täältä saisi ehkä vastauksen näihin väitteisiin.
onko muutkin löytäneet nämä tekstit?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000061&posting=22000000029288914
FAKTAAKO?
75
2455
Vastaukset
Nuo kun ovat toisen käden tietoa netistä. En ole itse päässyt tarkistamaan kutakin kohtaa.
- länttäät
tännekin noita samoja juttuja, vuodesta toiseen.
- Baltasar
Heitit "toisen (vasemman) käden" tarkistamatonta fuulaa vakavaan keskusteluun provona, -kuten myös teosofista hölynpölyä, uponneiden mantereiden ja leimuavan miekan takaa. Taidat olla viimeinen "jätiläinen" ja sitä lemurialaista juurirotua. Heh...he Goljatin serkku ?
- saatoit
kirjoittaa tuollaista kauheaa tekstiä - ja vielä ikäänkuin olisit itse ne löytänyt?????
Sitten olet 'häntä koipien' välissä täällä - ja kirjoitat tekstin olenvan 'toisen käden tietoa'!!! Siis mitä ihmeen tietoa? Luulis ihmisen olevat sen vertaa järjellinen - että tarkistaa, ennenkuin LEVITTÄÄ tuollaista eteenpäin - sehän oli äärettömän VAKAVAA - FASISTISTA - RASISMISTA kirjoitusta!!!!
HÄPEÄ! Olet paljastanut itsesi ja tyhmyytesi kaikille! Vaikka oletkin nyt poistanut tekstin - niin moni ehti sen lukea. muunmuassa minä. - Minni-Matleena
puhutaan? Ei siellä ole mitään.
- uskomatonta!
Minni-Matleena kirjoitti:
joiden mukaan Talmudissa ja Zoharissa kehoitetaan tappamaan kristittyjä. oli vielä muka viitteet - missä kohtaan ne ovat!
Useita viitteitä Talmudiin. USKOMATONTA!
Ensin esiintyy ikäänkuin HÄN itse olisi ne löytänyt/lukenut. ja nyt täällä kertookin että toisen käden tietoa! OLISI EDES ÄLYNNYT TARKISTAA!
Sanoohan tuo nyt jo järkikin ettei tuollaista tekstiä ole olemassakaan! MIKSI LEVITTÄÄ????? - niitä samoja
lainauksia muka Talmudista joita tämän palstan vakionikeistä joku katsoo aiheelliseksi laittaa tänne yhä uudestaan, vaikka ne on yhtä monta kertaa osoitettu väärennöksiksi. Jos ei laiteta suoraan tänne, niin laitetaan juttu jonnekin muualle ja sitten sieltä linkki tänne. Joku palstan nikeistä sen kuitenkin aina tekee uudestaan. Joku niistä monista, jotka myös toistavat valhetta, että he esiintyvät vain yhdellä nikillä. Ei ole ainoa palstan hörhöistä, jotka eivät koskaan opi mitään uutta. Aina samaa toistoa, aivan kuin 'totuus'olisi tiedossa, ja se pitää vain vahvistaa erilaisilla 'toden näköisillä' fakta-luetteloilla. Tällainen menettely ja kykenemättömyys keskustella (small-talk-pöpinää ei lasketa mukaan) mistään saattaa olla oire vakavasta pakkomielteisyydestä tai jakomielitaudista, eli kirjoittajan korvien välissä ei ole ketään vakituista identiteettiä kotona, ketään sellaista, jolla olisi jotakin kontrollia hänen mielessään velloviin primitiivisiin viha-yllykkeisiinsä. Ne vain projisoituvat villisti kuin luonnon voiman ajamina juutalaisuuteen ja juutalaisiin - joita hän kenties (häneltä poissulkeutuneessa todellisuudessa) kadehtii ja ihailee täysin suhteettomalla tavalla. Kyseessä on myös esimerkki eurooppalaisen kristillisen kulttuurin sairaudesta, sekavasta pohjavirrasta ja mudasta, jota aika ajoin nousee pintaan. Aika rankka noidankehä. Täällä se ei varmaankaan koskaan muutu miksikään.
- ja niin sairasta
niitä samoja kirjoitti:
lainauksia muka Talmudista joita tämän palstan vakionikeistä joku katsoo aiheelliseksi laittaa tänne yhä uudestaan, vaikka ne on yhtä monta kertaa osoitettu väärennöksiksi. Jos ei laiteta suoraan tänne, niin laitetaan juttu jonnekin muualle ja sitten sieltä linkki tänne. Joku palstan nikeistä sen kuitenkin aina tekee uudestaan. Joku niistä monista, jotka myös toistavat valhetta, että he esiintyvät vain yhdellä nikillä. Ei ole ainoa palstan hörhöistä, jotka eivät koskaan opi mitään uutta. Aina samaa toistoa, aivan kuin 'totuus'olisi tiedossa, ja se pitää vain vahvistaa erilaisilla 'toden näköisillä' fakta-luetteloilla. Tällainen menettely ja kykenemättömyys keskustella (small-talk-pöpinää ei lasketa mukaan) mistään saattaa olla oire vakavasta pakkomielteisyydestä tai jakomielitaudista, eli kirjoittajan korvien välissä ei ole ketään vakituista identiteettiä kotona, ketään sellaista, jolla olisi jotakin kontrollia hänen mielessään velloviin primitiivisiin viha-yllykkeisiinsä. Ne vain projisoituvat villisti kuin luonnon voiman ajamina juutalaisuuteen ja juutalaisiin - joita hän kenties (häneltä poissulkeutuneessa todellisuudessa) kadehtii ja ihailee täysin suhteettomalla tavalla. Kyseessä on myös esimerkki eurooppalaisen kristillisen kulttuurin sairaudesta, sekavasta pohjavirrasta ja mudasta, jota aika ajoin nousee pintaan. Aika rankka noidankehä. Täällä se ei varmaankaan koskaan muutu miksikään.
mutta samalla niin totta, mitä kirjoitat...
Tämä palsta voisi parhaimmillaan olla paikka, jossa voisi käydä mielenkiintoista ja sivistynyttä keskustelua... ja nyt tämä on provokaatioiden tyyssija.
Kristittyjen palstalla näkyy eniten liikehdintää (useita satoja päivässä) - ja ei voi muuta kun todeta, että ihmiset näyttävät voivan TODELLA pahoin...... ja niin sairasta kirjoitti:
mutta samalla niin totta, mitä kirjoitat...
Tämä palsta voisi parhaimmillaan olla paikka, jossa voisi käydä mielenkiintoista ja sivistynyttä keskustelua... ja nyt tämä on provokaatioiden tyyssija.
Kristittyjen palstalla näkyy eniten liikehdintää (useita satoja päivässä) - ja ei voi muuta kun todeta, että ihmiset näyttävät voivan TODELLA pahoin......En ole itse poistanut tuota viestiäni, enkä laittanut sitä minkään muun takia kuin siksi, että Luther oli väittämänsä mukaan mm. noista kohdista suivaantunut ja siihen kysyttiin keksusteluketjussa syytä. Ihan eri asia on se, mistä nuo kohdat ovat peräisin ja jos joku osaa sanoa asiasta jotain, niin kuunnellaan kernaasti.
- epäilen
KTS kirjoitti:
En ole itse poistanut tuota viestiäni, enkä laittanut sitä minkään muun takia kuin siksi, että Luther oli väittämänsä mukaan mm. noista kohdista suivaantunut ja siihen kysyttiin keksusteluketjussa syytä. Ihan eri asia on se, mistä nuo kohdat ovat peräisin ja jos joku osaa sanoa asiasta jotain, niin kuunnellaan kernaasti.
niinhän sanot, mutta törkeän typerää on levittää moista - kun varmasti tiedät itsekin että teksti ei millään pidä paikkaansa. Et vakuuta sanomisillasi yhtään - etkä ketään. sen kun 'relaat vaan'.
- rasismia vastaan
KTS kirjoitti:
En ole itse poistanut tuota viestiäni, enkä laittanut sitä minkään muun takia kuin siksi, että Luther oli väittämänsä mukaan mm. noista kohdista suivaantunut ja siihen kysyttiin keksusteluketjussa syytä. Ihan eri asia on se, mistä nuo kohdat ovat peräisin ja jos joku osaa sanoa asiasta jotain, niin kuunnellaan kernaasti.
mistä ne ovat, eivät kuitenkaan Talmudista, paitsi kohta jossa sanotaan että ei-juutalainen joka opiskelee Toraa ansaitsee kuolemantuomion, siitä vain on keskustelun lopputulos jätetty pois. Kohta kuuluu näin:"Rabbi Yochanan said: A gentile who studies Torah is liable for death as it says (Deuteronomy 33:4) "Moses commanded us Torah as a heritage." It is a heritage for us and not for them... Rabbi Meir would say: How do we know that even a gentile who engages in the study of Torah is like a Jewish high priest? As it says (Leviticus 18:5) "Which man shall do [i.e. study] and by which he shall live [in the afterlife]." It does not say "priests, Levites, and Israelites" but "man". We learn from here that even a gentile who engages in the study of Torah is like a Jewish high priest." Sanhedrin 59a Eli oikeasti Talmud sanoo että ei-juutalainen joka opiskelee Toraa on ylipappiin verrattava. Tiedät varmaan että osa noista oppineista joiden keskusteluja ja väittelyjä Mishna on säilyttänyt, oli alunperin ei-juutalaisia jotka opiskelivat Toraa, kääntyivät, ja heidän joukostaan tuli Israelin suullisen opin suurimpia opettajia ja säilyttäjiä.
- on varmaankin
epäilen kirjoitti:
niinhän sanot, mutta törkeän typerää on levittää moista - kun varmasti tiedät itsekin että teksti ei millään pidä paikkaansa. Et vakuuta sanomisillasi yhtään - etkä ketään. sen kun 'relaat vaan'.
ollut selkeämpi käsitys monista tärkeimmistä uskonnon ydinasioista kuin kristinuskossa (Kuten tämä Kuule Israel, Jumala on yksi, ei ole muita..), jossa on lukemattomia keskenään syvästi eriielisiä ryhmiä, erilaisia karismaattisia ja herännäisiä liikkeitä, erilaisia 'lopunaikojen odottajia', erilaisia 'valtakirkkoja, joita nämä vähemmistöliikkeet joskus jopa lähes vihaavat. Ja valtakirkkoihin ovat tyytymättömiä.. niin en entiedä prosenttimääriä. Muistan jostain lauseen, että 'kuka tahansa voi olla pappi' siis 'hengellinen johtaja'(luterilaisuuden tai siitä uskonpuhdistusta pidemmälle vieneiden sekä katolisuudesta ETTÄ luterilaisuudesta irronneitten joukossa.. hurmoksellisuutta, sitä ns 'hihhulointia' kuten esim Suomen Lapissa Lestadiuksen aloittamassa liikkeessä, johon sekottui saamelaisten shamanismia (joka kertakaikkiaan haluttiin hävittää - 'loveen lankeaminen')Monissa näissä vähemmistöryhmissä kuka tahansa, vaikka nuori tyttönen, jopa lapsi-johtajista kertoo historia jo ristiretkien ajaltaa, saattoi päätyä ryhmän hengelliseksi johtajaksi (ei ole tarkoitukseni paheksua mitään tuossa edellä kirjoittamassa, herännäisyys sai aikaan ihmisissä yhteiskunnallista vapastumista, jonka seuraukset olivat Suomessa demokratian kehitymisen kannalta myönteistä)
Kuuntelen suurella kiinnostuksella rabbi Tovias Singerin luentosarjaa. Olen vasta kuudennessa tai seitsemännessä luennossa (the Trinity: "No area of Jewish literature could be more inhospitable to the Christian doctrine of a triune godhead than the Hebrew Bible. It is on the strength of our Torah and Prophets that the Jew has preserved the commandment to worship one, single, unique Creator God Who alone is worthy of devotion. While missionaries argue that they believe in "one" God, a cursory examination of their teachings reveals that what they maintain is indistinguishable from the Trinitarian dogma the Church has been espousing for 16 centuries. Learn how missionaries engage in biblical acrobatics in order to demonstrate that the doctrine of the Trinity can be proven from Tanach. !!.. hieno!)
Kyllä tuo Talmudkin näissä luennoissa tulee vielä esiin: Toiseksi viimeinen luento, 24/25.!.."Does the Talmud Condone Murder, Pedophilia, and Idolatry": In a shocking assault on Judaism, anti-Semitic groups make a forceful argument that the Talmud, the sacred compendium of the Oral Torah, advocates the vilest crimes known to man. Tragically, these despicable allegations are made by both Christian and Moslem anti-Semites. How is it possible to slander this revered tome which contains the sacred moral foundation of the Jewish faith? In this eye-opening presentation, Rabbi Singer steps forward to expose some of the most vicious and deceptive charges made against the sages of Israel . He demonstrates how statement in the Talmud are manipulated and misquoted by anti-Semites in order to slander the children of Israel .
Tässä menee kyllä jouluun asti..terveisin Donna Q->*rätti* vaikka kaikki mitä luennoissa on ei olekaan 'aivan uutta' - kiitos palstan parhaille kirjoittajille
laitanko linkin? siis Talmudin väärinkäytöstä on luennossa numero 24.
http://www.outreachjudaism.org/biblical.html# - Minni-Matleena
rasismia vastaan kirjoitti:
mistä ne ovat, eivät kuitenkaan Talmudista, paitsi kohta jossa sanotaan että ei-juutalainen joka opiskelee Toraa ansaitsee kuolemantuomion, siitä vain on keskustelun lopputulos jätetty pois. Kohta kuuluu näin:"Rabbi Yochanan said: A gentile who studies Torah is liable for death as it says (Deuteronomy 33:4) "Moses commanded us Torah as a heritage." It is a heritage for us and not for them... Rabbi Meir would say: How do we know that even a gentile who engages in the study of Torah is like a Jewish high priest? As it says (Leviticus 18:5) "Which man shall do [i.e. study] and by which he shall live [in the afterlife]." It does not say "priests, Levites, and Israelites" but "man". We learn from here that even a gentile who engages in the study of Torah is like a Jewish high priest." Sanhedrin 59a Eli oikeasti Talmud sanoo että ei-juutalainen joka opiskelee Toraa on ylipappiin verrattava. Tiedät varmaan että osa noista oppineista joiden keskusteluja ja väittelyjä Mishna on säilyttänyt, oli alunperin ei-juutalaisia jotka opiskelivat Toraa, kääntyivät, ja heidän joukostaan tuli Israelin suullisen opin suurimpia opettajia ja säilyttäjiä.
että Toora menee jotenkin pilalle, jos joku muu lukee sitä?
- Minni-Matleena
KTS kirjoitti:
että mistä tässä hälistään, kun sinähän olet asiallinen kirjoittaja. Arvasin että asiaan täytyy olla järkevä selitys. Toisaalta helposti tuollaiset jutut voivat aiheuttaa väärinkäsityksiä, kun otetaan jotain negatiivisia irtotekstejä joista ei tiedä mitä ne ovat. Minä ainakin välttäisin sellaista, mikä voi aiheuttaa turhia negatiivisia käsityksiä.
että mistä tässä hälistään, kun sinähän olet asiallinen kirjoittaja. Arvasin että asiaan täytyy olla järkevä selitys. Toisaalta helposti tuollaiset jutut voivat aiheuttaa väärinkäsityksiä, kun otetaan jotain negatiivisia irtotekstejä joista ei tiedä mitä ne ovat. Minä ainakin välttäisin sellaista, mikä voi aiheuttaa turhia negatiivisia käsityksiä.
Vaikka osa noista hurjimmista sitaateista olisikin Talmudista, koska ennen muinoin muillakin kuin Lutherilla saattoi joskus mustepullo kiehahtaa.
Kerran lensi piruakin päin mutta piru väisti Martin heiton ja läiskä näkyy seinässä vieläkin:
"Minulla on paskaa housuissani, sinä voit ripustaa ne kaulallesi ja pyyhkiä niillä suusi.”
~Martti Luther Paholaiselle- Minni-Matleena
KTS kirjoitti:
Vaikka osa noista hurjimmista sitaateista olisikin Talmudista, koska ennen muinoin muillakin kuin Lutherilla saattoi joskus mustepullo kiehahtaa.
Kerran lensi piruakin päin mutta piru väisti Martin heiton ja läiskä näkyy seinässä vieläkin:
"Minulla on paskaa housuissani, sinä voit ripustaa ne kaulallesi ja pyyhkiä niillä suusi.”
~Martti Luther PaholaiselleEnnen vanhaan tosiaan käsitettiin uskonnasiat hyvin jyrkästi ja sitä pidettiin normaalina.
Minusta vaan on hyvä olla varovainen mitä nettiinkin kirjoittaa, kun täällä liikkuu kaikenlaista porukkaa ja kaikki eivät välttämättä ymmärrä asiayhteyksiä ja saattavat alkaa levittämään ja vouhottamaan ympäriinsä jotakin tekstiä pahassa mielessä ja aiheuttavat vahinkoa jollekin ihmisryhmälle. Baltasar kirjoitti:
Heitit "toisen (vasemman) käden" tarkistamatonta fuulaa vakavaan keskusteluun provona, -kuten myös teosofista hölynpölyä, uponneiden mantereiden ja leimuavan miekan takaa. Taidat olla viimeinen "jätiläinen" ja sitä lemurialaista juurirotua. Heh...he Goljatin serkku ?
Teosofian mukaan ihmisapinat ovat lemurialaisten jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.
Rappeutuneita tosin mutta ihan lystikkäitä.
; )- rasismia vastaan
KTS kirjoitti:
~Martti Luther Paholaisellevalehtelua,mitäs pienistä. Olet milloin milläkin tekosyyllä laittanut tuon valhekimaran tänne ja muuille palstoille ties kuinka monta kertaa ja aina joku pelle kehuu ja moni muu uskoo.
- Minni-Matleena
että Toora menee jotenkin pilalle, jos joku muu lukee sitä?
tähän vastattaisiin. Kristitythän ajattelevat, että Raamattua saa lukea kuka vaan, eikä se mene siitä pilalle.
- Minni-Matleena
KTS kirjoitti:
Teosofian mukaan ihmisapinat ovat lemurialaisten jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.
; )kertonut olevasi lestadiolainen?! Ei ollenkaan uskoisi kirjoituksistasi päätellen. Lestadiolaisuuden piirissähän ollaan yleensä aika vanhanaikaisia.
- rasismia vastaan
tähän vastattaisiin. Kristitythän ajattelevat, että Raamattua saa lukea kuka vaan, eikä se mene siitä pilalle.
on itsestään selvä että saa lukea, onko joskus kielletty tai estetty? Seuraavaksi kysyt varmaan onko kristityn tappaminen ja uhraaminen juutalaisen uskonnollinen velvollisuus. KTS vastannee siihen.
- Minni-Matleena
on itsestään selvä että saa lukea, onko joskus kielletty tai estetty? Seuraavaksi kysyt varmaan onko kristityn tappaminen ja uhraaminen juutalaisen uskonnollinen velvollisuus. KTS vastannee siihen.
Minähän sanoin juuri, että mielestäni ei pidä laittaa tuollaisia kirjoituksia nettiin, koska ne aiheuttavat haittaa! Tässä on varmaan sinulla joku väärinkäsitys, koska KTS on ainakin minusta ollut asiallinen kirjoittaja ja hänhän kertoi jo miksi laittoi sen kirjoituksen, jota minä en ole edes nähnyt. Mutta kuten sanoin, minä olen eri mieltä hänen kanssaan siitä mitä nettiin voi laittaa.
Minulle ei ole itsestään selvää mitä toisen uskonnon tekstejä saa lukea. Itsehän juuri laitoit kirjoituksen, josta sai käsityksen ettei saisi lukea. Sitäpaitsi koko asia ei olisi tullut minulle mieleenkään ilman tätä keskusteluketjua. Kai sitä nyt saa kysyä, hyvänen aika! Kysymys oli aivan asiallinen.
Jokainen käsittää kysymättäkin ettei kristittyjen tappaminen voi olla juutalaisuudessa joku velvollisuus. Minusta aika irvokasta tehdä pilaa tuollaisesta asiasta. Sinä taidat olla ihmeellisellä tuulella. - rasismia vastaan
Minähän sanoin juuri, että mielestäni ei pidä laittaa tuollaisia kirjoituksia nettiin, koska ne aiheuttavat haittaa! Tässä on varmaan sinulla joku väärinkäsitys, koska KTS on ainakin minusta ollut asiallinen kirjoittaja ja hänhän kertoi jo miksi laittoi sen kirjoituksen, jota minä en ole edes nähnyt. Mutta kuten sanoin, minä olen eri mieltä hänen kanssaan siitä mitä nettiin voi laittaa.
Minulle ei ole itsestään selvää mitä toisen uskonnon tekstejä saa lukea. Itsehän juuri laitoit kirjoituksen, josta sai käsityksen ettei saisi lukea. Sitäpaitsi koko asia ei olisi tullut minulle mieleenkään ilman tätä keskusteluketjua. Kai sitä nyt saa kysyä, hyvänen aika! Kysymys oli aivan asiallinen.
Jokainen käsittää kysymättäkin ettei kristittyjen tappaminen voi olla juutalaisuudessa joku velvollisuus. Minusta aika irvokasta tehdä pilaa tuollaisesta asiasta. Sinä taidat olla ihmeellisellä tuulella.tappaminen oli yksi niistä KTS:n listan väitteistä, kyllä senkin joku uskoo kun tarpeeksi monta kertaa väittää ja antaa muka lähteenkin.
Minä nimenomaan kerroin että saa opiskella, vai arveletko että ylipappikaan ei saanut lukea Toraa? - Minni-Matleena
valehtelua,mitäs pienistä. Olet milloin milläkin tekosyyllä laittanut tuon valhekimaran tänne ja muuille palstoille ties kuinka monta kertaa ja aina joku pelle kehuu ja moni muu uskoo.
ole kukaan kehunut tätä aihetta. Varmaan koko aloituksen on laittanut joku provoilija tarkoituksenaan aiheuttaa riitaa.
- Minni-Matleena
tappaminen oli yksi niistä KTS:n listan väitteistä, kyllä senkin joku uskoo kun tarpeeksi monta kertaa väittää ja antaa muka lähteenkin.
Minä nimenomaan kerroin että saa opiskella, vai arveletko että ylipappikaan ei saanut lukea Toraa?eivät ajattele ollenkaan ja he saattavat uskoa miten hulluja väitteitä tahansa. Siksi sanoinkin KTS:lle ettei ole hyvä laittaa tuollaista nettiin, vaikka tarkoitus olisi mikä, koska kaikki eivät tajua kumminkaan ja voivat alkaa levittämään asiaa pahassa ja väärässä mielessä.
Sen ylipappi-kommentin taisin ymmärtää jotenkin väärin. Hyvähän se on, jos kaikki saavat lukea. Ajattelin vaan kysyä, onhan kristityilläkin kaikkia kummia tapoja. - Baltasar
ole kukaan kehunut tätä aihetta. Varmaan koko aloituksen on laittanut joku provoilija tarkoituksenaan aiheuttaa riitaa.
Kyllä se sikamainen asiaton ja jopa vaarallinen provo oli kotoisin täältä. Se osoitti todella suurta harkitsemattomuutta vakavassa asiassa. Toivottavaa on ettei selainen vahignonteko enää toistu.
- Baltasar
KTS kirjoitti:
; )Taidet tosiaan olla yksi heistä..."lystikäkin vielä"...he
- tarkastaja
Baltasar kirjoitti:
Kyllä se sikamainen asiaton ja jopa vaarallinen provo oli kotoisin täältä. Se osoitti todella suurta harkitsemattomuutta vakavassa asiassa. Toivottavaa on ettei selainen vahignonteko enää toistu.
ei tästä huumoria kyllä millään saa - vaikka KTS tuossa yrittääkin 'selitellä'. 'relaa vaan jne..'
ja jopa puolustellen lutheria - joka oli hirviö! menkööt luthereineen vaan omalle palstalle - tänne se ei kuulu! - Rambam
eli Rabbi Moshe ben Maimon oli Tooraa opiskelevista ei-juutalaisista...? Hänen tunnetuin ja luetuin teos on juhlallisesti nimetty "Tooran toisto" joten ei ole kysymys mistään päiväkirjamerkinnöistä tai "yhden miehen päähänpistosta".
- rasismia vastaan
Rambam kirjoitti:
eli Rabbi Moshe ben Maimon oli Tooraa opiskelevista ei-juutalaisista...? Hänen tunnetuin ja luetuin teos on juhlallisesti nimetty "Tooran toisto" joten ei ole kysymys mistään päiväkirjamerkinnöistä tai "yhden miehen päähänpistosta".
mitä mieltä Rambam siitä on,hän tai joku muu on hyvinkin voinut olla sitä mieltä että kunkin on opiskeltava oman uskontonsa kirjoituksia ja elettävä niiden mukaan ja talmudtorah on juutalaisten etuoikeus, koska Toran velvollisuudet koskevat vain juutalaisia. Suurin osa ei ajattele näin, koska Rambam on itsekin sellaisen tulkintaketjun linkki johon liittyi monia ei-juutalaisia, ensin itse opiskelijoina, lopulta opettajina ja oppineina.
Tässä nyt on kyse valheväitteistä joita KTS esitti, jotka muka olivat Talmudista. Joillakin on tarve osoittaa juutalaisuus muita huonommaksi, sille ei voi mitään, kun yhden kohdan oikaisee keksitään uusia. - Tooraa luettaisiin
Rambam kirjoitti:
..niistä kristittyjen tekemistä erikielisistä käännöksistä, joissa ratkaisevia kohtia kirjoituksissa on muunneltu niin, että asiantuntemattomat, 99,9 prosenttisesti hepreaa osaamattoat lukijat EIVÄT voi saada teksteistä oikeaa käsitystä.
Maimonides ei voinut tarkoittaa, suositella (??), että 'Tooraa' luettaisiin kristittyjen linssien lävitse. Koska kirjoistusten sisältämä viisaus on jotakin muuta kuin niitten, joille se joissakin kohdissa on vain ennustuskirja kohti 'jumala-Jeesuksen' maailmaantulemista, ensin yhden kerran, sitten toisen kerran..
Tutustu asiaan, ota selvää, missä kaikissa kohdissa 'VT':ia, asiat muuttuvat aivan toisiksi, jos ne lukisi hepreankielellä.
Kristittyjen 'VT' on jotakin aivan muuta kuin Toora. Tiesin tietenkin, että kristityt lukevat VT:ia ikään kuin Toorana,'hengellistäen' ja monin eri tavoin (kuin juutalaiset itse) tulkitsemalla.. mutta en sitä, miten tarkasti asiat pitää itse tietää, että ymmärtäisi mistä oikeastaan on kysymys, että jmonet alkuperöist merkitykset on saatu muuttumaan, esim vaihtamalla pienen kirjaimen isoksi, tai vaihtamalla verbin persoonamuodon, irrottamalla jonkin yhden värssyn irti kontekstistaan, jakamalla ja ryhmittelemällä lauseita eri tavoin.. -jne. Näin on tehty, huomaatta ja ei-julkisesti, siis vaivihkaa.
Miksi?
Juutalaisia on arvosteltu siitä, etteivät he muka ymmärrä OMIA kirjoituksiaan. Ja noita 'kristillisä' selityksiä ja väitteitä ja sekaannuksia, vääriä käännöksiä ym ym.. täällä on tarjoiltu 'totena' ja muka aidosti juutalaisuudesta kiinnostuneina, asiantuntemuksella, jopa niin, että satunnainen kävijä voi täältä saada vääriä käsityksiä juutalaisuudesta. Vääristelijät ovat täällä useimmin äänessä, ylimmäisena ja alimmaisena, ensimmäisenä ja viimeisenä. Nämä tekevät avauksia ja muka 'kriittisiä kysymyksiä', ja jotkut näyttävät osaavan jopa hepreaa..
..quote 'rasismia vastaanin' komentista:..
../As it says (Leviticus 18:5) "Which man shall do [i.e. study] and by which he shall live [in the afterlife]." It does not say "priests, Levites, and Israelites" but "man". We learn from here that even a gentile who engages in the study of Torah is like a Jewish high priest."
Jos tarkoitus on OPPIA, jos on mahdollista oppia jotakin asioita TUTKImalla, Tooraa tutkimalla, niin mitä voi 'juutalaisesta Toorasta' oppia tutkimalla kristilliseksi muunneltua VT:ia?
terveisin donna Q Minni-Matleena kirjoitti:
kertonut olevasi lestadiolainen?! Ei ollenkaan uskoisi kirjoituksistasi päätellen. Lestadiolaisuuden piirissähän ollaan yleensä aika vanhanaikaisia.
Olen tosin lukenut Lars Leevin kirjan maahisista mutta se ei vielä tehnyt minusta lestadiolaista...
; )- Minni-Matleena
KTS kirjoitti:
Olen tosin lukenut Lars Leevin kirjan maahisista mutta se ei vielä tehnyt minusta lestadiolaista...
; )tuli vaan sellainen käsitys, ilmeisesti hän oli ymmärtänyt väärin.
tuli vaan sellainen käsitys, ilmeisesti hän oli ymmärtänyt väärin.
Välillä minua luullaan teosofiksi, vaikka olen vankka oikeaoppinen luterilainen.
Minua luullaan toisinaan myös antisemitistiksi [:oO], vaikka arvostan ja siunaan juutalaisuutta suurin piirtein ylitse kaiken muun paitsi Jeesuksen!
No, sattuhan sitä... ;o)rasismia vastaan kirjoitti:
mitä mieltä Rambam siitä on,hän tai joku muu on hyvinkin voinut olla sitä mieltä että kunkin on opiskeltava oman uskontonsa kirjoituksia ja elettävä niiden mukaan ja talmudtorah on juutalaisten etuoikeus, koska Toran velvollisuudet koskevat vain juutalaisia. Suurin osa ei ajattele näin, koska Rambam on itsekin sellaisen tulkintaketjun linkki johon liittyi monia ei-juutalaisia, ensin itse opiskelijoina, lopulta opettajina ja oppineina.
Tässä nyt on kyse valheväitteistä joita KTS esitti, jotka muka olivat Talmudista. Joillakin on tarve osoittaa juutalaisuus muita huonommaksi, sille ei voi mitään, kun yhden kohdan oikaisee keksitään uusia.Eikös eräs teoria lähde siitä, että tuo Talmudin mainitsema "Jeshua" saattaisikin olla 150 aikaisemmin elänyt essealaisopettaja Jeshua ben Pandira.
- Baltasar
KTS kirjoitti:
Välillä minua luullaan teosofiksi, vaikka olen vankka oikeaoppinen luterilainen.
Minua luullaan toisinaan myös antisemitistiksi [:oO], vaikka arvostan ja siunaan juutalaisuutta suurin piirtein ylitse kaiken muun paitsi Jeesuksen!
No, sattuhan sitä... ;o)Sinä oot ihan mahoton villi viikari, propelihattu, - kuin elohopeaa. Oletko karannut Kiinan keisarin hovista, sen jolla oli oma elohopeajärvi ?
- Baltasar
KTS kirjoitti:
Eikös eräs teoria lähde siitä, että tuo Talmudin mainitsema "Jeshua" saattaisikin olla 150 aikaisemmin elänyt essealaisopettaja Jeshua ben Pandira.
Laita jotain kielen alle; vaikka piei kivi.
- ......
Baltasar kirjoitti:
Sinä oot ihan mahoton villi viikari, propelihattu, - kuin elohopeaa. Oletko karannut Kiinan keisarin hovista, sen jolla oli oma elohopeajärvi ?
villiviikariksi voisi sitten nimittää muitakin juutalaisuudesta pakkomielteen saaneita antisemiittejä, - tunnoton, röyhkeä pelle. Kannattaa varmaan rohkaista näitä palstan pilaajia. Se taitaa jollekin olla elämän tehtävä täällä, sen verran on vuosia kulunut, eikä ainakaan tältä 'villiviikarilta' ole suoltunut ainuttakaan merkkiä, että hänestä muuhun olisi.
- Baltasar
...... kirjoitti:
villiviikariksi voisi sitten nimittää muitakin juutalaisuudesta pakkomielteen saaneita antisemiittejä, - tunnoton, röyhkeä pelle. Kannattaa varmaan rohkaista näitä palstan pilaajia. Se taitaa jollekin olla elämän tehtävä täällä, sen verran on vuosia kulunut, eikä ainakaan tältä 'villiviikarilta' ole suoltunut ainuttakaan merkkiä, että hänestä muuhun olisi.
Mutta minkäs sille teet: se on yhtäaikaa joka paikassa j.n.e
- Donna_Quijote
Baltasar kirjoitti:
Mutta minkäs sille teet: se on yhtäaikaa joka paikassa j.n.e
mielenosoitus tietynlaisille, pystyyn räjähtäneille ja henkisesti halvaantuneille vihalingoille on aina parempi kuin mikään nimitys, aina kun vain mahdollista.
Mikä tahansa huomionosoitus on joillekin plussaa aivan riippumatta heille osoitettujen nimilappujen laadusta. Saatpa nähdä. Samahan koski muuten myös natsi-propagandisteja, huomio kuin huomio, kaikki kotiin päin, etkö tiennyt? - Elena
KTS kirjoitti:
joka tuosta avauksesta poistettiin, oli todella brutaali ja ilmeinen väärennös. Se oli myös loukkaava. Ei sellaisia pidä tuoda tänne, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä analysoida tuollaisia tekstejä tehden vertailuja asiallisiin tietolähteisiin, vaan voivat harhautua uskomaan niihin. On nuoria ja heikommin koulutettuja ja niitä joita on harhautettu ääriliikkeisiin.. Tuollaiset räikeät jutut voivat myös lisätä käytöshäiriöitä netissä.
Eikä Hesarikaan julkaisisi sellaisia. Vaikka täällä jotkut pystyvät keskustelemaan tuollaisistakin asiallisesti, niin pitää muistaa että lukijoita on paljon muitakin, myös lapsia.
Taisivat johtaa Lutherinkin harhaan tuollaiset väärentäjät. Kuinka siis eivät erilaiset keskenkasvuiset joutuisi harhaan, mieti vähän. - Baltasar
Elena kirjoitti:
joka tuosta avauksesta poistettiin, oli todella brutaali ja ilmeinen väärennös. Se oli myös loukkaava. Ei sellaisia pidä tuoda tänne, koska kaikki ihmiset eivät ymmärrä analysoida tuollaisia tekstejä tehden vertailuja asiallisiin tietolähteisiin, vaan voivat harhautua uskomaan niihin. On nuoria ja heikommin koulutettuja ja niitä joita on harhautettu ääriliikkeisiin.. Tuollaiset räikeät jutut voivat myös lisätä käytöshäiriöitä netissä.
Eikä Hesarikaan julkaisisi sellaisia. Vaikka täällä jotkut pystyvät keskustelemaan tuollaisistakin asiallisesti, niin pitää muistaa että lukijoita on paljon muitakin, myös lapsia.
Taisivat johtaa Lutherinkin harhaan tuollaiset väärentäjät. Kuinka siis eivät erilaiset keskenkasvuiset joutuisi harhaan, mieti vähän.Sen tekstin kirjoittaja on täysin vastuuton huijari, joka ei tarvitse vastuuttomiin esityksiinsä lainkaan "todellisuudentajua". Hänen tarkoituksenaan on vain sabotoida kaikki asiaperusteinenkin keskustelu, laidasta laitaan. Hän surfaa heittämässä "keksittyjä juttuja" useilla sivuilla eri aihepiireista.
Joidenkin aiheiden vakavuuden johdosta, hänen juttuihinsa on paras olla vastaamatta; -tosin hän muuttelee myös nimimerkkejään nopeasti. - levittävät
Elena kirjoitti:
Taisivat johtaa Lutherinkin harhaan tuollaiset väärentäjät. Kuinka siis eivät erilaiset keskenkasvuiset joutuisi harhaan, mieti vähän.kirjoina, myös messiaaniset fundamentaliset kristityt, ainakin silloin kun huomaavat, että joku juutalaisuudesta heidän ryhmään kääntynyt aikoo palata takaisin juurilleen.
Luther oli katolinen munkki, joten kyllä hänelle riitti oman kirkon perinteinen opetuskin. Toisaalta messiaaniset, jos ketkä, ovat omien pohdintojensa mukaan ottaneet opikseen Lutherin opetuksista neuvon: Ette saa juutalaisista yhtäkään kääntymään, jos kohtelette heitä tylysti, sen sijaan sanokaa, että rakastatte juutalaisia, sanokaa aina uudestaan, olkaa aina ystävällisiä ja rakkaudellisia jne.. Muuten he eivät teitä kuuntele. Niin että se Lutherista. Joka lähtöön löytyy häneltä. - Doki
levittävät kirjoitti:
kirjoina, myös messiaaniset fundamentaliset kristityt, ainakin silloin kun huomaavat, että joku juutalaisuudesta heidän ryhmään kääntynyt aikoo palata takaisin juurilleen.
Luther oli katolinen munkki, joten kyllä hänelle riitti oman kirkon perinteinen opetuskin. Toisaalta messiaaniset, jos ketkä, ovat omien pohdintojensa mukaan ottaneet opikseen Lutherin opetuksista neuvon: Ette saa juutalaisista yhtäkään kääntymään, jos kohtelette heitä tylysti, sen sijaan sanokaa, että rakastatte juutalaisia, sanokaa aina uudestaan, olkaa aina ystävällisiä ja rakkaudellisia jne.. Muuten he eivät teitä kuuntele. Niin että se Lutherista. Joka lähtöön löytyy häneltä.Niinpä tietenkin.
- Talmud-väärennöksiä
Doki kirjoitti:
Niinpä tietenkin.
tehneetkin. Ketkä muut niitä olisivat alunperinkään laatineet kuin kristityt? Samat teokset kelpaavat edelleen. Haluatko nimiä? Mikä on muuttunut heidän suhtautumisessaan (enemmistön heistä, ei enää laillien)juutalaisuuteen? Onko UT:sta poistettu juutalaisia demonisoivat kohdat?
Ne kohdat, joita yhä hyödyntävät muutkin antisemiitit kuin ne kristityt, joitten mielestä juutalaisten olisi parasta kääntyä kristinuskoon, aivan kuten rakkaudentäyteiset, niin rakastavaiset, aivan mielettömän suvaitsevaiset ja aina yhtä itkettävän lempeät, messiaaniset piilofundamentalistitkin ?? Kuulema luterilaiset eivät enää juurikaan yritä käännyttää juutalaisia, eivätkä katolisetkaan. Mistähän sekin johtuu.. - ...........
Doki kirjoitti:
Niinpä tietenkin.
ssssssss..*nostaa vasenta takatassua ja kuopii hiekkaa päälle*
- LEARSIP
levittävät kirjoitti:
kirjoina, myös messiaaniset fundamentaliset kristityt, ainakin silloin kun huomaavat, että joku juutalaisuudesta heidän ryhmään kääntynyt aikoo palata takaisin juurilleen.
Luther oli katolinen munkki, joten kyllä hänelle riitti oman kirkon perinteinen opetuskin. Toisaalta messiaaniset, jos ketkä, ovat omien pohdintojensa mukaan ottaneet opikseen Lutherin opetuksista neuvon: Ette saa juutalaisista yhtäkään kääntymään, jos kohtelette heitä tylysti, sen sijaan sanokaa, että rakastatte juutalaisia, sanokaa aina uudestaan, olkaa aina ystävällisiä ja rakkaudellisia jne.. Muuten he eivät teitä kuuntele. Niin että se Lutherista. Joka lähtöön löytyy häneltä.Pitäisikö Juutalaisia saada kääntymään jonnekin.
Kristinuskoonko?
Eiköhän Juutalaisilla ole paljon pidempi ja syvempi tietämys Uskon asioista, kuin meillä kristityillä, jotka haparoimme pelkän UT;n kanssa ja olemme tietävinämme kaiken. - Minni-Matleena
KTS kirjoitti:
No, sattuhan sitä... ;o)vaihtelevia viestejä, mutta minulla on sellainen käsitys, että sinulla on hyvä tarkoitus. Jotkut voivat kuitenkin käsittää sinut toisinaan väärin, täälläkin helposti ajatellaan jotain pahaa, kun on niin paljon häiriköintiä. Juutalaiset varmaan muutenkin pelkäävät aina ilman syytäkin, että muilla on paha tarkoitus, koska heihin on historian aikana kohdistettu niin paljon vihamielisyyttä, ja ymmärtäähän sen tavallaan. Ihan neutraalitkin tai jopa positiiviset kirjoitukset voidaan siksi joskus tulkita väärin, mikä on hyvin ikävää, mutta ei kai sille voi mitään. Minusta pitäisi joka tapauksessa välttää kirjoittamasta sellaista negatiivista, mistä joku häirikkö voi saada innostusta vihamielisyyteen. Koska ilmeisesti jotkut levittävät pahassa tarkoituksessa kontekstistaan irrotettuja tekstejä ympäri nettiä, niin on hyvä olla varovainen mitä kirjoittaa ja mitä muiden kirjoituksia uskoo.
- Minni-Matleena
Elena kirjoitti:
Taisivat johtaa Lutherinkin harhaan tuollaiset väärentäjät. Kuinka siis eivät erilaiset keskenkasvuiset joutuisi harhaan, mieti vähän.sellainen käsitys, että kyseinen teksti on jotenkin KTS:n syytä, vaikka oikeasti joku häirikkö on ollut asialla. Minusta KTS on asiallinen kirjoittaja, vaikka välillä kirjoittaakin vähän hulvattomasti, enkä voi uskoa hänestä mitään negatiivista. Täällä on joitakin häiriköitä jotka levittävät sairaita ja suorastaan rikollisia juttuja tarkoituksenaan sabotoida keskustelua ja aiheuttaa vääriä käsityksiä.
- Baltasar
LEARSIP kirjoitti:
Pitäisikö Juutalaisia saada kääntymään jonnekin.
Kristinuskoonko?
Eiköhän Juutalaisilla ole paljon pidempi ja syvempi tietämys Uskon asioista, kuin meillä kristityillä, jotka haparoimme pelkän UT;n kanssa ja olemme tietävinämme kaiken.Learsi tunnetko sinä KTS: ylivilkasta ajatuksenjuoksua ?
- mitä uutta
Baltasar kirjoitti:
Learsi tunnetko sinä KTS: ylivilkasta ajatuksenjuoksua ?
mitä uutta ajatusta, yhtä ainoata kertaa KTS on tuonut tälle palstalle? kaikkien näiden vuosien aikana??
sano yksi asia, joka myös liittyisi palstan aiheeseen?
mielikuvitus on juuri se mikä häneltä puuttuu, mielivituksen kohdalla hänellä tulppa, tappi, patti, jokin vamma, muuten ei ole selitettävissä ettei hänellä ole koskaan ei koskaan itään sanottavaa, minkä idea, motiivi, vaikutin, kieroilu, tärkeily, vihamielinen, omahyväinen pelleily, ei välittömästi tulisi näkyviin,
tähänkö tarvitaan MIELIKUVITUSTA?? - on......
sellainen käsitys, että kyseinen teksti on jotenkin KTS:n syytä, vaikka oikeasti joku häirikkö on ollut asialla. Minusta KTS on asiallinen kirjoittaja, vaikka välillä kirjoittaakin vähän hulvattomasti, enkä voi uskoa hänestä mitään negatiivista. Täällä on joitakin häiriköitä jotka levittävät sairaita ja suorastaan rikollisia juttuja tarkoituksenaan sabotoida keskustelua ja aiheuttaa vääriä käsityksiä.
hänen syytä - että hän 'omahyväisesti' ja hyvin ylimalkaisesti kirjoitti otsikolla: *hohhoijaa*, eräällä toisella palstalla - jossa keskusteltiin M.Lutherista (siitä hirviöstä) - ja kirjoituksesta saattoi ymmärtää -että HÄN ITSE ON TUTKINUT / LUKENUT TOORAA ja ZOHARIA ja että ne törkeät tekstit löytyy niiltä sivuilta. (kohteet oli merkitty myös).
No, kun asia tuli ilmi täällä - niin hän välittömästi kirjoitti, ettei ole tarkistanut onko kirjoitukset totta vai ei......
Eikä missään vaiheessa edes kerro olevansa pahoillaan kardinaalimokastaan, vaan kuittailee täällä; 'ihan relaa vaan' ja 'mitäs pienistä'..jne.... - Baltasar
on...... kirjoitti:
hänen syytä - että hän 'omahyväisesti' ja hyvin ylimalkaisesti kirjoitti otsikolla: *hohhoijaa*, eräällä toisella palstalla - jossa keskusteltiin M.Lutherista (siitä hirviöstä) - ja kirjoituksesta saattoi ymmärtää -että HÄN ITSE ON TUTKINUT / LUKENUT TOORAA ja ZOHARIA ja että ne törkeät tekstit löytyy niiltä sivuilta. (kohteet oli merkitty myös).
No, kun asia tuli ilmi täällä - niin hän välittömästi kirjoitti, ettei ole tarkistanut onko kirjoitukset totta vai ei......
Eikä missään vaiheessa edes kerro olevansa pahoillaan kardinaalimokastaan, vaan kuittailee täällä; 'ihan relaa vaan' ja 'mitäs pienistä'..jne....Asiat tapahtuivat juuri niin kuin edellä kuvattiin. Se siitä.
- LEARSI
Baltasar kirjoitti:
Learsi tunnetko sinä KTS: ylivilkasta ajatuksenjuoksua ?
Tunnen jonkin verran.
Ehkä han saa jotain sadistista nautintoa siitä.
Viisain tapa on jättää kommentoimatta, ja näin riistää häneltä se nautinto.
Luulempa, että kun ihmiset kovin tuohtuvat ja ottavat kantaa häneen, hän innostuu vain enemmän.
KANNATTAA VAIN OHITTAA KOKO JUUTU.
pUHELKOON SIELLÄ YKSIKSENSÄ. - LEARSI
LEARSI kirjoitti:
Tunnen jonkin verran.
Ehkä han saa jotain sadistista nautintoa siitä.
Viisain tapa on jättää kommentoimatta, ja näin riistää häneltä se nautinto.
Luulempa, että kun ihmiset kovin tuohtuvat ja ottavat kantaa häneen, hän innostuu vain enemmän.
KANNATTAA VAIN OHITTAA KOKO JUUTU.
pUHELKOON SIELLÄ YKSIKSENSÄ.Voi itku, kun tulee aina noita kirjoutusvirheitä,
ei juutu, kun JUTTU. - Elena
Elena kirjoitti:
Taisivat johtaa Lutherinkin harhaan tuollaiset väärentäjät. Kuinka siis eivät erilaiset keskenkasvuiset joutuisi harhaan, mieti vähän.lisään, että ainakin minua kohtaan KTS on ollut hyvin sympaattinen ja olen saanut hänestä vaikutelman, että hän kirjoittaa yleensä asiaa, omaa paljon tietoa, mielikuvitusta ja huumorintajua. Kerrankos sitä joku erehtyy laittamaan vahingossa liian hurjan linkin, jonka teksti ei ole kuitenkaan kirjoittajan syy, vaan viittaus, että tällaisiakin on, puhutaanpa näistä. KTS on Jumalan koulussa siinä missä me muutkin ja varmaan haluaa kehittyä siinä. Kovin pitkältä ajalta en hänen juttujaan tunne. Kirjoitin tämän myös siksi kun täällä häntä porukalla kohtuuttomastikin syyllistetään. Sen sijaan joiltain jää ehkä huomaamatta, että tässäkin ketjussa joku mustamaalaa ja loukkaa kristittyjä aivan tolkuttomasti, ikäänkuin kaikki olisivat yhtä ja samaa konnamaista massaa, raamatunväärentäjiä ja ties mitä monstereita; joutaisi poistaa tuollaiset viestit, tehdä niinkuin suomi24 palstojen säännötkin määräävät. Tänne tarvittaisiin seriffi joka siistii entistä enemmän palstaa.
Elena kirjoitti:
lisään, että ainakin minua kohtaan KTS on ollut hyvin sympaattinen ja olen saanut hänestä vaikutelman, että hän kirjoittaa yleensä asiaa, omaa paljon tietoa, mielikuvitusta ja huumorintajua. Kerrankos sitä joku erehtyy laittamaan vahingossa liian hurjan linkin, jonka teksti ei ole kuitenkaan kirjoittajan syy, vaan viittaus, että tällaisiakin on, puhutaanpa näistä. KTS on Jumalan koulussa siinä missä me muutkin ja varmaan haluaa kehittyä siinä. Kovin pitkältä ajalta en hänen juttujaan tunne. Kirjoitin tämän myös siksi kun täällä häntä porukalla kohtuuttomastikin syyllistetään. Sen sijaan joiltain jää ehkä huomaamatta, että tässäkin ketjussa joku mustamaalaa ja loukkaa kristittyjä aivan tolkuttomasti, ikäänkuin kaikki olisivat yhtä ja samaa konnamaista massaa, raamatunväärentäjiä ja ties mitä monstereita; joutaisi poistaa tuollaiset viestit, tehdä niinkuin suomi24 palstojen säännötkin määräävät. Tänne tarvittaisiin seriffi joka siistii entistä enemmän palstaa.
Ja esitän pahoitteluni, jos lainaukset eräältä nettisivuilta loukkasivat muutamia.
Aion ostaa Talmudinkin, niin asia selviää. Ongelma on siinä, kun ei ehdi elämän aikana lukea kaikkia maailman kirjoja, niin pitää joskus kysyä joiltakuilta, että onko jossakin sitä taikka tätä.LEARSIP kirjoitti:
Pitäisikö Juutalaisia saada kääntymään jonnekin.
Kristinuskoonko?
Eiköhän Juutalaisilla ole paljon pidempi ja syvempi tietämys Uskon asioista, kuin meillä kristityillä, jotka haparoimme pelkän UT;n kanssa ja olemme tietävinämme kaiken.Learsi: "Eiköhän Juutalaisilla ole paljon pidempi ja syvempi tietämys Uskon asioista, kuin meillä kristityillä,"
Miksi et sitten käänny juutalaiseksi?
Vakavasti puhuen, kyllä kai se tietämys on enemmän kiinni yksilöistä kuin uskonnosta.Talmud-väärennöksiä kirjoitti:
tehneetkin. Ketkä muut niitä olisivat alunperinkään laatineet kuin kristityt? Samat teokset kelpaavat edelleen. Haluatko nimiä? Mikä on muuttunut heidän suhtautumisessaan (enemmistön heistä, ei enää laillien)juutalaisuuteen? Onko UT:sta poistettu juutalaisia demonisoivat kohdat?
Ne kohdat, joita yhä hyödyntävät muutkin antisemiitit kuin ne kristityt, joitten mielestä juutalaisten olisi parasta kääntyä kristinuskoon, aivan kuten rakkaudentäyteiset, niin rakastavaiset, aivan mielettömän suvaitsevaiset ja aina yhtä itkettävän lempeät, messiaaniset piilofundamentalistitkin ?? Kuulema luterilaiset eivät enää juurikaan yritä käännyttää juutalaisia, eivätkä katolisetkaan. Mistähän sekin johtuu..Jos nyt joitakuita kiinnostaa löytyvät tämän kirjeen allekirjoittajien joukosta:
http://www.fkf.net/haavisto/vetoomus.html
; )- Elena
levittävät kirjoitti:
Luther oli katolinen munkki, joten kyllä hänelle riitti oman kirkon perinteinen opetuskin. Toisaalta messiaaniset, jos ketkä, ovat omien pohdintojensa mukaan ottaneet opikseen Lutherin opetuksista neuvon: Ette saa juutalaisista yhtäkään kääntymään, jos kohtelette heitä tylysti, sen sijaan sanokaa, että rakastatte juutalaisia, sanokaa aina uudestaan, olkaa aina ystävällisiä ja rakkaudellisia jne.. Muuten he eivät teitä kuuntele. Niin että se Lutherista. Joka lähtöön löytyy häneltä.en nyt ehdi tässä ketjussa kommentoimaan, vaikka haluaisinkin vähän oikaista joitakin lausahduksiasi.
Tuota en usko ollenkaan, että messiaaniset juutalaiset tuollaisia tekeleitä levittäisivät, kuin mitä se ruma Talmud-väärennös oli, tuo lauseesi on loukkaus monia kohtaan. Ne ihmiset ovat rauhallista, sympaattista väkeä, jos tuhannen joukosta löytyy jokin musta lammas, joka ei ole asiaansa kunnolla koskaan sisälle päässytkään, niin ei pidä aina yleistää!
Lutherille ei riittänyt perinteinen katolisuus, juuri siinä hän teki tärkeimmän elämäntyönsä, että lähti puhdistamaan katolisuudesta sen harhaoppeja, ja lopputuloksena oli uusi euroopanlaajuinen kirkkokunta.Vaikka hän oli elämänsä loppupuolella kelmi juutalaisten suhteen, ilmeisesti saamiensa vinksahtaneiden oppien harhauttamana, hän teki elämässään myös hyviä asioita oman uskontonsa kehityksen puolesta, on syytä olla objektiivinen.
En usko että messiaaniset juutalaiset juurikaan edes ajattelevat Lutheria, heidän opettajansa löytyy UT:sta ja niistä, jotka korostavat sitä että seurakunnan pää on Kristus eikä maallisen vallan kanssa liittoutuneet kirkkoisät.
Tällaisia on nyky-Suomessa mm. Nokiamissiossa, joka on valtakirkon suurin herätysliike meillä.
Juutalaisuudessakin on reformaattorinsa, liberaalit, joita on ainakin suurimmissa Euroopan kaupungeissa.
Eivätkä tosiuskovat harrasta tekopyhää lähimmäisenrakkautta jonka tarkoitus olisi jokin juonen kautta saatava hyöty, vaan se Jumalan rakkaus on heissä Hengestä syntynyttä, ja tulee sydämestä. Se on sitä, että se ilo ja rauha, mikä meissä on, sen soisimme myös muille ihmisille. - Minni-Matleena
KTS kirjoitti:
Ja esitän pahoitteluni, jos lainaukset eräältä nettisivuilta loukkasivat muutamia.
Aion ostaa Talmudinkin, niin asia selviää. Ongelma on siinä, kun ei ehdi elämän aikana lukea kaikkia maailman kirjoja, niin pitää joskus kysyä joiltakuilta, että onko jossakin sitä taikka tätä.tahallasi loukannut ketään, et vaan ajatellut asiaa kunnolla. En ole tosin lukenut kuin osan kirjoituksistasi, mutta ainakin minulle olet ollut ystävällinen. Kannattaa kumminkin vastaisuudessa olla varovainen, jos löytää jotain outoja tekstejä, minusta kannattaa ensin tiedustella asiaa muulla tavalla ennenkuin laittaa sellaista mihinkään. Minä ajattelen vaan sitä, ettei aiheutuisi turhaan haittaa millekään ihmisryhmälle.
- voisi
tahallasi loukannut ketään, et vaan ajatellut asiaa kunnolla. En ole tosin lukenut kuin osan kirjoituksistasi, mutta ainakin minulle olet ollut ystävällinen. Kannattaa kumminkin vastaisuudessa olla varovainen, jos löytää jotain outoja tekstejä, minusta kannattaa ensin tiedustella asiaa muulla tavalla ennenkuin laittaa sellaista mihinkään. Minä ajattelen vaan sitä, ettei aiheutuisi turhaan haittaa millekään ihmisryhmälle.
olla nyt loppuun käsitelty ja KTS esitti pahoittelunsa - joten laitettaisko piste nyt tähän ja jatketaan eteenpäin.
Oletteko samaa mieltä? - Donna_Quijote
Elena kirjoitti:
lisään, että ainakin minua kohtaan KTS on ollut hyvin sympaattinen ja olen saanut hänestä vaikutelman, että hän kirjoittaa yleensä asiaa, omaa paljon tietoa, mielikuvitusta ja huumorintajua. Kerrankos sitä joku erehtyy laittamaan vahingossa liian hurjan linkin, jonka teksti ei ole kuitenkaan kirjoittajan syy, vaan viittaus, että tällaisiakin on, puhutaanpa näistä. KTS on Jumalan koulussa siinä missä me muutkin ja varmaan haluaa kehittyä siinä. Kovin pitkältä ajalta en hänen juttujaan tunne. Kirjoitin tämän myös siksi kun täällä häntä porukalla kohtuuttomastikin syyllistetään. Sen sijaan joiltain jää ehkä huomaamatta, että tässäkin ketjussa joku mustamaalaa ja loukkaa kristittyjä aivan tolkuttomasti, ikäänkuin kaikki olisivat yhtä ja samaa konnamaista massaa, raamatunväärentäjiä ja ties mitä monstereita; joutaisi poistaa tuollaiset viestit, tehdä niinkuin suomi24 palstojen säännötkin määräävät. Tänne tarvittaisiin seriffi joka siistii entistä enemmän palstaa.
Löysin juuri KTS:ää koskevan viestin (kolmen vuoden takaa), jossa on yksi lähteistä, joista hän on noita kaikkein kammottavimpia antisemitisia 'Talmud-lipsahduksiaan' tänne juutalaisuuspalstalle suomi24:ään ja ties minne levittellyt,: katsopa tuolta:hm.. (tjaah.. en laitakaan sitä viisastelevaa, asiallisen näköistä mutta yhtä kaikki rasistista ja erikoisesti antisemitistista linkkiä jota KTS, sinun ystävällinen ja aina niin korrekti ystäväsi, ja taitava kirjoittajasi täällä on levitellyt, koska se varmaankin jo aika vanha (2003!!! tai niin 1300-luvultako ne juontuvat.) juttu,..
Vaikka, niin, Talmud-vääristelyillä on tietenkin historiansa,mutta sehän tavallaan ei oikeastaan 'vanhene', vai mitä??
Miksiköhän, onko sinulla aavistusta?
Tässä on kunnollista tietoa:
http://www.mideastweb.org/jewreligion.htm
Katso kohta Does the Talmud contain slanders against Jesus and Christians? (tuota kautta löytyy se tänne linkitetty ja surkeasti suomennettu viha-kuvotus-öky-antisemitismitien rakastaman 'lapsen raiskaamis-jutun' oikaisukin, jos asian oikea laita sinua kiinnostaa).
http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/8815/exp.html
Eikö olekin ikävää, että myös 'messiaaniset juutalaiset', joitten asian puolesta olet niin renesanssisen monipuolisesti puhunut, käyttävät noita samoja Talmud-väärennöksiä lähetystyössään (heidän web-sivuiltaan löytyy nämä samat)! - Donna_Quijote
voisi kirjoitti:
olla nyt loppuun käsitelty ja KTS esitti pahoittelunsa - joten laitettaisko piste nyt tähän ja jatketaan eteenpäin.
Oletteko samaa mieltä?Minun mielestä KTS voisi painua täältä: *sensuroitu*
Ei voi, saammepa nähdä! kohta on uudet nikit, mutta vanhat asiat! - Donna_Quijote
Elena kirjoitti:
en nyt ehdi tässä ketjussa kommentoimaan, vaikka haluaisinkin vähän oikaista joitakin lausahduksiasi.
Tuota en usko ollenkaan, että messiaaniset juutalaiset tuollaisia tekeleitä levittäisivät, kuin mitä se ruma Talmud-väärennös oli, tuo lauseesi on loukkaus monia kohtaan. Ne ihmiset ovat rauhallista, sympaattista väkeä, jos tuhannen joukosta löytyy jokin musta lammas, joka ei ole asiaansa kunnolla koskaan sisälle päässytkään, niin ei pidä aina yleistää!
Lutherille ei riittänyt perinteinen katolisuus, juuri siinä hän teki tärkeimmän elämäntyönsä, että lähti puhdistamaan katolisuudesta sen harhaoppeja, ja lopputuloksena oli uusi euroopanlaajuinen kirkkokunta.Vaikka hän oli elämänsä loppupuolella kelmi juutalaisten suhteen, ilmeisesti saamiensa vinksahtaneiden oppien harhauttamana, hän teki elämässään myös hyviä asioita oman uskontonsa kehityksen puolesta, on syytä olla objektiivinen.
En usko että messiaaniset juutalaiset juurikaan edes ajattelevat Lutheria, heidän opettajansa löytyy UT:sta ja niistä, jotka korostavat sitä että seurakunnan pää on Kristus eikä maallisen vallan kanssa liittoutuneet kirkkoisät.
Tällaisia on nyky-Suomessa mm. Nokiamissiossa, joka on valtakirkon suurin herätysliike meillä.
Juutalaisuudessakin on reformaattorinsa, liberaalit, joita on ainakin suurimmissa Euroopan kaupungeissa.
Eivätkä tosiuskovat harrasta tekopyhää lähimmäisenrakkautta jonka tarkoitus olisi jokin juonen kautta saatava hyöty, vaan se Jumalan rakkaus on heissä Hengestä syntynyttä, ja tulee sydämestä. Se on sitä, että se ilo ja rauha, mikä meissä on, sen soisimme myös muille ihmisille.He levittävät niitä. Ne voi löytää heidän web-sivuiltaan löydettävissä, enkä ymmärrä miten et muka tätä tiedä.
¡¡ basta ya!! - Minni-Matleena
voisi kirjoitti:
Oletteko samaa mieltä?ainakin, mutta kun muut haluavat aina vain vatvoa samaa asiaa, vaikka se on jo selvitetty.
Donna_Quijote kirjoitti:
Löysin juuri KTS:ää koskevan viestin (kolmen vuoden takaa), jossa on yksi lähteistä, joista hän on noita kaikkein kammottavimpia antisemitisia 'Talmud-lipsahduksiaan' tänne juutalaisuuspalstalle suomi24:ään ja ties minne levittellyt,: katsopa tuolta:hm.. (tjaah.. en laitakaan sitä viisastelevaa, asiallisen näköistä mutta yhtä kaikki rasistista ja erikoisesti antisemitistista linkkiä jota KTS, sinun ystävällinen ja aina niin korrekti ystäväsi, ja taitava kirjoittajasi täällä on levitellyt, koska se varmaankin jo aika vanha (2003!!! tai niin 1300-luvultako ne juontuvat.) juttu,..
Vaikka, niin, Talmud-vääristelyillä on tietenkin historiansa,mutta sehän tavallaan ei oikeastaan 'vanhene', vai mitä??
Miksiköhän, onko sinulla aavistusta?
Tässä on kunnollista tietoa:
http://www.mideastweb.org/jewreligion.htm
Katso kohta Does the Talmud contain slanders against Jesus and Christians? (tuota kautta löytyy se tänne linkitetty ja surkeasti suomennettu viha-kuvotus-öky-antisemitismitien rakastaman 'lapsen raiskaamis-jutun' oikaisukin, jos asian oikea laita sinua kiinnostaa).
http://www.geocities.com/Athens/Cyprus/8815/exp.html
Eikö olekin ikävää, että myös 'messiaaniset juutalaiset', joitten asian puolesta olet niin renesanssisen monipuolisesti puhunut, käyttävät noita samoja Talmud-väärennöksiä lähetystyössään (heidän web-sivuiltaan löytyy nämä samat)!Messiaaniset juutalaiset ovat luonnollisesti sitä mieltä, että judaismi edustaa pimeyden valtakuntaa, koska ovat kokeneet vapautuneensa sieltä Jeesuksen avulla. Sen tiedän ennestään. Olen kuullut aen heiltä niin monta kertaa.
Mutta älkääs nyt minua tähän sotkeko.- Donna_Quijote
KTS kirjoitti:
Messiaaniset juutalaiset ovat luonnollisesti sitä mieltä, että judaismi edustaa pimeyden valtakuntaa, koska ovat kokeneet vapautuneensa sieltä Jeesuksen avulla. Sen tiedän ennestään. Olen kuullut aen heiltä niin monta kertaa.
Mutta älkääs nyt minua tähän sotkeko.saatu mahalleen kuralätäkköön, ihan sinun omiin tekeleisiisi.
Donna_Quijote kirjoitti:
saatu mahalleen kuralätäkköön, ihan sinun omiin tekeleisiisi.
Kaaduin sun päälles, koska Elena ehti kampata sut jo aikaisemmin.
:D- Donna_Quijote
Elena kirjoitti:
en nyt ehdi tässä ketjussa kommentoimaan, vaikka haluaisinkin vähän oikaista joitakin lausahduksiasi.
Eivätkä tosiuskovat harrasta tekopyhää lähimmäisenrakkautta jonka tarkoitus olisi jokin juonen kautta saatava hyöty, vaan se Jumalan rakkaus on heissä Hengestä syntynyttä, ja tulee sydämestä. Se on sitä, että se ilo ja rauha, mikä meissä on, sen soisimme myös muille ihmisille.höpön pöpö
en muuta sano
Olin oikeassa, olin alusta asti kun tänne tulin, ja aloin ihmetellä sinun kirjoitustapaasi. Hauku sinä vain minua. Minä menen nukkumaan. LOpeta tuo ihme-opettaminen.. sinulla saa olla mielipiteitä vaikka mistä tun uskonnosta, mutta minua ällöttää tuo asenne..
pälä pälä, en ole monta tekopyhää tavannut, enkä ole etsinytkään, mutta nyt taisin löytää
Hyvää yötä, - Donna_Quijote
KTS kirjoitti:
Kaaduin sun päälles, koska Elena ehti kampata sut jo aikaisemmin.
:Dei niin väliä, vaikka minut kamppaisitte, vaikka yhteistuumin, koska jokin muu on tärkeämpi asia tällä palstalla kuin sinä ainakaan, ja jätänkin sen nyt taas tänne, poissaolollaan loistamaan..
hassua, hakkaat päätäsi seinään! Mikset iske vasaralla tai lekalla? harkitse asiaa
hyvää yötä - Elena
Donna_Quijote kirjoitti:
höpön pöpö
en muuta sano
Olin oikeassa, olin alusta asti kun tänne tulin, ja aloin ihmetellä sinun kirjoitustapaasi. Hauku sinä vain minua. Minä menen nukkumaan. LOpeta tuo ihme-opettaminen.. sinulla saa olla mielipiteitä vaikka mistä tun uskonnosta, mutta minua ällöttää tuo asenne..
pälä pälä, en ole monta tekopyhää tavannut, enkä ole etsinytkään, mutta nyt taisin löytää
Hyvää yötä,hei ei kannata kuluttaa energiaansa turhaan tuittuiluun tässä elämässä, ota vähän iloisempi asenne, vaikka oletkin ehkä väsynyt ja väsyneenä voi tulla kirjoitettua tuollaista mrrh.. tekstiä. Uusi päivä tuo uudet voimat.
Tässä sinulle iltalaulu, sympaattinen Aviad Cohen laulaa sinulle kaikkien solvattujen kristittyjen ja messiaanisten juutalaisten pienen apologian, rakkaudesta El Shaddai'hin, "Hooked on the Truth". Rauhaisia unia!
http://www.youtube.com/watch?v=W-kSTm1gBPk - Rambam
Tooraa luettaisiin kirjoitti:
..niistä kristittyjen tekemistä erikielisistä käännöksistä, joissa ratkaisevia kohtia kirjoituksissa on muunneltu niin, että asiantuntemattomat, 99,9 prosenttisesti hepreaa osaamattoat lukijat EIVÄT voi saada teksteistä oikeaa käsitystä.
Maimonides ei voinut tarkoittaa, suositella (??), että 'Tooraa' luettaisiin kristittyjen linssien lävitse. Koska kirjoistusten sisältämä viisaus on jotakin muuta kuin niitten, joille se joissakin kohdissa on vain ennustuskirja kohti 'jumala-Jeesuksen' maailmaantulemista, ensin yhden kerran, sitten toisen kerran..
Tutustu asiaan, ota selvää, missä kaikissa kohdissa 'VT':ia, asiat muuttuvat aivan toisiksi, jos ne lukisi hepreankielellä.
Kristittyjen 'VT' on jotakin aivan muuta kuin Toora. Tiesin tietenkin, että kristityt lukevat VT:ia ikään kuin Toorana,'hengellistäen' ja monin eri tavoin (kuin juutalaiset itse) tulkitsemalla.. mutta en sitä, miten tarkasti asiat pitää itse tietää, että ymmärtäisi mistä oikeastaan on kysymys, että jmonet alkuperöist merkitykset on saatu muuttumaan, esim vaihtamalla pienen kirjaimen isoksi, tai vaihtamalla verbin persoonamuodon, irrottamalla jonkin yhden värssyn irti kontekstistaan, jakamalla ja ryhmittelemällä lauseita eri tavoin.. -jne. Näin on tehty, huomaatta ja ei-julkisesti, siis vaivihkaa.
Miksi?
Juutalaisia on arvosteltu siitä, etteivät he muka ymmärrä OMIA kirjoituksiaan. Ja noita 'kristillisä' selityksiä ja väitteitä ja sekaannuksia, vääriä käännöksiä ym ym.. täällä on tarjoiltu 'totena' ja muka aidosti juutalaisuudesta kiinnostuneina, asiantuntemuksella, jopa niin, että satunnainen kävijä voi täältä saada vääriä käsityksiä juutalaisuudesta. Vääristelijät ovat täällä useimmin äänessä, ylimmäisena ja alimmaisena, ensimmäisenä ja viimeisenä. Nämä tekevät avauksia ja muka 'kriittisiä kysymyksiä', ja jotkut näyttävät osaavan jopa hepreaa..
..quote 'rasismia vastaanin' komentista:..
../As it says (Leviticus 18:5) "Which man shall do [i.e. study] and by which he shall live [in the afterlife]." It does not say "priests, Levites, and Israelites" but "man". We learn from here that even a gentile who engages in the study of Torah is like a Jewish high priest."
Jos tarkoitus on OPPIA, jos on mahdollista oppia jotakin asioita TUTKImalla, Tooraa tutkimalla, niin mitä voi 'juutalaisesta Toorasta' oppia tutkimalla kristilliseksi muunneltua VT:ia?
terveisin donna Qei todellakaan näytä tietävän mitä mieltä Rambam oli Tooraa tutkivista ei-juutalaisista tai sitten esitätte vain tietämättömiä.
ja sinä Donna yrität viedä keskustelun ihan muuhun suuntaan, ei Rambam määritellyt mitä Tooran käännöstä tai mitä väännöstä.
olen tutustunut asiaan lukemattomia vuosia sitten ,siinä teinkin virheen. ei ehkä olisi pitänytkään opetella hepreaa, eikä alkaa tutkimaan juutalaisuuden kirjoituksia. niin kova viha ympärileikkaamatonta penistä kohtaan sieltä hohkaa. tähänkin löytyy Rambamilta mielipiteitä. - LEARSI
KTS kirjoitti:
Learsi: "Eiköhän Juutalaisilla ole paljon pidempi ja syvempi tietämys Uskon asioista, kuin meillä kristityillä,"
Miksi et sitten käänny juutalaiseksi?
Vakavasti puhuen, kyllä kai se tietämys on enemmän kiinni yksilöistä kuin uskonnosta.Voisin kuule kääntyäkin, mutta sepä ei olekaan mikään pikku juttu. Ei riitä, että ilmoittaa kääntyvänsä Juutalaisuutee.
Heille se on vakava asia. Tutkitaan tarkkaan, oletko tosissasi, vaatii myös opiskelua. Tämä on minusta ihan oikein.
Kristinuskoon pääsee kun ilmoittaa vaan. Saarnamiehet kerää oikein pisteitä, että taas sain niin monta.
Muuten KTS, me olemme kerran olleet samaa mieltä eräästä asiasta, muistatko mistä? - pikku isottelijalle :)
Elena kirjoitti:
hei ei kannata kuluttaa energiaansa turhaan tuittuiluun tässä elämässä, ota vähän iloisempi asenne, vaikka oletkin ehkä väsynyt ja väsyneenä voi tulla kirjoitettua tuollaista mrrh.. tekstiä. Uusi päivä tuo uudet voimat.
Tässä sinulle iltalaulu, sympaattinen Aviad Cohen laulaa sinulle kaikkien solvattujen kristittyjen ja messiaanisten juutalaisten pienen apologian, rakkaudesta El Shaddai'hin, "Hooked on the Truth". Rauhaisia unia!
http://www.youtube.com/watch?v=W-kSTm1gBPksilppu hyvältä näyttää mutta onkin vain itse tehty ja keinomakeutettu kakku. Tuo EI ole juutalaisuutta!!
tässä asiaa:
youtubessa aiheesta.. vastapainoksi. Tässä asiaa: Miksi jeshuanistit, eli messiaaniset kristinuskon valinneet entiset juutalaiset eivät enää ole juutalaisia.
Hyvä linkki youtubeen juutalaisia asiavideoita juutalaisuudesta:
http://www.youtube.com/watch?v=qHPr4fgYHW8
http://www.youtube.com/profile_videos?user=rjhgins
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.404018Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652663Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151744- 1201522
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1321499- 1021427
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?251288Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411136Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141123Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591025