Pelastuslautan ikä

Beaufort

Onko teoriassa pelastuslautalla mitään enimmäisikää? Iteslläni on Beaufortin 6 hengen lautta, joka on käynyt uudesta asti määrävälein valtuutetussa huollossa. Normaalihuollot on tehty ja aina todettu hyväksi. Nyt alkaa kuitenkin mietityttämään kumimateriaalin kestävyys.

Lautta on purjehtija-isän perintöä, kuten venekin. Lautta on vuodelta 1976, kun ekaa kertaa tultiin Saimaalta merelle (vene on vaihtunut monesti, lautta ei). Saimaalla se ei ylensä ole mukana, mutta n. 2-3 vuoden välein käydään Virossa, Ruåttissa, Latviassa tms. ja aina ennen merireissua lautta käy huollossa.

Nyt ens kesänä ois tarkouitus lähtee Puolaan, Saksaan, Tanskaan yms. Mietityttää pitäskö hankkia uus vai voiko vanhaan vielä luottaa.

6

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolto sanoi?

      Itselläni ei ole ollut yli 30-vuotiasta paukkulauttaa, koska olen uusinut ne jo 10 vuoden kuluttua. Kannattaako oikeastaan minkään hengenpelastusvälineen kestävyyden suhteen ottaa riskejä? Lauttasi haurastuminen riippuu myös sen säilytyksestä, ei pelkästään vuosista. Oletko kysynyt Beaufortin maahantuojalta tai huoltopisteestä onko lauttasi vielä turvallinen?
      Epävarmuus paukkulauttasi turvallisuudesta tulee vaivaamaan mieltäsi, jos joudut kovempiin keleihin. Niitä voi olla Tanskan ja Saksan Pohjanmeren puoleisilla rannikoilla, ehkä Itämerenkin puolella. On levollisempi mieli, kun tietää veneensä ja varusteidensa kestävän.
      Hienoa, kun suunnittelet pitempiä purjehdusretkiä!

      • Beaufort

        Kuten sanoin, on lautta säännöllisesti huollettu ja hyväksi havaittu. Huoltoliike on vakuuttanut monesti, ettei ikä ole ongelma. Kaikki laukaisu- ja täyttölaitteet on uusittu määräajan täyttyessä, samoin kuin raketit ja varamuona sekä -vesi. Merireissuilla lautta on luonnollisesti ollut kannella, mutta muuten säilytetty lämpimässä sisällä. Yleensä lautta ei ole mukana Saimaalla liikuttaessa.

        Itse luotan lauttaan, kuten huoltoliikekin on vakuutellut, mutta monet muut veneilijät ovat peloitelleet asiasta. Enkä usko tunnetun pitkäaikaisen huoltoliikkeen turhaan vakuuttelevan asiaa, sillä myyväthän he uusiakin lauttoja, jossa olisi varmasti parempi kate kuin vanhan huollossa.


      • jorma-tapio
        Beaufort kirjoitti:

        Kuten sanoin, on lautta säännöllisesti huollettu ja hyväksi havaittu. Huoltoliike on vakuuttanut monesti, ettei ikä ole ongelma. Kaikki laukaisu- ja täyttölaitteet on uusittu määräajan täyttyessä, samoin kuin raketit ja varamuona sekä -vesi. Merireissuilla lautta on luonnollisesti ollut kannella, mutta muuten säilytetty lämpimässä sisällä. Yleensä lautta ei ole mukana Saimaalla liikuttaessa.

        Itse luotan lauttaan, kuten huoltoliikekin on vakuutellut, mutta monet muut veneilijät ovat peloitelleet asiasta. Enkä usko tunnetun pitkäaikaisen huoltoliikkeen turhaan vakuuttelevan asiaa, sillä myyväthän he uusiakin lauttoja, jossa olisi varmasti parempi kate kuin vanhan huollossa.

        Entäpä jos näin syksyllä, sitten kun tiedät ettet enää tarvitse lauttaa (siis tee meriretkiä) pamautat lautan auki ja vietät muutaman tunnin siinä. Silloinhan sen näkee toimiiko ja kelluuko. Ja lisäksi hyvä kokeilu siltä varalta jos joskus sitä ihan oikeasti tarvitsisi.


    • Anonyymi

      Säilytätkö ulkona pakkasessa talven ?

    • Anonyymi

      Lähtökohyaisest huollettu lautta on käyttökelpoinen seuraavan määräaikaishuoltoon asti. On vaikea kuvitella huoltoa, jossa vain vaihdetaan vesipussi ja muut pilaantuvat asiat kaavamaisesti ilman, että huomataisiin, jos lautta murenee käsiin.

      Voit tietenkin avata ja katsoa onko paketissa enää lauttaa ollenkaan vai ainostaan uudet vesipussit ja raketit 😁

      • Anonyymi

        Paljon jännempää on sitten tositilanteessa testata että pysyykö 50 vuotta vanha lautta pinnalla. No, jokaisella on huvinsa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe