ja homma vaatii mm."puskurin"
      irroittamisen! (pelkkä umpion hinta 270 euroa).Sitäennen Hesassa käydessäni
      Malmin(Hki) Deltassa työn vastaanottaja arveli,
      että kyseinen "sivuääni saattaa johtua siitä, että vika voi olla laturissa, kun ääni kuuluu ajovalojen ollessa päällä ja laturi on silloin kuormitettuna!!!(Työnvastaanottaja ei halunnut itse nostaa p:tään penkistä tullakseen vilkaisemaan asiaa.)Säätömoottori on muuten Bosch:in valmistama. Tällainen tapaus tällä kertaa, vetäkää omat johtopäätökset asiasta!

      • itseja

        Sama ongelma oli mullakin. Itse vaihdoin ko moottorin, puskuri puoliksi irti ja umpio auki ja uusi moottori tilalle. Aikaa tallissa kului 1h 20 minsaa, vaikken mikään autoasentaja olekkaan.


      • - MOK -

        ... olen yhden kerran vaihtanut, niin jos nyt pitäisi vaihtaa ko. moottori, yrittäisin ilman puskurin irroitusta, sieltä lokasuojan kautta.

        Ainakin kuskin puolella se homma toimisi jotenkin näin:
        - lokari vähintään etureunasta irti
        - lampun takana oleva lokasuojan tukirauta irti (4 ruuvia siinä taitaa olla yksi johtonippukin kiinni)
        - lampun takakansi pois
        ** avataan konepelti ja otetaan akun suojakansi pois
        ** konehuoneen puolelta avataan lampun takakantta niin paljon, että se ottaa akkukoteloon kiinni
        ** vedetään kantta syyläriä kohti jolloin kannen toisessä päässä olevat saranatapit lähtevät pois rei´istään
        ** vedetään kansi lokasuojan kautta kokonaan pois
        - korkeudensäätömoottori on nyt se suorakaiteen muotoinen pötikkä lampun takana olevan aukon alaosassa
        - irroitetaan moottorin kiinnitysruuvit (2 kpl) ristipäämeisselillä
        - käännetään moottoria 1/4 kierros vastapäivään (= moottori käännetään pystyyn)
        - työnnetään moottoria oikealle, jolloin moottorin takana oleva säätötanko kääntyy vasemmalle ja sen pää irtoaa heijastimen alaosassa olevasta hahlosta (hahlon avonainen pää osoittaa auton sivulle)
        - vedetään moottoria varovasti vähän matkaa poispäin ja irroitetaan (vetämällä) moottorin takana oleva johtonippu

        Kokoamisessa vaikein homma käsittääkseni tulee olemaan sen uuden moottorin säätötangon saaminen kiinni sinne heijastimessa olevaan hahloon (siellä on ahdasta, eikä sinne näe mitään).

        Huh huh! Nämä on työläitä kirjoittaa ymmärrettävästi, toivottavasti tästä on jollekin apua...


    • fiatfan

      Paljon on samoja osia, kuten tuo moottori. Minä vaihdoin opel astraan, ja ostin pöhkö gm:ltä, saman olis saanu bossilaisena ja paljon halvemmalla, tiedä vaikka olis stilossakin samanlainen. Oli vissiin tarvikkeena jotain alle viiden kympin. Kannattaa ottaa vain se vanha malliksi.

      • - MOK -

        ... ongelma onkin! Kun niitä moottoreita ei pikku-pitäjän autotarvikeliikkeestä välttämättä hyllystä löydy, että voisi verrata, mikä on samanlainen. Ja jos ei kuvasto tunne jollekin autolle tarvikemoottoria, niin paha on summassa mennä tilaamaankaan...


    • tyhmyyttäni

      Vaihdatin vas puolisen säätösysteemin Deltalla viime vuonna. Kustannus lähes 400 EUR joka siis on puhdasta kiristämistä/ryöstämistä. Nyt sama valojen korkeussäätövika iski kesällä toisella puolella. Oik puolinen säätö ei toimi vaikka moottori ilmeisesti pyörii.

      Katselin itse paikkoja irroittamalla lokarin. Kyllä siihen taitaa päästä käsiksi alakauttakin jos vaan tietäisi mitä pitää irroittaa ja missä järjestyksessä.

      Pitää tutkia lisää.

      • v.t.k.

        Hain eilen motonetistä 2 säätömoottoria. Valmistaja Bosch ja ko. tehtaan laatikoissa. Hinta 39,90 kpl.
        Vaihtoon kului aikaa yhteensä vajaa tunti. Eli auto ylös ja etupyörät pois. Sitten otin pois sisälokasuojat
        kokonaan, etteivät jää tielle. Ovat kiinni muutamalla pienellä ristipää ruuvilla. Sitten säätömoottorit jo näkyvätkin hyvin. (kun ensin poistat umpion takana olevat suojalevyt, jos ovat vielä tallella) Pari ruuvia irti, ja moottori käännetään pystyasentoon ja sitten hieman oikealle
        (apumiehen puolella. kuskin puolella vasemmalle) ja moottori irtoaa.
        Uuden saa paikalleen ihan helposti kun toisella kädellä kääntää varovasti umpion liikkuvaa sisäosaa niin, että sen alaosa tulee lähemmäksi moottoria. Eli moottorin tapin saa näin laitettua valolaitteen uraan päinvastaisella liikkeellä kun sen irrotti. Tässä vaiheessa on syytä testata että tappi on todella urassa kiinni,
        liikuttamalla moottoria varovasti eteen ja taakse (sormin), ja seuraamalla, että valolaite umpion sisällä tekee samaa liikettä. Sitten vain käännetään mootori takaisin vaakatasoon ja pari ruuvia takaisin kiinni, testaus auton säätimestä että kaikki toimii, ja loput osat paikalleen. Mielestäni helppo homma, vaikka vaatiikin ehkä useamman työvaiheen kuin monessa muussa autossa.
        Auton malli oli tässä tapauksessa Stilo wagon 1,8 bensa. vm. 2003.
        Vanhat moottorit olivat molemmat hieman ruosteessa ja jumissa. Tämän arvelen johtuneen ainakin osittain
        siitä, että umpioden takana olevat suojalevyt, ne, jotka polttimoita vaihtaessa pitää irrottaa, olivat jonkun
        lampunvaihtajan jäljiltä oikealla puolella pois paikaltaan, ja vasemmalla pudonnut kokonaan pois.
        Eräs syy säätömoottoreiden hajoamiseen voikin olla juuri aiemmat huolimattomat lampunvaihdot.


      • ....................
        v.t.k. kirjoitti:

        Hain eilen motonetistä 2 säätömoottoria. Valmistaja Bosch ja ko. tehtaan laatikoissa. Hinta 39,90 kpl.
        Vaihtoon kului aikaa yhteensä vajaa tunti. Eli auto ylös ja etupyörät pois. Sitten otin pois sisälokasuojat
        kokonaan, etteivät jää tielle. Ovat kiinni muutamalla pienellä ristipää ruuvilla. Sitten säätömoottorit jo näkyvätkin hyvin. (kun ensin poistat umpion takana olevat suojalevyt, jos ovat vielä tallella) Pari ruuvia irti, ja moottori käännetään pystyasentoon ja sitten hieman oikealle
        (apumiehen puolella. kuskin puolella vasemmalle) ja moottori irtoaa.
        Uuden saa paikalleen ihan helposti kun toisella kädellä kääntää varovasti umpion liikkuvaa sisäosaa niin, että sen alaosa tulee lähemmäksi moottoria. Eli moottorin tapin saa näin laitettua valolaitteen uraan päinvastaisella liikkeellä kun sen irrotti. Tässä vaiheessa on syytä testata että tappi on todella urassa kiinni,
        liikuttamalla moottoria varovasti eteen ja taakse (sormin), ja seuraamalla, että valolaite umpion sisällä tekee samaa liikettä. Sitten vain käännetään mootori takaisin vaakatasoon ja pari ruuvia takaisin kiinni, testaus auton säätimestä että kaikki toimii, ja loput osat paikalleen. Mielestäni helppo homma, vaikka vaatiikin ehkä useamman työvaiheen kuin monessa muussa autossa.
        Auton malli oli tässä tapauksessa Stilo wagon 1,8 bensa. vm. 2003.
        Vanhat moottorit olivat molemmat hieman ruosteessa ja jumissa. Tämän arvelen johtuneen ainakin osittain
        siitä, että umpioden takana olevat suojalevyt, ne, jotka polttimoita vaihtaessa pitää irrottaa, olivat jonkun
        lampunvaihtajan jäljiltä oikealla puolella pois paikaltaan, ja vasemmalla pudonnut kokonaan pois.
        Eräs syy säätömoottoreiden hajoamiseen voikin olla juuri aiemmat huolimattomat lampunvaihdot.

        samoin ilman nostoa / renkaiden poisottoa. Renkaat linkkuun, muutama ruuvi lokarista pois, käsi sieltä umpiolle. Toinen käsi yläkautta... Siinä sitten taiteillen ed. ohjeiden mukaisesti.


    • tiitumörri

      Fiat stilon ajovalojensäätömoottorien vaihto onnistuu konepellin alta irrottamatta puskurii ym. Oik. puoli vähän helpompi, pisipoisäiliö vähä tiel, löysää vähä. Mut vasen on työläämpi, akku pois ym. Sit sitä härpäkemuovii sivuun ja pääset sinne ottaan sen luukun auki jonka alla moottori on. Muutoin ohjeet vaikutti melki oikeilta. Mulla molemmat hapettuneet piirilevyn puolelt, ja toisest myös moottori jumes. Osat maxo n.30e.

    • JE

      Älkää viittikö tehdä turhaa työtä akku pois ja kotelo auki ja ruuvit irti se on siin.
      Justiin tein !!!

      • Morfar

        Suht helppo myös oikealla puolella. Sisälokasuoja pois (muutama ruuvi). Pissapoikasäiliön 3 mutteri irti. Säiliö ei tarvitsee laskea lattialle asti, kun asettaa sen makuuasentoon lokasuojan sisällä, se jää ikän kuin hyllylle. Sen jälkeen on helppo nakki irroittaa valosäätömoottori.
        Harkitsen olla asentamatta uusi laite. Stiloissa on hyvät manuaalisäädöt. Katsastuksessa varmistetaan vaan että valot ovat säädetty oikein. Autoni on 3 ovinen stilo 1,8 TC, 2003


    • On eroja

      Riippuu mooottorista ja auton vuosimallista millainen työ, autoissa on eroja vaikka kaikki olisivat Stiloja.

      Lainaus: "Vaihdatin ko.moottorin juuri eräässä pienessä yleiskorjaamossa.(Moottori ryhtyi vaan pyörimään omia aikojaan jatkuvasti,kun ajovalot olivat päällä.)Moottori vaihdettiin alakautta(ensin lokarin irroitus),hommaan kului aikaa vähän toista tuntia.Kustannukset:Moottori 38 euroa työ 60, siis yhteensä 98 euroa"

      Halvalla on tehty, mutta onko siitä iloa jos homma on mennyt poskelleen? Jos moottori pyörii kokoajan niin valot heiluvat tai sitten korkeudensäätö ei toimi(veikkaan jälkimmäistä), kummassakaan tapauksessa auto ei läpäise katsastusta.
      Välillä tuntuu että hinta on ainoa merkitsevä tekijä, ei väliä vaikka homma ei ole edes onnistunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe