Kertokaa millaisia oireita parkinssonin taudissa on alussa?Kiitos jo etukäteen minulla vaan ei pysy tavarat kädessä ja särkee kättä ja nyt jo jalkaakin oire on ollut monta vuotta.
kertokaa millaisia
5
2458
Vastaukset
- oireet
Oireet ovat yleensä aluksi toispuolisia, joten jos sinulla on niitä molemmilla puolilla, ei liene suurta hätää.
Tärkeimmät oireet ovat lihasjäykkyys, liikkeitten hitaus ja vapina. Kaikilla ei ole kaikkia oireita.
Jäykkyys voi ilmetä myös lihaskipuina. Hitaus voi ilmetä käden heikkouden ja voimattomuuden tunteena, vaikka voimat todelisuudessa ovat normaalit. Tiheään toistuvat liikkeet voivat hitauden takia olla hankalia. Tyypillistä on, että kirjoittaminen vaikeutuu hitauden takia ja käsiala pienenee.
Pääoireitten lisäksi voi olla väsymystä, masennusta, hikoilua, ummetusta, tihentynyttä virtsaamistarvetta yms.
Itselläni alkuoireet olivat käsikipu, jota setvittiin tuloksetta kymmenisen vuotta, vaikeus kirjoittaa, harjata hampaita, sirottaa mausteita yms. sekä samanpuoleisen nilkan jäykkyys - plus pitkään jatkunut tolkuton väsymys ja (siitä johtunut?) masentunut mieliala.
Neurologian erikoislääkäri toteaa taudin oireitten perusteella.
http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=ykt00911- tärisijä
Liittyykö siihen puutumis oireita?Varsinkin öisin mutta jonkin verran päivisinkin.Minulla ollut tämä vaiva alunperin 10 vuotta mutta nyt viimeiset pari vuotta pahoja.Kun kirjoitan tulee ihan koukeroo jos kampaat hiuksia tms.väsyy käsi heti.Siis oikea puoli ainoastaan.
- äskeinen
tärisijä kirjoitti:
Liittyykö siihen puutumis oireita?Varsinkin öisin mutta jonkin verran päivisinkin.Minulla ollut tämä vaiva alunperin 10 vuotta mutta nyt viimeiset pari vuotta pahoja.Kun kirjoitan tulee ihan koukeroo jos kampaat hiuksia tms.väsyy käsi heti.Siis oikea puoli ainoastaan.
Kannattaisi varmaan tutkituttaa asia. Tuo käden väsyminen ja kirjoitusvaikeus sekä toispuolisuuus kuulostavat Parkinson-potilaasta tutuilta. Puutuminen voi tietysti johtua muustakin. Allekirjoittaneella on sekä Parkinson että puutumista aiheuttava rannekanavaoireyhtymä, joten huonossa lykyssä tauteja voi olla useitakin.
Käsien puutumisesta seuraavassa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=puutuminen&p_artikkeli=dlk00292 - tärisijä
äskeinen kirjoitti:
Kannattaisi varmaan tutkituttaa asia. Tuo käden väsyminen ja kirjoitusvaikeus sekä toispuolisuuus kuulostavat Parkinson-potilaasta tutuilta. Puutuminen voi tietysti johtua muustakin. Allekirjoittaneella on sekä Parkinson että puutumista aiheuttava rannekanavaoireyhtymä, joten huonossa lykyssä tauteja voi olla useitakin.
Käsien puutumisesta seuraavassa:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=puutuminen&p_artikkeli=dlk00292Nyt oon menossa neurologille jospa asia selviää ...
- matkaan!
tärisijä kirjoitti:
Nyt oon menossa neurologille jospa asia selviää ...
Varmaankin hyvä juttu. Epävarmuus on ikävää. Pidetään peukkuja! Toivotaan parasta! Joidenkin P-lääkkeiden oletetaan hidastavan tautia, joten varmaan hyvä tarkastuttaa tilanne ajoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569