Ruostumisen hidastaminen

Mikä olisi paras keino hidastaa ruostumista.
Huolellinen pohjan pesu joku öljylitku pohjaan?
Ilmeisesti alkavaa ruostetta ei kannattaisi pohjaan tilkitä minkään "tiukemman" aineen alle?
Ilmoita


Vanhaan ei kannata massaa laittaa, se ruostuu nopeammin. Oikeasti.

Sinne alustaan kannataa laitaa jäykkää, mineraali öljyä jota lämmitetään tai tarv. ohennetaan naftalla ennen sumuttamista.

Kotelot,palkit,ovet,sisäpuoliset pyöränkaaret=arkoja paikkoja.

EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA TERÄKETJU ÖLJYJÄ=JÄTEÖLJYSTÄ TEHTYÄ =MIKRO SEKÄ NANO KOKOISIA METALLIHIUKKASIA SEN ÖLJYN SEASSA JOTKA EDISTÄVÄT RUOSTUMISTA.

-Työn iloa ja auto pukille! :)
13 VASTAUSTA:
Alustaan kannattaa laittaa koteloainetta, eikä mitään öljyä tai muuta sopimatonta ainetta. Kohta varmaan ilmestyy palstalle joku tervaukko, jolla on omat "testatut" reseptit.
Sinne kirjoitti:
Alustaan kannattaa laittaa koteloainetta, eikä mitään öljyä tai muuta sopimatonta ainetta. Kohta varmaan ilmestyy palstalle joku tervaukko, jolla on omat "testatut" reseptit.
Kun vedät kuivuvan kotelosuojan alkaneen ruosteen päälle. Yksi toimiva suoja-aine tällaiseen jo ruostumaan alkaneeseen pintaan on koneiden varastointi suoja-aine se ei kuivu.
Sinne kirjoitti:
Alustaan kannattaa laittaa koteloainetta, eikä mitään öljyä tai muuta sopimatonta ainetta. Kohta varmaan ilmestyy palstalle joku tervaukko, jolla on omat "testatut" reseptit.
Laita spray-pullosta sumutettavaa vaseliinia. Ei liian paljon. Vain sen verran, että pinnasta tulee selvästi rasvanen. Näyttää hidastavan ainakin vähän ruostumaan päässeen vetokoukun ruostumista. Olen käyttänyt jo monta vuotta ja on huomattavasti vähentänyt vetokoukun ruostumista (estää suolaveden vaikutuksen). Sitä voi sumuttaa myös koteloiden alapintaan ja mm. lokasuojan kaariin heti pesun jälkeen. Puhdista pois ja uusi "käsittely" sopivin välein. Alustasta ei tarvi puhdistaa.
Sinne kirjoitti:
Alustaan kannattaa laittaa koteloainetta, eikä mitään öljyä tai muuta sopimatonta ainetta. Kohta varmaan ilmestyy palstalle joku tervaukko, jolla on omat "testatut" reseptit.
Kun kerran yleinen mielipide kannattaa vaseliinia ja tervaa, niin eikö sen sitten voi uskoa toimivan. Ei sinulla ainakaan ole esittää mitään esimerkkejä toimimattomuudesta.

Alustamassalla suojattu alkava ruoste jatkaa aina ruostumista ja parin vuoden kuluttua koko massapinta irtoaa kätevinä levyinä. Testattu on.
dryfugyiu kirjoitti:
Kun kerran yleinen mielipide kannattaa vaseliinia ja tervaa, niin eikö sen sitten voi uskoa toimivan. Ei sinulla ainakaan ole esittää mitään esimerkkejä toimimattomuudesta.

Alustamassalla suojattu alkava ruoste jatkaa aina ruostumista ja parin vuoden kuluttua koko massapinta irtoaa kätevinä levyinä. Testattu on.
nyt tietysti uskoo, että kaupasta saatavat valmiit tuotteet on parhaita kun jossain pakkauksen kyljessä tai muualla niin mainostetaan. Mäkkäristäkin tietty saa hampurilaisia ja ranskiksia, mitäpä sitä omia ruokiakaan valmistamaan kun roskaruoka toimii paremmin.
dadadadadadad kirjoitti:
Kun vedät kuivuvan kotelosuojan alkaneen ruosteen päälle. Yksi toimiva suoja-aine tällaiseen jo ruostumaan alkaneeseen pintaan on koneiden varastointi suoja-aine se ei kuivu.
Ei kuivu ja soveltuu ruosteen pysäyttämiseen kemiallisen koostumuksensa ansiosta paremmin kuin mitkään peräkylän alkemistien ns. vanhat konstit.
dryfugyiu kirjoitti:
Kun kerran yleinen mielipide kannattaa vaseliinia ja tervaa, niin eikö sen sitten voi uskoa toimivan. Ei sinulla ainakaan ole esittää mitään esimerkkejä toimimattomuudesta.

Alustamassalla suojattu alkava ruoste jatkaa aina ruostumista ja parin vuoden kuluttua koko massapinta irtoaa kätevinä levyinä. Testattu on.
Tehdään siten ,että ensin ruiskutetaan koteloaine koteloihin ja alustaan kauttaaltaan. Senjälkeen ruiskutetaan massa.Oikein tehtynä ja oikeilla aineilla päästään varmasti parempaan lopputulokseen kuin vaseliinilla ja muilla rasvoilla. Massaa ei tulisi koskaan ruiskuttaa suoraan pellille ilman koteloainetta. Ruosteenesto aineen tulee sisältää ruosteenestoinhibiittejä, mitä rasvat yms. aineet eivät sisällä. Kyllä vaseliinilla ja muillakin aineilla voi toki tehdä käsittelyjä, mutta lopputulos ei ole yhtä hyvä.
Esto käsittely kirjoitti:
Tehdään siten ,että ensin ruiskutetaan koteloaine koteloihin ja alustaan kauttaaltaan. Senjälkeen ruiskutetaan massa.Oikein tehtynä ja oikeilla aineilla päästään varmasti parempaan lopputulokseen kuin vaseliinilla ja muilla rasvoilla. Massaa ei tulisi koskaan ruiskuttaa suoraan pellille ilman koteloainetta. Ruosteenesto aineen tulee sisältää ruosteenestoinhibiittejä, mitä rasvat yms. aineet eivät sisällä. Kyllä vaseliinilla ja muillakin aineilla voi toki tehdä käsittelyjä, mutta lopputulos ei ole yhtä hyvä.
Hioin alustan jokaisen ruostekohdan kirkkaalle pellille "dremel"illä ja siihen päälle panssarimaali ja siihen päälle öljyllä ohennettu pensselöitävä bitumimassa. En tiedä kestääkö. Älyttömän hidasta hommaa muuten!
repe kirjoitti:
Hioin alustan jokaisen ruostekohdan kirkkaalle pellille "dremel"illä ja siihen päälle panssarimaali ja siihen päälle öljyllä ohennettu pensselöitävä bitumimassa. En tiedä kestääkö. Älyttömän hidasta hommaa muuten!
Koteloihin ja alustan pistehitsisaumoihin ohutta tunkeutuvaa koteloainetta, niin lopputulos ei ole niin hyvä kuin se oikein tehtynä voisi olla.
Laittanut kirjoitti:
Koteloihin ja alustan pistehitsisaumoihin ohutta tunkeutuvaa koteloainetta, niin lopputulos ei ole niin hyvä kuin se oikein tehtynä voisi olla.
ainetta jo ruostuneelle pinnalle,kotesuojat kuivuu jolloin ruostealkaa vaan lisääntymään. Öljykin on parempi kuin kotelosuoja.

http://www.tectyl.fi/maatalous.html

Ainakin dinitrolilla vanhaan autoon laitetaan koteloihin sellaista vaseliinimaista ainetta joka ei kuivu vaan on vaseliinimaista vielä vuosien jälkeen, vajaat kymmennen vuotta sitten suojautin auton.
dadadadadadad kirjoitti:
ainetta jo ruostuneelle pinnalle,kotesuojat kuivuu jolloin ruostealkaa vaan lisääntymään. Öljykin on parempi kuin kotelosuoja.

http://www.tectyl.fi/maatalous.html

Ainakin dinitrolilla vanhaan autoon laitetaan koteloihin sellaista vaseliinimaista ainetta joka ei kuivu vaan on vaseliinimaista vielä vuosien jälkeen, vajaat kymmennen vuotta sitten suojautin auton.
Parempaa ainetta kuin ne kuivuvat kotelosuojat, mutta tuonkin alta pitää poistaa ruosteet mahdollisimman tarkkaan. Omassani oli ongelmana rungon sisäpintojen ruostuminen, eikä sieltä sitä millään poista. Piti sitten paikata levyllä myöhemmin.

Viimeksi tulppasin rungon reiät umpeen ja täytin koko rungon öljyllä. Viikon sai olla ja sitten valutin tyhjäksi ja vaseliinia ja tervaa, sekä massaa sekaisin pintakerrokseksi.
dadadadadadad kirjoitti:
ainetta jo ruostuneelle pinnalle,kotesuojat kuivuu jolloin ruostealkaa vaan lisääntymään. Öljykin on parempi kuin kotelosuoja.

http://www.tectyl.fi/maatalous.html

Ainakin dinitrolilla vanhaan autoon laitetaan koteloihin sellaista vaseliinimaista ainetta joka ei kuivu vaan on vaseliinimaista vielä vuosien jälkeen, vajaat kymmennen vuotta sitten suojautin auton.
Kotelosuoja ei kuivu esim. Dinitrol-ML
dadadadadadad kirjoitti:
Kun vedät kuivuvan kotelosuojan alkaneen ruosteen päälle. Yksi toimiva suoja-aine tällaiseen jo ruostumaan alkaneeseen pintaan on koneiden varastointi suoja-aine se ei kuivu.
Bilteman öljypohjaista kotelospray´ta oviin ja konepeltiin.
Kyllä kestää taas 10 vuotta.
+Lisää kommentti
Suosittelen pellavaöljyä, mahdollisesti tervalla jäykistettyä (90% pellavaöljyä, 10% tervaa). Tuo seos ei kovetu, vaan jää joustavaksi kerrokseksi. Pellavaöljy tunkeutuu hyvin, siksi sitä uskaltaa käyttää jo alkaneeseenkin ruosteeseen. Toisin kuin näitä paksumpia massoja.

Valmista pellavaöljyruostesuojaa saa spraypulloissa esimerkiksi Biltemasta. Tervaseokseen tarvii jo paineilmalaitteet.
Ilmoita
Mikäli saat kaiken ruosteen pois, sitten pohjamaalia päälle.

Jos ruostetta on hankalissa koloissa/koteloissa, niin Dinitrolin ML on hyvin tunkeutumiskykyinen aine ja hidastaa(jopa lopettaa) ruosteen etenemistä.
1 VASTAUS:
Ruoste on metallin palamisreaktio, jonka seurauksena tulee rautaoxidia, ei sen maagisempaa. Tämä tapahtuu näkymättömällä liekillä ja tarvitsee happea. Suola vaan toimii katalystinä reaktiolle.

Ruostesuojaus perustuu maalipinnan säilyttämiseen ulkoisilta tekijöiltä, jolloin metallipinta säilyy suljettuna ulkoilmalta. Sama koteloissa, pidetään kosteus poissa peltipinnoilta.

Aika paljon tapaa ihmisillä vääriä käsityksiä koko hommasta, ruostuminen alkaakin yleensä joko ulkoisesta vauriosta kuten kiveniskeymästä, tai sitten normaalisti peltien pistehitsien kohdalta. Tietenkin kosteus joka pääsee saumaan aiheuttaa tämän reaktion nopeutumista ja suolalla kyllästetty kostea ilma pahentaa asiaa.

Mitä näihin tervaukkojen poppakonsteihin menee, niin huhhuh sanon minä. Jäteöljyllä käsittely on varmaankin parhaasta päästä, jäteöljyssä on moottorin palotilasta männänrenkaiden ohi päässeitä haitallisia pakokaasuja, mitäs niissä onkaan, paljon todella mukavia ja terveellisiä ainesosia. Jäteöljy on myös hapanta, joten kannattaapi sitä laittaa helmakoteloihin, sen lisäksi että se ei toimi, niin autosi kusee sitä joka paikkaan, hyvästi pohjavedet.

Toiset on näitä teräketju-whatever yhdisteitä, hei kamoon, kyllähän niillä sahaa halkoja kun laittaa huskvarnaan, mutta niissä ei kyllä ole yhtään ruostetta estäviä aineita, kuten kotelosuojassa on. Plus saat käsitellä autoasi aniharvoin, kun se valuu ulos koteloista.

Oikeesti, ainut järkevä vaihtoehto on käyttää oikeita välineitä oikeisiin hommiin, käytetään ne tervat kattoon ja puuveneisiin, teräketjyöljyt sahoihin ja kotelosuojat autoihin.

Kotelosuoja sisältää ruostetta estäviä aineita, sen lisäksi se jähmettyy sinne kotelon sisään ja suojaa peltiä ja saumoja kosteudelta. Tietenkin tämähän on vaan vanhalla toyotalla ajavan mielipide.
+Lisää kommentti
PILLU !
Ilmoita
Ruostetta perseessä
Ilmoita
Jos pihassa on tilaa, kannatta talvella, suolavellissä käyttää vara-autoa. Paremmalla, lähes ruosteettomalla kumijalalla voi sitten ajaa kesät. Valitettavasti se vara-autokin voi ruostua pilalla. Sitä voi ehkäistä ruiskuttamalla kynnyskoteloihin moottoriöljyä. Aluksi tietenkin tuuletusreiät umpeen, jotta öljy ehtii imeytyä. Sitten lasket öljyt öljyt kynnyksistä astiaan. Pohjaan voi laittaa esimerkiksi Bilteman mustaa tököttiä, joka ei kuivu. Roiskeläpät eteen lähtee Motonetistä 6.90€ pari.
Ilmoita
Minä suhautin 3kg Voilevi margariiniä ovikoteloihin ja rypsiöljyä 2L helmapalkkeihin ja sitten Tummelia1kg purkin konehuoneeseen nii johan on suojattu kaikelta, jopa tsernobiilistä tulevalta gamma-säteilyltä jos vielä hifistellä haluaa nii kannattaa rasvata Pepantteenilla jakkarat ja ratin nii ei nekään ruostu sit pakkasessa.
Ilmoita
Nuorempana läträsin noilla öljyvelleillä, kun isäukko oli sitä mieltä että on hyvää eikä ruostu kun sitä laittaa. Sekoitettiin uutta moottoriöljyä mustaan massaan, mutta ei oikein vakuuttanut kun se öljy näytti erkanevan siitä massasta ajan myötä ja tiputteli tippoina tielle, jäljellä oli sitten lopulta enää se kuiva ja musta massa, jonka alla ruosteet varmasti muhi mukavasti. Kyllä se virallinen ja toimiva konsti on kotelosuoja-aine ja sen päälle musta massa, pällit ei usko kun on ruiskanneet vaan sitä mustaa massaa joka ei tietenkään ruostumista estä.
2 VASTAUSTA:
Olen käyttänyt menestyksellisesti kotelosuoja-aineen ja teräketjuöljyn seosta pari kertaa paineilmaruiskulla museoauton alustaan. Näyttää toimivan hyvin mutta kuluu tietysti osittain pois joten siksi se täytyy uusia. Nosturilla tehtynä muutaman minuutin homma mutta tiputtaa tietysti aluksi vähän suoja-ainetta maahan.
Ei_näkyvää_ruostetta kirjoitti:
Olen käyttänyt menestyksellisesti kotelosuoja-aineen ja teräketjuöljyn seosta pari kertaa paineilmaruiskulla museoauton alustaan. Näyttää toimivan hyvin mutta kuluu tietysti osittain pois joten siksi se täytyy uusia. Nosturilla tehtynä muutaman minuutin homma mutta tiputtaa tietysti aluksi vähän suoja-ainetta maahan.
Miksi sitä öljyä pitää siihen sotkea?
+Lisää kommentti
Kotelosuoja on kyllä paras tapa ehkäistä ruosteen pahenemista ja lisäsuojata uutta ruostetta vastaan vanhemmassa autossa. Sitä voi levittää alkaneenkin ruosteen päälle, se tunkeutuu hyvin, syrjäyttää kosteuden ja muodostaa vahamaisen kalvon joka kestää ainakin sen yhden talven. Eikä ole iso homma joka syksy ruiskutella alusta kotelosuojalla, nostaa sivut vuorotellen ja menee auton alle ruiskuttelemaan, menee 30min ja siihen kuluu 3 purkkia Dinitrolin spray kotelosuojaa, maksaa yhteensä 20€.

Unohtakaa nuo mootttoriöljyt, tervat, pellavaöljyt ja teräketjuöljyt, niillä ei ole samanlaisia ruostetta ehkäiseviä ominaisuuksia kuin oikeassa ruosteenestoaineessa eivätkä tunkeudu, tartu tai syrjäytä kosteutta yhtä hyvin.

Ainakin Dinitrolin kotelosuojaa voi purkin mukaan laittaa ruosteenkin päälle ja se kuivuu vahamaiseksi kalvoksi muutamassa tunnissa. Kyllä se siellä yhden talven kestää ja helppo tehdä joka syksy.

Massaa ei kannata laittaa likaiseen/pintaruosteiseen pohjaan, siksi kotelusuoja parempi vanhempaan autoon.
Ilmoita
Sinkki, hyvin simppeliä, massa päälle
Ilmoita
Jäykkää perä-tai vaihteisto öljyä pohjaan jos on jo alkanutta ruostumista. Kotelosuoja olisi muuten hyvää mutta se ei pysy pohjassa kauaan. Jäykkä öljy pysyy parhaiten. Noita paksumpia ruosteenesto aineita (jotka ei kovetu) ei ole autotarvileliikkeissä myynnissä,jos olisi niin semmoista pistäisin pohjaan.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Ruostumisen hidastaminen

Mikä olisi paras keino hidastaa ruostumista.
Huolellinen pohjan pesu joku öljylitku pohjaan?
Ilmeisesti alkavaa ruostetta ei kannattaisi pohjaan tilkitä minkään "tiukemman" aineen alle?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta