Hyvästi laivatyö!

1st Engineer

Siirryn maihin 1.10 alkaen, tarjottiin paikallisesta voimalaitoksesta paikkaa, käteen jää 300 enemmän kuussa. Ja työtä 7,5h per arkipäivä siihen palkkaan, ylitöitä vain parina viikkona vuodessa mikäli itselle silloin sopii. Saa illat ja viikonloput tehdä mitä lystää ja käydä ruokatunnilla vaikka vaimoa panemassa.

Kivoja muistoja jäi laivatyöstä kyllä, sitä ei käy kieltäminen, mutta oli se aika orjatyötä kun vertaa palkkoja tehtyihin tunteihin ja vapaa-aikaan.
Tonni lisää kuussa peruspalkkaan ja 1:2 vuorottelu niin alan taas harkita laivatyötä. Ehkä.

Finished with ship engines. Kiitos.

60

13017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudesta valinnasta

Hyvä päätös. Saman tein mäkin. Orjatyötähän nuo laivahommat on. Ei kukaan täyspäinen lähtis merelle jos sitä markkinoitas niillä faktoilla mitä se työ ja elämä laivalla käytännössä on.
      Aina muistetaan vaan pitkät vapaat ja muka älyttömän hyvä palkka, reissaaminen maailmalla mut todellisuus on tarua ...karumpaa.

• 1ja 2

onnex olkoon, minä olen ollu maissa jo 9v. En enää haikaile, alussa vähän kirpas se "vapauden" menetys mutta merenkulkulaitos on huolehtinu ettei enää pääsiskää, kaikenmaailman kursseja pitäs käydä.

• saa ruma vaimos

olla ilman pientä piliä.
      Sä mitään ole kakara seilannu tai paneskellu neiti.

• 1.mestari

Tervemenoa vaan onnelaan, jos luulet työteon olevan maissa niin ihanaa.Oletko huomioinut, että et saa vastaisuudessa merimiestyötulovähennystä, siihen se 300€ hupenee, käteen tuleva raha ratkaisee,ei Bruttopalkka. Eikä sitä vanhaa muijaakaan jaksa jatkuvasti panna, merimiehellä eukkokin on joka kerta kuin uusi.En kyllä koe laivatyötä orjatyöksi, jos on oikeasti merillä eikä Ruosinlautoilla.Minulla itsellä on 3-vuoden kokemus höyryvoimalaitoksen vuorokonemestarin töistä ja se piisas.

• Perko

Joopa joo,sinä et sitten ole huomioinut MEK-maksua?
        Hieno systeemi, koska et ole kuluttamassa verovarojen käyttöä, saat alennusta veroista...Mutta maksat sitten eläkemaksua MEK:ille oiken viimoisen päälle, eli kun toiseen taskuun annetaan niin toisesta otetaan.
        Tahtoo siis sanoa että netossa ei ole käytännössä eroa...

Mitä tulee uskottomuuteen niin se ei kaiketi kuulu palkka-asioihin.
        Jos kuuluisi, maaelämä taatusti antaa siihen paremmat mahdollisuudet kuin nykyajan laivatyö...Kerrohan miten vaikkapa pienen konttikäysän, joka on syöttöliikenteessä, mestari hommaa joka kerta uuden eukon?
        Mistä ihmeestä?

Älä viitsi syöttää tätä merimiesromantiikka paskaa, se vähän mitä sitä aikanaan oli olemassa tietyillä reiteillä, on mennyttä aikaa joka ei palaa.

• ikinä ollut

maatöissä ja katsonut mitä siihen veroon SISÄLTYY!!?!. Maissa KOKONAISVEROON SISÄLTYY myös eläke maksu!! Merillä se otetaan ERIKSEEN Mek-maksuna. Kun mek-maksu veroon (mikä on ihan älytön ja nielee pois sen merimiesten veroalenuksen)lisätään se sun työstä saatu veroprosentti syntyy KOKONAISVEROprosentti, ja Tadaa!, sehän on ihan sama kuin maissa (jossa vaan kaksi eri verotuskohdetta onkin yhdessä eli työstä otettu vero ja eläkemaksu vero). toisinsanoen: Sama paska eri paketissa!!
        Kyllä se bruttotulo kertoo paljonko työnantaja työntekijää arvostaa!

• simPanen
        ikinä ollut kirjoitti:

maatöissä ja katsonut mitä siihen veroon SISÄLTYY!!?!. Maissa KOKONAISVEROON SISÄLTYY myös eläke maksu!! Merillä se otetaan ERIKSEEN Mek-maksuna. Kun mek-maksu veroon (mikä on ihan älytön ja nielee pois sen merimiesten veroalenuksen)lisätään se sun työstä saatu veroprosentti syntyy KOKONAISVEROprosentti, ja Tadaa!, sehän on ihan sama kuin maissa (jossa vaan kaksi eri verotuskohdetta onkin yhdessä eli työstä otettu vero ja eläkemaksu vero). toisinsanoen: Sama paska eri paketissa!!

Minun merityötulosta vievät osansa kruunu,mek,smu,mepa,työttömyyvak.maksu,leva,oliko vielä jotain...Yhteensä 30,8%.Jos olisin maissa töissä,näillä ansioilla,veroprosentti olisi 28.Että sikäli..

• simPanen
        simPanen kirjoitti:

Minun merityötulosta vievät osansa kruunu,mek,smu,mepa,työttömyyvak.maksu,leva,oliko vielä jotain...Yhteensä 30,8%.Jos olisin maissa töissä,näillä ansioilla,veroprosentti olisi 28.Että sikäli..

..leva kuulu prossavähennyksiin.

• 1.mestari
        Perko kirjoitti:

Joopa joo,sinä et sitten ole huomioinut MEK-maksua?
        Hieno systeemi, koska et ole kuluttamassa verovarojen käyttöä, saat alennusta veroista...Mutta maksat sitten eläkemaksua MEK:ille oiken viimoisen päälle, eli kun toiseen taskuun annetaan niin toisesta otetaan.
        Tahtoo siis sanoa että netossa ei ole käytännössä eroa...

Mitä tulee uskottomuuteen niin se ei kaiketi kuulu palkka-asioihin.
        Jos kuuluisi, maaelämä taatusti antaa siihen paremmat mahdollisuudet kuin nykyajan laivatyö...Kerrohan miten vaikkapa pienen konttikäysän, joka on syöttöliikenteessä, mestari hommaa joka kerta uuden eukon?
        Mistä ihmeestä?

Älä viitsi syöttää tätä merimiesromantiikka paskaa, se vähän mitä sitä aikanaan oli olemassa tietyillä reiteillä, on mennyttä aikaa joka ei palaa.

Enhän minä puhunut uskottomuudesta mitään, jos ääliö osaat lukea, kirjoitin että, joka kerta eukkokin on KUIN uusi. Kyllä senpuoleen uskottomuuteen on mahdollisuus niin merellä kuin maissakin.

• Perko
        1.mestari kirjoitti:

Enhän minä puhunut uskottomuudesta mitään, jos ääliö osaat lukea, kirjoitin että, joka kerta eukkokin on KUIN uusi. Kyllä senpuoleen uskottomuuteen on mahdollisuus niin merellä kuin maissakin.

minä en eukko-piireissä liiku niin kuin sinä, vain naisia tapailen niin kyllähän siinä silloin väärinkäsityksiä tuppaa tulemaan...Sinä ääliö taasen et sitten viitsinyt MEK-maksua kommentoida mistä oli puhe?

• tällä perkolla on tapana
        1.mestari kirjoitti:

käsittää väärin kaikki.

• hitol
        ikinä ollut kirjoitti:

Ei se eläkemaksu sisälly veroprosenttiin maissakaan. Pienempi maksu kylläkin kuin merellä.

• Perko
        tällä perkolla on tapana kirjoitti:

käsittää väärin kaikki.

MEK-maksu onkin vain suurta väärinkäsitystä....okkei.

• 1st engineer

"Oletko huomioinut, että et saa vastaisuudessa merimiestyötulovähennystä, siihen se 300€ hupenee, käteen tuleva raha ratkaisee,ei Bruttopalkka."

Olisitpa lukenut ajatuksella edes ensimmäisen lauseeni;
        "...voimalaitoksesta paikkaa, käteen jää 300 enemmän kuussa."

Eli nettopalkastahan tässä puhuinkin.

Enkä lautoilla ollut, muuta kuin joskus motarina vuosikausia sitten, mukavaahan sekin oli, ei tarvfinnut naisista maksaa niin kuin yleensä laivatyössä.

En itsekkään vuorotöissä ole, joskus nuorena poikana olin, mutta sekaisinhan siinä päivistä koko ajan on, ei kivaa.

Ps. mukavasti on ensimmäiset päivät mennyt, lounaalla olen käynyt ravintolassa syömässä pihviä viinilasin kera, ettei ruuatkaan ole huonompaan suuntaan, aamupalan tosin joutuu itse tekemään..

• MEK-eläke
        Perko kirjoitti:

MEK-maksu onkin vain suurta väärinkäsitystä....okkei.

Lue viimeinen Albatrossi lehti, jossa kerrotaan MEK-asioista, mikäli olet jo oppinut ymmärtämään lukemasi. Eläkeläisenä voin sanoa, että paikkansa pitää eläkkeitä koskeva artikkeli.

• 1.mestari
        1st engineer kirjoitti:

"Oletko huomioinut, että et saa vastaisuudessa merimiestyötulovähennystä, siihen se 300€ hupenee, käteen tuleva raha ratkaisee,ei Bruttopalkka."

Olisitpa lukenut ajatuksella edes ensimmäisen lauseeni;
        "...voimalaitoksesta paikkaa, käteen jää 300 enemmän kuussa."

Eli nettopalkastahan tässä puhuinkin.

Enkä lautoilla ollut, muuta kuin joskus motarina vuosikausia sitten, mukavaahan sekin oli, ei tarvfinnut naisista maksaa niin kuin yleensä laivatyössä.

En itsekkään vuorotöissä ole, joskus nuorena poikana olin, mutta sekaisinhan siinä päivistä koko ajan on, ei kivaa.

Ps. mukavasti on ensimmäiset päivät mennyt, lounaalla olen käynyt ravintolassa syömässä pihviä viinilasin kera, ettei ruuatkaan ole huonompaan suuntaan, aamupalan tosin joutuu itse tekemään..

Joudut sää vissiin itse maksamaan viinisi ja pihvisi.Minkä ikäisenä meinaat jäädä eläkkeelle? meinaan vaan, kun maissa eläkeikä on monta vuotta korkeampi,kuin merillä.
        Taisitkin vaan mennä kertomaan iltasatuja lapsille, jutuistasi päätellen.
        PS.varustamo muuten maksaa meidän pihvit ja viinit.

• Perko
        MEK-eläke kirjoitti:

Lue viimeinen Albatrossi lehti, jossa kerrotaan MEK-asioista, mikäli olet jo oppinut ymmärtämään lukemasi. Eläkeläisenä voin sanoa, että paikkansa pitää eläkkeitä koskeva artikkeli.

taidetaan olla eri mieltä...Tuosta vain laskemaan käteen jäävä tulo sekä meri -että maatöistä.
        Verolaskurilta puuttuu siltäkin ymmärrys?

Fakta on että vaikkapa yksinäinen hesalainen saa 36000 € vuosituloilla enemmän käteen maatöistä kuin merityöstä, eikä tarvitse edes laskea kaikkia vähennyksiä etukäteen.

http://www.vero.fi/default.asp?domain=VERO_MAIN&path=http://prosentti.vero.fi/veropros_aloitus.asp?language=FIN

Verolaskurin tulosta tukee maatyö ja merityö nettotulojen vertailu palkkakuitista identtissä tapauksissa, siinäkin on luetun ymmärtäminen väärin?
        Vai tahdotko sanoa että meri-euro on kerrottava jollain kertoimella (1,1852?)että saadaan siitä maa-eurojen summa?

Ainoa joka jutussa piti paikkansa on se että eläkkeen taso on hiukan korkeampi...Kait sen on pakko ollakkin kun enemmän maksatkin.
        Jos tämä on kriteeri jolla ratsastetaan niin kannattais alkaa elälmöimään sitten sillä että pakollisten maksujen jälkeen koko loppu palkka pistetään vapaaehtosiin eläkemaksuihin....Hyvä homma, ihan mahtava eläke tiedossa!

"Eläkeläisenä voin sanoa, että paikkansa pitää eläkkeitä koskeva artikkeli."

No mitä voit siis sanoa palkkakuitin nettotulosta?

• 1st Engineer
        1.mestari kirjoitti:

Joudut sää vissiin itse maksamaan viinisi ja pihvisi.Minkä ikäisenä meinaat jäädä eläkkeelle? meinaan vaan, kun maissa eläkeikä on monta vuotta korkeampi,kuin merillä.
        Taisitkin vaan mennä kertomaan iltasatuja lapsille, jutuistasi päätellen.
        PS.varustamo muuten maksaa meidän pihvit ja viinit.

Juu itse maksan pihvit ja viinit kyllä. Eikös 65 taida olla rajana täällä maissa? siihen tosin muutama dekadi vielä..

• 1.mestari
        Perko kirjoitti:

taidetaan olla eri mieltä...Tuosta vain laskemaan käteen jäävä tulo sekä meri -että maatöistä.
        Verolaskurilta puuttuu siltäkin ymmärrys?

Fakta on että vaikkapa yksinäinen hesalainen saa 36000 € vuosituloilla enemmän käteen maatöistä kuin merityöstä, eikä tarvitse edes laskea kaikkia vähennyksiä etukäteen.

http://www.vero.fi/default.asp?domain=VERO_MAIN&path=http://prosentti.vero.fi/veropros_aloitus.asp?language=FIN

Verolaskurin tulosta tukee maatyö ja merityö nettotulojen vertailu palkkakuitista identtissä tapauksissa, siinäkin on luetun ymmärtäminen väärin?
        Vai tahdotko sanoa että meri-euro on kerrottava jollain kertoimella (1,1852?)että saadaan siitä maa-eurojen summa?

Ainoa joka jutussa piti paikkansa on se että eläkkeen taso on hiukan korkeampi...Kait sen on pakko ollakkin kun enemmän maksatkin.
        Jos tämä on kriteeri jolla ratsastetaan niin kannattais alkaa elälmöimään sitten sillä että pakollisten maksujen jälkeen koko loppu palkka pistetään vapaaehtosiin eläkemaksuihin....Hyvä homma, ihan mahtava eläke tiedossa!

"Eläkeläisenä voin sanoa, että paikkansa pitää eläkkeitä koskeva artikkeli."

No mitä voit siis sanoa palkkakuitin nettotulosta?

Laske laskurilla mitä on vero maa- tai meripuolella. Itse jäin eläkkeelle kun täytin 60v. Miten maissa, eikö se eläkeikä ole korkeampi?
        Seilaan silti edelleen eli saan liksaa ja eläkettä yhtäaikaa.

• Perko
        1.mestari kirjoitti:

Laske laskurilla mitä on vero maa- tai meripuolella. Itse jäin eläkkeelle kun täytin 60v. Miten maissa, eikö se eläkeikä ole korkeampi?
        Seilaan silti edelleen eli saan liksaa ja eläkettä yhtäaikaa.

on ymmärtää se että vaikka vero on pienempi niin eläkemaksu on merillä melkoisesti suurempi?

Laskin laskurilla, laitoin eläkemaksut sekä maahommista ja merihommista ja tulos on se että merillä nettopalkka on pienempi.
        Turha on sönkätä mistään sekaisin seilauksesta ja eläkkeellä olosta, verolaskuri näytää raasti että merillä jää vähemmän käteen pakollisten maksujen jälkeen.

Jos maissa haluaa aiemmin eläkkeelle niin se ei ole ongelma, maksaa sitten vain vapaaehtoista-eläkemaksua...vaikkapa sen verta mitä maa ja meri-eläkemaksujen ero on...Ja avot, pääset aiemmin eläkkeelle!

• tahkoakin kääntänyt
        Perko kirjoitti:

on ymmärtää se että vaikka vero on pienempi niin eläkemaksu on merillä melkoisesti suurempi?

Laskin laskurilla, laitoin eläkemaksut sekä maahommista ja merihommista ja tulos on se että merillä nettopalkka on pienempi.
        Turha on sönkätä mistään sekaisin seilauksesta ja eläkkeellä olosta, verolaskuri näytää raasti että merillä jää vähemmän käteen pakollisten maksujen jälkeen.

Jos maissa haluaa aiemmin eläkkeelle niin se ei ole ongelma, maksaa sitten vain vapaaehtoista-eläkemaksua...vaikkapa sen verta mitä maa ja meri-eläkemaksujen ero on...Ja avot, pääset aiemmin eläkkeelle!

lukekaa albatrossia jos satuu tulemaan ja ottakaa kantaa et silleen

• 1.mestari
        Perko kirjoitti:

Kuika pajon tarvitsee maksaa vapaaehtoista eläkemaksua, jos meinaa maissa jäädä eläkkeelle 60vuotiaana? Silloinkin jäädään varhennetulle.
        Merillä kun seilaukset on täynnä, voi päällystöstä jäädä eläkkeelle 60vuotiaana ja jatkaa seilausta saaden täyden eläkkeen, sekä liksan.Mikä maihin siirtyneitä ja maakrapuja närästää jos jotkut haluavat tehdä töitä merillä?Kaihertaako, että voisin seilata, mutta äiti ei ole pyyhkimässä nenää eikä persettä?

• Perko
        1.mestari kirjoitti:

Kuika pajon tarvitsee maksaa vapaaehtoista eläkemaksua, jos meinaa maissa jäädä eläkkeelle 60vuotiaana? Silloinkin jäädään varhennetulle.
        Merillä kun seilaukset on täynnä, voi päällystöstä jäädä eläkkeelle 60vuotiaana ja jatkaa seilausta saaden täyden eläkkeen, sekä liksan.Mikä maihin siirtyneitä ja maakrapuja närästää jos jotkut haluavat tehdä töitä merillä?Kaihertaako, että voisin seilata, mutta äiti ei ole pyyhkimässä nenää eikä persettä?

Et sitten osaa verolaskuria käyttää vai sattuuko totuus liika kun ei siltä osin vertailukommenttia tule?

"Kuika pajon tarvitsee maksaa vapaaehtoista eläkemaksua, jos meinaa maissa jäädä eläkkeelle 60vuotiaana?"

About maa -ja merieläkemaksujen erotuksen verran.
        Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää, tämä olisi pitänyt ymmärtää jo aiemmasta viestistäni, ei kait lukemisen yäärtäminen noin vaikeaa voi olla?
        Pitääkö toistaa vielä kolmas kerta?

Minua ei närästä pätkääkään konemestarin piipitys,varsinkin kun eittämättä on kyse nuoremmasta joka luulee työnsä olon olevan hauskaa seikkailua...ja merillä olon tarkoittavan syöttöliikenteessä olevan konttikäysän hektistä sahaamista edes takaisin.

Nimerkkisi kertoo sinun epätoivoisesti sillä keräävän huomiota jota et ilmeistikkään saa, et maissa etkä laivalla.

"Kaihertaako, että voisin seilata, mutta äiti ei ole pyyhkimässä nenää eikä persettä"

Miksi muuten siinä kirjoitat "Voisin"?
        Itsestäsi ja fantasioistasiko tässä lopultakin on kysymys?

Ihan aikuisten oikeasti, jos yrität herjata niin tämä on ala-arvoista, etkö parempaan pysty?

Lopuksi, maissa palkka on parempi, käteen jää enempi, mamman viereen pääsee joka päivä ja ei tarvitse nukkua työpaikalla.
        Tähän ei muuten sitten kannata selittää mitään viineistä ja pihveistä laivalla, täällä kun saa sitä palkkaa sen verta että on varaa itsekkin niitä ostaa eri ravintoloista.

• Sähkömies_YT

meillä on asiat paremmin kun useimmilla muilla maaduunareilla. Tulet itsekin sen huomaamaan.

• 1st engineer

Kyllä sähkömieskin paremmin maissa tienaa kuin laivalla. Juuri päivällä puhelin palkoista laitoksen mittarihemmojen kanssa, niin toiseksi jää seilauspalkat, vaikka ylitöitä tekisitkin.

Kiva jos tykkäät kuitenkin laivalla olla, mukavaa hommaahan sekin, itselleni riitti.

• 1st engineer kirjoitti:

Kyllä sähkömieskin paremmin maissa tienaa kuin laivalla. Juuri päivällä puhelin palkoista laitoksen mittarihemmojen kanssa, niin toiseksi jää seilauspalkat, vaikka ylitöitä tekisitkin.

Kiva jos tykkäät kuitenkin laivalla olla, mukavaa hommaahan sekin, itselleni riitti.

Olet varmaan kuullut ihmisten puhuttavan ettei merellä ollakaan rahan takia. Tämä on tavallaan eräänlainen elämäntapa. Ja hyvä sellainen onkin. Puolet ajasta kun on poissa, voi olla toisen puolen 100-prosenttisesti muijan/naapurin/lasten/koiran kanssa.
        Mitä rahaan taas tulee, niin asuntovelallisen kannalta tämä on täysin ylivoimainen ratkaisu. Töissä on täys ylläpito, ja maissa kun on niin voi salaa tehdä jotain sivubisnestä. Kaikki yhtiöt ei sitäkään hyvällä katso. Minä maksan asuntolainaa pois nopeammin kun yksinelävä voimalaitostyöntekijä, mestari tai ei.
        Njää, enemmän näen tässä kyllä sen elämäntavan.

• Koneykkönen lautalta

Mikäs siinä,onnea vaan kyllähän tuo voimalaitos homma on ihan ok,tuli sitä itsekin aikoinaan duunattua.Tosin nyt näyttäisi että merellä ainakin y-kirja miehet alkaa olla kuumaa kamaa ja palkan saa itse kohta sanoa.Itse kyselin pari vuotta sitten palkkoja kun erääseen laitokseen haettiin voimalaitospäällikköä,maapuolen ylikirja piti olla ja saman firman eräältä siiffiltä kysyin palkkaa jota ei varmaan valehdellut ja olitiin samalla laitoksella aikoinaan praktiseeraamassa.Oli yllätys:könttäpalkka 3500-4000€,siis ei mikään häävi työtä ajatellen,tosin saa olla kotona kaiket yöt mutta silti.Toisaalta varma tieto pk-seudun isoista laitoksista kertoo että vuoromesujen palkat on ihan ok.
      Vaikka nyt näissä neuvotteluissa ei sitä työnantajan laskemaa 20% kokonais nousua tullutkaan niin voi jo pikku hiljaa itse ruveta tarkistelemaan palkkojaan ja muistakaa towerit kesä tulee taas ennen pitkää ja miehistä pulaa...

• 6000ekee

eläkepapat repii käteen kuussa ...ettei paha lisä eläkkeeseen.
        Siinä koksi ja hiilikasa meset kalpenee.

• Koneykkönen lautalta
        6000ekee kirjoitti:

eläkepapat repii käteen kuussa ...ettei paha lisä eläkkeeseen.
        Siinä koksi ja hiilikasa meset kalpenee.

liksan mahtaa saada,ajattelin hakea ko jobia?.

• te elätte???
        Koneykkönen lautalta kirjoitti:

liksan mahtaa saada,ajattelin hakea ko jobia?.

vikaeeraaja ylikirjalla 4 viikkoa töissä.
        6000 käteen on aivan normaali liksa jos lisäksi eläkkeellä niin vero pieni.
        Pysy sie lautallas tai hiilikasassas ihmettelemässä.

• te elätte??? kirjoitti:

Paras sijaisuus viimeisen 2vuoden aikana toi kuukaudessa n. 7400euroa brutto, siis ykkös mestarina.
        tuo 6000eur nettopalkka maksetaan MOL:lla ja SANKO:linellä mutta ilman lomasysteemiä eli suomalaisessa firmassa hankkii saman vuosiansion.

• niinpä niin...
        te elätte??? kirjoitti:

Onko pakko aina puhua palkoista niin että siihen on otettu esim. vikaeeratessa ulosmaksu mukaan...! Puhukaa todellisista palkoista ihan vain BRUTTOANSIOINA VUODESSA, JOS OLISI NORMAALI 1:1 järjestelmässä! Kyllähän sitä saa vaikka pitsoja paistamalla isot rahat jos teet ylitöitä paljon ja saisi lomarahat käteen... Vuoden bruttoansioista normaali työsuhteessa (eli vakituisena, eli 6kk vuodessa kotona, 6kk töissä) kertoo paljonko työnantaja sinua arvostaa. Kaikki loppupalkka on SINUSTA KIINNI koska niin ahkerasti seilaat ja otat ulosmaksuja. Se ei ole kuitenkaan se todellinen liksa...

• palataas asiaan
        niinpä niin... kirjoitti:

Onko pakko aina puhua palkoista niin että siihen on otettu esim. vikaeeratessa ulosmaksu mukaan...! Puhukaa todellisista palkoista ihan vain BRUTTOANSIOINA VUODESSA, JOS OLISI NORMAALI 1:1 järjestelmässä! Kyllähän sitä saa vaikka pitsoja paistamalla isot rahat jos teet ylitöitä paljon ja saisi lomarahat käteen... Vuoden bruttoansioista normaali työsuhteessa (eli vakituisena, eli 6kk vuodessa kotona, 6kk töissä) kertoo paljonko työnantaja sinua arvostaa. Kaikki loppupalkka on SINUSTA KIINNI koska niin ahkerasti seilaat ja otat ulosmaksuja. Se ei ole kuitenkaan se todellinen liksa...

##Kaikki loppupalkka on SINUSTA KIINNI koska niin ahkerasti seilaat ja otat ulosmaksuja. Se ei ole kuitenkaan se todellinen liksa...##

Mikähän liksa se sitten on???
        Epätodellinen vai.???
        Jos saan käteen vuodessa 60t ekee niin saan 60t ekee.
        Ei se mitään monopolirahaa ole.
        Ei ollut puhe vakijopeista tai muustakaan.

• Perko
        palataas asiaan kirjoitti:

##Kaikki loppupalkka on SINUSTA KIINNI koska niin ahkerasti seilaat ja otat ulosmaksuja. Se ei ole kuitenkaan se todellinen liksa...##

Epätodellinen vai.???

Nakkikioskin myyjä:

Peruspalkka 1500, 38 viikkotuntia.
        Viikonloput ylitöissä ja satunnaisia ylitöitä viikolla muutamia tunteja, lomaa ei pidetä vaan kaikki rahana.
        Päälle vielä yötyökorvaukset.
        Vuosiansio noin 55000 jöröä.

Esimerkkini on karrikoitu mutta tahtoo siis sanoa että oman esimerkkisi mukaan mikä vaan liksa on hyvä, kyse on vain siitä että kuinka paljon sen eteen viitsii/joutuu työtunteja vuodessa tekemään.

• Perko kirjoitti:

Nakkikioskin myyjä:

Viikonloput ylitöissä ja satunnaisia ylitöitä viikolla muutamia tunteja, lomaa ei pidetä vaan kaikki rahana.

Esimerkkini on karrikoitu mutta tahtoo siis sanoa että oman esimerkkisi mukaan mikä vaan liksa on hyvä, kyse on vain siitä että kuinka paljon sen eteen viitsii/joutuu työtunteja vuodessa tekemään.

Onhan kaikssa laivoissa konemestareilla "kumulatiiviset" tunnit mitkä sisältyy palkkaan voisi olla enemmänkin (esim. saksalaisissa 126h/month)tulisi tavallaan "hyvänmiehen" lisä automaattisesti. Nykysysteemissä ,mitä "tumpelompi" tyyppi sitä enemmän ylitöitä/palkkaa.
        Konemestarien vaihtuvuus melkoinen , yksi syy ainakin on puutteellinen koulutus ja useimmat huomaa sen itse.

• kohtaa puutteellinen....
        mtz kirjoitti:

Onhan kaikssa laivoissa konemestareilla "kumulatiiviset" tunnit mitkä sisältyy palkkaan voisi olla enemmänkin (esim. saksalaisissa 126h/month)tulisi tavallaan "hyvänmiehen" lisä automaattisesti. Nykysysteemissä ,mitä "tumpelompi" tyyppi sitä enemmän ylitöitä/palkkaa.
        Konemestarien vaihtuvuus melkoinen , yksi syy ainakin on puutteellinen koulutus ja useimmat huomaa sen itse.

Työn määrä ja kokemus kyllä väärin nykysysteemillä.
        Mutta aivan sama siellä tähystyspuolella.

• tänäpäivänä...
        Perko kirjoitti:

Nakkikioskin myyjä:

ainoat mitkä ovat täysin perseestä.
        Puolimatruusitkin vetelee ohi.

• puhe ei...
        palataas asiaan kirjoitti:

Epätodellinen vai.???

niistä vakijobeista mutta yritä nyt hyvä mies ymmärtää ettet voi mennä kehumaan mitään "tästä saa tosi hyvää palkkaa" jos painat kuin hullu sitä jobia. Laita kaksi jobia rinnan TUNTIMÄÄRÄISESTI ja vertaa sitten kumman jobin suorittamisesta tai vastuusta maksetaan enemmän.

• toistan eläkkeellä
        puhe ei... kirjoitti:

niistä vakijobeista mutta yritä nyt hyvä mies ymmärtää ettet voi mennä kehumaan mitään "tästä saa tosi hyvää palkkaa" jos painat kuin hullu sitä jobia. Laita kaksi jobia rinnan TUNTIMÄÄRÄISESTI ja vertaa sitten kumman jobin suorittamisesta tai vastuusta maksetaan enemmän.

ja ilmoitin saavani noin 6000 kk käteen/kk eläkkeen jos seilaan.
        Lukekaa ajatuksella niin ymmärrätte.
        Joten ei lisää jossitteluja kiitos.

• 1st engineer

Eipäs tullut mestarina ikinä lautalla oltuakaan, etten osaa palkkoja niin tarkkaan vertailla.

Mielestäni 4000 euroakin jo ihan mukava palkka kun ajattelee, että saa sen 7,5 h arkityöskentelystä.
        Ilman verohelpotuksiakin jää tuosta hanskaan reilu 2500 euroa.

Ihmettelen kyllä, että voimalan päälliköllä niin pieni palkka, taitaa olla pienehkö laitos?
        Meillä suht samaa tasoa peruspäällystön palkat täällä. Siitä sitten kasvaa toimenkuvien mukaan.

• 1.mestari
        1st engineer kirjoitti:

Eipäs tullut mestarina ikinä lautalla oltuakaan, etten osaa palkkoja niin tarkkaan vertailla.

Mielestäni 4000 euroakin jo ihan mukava palkka kun ajattelee, että saa sen 7,5 h arkityöskentelystä.

Ihmettelen kyllä, että voimalan päälliköllä niin pieni palkka, taitaa olla pienehkö laitos?
        Meillä suht samaa tasoa peruspäällystön palkat täällä. Siitä sitten kasvaa toimenkuvien mukaan.

Ethän sinä saa 300€ enemmän käteen kuussa, vaan reilusti vähemmän, melkein tuon verran saan jo MEK-eläkettäkin.Et ole merillä ikinä ollutkaan, et ainakaan koneykkösenä, jauhat paskaa.

• 1st engineer kirjoitti:

Täysin keksittyä satuilua nämä 1st engineerin jutut kaveri ei ole varmaan koskaan ollut konepäällystössä, lukemalla kaikki viesti tämä paljastuu.

• 1st Engineer
        1.mestari kirjoitti:

Ethän sinä saa 300€ enemmän käteen kuussa, vaan reilusti vähemmän, melkein tuon verran saan jo MEK-eläkettäkin.Et ole merillä ikinä ollutkaan, et ainakaan koneykkösenä, jauhat paskaa.

"Ethän sinä saa 300€ enemmän käteen kuussa, vaan reilusti vähemmän, melkein tuon verran saan jo MEK-eläkettäkin.Et ole merillä ikinä ollutkaan, et ainakaan koneykkösenä, jauhat paskaa."

Ahaa, tiedät paremmin paljonko minä saan nyt täällä maissa palkkaa ja paljonko sain laivalla. Varmaan mukavaa olla kaikkitietävä? Tosin kaverit varmaan vähissä?

Ja mihis nyt vertaat MEk-eläkettäsi? Tuohon 4000 euroon mitä kommentoin ihan OK-palkaksi vai? Juu toki saat sen verran eläkettä, jos tulosi ollut työaikana 8000 e/kk.

Palkat sitten laskenut aika tavalla siitä kun sinä tornaattorilla seilasit.

• 1st Engineer
        mtz kirjoitti:

Täysin keksittyä satuilua nämä 1st engineerin jutut kaveri ei ole varmaan koskaan ollut konepäällystössä, lukemalla kaikki viesti tämä paljastuu.

Onko se tämä kateus siitä että itse painat 12h päiviä merellä että pääset samoille palkoille vai mikä on?
        Voit sinäkin vapaasti hakea paikka maista vai lienetkö niin alkoholisoitunut ja epäsosiaalinen ettei oikein paikkoja löydy.

• noista vanhoista pieruista!!
        1st Engineer kirjoitti:

Onko se tämä kateus siitä että itse painat 12h päiviä merellä että pääset samoille palkoille vai mikä on?
        Voit sinäkin vapaasti hakea paikka maista vai lienetkö niin alkoholisoitunut ja epäsosiaalinen ettei oikein paikkoja löydy.

Jengi bamlaa täällä skeidaa 8donan tileistä kun ei vanhojen pierujen horinoita kukaan muualla kato kuuntele!!! hyvä valinta maahommiin siirtyä 1stengineer!

• Koneykkönen lautalta
        1st engineer kirjoitti:

Siihen haarukkaan ne osuu,tosin homma oli auki reilu vuosi sitten mutta eipä siihen varmaan paljoa päälle 200€ lisäystä ole tulut.Laitos on sellainen sähköä tekevä kaukolämpölaitos,ei mikään suuri,henkilökuntaa noin 10.Mutta kun tuossa on tullut noita maapuolen muitakin palkkoja tutkittua niin ei ne taulukkopalkat niin ihmeellisiä ole,tosin jokainenhan voi sopia palkkansa itse.Eikä nuo meripuolen palkatkaan nyt niin hääviä ole,itselläni kaikki ikälisät ja ylitöitäkin tulee suhtkoht paljon,netto palkka noin 2500-2600€.En tiedä sitten mikä olisi hyvä palkka,itse pidän tuollaista 3500€ jo kohtuu hyvänä ansiona,tietysti riippuu hommasta mutta ei ainakaan ykkösenä sitä palkkaa saa enää 8h työpäivällä.

• 1.mestari
        1st Engineer kirjoitti:

Voihan jotkut olla merillä vapaaehtoisestikin, harvemmin täällä pakosta ollaan, pikemminkin porukkaa valikoidaan, että parhaat on jäjellä ja sinunkaltaiset peräkamarin pojat on siirretty maihin ja ei se voimalaitostyö niin hääviä ole mitä annat ymmärtää, sopii kylläkin penkinkuluttajille.

• Faaack u

No ehkä toi ala ei sit sopinu sulle saatana

• Meripäällystö43545

Onko sitä aivan pakko asua Suomessa?

Itse olen kouluttautumassa laivapäällystöön ja aikomus on tässä ennen valmistumista tehdä laaja kartoitus eri vaihtoehdoista, jonne voisi muuttaa. Maailmassa on aika pirusti vaihtoehtoja asua, ja moni niistä on Suomea laadukkaampi. Ainoastaan niille, jotka Suomea nimenomaan kaipaavat, se olisi este. Minulle Suomi on lähinnä rasite.

Kielitaitoa englannin osalta löytyy hyvin ulkolaisiin tehtäviin, ja sen lisäksi en juo viinaa enkä polta ollenkaan eikä minulla ole perhettä tai muita, voin siis todellakin siirtää itseni vaikka Shanghaihin kirjoille. Jos yksi varustamo jättää työttömäksi, maailma on varustamoita täynnä. Työhakemusta ja CV:tä vaan kehiin kaikille kiinnostaville varustamoille ja kilpailuttamaan. Ei sitä ennen muinoinkaan mitään sosiaaliturvia ollut, ja se joka ei osaa itse säästää palkastaan eläkkeitä, saa jäädä ilman.

Verot maksetaan asuinpaikan mukaan. Toki on olemassa aikarajoituksia kuinka kauan tietyssä maassa saa oleskella, jotka kyllä selvitän, mutta esim. Suomesta voi hyvin hankkia kakkosasunnon/mökin, jonne lentää lomille vittuilemaan vanhoille tutuille, jos ei muualla viihdy. Kuitenkin, jos asuinpaikkakunta on se Shanghai, kaikki rasitteet maksetaan sinne.

• jenkki-junkki
        Meripäällystö43545 kirjoitti:

Itse olen kouluttautumassa laivapäällystöön ja aikomus on tässä ennen valmistumista tehdä laaja kartoitus eri vaihtoehdoista, jonne voisi muuttaa. Maailmassa on aika pirusti vaihtoehtoja asua, ja moni niistä on Suomea laadukkaampi. Ainoastaan niille, jotka Suomea nimenomaan kaipaavat, se olisi este. Minulle Suomi on lähinnä rasite.

Kielitaitoa englannin osalta löytyy hyvin ulkolaisiin tehtäviin, ja sen lisäksi en juo viinaa enkä polta ollenkaan eikä minulla ole perhettä tai muita, voin siis todellakin siirtää itseni vaikka Shanghaihin kirjoille. Jos yksi varustamo jättää työttömäksi, maailma on varustamoita täynnä. Työhakemusta ja CV:tä vaan kehiin kaikille kiinnostaville varustamoille ja kilpailuttamaan. Ei sitä ennen muinoinkaan mitään sosiaaliturvia ollut, ja se joka ei osaa itse säästää palkastaan eläkkeitä, saa jäädä ilman.

Verot maksetaan asuinpaikan mukaan. Toki on olemassa aikarajoituksia kuinka kauan tietyssä maassa saa oleskella, jotka kyllä selvitän, mutta esim. Suomesta voi hyvin hankkia kakkosasunnon/mökin, jonne lentää lomille vittuilemaan vanhoille tutuille, jos ei muualla viihdy. Kuitenkin, jos asuinpaikkakunta on se Shanghai, kaikki rasitteet maksetaan sinne.

soon äijät semmonen juttu olet maissa tai merellä" elät "ja verottaja vie kaiken jos muija ei oo kerenny ensin, kattokaas ei se väliä ku siinä viimesessä takissa ei ole taskuja ..että niinkuin tähän ja muihin
        kiukutteluihin auttaa kossu parhaiten hyvää mieltä kaikille ,, nyt kuuluu se kuuluisa "rits"

• eläkeukkojajo
        jenkki-junkki kirjoitti:

soon äijät semmonen juttu olet maissa tai merellä" elät "ja verottaja vie kaiken jos muija ei oo kerenny ensin, kattokaas ei se väliä ku siinä viimesessä takissa ei ole taskuja ..että niinkuin tähän ja muihin
        kiukutteluihin auttaa kossu parhaiten hyvää mieltä kaikille ,, nyt kuuluu se kuuluisa "rits"

Voitte räknäillä palkkojanne

http://www.varustamot.fi/files/SUOMEN KONEPÄÄLLYSTÖLIITTO - Ulkomaanliikenteen palkat 1.5.2009.pdf

• mpero

"...tehdä laaja kartoitus eri vaihtoehdoista, jonne voisi muuttaa....Minulle Suomi on lähinnä rasite...ei osaa itse säästää palkastaan eläkkeitä, saa jäädä ilman."

Se on hyvä että otat selvää asioista. Saatat huomata kilpailun kinuskien ym. kanssa toivottomaksi.
        Ei varustamo maksa sinulle latiakaan enempää kuin kinuskeille vain sen takia että olet suomalainen.
        Siitä liksasta ei juuri eläkettä säästetä, joten jäät ilman;)

• Giiffi

• Konemesu evp
        eläkeukkojajo kirjoitti:

Voitte räknäillä palkkojanne

http://www.varustamot.fi/files/SUOMEN KONEPÄÄLLYSTÖLIITTO - Ulkomaanliikenteen palkat 1.5.2009.pdf

Eipä ole palkat muuttuneet paljoakaan, melkein tuollaisia ne oli jo -80 luvulla. 90 luvulla mukavissapaateissa sain koneykkösenä yli 4000 USD ja siiffinä 4500 USD, Taala oli silloin 6 FIM.

• Santa89

Ihmisen ei ole välttämättä olla pakko kirjoilla jossakin. Kunhan ensin vain muutat pois Suomesta jonnekin
        niin sen jälkeen voit olla aina "matkoilla". Mukavien lippujen alla palkka kaikki käteen ja eläke omilla
        järjestelyillä. Ei tarvitse pelätä että valtio eläkettäsi kutistaisi tai ehtoja muuttaisi. Kannattaa vain aloit-
        taa ajoissa tuollainen suunnitelma ja olla selkärankaa säästää. Jos harrastuksenasi ei ole muija ja kakarat
        sekä omaisuuden haaliminen Suomessa niin suosittelen.

Suomen passilla oleskelee monissa maissa pitkiäkin aikoja viisumivapaasti joten sitä ei kannata mihinkään
        "mukavan maan" passiin vaihtaa.

Eli ei Shanghai'in tarvitse yrittää kirjoille tunkeutua, se nimittäin käytännössä voisi olla vaikeaa...

• Nassaun Chiefi
        Konemesu evp kirjoitti:

Eipä ole palkat muuttuneet paljoakaan, melkein tuollaisia ne oli jo -80 luvulla. 90 luvulla mukavissapaateissa sain koneykkösenä yli 4000 USD ja siiffinä 4500 USD, Taala oli silloin 6 FIM.

80-luvun loppupuoliskolla Dollarin kurssi oli n.4 FIM, että on ne liksat pikkuisen nousseet. Kylläkin silloin tienasi suhteessa paremmin, koska kotona ollessa sai työttömyysavustuksen. Liksasta meni eläkemaksu ja liiton jäsenmaksu Suomeen, veroa ei tarvinnut maksaa lainkaan.
        On kumma miten merilläolo närästää joitakin. Onneksi ei eletä Neuvostoliitossa, vaan jokainen voi vapaasti valita miten hankkii leipänsä.Ainahan noita katkeroituneita valittajia ja kadehtijoita on. Eivät ne maissa pärjää yhtään paremmin, kuin merillä.Merillä joutuu olemaan omatoimisempi, kuin maissa, ei kuori perunoita äiti, eikä pyyhi persettä ja niistä nenää.

• 1.mestari

Kerropa nyt 1st engineer kokemuksistasi 3-vuoden jälkeen. Vieläkö olet maa onnelassa, vai oletko lähtenyt takaisin merille? Minä ainakin seilaan vielä. Ps. merillä on ollut 1/1-vuorottelu jo yli 30-vuotta.

• v79 iniö alotus

Merillä olo ei oo jostain muutamasta satasesta kiinni..joko sää oot MERIMIES tai sitten ET. Ne täällä kun laskee kymppejä tai joitain satasia että kannattaako olla laivalla vai ei NE ei oo siis MERIMIEHIÄ..siis on vaikka perämies,matruusi,poosu siiffi,mestari,kokki niin sää oot MERIMIES ja se ei oo muutamasta huntista kii..se on ELÄMÄNTAPA. Ja jos ei teille pelleille kelpaa niin tervemenoa voimalaitokswiin ja hinaajiin ja minne vittuun vaan haluatte sen isomman palkan perään.

• Ammattilainen
        v79 iniö alotus kirjoitti:

Merillä olo ei oo jostain muutamasta satasesta kiinni..joko sää oot MERIMIES tai sitten ET. Ne täällä kun laskee kymppejä tai joitain satasia että kannattaako olla laivalla vai ei NE ei oo siis MERIMIEHIÄ..siis on vaikka perämies,matruusi,poosu siiffi,mestari,kokki niin sää oot MERIMIES ja se ei oo muutamasta huntista kii..se on ELÄMÄNTAPA. Ja jos ei teille pelleille kelpaa niin tervemenoa voimalaitokswiin ja hinaajiin ja minne vittuun vaan haluatte sen isomman palkan perään.

palstat on muualla, täällä on palkka keskustelu meri-/maatyö konepuolella. Täkkihörhöt muualle.....

• Vanha Skönö
        Ammattilainen kirjoitti:

palstat on muualla, täällä on palkka keskustelu meri-/maatyö konepuolella. Täkkihörhöt muualle.....

Nyt eläkkeellä, noin 40v seilauksen jäkeen ja saan bruttona 5030,jotakin, euroa. Ja minusta on aivan turha riekkua vittua yms. elintä. Tuo summa on ja sille en mitään mahda. Ne nuoruuden seilaukset Panamassa ja Liberiassa, ne ei eläkettä keryyttäneet. Punkt och slut :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1296
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1125
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    Aihe