TÄIT

taas se alkaa...

Koulut alkoi. Täit pesii. Netistä olen lukenut tietoa. Eilen saunassa käydessäni löysin eka luokkalaiseni päästä mustia pilkkuja, onko ne niitä saivareita? JOka paikassa lukee että ne olisi kirkkaita? erottaako ne tukasta ihan selvästi? Mulla on täikampa.. tänäänku aamulla kampasin lapseni tukan niin siihen kampaan tarttu pari ällön näköistä ötöä. Pikkusiskolta löytyi samaa mutta pienempiä? Onko ne nyt sit ihan niitä täitä? Hyi hitto vie. No kaiken varailta toimenpiteisiin ryhdyin ja pikkusiskon ja oma pää on ko pesty nix täishampoolla, pakastimessa on pipoo ja takkia sun muuta ja saunassa pehmolelut ym. ja pyykkikone pyörii liinavaatteista.

Shampoo käsittelyn jälkeen kampasin täikammalla pikkusiskon pään, vieläkin sieltä pieniä eläviä ötöjä muutama tuli. Onko pesu syytä uusia? Koululaiselle ostin ainetta nimeltään paranix, onko kenelläkään kokemuksia? Kun kotiutuu pääsee toinenki tyttö pääpyykille, ällöö. kertokaapa kokemuksia. on tää aikamoista puuhaa.. yhtä viestiketjua täällä jo luekelinkin mutten loppuun,palailen sen pariin.

11

1302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi vain

Tuolta alempa löydät runsaasti keskusteluja aiheesta. Muista, että ihmisten pää on täynnä kaikenlaista roskaa. Jos ne eivät liiku ja näytä mini hämähäkeiltä ne eivät ole täitä vaan hilsettä/hiekkaa/roskia jne.

Saivareet ovat kiinni hiuksessa ja vaaleita keilamaisia munia. Saat täit pois jos kampaat saivareet päivittäin pois. Lääkkeet eivät tapa näitä munia, vaan pelkkiä aikuisia.

• kikka

...ja ne pienet saivareet on tosi tiukassa kiinni hiuksessa, näin ainakin eroaa hilseestä. Viimesyksynä kun meilläkin täitä oli, saivareet sai kynsillä "vetää" hiuksesta, täikammalla ei lähtenyt (ainakaan sillä muovisella)

Niinkuin yllä tuli mainittua, munissa olevat "alkiot" ei helposti kuole, joten uusintapesu kannattaa ehdottomasti tehdä, jotta mahdolliset uudet kuoriutuneet täit saa pois (ne on sitten tooosi pieniä, muttei vielä muni lisää saivareita)

Kannattaa käydä tartuntaliiton sivuilla katsomassa.

Tsemppiä pesuihin! Meillä on myös tullut taas varoituksia koulusta :-( Pitää vaan tarkastella joka (pirun!) ilta. Rasittavaa!! Mutta onnex vielä shampoot toimii (englannissa kuulemma ei enää toimi, täikannat on jo vastustuskykysiä niille)

• ärsyttävää

Mä en ole ainakaan niitä saivareita löytäny ollenkaan... jos ne tosiaan on sellasia jotka ei helposti lähe pois. ISommalta tytöltä löysin muutaman ihan ison täin.. jäi siihen muoviseen kampaan ko kampasin..pikkusiskolla oli muutama ihan niitä miniminejä.. ollaan kaikkien päät hoidettu, kaikki mahdollinen pesty ja saunotettu sekä pakastettu. Ne minit oli kyllä tosi pieniä.. jossei oikein hyvässä valossa tiirannu ei olisi erottanu et ötö on. Elikkäs meillei varmaan ehtiny munia ja siten levitä et huomasin aikasessa vaiheessa, toivottavasti.. hirveetä rumbaa mitä tuolta aikasempia viestejä asiasta olen lukenut. Uusinta pesut teen kyllä vielä ensi viikolla.TSemppiä kaikille tämän asian kanssa taisteleville.. harmittavia juttuja van niin yleisiä kun kouluakaan et voi olla käymättä..

• ilmoitella

sitten kouluun ja muuallekkin, että niitä löytynyt niin heräävät muutkin vanhemmat.

Ne on ikäviä kavereita ja niiden kanssa saa kyllä tapella.
        Meillä tapeltiin 2vuotta sitten 2kk ennenkuin loppui.
        Tytöllä vielä todella paksu tukka, joten sieltä vaikea niitä löytää.

• Epätoivonen äippä

Kyllä on jo huomattu että koulut on alkanu ja täirumba melkein heti sen jälkeen. Johan noi tytöt kerkisikin olla koulussa pari viikkoa kun ensimmäinen raapi päätään ja sai juosta apteekkiin hakemaan lastin täishampoota. Suursiivousta on harrastettu sen jälkeen pariinkin otteeseen ja tyttöjen letit käsitelty jo kolmeen kertaan...ja aina vaan sieltä tuntuu löytyvän jonkun ajan kuluttua elämää.

Kuulin tytöiltä että koulussa joku tyttö oli kehunu ettei hänen äitinsä enää aio ostaa hälle täishampoota (tytöllä on siis täitä)koska ne kuitenkin tulee takaisin. Nuorimman opettajalta tuli viestiä takaisin että hänestä on turha ilmoittaa vanhemmille koska ne ovat jokasyksyinen riesa.

Itse olen yksinhuoltaja (eli tulot eivät mitään miljoona-luokkaa!), tyttöjä kolme ja jokaisella pitkä vyötärölle ulottuva paksu tukka. En enää keksi mitä tässä pitäisi tehdä kun koulukaan ei näköjään puutu asiaan tuon kummemmin.

Yli kuukauden tässä olen nyt yrittänyt päästä ötököistä eroon täishampoolla, jokapäiväisellä täikamman käyttämisellä (mikä ei tytöistä ole kovinkaan mukavaa) ja pesukoneen ylikuumentamisella (kaipa sekin tätä menoa leviää). Alkaa vaan olla huumorintaju lopussa, tytöt itkeskelevät iltaisin kun inhoavat kun pää kutisee (nix ei tehonnut ollenkaan, joten palasin vanhaan tuttuun priodermiin)...eikä tässä ole varaa kauaa enää noita shampoitakaan ostella - säästöt alkaa olla jo käytetty, että parempi olisi ettei nyt enää muita "yllättäviä" menoja sattuisi.

Eniten tosin ihmetyttää koulun asenne - miksei asiasta tiedoteta koteihin vaikka sitä on erikseen pyydetty! Ei taida vielä kenelläkään opettajista olla itsellään täitä niin ei taida asia liikuttaa heitä mitenkään...

• äiti 3:lle

Täit eivät kauaa selviä hengissä ilman ihmisverta, eli periaatteessa esim. huoneen sulkeminen tai lelujen piilotus kaappiin muutamaksi päiväksi riittää tappamaan elävät.

Täikampaus on hävityksen tärkein osa. Vastustuskykyiset kannat kun lisääntyvät täälläkin.

Katso
        http://www.tartuntatautiliitto.fi/paatai.html

• täit riesana

Meillä tilanne meni siihen, että kouluterveydenhoitajakaan ei enää välittänyt edes tehdä täitarkastuksia!

Lopulta tein valituksen tervysvirstoon, mutta sittenpä saimmekin koko terveysviraston koneiston niskaamme ja jokainen peitteli toistensa tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja vedottiin siihen, että "riittävän nopeasti reagoidaan täi-ilmoitukseen" .

Ihan oikeasti, tehkää valituksia, niin sitten kun riittävän moni tekee niitä, niin koulun on pakko reagoida! Mä sain asiani etenemään sentäs kaupunginhallitukseen (vinkkinä: riittävän iso korvausvaatimus tervysvirastoon, niin asia on pakko siirtää pois terysvirastolta kaupunginhallitukseen) asti. Kun riittävän moni valittaa niin pitkälle, niin jossain vaiheessa on terveysviraston ohjeistettava terveydenhoitajat toimimnaan kunnolla!

Asun isohkossa kaupungissa, jossa terveysviraston muissakin toimissa olisi parantamisen varaa...

• Kikka

No johan on fiksua olla ilmottamatta! Ei ne täit ihan itestäänkään lähde pois!

Meillä tuli viimesyksynä useita viestejä ja ohjeita täin "tuhoamiseen" ja lopulta just ennen syyslomaa reksiltä tuli vakava ja tuima viesti, että loman aikana on tarkastettava ja hoidettava päät! Se auttoi.

Sitä ennen myös terveydenhoitaja tarkasteli lasten päitä ja lähetteli joitain lapsia kotiin pesulle. Lapsille opetettiin, että pipo laitetaan takin hihaan (koska naulakolla hatut oli hujanhajan) eikä toisten pipoja kokeilla. Meillä laitettiin jopa pyöräilykypärät löylyyn, kun aloin olla jo ihan "skitso"!

• alkuperäinen...
        Kikka kirjoitti:

No johan on fiksua olla ilmottamatta! Ei ne täit ihan itestäänkään lähde pois!

Meillä tuli viimesyksynä useita viestejä ja ohjeita täin "tuhoamiseen" ja lopulta just ennen syyslomaa reksiltä tuli vakava ja tuima viesti, että loman aikana on tarkastettava ja hoidettava päät! Se auttoi.

Sitä ennen myös terveydenhoitaja tarkasteli lasten päitä ja lähetteli joitain lapsia kotiin pesulle. Lapsille opetettiin, että pipo laitetaan takin hihaan (koska naulakolla hatut oli hujanhajan) eikä toisten pipoja kokeilla. Meillä laitettiin jopa pyöräilykypärät löylyyn, kun aloin olla jo ihan "skitso"!

joo.. sepä se ärsyttääkin kun itse yrittää häätää kaikki pois ja tarkastaa lasten päät.. niin sit kun valitettavasti on niitä jotka ei siä lapsilleen tee niin sit tää on tätä. Meilläki onneksi koululainen ymmärtää että pipot pidetään takin hiassa ym. Mua nauratti kun oli tässä valokuvaukset ja tyttö sitten kaverikuvaan.. tuumasi vaan että ko hällä piti päätä pitää kaverin kansa yhdessä siin kuvassa et tuleeko ne täit nytten ym.

Tänään uusinta pesut, vielä tänäänkin löysin niitä MINIMINI Täitä.. pienemmällä jotain neljä, koululaiselta yhden. Priodermia ostin, ensimmäisen käsittelyn olen tehnyt siis nixillä ja toiselta paranixilla.. hitto mikä aine tuo paramix muka.. haha.. haiseeki kauheelta. pitääkö vielki tehä uusintaa tuolla priodermilla kun olen nyt kahdesti pessy van eri merkeillä? Jossei löydy enää niin sitkö pesut ok?
        Ei oo yhtään aikasempaa kokemusta ja oon kans ihan "skitso" tän asian kanssa.. tytöt hermona ko jatkuaan tukan kimpussa.

Voimia kaikille, olkaa ylpeitä.. te kumminki otatte asian vakavasti ja hoidatte lastenne päät.

• -.-
        alkuperäinen... kirjoitti:

joo.. sepä se ärsyttääkin kun itse yrittää häätää kaikki pois ja tarkastaa lasten päät.. niin sit kun valitettavasti on niitä jotka ei siä lapsilleen tee niin sit tää on tätä. Meilläki onneksi koululainen ymmärtää että pipot pidetään takin hiassa ym. Mua nauratti kun oli tässä valokuvaukset ja tyttö sitten kaverikuvaan.. tuumasi vaan että ko hällä piti päätä pitää kaverin kansa yhdessä siin kuvassa et tuleeko ne täit nytten ym.

Tänään uusinta pesut, vielä tänäänkin löysin niitä MINIMINI Täitä.. pienemmällä jotain neljä, koululaiselta yhden. Priodermia ostin, ensimmäisen käsittelyn olen tehnyt siis nixillä ja toiselta paranixilla.. hitto mikä aine tuo paramix muka.. haha.. haiseeki kauheelta. pitääkö vielki tehä uusintaa tuolla priodermilla kun olen nyt kahdesti pessy van eri merkeillä? Jossei löydy enää niin sitkö pesut ok?
        Ei oo yhtään aikasempaa kokemusta ja oon kans ihan "skitso" tän asian kanssa.. tytöt hermona ko jatkuaan tukan kimpussa.

Voimia kaikille, olkaa ylpeitä.. te kumminki otatte asian vakavasti ja hoidatte lastenne päät.

On se kumma että ne on taas noin levinneitä :(

Koulusta ei ole vielä tullut viestiä, mutta enpä mä siihen turvaudukkaan toivon että lasteni ystävien vanhemmat sen verran fiksuja että ilmoittavat.

Kerran olen rumban kokenut, se kesti yli 2kk ja aikaa siitä 2vuotta, yhä olen neurottinen, niin kesällä kun talvellakin..

Suurin murheeni on nyt juuri se ettei nuo shampoot meinaa tehota, hullukshan siinä tulee ja lapsetkin kärsii, oma pinna menee jne..

tsemppiä kaikille

• 15v. täipää

Ei täit näköjään ole vain pienten lasten sairaus.
      Äitikään ei meinannut ensin uskoa että viisitoista vuotias perheen ainoa kotona asuva nuori olisi saanut täitä, Äiti oli luullut jo päässeensä kuin koira veräjästä tässä täi asiassa.
      Kolme viikkoa sitten olin leirillä leirikeskuksessa ja sieltä luultavasti tyynystä sain tartunnan joka noin viikko sitten todettiin ja hoidettiin Nix:illä. Tänään kuitenkin täikampaan jäi kaksi täitä. Pitäisikö tehdä uusi hoito sessio vaatteiden sun muiden pesun kanssa ja toivoa että tällä kertaa ne lähtisivät vai mitä pitäisi tehdä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1611
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      268
      1263
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 66
      844
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      837
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      821
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      807
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      781
    Aihe