Mitä on uuslestadiolaisuus?

hurjimus

Miten uuslestadiolaisuus eroaa vanhoillislestadiolaisuudesta ja toisaalta perusluterilaisuudesta ?

Vai onko koko suuntaus olemassa vain hienon nimen takia ?

7

2730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

Lestadiolaisuushan on vanhaa lutherilaisuutta.

Uuslestadiolaisia ovat he,
      /jotka ovat oppineet ymmärtämään asioita hiukan Jumalallisemmin.
      /jotka tietävät, että TV:n kaukosäätimellä voi valita mitä katsoo
      /jotka kunnioittavat enemmän Jumalan antamia ja Jeesuksen vahvistamia käskyjä
      /jotka ovat ystävällisempiä toisin ajattelvia kohtaa joten heidän kanssa on helpompi avoimesti keskustella järkevästi.

• Raamatun luvun.

Sillä Raamattu useimmilla pölyttyy ja samalla maailma vie meitä sen sijaan, että Jeesus vie meitä.

• mie vua

Hei.

Olen etsinyt Jumalaa ja sitä "oikeata" uskoa. Uuslestadiolaiset ovat eronneet vanhoillislestadiolaisista kun synti tuli heille luvalliseksi ja heidän joukostaan en löytänyt Pyhää Henkeä. Enkä löytänyt mistään. Kunnes Suviseuroista löysin sen mitä olin aina etsinyt.
      Kun itse sain synnit anteeksi tiesin että nyt olen löytänyt uskon joka kantaa minua ja omatuntoni on vihdoin puhdas.
      Vieraile sivuilla www.srk.fi

• Anonyymi

Pitää leipoa pannukakkutaikina kuivuneen linnunpaskan kanssa tai saa kirouksen

• Anonyymi

Uuslestadiolaiset ovat samaa kuin vanhoillislestadiolaiset. paitsi Heillä ei ole mitään rajoitteita mitä saa tai mitä ei saa tehdä. esim voi juoda olutta tai kuunnella musiikkia. ehkäistä. voi hyväksyä muut uskonnot. ei uuslestadiolaisilla ole Mitään puhujia yms.

• Anonyymi

Jeesus ei tullut perustamaan uutta uskontoa. Uskon määritelmä on ollut sama jo alusta alkaen.

Kristinusko on ollut alun perin juutalaisuutta, joka uskoi Jeesuksen olevan Kristus. Alkuseurakunta oli täysin juutalainen seurakunta, johon tosin oli liittynyt myös pakanoita, mutta hekin kääntyvät juutalaisiksi. Laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita, joten alkuseurakunta ei vaatinut Kreikassa asuvilta pakanoilta ympärileikkausta, vaikka Paavali ympärileikkasi kreikkalaisen Timoteuksen.

"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon," (Ap.t 24:14)

"Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen." (Ap.t 28:23)

Vasta 200-luvulta alkaen kirkko alkoi saamaan vaikutteita roomalaisilta, kreikkalaisilta ja kelteitä. Kristinuskosta otettiin juutalaisuus pois ja tilalle tuli roomalainen katolilaisuus, josta on syntynyt muut kristilliset kirkkokunnat erilaisilla variaatioilla. Näin syntyi porttokirkko, joka hylkäsi lain, minkä vuoksi lestadiolaisuuden eikä luterilaisuuden kautta voi pelastua. Sen vuoksi luterilaisen kirkon ja lestadiolaisen seurakunnan jäsenenä on turha olla maksamassa veroja, koska kirkon opeilla ei kukaan pelastu.

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)

• Anonyymi

Olet erehtynyt seurakunnasta, kyllä ne on ne kirkon ulkopuoliset tahot jotka ajavat riivaajia pois ja joiden koko usko perustuu ihmetekoihin. Kirkossa ei tuollaisia noitavoimia käytetä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rydman "elämäni hirveimmät päivät" Entäs uhrisi?!

https://yle.fi/uutiset/3-12515383 Rydman valittelee että vaikeaa on ollut kun jäänyt kiinni mutta entäs uhrisi? Ei yhtään empatiaa uhreja kohtaan!
      Maailman menoa
      288
      4469
    2. Nakkilassa on raiskattu wanhus

Wanhus on raiskattu nakkilassa palvelutalossa. ( näin uutisoivat molemmat iltapäivälehdet sekä yle )
      Nakkila
      19
      3209
    3. Haluaisin tietää miten sulla menee

Onko kaikki hyvin? Ja onko sulla yhtään ikävä mua? Itse haluaisin niin kovasti nähdä sut taas :(
      Ikävä
      91
      1361
    4. Totuus on että

Se kaikki sattui ihan vit**ti koska mä tykkään susta todella paljon. Oikeesti tosi paljon. Menin ihan pois raiteilta enkä tajua tätä itekään. Oon mä j
      Ikävä
      42
      1305
    5. Natoon liittymisen hinta kova.

Suomi joutuu luovuttamaan kurdeja Turkkiin, maksoiko Suomen Nato-jäsenyys monien kymmenien ihmisten vankeus ja kidutuskohtalon vai peräti kuoleman. ht
      Maailman menoa
      272
      1181
    6. Uskallatko paljastaa

Kaivattusi nimikirjaimet ja sukupuoli? Minä aloitan, KA, nainen.
      Tunteet
      37
      929
    7. Sofia kertoo et halusi luvan kokeiluihin seksin suhteen Lontoossa asuessaan..

Katos nainen alkaa kertoa et seksikokeilut alkoi maistua, kun muutti Lontooseen.Marokkolainen räppäri ja tietenkin sekin on varsttu mies ja itse sen k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      915
    8. Mikamika missä mika

Polliisi etsii https://poliisi.fi/-/epailty-henkirikos-torniossa?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
      Tornio ja Haaparanta
      7
      862
    9. Aiotko saattaa sen loppuun

..mikä on meillä pahasti kesken..ja milloin...en jaksa odottaa enää..
      Ikävä
      54
      853
    10. En halua satuttaa sinua

Mutta tässä ei ole järkeä!..
      Ikävä
      39
      797
    Aihe