ADHD ja sopivat ammatit

Mr aivojen arvoitus

Haluaisin jakaa mielipiteitä ja tietoa siitä, että minkälaiset ammatit/työnkuvat tai vaikka opiskelu mielestänne sopii ADHD:lle ?

Miten olette kompensoineet tai jopa kääntäneet voimavaraksi tätä ADHD ominaisuuttanne...miten ratkaisevaa on ollut esim. lääkityksen aloitus...

...itsellä tuntuu, että ainoa hyvä vaihtoehto on joku täysin itsenäin työ, jota saa painaa aikamoisilla tehoilla...lähiaikoina kun on tullut tämä pirullinen piirre esiin yhä vahvempana, eli häiriinnyn helposti kaikesta "ulkopuolisesta"... ja se karsii kyllä pois monta uravalintaa... eli on se nyt hienoa ajatella loppuelämäänsä vaikkapa postinkantajana, jolla on mensan tasoinen ÄO...hävettääkin niin s*****sti...et sellasta tämä elo on ADHD:llä...




Pistetään tähän siteeraus muistutukseksi -
vähän alempana ADHDH couzzi hyvin kiteytti tätä broplematiikka osuvasti:

"asioiden aloittaminen on vaikeaa, kun on sitten aloittanut, niin usein matka mutkittelee kun keskittyminen herpaantuu, mutta kun vauhtiin on päästy niin lopettaminen onkin sitten taas vaikeaa. (toiminnanohjaus-tarkkaavaisuuden ylläpitäminen/hahmotushäiriöt-siirtymätilanteet)"

TSEMPPIÄ KAIKILLE ANYWAY !

25

19029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      itse olen metallialalla ja sovellun siihen varsin hyvin, koska pääsee rakentelemaan kaiken näköistä..
      suosittelen kaikkea fyysistä työtä, missä pitää kumminkin miettiä jonkin verraan.

      • elantoni

        Eli olen ollut pitkään musiikinopettajana.Olen adhd nainen.Hyvin olen viihtynyt.Addeille sopii aika monikin ala,pääasia mikä kiinnostaa ja mihin on taipumuksia.Yksitoikkoinen työ ei ole hyvä.Miehelle suosittelen poliisin,palomiehen,rakennusmiehen,puusepän,myyjän,suunnittelijan,taksikuskin,markkinoinnin ym. muita vastaavia hommia.Kyllä niitä löytyy.Adhd-ihmisillä on paljon vahvuuksia.


      • adam39
        elantoni kirjoitti:

        Eli olen ollut pitkään musiikinopettajana.Olen adhd nainen.Hyvin olen viihtynyt.Addeille sopii aika monikin ala,pääasia mikä kiinnostaa ja mihin on taipumuksia.Yksitoikkoinen työ ei ole hyvä.Miehelle suosittelen poliisin,palomiehen,rakennusmiehen,puusepän,myyjän,suunnittelijan,taksikuskin,markkinoinnin ym. muita vastaavia hommia.Kyllä niitä löytyy.Adhd-ihmisillä on paljon vahvuuksia.

        Itse valitsin myös tuon taksin.


    • Mua ainakin on rauhoittanut ihan hemmetisti tää lomittajan työ. Paikoillaan ei tarvi olla,on tekemistä ja tykkää hoitaa eläimiä.

      Tuttujen tilojen rutiinit menee kyl ulkoa,mut aina jos tulee tilalla jotain muutoksia niiden oppiminen tosi vaikeeta ja ottaa pannuun...

      Miinuksena on et tässä pitää olla sosiaalisesti lahjakas,tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kans ja ottaa käskyjä vastaan isänniltä ja emänniltä.Itellä on aika laaja sanavarasto ja hassut kielikuvat,niin yleensä käy niin ettei mua tiloilla aina ymmärretä.Lisäksi pitää muistaa et jos on 25 lomitettavaa tilaa niin on 25 eri tapaa tehdä työt(esim,paskojen siivous,lypsy),siinähän sit arvot et mitä tapaa tällä tilalla käytetään.Toki kaikki erilaiset koneet ja härvelit pitää hallita,niin uudet kuin vanhatkin.

      Toisaalta työ on suht itsenäistä,kukaan ei oo hengittämässä niskaan,työt saat tehdä yksin ja elukat on yleensä mukavia(ei valehtele,puhu paskaa,niinkuin ihmiset). Ja mikä parasta työpäivät ei oo samanlaisia!

      mää oon aina tuntenu olevani muita huonompi ku en pysty olemaan niinkuin muut,mut nyt must tuntuu et mä oonki parempi kuin tavikset. Sillä aikaa kun tavis on keksinyt yhden ratkaisun kone ongelmaan tai mikä tauti eläimellä voisi olla,niin mää ehdin keksiä monta samassa ajassa... hassu juttu.

      Joo,enää en suunnittele hakevani lääkitystä (ei edes dg:a,pääasia et itse tietää) normi työpäivän jälkeen sitä ei todellakaan sinkoile "seinästä toiseen" ja ole kuin "lentoon lähdössä"

      Toisten lomittajien kans mää en yhtään tykkää olla samalla tilalla samaan aikaan lomittamassa,se on heti sotatila!Muutenki vaikeaa ottaa vastaan käskyjä muilta,vielä nyt työkaverit siihen nalkuttamaan "ei noin,sä et osaa tehdä mitään oikein,MUN tapa on ainoa oikee"...

      Sit se et mää tunnen välillä itseni typeräksi ku kuullut ohjeet ei pysy mielessä kuin sekunnin puolikkaan,ei sitäkään jos ohjeen kertomiseen menee aikaa.Sit joutuu kyselee x kertaa "mitä,kerro ny vielä kerran miten se meni" Lyhyet ja selkeät ohjeet parhaat esim, lypsä lehmät, juota vasikat. Ja vielä mielellään pitemmät ohjeet kirjallisena.

      Paljon ois asiaa mut pakko lähtee tupakalle välillä,ennenku menee hermot tähän jouten istumiseen! ;)

      • Jane Doe

        Mä olen tallitöissä ja sun tekstis oli kun omasta elämästäni!-Sillä erotuksella,että mulla on dg ja lääkitys,- muuten en olis pystynyt pitämään tätäkään työtä näinkään pitkään. Mut ihan sama juttu;pitkät ohjeet ei pysy millään päässä ja tunnen huonommuutta kun juodun kysymään uudelleen ja uudelleen....

        Käytän myös aika värikkästä kieltä ja tunnen usein itseni väärin ymmärretyks... ;)
        tsemppiä sulle WildOne81!


    • Tuleva kuljettaja

      Olen itse ruvennut taipumaan niinkin rahvaaseen ammattiin kuin linja-auton kuljettaja... epäilen, että jotain apua korkeasta ÄO:sta sentään on ;) on nimittäin pystynyt 1000 ammatin joukosta analysoimaan sen, mikä parhaiten natsaa näiden erinäisten oireiden suhteen...eri asia on sitten, kuinka helppo on hyväksyä bussikuskin uraa koko elämäksi...

      Jos mitään muuta ei mieti, niin työnkuvana se on varmaan yksi sopivin kaltaiselleni...

      Ensinnäkin haluan tosiaan täysin itsenäisen työn - häiriinnyn helposti toisista, jatkuvista läsnä olevista työtovereista ja olen tajunnut, että esim. joku avotoimisto ei vaan sopisi minulle ollenkaan jne

      Samoin jotenkin tällainen pitkäaikainen, katseen kohdistaminen yhteen tarkkaan kohtaan esim. kuvaruutuun - saa aikaan jonkunlaista turhautumista ynm. levottomuutta. Tämä on sääli, sillä muuten pidän mm. IT alasta ja taloushallinon jutuista jne...mutta ei, ei 8 h päivässä - ja vielä aika usein juuri avotoimistoissa, tiimeissä jne

      Ja mikä tärkeintä - minulla on tuo motorinen levottomuus aika kovaa, ja se jotenkin "tyydyttyy" tuossa autolla ajaessa, koko ajan saa olla positiivisella tavalla varuillaan motorisesti, laajat maisemat vaihtuvat koko ajan, toisaalta välillä voi unelmoida kun ajo jo sujuu puoli automaattisesti, kaikki on kuitenkin tietyllä tapaa selkeätä, helposti hallittavaa jne - ymmärrätte varmaan mitä haen takaa...

      Siitä on muuten tehty tutkimuksiakin, että jostain syystä miehillä (siis kaikilla, ei pelkästään ADHD) autolla ajo on erittäin rauhoittava kokemus monille... olisikohan joku metsästyskaudelta peräisin oleva juttu - miettikää nyt noita afrikan poikia, kun ne vieläkin juokseen koko ajan...;)

      Tuo ammatti vaan varmaankin on minulle hermojen ja motoriikan kannalta kaikkein sopivin - tarkoitan siis lähinnä juuri EB ja pitkiä ajomatkoja...

      Eri asia tosiaan sitten on, miten h''''ssä sitä voi ajatella, että mä olen nyt sitten lopun about 30 v. bussikuski - ja kertoa siitä sitten kysyjille, naisille ynm "rinta rottingilla"... huhuh, ja kun olen jo ehtinyt kuitenkin kunnostautumaan hiukan näyttävämilläkin työkuvioilla jne (oma vika tietty kun on tullut "uhottua" ;)...

      TÄMÄ ON NYT TOSIAAN VAAN NÖYRTYMISEN PAIKKA...

      Jotain positiivistakin löytyi myös - olen yllättänyt kuinka kohtalaiset palkat kuitenkin bussikuskeilla on...ne oli asteen paremmat mitä luulin...

      • callcenter tms

        kärsin vuosia vääristä valinnoista duunejen suhteen, tein toimistotyötä, palkanlaskentaa, toimistosihteerin hommia, reskontraa jne. Ja vihasin joka minuuttia ja vaihdoin työpaikkoja tosi usein.
        Mutta sitten hakeuduin alalla, joka viehätti.
        Olin ensin vuosia call-centerissä, puhelinhommaa. Työ oli kiireistä ja monipuolistakin, asiakkaat vaihtui minuutin välein ja sain hyvää palautetta. Olen nopea ja sähäkkä. Nyt teen hommia teknisessä tuessa, jossa joudun sitten hieman käyttämään myös älynystyröitäni, tai mitä niistä onkaan enää jäljellä.
        Kiireinen homma, vaihtuvat asiakkaat ja asiat sopii mulle kuin nenä päähän.


      • fdsgdsgg

        http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/laakitys-saattaa-pienentaa-adhd-potilaan-riskia-liikenteessa/#.Vk2jZ798u2l tämmönen pisti mieleen kun etin itelleni diagnoosia.. eli ymmärrän täysin että mulla on autolla ajamisen kammo koska liikenteessä ei vaan pysty keskittymään.. mutta riippuu varmasti ihmisestä.. ite en pystynyt keskittymään matikan tunnilla ja tajusin miten paljon numeroita ja välimatkoja piti keskittyä autonratissa toisella kerralla 25-vuotiaana pääsin autokoulusta läpi se on mun ylpeys että kohtasin kaikki ne paniikkikohtaukset autonratissa. nyt sit kans mietitään työpaikkaa joka tietysti kävely tai pyörämatkan päässä kun 2x oon joutunut autolla ajaa..


    • ADHD:lle paras

      Ala ensiapupäivystyspoliklinikan lääkäriksi niin saat toteuttaa itseäsi parhaiten...teet kymmentä työtä yhtä aikaa...saa hyppiä asiasta toiseen..ei ehdi pitkästyä mihinkään, kun tehtävät vaihtuu nopeasti....älykkyyden käyttö on sallittua..kukaan ei pomota..työ on riittävän mielenkiintoista ja mikä tärkeintä niin työ sopii juuri ylivilkkaille, koska hitaat ei jaksa sitä monta vuotta tehdä..niin...toki pitää ensin tietysti opiskella

      • sdfdsgdfgfdg

        toi olis kiva.. eihän siinä tartte keskittyä mihinkään tärkeeseen?


      • Anonyymi
        sdfdsgdfgfdg kirjoitti:

        toi olis kiva.. eihän siinä tartte keskittyä mihinkään tärkeeseen?

        Mitä lottoot jos oot ensiapupoliklinikan lääkäri... Vastuussa ihmisten elämistä...


    • hanna

      Olen vammaisen ihmisen henkilökohtainen avustaja. Opiskelut ei ole koskaan sujunut ADHD takia. Työnantajani tietää vaivastani ja ymmärtää minua. Tunnen että olen vaivaani sopivassa työssä. Työvoimatoimiston kuntoutus puolen täti osasi ohjata mut alalle. kiitos hänelle etten joudu olemaan enää työttömänä.

    • lelli

      oon alkanu viime aikoina miettii tota duuni kysymystä koska alan kyllästyy jo siihen et joudun ottaa lopputilii joka duunipaikasta joko et muuten saisin potkut tai työpaikkakiusaus yms... joo no mulla on TODELLA vahva alue on musiikki mutta ku oon niin aikaan saamaton ja epäjärjestelmällinen että missähän täällä maailmassa olis paikka jolla maksaa 100e lääkkeet yms..?

      • jakke_al

        Ongelmana on, ku mikään työ ei kiinnosta vähääkään, mut pakko ois lainanmaksut hoitaa, ja lääkkeet yms. Miten hakea töitä tai koulutusta, ku et saa itteä kiinnostumaan yhtään mistään. laiska en ole..olenhan tähänkinasti pakottanut itseni jaksamaan päivästä toiseen vielä fyysisesti melko raskaassa duunissa. Duunikaverit ovat loisto hemmoja, mut olis paljon mukavempi duunailla yksinää, tai vaik omassa tallissa jos semmonen ois. Ja vuorotyö...voi herranjestas..Sanoppa jollekkiin, et mul on ADHD, nii vastaus on todenäköisesti luokkaa "joo, ja mulla ripuli". Tosin musahommat (bänditöuhut) on melkein ainoita asioita mikä kiinnostaa, mut yritäppä suomessa saada edes levydiiliä ilman suhteita. onneks on himassa rakastava/rakstettava kaunis tyttö joka auttaa jaksamaan.

        love/peace/empathy


      • jakke_al kirjoitti:

        Ongelmana on, ku mikään työ ei kiinnosta vähääkään, mut pakko ois lainanmaksut hoitaa, ja lääkkeet yms. Miten hakea töitä tai koulutusta, ku et saa itteä kiinnostumaan yhtään mistään. laiska en ole..olenhan tähänkinasti pakottanut itseni jaksamaan päivästä toiseen vielä fyysisesti melko raskaassa duunissa. Duunikaverit ovat loisto hemmoja, mut olis paljon mukavempi duunailla yksinää, tai vaik omassa tallissa jos semmonen ois. Ja vuorotyö...voi herranjestas..Sanoppa jollekkiin, et mul on ADHD, nii vastaus on todenäköisesti luokkaa "joo, ja mulla ripuli". Tosin musahommat (bänditöuhut) on melkein ainoita asioita mikä kiinnostaa, mut yritäppä suomessa saada edes levydiiliä ilman suhteita. onneks on himassa rakastava/rakstettava kaunis tyttö joka auttaa jaksamaan.

        love/peace/empathy

        mä en ainakaan oo tähän mennessä viihtynyt missään duunissa puoltavuotta pidempään. Ensin oon ihan todella innoisani kun uus työ alkaa ja sitten kyllästyn totaalisesti.

        Opiskelen Ammattikorkeakoulussa Sisustussuunnittelijaksi, opiskelu on työn ohella tapahtuvaa (koulua siis iltaisin 17-20:30 n. 3-5 kertaa kk ja lauantaisin 10-15:30 2-3 kertaa kk.)

        sain ADHD:seen lääkityksen vasta 2 vkoa sitten ja huomattava ero koulunkäynnissä, keskittymisessä jen. nyt vaan sitten odotellaan että sais töitä ja että pystyisin sen työn pitämään kyllästymättä.


      • feelgood87

        ihan ku mä olisin kirjottanut tän viestin 4 vuotta sitten.. Muakin työpaikka kiusattiinja vaihdoin jatkuvasti työpaikkoja ja nyt tästä 24 vuotiaana olen pisimm2ssä työsuhteessa (11kk ) työpaikka kiusaajat eivät enää uskalla kiusata mua koska hyökkään sanallisesti hyvin ärhäkästi kiinni ja puolustan ns. huonompia.. Harmittaa etten enää ole niin intohimoinen musiikkia kohtaan kun joskus olen ollut.. Olen muuttanut muiden ihmisten mukaan luonnettani (sekä persoonaani) ja pyrkinyt olemaan mahdollisimman "normaali" ja nyt kaduttaa.. Toivottavasti löydän itsestäni vielä sen oudon adhd lapsen joka voisi kuluttaa koko päivän kuuntelemalla disney lauluja ja sovittamassa niitä omaan elämääni. Mulla tää on vähän sekanen viesti ku en nää tätä tekstiä mutta luulen että täällä mua ymmärretään :-) mulla on siis dg adhd 18 vuotiaana ja olin siitä eka niin pirun ylpeä että meinasin sen adhd:n tatuoida itseeni :-) (ihan hyvä et se vaihe meni ohi) söin concertaa puoltoist vuotta ja kyllä se autto mut sit lopetin sen itse koska halusin oppii elää ilman lääkettä niihin meni niin paljon rahaa..


    • levotonta_edelleen

      Itsestäni tuntuu, että nuo vähemmän arvostetut ammatit vaativat usein enemmän "älyä" kuin monet muut työt. Esimerkkinä lähes kaikki asiakaspalvelutyöt. Ne vaativat jatkuvaa ja nopeaa reagointia tilanteisiin juuri sillä sekunnilla, asiaan ei voi palata sitten kun viitsii vaikkapa sähköpostilla. Työpäivän kuluessa on voinut olla asiakkaina satoja erilaisia ihmisiä ja tilanteita, ja niihin kaikkiin on osattava reagoida tilanteeseen sopivalla tavalla. Tuollainen sopeutuminen vaatii oikeasti vähintään "normaalia" älykkyyttä ;)

      Tuon osaamisen arvostus vain usein on heikkoa ja luo varsinkin addeille helposti mielikuvan että olisi jotenkin muiden alojen ammattilaisia huonompi. Se ei ole totta, mutta kaikki huonot kokemukset vuodesta toiseen luonnollisesti edesauttavat huonoa itsetuntoa ja ammattinsa/osaamisensa arvostuksen puutetta.

      Itse pidän erityisesti eläinten kanssa olemisesta/työskentelystä vaikka ne eivät olekaan ensisijainen "ammattini" (kuului tosin lapsuuteni haaveisiin ja eivät ole vieläkään täysin poissuljettu vaihtoehto).
      Eläimet reagoivat aidosti siihen miten niitä kohdellaan. Niillä ei ole omaa agendaa oman edun tavoittelemiseen pitkällä tähtäimellä kuten ihmisillä, ja niille voi puhua mitä päähän pälkähtää. Äänen sävy, asiallinen käyttäytyminen niitä kohtaan ja luontainen herkkyys lukea eri eläinlajien elekieltä ovat tapa tulla toimeen. Me addit olemme usein hyvin herkkiä lukemaan juuri noita asioita, elämmehän melkoisessa eläintarhassa "normaalien" ihmisten keskellä... :)

    • aina_liikkeessä

      kehitysvammaisten kanssa työskentelen ja hyvin on sopinut minulle, päivät on hektisiä ja saan liikkua ja touhata paljon. työ on monipuolista eikä käy tylsäksi. yksikään päivä ei ole samanlainen. on myös tarpeeksi haastavaa ja ainaista itsensä kehittämistä ja oppimista.

    • FullHD

      Mää ajattelin ottaa ilon irti ADHD:stani ja alkaa ammattimaiseks ADHD henkilöks. Ensin kiusaan kaikki mahdolliset tahot (työkkäri, kela, sairaanhoito ja tyel vakuutus) burnoutin partaalle ja sitten julkaisen kirjan omasta elämästäni! How cool is that? Nyt ku saatin lääkityskin kohdalleen, ni jaksan paneutua oikein huolella virkailijoiden kiusaamiseen. Teen vaan sen saman niille, ku nekin on tehny mulle. Mut nyt mulla on mustaa valkoisella ja lääkkeet tukena. FullHD!! Be unstoppable, be just you.

    • ADDdiagnoosi

      En ole ikinä oikeen tiennyt mistä työstä tykkäisin eniten, mutta luulisin että se olis jotain missä saa olla vapaa, työajat vapaita, saa miettä omassa rauhassaan, mutta kuitenki tehdä töitä tehokkaasti, olen miettinyt insinööri koulutusta, mutta en oikeen tiedä miten pärjäisin koulussa, sillä minulla on mahdollisuus mennä sinne ja mitä sen jälkee, innostus kuitenki lopahtaa. Olisiko ideoita tuommoisista töistä? niin ja lääkitys conerta täl hetkel.

    • karttakaa_lukemista

      Olen toiminut eri aloilla ja erilaisissa ammateissa, työ ylipäätään sopii minulle.

      Elämästä meni hukkaan 20 vuotta opiskellessa eikä mitään järkevää tulosta. En jaksanut keskittyä, en ymmärtänyt mitään, elätin itseni tilapäistöillä. Kun jätin opinnot kesken ja siirryin pysyvämmin työelämään, aloin viihtyä. Suoritin kyllä opinnot myöhemmin loppuun, muttei siitä (ylempi korkeakoulutitutkinto) ole koskaan mitään hyötyä ole työelämässä ollut.

    • kiirettäpitää

      Itse toimin siitoskanin talviloman tuuraajana Hyvin menee vain polvet ovat ruvella ja pakaralihakset jumissa

    • 1239999

      Kertokaas kaikkia fyysisiä töitä! Raksa-ala (, poliisi yms.) ainakin, mutta muita?
      Puuala vaikuttaa kivalta, tai tykkään kyllä tehdä, muttamutta kun nykymaailmassa pitäisi opiskella.... kaverini alalla ja esimerkiksi puuntiheys ja muut vastaavat jutut on niin kiinnostavia että opiskeluni olisi varmasti samaa luokkaa kuin peruskoulussa.

      Mulla on hirveästi kaikkia kirjoitus (kirja/novellit) ja piirtämisideoita, mutta se aloittaminen! Kirjan kirjoittaminen on tietty siitäkin hankalampaa, että tekstin pitäisi olla sujuvaa ja edetä loogisesti jne., eikä riitä se että kahvilassa hihkaiset upeasta ideasta jonka laitat kirjaan. Tuntuu että tähänKIN tarvisi jonkun tukihenkilön.
      Ehkä pitää mennä johonkin iltalukion äidinkielenkurssille tms.

      • Jijf

        Eläinala. Ei todellakaan ole mitään ruusuista heppojen ja koirien ja kisujen hoitoa, vaan rankkaa fyysistä TYÖTÄ, jossa joutuu käyttämään aivoja ja osaamaan teoriapuoltakin laajalti. Just passeli mulle!


    • lomittajayrittäjä

      Maatalouslomittaja, yksityisyrittäjä. Lehmille ei voi kiukutella, kun ne ovat niin isoja. Ihmisten kanssa tulen vaihtelevasti toimeen. On vauhtia ja vaarallisia tilanteita, eikä tarvitse olla kauaa samassa paikassa. Työajat ovat mitä sattuu, mikä on vain hyvä. Työnsä tuloksen näkee heti!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe