Laskuttaminen

Pihalla Kuin Lumiukko

Mitenkäs tämä laskutus rulianssi nyt oikein menee?

1. Lähetän laskun maksuaika 14 pv.
- Miksi 14?

2. Lasku myöhästyy eräpäivästä muistuts 5€ lasku
- eräpäivän ja muistuslaskun lähettämisen väli, viikko?

3. Muistuslasku ei tuo tulosta. korkolain mukainen korko 11,5%. Lasku muistuts(1)*1,115.
- olisiko taas viikko väliä?

4. Mitä tarkoittaa ulousotto laskuttajan näkökulmasta? voinko soittaa ulosotto(firmaan) laskuista joiden maksua en ole saanut(ed. viivästyskorko laskun jälkeen)? Mitä tämä minulle lustantaa?

Koskaan ei ole laskut jääny saamatta, mutta JOS?

Kiitän jo etukäteen mikäli joku viitsii vastata ja selventää asioita. Kiitos

5

864

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AitoRealisti

Viivästyskorko on vuotuista korkoa, eli et suinkaan saa sitä 11.5% korkona vaan esim 11.5%/6 jos maksu on vaikkapa 2kk myöhässä.

Maksuaika 14 vrk on vain muodostunut käytäntö. Muitakin käytäntöjä on, itse käytän eri asiakkaille eri maksuaikoja, lyhyimmät 7 vrk, pisimmät 28 vrk.

Yleensä on tapana odotella ainakin viikko ennen karhun lähettämistä.

Ennen ulosottoa tarvitaan oikeuden päätös. Jos ei rahoja ala muuten kuulumaan niin annat vain perinnän esim Aktiv Kapitalille (he lähettävät tiukkasävyisemmän uhkauskirjeen velalliselle) ja he hoitavat homman loppuun asti.

• amatööri_

1. Jos laskutat yrityksiä, voit huoletta laskuttaa 10 pv netto. Toki 14 pv netto on ihan ok sekin. 10 pv netto edistää rahankiertoa ja helpottaa eloa.

2. Jos ei suoritusta tullut 7 pv sisällä lähetät karhun, jossa suoraan mainitset että ellet saa suoritusta x. päivään mennessä niin siirrät laskun perittäväksi... (esim. 7 vrk kuluessa)

3. Odotat 10 pv ja siirrät laskun perittäväksi perintätoimistolle.

4. Perintätoimisto perii rahat maksajalta ja velkoo perinnästä aiheutuvat kulut häneltä.
      Periaatteessa voit neuvotella perintätoimiston kanssa sopparin josta sinulle ei aiheudu ollenkaan kuluja. Saatuaan rahat perintätoimisto tilittää ne sinulle.

Koko yrityksen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että laskutus ja perintä on tehokasta ja järjestelmällistä ja mieluusti täysin automaattista.

Asiakkaan tehtävänä on ottaa sinuun yhteys viimeistään laskun eräpäivänä jos ei kykene maksamaan ajoissa. Voit sitten neuvotella hänen kanssaan uuden maksuajan johon hän voi sitoutua.

Tärkeää on näissä sopimisissa sopia konkreettinen päivä milloin asiakas suorituksen tekee... Joustava, "maksan sitten kun eräs iso asiakkaani maksaa" slogan on käytännössä sama että et saa rahoja minulta kuin viimeisessä hädässä... eikä välttämättä sittenkään...

• kohtaan 4

Ei ole mitään ulosotto firmaa. Jos muistutus laskuista ei tule tulosta. Niin esimerkiksi soitto velallisella saattaa saada tulosta.

Jos ei niin lasku perintätoimistoon.Tällöin suurin osaa jo havahtaa ja maksaa tai sopii laskun maksusta.

Ulosotto onkin sitten sen viimeinen mahdollisuus saada rahansa .Se on pitkä tie että pienistä summista tuskin kannattaa mennä.

• kuitenkin

että sinun velvollisuus on todentaa, että lasku on aiheellinen eli jos sinulla ei ole asiakaalta kuittausta tai tilausta ja asiakas kiistää laskun jää rahasi saamatta.

• Yrittäja

"1. Lähetän laskun maksuaika 14 pv. - Miksi 14?"

Jos kuluttajalle ei lähetetä laskua viimeistään 14 vuorokautta ennen sen eräpäivää, myyjällä ei ole oikeutta periä kuluja mahdollisista maksumuistutuksista. Yritysten välistä kauppaa tämä ei koske, vaan yritykset voivat periä toisiltaan sellaisia kuluja joista on _etukäteen_ sovittu.

"2. Lasku myöhästyy eräpäivästä muistuts 5€ lasku - eräpäivän ja muistuslaskun lähettämisen väli, viikko?"

Kuluttajakaupassa taas 14 vuorokauden raja eräpäivästä lähtien, mikäli maksumuistutuksesta halutaan periä korvaus (korkeintaan 5 euroa). Yritysten välisessä kaupassa edelleen sen mukaan mitä on _etukäteen_ osapuolten välillä sovittu.

Jos viivästyskorosta ei ole erikseen mitään sovittu, velallinen on velvollinen maksamaan sitä eräpäivän ja maksupäivän väliseltä ajalta. Siis heti ensimmäisestä myöhätymispäivästä lähtien.

3. Muistuslasku ei tuo tulosta. korkolain mukainen korko 11,5%. Lasku muistuts(1)*1,115. - olisiko taas viikko väliä?

Toisen maksullisen maksumuistutuksen saa lähettää kuluttajalle aikaisintaan 14 vuorokauden kuluttua ensimmäisen muistutuksen lähettämisestä. Muistutuksen saa tietysti lähettää aiemminkin, mutta silloin sen pitää olla kuluttajalle ilmainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2221
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      177
      881
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe