Ukkosen pelko

Carrie

Pelkään ukkosta ja salamoita ihan mielettömän paljon! Olen aivan paniikissa kun ukonilma koittaa. Pelkään , että salama iskee minuun. Olen lapsesta saakka pelännyt ukkosta, mutta pelkoni voimistui viime keänä, kun salama iski noin 10m päähän kodistani.
Pelkään kyllä monia muitakin asioita, mm. korkeita paikkoja. Mutta korkeita paikkoja voin välttää, ukkosta en.
Onko ketään muuta, joka pelkää ukkosta?

13

1918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa

      ...en pelkää. Mitäs siinä on pelättävää? Salama osuu pienemmällä todennäköisyydellä kun lotto voitto, eikä siihen edes välttämättä kuole(hmm...viittakohan toi nyt oikeeseen kohtaan). Mä rakastan ukkosta, hauska istua kattelemessa kun salamat lyö ja kuunella kun sade hakkaa kattoa. Kun ostin digikameran pari kuukautta sitte, niin nyt ei enää jaksaisi venata, että alkaa ukkostaan että pääsee ottaan valokuvia.

      • Carrie

        eihän siinä olekaan mitään pelättävää, mutta pelkään silti. Kiitos, juuri tuonlaisia kommentteja kaipaan.


      • Borr
        Carrie kirjoitti:

        eihän siinä olekaan mitään pelättävää, mutta pelkään silti. Kiitos, juuri tuonlaisia kommentteja kaipaan.

        Opi nauttimaan ukkosesta... se on kaunis luonnonmyllerrys... se pitää kohdata... eli katso vaikka turvallisesti kotisi ikkunasta ulos. Salma ei sinuun osu vaikka se kattoon löisikin. Ja todennäköisyys tuohonkin erittäin pieni.
        Tai sitten yksinkertaisesti istahdat sohvalle ja rauhotut. Kuuntelet luonnon omaa orkesteria, sillä ei se sinuun iske omalla sohvallasi.
        Itse olen lähes, joka ukkonen istunut omalla kuistillani...taikka ihan pihalla... mutta aukeita paikkoja ja puiden läheisyyttä tulee kuitenkin välttää.


    • antiblitz

      Kokeilepa seuraavalla kerralla seuraavanlaista tekniikkaa:

      - hakeudu tietenkin mahdollsimman turvalliseen paikkaan
      - tämän jälkeen ala "kannustaa" ukkosta, vaadi yhä isompia jysäyksiä, huuda jokaisen salaman jälkeen että "surkea esitys, vaadin parempaa!"
      - kun käännät tilanteen tällä tavalla päälaelleen, ei pelkosi enää saa ravintoa, mielessäsi ei enää ole tilaa "mitä jos salama iskee minuun" -ajatuksille

      • Carrie

        paljon kannustavista kommenteista:)Eilen riehui täällä ukkonen ja olin kyllä aika säikky, mutta eiköhän tämä tästä.


    • Raikka

      Ainakin alkukesästä, kun kesän ensimmäinen kunnon ukonilma osuu kohdalle, ja jos olen esim ulkona aukealla paikalla alkaa pelotta. Tulee kiire kotiin, peiton alle piiloon. Loppukesästä ukonilmoihin alkaa tottua ja pelko hellittää.

    • Pelkuri

      Ukkosta kuuluukin pelätä ja kunnioittaa. Katso koiria ja kissoja, nekin pelkäävät. Linnut eivät laula ukkosella eikä ampiaiset surise. Koko luonto hiljenee kuuntelemaan ukkosta. Ehkä ihmisenkin oli syytä hiljentyä sen sijaan että kiroilee ja uhoaa jossain sängyn alla.

      Rauhallisena ja nöyränä ukkonen on helppo ottaa vastaan ja siitä voi silloin jopa nauttia.

      Itse lähdin muutama kesä sitten soutaamaan saaresta toiseen saareen illalla. Kuin tyhjästä paikalle tuli kunnon ukkosmyrsky. Tuuli perkeleesti, vettä tuli kuin saavista ja koko ajan paukku ja ryskyi. Taivas oli liekeissä. Olin aivan yksin veneessä. Matka ei ollut pitkä mutta soudin sitä 1½ tuntia. Normaalisti sen soutaa 45min. Vene oli lähes uppoamispisteessä kun pääsin perille ja itse olin aivan läpimärkä.

      Kyllä sitä ukkosta kerrostalon ikkunasta katselee turvallisin mielin kuka vaan, mutta merellä tilanne on toinen. En muista että pelottiko, en ainakaan missään paniikissa ollut.

      Ukkosella on muuten mahtava voima. Olen useasti nähnyt kuinka karskeilla ja kovillakin jätkillä meinaa tulla paskat housuun kun salama rysäyttää kunnolla lähelle. Muistan tässä muutama n.10 vuotta sitten kun helsingissä oli kova ukkonen. Istuttiin ulkona grillaamassa ja ukkonen alkoi. Eka kaikki oli että vittu me mitään ukkosta pelätään. Ukkonen kuitenkin kesti yli 10 tuntia, melkein aamuun asti ja yön pimeinä tunteina kateltiin siinä kun salamat leiskui niin että tienoo oli kirkas kuin päivänvalossa usean sekunnin ajan. Sinä yönä Villingissä paloi useita huviloita. Merellä on aina kovemmat ukkoset kuin maalla.

      Älä kuitenkaan liikoja pelkää, myrskyn jälkeen tulee aina uusi päivä ja ilma tuoksuu raikkaalta ja hyvältä.

    • Mindy

      Täällä on myös yksi, joka pelkää aivan mielettömästi ukonilmaa ja erityisesti juuri salamoita. Menen paniikkiin jo ajatellessani, että ukonilma saattaa tulla tässä joku päivä. Kirjotinkin tästä juuri yhdelle palstalle. Nyt olen yrittänyt tehdä vaikka mitä, jotta tämä fobiani ei rajoittaisi niin paljoa elämääni. Onneksi asun rivitalossa, jossa on ukkosenjohdatin. Tai ainakin luulin sen olevan pelastukseni...kunnes ukkosenjohdattimen omaavaan taloon iski salama joitain aikoja sitten ja tuhosi lähes koko talon! Ja se ei myöskään helpottanut tätä ylitsepääsemätöntä pelkoani, kun tämä perheen äiti kuoli salamaan vähän aikaa sitten.

      En tiedä miksi, mutta minullakin on aina sellainen tunne, että salama iskee minuun vielä joku kerta. Se ei ole mikään mahdottomuus, sillä erääseen naiseen on iskenyt salama jo kolmesti, jos ei jopa ollut viidesti. Nään pitkin vuotta (talvellakin) painajaisia kamalista ukonilmoista ja leiskuvista salamoista. Edellinen yö oli kuitenkin kaikkein pahin, kun näin taas painajaista. Juoksin ulkona sateessa kiireen vilkkaa kotia kohtia ukkosta karkuun ja siinä samassa päähäni osui salama. Taisin menettää tajuntani vähäksi aikaa, mutta pääsin onneksi jatkamaan. Sen jälkeen salamat yrittivät yhä osua minuun. Ärsyttävää kun suojamekanismini ei ole toiminut enää pitkään aikaan painajaisteni kohdalla. En herää välillä millään kamalammistakaan painajaisunista, mutta välillä saatan olla puoliksi hereillä nähdessäni unia.

      • carrie

        Ja nyt kun viime aikoina on noita ukkosia ollut ihan kiitettävä määrä. On saanut olla ihan peloissaan. Mä välillä aina mietin, jos vähänkin tuntuu että kohta saattas ukkostaa, että viittiikö lähteä kauppaan tms. kävellen ollenkaan. Kun se on ihan järkyttävää, kun ukkonen alkaa, kun on ulkosalla eikä ole mitään sisätilaa mihin mennä. Viime kesänä oli minulla tosi inhottava, kun tuohon naapurin pihapuuhun iski salama ja puu kaatui talon päälle. Ja tuosta viikko takaperin, olin rauhassa lenkillä poikaystävän kanssa ja yhtäkkiä olikin kauhea ukkonen päällä. Salamat vaan räiskyi ympärillä :(
        Nykyään en enää sisällä pelkää, ennen pelkäsin täälläkin.


    • ninni123456789

      Minä olen nuori nainen joka pelkää ukkosta aivan kauhiana.Pienestä tytöstä lähtien pelko lähti siitä,kun olin menossa peinenä autoon ja salama iski minn lähelle. Olen aina paniikkissa aina ,kun ukkostaaa.

    • trojort

      Serkkuni perheineen tulivat jokunen vuosi sitten kylään ja tuli kova ukonilma, no pelästyneinä lähtivät pois autolla kunnes ukkonen oli mennyt ohi.
      Katselin hölmistyneenä perään, mutta ihmisethän pelkäävät eri asioita joita on vaikea muuttaa.

      Itse olen innoissani kun tulee ukonilma, on niin hieno luonnon näytelmä jolle pieni ihminen ei voi mitään.
      En kuitenkaan keskelle avaraa kenttää uskalla mennä katselemaan, ikkuna riittää.

      • lähetyvä ukkonen

        Muista irottaa puhelin seinästä, pistä saappaat jalkaan, mene istumaan autoon ja ota itsestäsi valokuva.

        Itse suojaudun kovan paikan tullen vain lakanalla ja peitolla. Teen niistä ympärilleni tiukan käärinliinan ja rukoilen parasta.

        Tämä tepsii lähes joka kerta. Muutaman kerran se on tullut suivaantuneena sisään puhelimen pistokkeen kautta, jolloin on annettava periksi, olkoon, kuin kerran noin kovasti haluaa temmeltää.

        Siinä se on sitten sinkoillut sinne tänne ja pari pikkuista elosalamaakin on tullut kesytettyä, mutta mitäs pienistä, ne ovat aivan ihania :)

        Sitä vaan haluan sanoa, että ukkonen johtaa aivan mielettömiä määriä energiaa..yhdellä iskulla lämmittäisi puolet suomen kodeista :/ AIka moinen....


    • Anonyymi

      Mua ei ukkonen hirveesti pelota. Mut kun mä haistan että ukonilma on tulossa, mun päätä alkaa särkee. Se tapahtuu jo ennen ku on ukkosta. Oon siis vähä sääherkkä. Paljon enemmän pelkään itsetuhoisia, sekopäisiä jalankulkijoita. Todennäköisyys joutua niiden murjomaksi on 1000 kertaa suurempi kuin kuolla salamaniskuun. Joten älkää olko nynnyjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe