Finlandia vai Maamme?

Demagogi

Mitä mieltä olette?

Sibeliuksen Finlandiaa vai nykyistä Paciuksen "Vårt Land"-laulua?

Finlandia on alkuun hieman vaikea laulettava, mutta sen oppii nopeasti ja siinä sävelkulku on juhlavampaa kuin humpahtavassa Maamme-laulussa.

Mikä sun mielipiteesi on?

15

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen ministeri

Voisihan se olla ihan hauska asia, jos kokeiltaisiin tuota Finlandiaa!

terveisin entinen ministeri

• Tuntemattoman vääpeli

Ehtottomasti on huonompi tämä Selsiuksen humppa.
      Paskiuksen mahtipontinen Vort Lant on vähempi huono.
      Tai toisinpäin.
      Sitä mieltä olen, ehtottomasti.

• Kiäriäisten sukuva

Kyllä se on Seppo sillä tavalla, jotta se pitäs puitakin tehdä....

• biisiä kaivataan

Matti Vanhanen saisi julistaa sävellyskilpailun.

Tässä semanttisia vinkkejä:

Anna piiskaa sossuntäti
      harva meistä on rautaa
      tähdet tähdet
      maalle meidän landelle

Hopeinen luu
      Tyttöystävälläin koira on
      kuinka monta ruonansuuta mahtuu Hiaceen
      get on, get it on
      Hei Jouko!

Hei Jouko, mitä teet Paperiliitolla kädessäsi
      Minä taivalsin läpi tuulen ja tuiskun
      Mä maalaispoika oon
      kuinka rikki saisin kookospähkinän?

Katson autiota hiekkarantaa
      Kuusamo, nyt kutsuu mua Kuusamo
      Ilakoita silakoita vilakoita
      Jokainen ihminen on laulun arvoinen

Jos minne lie, polkuni vie
      yleisessä saunassa, naisten vuorolla
      Anna pois mun kitarain
      ilmaiseksi ketshuppia saa

Kolmatta linjaa takaisin
      Fridunan skikunat hoplaa
      Tämä maa on Lapponia!
      Haarrok halleluuja!

Silmäni kun aukaisen
      toiset meistä ovat laivoja
      Ajetaan me tandemilla
      Kansakunta kaipaa teryleeniä.

Lyön rikki vaikka kivistä aitaa
      Tahdon sulle olla tosi hellä
      Ruudun takaa, ruudun takaa
      Poliisi ajaa sinisellä autolla.

• Ryyneberiberi

Tässähän tätä.

Muista aina, liikenteessä
        Karhunpoika sairastaa
        Prinsessa Ruusu linnassa
        Mä oon mikä oon

Kaikki paitsi purjehdus on turhaa
        fiilaan ja höylään ja rakastan vain
        Sua vain yli kaiken mä rakastan
        ja Rosvo-Roope hiljaa hirtettiin.

Saimaan saaressa pikkuinen torppa
        taksin katolla vilkkuu
        reippaina käymme rekkojen alle
        Minä rakastin sinua silloin

Pistetään pistetään banaania poskeen
        kaihdinta vasten näin vartalon liittyvän yhteen
        Tää yö nyt ollaan vaan ja hengaillaan
        Kesäyö oli kuumin kai

Sinä tarjosit vain salmiakkia
        anna mulle satasen laina
        sing us a song you are the pianoman
        Muumipeikko, pikku myy,

daadadadaadadaadadaadaa, daadadadaadadaadadaadaa....

• Miksi vaihtaa kansallislaulua?

Paciuksen "Maamme" eli "Vårt Land" on erinomainen kansallislaulu.

Toki Finlandia-hymnikin on hieno, mutta se on laulu, johon Koskenniemi vasta myöhemmin teki sanat. Alunperin Finlandia-hymni oli vain komea osa Sibeliuksen Finlandiaa.

Tiesittekö muuten, että myös Runeberg teki sävellyksen tähän Vårt Land runoonsa. Sitä kuulee aika vähän, mutta siitä on olemassa mm. toimiva mieskuorosovitus.

• haluaisi kuulla

Hienoa Känä!

Mistä löytyisi se Runebergin versio kuultavaksi?

• lisää tietoa

• Maamme-laulun
        lisää tietoa kirjoitti:

http://kemppinen.blogspot.com/2007/02/maamme-maamme.html

Aloituksen tekijän ajatusmaailma lienee melkoisen analyyttinen, kun tuo Kemppinenkin on samaa asiaa pohtinut.

Ihmettelen, että Floran-päivän ylioppilaiden kännäyslaulusta tuli Suomen kansallislaulu.

Toki sitä ei voi kieltää, etteikö paljon tunteita ole tuon laulun sävelissä koettu.

• haluaisi kuulla kirjoitti:

Hienoa Känä!

Mistä löytyisi se Runebergin versio kuultavaksi?

Se löytyy ainakin Polyteknikkojen kuoron esittämänä. Levyn nimi oli muistaaksen Isänmaallisia lauluja.

• pitää kaivella esiin
        Känä kirjoitti:

Se löytyy ainakin Polyteknikkojen kuoron esittämänä. Levyn nimi oli muistaaksen Isänmaallisia lauluja.

kiitti vinkistä.

• Huomioitsija

Saksalaisen Fredrik Paciuksen ruotsinkieliseen Vårt land -tekstiin säveltämä vanhan saksalaisen juomalaulun uusversiointi Maamme on varsin sovelias EU-Suomen kansallislauluksi. Oikeastaan Beethovenin 9. sinfonian finaali Oodi ilolle onkin EU-tunnarina kansallislaulu nro kaksi.

Sibelius ei ainakaan aluksi ollut kovin innostunut siitä, että Finlandiaan tehtiin sanat, hän piti instrumentaaliversiota ainoana oikeana. Vanhoilla päivillään Sibelius kuitenkin heltyi ja antoi hyväksyntänsä kuoroversiolle, ehkä huomattuaan sen olevan niin suosittu.

Itsenäisen Suomen kansallislauluksi Finlandia sopisi erinomaisesti, mutta nykytilanteessa pidän vanhaa saksalaista ryyppylaulua parempana.

• Uusi-Ukki

ja sitäkautta koko suomen kansan mielipidettä julki,tuohon teidän ilmanaikuiseen arvuutteluunne Suomen Kansllislaulusta. Minun ja myskin suurimman osan Suomen kansasta, sopisi Kansllislauluksemme vaikkapa "Isontalon Antti ja Rannanjärvi".

Puuttumatta tuohon Suomalaiseen suurmieheen Sibeliukseen joka on muodostunut kansallemme "Myytiksi" jota kukaan ei ymmärrä, ei varsinkaan hänen Sinfonioitaan. Meille on hoettu lapsesta saakka kuinka suuri säveltäjä Sibelius oli, ei meidä ole edes tarvinnut kuunnella Sibeliuksen Oopperoita tai sinfonioita. Tiedoitusvälineet ovat kyllä pitäneen tämän Herran maineen musiikillisenä nerona katajaisen kansan tietoisuudessa.

Kuitenkin, tosiasia on, että Sibeliuksella on joitakin hyviä Joululauluja, joita on syystäkin kansakuntamme joulujuhlissa lauleltu ja soiteltu.
        mutta kun mennään tuonne Ooppera ja Sinfoniapuolelle, niin metsään menee. Mistähän muuten johtuu, että Saksalaiset eivät ole koskaan hyväksyneet Sibeliuksen musiikkia.

Onhan täällä Suomessa viljelty hokemaa, Suomessa on kolme kovaa asiaa mistä Suomi on tullut kuuluisaksi, ja ne ovat Sauna, Sisu, ja Sibelius. Nyt kysynkin mikä ei kuulu joukkoon, ja myskin vastaan Suomen kansan ehdottoman enemmistön puolesta, noin 75-prosentin, Sibelius ei kuulu joukkoon. Se on täysin tiedoitusvälineiden ja Oopperaihmisten harhaa, joka on vuosien saatossa isketty kansalaisten pääkoppaan, vailla todellisuuspohjaa.

• Ukkeli höpisee
        Uusi-Ukki kirjoitti:

ja sitäkautta koko suomen kansan mielipidettä julki,tuohon teidän ilmanaikuiseen arvuutteluunne Suomen Kansllislaulusta. Minun ja myskin suurimman osan Suomen kansasta, sopisi Kansllislauluksemme vaikkapa "Isontalon Antti ja Rannanjärvi".

Puuttumatta tuohon Suomalaiseen suurmieheen Sibeliukseen joka on muodostunut kansallemme "Myytiksi" jota kukaan ei ymmärrä, ei varsinkaan hänen Sinfonioitaan. Meille on hoettu lapsesta saakka kuinka suuri säveltäjä Sibelius oli, ei meidä ole edes tarvinnut kuunnella Sibeliuksen Oopperoita tai sinfonioita. Tiedoitusvälineet ovat kyllä pitäneen tämän Herran maineen musiikillisenä nerona katajaisen kansan tietoisuudessa.

Kuitenkin, tosiasia on, että Sibeliuksella on joitakin hyviä Joululauluja, joita on syystäkin kansakuntamme joulujuhlissa lauleltu ja soiteltu.
        mutta kun mennään tuonne Ooppera ja Sinfoniapuolelle, niin metsään menee. Mistähän muuten johtuu, että Saksalaiset eivät ole koskaan hyväksyneet Sibeliuksen musiikkia.

Onhan täällä Suomessa viljelty hokemaa, Suomessa on kolme kovaa asiaa mistä Suomi on tullut kuuluisaksi, ja ne ovat Sauna, Sisu, ja Sibelius. Nyt kysynkin mikä ei kuulu joukkoon, ja myskin vastaan Suomen kansan ehdottoman enemmistön puolesta, noin 75-prosentin, Sibelius ei kuulu joukkoon. Se on täysin tiedoitusvälineiden ja Oopperaihmisten harhaa, joka on vuosien saatossa isketty kansalaisten pääkoppaan, vailla todellisuuspohjaa.

muka kansan suuren enemmistön suulla.
        Milloin sinä noin suuruudenhulluksi olet tullut?
        Jompestasiko on tauti tarttunut?

Sibelius on Tunnetuin Suomalainen maailmalla ehkä vieläkin.

Sinun Lipposesi suurena valtiomiehenä on kuin kärpäsenpaska itämeressä.

Ukki on niitä Metsäperän miehiä. Taitaa olla demari sekin, ei ukki vois sitä muuten kuunnella.

Kansanmiehenä minäkin itseäni pidän, siksi annankin Sibeliukselle hänelle kuuluvan kunnian.

Muuten kirjoituksesi oli ihan reipas ja Ukkimainen.
        En minäkään Sibeliusta kuuntele muuloin kuin jouluna ja itsenäisyyspäivänä.

• Huomioitsija
        Uusi-Ukki kirjoitti:

Kyllä Sibelius lasketaan säveltäjien parhaimmistoon kaikkialla maailmassa, erityisesti Saksassa. 1900-luvun säveltäjistä hän kuuluu ilman muuta top viiteen Stravinskyn, Prokofievin, Bartokin ja Schönbergin rinnalle. Tosin erimielinen voi olla järjestyksestä.

Seuraavassa viitteessä on eräs listaus kaikkien aikojen top 100 -säveltäjistä. Siinä Janne on 28.

http://digitaldreamdoor.com/pages/best-classic-comp.html

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2547
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2126
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1829
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      99
      1828
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      10
      1574
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      142
      1172
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1041
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      21
      1032
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      987
    Aihe