Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Issikka yksin

bellalina

Meille tuli talvihoitoon islanninponitamma joka on nyt aivan yksin :( Eikös islanninponit ole kovin laumasidonnaisia? En paljoa hevosista tiedä mutta tamma näyttää aika apealta ja hirnuu ihmisten perään. Auttaisiko jos laittaisi pari pässikaritsaa viereiseen karsinaan? Naapurissa olisi teuraaksi meneviä karitsoita ja voisin ottaa pari sieltä sille seuraksi. Vai onko lampaasta mitään seuraa?

20

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toop

      Ota sille seuraksi toinen hevonen.
      Hepat on laumaeläimiä.

      • bellalina

        Issikka ei ole minun. Enkä tiedä hevosista juurikaan :) että tuskin alan ostaa sellaista.


      • hepoliini
        bellalina kirjoitti:

        Issikka ei ole minun. Enkä tiedä hevosista juurikaan :) että tuskin alan ostaa sellaista.

        Lampaat auttavat kyllä heposen yksinäisyyteen, hätätilassa vaikka kani häkissä karsinan vieressä. Aitaukseen pihalle heppa ei kaipaa seuralaista, sieltä kun voi ihmetellä maailman menoa toiseen tapaan kuin karsinassa josta ei näe tai kuule mitä ympärillä tapahtuu..


      • [Tan-
        hepoliini kirjoitti:

        Lampaat auttavat kyllä heposen yksinäisyyteen, hätätilassa vaikka kani häkissä karsinan vieressä. Aitaukseen pihalle heppa ei kaipaa seuralaista, sieltä kun voi ihmetellä maailman menoa toiseen tapaan kuin karsinassa josta ei näe tai kuule mitä ympärillä tapahtuu..

        "Lampaat auttavat kyllä heposen yksinäisyyteen, hätätilassa vaikka kani häkissä karsinan vieressä."

        Lammas ja kani ei hoida hyvin hevosen virkaa, joten mitä iloa/hyötyä moisesta olisi ylisosiaaliselle islanninhevoselle?

        "Aitaukseen pihalle heppa ei kaipaa seuralaista, sieltä kun voi ihmetellä maailman menoa toiseen tapaan kuin karsinassa josta ei näe tai kuule mitä ympärillä tapahtuu.."

        Pötyä!
        Hevonen tarvitsee hevosen seuraa niin ulkona kuin sisälläkin! Jos hevonen näkee jonkun mörön jossain puskassa, niin mihin se turvautuisi? Johonkin lampaaseen, joka ei mailman menosta kovin välitä? Vai johonkin kaniin, joka luikkii pienintäkin tömähdystä pakoon koloseen?

        En ole ikinä nähnyt onnellista yksinelelevää hevosta. Hevonen on sosiaalinen laumaeläin, joka tarvitsee seurakseen toista hevosta.


      • hanna m
        hepoliini kirjoitti:

        Lampaat auttavat kyllä heposen yksinäisyyteen, hätätilassa vaikka kani häkissä karsinan vieressä. Aitaukseen pihalle heppa ei kaipaa seuralaista, sieltä kun voi ihmetellä maailman menoa toiseen tapaan kuin karsinassa josta ei näe tai kuule mitä ympärillä tapahtuu..

        Olen jostain lukenut, että niinkuin kaikki tietää, hevonen on laumaeläin, mutta sille kelpaa melkein mikä vaan eläin seuraksi.


      • Ponin omistaja
        hanna m kirjoitti:

        Olen jostain lukenut, että niinkuin kaikki tietää, hevonen on laumaeläin, mutta sille kelpaa melkein mikä vaan eläin seuraksi.

        Oma issikka tarhailee yksin usein,koska ei ole laumassa muiden heppojen kanssa,tulee tappeluita.Olen yrittänyt tutustuttaa issikkaa ja shetukoita niiden omistajan avulla mutta Jólgur vaan seisoo yksinäisyydesään ja näyttää tyytyväiseltä.Karsinassa sillä on seuranaan aina pari tallikissaa selän päällä nukkumassa ja kuinka ihanalta se näyttääkään kun kissat ja ponny nukkuvat.
        Ja kun katit lähtee,Jólgur jää hirnumaan.Eli kyllä se ihan kattien seurakin kelpaa.


    • Supp-e

      Ensinnäkin siis se on hevonen ponin koossa.
      Ei ole olemassa islanninponia!

      Toisekseen, issikat on yleensä erittäin laumahevosia ja kaveri tulisi ehdottomasti olla.
      Pässi ei ole hevoselle se oikea kaveri, vaan toinen hevonen. Jos ei tähän ole mahdollisuutta niin miksi ihmeessä olette ottaneet hevosen hoitoon??? Kaveri sille ja välittömästi.

      • hip-hoppi

        Islanninhevoset ovat laumaeläimiä niinkuin kaikki sanoivat mutta jos hevonen on hoidossa niin mikä järki on tuhlata rahaa olen nähnyt monia issikoita jotka ovat yksin ne eivät näytä onnellisilta.Olen myös lampaat voivat miellyttää hevosta vähän edes mutta muuten suosittelen hevosta kannattaa kuitenkin kokeilla sitä lammas juttua.


    • issikan hoitaja <3

      mitä minä olen lukenut, niin issikat eivät vihdy muitten eläinten kanssa, tai muiden hevosrotujen ku nimenomaan issikoiden, ehkä siksi koska issikat tulevat alkuperäisin islannista, eikä sinne saa tuoda muita rotuja. toinen asiahan olisi jos kyseinen issikka on tottunut muihin rotuihin tai eläimiin ihan varsaajoista asti.. jos sinulla olisi mahdollista jos ne jotka toivat issikan luoksesi, laittaisivat sen jonnekkin talliin, missä on muita issikoita ja kävisit hoitelemassa siellä.. voisithan tottakai katsoa jos issikka viihtyisi lampaiden kanssa, niin ehkä se sitten kävisi niinkin :D kannattaa kokeilla :)

      • er

        Se ei pidä paikkaansa että issikalla pitää kaverinaan olla nimenomaan issikka, hevonen on laumaeläin ja tarvitsee oman lajitoverin seurakseen se ei tarkkoita että lv.llä pitää olla lv kaverinaan.
        Minulla on ollut ja on useampi issikka.
        Yksikin issikka on kuin paita ja peppu lämpöisen kanssa, toinen kaveeraa pv kanssa ja kolmas on shetlanninponien ja suokin kanssa, ovat kuin parit konsamaan.
        Hevosiahan kaikki ovat lajiltaan, rotuun katsomatta.


      • teitä
        er kirjoitti:

        Se ei pidä paikkaansa että issikalla pitää kaverinaan olla nimenomaan issikka, hevonen on laumaeläin ja tarvitsee oman lajitoverin seurakseen se ei tarkkoita että lv.llä pitää olla lv kaverinaan.
        Minulla on ollut ja on useampi issikka.
        Yksikin issikka on kuin paita ja peppu lämpöisen kanssa, toinen kaveeraa pv kanssa ja kolmas on shetlanninponien ja suokin kanssa, ovat kuin parit konsamaan.
        Hevosiahan kaikki ovat lajiltaan, rotuun katsomatta.

        Issikkaa ei saa koskaan pitää yksin! Eikä mitään muutakaan hevosta pitäisi noilla tiedoilla ottaa. Islanninhevoset ovat kasvaneet laumoissa ja yksinolo on niille luonnotona. Miten ihmeessä teille edes annettiin issikka yksin olemaan?


      • --
        teitä kirjoitti:

        Issikkaa ei saa koskaan pitää yksin! Eikä mitään muutakaan hevosta pitäisi noilla tiedoilla ottaa. Islanninhevoset ovat kasvaneet laumoissa ja yksinolo on niille luonnotona. Miten ihmeessä teille edes annettiin issikka yksin olemaan?

        Minä en menisi sanomaan "koskaan". Tiedän yhdenkin issikan, joka ehkäpä tulee minulle ylläpitoon, joka pärjää yksin hyvin, vaikka nauttii hevosseurasta sitä saadessaan, mutta yksinään tykkää olla samaten. Ja asiasta ei kannata vääntää, tämä issikka on viitisen vuotta elämästään asunut yksin, eikä ole kuollut tai sairastunut.

        Ja issikankin voi totuttaa yksinoloon ja se siihen sopeutuu huolellisen yrittämisen jälkeen, ja muutenkin: eivät ne issikatkaan kaikki laumoissa vaeltele valtatie kolmosella.


    • Dögg fani

      Ne karitsat käy hyvin mutta Issikka ei oo mikään Islanninponi vaan IslanninHEVONEN käsititkö H E V O N E N

    • ..::Emily::..

      Ensinnäkin se on islanninhevonen eikä poni. Mut asiaan... kannattaa ottaa issikalle kaveriks heppa, koska issikat on laumaeläimiä. Ja lammas on ihan eri rotua ja pikkusen erilainen... en kannata karitsaa/lammasta.

      • Issikka fani!

        En kyllä noilla tiedoilla ottaisi hevsta! Vai siis oliko se jonku muun?? soita sitten eläinsuojeluun, kerran jos seei olel sun


    • cheryle

      oon huomannu, että varsikin issikat on niin laumasieluja kun olla ja voi, mutta se ei tarkoita että sen tarvitsee juuri issikka olla kaverina. oma oli pitkään yhellä tallilla poikaporukassa joka koostu issikoista ja shettiksistä, kunnnes siirty yksityiseen paikkaan, joten suosittelen kaveria sille.

    • Hevosella tulee olla näkö-ja kosketteluetäisyys muihin hevosiin.
      Kanit,lampaat,vuohet tms eivät tätä lakisäädöstä täytä.

    • Heppahullu=D

      Mielummin kannatan että issikalla olisi toinen issikka kaverina,mutta kyllä jotkin issikat ovat tottuneet olemaan yksin ja on pärjänneet hyvin,sillä kuitenkin ne saavat olla pihalla enemmän kuin sisällä tallissa ja pihallahan ne näkee toisia hevosia,ja jos ei niitä niin ainakin toisia eläimiä.Ja yhdellä kaverillani on hevonen joka on ilman toista hevosta,mutta sen kaverina on tallissa kani,ja hyvin ne ovat siellä pärjänneet.Joten kannattaa koittaa sitä että otat karitsan sinne sen viereen,sillä parempi se kuin yksin.Joten koita sitä karitsa juttua.

    • jodleilaluu12

      Karitsa on hyvä enshätään

    • ei aikaa kahdelle

      Meillä on issikan kaverina tallikissa. En ole huomannut issikassa apeutta. Tarhassa ollessaan näkee pihalla temmeltäviä koiria ja tallissa on kissa seurana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2162
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      44
      1864
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      68
      1525
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1442
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe