Miten olette hoitaneet kasvien talvisäilytyksen. Minulla olisi nyt iso villiviini, muutamassa purkissa meritähtiä, koristekaalia ja kesän pelargoniatkin haluaisin säilyttää.
Mahtaako onnistua parvekkeella, joka on lasitettu? Ei ole valitettavasti kellaria jonne viedä, tai on kellari, mutta se on täysin pimeä ja vähän valoa kasvit varmasti kaipaavat.
Parveke on koko asunnon levyinen ja etelään, sijainti Turku. Pakkasta tulee parvekkeellekkin talvella, aurinkoisena talvipäivänä voi olla taas useita aseteita lämpöäkin iltapäivällä.
Keskimäärin olen huomannut, että sellaiset 5C on kylmänä ja pilvisenä pvänä parvekkeella lämpimämpää kun ulkona.
Suunnitelmiani talven varalle: villiviini leikataan matalammaksi ja sitten käärin ruukun esim mattoon, jotta juuret eivät palellu.
Talvi-istutukseksi hankin kanervia ja hopealankoja, nämähän nyt kestävät hyvin missä vaan pakkasessa.
Koristekaalit ja meritähdet tarvitsevat suojaa, mutta miten? Jostain joku styroks-laatikko vai kelpaako vaikka sama matolla vuoraaminen ruukkujen osalta ja vähän muovia itse päälle?
Entä pelargonioiden säilytys, samaa keinoa taas käytetään?
Ongelmana on tuo, miten säädellä se lämpötila tasaisen 5C-asteen tienoille, jotta lämpötila ei vaihtelisi talven mittaan -20C ja 15C välillä.
Harmi kun ei meille kasvi-ihmisille vuokrata vaikka edullista kellaritilaa talven varalle, siinä olisi jollekkin hyvä liikeidea :)
kasvien talvisäilytys
6
5868
Vastaukset
- anna..
Villiviini ja (?) mehitähdet kestävät talvella pakkastakin, siis kun tosiaan suojaat ruukut jotenkin liialta pakkaselta, kestänevät kevääseen. Minulla on monenlaisia maksaruohoja ruukuissa ja ruukut talven lehtikasaan peiteltyjä. Hyvin ovat kestäneet. Saisitko mistään puistosta puunlehtiä? Laittaisit isoon laatikkoon pohjalle ja ruukkujen ympärille päälle.
Pelargonit eivät kestä yhtään pakkasta. Mieluummin vaikka sisällä ikkunalla, jos viitsit niitä talven katsella. Koristelkaalet taas ovat yksivuotisia.- miten onnistuu parvekkeella
Kiitos vinkistä, taidan mennä läheiseen puistoon jätesäkin kera ja kerätä vähän lehtiä lämmikkeeksi!
Aiemmin parvekkeellani on ollut pelkkiä yksivuotisia kesäkukkia, siksi ajattelin kokeilla noiden muutamien säilyttämistä.
- parvekkeella Turun seudulla
Mehitähdet kestävät suojaamattakin lasitetulla parvekkeella.
Pelargoniat voit siirtää sisälle huoneeseen mieluummin mahdollisimman lähelle ikkunaa talven ajaksi tai sinne pimeään kellariin (muista välillä käydä kastelemassa hieman ja helmikuussa tuot ne takaisin huoneeseen, josta pakkasvaaran mentyä ohi parvekkeelle)
En usko kaalien selviytyvän parvekkeella; ikinä kasvattanut/kokeillut.
Noitten puiston puunlehtien sijaan voit käyttää sanomalehteä; todella hyvä lämmöneriste (rullaat 1 sivu tai pienempikin osa sivusta ja työnnät styroxlaatikon kaikki tyhjät tilat aivan täyteen piukkaan rullia).
Kasvit ei niinkään kärsi pakkasesta vaan edestakaisesta vaihtelusta, joita juuri lasitetulla parvekkeella tulee ja Turun seudulla kukkapenkissäkin talvella.
Tuo muovi voi olla myös huono asia; siellä homeet muhivat ja tappavat kasvin. Joitakin pieniä kasveja, kun talvetan parvekkeella ovat styroxlaatikossa niin että mahtuvat sisään kokonaan ja laatikon tyhjät tilat täytetty sanomalehdillä, samoin mullan päällistä osaa, Laatikko on kannetta, kun ei pakkasta, jos pieni mahdollisuus pakkaseen laitan kannen löyhästi yöksi päälle ja aamulla otan sen pois jos ei pakkasta. Vasta kun lämpötila on enemmän kuin -10° ulkona laitan kannenn kunnolla kiinni ja aukaisen heti kun voin.
Parvekkeelta voit etsiä maximi/minimi-mittarilla lämpöisemmät kohdat, jotka eivät välttämättä ole asunnon sisäseinän vieressä lattialla.
Ja sähköpatterinkin voi parvekkeelle viedä antamaan lisä lämpöä, pakkasvahti varmaan edullisempi. - entä tähtisilmät
Tosiaan heitit hyvän idean, joku rakentakoot kasvihulluille vuokrattavaa säilytystilaa talvisin :))
Minulla on aika samoja ongelmia. Parveke on suoraan etelään ja talvellaki voi olla välillä jopa 10 tai 15C lämmintä ja sitten seuraavana pvänä -10C.
Itse olen vuorannut pahvilaatikon sanomalehdillä ja käärinyt vielä koko komeuden kankaaseen. Mikesei mattokin aja saman asian, varsinkin jos ruukku tai laatikko on kovin iso.
Mutta sitten vielä kysymys: miten noita TÄHTISILMIÄ (SÄÄKUKKIA) saisi säilymään talven yli? Toki voin ostaa uudet taas keväällä torilta, mutta maksavat taimina aika paljon.
Puutarhalehdestä luin, että onnistuu myös talvettaminen jos nyt ottaa pistokkaita, istuttaa omaan ruukkuun ja saavat näin juurtua.
Mutta miten mahtaa olla kukkimisen kanssa?
Vaativatko kylmäkäsittelyn tai tietyn valoisuuden säädön, entä mahtaako mennä ihan teranssin ikkunalla ( 10C) talven yli?
Joku joka kokeillut?
Yritin googlella etsiä vinkkejä, mutta ei kovin yksityiskohtaisia ollut.- vielä unohtui
unohtui vielä, että tosiaan nuo kaalit taivata olla yksivuotisia. Mutta ne kestävät kyllä siinä -5C pakkastakin, sen jälkeen ovat uransa päätepisteessä. Mutta ovat aika halpoja syksyisin, itse taisin ostaa muutamia viime vuonna ja olivat euron kpl.
- PIEN PUU
vielä unohtui kirjoitti:
unohtui vielä, että tosiaan nuo kaalit taivata olla yksivuotisia. Mutta ne kestävät kyllä siinä -5C pakkastakin, sen jälkeen ovat uransa päätepisteessä. Mutta ovat aika halpoja syksyisin, itse taisin ostaa muutamia viime vuonna ja olivat euron kpl.
VINKKEJÄ TALVI SÄILÖÖN...PARVEKKEELLA OLEVILLE RUUSU JA LAVENTELI PUULLE..TEINKÖ OIKEIN KÄÄRIN MOLEMMAT SANOMALEHTIIN PAKSUSTI, KASTELIN KUNNOLLA ENSIN,SUOJASIN VIELÄ ISOT PAPERIKASSIT MUOVILLA ,VUORASIN MYÖS NE SANOMALEHDILLÄ...JOUTUVAT NYT OLEMAAN PARVEKKEELLA TALVEN YLI ILMAN HOITOA...TEINKÖ OIKEIN........
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415