tilitoimistojen vastuu virheistään.

Roope Vankka

Mikäli palkkaat yksityisen tilitoimiston huolehtimaan yrityksesi kirjanpidosta ja huomaatkin että sinulle on annettu tilitoimistosta koko ajan vääränlaista informaatiota sekä laiminlyöty sovittuja velvotteita .
Mikäli tästä on aiheutunut merkittäviä vaikeuksia yrityksellesi onko tilitoimisto korvaus vastuussa??

16

4842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tilitoimisto...

vetäytyi vastuusta kokonaan. Väittää, että vastuu on kirjanpitovelvollisella eli minulla. Väärältä tuntuu, en vielä tiedä mikä on lain tulkinta. Se punnitaan käräjäoikeudessa.

• virheistä oppii vaikka ei o...

Meillä tilitoimisto unohti ilmoittaa meidät 2006 vuoden alusta työnantajarekisteriin. Saimme sitten iloisen kirjeen loppuvuodesta, sakot ja ISON laskun. Yrityksemme kamppailee vieläkin, koska talous meni ihan sekaisin sellaisesta jälkilaskusta. Tilitoimistohan ei ota vastuuta, taitaa nähkääs olla yrittäjällä loppukäsessä se vastuu, vaikka tilitoimisto kuinka hoitaa puolesta kaikki. Emme riitauttaneet asiaa, mutta vaihdoimme tilitoimistoa, koska ei ollut yksinkertaisesti edes aikaa alkaa riitelemään. Varoitan tulevaisuudessakin muita kyseisestä tilitoimistosta. Mutta virheistä oppii, vaikka ne eivät olisikaan välttämättä omia vikoja. Konkurssi oli hyvin lähellä...

• nurin ja esitutkinnassa
        virheistä oppii vaikka ei o... kirjoitti:

Meillä tilitoimisto unohti ilmoittaa meidät 2006 vuoden alusta työnantajarekisteriin. Saimme sitten iloisen kirjeen loppuvuodesta, sakot ja ISON laskun. Yrityksemme kamppailee vieläkin, koska talous meni ihan sekaisin sellaisesta jälkilaskusta. Tilitoimistohan ei ota vastuuta, taitaa nähkääs olla yrittäjällä loppukäsessä se vastuu, vaikka tilitoimisto kuinka hoitaa puolesta kaikki. Emme riitauttaneet asiaa, mutta vaihdoimme tilitoimistoa, koska ei ollut yksinkertaisesti edes aikaa alkaa riitelemään. Varoitan tulevaisuudessakin muita kyseisestä tilitoimistosta. Mutta virheistä oppii, vaikka ne eivät olisikaan välttämättä omia vikoja. Konkurssi oli hyvin lähellä...

ollaan. Kiitos tämän mulkun.

• wdadas

Ja kenen syy?

• kaikinpuolin
        virheistä oppii vaikka ei o... kirjoitti:

Aika oudolta vaikuttaa. Ettekö itse sitten tajunneet, että teidän pitää maksaa palkoista pidätetyt ennakonpidätysmaksut ja sotumaksut. En ymmärrä ollenkaan, että ne voi tulla yllätyksenä. Toisaalta en ymmärrä kirjanpitäjääkään, jos hän ei huomaa, että niitä maksuja ei ole maksettu. Nimittäin jos työntekijöitä ei ole kovin montaa ne maksuthan voi maksaa oma-aloitteisestikin.
        Tuli vaan mieleen, että oletko arvonlisävelvollinen, toimitatko paperit kerran kuussa, vai kirjasiko kirjanpitäjä niitä pompseissa ? jotain outoa tässä on.. myöskin sinun toiminnassasi. Tietenkin, jos olet sopinut kirjanpitäjän kanssa siitä, että hän huolehtii kaiken.
        Se iso lasku piti tietenkin sisällään työntekijöiltä perimänne ennakonpidätykset, ei luulisi olevan yllätys !

• vuosi-ilmoitukset ym
        kaikinpuolin kirjoitti:

Aika oudolta vaikuttaa. Ettekö itse sitten tajunneet, että teidän pitää maksaa palkoista pidätetyt ennakonpidätysmaksut ja sotumaksut. En ymmärrä ollenkaan, että ne voi tulla yllätyksenä. Toisaalta en ymmärrä kirjanpitäjääkään, jos hän ei huomaa, että niitä maksuja ei ole maksettu. Nimittäin jos työntekijöitä ei ole kovin montaa ne maksuthan voi maksaa oma-aloitteisestikin.
        Tuli vaan mieleen, että oletko arvonlisävelvollinen, toimitatko paperit kerran kuussa, vai kirjasiko kirjanpitäjä niitä pompseissa ? jotain outoa tässä on.. myöskin sinun toiminnassasi. Tietenkin, jos olet sopinut kirjanpitäjän kanssa siitä, että hän huolehtii kaiken.
        Se iso lasku piti tietenkin sisällään työntekijöiltä perimänne ennakonpidätykset, ei luulisi olevan yllätys !

Mutta kun kuulemani mukaan niissä on heittoa sekä tili/vastatili yhdistelmät ovat väärin. Palkkoja merkitty lainoiksi ym. Tämmöistä paskaa. Jos ne olisi käynyt läpi joka lapun, olisi se ollut sama tehdä itse. Mutta siihen se aika olisi mennytkin, eikä muuta liiketoimintaa olisi olutkaan.

• kuitenkin
        vuosi-ilmoitukset ym kirjoitti:

Mutta kun kuulemani mukaan niissä on heittoa sekä tili/vastatili yhdistelmät ovat väärin. Palkkoja merkitty lainoiksi ym. Tämmöistä paskaa. Jos ne olisi käynyt läpi joka lapun, olisi se ollut sama tehdä itse. Mutta siihen se aika olisi mennytkin, eikä muuta liiketoimintaa olisi olutkaan.

Kirjanpitäjä ei kyllä turhaan merkkaan palkkoja lainoiksi, jotain siinä on ollut .. Tiedän kokemuksesta, että jotkut yrittäjät eivät lasketuta palkkoja, laskevat itse, palkkalaskelmat saattavat uupua materiaalista tai palkkojen maksu on niin sekavaa, että mikään ei täsmää. Sellaisilla tiedoilla kirjanpitäjä ei kyllä pysty kirjaamaan palkkoja ja niiden maksuja oikein eikä varsinkaan tekemään mitään ilmoituksia. Itse olen kyllä kieltäytynytkin tekemästä, jos selvyyttä ei ole tullut. Kaikkein oudointa on se, jos on pyydetty puuttuvaa palkkalaskelmaa, onkin saatu sitten jossain vaiheessa kaksi ja kumpikin erilainen :)
        Usein ongelmana on se, että joku yrittäjä ei yksinkertaisesti tajua sitä, että kirjanpitäjän pitää kirjata kaikki sentilleen, eikä johonkin vaan. Sitten roikkuu avoinna asioita, suoraan sanoen se ottaa joskus päähän, kirjanpitäjänkin :)
        Itse pyrin pääsemään eroon yrittäjästä, jonka kanssa ei käytännössä onnistu asioiden hoito, ilman jatkuvaa papereiden kerjäämistä. Harmittavaa on se, että sellaiset sitten usein ovat äänekkäimpiä ja meillä täällä tietenkin on vaitiolovelvollisuus, emme kommentoi nimellä, vaikka joku ihan suoraan tulisi kysymään asian laitaa.

• meni näin
        kuitenkin kirjoitti:

Kirjanpitäjä ei kyllä turhaan merkkaan palkkoja lainoiksi, jotain siinä on ollut .. Tiedän kokemuksesta, että jotkut yrittäjät eivät lasketuta palkkoja, laskevat itse, palkkalaskelmat saattavat uupua materiaalista tai palkkojen maksu on niin sekavaa, että mikään ei täsmää. Sellaisilla tiedoilla kirjanpitäjä ei kyllä pysty kirjaamaan palkkoja ja niiden maksuja oikein eikä varsinkaan tekemään mitään ilmoituksia. Itse olen kyllä kieltäytynytkin tekemästä, jos selvyyttä ei ole tullut. Kaikkein oudointa on se, jos on pyydetty puuttuvaa palkkalaskelmaa, onkin saatu sitten jossain vaiheessa kaksi ja kumpikin erilainen :)
        Usein ongelmana on se, että joku yrittäjä ei yksinkertaisesti tajua sitä, että kirjanpitäjän pitää kirjata kaikki sentilleen, eikä johonkin vaan. Sitten roikkuu avoinna asioita, suoraan sanoen se ottaa joskus päähän, kirjanpitäjänkin :)
        Itse pyrin pääsemään eroon yrittäjästä, jonka kanssa ei käytännössä onnistu asioiden hoito, ilman jatkuvaa papereiden kerjäämistä. Harmittavaa on se, että sellaiset sitten usein ovat äänekkäimpiä ja meillä täällä tietenkin on vaitiolovelvollisuus, emme kommentoi nimellä, vaikka joku ihan suoraan tulisi kysymään asian laitaa.

Nostin palkkaa tililtä ja kirjanpitäjä piti palkkalaskennasta huolta. Hän ei kysellyt mitään oli merkannut lain vastaisesti kyseisen summan lainaksi. Kysymys: Vaikka lähtötilanne olisi mikä, kuinka ammattilainen voi merkitä noston (palkka) lainaksi, vaikka tietää tai pitäisi tietää, ettei lainaksi voi kirjata? Kyllä vastuu on silloin kirjanpitäjällä. Jos taksi ajaa päin punaista ei se ole asiakkaan vika! Taksille annetaan osoite ja maksetaan perillä. Sama on k-pitäjän kanssa. Ihmettelen sitäkin, että miksei "hankalilta" asiakkailta oteta hintaa, joka työstä aiheutuu? Jos teetättää työtä täyspäiväisesti, voihan siihen palkata työntekijän ja laskuttaa yrittäjältä. 2500e/kk ja pidot paranee! Minä en koskaan valittanut laskun suuruudesta eikä se ollut rahasta kiinni.

• informoida
        meni näin kirjoitti:

Nostin palkkaa tililtä ja kirjanpitäjä piti palkkalaskennasta huolta. Hän ei kysellyt mitään oli merkannut lain vastaisesti kyseisen summan lainaksi. Kysymys: Vaikka lähtötilanne olisi mikä, kuinka ammattilainen voi merkitä noston (palkka) lainaksi, vaikka tietää tai pitäisi tietää, ettei lainaksi voi kirjata? Kyllä vastuu on silloin kirjanpitäjällä. Jos taksi ajaa päin punaista ei se ole asiakkaan vika! Taksille annetaan osoite ja maksetaan perillä. Sama on k-pitäjän kanssa. Ihmettelen sitäkin, että miksei "hankalilta" asiakkailta oteta hintaa, joka työstä aiheutuu? Jos teetättää työtä täyspäiväisesti, voihan siihen palkata työntekijän ja laskuttaa yrittäjältä. 2500e/kk ja pidot paranee! Minä en koskaan valittanut laskun suuruudesta eikä se ollut rahasta kiinni.

Ilmeisesti sinulla on sitten osakeyhtiö, jos nostit itsellesi palkkaa. Toimititko tiedot kirjanpitäjälle, verokorttisi ja tiedot bruttopalkasta. Ei niitä voi keksiä kukaan omasta päästä. Tosin voisi tietenkin kirjanpitäjäkin kysyä niitä, onko kysynyt ? Hän on nähtävästi kirjannut sitten ne nostot lainaksi ne yhtiöltä. Ei se ole laiton kirjaus, mutta siitä on seuraamuksensa ja sitä pitää pyrkiä kyllä viimeiseen asti välttämään, nimenomaan seuraamuksien vuoksi. Vai oliko niinkin, että hän oli kirjannut ne palkkaennakoksi, palkkakirjaukset jäivät sitten tekemättä. Jotain tuollaista on tapahtunut. Vaikea tarkoin sanoa, voi vain veikata. Mutta otapa sinäkin kunnolla selvää, mistä oikein oli kysymys.
        Aikamoinen kommunikointikatkos teillä jokatapauksessa on ollut. Yksi kirjanpitäjän tehtävistä on ainakin minun mielestäni neuvonta ja hän voi myös ehdottaa asioita, jos huomaa jotain menevän pieleen tai niin, että siitä on taloudellista haittaa yrittäjälle.

• Tilittäjä

Verottajaan päin vastuu on tietysti aina kirjanpitovelvollisella itsellään, eli mahdolliset verottajan suunnalta tulevat rangaistukset kohdistetaan aina kirjanpitovelvolliseen.

Se mikä tilitoimiston vastuu on, riippuu siitä mitä olet heidän kanssaan sopinut. Tilitoimistolla ei ole esimerkiksi velvollisuutta tiedottaa sinulle sellaisista asioista, joista ei ole sovittu etukäteen. Sopimuksessa on yleensä määritelty sanktiot, jotka sopimuksen rikkomisesta seuraa. Jos sopimuksessa ei ole erikseen määritelty sanktioita tai vahingonkorvausvastuuta, silloin sovellettavaksi tulee normaali vahingonkorvauslaki, mutta ainoastaan siinä tapauksessa että vahinko on aiheutettu laissa rangaistavaksi säädetyllä teolla (rikoksella).

• kirjanpitäjän

asianajaja saa määritellä nimikkeet. Kyseinen vanhempi ekonomi, ikänsä tilejä tehnyt perusti minulle osakeyhtiön ja sen jälkeen hoiti koko taloushallinnon. Verotarkastaja ja poliisi ovat sitä mieltä, että jonkin kirjanpitorikoksen tunnusmerkistö täyttyy. Rikosta en ole mielestäni tehnyt vaan se ukko on hoitanut kaiken itse. Minulta on mennyt tähän mennessä n. 500.000e ja mahdollisuus harjoittaa ammattia Suomessa. Vitun kyrpä!

• mutta on vastuullisiakin
        kirjanpitäjän kirjoitti:

asianajaja saa määritellä nimikkeet. Kyseinen vanhempi ekonomi, ikänsä tilejä tehnyt perusti minulle osakeyhtiön ja sen jälkeen hoiti koko taloushallinnon. Verotarkastaja ja poliisi ovat sitä mieltä, että jonkin kirjanpitorikoksen tunnusmerkistö täyttyy. Rikosta en ole mielestäni tehnyt vaan se ukko on hoitanut kaiken itse. Minulta on mennyt tähän mennessä n. 500.000e ja mahdollisuus harjoittaa ammattia Suomessa. Vitun kyrpä!

Niinpä, niitähän on näitä vanhempia ekonomeja, joiden kirjantpitoja olen itsekin tehnyt uusiksi.. Kannattaa hivenen tarkkailla, he nimittäin saattavat kuvitella itsestään enemmän kuin todellisuudessa osaavatkaan. Ei niillä vanhoilla ekonomin opinnoilla ole enää tänä päivänä virkaa. Kirjanpitäjän pitää pitää tietonsa ajan tasalla.

• tuleva kirjanpitäjä.
        mutta on vastuullisiakin kirjoitti:

Niinpä, niitähän on näitä vanhempia ekonomeja, joiden kirjantpitoja olen itsekin tehnyt uusiksi.. Kannattaa hivenen tarkkailla, he nimittäin saattavat kuvitella itsestään enemmän kuin todellisuudessa osaavatkaan. Ei niillä vanhoilla ekonomin opinnoilla ole enää tänä päivänä virkaa. Kirjanpitäjän pitää pitää tietonsa ajan tasalla.

Olen kuullut paljon juttuja ja mitä tässäkin olen lukenut niin vihaksi pistää.
        Jos yrittäjä hoitaa työnsä huonosti tai aiheuttaa vahinkoa niin aivan varmasti joutuu korvaamaan kaiken,mutta jos olisikin yrittäjä jolla on tilitoimisto en olisi vastuussa mistään ON SE NIIN PERKELEEN VÄÄRIN.
        Luulisi että niinkin vaativassa ammatissa kuin kirjanpitäjä täytyisi olla vastuu virheistään koska silloinhan leikitään asiakkaan rahoilla ja luottotiedoilla.PERKELE.
        Ja ymmärtäväiselle Tuomakselle sellainen viesti että YRITTÄJÄ keskittyy oman alansa työhön ja siitä syystä palkkaa kirjanpitäjän hoitamaan kirjanpidon,mutta eihän se niin menekkään vaan aina lopulta itse Yrittäjä on vastuussa verottajalle itse,kirjanpitäjä pieraisee ja sanoo VOI voi,,,ja uutta matoa koukkuun.
        EIHÄN SE NIIN SAA MENNÄ?
        EIHÄN??

• löytyy sieltä

yrittäjästä itsestään. Aineisto puutteellinen, pyynnöistä ja suoranaisista vaatimuksista huolimatta ei toimiteta puuttuvia papereita, tai anneta tarvittavia lisätietoja. Omista virheistää kirjanpitäjä vastaa, sitä varten on vastuuvakuutukset. Puuttelisesta/virheellisestä/väärennetystä aineistosta on vastuu yrittäjällä itsellään.

Esimerkiksi Oy:n tililtä nostellaan rahaa omaan käyttöön miten sattuu. Asiasta kysyttäessä useimmiten tulee selityksiä miten on niin kiire, ei ehdi vastata. Mitä muuta siinä voi kirjapitäjä tehdä kuin kirjata ne saatavaksi omistajalta? Sitten kun käry käy ja verottaja verottaa ne palkkoina, aletaan syyttelemään kirjanpitäjää.

Ala-arvoisesti kootusta ja toimitetusta aineistosta ei voi olla vastuu kirjanpitäjällä. Tai muuten tietty osa pienyrittäjiä joutuu opettelemaan kirjanpidon itse.

• intti Joe

Edellisen(ilmeisesti kirjanpitäjän)kommentti oli asiallinen ja oikea,mutta tuskin tälläisistä virheistä Yrittäjät purnaavatkaan.
        Olen kuullut paljon tapauksia joissa kirjanpitäjä antaa liian positiivistä signaalia yrittäjälle ja lopulta tupsahtaa yrittäjälle samainen numerosarja mutta miinus merkkisenä..
        Olen myös kuullut tapauksia joissa pienet tilitoimistot ottavat liikaa asiakkaita jättäen vanhemmat asiakkaat retuperälle.
        Vastuu on siis Yrittäjällä itsellään,mielestäni väärin siinä on se että palkkaamasi kirjanpitäjä ei tee työtään oikein ja kunnolla,ja siitä kärsii hänen työstään maksava yrittäjä.
        Siis hyvä yrittäjä,katso kuka postiasi hoitaa ettet tietämättäsi joudu vaikeuksiin...

• kieltäytyä tekemästä

jos aineisto on kuvatunlainen tai muuten mahdoton hoitaa. Mikä merkitys on tilintarkastajan lausunnolla osakeyhtiössä?
        Jos sekä kirjanpitäjä että tilintarkastaja vakuuttavat kaiken olevan kunnossa, mistä amatööri osaa epäillä jonkin olevan pielessä? Ei mistään. Kyllä ahneen kirjanpitäjän tulee pystyä sanomaan ei, vaikka jäisi tuloja saamatta, mikäli huomaa asioiden olevan pielessä. Ja siksi hänen tulee myös vastata tekemättä jättämisestään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      254
      4659
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      78
      3105
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2483
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1873
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      85
      1497
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      975
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe