Mitä on uuslestadiolaisuus?

hurjimus

Miten uuslestadiolaisuus eroaa vanhoillislestadiolaisuudesta ja toisaalta perusluterilaisuudesta ?

Vai onko koko suuntaus olemassa vain hienon nimen takia ?

9

4987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Lestadiolaisuushan on vanhaa lutherilaisuutta.

      Uuslestadiolaisia ovat he,
      /jotka ovat oppineet ymmärtämään asioita hiukan Jumalallisemmin.
      /jotka tietävät, että TV:n kaukosäätimellä voi valita mitä katsoo
      /jotka kunnioittavat enemmän Jumalan antamia ja Jeesuksen vahvistamia käskyjä
      /jotka ovat ystävällisempiä toisin ajattelvia kohtaa joten heidän kanssa on helpompi avoimesti keskustella järkevästi.

      • Raamatun luvun.

        Sillä Raamattu useimmilla pölyttyy ja samalla maailma vie meitä sen sijaan, että Jeesus vie meitä.


    • mie vua

      Hei.

      Olen etsinyt Jumalaa ja sitä "oikeata" uskoa. Uuslestadiolaiset ovat eronneet vanhoillislestadiolaisista kun synti tuli heille luvalliseksi ja heidän joukostaan en löytänyt Pyhää Henkeä. Enkä löytänyt mistään. Kunnes Suviseuroista löysin sen mitä olin aina etsinyt.
      Kun itse sain synnit anteeksi tiesin että nyt olen löytänyt uskon joka kantaa minua ja omatuntoni on vihdoin puhdas.
      Vieraile sivuilla www.srk.fi

      • Anonyymi

        Hei, mitä tarkoitat sillä että "synti tuli heille luvalliseksi"?
        Miksi koit ettet löytänyt Pyhää Henkeä?


    • Anonyymi

      Pitää leipoa pannukakkutaikina kuivuneen linnunpaskan kanssa tai saa kirouksen

    • Anonyymi

      Uuslestadiolaiset ovat samaa kuin vanhoillislestadiolaiset. paitsi Heillä ei ole mitään rajoitteita mitä saa tai mitä ei saa tehdä. esim voi juoda olutta tai kuunnella musiikkia. ehkäistä. voi hyväksyä muut uskonnot. ei uuslestadiolaisilla ole Mitään puhujia yms.

    • Anonyymi

      Jeesus ei tullut perustamaan uutta uskontoa. Uskon määritelmä on ollut sama jo alusta alkaen.

      Kristinusko on ollut alun perin juutalaisuutta, joka uskoi Jeesuksen olevan Kristus. Alkuseurakunta oli täysin juutalainen seurakunta, johon tosin oli liittynyt myös pakanoita, mutta hekin kääntyvät juutalaisiksi. Laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita, joten alkuseurakunta ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, vaikka Paavali ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen.

      "Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap.t 24:14)

      "Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen." (Ap.t 28:23)

      Vasta 200-luvulta alkaen kirkko alkoi saamaan vaikutteita roomalaisilta, kreikkalaisilta ja kelteitä. Kristinuskosta otettiin juutalaisuus pois ja tilalle tuli roomalainen katolilaisuus, josta on syntynyt muut kristilliset kirkkokunnat erilaisilla variaatioilla. Näin syntyi porttokirkko, joka hylkäsi lain, minkä vuoksi lestadiolaisuuden eikä luterilaisuuden kautta voi pelastua. Sen vuoksi luterilaisen kirkon ja lestadiolaisen seurakunnan jäsenenä on turha olla maksamassa veroja, koska kirkon opeilla ei kukaan pelastu.

      "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

      • Anonyymi

        Olet erehtynyt seurakunnasta, kyllä ne on ne kirkon ulkopuoliset tahot jotka ajavat riivaajia pois ja joiden koko usko perustuu ihmetekoihin. Kirkossa ei tuollaisia noitavoimia käytetä.


    • Anonyymi

      Uuslestadiolaisuus ei ole mikään suuntaus itsessään. Sillä käsitetään lähinnä vain niitä lestadiolaisia, jotka ovat lähteneet joko esikoislestadiolaisuudesta tai vanhoillislestadiolaisuudesta ja haluaisivat uudistaa koko kristillisen kentän.
      Moni ns. uuslestadiolainen ei tule jäämään mihinkään liikeeseen, vaan usein ne menevät kirkon liberaalisiipeen esiintyen edelleen lestadiolaisina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe