Keskusta köyhän asialla,...

Emeritus

...ihan Santeri Alkion ohjeen mukaan.
Tästä hyvänä esimerkkinä on keskustan ajama valtionosuuksien tasausjärjestelmä.
Sehän on kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että valtio jakaa valtionosuudet periaatteella, että köyhät kunnat saavat enemmän/asukas, kuin rikkaat kunnat.
Tätä menetelmää voisi mainiosti soveltaa tuohon hoitoalan palkkausongelmaan.
Valtio voisi jakaa sen 150 000 000 € potin painotettuna samaan tapaan kuin muutkin valtion osuudet, eli köyhät kunnat saisivat enemmän kuin rikkaat kunnat.
Tällöin kaikilla kunnilla olisi mahdollisuus korjata hoitoalan palkkoja kenties enemmän kuin mitä nyt on neuvoteltu.

10

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko päälläsi hame

      Nyt kirjouttelet asiasta, jonka olet tähn saakka kiistänyt, heh heh:

      - - -
      Liikelaitokset keräsivät rahaa Helsingille
      Julkaistu: 25.3.2006 00:12
      Helsingin verotulot kasvoivat toissa vuoteen verrattuna mutta vähemmän kuin muissa suurissa kaupungeissa. Helsingin kaupunki sai verotuloja lähes kaksi miljardia euroa. Kunnallisveroa kertyi 52 miljoonaa ja yhteisöveroa kahdeksan miljoonaa euroa ennakoitua vähemmän. Kiinteistöveron tuotto oli kolme miljoonaa euroa ennakoitua suurempi.
      Helsinkiläisten maksamista veroista noin kolme prosenttiyksikköä meni maan muiden kuntien talouden helpottamiseen. Helsingissä yhden veroprosentin tuotto on noin 94 miljoonaa euroa.

      Kuntarahoituksen suurremontti käyntiin
      Julkaistu: 2.4.2006 lehdessä osastolla Kotimaa
      Ylijohtaja Lasse Arvela valtiovarainministeriöstä sanoo, että uuden veromallin perusvalmistelua on tehty niin, että ministeriöllä on valmius aloittaa keskustelut kunnallisesta veromallista.
      Arvela näkee, että kunnallinen veromalli ja valtionosuusjärjestelmä on yksi kokonaisuus.
      Valmistelun kannalta ratkaisevaa on, minkälaiseen kuntarakenteeseen mallia suunnitellaan.
      "Verotus itsessään ei ole kovin vaikea suunnitella, vaan ongelmallisempi on kuntien välinen tasaus, ja riittävän yksinkertaisen tasausmekanismin luominen", Arvela sanoo.
      Vaikka kunnat itse määräävät oman veroprosenttinsa, kaikki kunnat eivät saa koko verotuloa itselleen, vaan siitä maksetaan niin sanottua verotulotasausta köyhemmille kunnille. Viime vuonna tasauslisää sai 335 kuntaa ja tasausvähennystä perittiin 80 kunnalta.
      Vero-osuutensa lisäksi kunta saa toimintaansa valtionosuuksia, joiden suuruus määräytyy monimutkaisen verotulotasauslaskelman ja tehtäväkohtaisten valtionosuuksien perusteella.
      Valtion tuloveron määrä oli 53 kunnassa suurempi kuin valtionosuudet ja 363 kunnassa pienempi kuin valtionosuudet.
      - - -

      Mitäs noista sitaateista sanot?

    • kokoomuksen vihollinen no2

      ...mutta joka katsoi illan A-talkin ykköseltä tuskin uskoo moiseen ratkaisuun. Kokoomukselta ohjelmassa oli edustajana joku Asko-Seljävaara joka sönkkäsi siihen malliin että oliko edes selvin päin. Eikä sitten ymmärtänyt Hollolan kunnanjohtajan selkokielistä puhetta palkkakustannusten jakaantumisesta, jossa valtio auttaa kuudellasadalla tuhannella eurolla ja loput 5,7 miljoonan lisäpotista menee kunnan omasta pussista. Tuhahti vain että mistä se tuo kuusisataa tuhatta tuohon tuli.

      Kun kansanedustajien ymmärryksen taso on tuota luokkaa (Voihan niitä toki olla vielä huonompiakin) niin on melkoisen toivotonta lähteä ajamaan muuta kuin juustohöyläratkaisuja tulevaisuudessakaan. Niiden tekeminen ilmeisesti opetetaan luottamusmiehille jo kunnallishallinnon kursseilla ja mikä kerran on opittu niin siitä pidetään kiinni koska se on helpointa.

      • hevon p-aaa

        asioista. Oli tunnettu töykeydestä jo HYKS:ssä, halusivat päästä hänestä ja potti kiertämään, että sai ja pääsi eduskuntaan. Tuli työrauha sairaalaan. Kokemusta on, ei se nainen ymmärrä hölökkäsen vertaa asioista, mutta - onhan se niin hienoo olla kansanedustaja, vaikka kansa vinosti hymyilee selän takana. Ja tämä ei ole kateutta, vaan kokemusta, mistä viestin.


    • tal. tiet.

      Loistoehdotus, kepulaiselta neropatilta. Köyhimmät kunnat kun ovat järjestään Kepu-enemmistöisiä.

    • KEPU-enemmistöiset kunnat ovat yleensä joko vararikon partaalla tai matkalla kohti sitä.

      Tällä temppuilulla KEPU siis taas syytää verorahoja paikkaamaan omia virheitään.

      KEPUlihan ei talouden pidosta ymmärrä.

      Esko Tuhoahokin vei valtiontalouden täyteen kaaokseen ja virheillään sekä syvensi lamaa että pidensi sen kestoa.

    • Ymmärrän kyllä hyvin sen, että inhimillisistä näkökohdista annetaan myös niille, joiden mahdollisuudet hankkia oma toimeentulonsa on syystä tai toisesta vähäinen. Tällaisia syitä voivat olla sairaus, vanhuus, lapsuus, työttömyys.

      Kunnat eivät kuitenkaan ole inhimillisiä otuksia, vaan ns. oikeushenkilöitä. Niille voidaan siis asettaa erilaisia velvollisuuksia ja oikeuksia, mutta ne eivät sairastu tai joudu työttömiksi kuten ihmiset. Ei niillä ole samassa mielessä kuin ihmisillä myöskään lapsuutta tai vanhuutta, jolloin niiden toimeentulo olisi muiden vastuulla.

      Kuntien kohdalla vaikeudet johtuvat yleensä siitä, että taloudellinen toimeliaisuus on niissä vähäistä. Se taas johtuu useimmiten siitä, että tällaiset kunnat eivät syrjäisen tai muuten huonon sijaintinsa vuoksi houkuttele yrityksiä eikä ihmisiä muuttamaan tällaisiin kuntiin. Yleensä tämä olotila on pitkäaikainen ellei peräti lopullinen. Maailma on ympärillä muuttunut ja nämä ovat jääneet ulkomuseoiksi. Kyseeseen voisi siis tulla lähinnä museoavustuksen myöntäminen.

      Näitä kuntia ei voi auttaa, ainakaan loputtomiin. Se on järjetöntä taloudenhoitoa. Valitettavasti Kepu on sellaista harjoittanut. Ei sillä auteta ihmisiä parempaan elämään. Se on hätäapua, kädestä suuhun elämistä, mikä vähentää myös niiden toimeentuloa, jotka asuvat kunnissa, joissa taloudellinen toimeliaisuus on vilkasta.

      Kuntien sijasta pitää auttaa näiden kuntien ihmisiä. Vanhukset pitää tietenkin hoitaa kunniakkaasti loppuun saakka siellä, missä he asuvat. Tätä varten voidaan valtionaputasausta toki antaa. Nuorille taas para apu on sellaisten koulutusvalmiuksien antaminen, että he voivat sen turvin siirtyä sinne, missä on toimeentulosaantimahdollisuuksia. Kouluista valmistuneille nuorille paras apu on muuttoavustus. Tilanne pitää siis saada muuttumaan eikä elää loputtomiin kädestä suuhun periaatteella.

      Oikeastaan näissä Kepukunnissa ei tarvita mitään uimahalleja eikä suuria kirjastoja. Nuorten on omin silmin nähtävä kuntansa rappio, mikä motivoi heitä muuttamaan. Sen sijaan rahat pitäisi ohjata vain vanhusten hoitoon ja terveyspalleluihin. Kouluissa pitäisi sitten tehdä pakolliseksi käynnit vanhustaloissa, jotta nuoret sitäkin kautta ymmärtäisivät asuinpaikkansa todellisen luonteen. Suomi ei tarvitse pysyvästi auringonlaskun kuntia. Annetaan susille ja karhuille lisää liikkumatilaa, niin pysyvät poissa ihmisten ilmoilta.

      • Mooseksen jalanjäljillä

        Ja katso, kohta näkyi suuri joukko kepulaisia vaeltamassa kohti Helsingin slummiutuvaa esikaupunkia. Miljoonat karskit kepulaiset syömässä hätäapuravintoa kehäteiden välisessä Nato-langoin eristetyssä aitauksessa. Muu Suomi on sitten vapaata riistan laidunmaata, nyt ei Ruotsin eikä Venäjän herrain, vaan kokkarien riistamaata.

        Suomen kohtalo: Suurhelsinki rajaslummeineen, muu Suomi ikimetsittyy ja liito-orava pelastuu. Ei paha.


    • !!!!!!!

      hoitajien palkkaamiseksi sellaisiin kuntiin, jotka aivan järkevästi ovat siirtyneet terveydenhoidossa kuntayhteistyöhön naapurikunnan kanssa. Eli pakoitetaan köyhät kunnat aloittamaan uudelleen kannattamaton tapa hoitaa asiat.

    • Otsikossa hymiö

      ...

    • Kriisikunnissa sen näkee.

      Seurataanpa keskustalaisten esityksiä,ovat kaukana Alkiolaisista juurista.Ei kyllä muistuta vähääkään köyhien aseman kohentamisesta=päinvastoin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2547
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2126
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1829
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      99
      1828
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      10
      1574
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      142
      1172
    7. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1041
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      21
      1032
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      987
    Aihe