Aika karkeasti ajattelin kysyä.Meitä sairaus epäiltyjä on varmasti satoja suomen maassa jotka kylmästi jäävät vaille minkäänlaista hoitoa tai apua vaikka oireet ovat selvät mutta diagnoosia ei ole.Kuinkahan moni ei enää ole jaksanut tai jaksa? kuinka moni on tehnyt itsemurhan?Tai makaa suljetulla psykiatrisena potilaana? Totuushan on minkä kaikki tietää miksi diagnooseja pantataan.MS on erittäin kallis sairaus yhteiskunnalle ja lääkärit on ohjeistettu viivyttelemään dg:n ja hoidon kanssa.Täällä ainakin yksi joka ei enää jaksa.
ms-epäily
39
5017
Vastaukset
- erimieltä
siitä, että diagnooseja panttaillaan. Suomessa on käytössä käypä hoito-suositus ms-taudin diagnostisointiin. Jos ja kun tietyt kriteerit täyttyvät, saa diagnoosin. Meitä diagnoosin saaneita on kuitenkin n. 6000 - 7000 Suomessa. Ja vaikka diagnoosi pätkähtää, eivät kaikki halua tai saa lääkitystä.
- ketkä
tämän käypähoito suosituksen ovat antaneet?Puuttumatta diagnoosiin sen enempää miksi lääkärit sulkevat silmänsä selkeiltä oireilta?jos dg;tä ei ole ei sulla ole oireitakaan.Tästä kai oli lähinnä kysymys, tyhjän päälle jättämisestä.
- oireita on
On paljon ms:än tavoin oireilevia sairauksia. JOS kyseessä on ms, ensioireet saattavat kadota omia aikojaan palaten mahdollisesti useiden vuosien kuluttua oirein joista ei voi erehtyä, itselleni kävi näin.
Tauti alkoi 21-v. sitten huimauksella ja kahtena näkemisenä jolloin sain epäilyn MAHDOLLISESTA ms-taudista. Oireet katosivat itsestään viikon aikana. Mahdollinen ms muistutteli vuosien aikana hyvin lievin, päivän pari kestävin oirein itsestään (käsien puutuminen -tunnottomuus, huimaus)joita oireita en sen ihmeemmin noteerannut(oli niin paljon muuta elämää).
Lähes 20-vuotta tauti oli todella rauhallinen ja elin normaalia perhe elämää.
Ja sitten: heräsin yhtenä heinäkuisena aamuna reilu pari vuotta sitten, kävelyni oli ilman mitään ennakko- oireita muuttunut yön aikana kankeaksi ja hitaaksi, silloin tauti antoi selvät merkit itsestään lähes 20-vuoden kuluttua tautiepäily dg:ta.
Se mitä tahdon sanoa on että et jää murehtimaan mahdollista mäsää, vaan jatkat normaalia elämääsi. Tietty jos oireesi ovat lisääntyneet (pysyneet) sinun kannattaa hakeutua uudestaan lääkärin juttusille ja pyytää lisätutkimuksia.
Kirjoitat:
Totuushan on minkä kaikki tietää miksi diagnooseja pantataan.MS on erittäin kallis sairaus yhteiskunnalle ja lääkärit on ohjeistettu viivyttelemään dg:n ja hoidon kanssa.
Oletko ajatellut, että jos lääkärit viivyttelevät diagnooseja, kuten kirjoitat, tauti etenee ja potilas/potilaat tulevat huonokuntoisemmiksi, siis entistä kalliimmiksi yhteiskunnalle? En usko, että se on tarkoitus yhdenkään potilaan (ja minkään sairauden)kohdalla.
Itse en saa, eikä minulle ole koskaan tarjottukaan mitään lääkettä tämän taudin "hoitoon?". Se taas on ihan toinen juttu olisinko mitään lääkettä huolinut. Mikäli olisi varmasti parantava lääke ottaisin sen ilomielin, mutta nyt kun parantavaa hoitoa ei ole...
Tiedät varmasti, että ms-tautiin ei ole (vieläkään) parantavaa lääkettä. Nykyiset lääkkeet saattavat hidastaa taudin etenemistä ja vähentää pahenemisia ja nopeuttaa relapsista toipumista... niin, siinä se sitten onkin.- diagnoosi
Suora lainaus tuolta aiempaa" Puuttumatta diagnoosiin sen enempää miksi lääkärit sulkevat silmänsä selkeiltä oireilta"?
Kun diagnoosi tehdään/saadaan, siihen eivät riitä pelkät SELKEÄT OIREET, vaan tarvitaan faktaa. En ainakaan itse haluaisi mitään mutu-diagnoosia vain sen takia takia, että saadaan joku dg aikaiseksi. - ...
diagnoosi kirjoitti:
Suora lainaus tuolta aiempaa" Puuttumatta diagnoosiin sen enempää miksi lääkärit sulkevat silmänsä selkeiltä oireilta"?
Kun diagnoosi tehdään/saadaan, siihen eivät riitä pelkät SELKEÄT OIREET, vaan tarvitaan faktaa. En ainakaan itse haluaisi mitään mutu-diagnoosia vain sen takia takia, että saadaan joku dg aikaiseksi.Ette tajunneet ettei ole kysymys mistään väkisin väännettävästä dg:stä vaan siitä että jos sulla on korvatulehdus saat siihen antibioottia mutta jos sinulla on epämääräsiä neurologisia oireita joille ei löydy selitystä ei sinulla ole mitään , olet täysin terve, myös muiden kuin vain lääkärien mielestä.Ja on todella helppo sanoa että jatka vaan elämääsi, kyllä se siitä...
- oireita on
... kirjoitti:
Ette tajunneet ettei ole kysymys mistään väkisin väännettävästä dg:stä vaan siitä että jos sulla on korvatulehdus saat siihen antibioottia mutta jos sinulla on epämääräsiä neurologisia oireita joille ei löydy selitystä ei sinulla ole mitään , olet täysin terve, myös muiden kuin vain lääkärien mielestä.Ja on todella helppo sanoa että jatka vaan elämääsi, kyllä se siitä...
Edelleen: on olemassa paljon sairauksia, joissa on samalaiset oireet kuin mäsässä. Itsehän sinä tunnut päättäneen, että sinulla nyt vaan on ms-tauti, tutkimuksista ja lääkärin sanoista viis. Tiesitkö, että on olemassa myös psyykkinen sairaus, jossa potilas kuvittelee sairastavansa esim. ms-tautia ja saa kaikki tietämänsä ko.tautiin kuuluvat oireet?
Niin joo,korvatulehdukseen saa lääkityksen, koska siihen on olemassa parantava lääkitys, mutta ms-tautiin EI ole PARANTAVAA LÄÄKETTÄ.
Mikäli sinulla on resursseja mene yksityiselle lääkärille.
Joten jatka vain elämääsi, kyllä se siitä...kuten itse toteat. - kerran diagnoosista
oireita on kirjoitti:
Edelleen: on olemassa paljon sairauksia, joissa on samalaiset oireet kuin mäsässä. Itsehän sinä tunnut päättäneen, että sinulla nyt vaan on ms-tauti, tutkimuksista ja lääkärin sanoista viis. Tiesitkö, että on olemassa myös psyykkinen sairaus, jossa potilas kuvittelee sairastavansa esim. ms-tautia ja saa kaikki tietämänsä ko.tautiin kuuluvat oireet?
Niin joo,korvatulehdukseen saa lääkityksen, koska siihen on olemassa parantava lääkitys, mutta ms-tautiin EI ole PARANTAVAA LÄÄKETTÄ.
Joten jatka vain elämääsi, kyllä se siitä...kuten itse toteat."Ette tajunneet ettei ole kysymys mistään väkisin väännettävästä dg:stä vaan siitä että jos sulla on korvatulehdus saat siihen antibioottia mutta jos sinulla on epämääräsiä neurologisia oireita joille ei löydy selitystä ei sinulla ole mitään , olet täysin terve, myös muiden kuin vain lääkärien mielestä.Ja on todella helppo sanoa että jatka vaan elämääsi, kyllä se siitä..."
Korvatulehduskin on diagnoosi. On aika paha lääkärinä mennä sanomaan, että juu, sulla on ms-tauti, mutta yksikään tutkimustulos ei puhu sen puolesta, ainoastaan oireet ovat ehkä samankaltaisia. Ja oireethan ovat jokaisella mäsällä omanlaisensa; ei taida olla yhtään diagnoosin saanutta mäsää, joilla olisi yksiyhteen oirekirjo.
Tosiasia on, että elämän olisi jatkuttava ja odoteltava uusia oireita ja/tai/sekä päästävä uusiin tutkimuksiin. - ...
... kirjoitti:
Ette tajunneet ettei ole kysymys mistään väkisin väännettävästä dg:stä vaan siitä että jos sulla on korvatulehdus saat siihen antibioottia mutta jos sinulla on epämääräsiä neurologisia oireita joille ei löydy selitystä ei sinulla ole mitään , olet täysin terve, myös muiden kuin vain lääkärien mielestä.Ja on todella helppo sanoa että jatka vaan elämääsi, kyllä se siitä...
Älä kirjoittele tänne sivustoille. Täältä et saa kuin vi***ilua osaksesi.Jännää miten erilaisia ovat ihmiset esim. ms foorumissa.
- tuli
oireita on kirjoitti:
Joten jatka vain elämääsi, kyllä se siitä...kuten itse toteat.hyvä mieli tästä?onneksi olkoon siitä mutta taisi alkuperäinen olla jo masentunutkin joten varovaisuutta lausunnoissanne.
- oireita on
... kirjoitti:
Älä kirjoittele tänne sivustoille. Täältä et saa kuin vi***ilua osaksesi.Jännää miten erilaisia ovat ihmiset esim. ms foorumissa.
Ainoa joka voi ms diagnoosin antaa on lääkäri, eivät toiset palstalle kirjoittavat ms-dg:taan huolimatta.
Useat ko. tauti dg:n saaneista ovat aikoinaan käyneet oman taistelunsa(esim.leimaaminen luulotautiseksi, oireiden vähättely tyyliin:olet vain laiska, tottakai sinulla on puutumista kun sitä koko ajan ajattelet ym.) ennen kuin saivat tauti dg:n halusivat tai eivät.
Kannattaisi käydä lukemassa edellisillä sivustoilla olevia vastaavanlaisia kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Kenenkään meistä tavalla tai toisella tautinsa kanssa kamppailevista ei tarvitse olla olkapäänä yhdellekään kyselijälle.
Näihin "onko mulla ms?", "ei kai mulla vaan ole ms" jne. jne.kysymyksiin alkaa kieltämättä hieman turtua, kun lähes jokainen palstan kirjoitus alkaa vastaavanlaisilla kysymyksillä.
Neuvo teille, jotka ms:ää itsessänne epäilette, menkää lääkäriin, jos tk-lääkäri ei ota oireitanne mielestänne vakavasti menkää yksityiselle lääkärille(mielenrauhasta halpa hinta, tai tutkimusrumba alkaa todella). Lopuksi, aina ei mitään dg:a saa/voida antaa tutkimuksista huolimatta, vaan jäädään "odottamaan" miten oireet kehittyvät tai kehittyvätkö mitenkään, tähän saattaa kulua aikaa useitakin vuosia.
Todella invalidisoiva ms on silloin, kun mitään diagnoosia ei ole, mutta itse on varma, että sairastaa kyseistä tautia, silloin jää oma elämä elämättä.
"Jännää miten erilaisia ovat ihmiset esim. ms foorumissa."
-Tosi jännää, että olet huomannut jokaisen ihmisen olevan yksilö ajattelunkin saralla. - oireita on
tuli kirjoitti:
hyvä mieli tästä?onneksi olkoon siitä mutta taisi alkuperäinen olla jo masentunutkin joten varovaisuutta lausunnoissanne.
Masentuneen oikea hoitopaikka on psykiatri, tai psykologi ei suinkaan tämä ms palsta. Tämä ei ole psyykkisesti sairaille tarkoitettu palsta, vaan heitä varten ovat omat vertaistukipalstansa, lääkehoitonsa, terapiansa, vertaistukiryhmänsä tms.
Vai ajatteletko sinäkin, että ms dg:n saaneet ovat aivan sopivia olemaan olkapäänä kaikille itsessään tautia epäileville? Jos ei kestä lukea vastauksia ei kannata kysyäkään. - sinäkin
oireita on kirjoitti:
Ainoa joka voi ms diagnoosin antaa on lääkäri, eivät toiset palstalle kirjoittavat ms-dg:taan huolimatta.
Useat ko. tauti dg:n saaneista ovat aikoinaan käyneet oman taistelunsa(esim.leimaaminen luulotautiseksi, oireiden vähättely tyyliin:olet vain laiska, tottakai sinulla on puutumista kun sitä koko ajan ajattelet ym.) ennen kuin saivat tauti dg:n halusivat tai eivät.
Kannattaisi käydä lukemassa edellisillä sivustoilla olevia vastaavanlaisia kysymyksiä ja vastauksia niihin.
Kenenkään meistä tavalla tai toisella tautinsa kanssa kamppailevista ei tarvitse olla olkapäänä yhdellekään kyselijälle.
Näihin "onko mulla ms?", "ei kai mulla vaan ole ms" jne. jne.kysymyksiin alkaa kieltämättä hieman turtua, kun lähes jokainen palstan kirjoitus alkaa vastaavanlaisilla kysymyksillä.
Neuvo teille, jotka ms:ää itsessänne epäilette, menkää lääkäriin, jos tk-lääkäri ei ota oireitanne mielestänne vakavasti menkää yksityiselle lääkärille(mielenrauhasta halpa hinta, tai tutkimusrumba alkaa todella). Lopuksi, aina ei mitään dg:a saa/voida antaa tutkimuksista huolimatta, vaan jäädään "odottamaan" miten oireet kehittyvät tai kehittyvätkö mitenkään, tähän saattaa kulua aikaa useitakin vuosia.
Todella invalidisoiva ms on silloin, kun mitään diagnoosia ei ole, mutta itse on varma, että sairastaa kyseistä tautia, silloin jää oma elämä elämättä.
-Tosi jännää, että olet huomannut jokaisen ihmisen olevan yksilö ajattelunkin saralla.olet käynyt forumissa? älä mene sinne pilaamaan ilmapiiriä ilkeilylläsi.piste.
- pisteitä
sinäkin kirjoitti:
olet käynyt forumissa? älä mene sinne pilaamaan ilmapiiriä ilkeilylläsi.piste.
Ei täällä ole oltu ilkeätä tässä keskustelussa. Joskus totuuden kuuleminen/lukeminen saattaa satuttaa. Turha vetää herneitä nenään.
- sinä
sinäkin kirjoitti:
olet käynyt forumissa? älä mene sinne pilaamaan ilmapiiriä ilkeilylläsi.piste.
Sinäkö se määräät nenäkkäästi kommentoimalla kuka tälle palstalla saa kirjoittaa? Jos ei kestä kuulla tosiasioita tautipelossaan ei kannata kysyäkään.
Ms-tauti ei useinkaan ole, muutaman vuoden erilaisia oireita vilauteltuaan, mitään ruusunnuppuja ja päivänpaistetta. Se on ikävä tosiasia. Ms-tauti ei ole mikään leikkisairaus, josta pääsee halutessaan eroon, parantavaa hoitoa ei ole, eikä takuuvarmaa testiä siitä sairastaako, vai ei kyseistä tautia mahdollisista ensi oireista alkaen, niin ikävälle kuin se joidenkin tautipelkoisten mielestä kuulostaa. - ...
sinä kirjoitti:
Sinäkö se määräät nenäkkäästi kommentoimalla kuka tälle palstalla saa kirjoittaa? Jos ei kestä kuulla tosiasioita tautipelossaan ei kannata kysyäkään.
Ms-tauti ei useinkaan ole, muutaman vuoden erilaisia oireita vilauteltuaan, mitään ruusunnuppuja ja päivänpaistetta. Se on ikävä tosiasia. Ms-tauti ei ole mikään leikkisairaus, josta pääsee halutessaan eroon, parantavaa hoitoa ei ole, eikä takuuvarmaa testiä siitä sairastaako, vai ei kyseistä tautia mahdollisista ensi oireista alkaen, niin ikävälle kuin se joidenkin tautipelkoisten mielestä kuulostaa.ilkeilijä, älä mene foorumiin.piste.
- ...
sinä kirjoitti:
Ms-tauti ei useinkaan ole, muutaman vuoden erilaisia oireita vilauteltuaan, mitään ruusunnuppuja ja päivänpaistetta. Se on ikävä tosiasia. Ms-tauti ei ole mikään leikkisairaus, josta pääsee halutessaan eroon, parantavaa hoitoa ei ole, eikä takuuvarmaa testiä siitä sairastaako, vai ei kyseistä tautia mahdollisista ensi oireista alkaen, niin ikävälle kuin se joidenkin tautipelkoisten mielestä kuulostaa.Mielestäni kukaan tässä keskustelussa ei ole väittänyt että ms olisi pikku,pikku sairaus joka katoaa ja parantuu pikku,pikku pillerillä.Alkuperäinen yritti vaan saada huomion oireiluun ja ehkä sen hoitoon ilman mitään lääketieelistä diagnoosia.Monelle on varmasti yllätys miten pitkässä viivassa esim. ms voi ollakuten niin moni muukin neurologinen sairaus.
- lopulta sitten
saanut Ms-dg:n? En saanut kirjoituksestasi selville...Tuskin k.o tauti koskaan etenee niin verkkaan, että menee parikymmentä vuotta ilman pahempia oireita...Kuitenkin on nykyään olemassa aika tarkkoja dg-menetelmiä, joilla saa varmennuksen, enkä usko että kukaan lääkärin panttaa tutkimuksia siksi, että k.o tauti tulee kalliiksi yhteiskunnalle.
Esim itsekin joskus ajatellut, että onko MS kun takertelua kävellessä, puuroutumista puheessa aamukankeutta nivelissä, huimaustakin joskus ja kävely kuin sammakolla jne... Kaikkia noita "oireita" ollut ajoittain 25v aikana.
Enemmän uskon, että kyseessä on kohdallani fibromyalgiaa ja monet muut tekijät vaikuttavat... En ole koskaan lääkäriin edes hakeutunut noiden oireiden vuoksi ja olen elänyt suht normaalia elämää. Kerran kysyin tutulta neurologilta( olen sh) kun jalat takersivat tasamaalla, että pitääkö huolestua?
Hän neuvoi tarkkailemaan ja tuosta on jo parikymmentä vuotta. Nyt olen ollu pari vuotta eläkkellä ja voin hyvin, joskus kangertaa jossakin, mutta teen pitkiä kävelylenkkejä - jopa 10km... Enkä tarkkaile liikoja itseäni.
Kyllä kai sitä löytää jos jotakin sairautta jos alkaa liikaa etsimään vikaa tai oireita...
Eli aivan kuin sinäkin. Pitää jatkaa normaalia elämää ja pois liiallinen itsensä tarkkailu.
Ihmisen psyyke vaikuttaa "oireisiimme" tosi paljon. Esim vastoinkäymisten aikaan olemme kipuherkempiä jne... - oireita on
lopulta sitten kirjoitti:
saanut Ms-dg:n? En saanut kirjoituksestasi selville...Tuskin k.o tauti koskaan etenee niin verkkaan, että menee parikymmentä vuotta ilman pahempia oireita...Kuitenkin on nykyään olemassa aika tarkkoja dg-menetelmiä, joilla saa varmennuksen, enkä usko että kukaan lääkärin panttaa tutkimuksia siksi, että k.o tauti tulee kalliiksi yhteiskunnalle.
Esim itsekin joskus ajatellut, että onko MS kun takertelua kävellessä, puuroutumista puheessa aamukankeutta nivelissä, huimaustakin joskus ja kävely kuin sammakolla jne... Kaikkia noita "oireita" ollut ajoittain 25v aikana.
Enemmän uskon, että kyseessä on kohdallani fibromyalgiaa ja monet muut tekijät vaikuttavat... En ole koskaan lääkäriin edes hakeutunut noiden oireiden vuoksi ja olen elänyt suht normaalia elämää. Kerran kysyin tutulta neurologilta( olen sh) kun jalat takersivat tasamaalla, että pitääkö huolestua?
Hän neuvoi tarkkailemaan ja tuosta on jo parikymmentä vuotta. Nyt olen ollu pari vuotta eläkkellä ja voin hyvin, joskus kangertaa jossakin, mutta teen pitkiä kävelylenkkejä - jopa 10km... Enkä tarkkaile liikoja itseäni.
Kyllä kai sitä löytää jos jotakin sairautta jos alkaa liikaa etsimään vikaa tai oireita...
Eli aivan kuin sinäkin. Pitää jatkaa normaalia elämää ja pois liiallinen itsensä tarkkailu.
Ihmisen psyyke vaikuttaa "oireisiimme" tosi paljon. Esim vastoinkäymisten aikaan olemme kipuherkempiä jne...Kyllä, minulla on varma ms dg ja oireetkin sen mukaiset, että enää ei ole epäilystäkään mistä on kyse. Mri, likvor ja oireet sen paljastivat, lopullisesti. Ms etenee yksilölliseen tahtiin jokaisella, etkäteen ei voi tietää mitä tautimuotoa sairastaa (RR, SP, PP), aika sen näyttää.
Ms-taudista on olemassa hyväkin muoto, joka antaa itsestään vain vähän oireita vuosien(vuosikymmenten) aikana, tautimuotoaan ei vain itse voi valita.
Kunnostaan kannattaa pitää huolta, se on aivan totta. Minun kohdallani tauti "ilmoitteli" itsestään vuosien ajan silloin tällöin esim. kaatuilemisen merkeissä, saatoin kävellä/juosta ja seuraavana hetkenä olin polvillani ilman mitään ennakkovaroitusta. Nykyään lyhyetkin kävelylenkit ovat kohdallani muisto vain. - sitten me,
... kirjoitti:
Mielestäni kukaan tässä keskustelussa ei ole väittänyt että ms olisi pikku,pikku sairaus joka katoaa ja parantuu pikku,pikku pillerillä.Alkuperäinen yritti vaan saada huomion oireiluun ja ehkä sen hoitoon ilman mitään lääketieelistä diagnoosia.Monelle on varmasti yllätys miten pitkässä viivassa esim. ms voi ollakuten niin moni muukin neurologinen sairaus.
jotka olemme saaneet diagnoosin, voisimme auttaa ap. kirjoittajaa, joka ei ole saanut diagnoosia?
- tekstiä
oireita on kirjoitti:
-Tosi jännää, että olet huomannut jokaisen ihmisen olevan yksilö ajattelunkin saralla...luulotauti on kansansairaus ja sen parantaa lähinnä psykiatri tai jokin todellinen somaattinen sairaus! MSää sairastaa n.7000 suomalaista, esim. diabeetikkoja on "pikkasen"enemmän:))
MS on enemmänkin oireyhtymä ja vuosikymmenien kokemuksen omaavalle neurologillekin voi tulla haasteita kun sairaus on niin yksilöllinen!:)
- jo noin 6 vuotta
oireet alkoi molemmissa jaloissa tuntohäiriöillä joita luulin jonkun venähdyksen aiheuttamiseksi enkä mennyt vielä lääkäriin
auttoi kun laitoin yöksi suojahousut ettei peitto tms tunnu niin oudolta ihollani kun liikkuu
mutta sitten tuo sama häiriö levisi pakaroihin asti ja oli nousemassa ja silloin aloin pelätä koska vatsani yläpuolella on sydän ja keuhkot..
olin myös väsynyt usein ja ajatuskaan ei tuntunut kovin kirkkaalta
terveyskeskus otti verikokeita ja taas verikokeita mm. sokeriarvoja ja totesi ettei ole mitään mitä tutkia ja että katsellaan..
no painelin työnantajan lääkärinpakeille ja hän totesi heti että minulla on erittäin todennäköisesti joko ms tai punkinpurema
ja passitti suoraan meilahteen jossa tutkittiin alustavasti selän liqvor ja magneettikuvat ilman varjoaineita
niistä selvisi että olen aika todennäköisesti sairastunut tautiin kun ensin oli koetettu poistaa mahdollisia muita sairauksia pois epäilyistä
henkilökunta oli todella ammattitaitoisen ja asiallisen tuntuista joka toi itselleni turvallisen olotilan koko tutkimusten ajaksi
lisäksi sain pyynnöstä luvan mennä sinne heti jos koen sen tarpeelliseksi vaikken saisi lähetettä ja tuo päätös toi minulle todella rauhoittavan olon .
olen kirjoittanut oireilustani heille pariin otteeseen ja sitten onkin ollut pitkä tauko
olen sisäistänyt jo itselleni että aika todennäköisesti olen jo sairastunut tautiin
ja koetan miettiä miten pitkitän oireita ollakseni töissä ja elääkseni mahdollisimman terveenä mahdollisimman pitkään
työni puolesta saan liikuntaa joka on mielestäni auttanut oleellisesti aikana jolloin tunsin jaloissani jähmeyttä ja juoksu oli lähes mahdotonta
olen koettanut ruokavaliolla parantaa olona kun on ollut pahemman tuntuista
ja mielialaani osaan hakea apua pelkäämättä leimautumista
olen tutustunut luontaistuotteisiin joissa ristiriitoja näkemysten kanssa mikä terveellistä mikä ei, yhä kiinnostaisi vogelin ohje nuoren terveen sonnin jauhetuista kiveksistä joita hierotaan selkärankaa pitkin aivan ylhäältä alas asti , mutta esteeksi muodostui se etten onnistunut saamaan kaupasta k.o. tuotetta
silmäni ovat oireilleet , puheeni kangertelee ajoittain, unohdan asioita välillä, kädet ovat kouristelleet ja niitä (sormia) ojentaessa pikkusormeni hieman vääntyi,
kankeutta nykyisin useammin....
en tiedä mikä ms mikä ei ... - mut
Menin lääkäriin kun 4 kk sisällä alkoi kolmannen kerran ilmetä omituisia oireita (alaraaja tunnottomuutta, huimausta, kömpelyyttä sekä uupumusta). Kahdella ekalla kerralla ne kesti pari viikkoa ja 3. vaihe alkoi 2kk sitten ja jatkuu edelleen, ensimmäisistä on nyt puoli vuotta.. Joka tapauksessa diagnoosin sain viikon sisällä hoitoon hakeutumisesta.! Josta olin todellakin yllättynyt ja lääkitys aloitetaan tällä viikolla. Olivat oireet, selkäydinpunktio sekä magneettikuvat. onneksi näin, jaksat vain painaa päälle!
- hoidoton oireilija
Ymmärrän täysin tilanteesi.. Ilmeisesti samojen ongelmien kanssa taistellaan..
Eli olisihan se varmaaankin ihan kiva jos kaikki lääkärit noudattaisivat käypähoito suosituksia, ja lähettävät tutkimuksiin, ja poissulkevat edes yhden sairauden kokonaan..
Mutta valitettavasti näin ei aina ole, mullakin useita eri sairauksien epäilyksiä epikriiseissä, mutta tutkimukset loppuvat usein kesken, ilmeisesti resurssien vuoksi.. Toisinsanoen kunnalta erikoissairaanhoidon budjetti ylitetty, siksi ilmeisesti jään ilman hoitoja ja tutkimuksia.. Hoitotakuut ym. eivät ilmeisesti päde minuun..
Nyt useamman vuoden turhien avunpyyntöjen vuoksi olen viisastunut, ja pyrin jatkossa aina alkuvuodesta hakeutumaan lääkäriin, silloin on vielä kuntien budjetit käyttämättä, ja mahdollisesti pääsee tutkimuksiin, jotka sulkee pois tietyt sairaudet.
Mulla epäilyinä reumaa, ms-tautia, joku autoimmuunisairaus, sappivikaa, joku suolistosairaus, ja nämä on vain lääkärien arvauksia, mutta mitään näistä ei ole poissuljettu tai edes tutkittu.. Saan näitä arvauksia kun joudun akuutisti menemään kipujen ja vaivojen vuoksi vastaanotolle, yleensä otetaan perusverikokeet ja siihen se jääkin..
Ja usein kuulen lääkäriltä: kokeillaan nyt tätä lääkettä.. Eli nappi huuleen ja sen pitäisi auttaa oireita ja kipuja.. Eli hoidetaan erinäisiä oireita ja kipuja, mutta ei etsitä syytä niihin..
Ps. te jotka ilkeilette palstalla toisen hädälle ja tuskalle, menkää itseenne, ja ajatelkaa tilanne omalle kohdallenne.. Kaikki eivät aina pääse tutkimuksiin, vaikka olisi aihettakin..
Ja kaikilla ei ole varaa juosta yksityisillä lääkäreillä..
Jos sairauteen liittyy useampia eri oireita, mistä tiedät minkä erikoislääkärin vastaanotolle pitäisi mennä.. Vai olisiko se kenties loputon kiertokulku lääkäriltä lääkärille??- saanut***
lääkärilakon aikana, enkä todellakaan voi syyttää perusterveydenhuoltoamme. Mut on aina otettu vakavasti oireineni ja lähetetty tutkimuksiin tarvittaesssa. Yleensähän se menee niin, että jos jotain konkreettista löytyy, asiat tuppaa etenemään. En todellakaan usko siihen, että jonkin sairauden toteamiseen tässä yhteyskunnassa eivät rahat riitä juuri jonkun tietyn henkilön kohdalla.
Tää koko palsta on täynnä tautia itsellään epäileviä, enkä yhtään ihmettele, että osa meistä diagnoosin saaneista hikeentyyy näihin epäilyihn/kyselyihin/arvailuihin. Jotenkin tuntuu, että empatiaa pitäisi riittää yhdelle jos toiselle tautia itsellään epäilevälle. Tosiasia on, ettei riitä. Mutta keskustelkaa te keskenänne, jotka ette diagnoosia ole saaneet, koska jatkossa varmaan tulevat vastaukset vähenemään diagnoosin saaneiden osalta. Kun ei jaksa, niin ei jaksa, varsinkin kun tuppaa aina tulemaan korville, jos vastaus tai vastaukset eivät satu miellyttämään.
Olkaa onnellisia, ettette ole saaneet diagnoosia, sekin varmaan teidän epäilijöiden/arvailijoiden kannattaisi muistaa. - hoidoton oireilija
saanut*** kirjoitti:
lääkärilakon aikana, enkä todellakaan voi syyttää perusterveydenhuoltoamme. Mut on aina otettu vakavasti oireineni ja lähetetty tutkimuksiin tarvittaesssa. Yleensähän se menee niin, että jos jotain konkreettista löytyy, asiat tuppaa etenemään. En todellakaan usko siihen, että jonkin sairauden toteamiseen tässä yhteyskunnassa eivät rahat riitä juuri jonkun tietyn henkilön kohdalla.
Tää koko palsta on täynnä tautia itsellään epäileviä, enkä yhtään ihmettele, että osa meistä diagnoosin saaneista hikeentyyy näihin epäilyihn/kyselyihin/arvailuihin. Jotenkin tuntuu, että empatiaa pitäisi riittää yhdelle jos toiselle tautia itsellään epäilevälle. Tosiasia on, ettei riitä. Mutta keskustelkaa te keskenänne, jotka ette diagnoosia ole saaneet, koska jatkossa varmaan tulevat vastaukset vähenemään diagnoosin saaneiden osalta. Kun ei jaksa, niin ei jaksa, varsinkin kun tuppaa aina tulemaan korville, jos vastaus tai vastaukset eivät satu miellyttämään.
Olkaa onnellisia, ettette ole saaneet diagnoosia, sekin varmaan teidän epäilijöiden/arvailijoiden kannattaisi muistaa.Tai, jotka emme ole saaneet edes tutkimuksia joudumme valitettavasti tyytymään suomi24sen vertaistukipalstalle vaivojemme kanssa..
Koska emme voi muuallakaan keskustella aiheesta..
Vai onko kenties vertaistukea jossain diagnosoimattomille, hoitotakuun ulkopuolella oleville vaivaisille?
Sinähän voit vapaasti siirtyä mäsäläisten omalle palstalle keskustelemaan, jos et täällä halua vastailla..
Mäsäläisten tyyliin kuuluu vissiin olla maailman napoja, ja kaikkitietäväisiä..
Joo olen sitten onnellinen kun saan mahdolliset tutkimukset ja mäsän poissuljettua..
Oli se sairaus mikä tahansa niin ottaahan se aivoon, kun päivä päivältä elämänlaatu huononee tietämättä syytä siihen..!!
Uskon että autolla ajoon kykenevien mäsäläisten sairaus on löydetty ajoissa, itse en uskalla enää vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuutta liikenteessä..
Kukaan ei kyllä kiellä ajamasta vaikka näen kahtena, etäisyydet valehtelee, jalat ei aina tottele käskyjä, unohdan miten vaihteita käytetään, en muista liikennemerkkejä, että turvallista matkaa vaan!
Ja ajokortin saan pitää, vaikka olen itse epäillyt kykyäni ajaa jo pidempään, mutta eihän kukaan lääkäri voi kieltää ajamasta, jos ei tee tutkimusta siitäkään..
Eli pääsisinkö vain silloin tutkimuksiin, jos pyydän polisiin pelkääjän paikalle, kun ajan..? vai menetänkö vain korttini, eikä muuta tapahdukaan..
Siinäpä lisää jossittelua ja pohdintaa..
Mutta olen jo asennoitunut elämään tämän luulosairauteni kanssa positiivisesti, tosin osaanko niin vakuuttavasti näytellä monia lisääntyviä oireita useita vuosia, että läheisenikin huomaavat ne.. Kyllähän sopisin jo näyttelijäksi..
Ja jos kirjoitin lauseita/sanoja väärin, se kuuluu oireiluun myös..
Hyvää vointia kaikille!! - voi voi
hoidoton oireilija kirjoitti:
Tai, jotka emme ole saaneet edes tutkimuksia joudumme valitettavasti tyytymään suomi24sen vertaistukipalstalle vaivojemme kanssa..
Koska emme voi muuallakaan keskustella aiheesta..
Vai onko kenties vertaistukea jossain diagnosoimattomille, hoitotakuun ulkopuolella oleville vaivaisille?
Sinähän voit vapaasti siirtyä mäsäläisten omalle palstalle keskustelemaan, jos et täällä halua vastailla..
Mäsäläisten tyyliin kuuluu vissiin olla maailman napoja, ja kaikkitietäväisiä..
Joo olen sitten onnellinen kun saan mahdolliset tutkimukset ja mäsän poissuljettua..
Oli se sairaus mikä tahansa niin ottaahan se aivoon, kun päivä päivältä elämänlaatu huononee tietämättä syytä siihen..!!
Uskon että autolla ajoon kykenevien mäsäläisten sairaus on löydetty ajoissa, itse en uskalla enää vaarantaa muiden autoilijoiden turvallisuutta liikenteessä..
Kukaan ei kyllä kiellä ajamasta vaikka näen kahtena, etäisyydet valehtelee, jalat ei aina tottele käskyjä, unohdan miten vaihteita käytetään, en muista liikennemerkkejä, että turvallista matkaa vaan!
Ja ajokortin saan pitää, vaikka olen itse epäillyt kykyäni ajaa jo pidempään, mutta eihän kukaan lääkäri voi kieltää ajamasta, jos ei tee tutkimusta siitäkään..
Eli pääsisinkö vain silloin tutkimuksiin, jos pyydän polisiin pelkääjän paikalle, kun ajan..? vai menetänkö vain korttini, eikä muuta tapahdukaan..
Siinäpä lisää jossittelua ja pohdintaa..
Mutta olen jo asennoitunut elämään tämän luulosairauteni kanssa positiivisesti, tosin osaanko niin vakuuttavasti näytellä monia lisääntyviä oireita useita vuosia, että läheisenikin huomaavat ne.. Kyllähän sopisin jo näyttelijäksi..
Ja jos kirjoitin lauseita/sanoja väärin, se kuuluu oireiluun myös..
Hyvää vointia kaikille!!Helpottiko?
Nimim. "eräs tyylilleen uskollinen kaikkitietävä maailmanapa mäsä" :).
Kehoituksestasi huolimatta vierailen tällä MS-tautipalstalla aika ajoin!
Tavataan taas ja toivottavasti verenpaineesi on silloin jo normaalirajoissa. Liiallinen verenpaineen nousu ei ole hyväksi. - hoidoton oireilija
voi voi kirjoitti:
Helpottiko?
Nimim. "eräs tyylilleen uskollinen kaikkitietävä maailmanapa mäsä" :).
Kehoituksestasi huolimatta vierailen tällä MS-tautipalstalla aika ajoin!
Tavataan taas ja toivottavasti verenpaineesi on silloin jo normaalirajoissa. Liiallinen verenpaineen nousu ei ole hyväksi.Kärsin pikemminkin liian alhaisesta, kuin liian korkeasta verenpaineesta!! :)
Toivottavasti oma lääkityksesi on kohdallaan.. :)
Keskity vaan siihen omaan napaasi..!! - voi voi x 2
Kärsin pikemminkin liian alhaisesta, kuin liian korkeasta verenpaineesta!! :)
Toivottavasti oma lääkityksesi on kohdallaan.. :)
Keskity vaan siihen omaan napaasi..!!Ja sinä vielä ihmettelet, mikset pääse tutkimuksiin. Kannattaa varmaan vilkaista sinne peiliin ja miettiä, onko asenteessasi jotain vikaa. Kovin tunnut olevan räjähdysherkkää ainesta.
- hoidoton oireilija
voi voi x 2 kirjoitti:
Ja sinä vielä ihmettelet, mikset pääse tutkimuksiin. Kannattaa varmaan vilkaista sinne peiliin ja miettiä, onko asenteessasi jotain vikaa. Kovin tunnut olevan räjähdysherkkää ainesta.
tuskin naputtelisin tässä koneella enää??? Varmaan olisin syvässä kuopassa mullat päällä..
Kyllähän varmaan "räjähdysherkkänä" 10vuoden oireiluilla ja kivuilla (joihin en ole saanut apua), olisin lopettanut itseni ajat sitten navetan takana..
Kyllä kuule kärsivällisyyttä riittää vaikka muillekin, älä siitä huolehdi..
En ihmettele miksi en pääse tutkimuksiin, koska tiedän että se johtuu osittain omasta korkeasta kipukynnyksestä ja nimenomaan pitkästä kärsivällisyydestä ja kiltteydestä.. eli yleensä joudun päivystysvastaanotolle, jolloin annetaan hoito sen hetkiseen kipuun tai oireiluun, mutta perussyytä ei tutkita tai luvataan tutkia myöhemmin kun on enemmän lääkäreitä..
Mielestäni asenteessani ei ole suurempaa vikaa, jos lääkäri on luvannut tutkia oireilun taas ensi vuoden alusta, ja minä kärsivällisesti uusin särkylääkereseptiä siihen asti ja odottelen tapahtuuko silloinkaan mitään..
Avaa sinäkin silmäsi saatat nähdä maailman toistenkin näkökulmasta, etkä vain oman napasi ympärillä...;)
Elämä ei ole aina niin simppeliä kaikilla, että avun saa silloin kun sitä pyytää.. - voi voi x 3
tuskin naputtelisin tässä koneella enää??? Varmaan olisin syvässä kuopassa mullat päällä..
Kyllähän varmaan "räjähdysherkkänä" 10vuoden oireiluilla ja kivuilla (joihin en ole saanut apua), olisin lopettanut itseni ajat sitten navetan takana..
Kyllä kuule kärsivällisyyttä riittää vaikka muillekin, älä siitä huolehdi..
En ihmettele miksi en pääse tutkimuksiin, koska tiedän että se johtuu osittain omasta korkeasta kipukynnyksestä ja nimenomaan pitkästä kärsivällisyydestä ja kiltteydestä.. eli yleensä joudun päivystysvastaanotolle, jolloin annetaan hoito sen hetkiseen kipuun tai oireiluun, mutta perussyytä ei tutkita tai luvataan tutkia myöhemmin kun on enemmän lääkäreitä..
Mielestäni asenteessani ei ole suurempaa vikaa, jos lääkäri on luvannut tutkia oireilun taas ensi vuoden alusta, ja minä kärsivällisesti uusin särkylääkereseptiä siihen asti ja odottelen tapahtuuko silloinkaan mitään..
Avaa sinäkin silmäsi saatat nähdä maailman toistenkin näkökulmasta, etkä vain oman napasi ympärillä...;)
Elämä ei ole aina niin simppeliä kaikilla, että avun saa silloin kun sitä pyytää.."Avaa sinäkin silmäsi saatat nähdä maailman toistenkin näkökulmasta, etkä vain oman napasi ympärillä...;)"
Hohhoijaa, alkaa kirjoituksesi olla jo saman toistoa.
Tosiasiassa Suomessa saa apua oireisiinsa ja sairauksiinsa sekä pääsee tarvittaviin tutkimuksiin, jos osaa esittää asiansa niin, että tulee vakavasti otetuksi ja ymmärretyksi. Meillä on hyviä neurologeja/lääkäreitä sekä kunnallisella että yksityisellä puolella, joten siitä se ei jää kiinni. Nyt on syyt jossain muualla. - hoidoton oireilija
voi voi x 3 kirjoitti:
"Avaa sinäkin silmäsi saatat nähdä maailman toistenkin näkökulmasta, etkä vain oman napasi ympärillä...;)"
Hohhoijaa, alkaa kirjoituksesi olla jo saman toistoa.
Tosiasiassa Suomessa saa apua oireisiinsa ja sairauksiinsa sekä pääsee tarvittaviin tutkimuksiin, jos osaa esittää asiansa niin, että tulee vakavasti otetuksi ja ymmärretyksi. Meillä on hyviä neurologeja/lääkäreitä sekä kunnallisella että yksityisellä puolella, joten siitä se ei jää kiinni. Nyt on syyt jossain muualla.tuollaiseen uskot??
Sehän selittäisikikin jo paljon omasta asenteestasi, näkökulmastasi ja hyvästä hoidostasi.. ;)
Vai istutko kenties kuntien hallituksessa päättämässä kuntien budjeteista, vai kulutatko kenties eduskuntatalon rappuja ahkeraan..;)
Silloin ymmärrän näkemyksesi ja uskomuksesi... rahalla ja hyvillä suhteilla saa sitä hyvää hoitoa nykysuomessa.. - voi voi x 4
tuollaiseen uskot??
Sehän selittäisikikin jo paljon omasta asenteestasi, näkökulmastasi ja hyvästä hoidostasi.. ;)
Vai istutko kenties kuntien hallituksessa päättämässä kuntien budjeteista, vai kulutatko kenties eduskuntatalon rappuja ahkeraan..;)
Silloin ymmärrän näkemyksesi ja uskomuksesi... rahalla ja hyvillä suhteilla saa sitä hyvää hoitoa nykysuomessa..Siinäpä sitä sitten onkin pohtimista.
Kyseessä ei nyt ole mikään uskon asia. Se, että sinä et saa haluamaasi diagnoosia, tutkimuksia etkä muutakaan hoitoa, ei tarkoita, että kukaan muukaan ei saisi, tai että me kaikki olisimme tyytymättömiä terveydenhuoltoomme. Tosiasia on se, että esim. ms-taudin diagnostisointi tapahtuu suurelta osin kunnallisella puolella ja silloin tuloilla/menoilla ei ole merkitystä.
Melko yksisilmäistä ajattelua.
Kovin helposti olet sormella osoittelemassa milloin mistäkin; mielestäsi viallisesta asenteestani, uskomuksista, näkökulmista, kaikkitietävyydestä, maailmannapuudesta jne.
Tuskin tulet koskaan ymmärtämään yhtään mitään näkemyksistäni, uskomuksistani tai kokemuksistani. Eikä tarvitsekaan. Olet itse oman tiesi valinnut ja sillä tiellä pysyt, sitä ei mikään perustelu tai fakta tule muuttamaan. - hoidoton oireilija
voi voi x 4 kirjoitti:
Siinäpä sitä sitten onkin pohtimista.
Kyseessä ei nyt ole mikään uskon asia. Se, että sinä et saa haluamaasi diagnoosia, tutkimuksia etkä muutakaan hoitoa, ei tarkoita, että kukaan muukaan ei saisi, tai että me kaikki olisimme tyytymättömiä terveydenhuoltoomme. Tosiasia on se, että esim. ms-taudin diagnostisointi tapahtuu suurelta osin kunnallisella puolella ja silloin tuloilla/menoilla ei ole merkitystä.
Melko yksisilmäistä ajattelua.
Kovin helposti olet sormella osoittelemassa milloin mistäkin; mielestäsi viallisesta asenteestani, uskomuksista, näkökulmista, kaikkitietävyydestä, maailmannapuudesta jne.
Tuskin tulet koskaan ymmärtämään yhtään mitään näkemyksistäni, uskomuksistani tai kokemuksistani. Eikä tarvitsekaan. Olet itse oman tiesi valinnut ja sillä tiellä pysyt, sitä ei mikään perustelu tai fakta tule muuttamaan.psykiatri, kun analyysiä toisen persoonasta teet..
Psykologi tai psykiatri, kuka oletkin, ei minulle tarvitse perustella miksi sinä saat hyvää hoitoa, ja monet muut ei..
Olet ilmeisesti jollain tavalla täydellinen kansalainen hyvillä tuloilla, että yleinen terveydenhuolto toimii, ja sinua kannattaa vielä hoitaa..;)
Ja faktoista sen verran vielä kerrotko vielä kuinka ne käytännössä toimii..?? Teoria ja käytäntö ovat 2 eri asiaa..
Eli pääsetkö heti lääkäriin, vai kuukauden päästä, vai pääsetkö ollenkaan?? Onko aikoja vai joudutko kuulemaan "ei oota" puhelimessa? Passitetaanko sinut kotiin ilman sydänfilmiä kun kärsit hengenahdistuksesta, rintakivuista, ja sydänvaivoja aiemmin diagnosoitu? Saat kuulla sairastavasi syöpää, mutta hoitoa siihen saat odottaa puolivuotta? Kärsit päänsärystä, joka onkin aivoverenvuoto, mutta ilman tutkimuksia sekin on vain tavallinen päänsärky, saat siihen särkylääkkeet ja kotiin, seuraavaksi pääsetkin ambulanssilla, kun onkin jo tosi kyseessä..
Nämä ovat osa niitä epäkohtia hyvästä terveydenhuollosta, joita olen itse havainnut..
Voisin vielä todeta, että olen itse katsellut maailmaa potilaan, terveydenhuoltoalan työntekijän, ja syöpäsairaan omaisen näkökulmista.. Eli havaintoni eivät voi olla kovin "yksisilmäisiä".. ;)
Onpa useampi muukin silmä ollut hämmästelemässä, eivätkä aina vain omani..;)
Älä nyt vedä hernettä nenään, en ole mielestäni osoitellut ketään, kerron vain oman kokemukseni, ja näkemykseni asiaan, josta sinä olet niin varma! ;)
Ja ihan tyytyväinen olen elämääni näin, aina lopulta oikeus voittaa kuitenkin, oli asia mikä tahansa.. Onneksi on sentään sananvapaus, sitä ei voi riistää..
Hyvää vointia! - voi voi x 5
psykiatri, kun analyysiä toisen persoonasta teet..
Psykologi tai psykiatri, kuka oletkin, ei minulle tarvitse perustella miksi sinä saat hyvää hoitoa, ja monet muut ei..
Olet ilmeisesti jollain tavalla täydellinen kansalainen hyvillä tuloilla, että yleinen terveydenhuolto toimii, ja sinua kannattaa vielä hoitaa..;)
Ja faktoista sen verran vielä kerrotko vielä kuinka ne käytännössä toimii..?? Teoria ja käytäntö ovat 2 eri asiaa..
Eli pääsetkö heti lääkäriin, vai kuukauden päästä, vai pääsetkö ollenkaan?? Onko aikoja vai joudutko kuulemaan "ei oota" puhelimessa? Passitetaanko sinut kotiin ilman sydänfilmiä kun kärsit hengenahdistuksesta, rintakivuista, ja sydänvaivoja aiemmin diagnosoitu? Saat kuulla sairastavasi syöpää, mutta hoitoa siihen saat odottaa puolivuotta? Kärsit päänsärystä, joka onkin aivoverenvuoto, mutta ilman tutkimuksia sekin on vain tavallinen päänsärky, saat siihen särkylääkkeet ja kotiin, seuraavaksi pääsetkin ambulanssilla, kun onkin jo tosi kyseessä..
Nämä ovat osa niitä epäkohtia hyvästä terveydenhuollosta, joita olen itse havainnut..
Voisin vielä todeta, että olen itse katsellut maailmaa potilaan, terveydenhuoltoalan työntekijän, ja syöpäsairaan omaisen näkökulmista.. Eli havaintoni eivät voi olla kovin "yksisilmäisiä".. ;)
Onpa useampi muukin silmä ollut hämmästelemässä, eivätkä aina vain omani..;)
Älä nyt vedä hernettä nenään, en ole mielestäni osoitellut ketään, kerron vain oman kokemukseni, ja näkemykseni asiaan, josta sinä olet niin varma! ;)
Ja ihan tyytyväinen olen elämääni näin, aina lopulta oikeus voittaa kuitenkin, oli asia mikä tahansa.. Onneksi on sentään sananvapaus, sitä ei voi riistää..
Hyvää vointia!Hyviä vointeja vaan sinullekin.
Kun taas vuoden alusta pyrit pääsemään lääkäriin ja tutkimuksiin, toivon, että tällä kertaa sinut huomioidaan ja otetaan vakavasti.
Toivon vilpittömästi, että jatkossa elämä olisi helpompaa sekä sinulle että läheisillesi. Toivon myös, että pääset asianmukaisiin tutkimuksiin ja saat oireillesi nimen sekä hoitoa ja/tai lääkitystä. - hoidoton oireilija
voi voi x 5 kirjoitti:
Hyviä vointeja vaan sinullekin.
Kun taas vuoden alusta pyrit pääsemään lääkäriin ja tutkimuksiin, toivon, että tällä kertaa sinut huomioidaan ja otetaan vakavasti.
Toivon vilpittömästi, että jatkossa elämä olisi helpompaa sekä sinulle että läheisillesi. Toivon myös, että pääset asianmukaisiin tutkimuksiin ja saat oireillesi nimen sekä hoitoa ja/tai lääkitystä.Toivon myös sinulle vilpittömästi hyvää hoitoa jatkossa, ja saat aina sen käypähoitosuosituksen mukaisen hoidon kunnan/kaupungin budjetista riippumatta..
Ja toivottavasti saat aina sitä hyvää hoitoa myös silloin kun jäät työttömäksi, eläkkeelle, tai jos taloutesi muista syistä menee tiukille, eikä ole varaa käydä yksityisellä..
Toivon myös ettei lähipiirissäsi kohdata miten sairas ihminen jätetään heitteille taloudellisista syistä hyvinvointivaltiossamme.
Ehkä olisi kuitenkin parasta kaikille, kun suurin osa kansalaisista saisi sen käypähoitosuosituksen mukaisen hoidon (niin luottamus säilyy suurimmalla osalla kansasta yleiseen terveydenhuoltoon), ja me henkisesti vahvemmat otamme vastaan sen mitä meille annetaan tai jää..
Ja toki otan vastaan lääkäriltä sitä käypähoitoa sen mitä annetaan, oli se sitten lämmintä kättä, tai kauniita puheita jatkotutkimuksista, tai uusi resepti kokeilumielessä.. ;) - jaskaaaa vai jaskaako
voi voi x 2 kirjoitti:
Ja sinä vielä ihmettelet, mikset pääse tutkimuksiin. Kannattaa varmaan vilkaista sinne peiliin ja miettiä, onko asenteessasi jotain vikaa. Kovin tunnut olevan räjähdysherkkää ainesta.
Voi voi vois vaikka vetää v...n päähänsä!
- sitten
jaskaaaa vai jaskaako kirjoitti:
Voi voi vois vaikka vetää v...n päähänsä!
kyr..ä otsaan?
- jaana10
huolimatta ei kaikki saa lääkkeitä.
Itse oon sairastanu yli 20v ja diagnoosi tehtiin
-85.
Ei mitään lääkkeitä
ainoastaan fysioterapiaa.
näin siis mennään eteenpäin.
2 kyynärsauvaa ja minä. - Anonyymi
Olen iäkäs pappa. Minut siirrettiin 30vuotiaana eläkkeelle.
Sitä ennen ĺoukkasin itseni töissä, kun kannoin voimarajojen yli menevää painoa
Hartiaväliin iski voimakas kipu.
Rintaranka nikama lipsahti pois paikoiltaan.
Oikea olkapää meni 5cm. alemmas, kuin Vasen. Seuraavana päivänä menin lääkäriin, kun kaularanka meni samassa 15as. vinoon.
Kipulääkkeitä, ja fyssarille. Kuukauden hoito pahensi tilannetta.
Päätä ei voinut kääntää sivulle, kun salamaniskusta se heilahti suoraksi h.. h...vetillinen kipu iski samassa.
Tiesin ja tunsin, että se oli hermokipu.
Sairaalassa alettiin tutkia päätä. Happimylografia ja angiografia tehtiin, joissa ei poikkeavaa
Kävelin HYKS käytäviä, pitäen päästä kiinni kun se nyki niin voimakkaasti, että uskoin nykimisen rikkovan kaularanka ja välilevyjä.
Marjan sairaalassa tehtiin tuki jonka piti pitää pää pystyssä..
Kun tulin ulos sairaalasta, niin kova vääntö alkoi kaulassa henkitorvi kukistui enkä saanut henkeä
Repäisin kaulurin irti ja heitin lähimpään roskiseen.
Lähettivät psiatrisern sairaalaan, jossa todettiin siellä, Ei psyykkistä sairautta.
3v olin Turussa Urpo Rinteen potilaana.
Mitään helpotusta ei tilanteeseeni tullut.
Lopulta Rinne vakutusyhtiön kuntoutukseen. 3pv. tutkimus ja laittoivat eläkkeelle. Rinteen olisi pitänyt laittaa minut eläkkeelle kaksi v. aiemmin.
Olin edelleen sairaalan kirjoissa.
Rinne lähetti minut Törmän vastaanotolle, jonka oli tarkoitus tehdä Lopotomia. Aivleikkaus. Mint oli tutkittu, eikä aivoissa ollu todettu mitään poikkeamaa ja tiesin että vika on rinta/kaularangassa.
Olin ollut vuosia eläkkeellä, kun yksi viisas lääkäri käski kokeilla jotain kiropraktista toimenpidettä.
Menin Turussa yhdelle ruotsista koulutuksensaaneen kiropraktikon vastaa niotolle.
Kaveri katseli minua, kun pidin päästä kiinni, jotta pakkoliikkeitä olisi hieman pienemmät. Sulla on pääsääntöisesti vikaa, nhän sanoi ja heti mut ulos..
Sain sitten kuullayhdestä kir.prak. lähellä Hämeenlinnaa.
Otin kaikki tutkimuspaperit mukaan.
Hän ihmettelen, miksi mun kaul/rintarankaa ei ole tutkittu, sillä näkee selvästi että rintarangassa on mutka.
Hän sano, että kun tilanteeni on ollut vuosia, niin tulos ei ole paras mahdollinen, mutta noi pakkoliikkeitä Hän lupasi parantaa.
Maksoi kaksikertaa enemmän, kun tyhjäaivoisten lääkäreiden palkkio.
Kaularanka oikeni ja pakkoliikkeitä loppu.
Olin menny lääkkeillä, Diabami, Oksipami ja muista lääkkeistä huonoon kuntoon.
85kg. painosta lähti45kg.
Kävellessä vapisin ja horjuin, kun lihaa ei ollut luidenpäällä.
Siitä alkoi kuntoutuminen. Lääkkeet heitin roskiin. Aloin käydä kuntosalilla ja terv.kesk. Lääkäri kirjoitti lihaksia vahvistavaa hormoonia. AnaboliTonicum.
200 kuntosalikäyntiä ja 6 pulloa hormoonia 2v Paino nousi 80kg.
Lopotomia olisi tehnyt minusta selvän, koska lääkärin tekemä diaknosi oli väärä.
Nyt, eläkeukkona muistellessa uskon että lääkäreiden tekemä diaknosi ei aina ole oikea, ja henkikin voi mennä.
Oman järjen käyttö on sallittu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293597- 851855
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151651Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541362Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1141203VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu911202- 681079
- 65964
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi28962Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k98942