Cipralex & helvetilliset aloitusoireet?

094587

Olen syönyt nyt 10 päivää Cipralex 5mg sosiaalisten tilantaiden pelkoon ja masennukseen. Aluksi pari yötä unettomuutta, sitten muutama päivä kauheeta väsymystä ja lisääntyneitä ahdistusoireita kaikissa sosiaalisissa tilanteissa, ja jopa kotona. Vaikeeta olla myös päivisin töissä voin sanoa.

Nyt pitäisi annosta nostaa 10mg, mutta uskallanko? Ahdistusoireet eivät ole _koskaan_ olleet näin pahoja kuin nyt lääkkeen aloittamisen jälkeen. Tuskaisuutta, katsekontaktin välttelyä, krapulantunnetta joka päivä...

Kuulostavatko normaaleilta sivuoireilta? Kannattaako jatkaa? Olen päättänyt kestää tämän helvetillisen vaiheen, jos tiedän tämän menevän ohi muutamassa viikossa.

Kertokaa pliis kokemuksia SSRI-lääkityksen aloittaneet?

18

15087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapina

Ne aloituksen oireet kesti muistaakseni kolmisen viikkoa.

Aloitin 10mg kuurilla, nyt sain vahvempia, 15mg. Jännittää, että alkaako oireet taas.

• 48686

Oletko saanut apua ongelmiisi Cipralexistä?

• puolen vuoden kokemus
        48686 kirjoitti:

Oletko saanut apua ongelmiisi Cipralexistä?

Olen käyttänyt cipralexia noin puoli vuotta ,aluksi tuntui,että ne vaan lisää oireita,mutta jatkoin sinnikkäästi,ja noin kuukauden kuluttua huomasin ilokseni, että jännitys,ahdistus ja pelokkuus olivat miltei poissa.Älä anna heti periksi, kyllä se parin viikon päästä alkaa auttamaan sinullakin.Jos ei auta,pyydä jotain toista valmistetta.Voimia ja tsemppiä Sinulle!

• Tärinä

olen syönyt cipralexia noin viikon.5mg aamuisin. Ahdistus on tosiaan lisääntynyt!! Välillä tuntuu kuin katselisin itseäni itseni ulkopuolelta, oma ääni kuulostaa ajoittain vieraalta, tuskaisuutta, silmät on jotenkin oudot..Sisäistä levottomuutta, mikä tekee joka hetkestä sietämättömän.Hikoilua ja ruokahaluttomuutta.Eli eipä mene kovin hyvin!En tosiaan tiedä uskaltaako jatkaa vielä lääkettä...

• Tärinä

ai niin, myös minulla lisääntynyt ahdistuneisuus sosiaalisissa tilanteissa. Suoraan sanottuna olen ihan lukossa ihmisten edessä, en uskalla katsoa silmiin ketään, ja puhuminen tuntuu kaikin puolin jäykältä.

• YAH

Sullon yhtä pahimmista Cipran sivuoireista, Depersonalisaatiota. Lääkäri voisi suositella lääkkeen vaihtoa, mutta voihan sitä katsoa jos menis ohi. Kannattaa puhua lääkärin kanssa pikimmiten.

• Cipralexista

Hei,

Itse vaihdoin toisen SSRI-lääkkeen Cipralex:iin 2 kk sitten. Kärsin paniikki/ahdistuneisuushäiriöstä ja edellisen lääkkeen tehojen lakkaamisen takia päätin psykiatrin aloitteesta kokeilla uutta valmistetta. Kuvaamasi aloitusoireet olivat minulla hyvin samanlaisia. Pari-kolme päivää lääkityksen aloittamisesta olin varsinkin aamuisin todella ahdistunut ja unen ja todellisuuden raja tuntui jotenkin hämärtyneen. Kärsin myös sekoamisen tunteesta, vapinasta, fyysisestä pahoinvoinnista ja näköhäiriöistä. Oireet alkoivat hellittää oikeastaan vasta noin kuukauden päästä (joskin ne lieventyivät jo hiukan n. 10-12 päivän päästä), mutta koska todennäköisinä sivuoireina minua jäivät vaivaamaan kuvaamani epätodellisuuden ja sekoamisen tunne, aloitin lääkityksen alasajon reilu viikko sitten. Nyt olo on jälleen todella kaamea ja tuntuu kuin järki lähtisi.

Sinuna siis odottelisin ainakin tuon kuukauden ja nosta vain rohkeasti sitä annosta (ja älä missään tapauksessa tee mitään muutoksia lääkityssuunnitelmiin ensiksi konsultoimatta psykiatria!). Kun sinulla on kuitenkin korpassa jo valmiina Cipralex:ia, nosto ei tunnu enää yhtä pahalta kuin lääkkeen aloittaminen nollasta. Cipralex:ia pidetään yleensä ottaen hyvänä lääkkeenä, joskin aivan kaikille se ei sovi. Kyse on kuulemma vaikutuksiltaan hyvin "vahvasta" lääkkeestä, joten myös sen aloitus ja lopetusoireet ovat melko voimakkaita. Kannattaa myös pitää mielessä, että kuvaamasi oireet ovat tyypillisä aloitusoireita kaikille SSRI-lääkkeille, joten ne on vain kärsittävä. Voit lohduttautus sillä, että kun olo helpottuu, olosi voi olla parhaimmillaan kuin uudesti syntyneellä. Voimia.

• tools

nappailla esim. Diapamia siinä alussa, sen verran että masennuslääke ehtii alkaa vaikuttaa kunnolla. Kyllä minä sain samalla kertaa Cipramil-, Diapam- ja unilääkereseptin, vaikken osannut itse edes pyytää.

• 548694

Lohduttavaa tosiaan kuulla, että oireet olisivat kuitenkin aika normaaleja tässä vaiheessa! Joo, ehkä nostan vaan annostuksen reippaasti 10mg. Ei voi muuta kuin toivoa parasta!

Loppujen lopuksi mullahan ei ole ollut kuitenkaan mitään tosi outoja oloja ainoastaan tää raskas tuskaisuus, joka tekee olon todella hankalaksi.. Niin ja silmänaluset on aivan tummat, mutta taitanee sekin johtua jostain pääkopan aineenvaihdunnan muutoksista...?

Alku taitaa tosiaan olla vaikea lääkkeen kuin lääkkeen kanssa ja kestän tämän, jos parempaa on luvassa. Kiitos kaikille ja tsemppiä kans!

• Bjurot

Minä aloitin tänään kyseisen lääkkeen käytön. Melkein heti tuli ripuli,huimaus ja närästys!! Mitäköhän vielä tulee??
      Oletko voinut/jaksanut käydä töissä?? Mulla nimittäin ei ole sairaslomaakaan...

• googlatkaapa

lääkkeen nimellä Cipralex, niin saatte esiin vanhoja, kuten minä törmäsin, vuoden 2004 suomi24:n keskusteluja just samasta aiheesta.! Availin vasta eka ehdotuksia... katselen, onko uudempia ihmisten kokemustenvaihtoketjuja. Varmaan löytyy vaikkaa mitä, googlatkaa, availkaa, jospa siitä kokonaisuudessaan jotakin tolkkua ja ennenkaikkea turvallisuutta saisi. - Kärsivällistä jaksamista kaikille.

• Tärinä
        yx linkki kirjoitti:

kokemustenvaihtoon:
        http://www.mielenterveys-taimi.fi/verkko/keskustelu/aiheet/cipralex/index.php

Huh, että tää tuskaisuus on rajua, ihan niinkuin ap kirjoittajakin kertoi. Toivon todella että menee ohi....
        joka päivä olen ajatellut että nyt kyllä lopetan jo tän lääkkeen sisäänajon, kun niin on paha olla henkisesti.Mut kuitenkin sit seuraavana päivän taas otan lääkkeen ja ajattelen että jospa tää helpottais...

• cipralex

alkuperäisellä kirjoittajalla menee?? Joko olo helpottaa, ja mieli valoisampi??

• Alkup. kirjoittaja

Kiitos kaikille vastaajille - hyvät neuvot kullan kalliit! Nostin annoksen 10mg viime perjantaina. Se meni tavallaan ihan hyvin, mitä nyt lauantaina oli aika järkyttävää... Niin kauheet ylikierrokset, että oli pakko ottaa pari tasoittavaa viinilasia että sai olon normalisoitumaan. Minulle ei nimittäin määrätty mitään rauhoittavia. No siitäkin selvittiin ja sunnuntai oli jo parempi.

Tällä viikolla usko on ehkä hieman lisääntynyt tähän lääkkeseen, koska ahdistus ja tuskaisuus ei ole ollenkaan niin pahana kuin viime viikolla. Fyysisiä oireita kuten ääretöntä väsymystä ja krapulantunnetta en oikeastaan enää tunne. En tosin osaa sanoa onko vielä mitään suurempaa apuakaan ollut tähän ankeuteen, mutta nyt sentään pystyn jo olemaan nahoissani. Onneksi sain nyt flunssan ja voin lepäillä nyt pari päivää kotona hyvällä omallatunnolla, ajatelkaa...

Ehkä ensi viikko on taas toivoa täynnä.

Tsemppiä ja voimia kaikille.

• Kukkis75

Miten ap kirjoittajalla, joko olo on kevyempi ja mieliala parempi??

• Anonyymi

Aloitin seronil 20mg ja ihan vitun hirvee olo. Herään unesta paniikkikohtauksiin, en saa enää nukuttua, kauhee ahistus kokoajan päällä tuntuu et sekoo tai kuolee. Ihan hirveetä!

• Anonyymi

Ei kuulosta normaalilta aloitusoireelta. Onko sulla yleisesti esim.levottomuuden tunnetta ollut nyt kun aloitit tuon lääkkeen?

Onko ennen aloitusta ollut ahdistusta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      111
      7154
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      33
      4209
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      38
      3688
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      398
      1950
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1457
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1448
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      62
      1367
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1088
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      175
      1075
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1010
    Aihe