Löytyykö neuvoa ?

ranunculus !

Ostin ulkomailta syksyllä istuttevia sipuleita ja ranunculusta.
Paketin päällä ei lue muuta kuin ranunculus. Värivaihtoja oli punaisia, keltaisia ja valkoisia. En löydä netistä suomenkielistä tietoa, sen pienen juurakkohäkkyrän istutuksesta, häkkyrät ylös vai alaspäin ?
Kukat ovat pionimaiset, kerrotut, paketin kuvassa, tietysti pienemmät. Juurakkohäkkyrä on viinirypäleen kokoluokkaa.
Eng.kielisestä tekstistä olen ymmärtävinäni, että häkkyrät tulisivat maata päin.
Tietääkö kukaan asiasta ?
Istutusaika on käsillä...

6

2353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunnistustietoja...

...tämä laji kasvaa paketin mukaan noin 30 senttimetriseksi, juurakko istutetaan 5 cm syvälle, 10-15 cm välein. Juurakko on kuin "jättihämähäkki", "jalkoja" 7-10 kpl.
      Ehkä tämä ei menesty Suomessa, kun istutussyvyyskin on noin matala ja suomenkielistä sivua ei edes löydy (=en ole löytänyt, en kuva, enkä muita sivuja). Ensin kun katsoin paketin kuvaa, tuli mieleen kullero, onko se ehkä samaa ranunculus-sukua ?
      Eli olenko ihan harhateillä, kun otaksuin kasvin olevan leinikki ?

• istutusaika

siis käsillä, niin kuin monilla muillakin perennoilla. Kyse tosiaan jaloleinikistä, ja ne häkkyrät on laitettava alaspäin. Ranunculus on leinikkien suku. Terveisin biologian ope.

• asiantuntevasta

vastauksesta, tosi ilahduttavaa !
        Kokeilen nyt ainakin, maaperä ei ehkä ole "lehtomainen", olenko oikein ymmärtänyt, että se olisi paras kasvualusta ?
        Häkkyröitä on 20 kpl, istuttelen vähän eri paikkoihin, ehkä ne jossakin ilahduttavat minua keväällä.
        Taimia voinee myöhemmin siirtää, jos saisin maata muokattua "kompostimaisemmaksi" ?

• mutta ei menesty
        asiantuntevasta kirjoitti:

vastauksesta, tosi ilahduttavaa !
        Kokeilen nyt ainakin, maaperä ei ehkä ole "lehtomainen", olenko oikein ymmärtänyt, että se olisi paras kasvualusta ?
        Häkkyröitä on 20 kpl, istuttelen vähän eri paikkoihin, ehkä ne jossakin ilahduttavat minua keväällä.
        Taimia voinee myöhemmin siirtää, jos saisin maata muokattua "kompostimaisemmaksi" ?

Samaa mieltä kuin jokumuutarhuri, ei kannata laittaa syksyllä,nuo istutetaan keväällä maahan ja otetaan pois talveksi, eivät kestä maassa suomen talvea.Perennat ovat eri asia,mutta nämä ulkomailla sipulina ja juurakkona myytävät, eivät kestä.
        Voithan kokeilla, mutta luulen että epäonnistut.

• vaarin...
        mutta ei menesty kirjoitti:

Samaa mieltä kuin jokumuutarhuri, ei kannata laittaa syksyllä,nuo istutetaan keväällä maahan ja otetaan pois talveksi, eivät kestä maassa suomen talvea.Perennat ovat eri asia,mutta nämä ulkomailla sipulina ja juurakkona myytävät, eivät kestä.
        Voithan kokeilla, mutta luulen että epäonnistut.

..laitan pari häkkyrää vain kokeeksi nyt ja keväällä loput, uskon kyllä kokemuksen ääntä, on kokemusta daalioista, vaikkei se ihan sama olekaan.
        Mitenkä pienet kukkasipulit, joita ei istuteta niin syvälle, säilyvät talven pakkasilta, osaatko kertoa ? Ja luonnossahan kaikenlaiset "rentukat" senkun leviävät itsekseen ?
        Johtuuko talvensäilyvyys jalostuksesta vai mistä ?
        Täytynee vissiin alkaa puutarha-asioista tutkia asiatekstejäkin eikä vain kauniita kuvia :)
        Tästä leinikistä en löytänyt tietoa, kun en tiennyt hakea jaloleinikki-sanalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe