ylinopeus ja kortti pois.

tiedustelija12324

elikkäs, lähti tuossa ekaa kertaa kortti pois ylinopeudesta(40 alue 85 lasissa) poliisi pisti pienimmän mahdollisen sakon eli 136e/22pvä seuraavin perustein: nuori henkilö, yöaika(01.56) ei muuta liikennettä eikä tuloja/menoja. kävin juuri kysymässä korttiani takaisin tietenkin oletteaen että 22pv:n jälkeen voi hakea kortin takaisin mutta poliisilta sanottiin että minulla on vielä vasta "väliaikainen ajokielto" ja että "varsinainen ajokielto" ei ole vielä alkanut. kysymys siis kuuluukin että mitenkä kauan tällaisessa tilanteessa pitää korttiaan odottaa takaisin?

ps. paskapuheet voi jättää pois!

12

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun on kusta päässä

      "eikä tuloja/menoja"

      Isukin autollako ajelit?
      Miten menot liittyy tähän?


      "tietenkin oletteaen että 22pv:n jälkeen voi hakea kortin takaisin"

      Ajokielto on vähintään kuukausi, ja tuollaisella ylinopeudella todennäköisesti enemmän. Saisivat pitää ainakin vuoden, jotta asennevamma hieman paranisi.

    • ehkä tai enemmän

      Juttusi menee käräjille ehkä kuukauden tai kahden kuluessa.
      Ajokieltoa lienee tulossa aika paljon. Ei vissiin kannata ostaa talvirenkaita.

      Kyseessähän oli joko vakava piittaamattomuus tai törkeä liikenteen vaarantaminen.

      • ollu käytössä

        vaan enpä ajanu autolla, ja tämähän tapahtui tämä kortin menetys jo 1kk sitten, ei pitäny poliisi ite pahana mutta lakien mukaan piti ottaa pois kortti


    • kokkelix

      mix vitussa piti ajaa ylinopeutta, perkeeleen paska-aivo. Tollasten kusipääpaska-aivomulkkujen takia on moni kuollut. Toivottavasti et saa sitä ajokorttia koskaan takas, vitun taliaivo!

      • kuule julli

        kuules teinix pelle! se oli yöllä, hyvin valaistu katu. ei muuta liikennettä ja pitkä suora, tottakai mä siitä ajan nopeemmin varsinki ku koti oli muutaman sadan metrin päässä.


      • pelle, oot
        kuule julli kirjoitti:

        kuules teinix pelle! se oli yöllä, hyvin valaistu katu. ei muuta liikennettä ja pitkä suora, tottakai mä siitä ajan nopeemmin varsinki ku koti oli muutaman sadan metrin päässä.

        vittu itte! Mokomalla paskalla tarvi korttia olla. Itse olen ajanut autolla yli 27 vuotta. Ei kolareita, ei sakkoja. Revi siitä teinix pelle. Kortti pois tollaselta 'tappaja-autoilijalta'.


      • ole edelleenkään
        pelle, oot kirjoitti:

        vittu itte! Mokomalla paskalla tarvi korttia olla. Itse olen ajanut autolla yli 27 vuotta. Ei kolareita, ei sakkoja. Revi siitä teinix pelle. Kortti pois tollaselta 'tappaja-autoilijalta'.

        en oo edelleenkään ajanu autolla, ja jos oot 27 vuotta ajanu autolla olet luutavasti jo vähintään 45v ja 45 vuotiaan aikuisen ihmisen pitäis sen verran osata hillitä ittensä jos joku sanoo takasin jos oot ite vittuilu ensin. ja muuten epäilen että oot 45 vaan ehkä lähinnä 14. päätellen agressiosta ja kiivaasta suomi24 sivujen seuraamisesta jota 14vuotiaat karvattomat tekee. painu vittuun tältä keskustelu palstalta jos et puhu asiaa.


      • miten muten
        ole edelleenkään kirjoitti:

        en oo edelleenkään ajanu autolla, ja jos oot 27 vuotta ajanu autolla olet luutavasti jo vähintään 45v ja 45 vuotiaan aikuisen ihmisen pitäis sen verran osata hillitä ittensä jos joku sanoo takasin jos oot ite vittuilu ensin. ja muuten epäilen että oot 45 vaan ehkä lähinnä 14. päätellen agressiosta ja kiivaasta suomi24 sivujen seuraamisesta jota 14vuotiaat karvattomat tekee. painu vittuun tältä keskustelu palstalta jos et puhu asiaa.

        nää paskiaiset oppii mitään?

        Muuten kun puhumalla heidän vitun, paskan kielellä?

        Arvostele, vittu, mitä tykkäät. Kyllä mäkin korsoraattorin, vittu, tiedän.

        Ylinopeus tappaa. Kortti pois. Ja auto. Paitsi, kun se usein on isin, joka ei, vittu, tiedä mistään mitään.


      • Anonyymi
        miten muten kirjoitti:

        nää paskiaiset oppii mitään?

        Muuten kun puhumalla heidän vitun, paskan kielellä?

        Arvostele, vittu, mitä tykkäät. Kyllä mäkin korsoraattorin, vittu, tiedän.

        Ylinopeus tappaa. Kortti pois. Ja auto. Paitsi, kun se usein on isin, joka ei, vittu, tiedä mistään mitään.

        "Ylinopeus tappaa. Kortti pois. Ja auto."

        Ylinopeus EI tapa, mutta liian suuri tilannenopeus voi hyvinkin tappaa!

        Osa ylinopeuksista ovat samalla myös liian suuria tilannenopeuksia, ja sellaisena vaarallisia, mm. aloittajan tapaus (85 km/h 40 km/h rajoitusalueella) on tällainen.

        Perustelu: Maantiellä 40 km/h rajoitus on ääriharvinainen, sellainen voisi olla tilapäisesti esim. tietyön tai muun vastaavan erikoistilanteen takia, normaaliolosuhteissa maantiellä ei koskaan ole noin alhaista rajoitusta.

        Kaupungin kaduilla sitävastoin 40 km/h rajoitus on hyvin tyypillinen nykyaikana.
        Vaikka Taajama-liikennemerkki jo sinänsä sisältää 50 km/h nopeusrajoituksen, niin tutkimukset ovat osoittaa, että auton törmätessä jalankulkijaan kuolemanriski 50 km/h nopeudella on selvästi suurempi kuin 40 km/h nopeudella. Tästä syystä taajama-alueella on moneen paikkaan laitettu tuo 40 km/h rajoitus, koska se:

        1) pienentää riskiä, että joku törmäisi autollaan jalankulkijaan

        sekä:

        2) jos tällainen törmäys pääsee tapahtumaan, alempi nopeus pienentää jalankulkijan kuolemanriskiä.

        85 km/h 40 km/h -alueella täyttää "törkeä liikenteen vaarantaminen" -tunnusmerkistön juuri siksi, että jos jalankulkija astuu suojatielle kuvitellen, että autoilija ajaa sitä suurinta sallittua nopeutta eli 40 km/h, ja todellisuudessa autoilija ajaa 85 km/h, niin hyvälläkin kelillä syntyy tilanne, jossa autoilijalle on haastavaa välttää törmäys suojatietä ylittävään jalankulkijaan, ja liukkaalla kelillä se väistäminen on yleensä mahdotonta!

        Kaupunkialueella (jossa on autotien ylittäviä suojateitä) noin iso ylinopeus vaarantaa jalankulkijoiden turvallisuuden, ja juuri siksi kyseessä on vakava asia.

        Jos välttämättä haluat ajaa 45 km/h ylinopeutta, niin aja mieluummin 165 km/h moottoritiellä, jossa on 120 km/h nopeusrajoitus.
        Lainvastaista sekin on, mutta hyvissä olosuhteissa se ei laittomuudestaan huolimatta vaaranna kenenkään terveyttä/henkeä, toki edellyttäen, että keskityt siihen ajamiseen, etkä someta samalla kännykällä. Moottoritiellä ylinopeus ei yleensä yksinään aiheuta onnettomuutta, mutta jos onnettomuus tapahtuu jostain muusta syystä, niin suurempi nopeus kylläkin muuttaa onnettomuuden seuraukset huomattavasti pahemmiksi.

        Ja pitäisi olla selvää, että edes moottoritiellä ei pidä koskaan ajella noin suuria nopeuksia silloin, kun keliolosuhteet ovat huonoja, esim. liukkaus, huono näkyvyys tms.

        Suomessahan yli 120 km/h nopeudet ovat laittomia joka paikassa.
        Saksassa on kuitenkin vapaan nopeuden moottoriteitä, joilla saa sinänsä ajaa niin suurella nopeudella kuin huvittaa, mutta jos suurilla nopeuksilla ei keskity ajamiseen vaan touhuaa muuta, niin onnettomuuden aiheuttaminen varomattomalla ajotavalla on kyllä rikos Saksassakin.

        Ovatko suuret nopeudet sitten vaarallisempia Suomen kuin Saksan moottoriteillä?
        Jos tie on hyväkuntoinen (mitä se yhä harvemmin on tänä päivänä, kun teiden ylläpitomäärärahoista säästetään, vaikka valtio Suomessa kerää autoilijoilta vuosittain valtavan rahasumman veroja ajoneuvoveroina, autoveroina sekä polttoaineveroina, sekä kaikista autoiluun maksuista joko ALV tai vakuutusmaksuveron), niin eivät suuret nopeudet yksinään ole sen vaarallisempia Suomessa kuin Saksassakaan, vaikka laittomia ovatkin.

        Mutta se, mikä kannattaa ymmärtää, on tämä:
        Huonoissa keliolosuhteissa ei pidä ajaa suurella nopeudella - koska huonoissa keliolosuhteissa se suuri nopeus on samala liian suuri tilannenopeus - ja silloin kasvaa onnettomuusriski - usein hyvinkin paljon !

        Poliisia tosiaan kiinnostaa vain se, kuinka monella km/h olet ylittänyt nopeusrajoituksen salliman maksiminopeuden - ja rangaistus määräytyy suoraan tuon numeroarvon mukaan.

        Liikenneturvallisuuden kannalta (mitä ajonopeuksiin tulee): se, mikä on oikeasti vaarallista = liian suuri tilannenopeus.

        Ja se, että yleensä ajat 85 km/h alueella, missä on 40 km/h rajoitus, ja todennäköisesti myös suojateitä, osoittaa, ettet valitettavasti ainakaan jutun kirjoitushetkellä ole ymmärtänyt, mitä "liian suuri tilannenopeus" tarkoittaa.

        Ja mitä useampi autoilija ei ymmärrä tuota "liian suuri tilannenopeus" -käsitettä, sitä suurempi syy viranomaisilla on "varmuuden vuoksi" asettaa entistä tiukempia nopeusrajoituksia.

        Joillakin moottoriteillähän on sähköisesti ohjattuja nopeusrajoituksia.
        Mielestäni tämä on todella hyvä asia:

        Hyvällä kesäkelillä se rajoitus on 120 km/h, mutta samalla moottoritiellä olen talvella (kun tiellä on parin sentin paksuinen kerros sohjoa) nähnyt 80 km/h -rajoituksen.

        Tällainen muuttuva nopeusrajoitus on ensimmäinen näkemäni yritys viranomaisten taholta siihen suuntaan, että nopeusrajoitus = suurin turvallinen tilannenopeus.

        Toivottavasti sinä (ja moni muukin ratinkääntelijä) on vuosien kuluessa oppinut paremmin ymmärtämään, miten arvioida tuo suurin turvallinen tilannenopeus, ja ajaa niin, ettei ylitä tuota.

        Suomessahan muuten liikennevalvonta keskittyy nykyään pääosin nopeusvalvontaan.
        Milloinkahan poliisi valvoisi turvavälejä ?


    • asia vastausta

      Jos kerran poliisi on määränny sakon jo tienpäällä, ei juttu mene käräjille. Ja poliisi voi määrätä maximissaan kuukauden väliaikaisen ajokiellon, että näin!
      Ite täräytin satasen alueella 170 ja risat tutkaan, käräjillehän se meni ja sieltä määräsivät sakon&ajokiellon. Ajokielto kesti yhteensä reilun 3kk sakkojen määrää en enää muista, mutta 50 päiväsakkoa. Ja rikosnimikehän oli törkeä liikenteen vaarantaminen.

      • vittu toinen,

        joka pitäisi laittaa ikuiseen ajokieltoon.


      • vosoitumatta
        vittu toinen, kirjoitti:

        joka pitäisi laittaa ikuiseen ajokieltoon.

        Luettuani vastauksenne:
        Auto ei todellakaan tiedä mistään mitään.
        Ja jos kuski on samanlainen apina kuin tuttuni, joka hoettuaan 10 vuotta, kuinka ei 20 vuoteen ole kolaria ajanut, törmäsi jalankulkijoihin suojatiellä, syy ei ole auton.
        Ko. apina ei koskaan opetellut hallitsemaan autoa. Apina ei koskaan ymmärtänyt että säännöt eivät takaa turvallisuutta. Apina ajoi aina rikkeettömästi ja kaikkien sääntöjen mukaan. Oli mielestään turvallinen kuljettaja ja vittuili Aina kaikille muille heidän tekemistä virheistään.
        Olin tuon apinan kyydissä ja näin katastrofin ainekset, mutta ajattelin että laipa tuo osaa kun aina niin hokee, kehuu ja muille vittuilee.
        Ei osannut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4642
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1947
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1630
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      132
      1186
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1121
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1056
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      953
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      916
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe