Mistä rahoitus?

Mimmu

Mistä Te yrittäjätte olette hakeneet rahoitusta yritykseenne? Millaisia ehtoja rahoitukselle on ollut ja mitä mieltä olette olleet siitä?

15

4683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Täällä toinen joka haluaisi tietoa ja kokemuksia.
      Itse olen alkutaipaleella. Olen käynyt neljässä pankissa kilpailuttamassa rahoitusta. Lainattava rahasumma aika suuri 125 000. Lisäksi ollut yhteydessä Finnveraan, joka tulee takaajaksi 70 %. Kertokaa ihmeessä yrittäjät kokemuksia.

      • Mimmu

        No on sulla suurempi summa kuin mulla,... itse oisin tarvinnut 20 000e, mutta en sitä finnveralta saanu, koska kaatui finnveran lainanmyöntäjän henkilökohtaisiin mielipiteisiin asioista. Itse en ainakaan voi suositella tuota finnveraa kenellekän ja etenkään juuri tuota toimipistettä jossa itse asioin. Muualla voi toki ihmiset olla erilaisia ja eikä heidän taustansa vaikuta päätökseen. Ihmettelin vaan sitä ku en saanut tarpeeksi hyviä perusteluita miksi en saanut lainaa ja toisekseen ihmetytti myös se ettei asiaa voinut siirtää kenellekään muulle henkilölle vaan tämä eka henkilö heitti ideani roskapönttöön ja sanoi vaan ettei tällä asialla kannata ketään enää vaivata. Hakuukui myös te-keskuksen konsultin joka asiasta raportin teki.
        Te-keskuksen kautta yritysideani oli kannattava ja sen perustaminen suositeltavaa. Tieten kannattaa olla nyt kortistossa kuin yrittäjänä.
        Siksi tässä kyselenkin että misä muut ovat lainaa hakeneet ja onko millaisia lainaehtoja ollut,... että ideoita tänne vaan!


      • lienee aivan
        Mimmu kirjoitti:

        No on sulla suurempi summa kuin mulla,... itse oisin tarvinnut 20 000e, mutta en sitä finnveralta saanu, koska kaatui finnveran lainanmyöntäjän henkilökohtaisiin mielipiteisiin asioista. Itse en ainakaan voi suositella tuota finnveraa kenellekän ja etenkään juuri tuota toimipistettä jossa itse asioin. Muualla voi toki ihmiset olla erilaisia ja eikä heidän taustansa vaikuta päätökseen. Ihmettelin vaan sitä ku en saanut tarpeeksi hyviä perusteluita miksi en saanut lainaa ja toisekseen ihmetytti myös se ettei asiaa voinut siirtää kenellekään muulle henkilölle vaan tämä eka henkilö heitti ideani roskapönttöön ja sanoi vaan ettei tällä asialla kannata ketään enää vaivata. Hakuukui myös te-keskuksen konsultin joka asiasta raportin teki.
        Te-keskuksen kautta yritysideani oli kannattava ja sen perustaminen suositeltavaa. Tieten kannattaa olla nyt kortistossa kuin yrittäjänä.
        Siksi tässä kyselenkin että misä muut ovat lainaa hakeneet ja onko millaisia lainaehtoja ollut,... että ideoita tänne vaan!

        tavallinen pankkilaina. Vakuuksia tietysti vaaditaan, yrityksen toimialasta riippuen esimerkiksi yrityskiinnitys tai jos on kuljetusalan yritys, autokiinnitys kalustoon. Useimmiten yrittäjä itse joutuu panttaamaan omaisuuttaan (asunto) lainan vakuudeksi. Jos yritys on oy, yrittäjä (ja usein hänen puolisonsa, vanhempansa) yleensä takaa lainan.

        Sittenhän on esim. starttiraha, ja joku taho (en nyt millään muista mikä!) myöntää naisyrittäjille rahoitusta.


      • ja sittenhän
        lienee aivan kirjoitti:

        tavallinen pankkilaina. Vakuuksia tietysti vaaditaan, yrityksen toimialasta riippuen esimerkiksi yrityskiinnitys tai jos on kuljetusalan yritys, autokiinnitys kalustoon. Useimmiten yrittäjä itse joutuu panttaamaan omaisuuttaan (asunto) lainan vakuudeksi. Jos yritys on oy, yrittäjä (ja usein hänen puolisonsa, vanhempansa) yleensä takaa lainan.

        Sittenhän on esim. starttiraha, ja joku taho (en nyt millään muista mikä!) myöntää naisyrittäjille rahoitusta.

        on vielä se, että monesti yrittäjä sijoittaa omat säästönsä yritykseen.


      • Finnvera oikeassa
        Mimmu kirjoitti:

        No on sulla suurempi summa kuin mulla,... itse oisin tarvinnut 20 000e, mutta en sitä finnveralta saanu, koska kaatui finnveran lainanmyöntäjän henkilökohtaisiin mielipiteisiin asioista. Itse en ainakaan voi suositella tuota finnveraa kenellekän ja etenkään juuri tuota toimipistettä jossa itse asioin. Muualla voi toki ihmiset olla erilaisia ja eikä heidän taustansa vaikuta päätökseen. Ihmettelin vaan sitä ku en saanut tarpeeksi hyviä perusteluita miksi en saanut lainaa ja toisekseen ihmetytti myös se ettei asiaa voinut siirtää kenellekään muulle henkilölle vaan tämä eka henkilö heitti ideani roskapönttöön ja sanoi vaan ettei tällä asialla kannata ketään enää vaivata. Hakuukui myös te-keskuksen konsultin joka asiasta raportin teki.
        Te-keskuksen kautta yritysideani oli kannattava ja sen perustaminen suositeltavaa. Tieten kannattaa olla nyt kortistossa kuin yrittäjänä.
        Siksi tässä kyselenkin että misä muut ovat lainaa hakeneet ja onko millaisia lainaehtoja ollut,... että ideoita tänne vaan!

        Koska en tiedä liikeideaasi, niin voihan olla, että virkailijan omat näkemykset vaikuttaa. Minulla on kyllä kokemusta muutamista yritysideoista, jotka on TE-keskuksessa todettu loistaviksi ja ovat aivan floppeja. Muutama esimerkki: 18v, jolla yksi poni, perustamassa ratsastustilaa, vanhempi nainen perustamassa kukkakauppaa 100 asukkaan kylään, koirien terapeuttinen laitos pohjoiseen (hierontaa, kylpyjä, aromaterapiaa yms). Ehkä se lainanmyöntäjä teki sinulle palveluksen, nimittäin haaveilla ei yritystä pyöritetä.
        Voisit yrittää vielä pankista, siellä kyllä on sen verran yritysymmärtämistä, että jos idea on hyvä, niin lainaa tulee.


    • ...

      Me joudumme myös kiinnitämään taloa jonkin verran, tästä syystä emme takaajia tarvitse. Eräässä pankissa olisimme joutuneet panttaamaan oman talomme, vanhempien talon ja vielä hakemaan 15 000 takaukseen muualta. Kun saimme tuon Finveran mukaan asiat muuttuivat, eikä tarvitse pantata kun omasta talosta hiukan. Yleensä se kaiketi niin menee että otetaan yhteyttä pankkiin ja he arvioivat riskin ja sen mukaan lainan myöntävät. On se kumma jos ei saa lainaa jos yritysidea hyvä, eihän tuo 20 000 ole juuri mikään. Ensimmäisessä pankissa jossa asiomme sanottiin että saisimme molemmat (avokki ja minä) 10 000 € ilman vakuuksia. Ihmettelee..

      • yrittäjästä velallinen...

        Oma kohtaiset kokemukset ovat masentavia.
        Yritys ei saa rahoitusta pankeilta ilman vakuutta(pankki käytäntö),ainoa jota pankit ehdottaa onkin ottaa lainaa yksityishenkilönä jos vakuudet riittävät.
        Finnvera lainoittaa jos on asiat hyvin.

        En ole löytänyt sellaista elintä joka tukisi yrittämistä ja oikeasti kuuntelisi rahoitus tarpeen sekä yrittäjän näkemyksen takaisin maksusta.
        Tämän vuoksi moni yrittäjä joutuu lainoittamaan kiinnittämällä kotinsa ym.
        Totuus on ettei rahattomalle rahaa jaeta,jos sinulla on omaisuutta yrityksessä ja menee hyvin on lainan saantikin helppoa.
        Mutta yrittäjä joka kaipasi kipeästi rahoitusta saadakseen hommat pyörimään ei ole minkään arvoinen,asia onkin toinen kun yrittäjä on lopulta onnistunut ,silloin rahahanatkin ovat auki.
        Eli suomeksi,tarpeeseen ei raha tipu,vasta sitten kun rahaa jo on sitä saa.


    • Lainaxx

      Me haettiin pankista Oy:lle laina? Kaikki laskelmat tarkasti pöytään myös omantalouden niin luottopäätös tuli samalla käynnillä.

      • Tuleva yrittäjä

        takuuksi?


      • Mimmu
        Tuleva yrittäjä kirjoitti:

        takuuksi?

        En silleen lähde täällä ideaani kertomaan, mutta selkeästi lainanmyöntäjällä eli finnveran konsultilla painoi oma henkilökohtainen asenne tällaisia asioita kohtaan, jota yritys ois palvellut. Siksi siinä samalla tuli syrjitty olo, koska kulttuurieronäkemys oli molemmilla erilainen. Tietääkseni henkilökohtaiset asiat eivät saisi vaikuttaa tällaisissa asioissa. Vai? Esim. lainaa tullaan hakemaan intialaisen ravintolan perustamiseen eikä paikkakunnalla ole sellaista vielä,... vedotaan vaan syyhyn että kun tuttavat tai lapset käy sellaisessa syömässä,....
        Te-keskuksen mielestä idea oli hyvä ja toimiva,... ennenkaikkea kannattava. Myös työvoimatoimistossa ideaani suhtauduttiin myönteisesti ja siellä ihmeteltiin finnveran kielteistä päätöstä,.... ja tdellakin ihmeteltiin sitäkin kun lainantarve olisi ollut vain 20 000e. Starttirahan siihen ois saanu, mutta minkäs teet. Saa nyt nähdä löytyykö ketään myöntämään tuohon rahoitusta.


    • Olen itse ainakin ollut tyytyväinen Tekesin neuvoihin ja rahoitukseen. Olen myös kuullut positiivista palautetta yrityshelsingistä ja startup saunasta jotka rahoittavat ja auttavat yrityksiä alkuvaiheessa. Suomen rahoitusmahdollisuudet on ainakin koottu www.rahoituskone.fi sivustolle jossa löytää useimmat suomen rahoittajat.

    • luottotiedoton1

      Mistäs rahoitusta, jos luottotiedoissa on merkintä?

      • ikäväää

        Melko lailla seinä vastassa tuossa tilanteessa.
        Vaikka Oy:n perustat, sekin on tuossa tilanteessa luottokelvoton.
        Hoida omat asiat eka kuntoon, sitten mieti yritystoimintaa.

        Paitsi jos.....liikeideasi on niin rautainen (99,9% ei ole) että saat vakuuttumaan kaverisi, sukulaisesi, tuttavan tai tuntemattoman tästä, niin heidän nimillään sitten hakemaan sitä. Finnvera vaatii luottotiedot, pankki vaatii ne. En oikeastaan tiedä että saako mistään penniäkään jos ne on menneet.


    • Anonyymi

      Nostetaan vanhaa postausta:

      Autamme yrityksiä onnistumaan rahoitusprosessissa: arvioimme liiketoimintasuunnitelmat ja budjetit, sparraamme ja selkeytämme kokonaisuuden. Yli 15 vuoden kokemus yritysrahoituksesta – aloittavista yrittäjistä suuryrityksiin. Konsultointi 69 €/h + ALV. Tilaa myös käytännönläheinen rahoitusopas (29 € sis. ALV), joka kokoaa tärkeimmät rahoitusmuodot, takausvaihtoehdot ja tukipalvelut yhteen. Ota yhteyttä ja varmista yrityksesi kasvu oikeilla rahoitusratkaisuilla.

      https://osaajia.omapaja.fi/rahoitusopas

      • Anonyymi

        Tarjoamastasi 69€/h konsultoinnista ja 29€ kirjasta ei ole minkäänlaista apua alkavan yrittäjän rahoitusongelmaan.
        Kannattaa sinun koettaa myydä osaamistasi jonnekin jo vakiintuneille ja varakkaammille yrityksille. Jospa ne siellä vaikka olisivat osaamistasi vailla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe