Täysperävaunullinen rekka-auto

Pitkä yhdistelmä

Iltalehdessä luki, miten täysperävaunullinen rekka-auto oli kaatunut. Taas osoitti toimittaja tyhmyytensä. Ellei slangi-sanoja osaa niin eikö se olis parempi kirjoittaa vaan täysperävaunuyhdistelmä. Tuskinpa ihan vasikka-yhdistelmää voi sanoa täysperävaunulliseksi rekaksi..

12

7087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun ne

      ...viimeisetkin täysperävasikat tulivat kielletyiksi vuoden alusta.

    • Saivarrella

      ...jollain ammattisanaston termeillä.Suurimmalle osalle kansalaisista kuorma-auto missä on perävaunu on REKKA.On aivan sama onko perävaunu sitten täysperä,puoliperä tai peräti vasikka.Se tuskin onnettomuudesta kertovassa uutisoinnissa on mikään kovin merkittävä tekijä.Jos lehdessä kerrotaan että rekka kaatui,niin muuttaako se tilannetta suuresti jos kaatunut yhdistelmä onkin täysperä,eikä rekka kuten "tyhmä toimittaja" uutisoi??!Iso kasa romua on tiellä ja sillä siisti.

      • On_väliä

        Aika tarkkojahan lakimiehetkin on sanamuodoista. Miksi raskaasta liikenteestä pitäisi saada kirjoittaa miten sattuu?


      • teppo

        Vastasit osittain itse omaan kysymykseesi. Jos kerran suurimmalle osalle kansasta rekka tarkoittaa perävaunullista kuorma-autoa niin olisi vielä ihan siedettävää nähdä uutisissa "rekka kaatui". Valitettavasti tuo rekka-sana tarkoittaa hyvin monille kaikkea kevyestä kuorma-autosta mihin tahansa perävaunulliseen kuorma-autoon. Mielestäni edes toimittajilta voisi vaatia sen verran yleissivistystä, että he tietäisivät mikä ero on kuorma-autolla, perävaunulla ja niiden yhdistelmällä ("rekka") ja lisäksi kirjoittaisivat uutiset tämän tiedon mukaan. Kuorma-auton ja "rekan" ero on kuitenkin jo sen verran merkittävä, että tuosta mielestäni sopiikin valittaa.

        Jos toimittajien on pakko kirjoittaa uutiseensa perävaunun tyyppi niin silloin voisi mielestäni jo olettaa toimittajan tietävän myös sen, että perävaunua vedetään kuorma-autolla. Minä ainakin olisin paljon tyytyväisempi, jos raskaasta kalustosta uutisoitaessa kirjoitettaisiin edes "kuorma-auto kaatui" silloin kun kyseessä oli kuorma-auto ja "rekka kaatui" silloin kun kyseessä on kuorma-auto johon on kytketty perävaunu. Tuo ensin mainittu on kyllä valitettavan pitkä otsikko joten se ei taida oikein kunnolla mahtua lööppien otsikoihin jolloin se ei ole tarpeeksi myyvä.


      • näin se menee
        teppo kirjoitti:

        Vastasit osittain itse omaan kysymykseesi. Jos kerran suurimmalle osalle kansasta rekka tarkoittaa perävaunullista kuorma-autoa niin olisi vielä ihan siedettävää nähdä uutisissa "rekka kaatui". Valitettavasti tuo rekka-sana tarkoittaa hyvin monille kaikkea kevyestä kuorma-autosta mihin tahansa perävaunulliseen kuorma-autoon. Mielestäni edes toimittajilta voisi vaatia sen verran yleissivistystä, että he tietäisivät mikä ero on kuorma-autolla, perävaunulla ja niiden yhdistelmällä ("rekka") ja lisäksi kirjoittaisivat uutiset tämän tiedon mukaan. Kuorma-auton ja "rekan" ero on kuitenkin jo sen verran merkittävä, että tuosta mielestäni sopiikin valittaa.

        Jos toimittajien on pakko kirjoittaa uutiseensa perävaunun tyyppi niin silloin voisi mielestäni jo olettaa toimittajan tietävän myös sen, että perävaunua vedetään kuorma-autolla. Minä ainakin olisin paljon tyytyväisempi, jos raskaasta kalustosta uutisoitaessa kirjoitettaisiin edes "kuorma-auto kaatui" silloin kun kyseessä oli kuorma-auto ja "rekka kaatui" silloin kun kyseessä on kuorma-auto johon on kytketty perävaunu. Tuo ensin mainittu on kyllä valitettavan pitkä otsikko joten se ei taida oikein kunnolla mahtua lööppien otsikoihin jolloin se ei ole tarpeeksi myyvä.

        Eli kun suurimmalle osalle rekka tarkoittaa perävaunullista kuorma-autoa, pitäisi silloin puhua täysperävaunurekasta eikä täysperävaunullisesta rekasta. Jälkimmäinen kun tarkoittaa sitä, että rekka vetää vielä perässään täysperävaunua. Ja kun se rekka taas pilkkua nussien tarkoittaa sitä puoliperävaunua, jonka perässä ei tämän vuoden alusta lähtien ole saanut vetää täysperävaunumallista vasikkaa.

        Ja kyllä alan ammattijärjestöt ja virkamiehetkin ovat hakoteillä termeissä. Mistä ihmeestä on esimerkiksi keksitty tämä AKT:n, Rahtareiden, työministeriön ja aikuiskoulutuskeskusten viljelemä termi yhdistelmäajoneuvo?

        Ainakin lakitekstissä puhutaan ajoneuvoyhdistelmistä, ja myös oman kielitajuni mukaan tämä on oikea termi. Siis kun on moottoriajoneuvo (tässä tapauksessa kuorma-auto) ja hinattava ajoneuvo (perävaunu), on kyseessä kahden ajoneuvon yhdistelmä eli ajoneuvoyhdistelmä.

        Yhdistelmäajoneuvo sanana taas viittaa yhteen ajoneuvoon, jossa on yhdistyneenä useampia ajoneuvotyyppejä. Esimerkiksi vaikka Pohjois-Norjassa yleisesti käytössä olevista linja-autoista, joiden takaosassa on perälaudalla varustettu umpikaappikuormatila, voisi hyvin käyttää termiä yhdistelmäajoneuvo. Niissähän yhdistyy samassa ajoneuvossa linja-auto ja kuorma-auto.


      • Ohhoh!
        näin se menee kirjoitti:

        Eli kun suurimmalle osalle rekka tarkoittaa perävaunullista kuorma-autoa, pitäisi silloin puhua täysperävaunurekasta eikä täysperävaunullisesta rekasta. Jälkimmäinen kun tarkoittaa sitä, että rekka vetää vielä perässään täysperävaunua. Ja kun se rekka taas pilkkua nussien tarkoittaa sitä puoliperävaunua, jonka perässä ei tämän vuoden alusta lähtien ole saanut vetää täysperävaunumallista vasikkaa.

        Ja kyllä alan ammattijärjestöt ja virkamiehetkin ovat hakoteillä termeissä. Mistä ihmeestä on esimerkiksi keksitty tämä AKT:n, Rahtareiden, työministeriön ja aikuiskoulutuskeskusten viljelemä termi yhdistelmäajoneuvo?

        Ainakin lakitekstissä puhutaan ajoneuvoyhdistelmistä, ja myös oman kielitajuni mukaan tämä on oikea termi. Siis kun on moottoriajoneuvo (tässä tapauksessa kuorma-auto) ja hinattava ajoneuvo (perävaunu), on kyseessä kahden ajoneuvon yhdistelmä eli ajoneuvoyhdistelmä.

        Yhdistelmäajoneuvo sanana taas viittaa yhteen ajoneuvoon, jossa on yhdistyneenä useampia ajoneuvotyyppejä. Esimerkiksi vaikka Pohjois-Norjassa yleisesti käytössä olevista linja-autoista, joiden takaosassa on perälaudalla varustettu umpikaappikuormatila, voisi hyvin käyttää termiä yhdistelmäajoneuvo. Niissähän yhdistyy samassa ajoneuvossa linja-auto ja kuorma-auto.

        Ei vasikkaa saa vetää.Se on eläimiin sekaantumista ja linnaa tulee,vai tuleeko jos työntää?


      • ............
        teppo kirjoitti:

        Vastasit osittain itse omaan kysymykseesi. Jos kerran suurimmalle osalle kansasta rekka tarkoittaa perävaunullista kuorma-autoa niin olisi vielä ihan siedettävää nähdä uutisissa "rekka kaatui". Valitettavasti tuo rekka-sana tarkoittaa hyvin monille kaikkea kevyestä kuorma-autosta mihin tahansa perävaunulliseen kuorma-autoon. Mielestäni edes toimittajilta voisi vaatia sen verran yleissivistystä, että he tietäisivät mikä ero on kuorma-autolla, perävaunulla ja niiden yhdistelmällä ("rekka") ja lisäksi kirjoittaisivat uutiset tämän tiedon mukaan. Kuorma-auton ja "rekan" ero on kuitenkin jo sen verran merkittävä, että tuosta mielestäni sopiikin valittaa.

        Jos toimittajien on pakko kirjoittaa uutiseensa perävaunun tyyppi niin silloin voisi mielestäni jo olettaa toimittajan tietävän myös sen, että perävaunua vedetään kuorma-autolla. Minä ainakin olisin paljon tyytyväisempi, jos raskaasta kalustosta uutisoitaessa kirjoitettaisiin edes "kuorma-auto kaatui" silloin kun kyseessä oli kuorma-auto ja "rekka kaatui" silloin kun kyseessä on kuorma-auto johon on kytketty perävaunu. Tuo ensin mainittu on kyllä valitettavan pitkä otsikko joten se ei taida oikein kunnolla mahtua lööppien otsikoihin jolloin se ei ole tarpeeksi myyvä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvoyhdistelmä


    • Yleis sivistys

      Tuo ero ammatti ja yleiskielen välillä kyllä monesti pistää korvaan ja silmään jos vähänkin tietää mistä kysymys.
      Nythän on viikkoja keskusteltu uhkasta vaikka joku sanoi puheessaan haaste, se kuvannee tiedonvälityksen tasoa noin yleisemminkin.
      Valitettavasti näiden toimittajien yleissivistys suuntautuu lähinnä kielioppiin, oikeinkirjoitukseen, taiteisiin ja muuhun kultturelliin, jos puhutaan tekniikkaan, reaalitalouteen tai reaalipolitiikkaan liityyvistä asioista voi lehdestä lukea täyttä hölynpölyä jossa termit on mitä sattuu ja asia sisältö kääntynyt täysin alkuperäisestä todellisuudesta.
      Olen itsekin jo tottunut että monille rekka tarkoittaa mitä tahansa kuorma-autoa tai yhdistelmää jopa jenkkien avolava pakua tarkoittaessa truck voidaan Tv-tekstityksessä kääntää rekaksi.
      Kun rekka kuitenkin oikeasti puhekielen nykykielessä tarkoittaa sitä puoliperävaunua tai venytettynä yhdistelmää kokonaisuutena ja täysperävaunu taas asiallinen termi joka tarkoittaa täysin toisenlaista perävaunua, niin kyllä tuo täysperävaunullinen rekka on niin erikoinen laite ainakin suomessa että kyllä siihen pitääkin puuttua.
      Ei samaan lauseeseen ja sanayhdistelmään pidä sekoittaan keskenään ristiriidassa olevaa asia termiä ja slangi/muotisanaa.

    • niin,

      se on kuules aivan samaa pilkun viilaamista vaikka siinä pulikkaan perässä olisi poro, niin rekka se o,,,ja joskus jopa täysperävaunurekka,,,näin se vain on teidänkin pilkun viilaajien hyväksyttävä kansankieli, hyvät jatkot muuten vaam.

    • etuyuj8uj8k

      koko ketjun läpi, ja ihmettelin kuinka voit vaatia toimittajaa käyttämään oikeita nimityksiä, kun ketjuun osallistujatkaan eivät niitä (muutama poikkeus) tienneet, vaikka lienevät suurin osa alan ammattilaisia.
      Uutinen oli kuitenkin tarkoitettu kaikille lukijoille, niin eiköhän se rekka-nimitys parhaiten ymmärretä, vaikka se ammattilaisten mielestä olisikin väärä termi.

      • ollenkaan

        Rekalle on määritelmä, eikä se muutu virheellisen käytön mukaan. Ihan ei siis osunut sinunkaan selitys oikeaan.


    • Anonyymi

      Kaania tais olla peeilit edesä ei nää mitää

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      267
      17512
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      187
      12444
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6202
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      29
      5078
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      73
      5011
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      53
      4158
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      50
      3742
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3692
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      62
      3276
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3149
    Aihe