Stilon ajovalojen säätömoottori

mitenskä

Onko mahdollisesti iso homma ja joutuuko purkamaan
puoli keulaa ennenkuin pääsee noihin säätömoottoreihin kiinni?

Mahtaako noita moottoreita saada tarvikeliikkeestä?

Jos joku on omansa fiksannut niin kiitollisena kuulisin työselostuksen.

20

8281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takuuseen

      Oikean puolen valon säätömoottori simahti melkein uudessa autossa. Vaihtoivat takuuseen. Siinä on varsin kova homma: joutuu irrottamaan koko etuosan (sen puskurirakennelman) päästäkseen tekemään vaihdon.

      • mitenskä

        Jos jollain kohta kohdalta tietoa, mistä lähteä liikkeelle tee-se-itse systeemillä. Eli miten tuo puskuri irroitetaan yms.


      • stiilosti
        mitenskä kirjoitti:

        Jos jollain kohta kohdalta tietoa, mistä lähteä liikkeelle tee-se-itse systeemillä. Eli miten tuo puskuri irroitetaan yms.

        Irroita ensin sisälokarin etupäät ja sitten otat esiin 8 ja 10 mm hylsyavaimet pitkällä jatkovarrella. Puskurin ulkopäissä on muistini mukaan 8 mm hylsyllä ruuvit alhaalta ylöspäin, irroita ne. Lyhdyn kohdalla on pari ruuvia jotka taitavat olla risti- tai torx-päisiä, ne irti. Sitten siirryt puskurin alareunaan, sen kumilistan takapuolelle, sieltä löytynee 4-6 ruuvia, ne irti. Puskurin yläreunassa on torx-ruuveja 4 kpl, ne irti.
        Sitten kun saat puskurin hieman irtoamaan joudut vielä avaamaan vesiletkun jota pitkin tulee lampunpesimien vesi. Niin ja niistä säätömoottoreista sen verran, että ne ovat aikalailla yleistä japanilaista eletkroniikkaa ja liki jokaisesta autosta löytyy samaa tavaraa.


      • - MOK -
        stiilosti kirjoitti:

        Irroita ensin sisälokarin etupäät ja sitten otat esiin 8 ja 10 mm hylsyavaimet pitkällä jatkovarrella. Puskurin ulkopäissä on muistini mukaan 8 mm hylsyllä ruuvit alhaalta ylöspäin, irroita ne. Lyhdyn kohdalla on pari ruuvia jotka taitavat olla risti- tai torx-päisiä, ne irti. Sitten siirryt puskurin alareunaan, sen kumilistan takapuolelle, sieltä löytynee 4-6 ruuvia, ne irti. Puskurin yläreunassa on torx-ruuveja 4 kpl, ne irti.
        Sitten kun saat puskurin hieman irtoamaan joudut vielä avaamaan vesiletkun jota pitkin tulee lampunpesimien vesi. Niin ja niistä säätömoottoreista sen verran, että ne ovat aikalailla yleistä japanilaista eletkroniikkaa ja liki jokaisesta autosta löytyy samaa tavaraa.

        ... ei ole mitään japanilaista elektoriikkaa, sehän toimisi varmasti, jos se aito japanilainen olisi! Siinä moottorissa lukee, että Made in Germany.

        Minä vaihdoin itse v. 2003 JTD stiloon tuon korkeudensäätömoottorin.

        Puskurin irroitus tapahtuu kuten tuossa edellä kuvattiin. Se lokari vähintään etuosasta irti, jotta saa sieltä puskurin ja lokasuojapeltin liitoksesta ne ruuvit (2 kpl/puoli) pitkällä jatkovarrella pois. Lohkolämmittimen piuhan voi myös joutua irroittelemaan, jos ei siinä riittävästi löysää ole.

        Kun puskuri on irti, lähtee umpio etukautta pois, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Johtonippun saa umpiosta irti, kun pyöräyttää liitoksen kohdalla olevaa muovirengasta ja nitkuttaa liittimen irti (toivottavasti muistan oikein).

        Korkeudensäätömoottori on umpion sisällä, alareunassa oleva musta parin tulitikkulaatikon kokoinen muovipötikkä. Kiinni kahdella ruuvilla. Moottorin toisesta reunasta lähtee tanko, jonka päässä on ohuempi kohta (kaula). Tämä kaula on kiinni heijastimen alareunassa olevassa hahlossa. Ainakin kuskin puolen umpiossa hahlon avonainen pää osoitti auton sivulle. Se korkeudensäätömoottori pitää kääntää pystyyn, jotta voi vääntää tangon irti sieltä heijastimen hahlosta. Moottorin takapuolelle tulee kaksi johtoa, pistoke irtoa vetämällä.

        Ainakaan vuosi sitten tuota moottoria ei saanut tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeen varaosatiskillä se maksoi n. 150 euroa. Hyvin lelun näköinen vehje, valmistaminen ei varmasti maksa monta euroa...


      • stiilosti
        - MOK - kirjoitti:

        ... ei ole mitään japanilaista elektoriikkaa, sehän toimisi varmasti, jos se aito japanilainen olisi! Siinä moottorissa lukee, että Made in Germany.

        Minä vaihdoin itse v. 2003 JTD stiloon tuon korkeudensäätömoottorin.

        Puskurin irroitus tapahtuu kuten tuossa edellä kuvattiin. Se lokari vähintään etuosasta irti, jotta saa sieltä puskurin ja lokasuojapeltin liitoksesta ne ruuvit (2 kpl/puoli) pitkällä jatkovarrella pois. Lohkolämmittimen piuhan voi myös joutua irroittelemaan, jos ei siinä riittävästi löysää ole.

        Kun puskuri on irti, lähtee umpio etukautta pois, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Johtonippun saa umpiosta irti, kun pyöräyttää liitoksen kohdalla olevaa muovirengasta ja nitkuttaa liittimen irti (toivottavasti muistan oikein).

        Korkeudensäätömoottori on umpion sisällä, alareunassa oleva musta parin tulitikkulaatikon kokoinen muovipötikkä. Kiinni kahdella ruuvilla. Moottorin toisesta reunasta lähtee tanko, jonka päässä on ohuempi kohta (kaula). Tämä kaula on kiinni heijastimen alareunassa olevassa hahlossa. Ainakin kuskin puolen umpiossa hahlon avonainen pää osoitti auton sivulle. Se korkeudensäätömoottori pitää kääntää pystyyn, jotta voi vääntää tangon irti sieltä heijastimen hahlosta. Moottorin takapuolelle tulee kaksi johtoa, pistoke irtoa vetämällä.

        Ainakaan vuosi sitten tuota moottoria ei saanut tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeen varaosatiskillä se maksoi n. 150 euroa. Hyvin lelun näköinen vehje, valmistaminen ei varmasti maksa monta euroa...

        Purin tässä joku aika sitten yhden Mazdan vastaavan säätömoottorin ja sieltä löytyi juuri samanlaisia osia. Korjasin ko Mazdan laitteen laittamalla sinne stilon säätölaitteen moottorin.


      • V.I.Atti
        - MOK - kirjoitti:

        ... ei ole mitään japanilaista elektoriikkaa, sehän toimisi varmasti, jos se aito japanilainen olisi! Siinä moottorissa lukee, että Made in Germany.

        Minä vaihdoin itse v. 2003 JTD stiloon tuon korkeudensäätömoottorin.

        Puskurin irroitus tapahtuu kuten tuossa edellä kuvattiin. Se lokari vähintään etuosasta irti, jotta saa sieltä puskurin ja lokasuojapeltin liitoksesta ne ruuvit (2 kpl/puoli) pitkällä jatkovarrella pois. Lohkolämmittimen piuhan voi myös joutua irroittelemaan, jos ei siinä riittävästi löysää ole.

        Kun puskuri on irti, lähtee umpio etukautta pois, muistaakseni kolmella ruuvilla kiinni. Johtonippun saa umpiosta irti, kun pyöräyttää liitoksen kohdalla olevaa muovirengasta ja nitkuttaa liittimen irti (toivottavasti muistan oikein).

        Korkeudensäätömoottori on umpion sisällä, alareunassa oleva musta parin tulitikkulaatikon kokoinen muovipötikkä. Kiinni kahdella ruuvilla. Moottorin toisesta reunasta lähtee tanko, jonka päässä on ohuempi kohta (kaula). Tämä kaula on kiinni heijastimen alareunassa olevassa hahlossa. Ainakin kuskin puolen umpiossa hahlon avonainen pää osoitti auton sivulle. Se korkeudensäätömoottori pitää kääntää pystyyn, jotta voi vääntää tangon irti sieltä heijastimen hahlosta. Moottorin takapuolelle tulee kaksi johtoa, pistoke irtoa vetämällä.

        Ainakaan vuosi sitten tuota moottoria ei saanut tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeen varaosatiskillä se maksoi n. 150 euroa. Hyvin lelun näköinen vehje, valmistaminen ei varmasti maksa monta euroa...

        Tässä esimerkki siitä, kuinka meitä yritetään rokottaa ns."alkuperäisvaraosien" hinnoittelulla!Siis Deltan tiskillä 150 euroa,tarvikeliikkeessä maksoin, kuten jo kirjoitin, 38 euroa!Sama Bosch-
        in mötikkä.On tämä aivan uskomattoman törkeää koko touhu!


      • mitenskä
        V.I.Atti kirjoitti:

        Tässä esimerkki siitä, kuinka meitä yritetään rokottaa ns."alkuperäisvaraosien" hinnoittelulla!Siis Deltan tiskillä 150 euroa,tarvikeliikkeessä maksoin, kuten jo kirjoitin, 38 euroa!Sama Bosch-
        in mötikkä.On tämä aivan uskomattoman törkeää koko touhu!

        mistä tarkalleen ostit osan ?


      • V.I.Atti
        mitenskä kirjoitti:

        mistä tarkalleen ostit osan ?

        Autovaraosaliike H Nyman, Kokkola


    • V.I.Atti

      Vaihdatin ko.moottorin juuri eräässä pienessä yleiskorjaamossa.(Moottori ryhtyi vaan pyörimään omia aikojaan jatkuvasti,kun ajovalot olivat päällä.)Moottori vaihdettiin alakautta(ensin lokarin irroitus),hommaan kului aikaa vähän toista tuntia.Kustannukset:Moottori 38 euroa työ 60, siis yhteensä 98 euroa.
      TÄSSÄ TULEE TÄRKEIN POINTTI: Paikallisessa Delta-auton huollossa väittivät, että koko lamppukokonaisuus(umpio)on vaidettava,on kuulemma tuttu asia ja homma vaatii mm."puskurin"
      irroittamisen! (pelkkä umpion hinta 270 euroa).Sitäennen Hesassa käydessäni
      Malmin(Hki) Deltassa työn vastaanottaja arveli,
      että kyseinen "sivuääni saattaa johtua siitä, että vika voi olla laturissa, kun ääni kuuluu ajovalojen ollessa päällä ja laturi on silloin kuormitettuna!!!(Työnvastaanottaja ei halunnut itse nostaa p:tään penkistä tullakseen vilkaisemaan asiaa.)Säätömoottori on muuten Bosch:in valmistama. Tällainen tapaus tällä kertaa, vetäkää omat johtopäätökset asiasta!

      • itseja

        Sama ongelma oli mullakin. Itse vaihdoin ko moottorin, puskuri puoliksi irti ja umpio auki ja uusi moottori tilalle. Aikaa tallissa kului 1h 20 minsaa, vaikken mikään autoasentaja olekkaan.


      • - MOK -

        ... olen yhden kerran vaihtanut, niin jos nyt pitäisi vaihtaa ko. moottori, yrittäisin ilman puskurin irroitusta, sieltä lokasuojan kautta.

        Ainakin kuskin puolella se homma toimisi jotenkin näin:
        - lokari vähintään etureunasta irti
        - lampun takana oleva lokasuojan tukirauta irti (4 ruuvia siinä taitaa olla yksi johtonippukin kiinni)
        - lampun takakansi pois
        ** avataan konepelti ja otetaan akun suojakansi pois
        ** konehuoneen puolelta avataan lampun takakantta niin paljon, että se ottaa akkukoteloon kiinni
        ** vedetään kantta syyläriä kohti jolloin kannen toisessä päässä olevat saranatapit lähtevät pois rei´istään
        ** vedetään kansi lokasuojan kautta kokonaan pois
        - korkeudensäätömoottori on nyt se suorakaiteen muotoinen pötikkä lampun takana olevan aukon alaosassa
        - irroitetaan moottorin kiinnitysruuvit (2 kpl) ristipäämeisselillä
        - käännetään moottoria 1/4 kierros vastapäivään (= moottori käännetään pystyyn)
        - työnnetään moottoria oikealle, jolloin moottorin takana oleva säätötanko kääntyy vasemmalle ja sen pää irtoaa heijastimen alaosassa olevasta hahlosta (hahlon avonainen pää osoittaa auton sivulle)
        - vedetään moottoria varovasti vähän matkaa poispäin ja irroitetaan (vetämällä) moottorin takana oleva johtonippu

        Kokoamisessa vaikein homma käsittääkseni tulee olemaan sen uuden moottorin säätötangon saaminen kiinni sinne heijastimessa olevaan hahloon (siellä on ahdasta, eikä sinne näe mitään).

        Huh huh! Nämä on työläitä kirjoittaa ymmärrettävästi, toivottavasti tästä on jollekin apua...


    • fiatfan

      Paljon on samoja osia, kuten tuo moottori. Minä vaihdoin opel astraan, ja ostin pöhkö gm:ltä, saman olis saanu bossilaisena ja paljon halvemmalla, tiedä vaikka olis stilossakin samanlainen. Oli vissiin tarvikkeena jotain alle viiden kympin. Kannattaa ottaa vain se vanha malliksi.

      • - MOK -

        ... ongelma onkin! Kun niitä moottoreita ei pikku-pitäjän autotarvikeliikkeestä välttämättä hyllystä löydy, että voisi verrata, mikä on samanlainen. Ja jos ei kuvasto tunne jollekin autolle tarvikemoottoria, niin paha on summassa mennä tilaamaankaan...


    • tyhmyyttäni

      Vaihdatin vas puolisen säätösysteemin Deltalla viime vuonna. Kustannus lähes 400 EUR joka siis on puhdasta kiristämistä/ryöstämistä. Nyt sama valojen korkeussäätövika iski kesällä toisella puolella. Oik puolinen säätö ei toimi vaikka moottori ilmeisesti pyörii.

      Katselin itse paikkoja irroittamalla lokarin. Kyllä siihen taitaa päästä käsiksi alakauttakin jos vaan tietäisi mitä pitää irroittaa ja missä järjestyksessä.

      Pitää tutkia lisää.

      • v.t.k.

        Hain eilen motonetistä 2 säätömoottoria. Valmistaja Bosch ja ko. tehtaan laatikoissa. Hinta 39,90 kpl.
        Vaihtoon kului aikaa yhteensä vajaa tunti. Eli auto ylös ja etupyörät pois. Sitten otin pois sisälokasuojat
        kokonaan, etteivät jää tielle. Ovat kiinni muutamalla pienellä ristipää ruuvilla. Sitten säätömoottorit jo näkyvätkin hyvin. (kun ensin poistat umpion takana olevat suojalevyt, jos ovat vielä tallella) Pari ruuvia irti, ja moottori käännetään pystyasentoon ja sitten hieman oikealle
        (apumiehen puolella. kuskin puolella vasemmalle) ja moottori irtoaa.
        Uuden saa paikalleen ihan helposti kun toisella kädellä kääntää varovasti umpion liikkuvaa sisäosaa niin, että sen alaosa tulee lähemmäksi moottoria. Eli moottorin tapin saa näin laitettua valolaitteen uraan päinvastaisella liikkeellä kun sen irrotti. Tässä vaiheessa on syytä testata että tappi on todella urassa kiinni,
        liikuttamalla moottoria varovasti eteen ja taakse (sormin), ja seuraamalla, että valolaite umpion sisällä tekee samaa liikettä. Sitten vain käännetään mootori takaisin vaakatasoon ja pari ruuvia takaisin kiinni, testaus auton säätimestä että kaikki toimii, ja loput osat paikalleen. Mielestäni helppo homma, vaikka vaatiikin ehkä useamman työvaiheen kuin monessa muussa autossa.
        Auton malli oli tässä tapauksessa Stilo wagon 1,8 bensa. vm. 2003.
        Vanhat moottorit olivat molemmat hieman ruosteessa ja jumissa. Tämän arvelen johtuneen ainakin osittain
        siitä, että umpioden takana olevat suojalevyt, ne, jotka polttimoita vaihtaessa pitää irrottaa, olivat jonkun
        lampunvaihtajan jäljiltä oikealla puolella pois paikaltaan, ja vasemmalla pudonnut kokonaan pois.
        Eräs syy säätömoottoreiden hajoamiseen voikin olla juuri aiemmat huolimattomat lampunvaihdot.


      • ....................
        v.t.k. kirjoitti:

        Hain eilen motonetistä 2 säätömoottoria. Valmistaja Bosch ja ko. tehtaan laatikoissa. Hinta 39,90 kpl.
        Vaihtoon kului aikaa yhteensä vajaa tunti. Eli auto ylös ja etupyörät pois. Sitten otin pois sisälokasuojat
        kokonaan, etteivät jää tielle. Ovat kiinni muutamalla pienellä ristipää ruuvilla. Sitten säätömoottorit jo näkyvätkin hyvin. (kun ensin poistat umpion takana olevat suojalevyt, jos ovat vielä tallella) Pari ruuvia irti, ja moottori käännetään pystyasentoon ja sitten hieman oikealle
        (apumiehen puolella. kuskin puolella vasemmalle) ja moottori irtoaa.
        Uuden saa paikalleen ihan helposti kun toisella kädellä kääntää varovasti umpion liikkuvaa sisäosaa niin, että sen alaosa tulee lähemmäksi moottoria. Eli moottorin tapin saa näin laitettua valolaitteen uraan päinvastaisella liikkeellä kun sen irrotti. Tässä vaiheessa on syytä testata että tappi on todella urassa kiinni,
        liikuttamalla moottoria varovasti eteen ja taakse (sormin), ja seuraamalla, että valolaite umpion sisällä tekee samaa liikettä. Sitten vain käännetään mootori takaisin vaakatasoon ja pari ruuvia takaisin kiinni, testaus auton säätimestä että kaikki toimii, ja loput osat paikalleen. Mielestäni helppo homma, vaikka vaatiikin ehkä useamman työvaiheen kuin monessa muussa autossa.
        Auton malli oli tässä tapauksessa Stilo wagon 1,8 bensa. vm. 2003.
        Vanhat moottorit olivat molemmat hieman ruosteessa ja jumissa. Tämän arvelen johtuneen ainakin osittain
        siitä, että umpioden takana olevat suojalevyt, ne, jotka polttimoita vaihtaessa pitää irrottaa, olivat jonkun
        lampunvaihtajan jäljiltä oikealla puolella pois paikaltaan, ja vasemmalla pudonnut kokonaan pois.
        Eräs syy säätömoottoreiden hajoamiseen voikin olla juuri aiemmat huolimattomat lampunvaihdot.

        samoin ilman nostoa / renkaiden poisottoa. Renkaat linkkuun, muutama ruuvi lokarista pois, käsi sieltä umpiolle. Toinen käsi yläkautta... Siinä sitten taiteillen ed. ohjeiden mukaisesti.


    • tiitumörri

      Fiat stilon ajovalojensäätömoottorien vaihto onnistuu konepellin alta irrottamatta puskurii ym. Oik. puoli vähän helpompi, pisipoisäiliö vähä tiel, löysää vähä. Mut vasen on työläämpi, akku pois ym. Sit sitä härpäkemuovii sivuun ja pääset sinne ottaan sen luukun auki jonka alla moottori on. Muutoin ohjeet vaikutti melki oikeilta. Mulla molemmat hapettuneet piirilevyn puolelt, ja toisest myös moottori jumes. Osat maxo n.30e.

    • JE

      Älkää viittikö tehdä turhaa työtä akku pois ja kotelo auki ja ruuvit irti se on siin.
      Justiin tein !!!

      • Morfar

        Suht helppo myös oikealla puolella. Sisälokasuoja pois (muutama ruuvi). Pissapoikasäiliön 3 mutteri irti. Säiliö ei tarvitsee laskea lattialle asti, kun asettaa sen makuuasentoon lokasuojan sisällä, se jää ikän kuin hyllylle. Sen jälkeen on helppo nakki irroittaa valosäätömoottori.
        Harkitsen olla asentamatta uusi laite. Stiloissa on hyvät manuaalisäädöt. Katsastuksessa varmistetaan vaan että valot ovat säädetty oikein. Autoni on 3 ovinen stilo 1,8 TC, 2003


    • On eroja

      Riippuu mooottorista ja auton vuosimallista millainen työ, autoissa on eroja vaikka kaikki olisivat Stiloja.

      Lainaus: "Vaihdatin ko.moottorin juuri eräässä pienessä yleiskorjaamossa.(Moottori ryhtyi vaan pyörimään omia aikojaan jatkuvasti,kun ajovalot olivat päällä.)Moottori vaihdettiin alakautta(ensin lokarin irroitus),hommaan kului aikaa vähän toista tuntia.Kustannukset:Moottori 38 euroa työ 60, siis yhteensä 98 euroa"

      Halvalla on tehty, mutta onko siitä iloa jos homma on mennyt poskelleen? Jos moottori pyörii kokoajan niin valot heiluvat tai sitten korkeudensäätö ei toimi(veikkaan jälkimmäistä), kummassakaan tapauksessa auto ei läpäise katsastusta.
      Välillä tuntuu että hinta on ainoa merkitsevä tekijä, ei väliä vaikka homma ei ole edes onnistunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      4928
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3259
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2306
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      237
      1422
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1251
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1180
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1148
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe